متن خطبه های نماز جمعه 13-12-1395

    موضوع: خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1395/12/15 - 18:29

    متن خطبه های نماز جمعه 13-12-1395

     

    أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین فَاللَّعْنَهُ دائم علی أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و به این فراز از خطبۀ متقین مولای متقیان، علیA در نشانه‌های انسان‌های باتقوا توجه می‌دهم که حضرت می‌فرمایند: «نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِی الْبَلَاءِ كَالَّتِی نُزِّلَتْ فِی الرَّخَاء.» یعنی انسان‌های باتقوا در دو حالت رفاه و آسایش و رخاء همان‌گونه عمل می‌کنند که در حال شدت و گرفتاری و بلا. در این دو موضوع متضاد، انسان‌های باتقوا حالت باثباتی دارند. این دو ویژگی و دو حادثه در زندگی آن‌ها، رفاه و آسایش و برخورداری آن‌ها را به غرور و مستی نمی‌رساند، همان‌طوری‌که گرفتاری و بلا و شدت آن‌ها را به کفرگویی وادار نمی‌کند و به ناسپاسی. لذا این فراز از خطبۀ متقین مولای متقیان علیAدرواقع به یکی از مقامات عالی برای انسان‌های باتوقا اشاره دارد که آن مقام رضا و تسلیم در برابر ارادۀ پروردگار است.

    روایات فراوانی در باب رضا و تسلیم داریم. یک روایت از امام‌صادقA خدمت شما نمازگزاران عرض می‌کنم که حضرت می‌فرمایند: «رَأسُ طاعَةِ اللّهِ الصَّبرُ و الرِّضا عنِ اللّهِ فيما أحَبَّ العَبدُ أو كَرِهَ.» می‌فرمایند رأس و سر طاعت بندگی خدا، این است که انسان در راه خدا صبر و استقامت داشته باشد و در برابر ارادۀ پروردگار تسلیم محض باشد. الصَّبرُ و الرِّضا عنِ اللّهِ فيما أحَبَّ العَبدُ أو كَرِهَ. گرچه آن چیزهایی که برای او پیش می‌آید، مورد علاقه و ملائم طبع او باشد و چه آن‌که آن حوادث برخلاف میل او باشد. از امور تلخی باشد که در زندگی او پیش می‌آید. در هر دو مقام، تسلیم امر پروردگار است و در راه طاعت و بندگی و خدا، استقامت می‌کند. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال این ویژگی و این مقام صبر و استقامت در راه طاعت خدا و تسلیم در برابر اوامر پروردگار را که از نشانه‌های تقوا است، به همۀ ما عنایت بفرماید.

    در ادامۀ مطالب و مباحث هفته‌های گذشته، در ویژگی‌ها و حوادثی که بعد از ظهور امام‌زمانA پیش خواهد آمد، هفت مورد را اجمالاً خدمت شما نمازگزاران عرض کردم. درواقع در حکومت جهانی حضرت مهدیf این حوادث به‌جود خواهد آمد و این موضوعات محقق خواهد شد.

    هشتمین مورد این است که پس از ظهور امام‌ زمانA در ظل حکومت جهانی آن حضرت، رفاه و آسایش اقتصادی و معیشتی مردم به نهایت خودش خواهد رسید، به‌گونه‌ای که در روایتی رسول گرامی اسلام فرمودند در دورۀ ظهور حضرت مهدیA مردم به نعمت‌هایی نائل می‌گردند که در هیچ زمانی سابقه نداشته و ندارد. این وضعیت معیشتی مردم در عضر ظهور امام ‌زمانA است و در ادامه می‌فرمایند برای همگان، برکات الهی از آسمان و زمین نازل می‌شود و زمین چیزی از روییدنی‌های خود را پنهان نخواهد کرد. برخلاف زمانی‌که ما الان داریم زندگی می‌کنیم که شاید خیلی از داشته‌های زمین هنوز برای بشر کشف نشده است. اینقدر علم پیشرفت کرده است، بخشی از آن ذخایر زمین را توانسته‌اند به‌دست بیاورند، از کوه‌ها، دریاها و زمین‌ها یک بخش اندکی از آن تا زمان ظهور امام‌ زمانAاستخراج خواهد شد، خود آنچه که به امر خداوند با این باران و امثال این‌ها می‌روید هم بخش اندکی تا زمان ظهور امام‌ زمانA خودش را نشان خواهد داد. عمدۀ مظالب و آنچه در این زمین، گنجینه‌های زمین هست، ان‌شاءالله بعد از ظهور امام ‌زمانA محقق خواهد شد. لذا رسول گرامی اسلام می‌فرمایند این برکات الهی از آسمان و زمین بر بندگان نازل خواهد شد و زمین چیزی از آنچه که در او هست را مخفی نخواهد کرد. یعنی با به دست بشر یا به امر خداوند برای بشر به‌وجود خواهد آمد و سطح رفاهِ زندگی در این دوره به حدی است که طبق روایاتی که ما داریم و از امام‌صادقA به‌خصوص روایت نقل شده است که حضرت فرمودند در دورۀ ظهور امام ‌زمانA در حکومت جهانی آن حضرت، فقیری یافت نخواهد شد که مردم برای پرداخت زکاتشان به‌زحمت بیفتند. باید بگردند تا یک فقیر را پیدا کنند و این موضوع هم به سختی محقق خواهد شد. یعنی فقیری درواقع در دورۀ حکومت جهانی امام ‌زمانA نخواهد بود.

    این روایات سیمایی جزئی از آن حکومت جهانی امام عصر ارواحنا له الفداء را به نمایش می‌گذارد که همۀ ما وقتی دعا می‌کنیم برای آن حضرت این صحنه‌ها را هم جلو چشممان بیاوریم. کسانی‌که می‌خواهد خدمت کنند به مردم، باید یک بخشی از کار آن‌ها دعا برای امام ‌زمانA باشد. یعنی ما اگر خدمتی به مردم می‌کنیم و اگر چنانچه گرفتاری‌ای را از زندگی مردم برطرف می‌کنیم، نهایت این خدمت و نهایت رفع گرفتاری‌ها و برطرف شدن گرفتاری‌ها در زمان امام زمانA خواهد بود. لذا انسان‌های باایمان علی‌رغم اینکه در دورۀ حیاتشان خدمت می‌کنند به بندگان خدا از حجت بن‌الحسن ارواحنا له الفداء هم غافل نیستند. برای آمدن آن حضرت، برای سلامت آن حضرت و برای تعجیل در فرج آن حضرت هم دعا می‌کنند و هم صحنه را آماده می‌کنند با خدمت بیشتر، با تلاش بیشتر و با اینکه جامعه پاک بشود از گرفتاری‌ها و مشکلات و آمادۀ آمدن آن حضرت بشود.

    امیدواریم خداوند متعال به همۀ ما این توفیق را عنایت کند که بتوانیم اقلاً در این زمان که عصر غیبت است، قرار گرفتیم، یک بخشی از کار ما ولو مختصر و جزئی، در راستای حکومت جهانی امام‌ زمانA قرار بگیرد.

    - خدایا فرج آن حضرت را هرچه سریع‌تر محقق بفرما.

    + الهی آمین.

    - و قلب مقدس و نازنینشان را از ما راضی و خشنود بدار.

    + الهی آمین.

    - بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    + اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فیکُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدی اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و به این سخن مولای متقیان در ویژگی‌های انسان‌های باتقوا توجه می‌دهم که حضرت می‌فرمایند: «وَ لَوْلَا الْاجَلُ الَّذى كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْواحُهُمْ فى أَجْسادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَخَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ.» در همان خطبۀ متقین و یا خطبۀ همام که دو اسم دارد، حضرت می‌فرمایند که متقین کسانی هستند که اگر نبود اینکه خداوند متعال برای بر هرکسی اجلی را قرار داده است و یک مدت زمان مخصوصی را برای او در این دنیا سهم او قرار داده است، اگر این اجل قطعی خداوند نبود، روح آن‌ها در جانشان باقی نمی‌ماند. مستقر نمی‌ماند. روحسان از جانشان مفارقت می‌کرد. یک، شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ به‌خاطر آن شوق و رغبتی که به آن پاداش الهی دارند، ایمان و اعتقادی که به نعمت‌های خداوند، به وعده‌های خداوند پس از این جهان دارند، این ایمانشان باعث می‌شد که روحشان از جانشان مفارقت کند برای رسیدن به آن وعده‌های الهی و همچنین به‌خاطر ایمان و اعتقادی که دارند به عذاب الهی که اگر گرفتار بدی اعمال بشوند، عقاب الهی قطعی خواهد بود، از خوف و ترس آن عقاب الهی روحشان در جانشان باقی نمی‌ماند. ولی خُب از آنجایی که انسان مدت عمرش تعیین شده است و آن مدت را باید در این دنیا باشد، به حکم این قضای قطعی الهی این‌ها روحشان در جانشان ثابت می‌ماند.

    این یکی از ویژگی‌ها و نشانه‌های انسان‌های باتقوا است. یعنی ایمانی در این حد به وعده‌های الهی، ایمانی در این حد عالی به عقاب پروردگار. این‌ها را باعث بانی کار آن‌ها است. ما اگر می‌خواهیم از صفات متقین برخوردار بشویم، یک ارزیابی خودمان را درواقع بر این خطبۀ شریفۀ حضرت داشته باشیم. ببینید چی این صفات در وجود ما هست و چه چیزی از این صفات در وجود ما نیست. درواقع این فراز باز اشاره به آن حالت خوف و رجاء انسان دارد که بحث مفصلی است در باب تهذیب نفس. کسانی‌که بخواهند قدم بگذارند به وادی تهذیب نفس و پاک‌سازی خودشان از آلودگی‌ها بحث مقام خوف و رجاء را مطرح می‌کنند و در روایات داریم که لقمان حکیم به فرزندش سفارش می‌کند یا بَنی خَفِ الله خْوفاً لْو عَطیِت یوم القیامة به بَّرِ ثَقَلین خِفَاً عَنْ یُعَذِبُکَ. فرزندم آن‌چنان از خداوند بترس و خوف خدا بر دلت حاکم شود که اگر به خوبی‌های جن و انس، فردای قیامت تو وارد عرصۀ قیامت شوی، اینطور از خدا بترس که اگر همۀ خوبی‌های جن و انس را هم داشتی، یحتمل که خداوند تو را عذاب کند، به بَّرِ ثَقَلین خِفَاً عَنْ یُعَذِبُکَ. اگر همۀ خوبی‌های جن و انس را داشتی، بازهم خاطرجمع نباشد، خوف از خدا این‌چنین داشته باشد.

    برخلاف اونی که گاهی مثب بندۀ حقیری با دور رکعت نمازش ممکن است مغرور بشود، با دو کار خیری که ممکن است انجام بدهد، گرفتار غرور بشود و از خداوند غافل بشود، لقمان به فرزندش این‌چنین سفارش می‌کند، خوبی جن و انس را طاعت و بندگی جن و انس را داشتی، بازهم از خدا بترس که شاید خدا تو را عذاب کرد و از آن طرف از ناحیۀ امید به خداوند وَرجَ الله رَجائاً لُوْ واقیتَ قیامَتَ به اِسمِه ثَقَلینْ آن‌قدر هم به خداوند امیدوار باش که اگر فردای قیامت تو آمدی، وارد عرصۀ قیامت شدی، با گناه جن و انس بازهم رَجَوتَ أن يَغفِرَ اللّه لَکَ، امیدوار باش که خداوند همۀ آن گناهان تو را خواهد بخشید.

    اگر ما بتوانیم به این مقام خوف و رجاء برسیم، یعنی پنجاه درصد امید مطلق به خدا، پنجاه درصد خوف مطلق از خداوند متعال، علی‌رغم همۀ خوبی‌هایش، همۀ کارهای خوبش انسان از خدا بترسد، خوف و علی‌رغم همۀ گرفتاری و نعوذبالله گناهانی که دست‌وپایش را گرفته است، باز هم به خداوند امیدوار باشد. این مقام، فرمایش مولای متقیان در اوصاف متقین، فرموده‌اند ناظر به این مقام است که انسان بین خوف و رجاء باید زندگی کند. خدایا به همۀ ما این مقام خوف و رجاء را عنایت بفرما.

    مناسبت‌هایی که در هفته داریم، فراوان است؛ اما من به یکی از آن‌ها که شهادت حضرت زهراB است فقط اشاره خواهم کرد و قبل از آن لازم می‌دانم بر خودم، خدا را شکرگزار و سپاس‌گزار باشیم که ما را میزبان دوتا از شهدای عزیزمان قرار داد در شهرستان بردسکن به‌خصوص بخش انابت، این مردم متدیّن، ولایت‌مدار، میزبان دو تَن از شهدا عزیزمان شدند. هم عزیزان به حمدالله در مراسم تحویل‌گرفتن شهدا سنگ‌تمام گذاشتند. اهالی محترم شهرستان بردسکن، خانواده‌های معظم شهدا، مسئولین محترم، جانبازان عزیزمان، روحانیت، همه به حمدالله آمدند. کسانی‌که اطلاع پیدا کردند و فرصت کردند، در بهشت رضا این شهدا عزیز را تحویل گرفتند که جای سپاس‌گزاری دارد از خداوند و از این مردم خوب، مسئولین محترم و همۀ بزرگوارانی که تشریف آوردند.

    خُب بعد از این مراسم تحویل گرفتن، مراسم تودیع و خداحافظی با این شهدای عزیز هم در شهر انابت در کنار امامزاده به حمدالله دیشب ساعاتی شهدای عزیز آنجا بودند، مردم ولایت مدار و فهیم از شهر انابت، حتی از شهر بردسکن عده ای برای تودیع و خداحافظی با این شهدای عزیز ساعاتی را آنجا بودند و بعد هم چند ساعتی شهدای عزیز را به شهرستان بردسکن هیئت محترم علمدار آوردند و آنجا باز جوانان عزیز ما و عده ای از مردم متدین، برادران و خواهران هم با این بدن‌های این شهدای عزیز خداحافظی کردند. شب بسیار عزیزی بود برای مردم شهرستان ما و برای همۀ دلسوزان به این شهدای عزیز. امیدواریم آنچه که به دست آوردیم از تحویل گرفتن این شهدای عزیز، از تودیع این شهدای عزیز را خداوند برای شب اول قبر و قیامت ما ذخیره بنماید و همچنین جای تشکر دارد از مراسم تشییع باشکوهی که عزیزان از شهر انابت و شهرستان بردسکن، راه‌های دور و نزدیک از کنار حرم امام رضاA برادران عزیز شرف حضور پیدا کرده بودند. یک تشییع باشکوهی به حمدالله در شأن مردم متدین شهر انابت برگزار شد که جای تقدیر و تشکر دارد از این عزیزان و هم مراسم تدفین این عزیزان به حمدالله به نحو شایسته ای برگزار شد. مسئولین محترم همه حضور داشتند، درود خدا بر این مسئولین عزیز. مردم متدین حضور داشتند، برادران و خواهران، سنگ تمام، آنچه که در توان شهرستان بود، به حمدالله مسئولین پای کار آوردند. سپاه ما، نیروی محترم انتظامی، بسیجیان عزیزمان، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، روحانیت، دانشجویان، دانشگاهیان، فرهنگیان، همه، کسبه، بازاری‌ها، به حمدالله واقعاً قدردانی خودشان را در عمل از شهدای عزیز نشان دادند که من در حد ناقص خودم تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدواریم ان‌شاءالله این شهدای عزیز که مقام شفاعت دارند در خانۀ خدا از همۀ ما ان‌شاءالله فردای قیامت شفاعت کنند. همۀ عزیزان هم کارشان برای رضای خدا بود، یعنی کسی در دور و بر شهدا اگر غیر از رضای خدا نیتی داشته باشد، ضرر کرده است؛ چون ارزشی ندارد. کاری، چیزی، غیر از رضای خدا که با ارزش ترین کارها است، اموراتی دیگر ارزشی ندارد و به حمدالله همین عنوان رضای خدا هم است که شبانه روز، نشناخته عزیزان، اطلاع می‌دانید دیرتر داده شد به شهرستان، شاید 48ساعت یا 72ساعت قبل فقط عزیزان اطلاع رسانی شد بهشان که این کار را انجام بدهند، به خصوص من بر خودم لازم می‌دانم تشکر کنم از شهردار محترم شهر انابد و شورای محترم اسلامی شهر و دهیارشان که حقیقتاً پای کار بودند با همۀ عزیزانی که در شهر انابد بودند، با همۀ مسئولین در شهرستان و شما مردم خوب و متدین و نمازگزار. خدایا به حق این شهدای عزیزی که مهمان ما شدند قسمت می‌دهیم، این قدم‌های ناچیزی که عزیزان برداشته اند و برداشتیم، به لطف و کرم خودت قبول بفرما.

    + الهی آمین.

    - ما را میزبانان خوبی برای این مهمانان عزیز و بافضیلت قرار بده.

    + الهی آمین.

    - و روح آنان را از ما آزرده مگردان.

    + الهی آمین.

    امیدواریم ان‌شاءاللهاین فضای معنوی و معطر به نام شهدا در این شهرستان، خیرات و برکات بیشتری پروردگار را در نزول باران الهی ان‌شاءالله به همراه داشته باشد و این فضای پُر معنویت را ان‌شاءالله با این باران رحمت خداوند برای ما هم خیر دنیا و آخرت ما را در آن مقرر بگرداند.

    + الهی آمین.

    ایام منتسب است به حضرت زهراB که باز از این جهت هم من تشکر می‌کنم وحدت و همدلی و همراهی و هماهنگی که در برنامه‌های عمومی شهرستان نسبت به ایام فاطمیه، هم بنا به قول هفتادوپنج روز و هم بنا به قول نودوپنج روز که بزرگان دین ما هم همین را اعلام کردند. پنج روز، پنج شب درواقع عزاداری بشود، شب شهادت حضرت زهراB دو شب قبل از آن و دو شب بعد از آن به حمدالله همه جا رعایت شد. بحث مراسم، جشن و سروری که مومنین دارند، رعایت کردند در این ایام، خداوند ان‌شاءالله به همۀ عزیزان جزای خیر بدهد. از روحانیت معظمی که تبلیغ کردند در این ایام به طور عموم، اگر کسی برنامۀ خاصی داشته باشد، کسی مانعش نیست، چون بعضی‌ها برداشت‌هایی کرده بودند که مثلاً گفته شده است فقط پنج شب، اگر کسی می خواهد در خانه اش روضه بگیرد، ما کاری نداریم. ما جهت تسهیل امور مردم، این مردم مراسم جشن دارند، سر سال ماه نو می‌رسد، می‌خواهندشست و رفتی داشته باشند، دلهره و اضطرابی نداشته باشند بنده‌های خدا. سر از کارشان در بیارند. برنامه هایی برای سالن های شهر می خواهند مراسمی برگزار کنند، نمی دانند گاهی چجوری. لذا ما ایام فاطمیه گفتیم و ایام هم شب شهاد دو شب قبل و دو شب بعد از آن است. لذا عزیزانی آمده بودند از قم آنجاها که چرا اینجا چیز دیگری گفته نشده است، ما قانعشان کردیم. گفتیم به هر حال شما از آنجا آمده اید، قدمتان مبارک؛ اما شما خودتان الان در تعریف دَهه گیر کرده اید. اگر به شما بگویند دهه را تعریف کنید، دو نفر هستید، هر دو باهم اختلاف داشتند، یعنی از هر دو نفر پرسیدیم دهه را تعریف کنید، نمی دانستند چه بگویند! یکی گفت از دَه روز قبل بگیرید تا روز شهادت و شام غریبان. یکی دیگر گفت از روز شهادت بگیریم تا بعد. گفتیم خُب پاشید. شما بساط تان را جمع کنید، خودتان اختلاف دارید. دو نفر نمی‌توانید ده روز را تعریف کنید. لذا ما در این شهرستان، در خلیل آباد، در کاشمر، در کوه سرخ، ائمۀ جمعه اش هماهنگی کردیم. برنامه های عمومی برای اینکه در این چند شب را مومنین رعایت کنند از لحاظ مراسم عزا و عروسی و امثال این ها، این پنج شب را گفتیم، روی حرفمان هم هستیم و از عزیزان هم تشکر می‌کنم که رعایت کردند. حالا کسی از جایی آمد و حرفی گفت، خیلی شما او را تحویل نگیرد. در شهرستان هم برنامه همین است، کسی مجلس خواست بگیرد بعدش، دلشان می خواهد، آزاد هستند. کل سال را می‌خواهند بگیرند، آن دیگر ما تکلیف برای اشخاص مشخص نمی‌کنیم. برای شهرستان برنامه ریزی می کنیم، لذا این برنامۀ عمومی است، ان شاءالله که خداوند قبول کند از همۀ عزیزان.

    خُب وجود مقدس و نورانی حضرت زهراB عظمت آن حضرت را ما از کلمات و احادیثی که چه احادیث قدسی، چه احادیث نبوی و چه احادیث علوی و روایی از ائمۀ اطهار می توانیم به دست بیاوریم. یک حدیثی را من نقل می کنم. مراجعه هم بکنید، فراوان گفته شده است. حالا بعضی ها در سند حدیث ممکن است حرفی داشته باشند یا در متن حدیث؛ اما ؟؟؟(19:02) گفته شده است که خداوند متعال به رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن عبدالله خطاب کرد و فرمود: یا احمد لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ. پیامبر من، اگر تو نبودی، من آسمان و زمین، هیچ چیز را خلق نمی کردم. همۀ خلقت و آسمان و زمین طفیل وجود نازنین رسول گرامی اسلام است و در همان حدیث است که باز فرمود لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ. اگر علی نبود، شما را خلق نمی کردم. مدخل پیغمبر خدا به وجود علی بن ابی طالب است. لذا در آیۀ شریفۀ قرآن هم الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ بعد از نسب علی بن ابی طالبA به امامت خداوند فرمود الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ. امروز با این بحث مسئلۀ امامت و ولایت کفار از دین شما مأیوس و ناامید شدند. لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، یعنی مکتب پیغمبر خدا، استمرارش به ولایت است، به امامت است که نبوت بعد از رسول گرامی اسلام دیگر پیش نمی‌آید. یعنی کسی پیغمبری بعد از پیغمبر خاتم انبیاء نخواهیم داشت. امامت است که آن نبوت را ادامه می دهد و خاتم اوصیا امام عصر هم آخرین آن‌ها خداوند ان‌شاءالله قرارش بدهد، خواهند آمد ان‌شاءالله. وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما. اما اگر فاطمه نبود، نه شما و نه علی، یعنی نه نبوت و نه امامت. هیچ کدام استمرار پیدا نمی‌کرد. استمرار نبوت و امامت به وجود وجود فاطمۀ زهراB است. این مقام حضرت زهرا و خود پیغمبر خدا می‌فرمودند امّ ابیها. امّ یعنی اصل، ریشه. وجود پیغمر خدا، ؟؟؟(21:21) به فاطمه بستگی دارد. ام ابیها گفته شده است. ام ائمه به حضرت گفته شده است. حبیبۀ خدا گفته شده است. این وجود از حیث قدسی، این جایگاه.

    امام عصر ارواحنا له الفداء که ما در زیارت ایشان می‌خوانیم بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری‌. به وجود آن حضرت، به برکت آن حضرت؟؟؟(21:47) روزی می‌خورند و به برکت آن حضرت و وجود آن حضرت ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء. این ثباتی که در آسمان و زمین، این استقرار، این مَهدی که خداوند برای بشریت آماده کرده است که بتوانند استقرار پیدا کنند روی زمین، این هم به برکت وجود امام زمانA است. این چنین وجودی باز در حق حضرت زهراB می‌فرمایند فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَة. در وجود دختر پیغمبر خدا برای من امام زمان اسوه و الگوی حسنه ای است. آن چه مقامی است در حضرت زهرا. خدا در حقشان آنجور فرمود، پیغمبر خدا آنطوری بیان کردند، امام زمانA که همۀ ما منتظرشان هستیم، این چنین بیان می‌کنند. این وجود حضرت، این جایگاه، این عظمت، این رفعت و مقام را از چه فضیلتی به دست آورده اند. اگر ما بگوییم بحث فضیلت‌های اخلاقی بوده است، همۀ ائمۀ ما متخلق به اخلاق الهی بوده اند. خود وجود پیغمبر خدا فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ.» و خداوند در حق ایشان فرمود إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ. اگر این فضیلت‌های اخلاقی باعث این جایگاه رفیع شده است، باید قبل از ایشان، حضرت ختم مرتبت این جایگاه و این مقام را درواقع برای ایشان می‌گفتیم. پس این فضائل اخلاقی نباید باشد.

    اگر بگوییم مقام عصمت حضرت زهراB است، خُب عصمت هم منحصر در وجود حضرت زهراB نیست. ما دوازده امام، حضرت زهراB و وجود پیغمبر گرامی اسلام، چهارده معصوم داریم که این چهارده نفر از مقام عصمت برخوردار هستند، پس این جایگاه رفیع به خاطر مقام عصمت حضرت زهراB نباید باشد. اگر بگویم به خاطر آن مصیبت‌هایی که به حضرت وارد شد و صبر و استقامتی که حضرت از خودشان نشان دادند، باز ما در تاریخ ائمۀ اطهارD داریم که آن‌ها هم مصیبت‌های فراوانی دیدند. حضرت زینب کبریB، خود امام حسینA این‌ها مصیبت کم ندیدند، پس این مقام به خاطر صبر آن حضرت بر مصیبت‌ها هم نباید باشد. این مقام و این جایگاه و این منزلت.

    آنچه که از سخنان بزرگان برمی‌آید، شما هم اهل مطالعه هستید و اهل فضل، این مقام به جز از طریق حمایت و دفاع جانانۀ حضرت از ولایت نبوده است و نیست که تا پای شهادت، حضرت از ولایت دفاع کردند و امروز بعضی وقت‌ها باید بگوییم مایۀ تأسف است که ما می‌بینیم مجلس عزا برای حضرت زهراB برپا می‌شود و بعضی از اعظۀ بزرگوار روحانی ما در آنجا از صبر و استقامت حضرت زهرا، از فضائل فراوان حضرت زهراB، از همسرداری آن حضرت، از زندگی آن حضرت مطالب خوبی بیان می‌کنند، اما اصل مطلب را که دفاع از ولایت است را متأسفانه مورد غفلت قرار می‌دهند و بعضی ها شاید سفارشی مجلسی برقرار می‌کنند می‌گویند شما بیایید از مصیبت‌های حضرت زهرا فقط بگویید. مصیبت حضرت زهراB این بنود که درب خانه شان را آتش زدند. مصیبت حضرت زهراB این نبود که پهلوی مبارکشان را شکستند. مصیبت حضرت زهراB این نبود که محسن شش ماهه را در درون وجودشان سقط کردند. مصیبت حضرت زهرا، مصیبت مکتب آن حضرت است. چرا این را نمی‌گوییم؟ چرا نمی‌گوییم حضرت زهرا در چند قدمی مولای متقیان، حضرت علیA بین در و دیوار قرار گرفت برای دفاع از ولایت. چرا وقتی بحث ولایت پیش می‌آید، سکوت می‌کنند عزیزان ما؟ این ادا کردن حق حضرت زهرا است؟ ادا کردن حق حضرت زهرا وقتی است که همانطوری که حضرت در دفاع از ولایت به صحنه آمد و امام زمانش را توی خانه گفت باید جان شما حفظ بشود.

    امروز ما باید به صحنه بیاییم. در دورۀ غیبت به سر می‌بریم. امروز ما کسانی که مدعی هستیم پیرو امام هستیم، امام فرمودند ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است. این را امام گفتند یا نگفتند؟ ولایت رسول الله است، یعنی برای دفاع از ولایت رسول الله ما اگر بحث از ولایت رسول الله می‌کنیم، ما پیرو امام هستیم. امام این خط را به ما نشان دادند که ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است. پس برای دفاع از ولایت باید به صحنه بیاییم. چرا بعضی‌ها هنوز ثقیل است برایشان و سنگین است برایشان که وقتی به نام ولیه فقیه می رسند، از کلمۀ امام بر این وجود نازنین اِبا می‌کنند، چرا؟ لذا حضرت زهراB وجهۀ امتیازشان و وجهۀ برخورداری از این مقام رفیعی که خداوند فرمود لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما. و امام زمانA فرمودند در وجود دختر پیغمبر خدا برای من اسوه حسنه است. این مقام به خاطر آن دفاع جانانه از ولایت بود. ما باید امروز از ولایت دفاع کنیم. مصداق ولایت امروز در دورۀ غیبت، ولی فقیه است، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای. پس اگر مجلسی برگزار می‌کنیم در شهادت حضرت زهراB، بیاییم مکتب آن حضرت را، راه آن حضرت را و هدف آن حضرت را که مقام داده است به حضرت زهرا، این را برجسته کنیم و الا پول خرج کردن‌های ما، پاداش چندانی برای آخرت ما نخواهد داشت.

    - خدایا به حق حبیبه ات حضرت زهراB قسمت می‌دهیم عاقبت امور ما را ختم به خیر بگردان.

    + الهی آمین.

    - ما را یک آن به خودمان وامگذار.

    + الهی آمین.

    - ما را در دورۀ غیبت در دفاع از ولایت ثابت قدم بدار.

    + الهی آمین.

    - کسانی که در دورۀ غیبت امام زمانشان، مثل حضرت زهراB که به صحنه آمدند، در دورۀ غربت و تنهایی امام زمانشان را تنها نگذاشند، خدایا به ما هم توفیق بده در این دورۀ آخرالزمان ولی فقیه زمانمان را تنها نگذاریم.

    + الهی آمین.

    - خدایا به ما توفیق ادامۀ راه شهدا را و شهادت در راه خودت را روزی بگردان.

    + الهی آمین.

    - ما را یک آن به خودمان وامگذار.

    + الهی آمین.

    - گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

    + الهی آمین.

    - روح شهدا را، شهدای عزیزی که امروز تشییع شدند. دو شهید گمنام ولی پر آوازه و پرنام در این شهرستان، خدایا روح این شهدا را از ما راضی و خشنود قرار بده.

    + الهی آمین.

    - ما را میزبان خوبی برای این عزیزان قرار بده.

    + الهی آمین.

    - به عزت و جلالت قسمت می دهیم خدایا رهبر فرزانۀ انقلاب و خدمتگزاران صدیق نظام بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    + الهی آمین.

    - شر استکبار جهانی، آمریکا، صهیونیست ها، منافقین، خیانتگران به خودشان برگردان.

    + الهی آمین.

    - بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    + اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 6-12-1395

      ۶اسفندماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن.   سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    متن خطبه های نماز جمعه 29-11-1395

      بیست‌ونهم بهمن‌ماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    خطبه های نماز جمعه بردسکن : تاریخ 21/01/94

    در ادامه مباحث هفته های گذشته در خطبه اول در رابطه با غیبت کردن است که آیات و روایاتی در هفته گذشته به سمع و نظر شما مومنین رساندم چند روایت دیگر در این رابطه عرض می کنم وجود نازنین خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) لان یاکل احد کم...

    بردسکن : حضور در یادواره شهدای روستای سیر

    امام جمعه محترم بردسکن در جمع مردم روستای سیر به سخن مقام معظم رهبری که حضرت می فرمایند یاد شهدا و زنده نگهداشتن نام شهدا کمتر از شهادت نیست لذا کسانی که این یادواره ها و در مجلس شهدا حضور پیدا می کنند اجر شهید دارند سخن از شهید...

    بردسکن : خطبه نماز جمعه 22/12/93

    بسم ا... الرحمن الرحیم سلام علیکم  اعوذ باا... من الشیطان الرجیم الحمد لله رب العالمین والطلاه والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین حبیب اله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد(ص) وعلی اله الطیبین الطاهرین المعصومین...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد