خطبه های نماز جمعه 27/12/1395

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1395/12/29 - 22:54

    خطبه های نماز جمعه 27/12/1395

     

    خطبه های نماز جمعه 27/12/1395 شهرستان بردسکن

    خطیب حجت الاسلام امینی

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین فَااللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم عِبادَ الله و نَفسی بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و به این سخن مولای متقیان، امیر بیان، علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام در خطبۀ شریفۀ متقین در وصف انسان‌های باتقوا توجه می‌دهم که حضرت می‌فرمایند: «وَهُمْ وَالْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا، وَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ، وَهُمْ وَالنَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا، وَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ.» حضرت می‌فرمایند انسان‌های باتقوا به درجه‌ای رسیده‌اند که کانهُ بهشت را می‌بینند و از نعمت‌های بهشت برخوردارند و آتش جهنم را می‌بینند و در عذاب الهی و آن آتش گرفتارند. تا این مرجله انسان‌ها که دارای تقوا هستند رشد کرده‌اند.

    ایمان و یقین را برایش مراحلی گفته شده است، اولین مرحله را فرموده‌اند که کسانی هستند که ایمانشان برخواسته از استدلالات عقلی است و منطقی، لذا اینچنین افرادی در اولین مرحلۀ از ایمان قرار دارند و به تعبیر قرآنی برخوردار از مرحلۀ علم‌الیقین هستند. مرحلۀ دوم، کسانی هستند و گروهی هستند از مؤمنین که این استدلالات عقلی و منطقی را پشت سر گذاشته‌اند و به مشاهدات قلبی رسیده‌اند، با جان خودشان، با دل خودشان خدا و عظمت خدا را درک کرده‌اند. از این مرحله تعبیر می‌شود به عین‌الیقین و مرحلۀ سوم کسانی هستند و گروهی هستند که این مرحله را هم پشت سر گذاشته‌اند و به مرحله‌ای رسیده‌اند که جز خدا نمی‌بینند. حتی خودشان را هم دیگر نمی‌بینند. همه چیز غیر از خدا فانی شده است در وجود آن‌ها. از این مرحله تعبیر می‌کنند به مرحلۀ حق‌الیقین. در آیات قرآن هم اشاره شده است به این موضوع و هرکدام از این مراحل دارای اثری است و گروهی متصف به این‌ها هستند.

    مرحلۀ اول که استدلالات عقلی و منطقی دارند بر ایمان خودشان، عموم مردم این‌چنین هستند و در این استدلالات عقلی و منطقی گاهی ممکن است که تزلزل ایجاد بشود. لذا بعضی از بزرگان فرموده‌اند پای استدلالیان چوبین بود، پای چوبین سخت بی‌تمکین بود. یعنی اگر ما در همین مرحله فقط توقف بکنیم، بر توحیدمان، بر نبوت‌مان، بر معادمان، بر ایمان‌مان، فقط از طریق استدلال‌های عقلی و منطقی بخواهیم حجت اقامه کنیم و با پشتوانۀ آن استدلال و حجت‌مان ایمان بیاوریم، انسان گاهی گرفتار تزلزل می‌شود. گاهی ممکن است که خدایی نخواسته بلغزد. لذا این مرحله را به عموم مردم تعمیم می‌دهند که این‌چنین ایمانی دارند. حالا از آن پیرزنی که در کتاب‌ها خوانده‌ایم مشغول نخریسی بود، وقتی گفتند خدا را چجوری شناختی؟ دست از آن چرخ نخریسی برداشت، گفت این چرخ به این کوچکی از حرکت باز می‌ایستد اگر من او را نچرخانم، این عالم را با این عظمت چجور می‌تواند بی‌چرخاننده باشد. این خودش یک استدلال است. زود به این می‌شود خدشه وارد کرد، اما مرحلۀ دوم خواست انسان‌های باتقوا، انسان‌های اهل مجاهدت هم با هوای نفس، هم با جهاد اکبر و هم با جهاد اصغر و به تعبیر مولای متقیان علی علیه السلام انسان‌های باتقوا درواقع از مرحلۀ دوم برخوردار می‌شوند که این استدلال‌ها را پشت‌سر گذاشته‌اند و به مرحلۀ شهود رسیده‌اند.

    مرحلۀ سوم که حق‌الیقین تعبیر می‌کنند بزرگان، این مخصوص معصومینD است. حالا مثال‌ها در این باب برای تقریب به ذهن فراوان است. مثالی که بارها شاید شنیده باشید، گاهی ماها مثلاً از طریق مطالعه علم پیدا می‌کنیم که پشت مثلاً دیواری یک آتشی است، مطالعه کرده‌ایم، خلاصه یک اطلاعاتی به‌دست آورده‌ایم، پشت دیوار می‌گویند آتشی است، این مرحلۀ اول که علم‌الیقین به آن گفته می‌شود.

    گاهی انسان فراتر از این رفته است، آتش را با چشم خودش دیده است و این هم یک نوع اطلاع بر وجود آتش در جایی است. این مرحله را به عین‌الیقین تعبیر می‌کنند. گاهی انسان دستش را داخل آتش قرار می‌دهد، آن شعله‌های آتش دست انسان را می‌سوزاند. این را می‌گویند مرحلۀ حق‌الیقین، یعنی معصومین در این مرحلۀ سوم قرار دارند و ارتقاء درجۀ معصومینD با درجۀ اول و دوم فراوان است، اما آنچه که ما توصیه شده‌ایم و باید تلاش کنیم ان‌شاءالله حداقل این است که از مرحلۀ اول که علم‌الیقین است، گذر کنیم و به عین‌الیقین مرحلۀ دوم برسیم. تمام این ویژگی‌هایی که علی علیه السلام در خطبۀ متقین برای انسان‌های باتقوا بیان می‌کنند، براس کسانی هستند که از این‌چنین مرحله‌ای برخوردار هستند. لذا حضرت می‌فرمایند وَهُمْ وَالْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا، وَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ. آن‌ها و بهشت این‌گونه است که کانهُ او را می‌بینند و در او متنعم هستند و از نعمت‌های بهشتی بهره‌مند هستند. وَهُمْ وَالنَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا، وَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ، و آن‌ها و آتش جهنم، کانهُ او را می‌بینند و در او معذب هستند.

    در این باب فراوان روایت داریم ازجمله روایتی است که بسیار آموزنده است. امام‌صادق علیه السلام نقل می‌کنند که یکروز صبح رسول گرامی اسلام بعد از فریضۀ نماز صبح، چشم‌شان به جوانی افتاد، رنگ‌ورو زرد، بدن نحیف و لاغر و محزون. حضرت فرمودند که کَیْفَ أَصْبَحْتَ یَا فُلآن؟ با نام حضرت صدا زدند، چگونه صبح کردی که به این حال و روز افتاده‌ای؟ اینجور رنگت زرد است، تنت نحیف است، حزن و اندوه از چهره‌ات آشکار است. گفت أَصْبَحْتُ مُوقِنًا یَا رَسُولَ اللَه. صبح کردم در حالتی که به مرحلۀ یقین رسیدم. حضرت فرمودند لِکُلِّ یَقِینٍ حَقِیقَةً، برای هر یقینی یک نشانۀ حقانیتی است. نشانه و حقیقت این یقین تو چیست؟ گفت به‌گونه‌ای هستم که دنیا در نظرم خیلی جلوه نمی‌کند و ازدست‌دادن دنیا من را اندوهگین نمی‌کند. شب‌ها را به عبادت خدا و توجه می‌پردازم. روزها را به روزه‌گرفتن سپری می‌کنم تا می‌رسد به اینجا که آن جوان به رسول گرامی اسلام می‌گوید که کَأَنِّی‌ أَنْظُرُ إلَی‌ أَهْلِ الْجَنَّةِ یَتَنَعَّمُونَ فِی‌ الْجَنَّةِ، گویا من اهل‌بهشت را دارم می‌بینم که آن‌ها در بهشت بهره‌مند از نعمت‌های خداوند هستند. یَتَعَارَفُونَ، باهم گفت‌وگو می‌کنند، اهل مصاحبت و صحبت با یکدیگر هستند و عَلَی‌ الاْرَآئِکِ مُتَّکِئُونَ، بر سری‌ها تکیه زده‌اند و در مقابل آن‌ها اهل‌جهنم را هم می‌بینم که در ان معذب هستند و ناله‌ها و فریادهای‌شان بلند است و کَأَنِّی‌ الآنَ أَسْمَعُ زَفِیرَ النَّارِ یَدُورُ فِی‌ مَسَامِعِی‌، و کانهُ آن شعله‌های آتش و خروش آتش در گوش من الان دوران دارد و صدای سفیر جهنم را دارم می‌شنوم، من به این حد رسیده‌ام رسول گرامی اسلام.

    بعد حضرت فرمودند که هَذَا عَبْدٌ نَوَّرَ اللَهُ قَلْبَهُ بِالاْیمَانِ. رو به اصحاب کردند، فرمودند این بنده‌ای است که خداوند دل او را به نور ایمان روشن کرده است. اگر به این مرحله رسیدیم که درواقع آنچه که از آخرت و قبر و قیامت و جهنم و بهشت بیان می‌کنیم، یقینی دل ما شده باشد و جان ما او را درک کرده باشد، این دومین مرحله از مراحل ایمان و تقوا را ما برخوردار شده‌ایم. بعد حضرت فرمودند که آرزویت چیست؟ گفت یا رسول الله دعا کنید که شهید بشوم. حضرت برایش دعا کردند، قضیه‌ای پیش آمد، دَه نفر به شهادت رسیدند، یکی از آن‌ها این جوان بود. لذا کسانی‌که در این دنیا به این مرحله برسند، خیلی دل‌بستۀ این دنیا نیستند، وارستۀ از این دنیا هستند و تلاش و دعای آن‌ها این است که به فیض عظیم شهادت برسند.

    شهدای ما این‌چنین مقامی را درواقع احراز کردند. همۀ شهدای ما بلااستثناء اهل تقوا بودند، اهل یقین بودند. شما زندگی‌نامۀ شهدای عزیز را مطالعه بکنید، غالب آن‌ها جوری در وصیت‌نامه‌یشان نوشته‌اند که کانهُ با این دنیا دارند خداحافظی می‌کنند. لذا این شهدا را قدر بدانیم و تلاش کنیم که ان‌شاءالله ما هم به این مرحله از یقین و تقوا نائل بشویم.

    در ادامۀ مباحث هفته‌های گذشته جهت اینکه عزیزان ان‌شاءالله دل‌گرم بشوند به دین و دیانت و اعتقادی که به‌خصوص به امام‌ عصر ارواحنا له الفداء داریم، من دو روایت عرض می‌کنم از امام‌صادق علیه السلام و از امام‌باقر علیه السلام.

    امام‌باقر علیه السلام فرمودند: «أَصْحَابُ الْقَائِمِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا أَوْلَادُ الْعَجَمِ.» فرمودند اصحاب امام عصر ارواحنا له الفداء سیصدو‌سیزده‌نفر هستند و این ها از فرزندان عجم هستند. کسانی‌که با حضرت بودند، گفتند مِنَ العَجَمِ یا رسول الله؟ از عجم هستند؟ پس ما چی؟ ما عرب‌ها چی؟ حضرت فرمودند: «لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَیَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ مِنَ الْعَجَمِ.» ایمان اگر معلق به آسمان شده باشد، مردانی از عجم به او دست پیدا می‌کنند. لذا این‌ها نوید بخش این است که ان‌شاءالله آن توطین و آمادگی برای آمدن امام زمان علیه السلام در میان غیرعرب‌ها، ماها بیشتر خواهد بود. این روایت از امام‌باقر علیه السلام و روایتی از امام‌صادق علیه السلام است که فرمودند: «اَهْلُ خُرسانَ أَعْلامُنا، وَ أَهْلُ قُم أَنْصارُنا، وَ أَهْلُ كُوفِةِ أَوْتادُنا.» فرمودند مردمان خراسان، بزرگان ما اهل‌بیت هستند و مردم قم یاران ما هستند و مردم کوفه حامیان ما هستند. در آخرالزمان ان‌شاءالله این‌چنین خواهد بود و ما امیدوار هستیم که ان‌شاءالله همان روایاتی که دررابطه با عموم عجم و ایرانی‌ها و فارس است، شامل حال ما بشود و هم این روایاتی که درخصوص اهل خراسان گفته شده است، ان‌شاءالله شامل حال ما قرار بگیرد و جزو یاران امام زمان علیه السلام اسم ما و نام ما ان‌شاءالله نوشته بشود و آن روزی هم که حضرت آمدند، جزو یاران آن حضرت به‌نحو حقیقی ان‌شاءالله در خدمت آن حضرت و در نصرت یاری آن حضرت ان‌شاءالله ما هم با حضرت همراه باشیم.

    - خدایا فرج آن حضرت را هرچه سریع‌تر محقق بفرما.

    + الهی آمین.

    - قلب مقدس و نازنین حضرتش را از همۀ ما راضی و خشنود قرار بده.

    + الهی آمین.

    - بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    + اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فیکُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدی اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة وَجتنابِ مَعصیتِ.

    مجدداً خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و در اتصاف به تقوا برای خودم و شما نمازگزاران از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم.

    مناسبت‌هایی است که نیاز به تذکر دارد، اهم آن‌ها را من عرض می‌کنم. در آستانۀ ولادت باسعادت و خجستۀ بانوی دوعالم، حضرت زهراB قرار داریم. روز زن نام‌گذاری شده است، روز مادر نام‌گذاری شده است، روز ولادت امام راحل رضوان الله تعالی علیه هم هست. توجه به این مجموعه از مسائلی که در امروز واقع شده است، خلاصه ما را مسئولیت‌مان را سنگین می‌کند. در فرازی از زیارتی که در کنار مضجع نورانی ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه السلام ما مرتب می‌خوانیم، چند فراز هست نسبت به حضرت زهراBکه می‌رسد که با صلوات خداوند بر آن حضرت شروع می‌شود، می‌گوییم که اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ بِنْتِ نَبِیِّکَ وَ زَوْجَةِ وَلِیِّکَ، خدایا درود فرست بر فاطمه دختر پیغمبر خدا و همسر ولی خدا. در این دو ویژگی که شأن و جایگاه متعالی را برای حضرت زهراB می‌رساند، این دو ویژگی برای ماها قابل اقتدا نیست، یعنی نه کسی می‌تواند دختر پیغمبر خدا بشود و نه می‌تواند همسر ولی خدا بشود؛ اما در فراز سوم که می‌فرماید که أُمِّ السِّبْطَیْنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، مادر دو آقازاده، حسن و حسین، سروران جوانان اهل‌بهشت.

    مقام معظم رهبری می‌فرمایند این فراز قابل اقتدا و تعصی است، یعنی درواقع این فراز کاربردی است در این سلام و صلواتی که بری حضرت زهرا داریم و آن اینکه می‌شود خانم‌های ما در این موضوع اقتدا کنند به حضرت زهراB و حتی آقایان در تربیت فرزند. أُمِّ السِّبْطَیْنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، مادر امام‌مجتبی و امام‌حسینD نقش حضرت زهراB در تربیت امام‌حسن و امام‌حسینD را باید خواهران ما مطالعه بکنند.

    یکی از چیزهایی که امروز باید گفت بر فرزندان حقیقتاً مظلوم واقع شده‌اند بخش بی‌توجهی به تربیت آن‌ها است. ما تغذیۀ فرزندان‌مان را به‌نحو شایسته‌ای تلاش می‌کنیم تأمین می‌کنیم. لباس آن‌ها، معیشت آن‌ها را تلاش می‌کنیم، تأمین می‌کنیم، اما نسبت به تربیت فرزندان‌مان آن توجۀ لازم متأسفانه در خانواده‌ها لحاظ نمی‌شود. خواهران ما چه میزان به تربیت فرزندان‌شان می‌پردازند و چه میزان به خودآرایی خودشان می‌پردازند؟ یک نگاه اجمالی هرکدام از ما به داخل خانه‌های خودمان داشته باشیم، اگر نباشد سرگرمی که تلویزیون برای فرزندان فراهم می‌کند، شاید پدر و مادرها ۱۰درصد وظیفۀ خودشان را بیشتر نسبت به تربیت فرزندان‌شان انجام نمی‌دهند.

    سن‌وسال ما، دوران کودکی‌مان را فراموش نکرده‌ایم، مادران با چه زحمتی برای آموزش قرآن به ما تلاش می‌کردند. پدرها چقدر مقید بودند به اینکه اگر ما قرآن را یاد گرفتیم، مرتب صبح، ظهر، شب، وقت، بی‌وقت تا فرصتی می‌کردند، این قرآنی که مادر آموزش داده بود، پدر از ما می‌پرسید در خانه‌ها. وقت می‌گذاشتند برای تربیت فرزندان‌شان، برای آموزش فرزندان‌شان. امروز اگر در خانه‌ها تلویزیون بچه‌ها را سرگرم نکند و اگر آموزش و پرورش نباشد و این تعلیم و تعلم را این عزیزان معلم و فرهنگی ما برعهده نگیرند، بخش عظیمی از شخصیت فرزندان ما ناقص می‌ماند. والدین در اینجا خیلی کم‌کاری می‌کنند، لذا در این فراز از صلوات و درود بر فاطمه زهراB، مقام معظم رهبری می‌فرمایند این بخش کاربردی است. برای همۀ ما قابل تعصی است. همۀ ما باید اقتدا کنیم به حضرت زهرا در تربیت فرزندانی حسین‌گونه، حسن‌گونه. بچه‌ها چرا این قدر کم‌تحمل شده‌اند؟ چرا این‌قدر زود آمپرشان می‌زند بالا به تعبیر خودشان داد می‌کنند در مقابل پدر و مادرها می‌ایستند، در مقابل جامعه تحمل این‌قدر آمده است پایین، چون در خانه آن چندسالی که فرزندان باید روی شخصیت این‌ها درواقع کار بشود، والدین کوتاهی می‌کنند.

    حالا شاید خیلی از عزیزان از این سخن من دلگیر بشوند، ولی یک آسیب اجتماعی است امروز. بعضی‌ها که متأسفانه نه تنها به تربیت فرزندان بی‌توجه هستند، بلکه خود آن‌ها مروج بدآموزی‌ها در خانه هستند. خیلی از سخنان رکیک و زشتی که فرزندان در زبان‌شان دارند، اولین‌بار می‌پرسی، می‌گویند از پدر و مادر شنیده‌ایم ما، در خانه نسبت به یکدیگر داشته‌اند. خیلی از کج‌خلقی‌ها، گاهی می‌بینیم از پدر و مادر یاد گرفته‌اند و در بیرون از جامعه نشان می‌دهند. خیلی از آسیب‌های دیگر، خیلی از انحرافات، خیلی از کجی ها سرچشمه‌اش خانواده‌ها هستند. عزیزان ما این‌چنین اسوه‌ها و الگوهایی داریم. مثل حضرت زهراB، مثل ائمه اطهارD، مثل وجود نازنین خاتم انبیا حضرت محمدبن‌عبداللهJ لذا باید خیلی بیشتر در خانه وقت بگذاریم برای تربیت فرزندان‌مان.

    یک سؤالی من می‌کنم، حالا در خانه‌ها بعداً برویم جواب‌هایش را خودمان پیدا بکنیم. آیا به همان میزانی که خانم‌ها برای آشپزی و برای آرایش خودشان، آرایش مباح‌شان، در خانه وقت می‌گذارند، آیا برای تربیت فرزندان وقت می‌گذارند؟ آیا همان‌قدری که من و شما به‌عنوان پدر برای معیشت خانه‌های‌مان تلاش می‌کنیم، برای تربیت فرزندان‌مان وقت گذاشته‌ایم؟ در خانه، بیرون خانه. این را بعداً برویم دقیقاً حساب بکنیم و باانصاف به خودمان نمره بدهیم. هرکسی هم به خودش نمره بدهد. این از این موضوع که امیدواریم ان‌شاءالله خداوند کمک‌مان بکند.

    موضوع دوم، در آستانۀ سال۹۶ هستیم، در این رابطه خانه تکانی‌ها شروع شده است. کار بسیار خوبی است. نظافت از سفارشات اسلام است. النَّظَافَةُ مِنَ الْإِيمَان. بخشی از ایمان انسان به نظافت او بستگی دارد. هم طهارت از خباثت و هم طهارت از دناست، همۀ این‌ها سفارش اسلام است. ما باید این‌ها را رعایت بکنیم. دید و بازدیدهایی که ان شاءالله خواهیم رفت. از اقوام‌مان دیدن خواهیم کرد. صلۀ ارحام. این‌ها از چیزهایی است که مورد تأکید و سفارش اسلام است و هر کار خوبی را که بوده است وقتی‌که رسول گرامی اسلام آمدند، فرمودند چندین صفت خوب از قبل از اسلام بوده است، من آن‌ها را تأیید می‌کنم. ادامه بدهید، اما این خوبی‌ها هم به آن‌ها اضافه می‌شود. لذا کسی منکر کارهای خوب در این ایام نیست، اما بعضی وقت‌ها کارهای ناشایست هم اتفاق می‌افتد. اینکه ما خدایی نخواسته بخواهیم با زحمت انداختن خودمان، بعضی چیزها را فراهم کنیم برای به‌رخ‌کشیدن یکدیگر، دیگران ببینند ما اینجور خانه‌ای داریم، اینجور فرشی داریم، این‌چنین خلاصه تزئیناتی داریم، این‌چنین مرکبی داریم، این‌چنین لباسی داریم، یعنی کارهایی که سنین بچه‌ها خیلی آن‌ها را خوشحال می‌کند، گاهی ما بزرگترها هم می‌بینیم در همین دام افتاده‌ایم. این ناپسند است دیگر. این خوب نیست، اما امسال سال دارد به آخر می‌رسد، خیلی از بدهکاری‌ها را بیاییم تسویه بکنیم. از بندگان خدا بدهکار هستیم، برویم تسویه حساب بکنیم. گاهی دیون خدایی به گردن انسان است، خدا را شکر مردم متدین ما روزهای پایان سال که ما شاید فکر می‌کنیم در بازار مردم گرفتار هستند و خیلی به فکر خرید و فروش مادی و دنیایی‌شان هستند، می‌بینیم عدۀ زیادی هم برای اینکه بیایند حساب سال‌شان را تسویه بکنند پایان سال، هستند خلاف آن چیزی که در ذهن انسان گاهی هست. گاهی جوان‌هایی را می‌بینیم مثلاً اندکی سرمایه داشته است، می‌آید می‌گوید حساب سالش را آخر سال پرداخت کند، تسویه کند، سال آینده را بدون دین آغاز بکنیم و از خدا بخواهیم که به زندگی ما برکت بدهد. این‌چنین موارد خوبی هم انسان می‌بیند، اما بخض اعظم ماها گاهی غافل هستیم، فقط به فکر همان ظاهر زندگی می‌افتیم.

    رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبداللهJ فرمودند: «اِذَا رَأَیتُمُ الرَّبِیع فَاکثرُوا ذِکر النُّشُور.» وقتی بهار را مشاهده می‌کنید، رویش گل و گیاه را می‌بینید، جوشش چشمه‌ها را می‌بینید، ریزش ابرهای بهاری را از رحمت خداوند ان‌شاءالله خواهیم دید، فرمودند این‌موقع به فکر روزی که از قبرها بیرون خواهید آمد، باشید. یعنی این‌ها باید معبر باشد برای ما، برای نگاه به آخرت. این آخرت خودمان را از قِبَل این‌ها ببینیم. خدایایی که این گلی که سال‌ها، ماه‌ها خفته بود، دومرتبه بیدارش می‌کند، از میان خاک و گِل او را می‌آورد بیرون، این خدا یک روزی من و شما را از این قبرها بیرون خواهد آورد.

    به ما دستور داده‌اند در هر سجده‌ای که می‌روید، هر رکعتی که دو سجده دارد، سجدۀ اول که رفتید یک آیه از قرآن را بخوانید که فیها نُعیدُکُمْ، به این خاک دوباره ما شما را برمی‌گردانیم. باز مجدد که حرکت می‌کنید، مِنْها نُخْرِجُکُمْ، از این خاک دوباره شما را خارج می‌کنیم. همۀ این دستورات، نامز ما، بهار ما، همۀ این‌ها باید ما را به فکر آخرت ما بی‌اندازد. بعضی‌های‌مان از این قسمت گاهی غافل می‌شویم. لذا در حدیث قدسی است که سفارش کرده‌اند بزرگتران، فرموده‌اند این را زیاد بهش توجه کنید. أكْثِرْ مِنَ الزّادِ فَإِنَّ الطَّریقَ بَعیدٌ بَعید، زاد و توشۀ آخرت را زیاد کنیم که راه آخرت خیلی دور است، خیلی طولانی است و بعد فرمودند وَجَدِّدِ السَّفیْنَةَ فَإِنَّ الْبَحْرَ عَمیقٌ عمیق، کشتی ایمان‌تان را نو کنید، بازسازی کنیم ایمان‌مان را چون دریا خیلی عمیق است. بحر عمیق این دنیا، خیلی از کشتی‌ها را به گِل نشانده است. خیلی‌ها در این دنیا به گِل نشسته‌اند. نتوانستند کشتی خودشان را به ساحل نجات برسانند. چقدر انسان‌هایی که ابتدا باایمان بودند، اما ایمان مستقر نداشته‌اند، ایمان ودیعه‌ای داشته‌اند، دَم آخر بی‌ایمان از دنیا رفتند. به این‌ها فکر کنیم.

    وَخَفِّفِ الْحَمْلَ فَإِنَّ الصِّراطَ دَقیقٌ دَقیق، بار گناه‌تان را سبک کنید، چون صراط خیلی باریک است. نمی‌شود انسان با بار سنگین از گناه از آن طریق عبور بکند. وَأخْلِصِ الْعَمَلَ فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیر، خداوند به پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید، به بندگانم بگو اعمال‌شان را خالص کنند، چون ناقد اونی که سکۀ تقلبی را اصلی تشخیص می‌دهد، خیلی بصیر است، خیلی آگاه است. زود تشخیص می‌دهد این سکه تقلبی است یا غیرتقلبی. مثل این دنیا نیست که با دوز و کلک انسان بتواند بار به محمل برساند به منزل برساند. وَأخِّرْ نَوْمَکَ إِلَى الْقَبْر، خواب‌تان را بندازید برای عالم قبر و قیامت‌تان. خیلی خواهیم خوابید در قبر. انسان در لحظۀ عبادت خدا، گاهی می‌خوابد. این‌ها خواب غفلت است. وَأخِّرْ نَوْمَکَ إِلَى الْقَبْر، خدا اموات شما را رحمت کند، گاهی ما نوجوان بودیم، خواب‌مان بیشتر بود، در فصل بهار مخصوصاً جوان‌هاع پدرمان گاهی ما را بیدار می‌کرد و می‌گفت بلند شو، این‌قدر در دل خاک بخوابی که بند از بندت جدا بشود. واقعاً اینجوری است. روایت شریف می‌فرماید وَأخِّرْ نَوْمَکَ إِلَى الْقَبْر وَفَخْرَکَ إِلَى الْمیْزان، افتخارات خودت را بذار برای وقت میزان سنجش اعمالت. اگر آنجا اعمال خیرت زیاد شد، افتخار کن فخرفروشی برای آنجا باید باشد نه برای این دنیا که با یک لباس، با یک مرکب، با یک منزل، با یک موفقیت انسان بخواهد به بندگان خدا فخرفروشی بکند.

    وَشَهْوَتَکَ إِلَى الْجَنَّة، خواسته‌هایت را بگذار برای بهشت به آن‌ها برسی. وَراحَتَکَ إِلَى الآخِرَةِ، راحتی خودت را بذار برای آخرتت، در این دنیا زحمت بکش، هم برای عبادت خدا انسان باید زحمت بکشد، هم برای تحصیل روزی حلال باید زحمت بکشد. راحتی مال آخرت است، در این دنیا راحتی پیدا نمی‌شود. وَلَذَّتَکَ إِلَى الْحُورِ العین، لذت خودت را کامیابی خودت را بگذار برای بهره‌مند شدن از حورالعین ان‌شاءالله. در این دنیا که خلاصه خیلی همراه نمی‌شود همه‌چیز که انسان بخواهد لذت‌جویی بکند و بعد فرمودند كُنْ لى أكُنْ لَک، برای منِ خدا باش تا من خدا هم برای تو باشم. وَتَقَرَّبْ إِلَىَّ بِاسْتِهانَةِ الدُّنْیا، به‌وسیلۀ خار شمردن دنیا، ناچیز شمردن دنیا، به من خدا نزدیک بشوید. وَتَبَعَّدْ عَنِ النّارِ لِبُغْضِ الْفُجّارِ وَحُبِّ الاَبْرار، و از آتش جهنم خودتان را دور کنید، با دشمن داشتن انسان‌های فاجر و بدکار و ستم‌کار و دوست‌داشتن انسان‌های بِّر و نیکوکار. با این‌ها خودتان را از آتش جهنم دور کنید. فَإِنَّ اللّهَ لایُضیعُ أجْرَ الْمُحْسِنین، در آستانۀ سال نو به این روایات ان‌شاءالله توجه کنیم و نوروز از منظر سیاسی فرمودند بایستی تقویت هویت ملی و منطقه‌ای ما در برابر بیگانگان باشد. ما از نگاه سیاسی اگر به موضوع نگاه کنیم، از نگاه سیاسی اگر به نوروز نگاه کنیم، همۀ ما را باهم متحد می‌کند، یک وحدت ملی و منطقه‌ای در برابر بیگانگان. چیزخ وبی است، به‌هرحال کسی منکر این خوبی‌های سال نو نباید باشد.

    اما آنچه که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدارشان با اعضای مجلس خبرگان رهبری آمده بود، من چند جمله‌اش را عرض می‌کنم آن مسائل کلیدی که آقا فرمودند ان‌شاءالله که مورد توجه مسئولین قرار بگیرد. فرمودند مسئولان کشور باید درمورد مسائل معیشتی مردم احساس مسئولیت کنند، واقعاً معیشت مردم باید دغدغۀ مسئولین باشد. خب گاهی گزارشی تهیه می‌کند صدا و سیما، بعضی از عزیزان می‌گویند که آقا صدا و سیما سیاه‌نمایی می‌کند. خب ما که در مردم هستیم، همۀ ما داریم می‌بینیم، بازارمان جلو چشم‌مان است. معیشت مردم دغدغۀ اصلی مسئولین باشد و فرمودند چند نکته را من عرض می‌کنم، لزوم عینی کردن آثار اقتصاد مقاومتی برای مردم، سال۹۴ و سال۹۵ را با موضوع اقتصاد مقام معظم رهبری و این کلیدواژه آغاز کردند در جوار مضجع نورانی ثامن الحجج علیه السلام. عینیت این اقتصاد مقاومتی برای مردم کجا است؟ یعنی چه دیدند از این بیانی که آقا گفتند، مسئولین اجرایی و متولیان کار چه کار کردند برای مردم که مردم با چشم‌شان ببینند.

    گاهی ما یک گزارش آماری می‌دهیم، خیلی راحت می‌شود گزارش داد، خلاصه منابع متعددی هم برایش نقل کرد، اما اونی که مردم می‌بینند ملاک است. لزوم کار و تلاش جدی مسئولان در حل مشکلات مردم، واقعاً بعضی وقت‌ها انسان غصه‌اش می‌گیرد. بندۀ خدایی از طبقۀ ضعیف جامعه می‌خواهد معاش حلال خودش را تأمین بکند، به هر دری می‌زند، در را برایش باز نمی‌کنند. به هرجا می‌رود، گره در کارش می‌اندازند، به‌جای اینکه گره‌گشایی کنند. من نمونه دارم، می‌گویم، مسئولین هم بعداً نمونه‌اش را بخواهند، می‌گویم. معرفی هم کردم به جای مسئولین. خب این بندۀ خدا چه کار کند؟ می‌گویند تو باید هزار متر زمین داشته باشی که مجوز مثلاً فلان کار به تو داده بشود! اگر هزار متر زمین در شهرستان بردسکن، در شهر بردسکن کسی می‌داشت که به او مستضعف نمی‌گفتند! صد متر بنده‌های خدا داشته باشند، کلاه‌شان را به عرش می‌اندازند. حالا می‌گویند نه، شما باید این‌قدر داشته باشی تا این کار برایت بشود. حالا نداری برو بمیر! چه کار کنند دیگر! مسئولین نمی‌توانند برای آدم ضعیفی این کار را بکنند! داشته باشی چرا، برایت کار می‌کنند، نداشته باشی، نمی‌شود کار کرد!

    نقد نگاه برخی روشن‌فکرنماهای غرب‌زده در باب مسئولیت اجتماعی و حکومت. بعضی از این روشن‌فکران غرب‌زده، وقتی می‌خواهند مسئولیت برای انسان تعریف کنند، فوراً نگاه‌شان به غرب است. آن‌ها آنجوری کردند، این‌ها اینجوری کردند.

    بیشترین مسئولیت را انسان در مقابل جامعه‌اش، در برابر خدا، قرآن و آموزه‌های دینی دارد. تا آنجا که فرموده است کُلُّکُمْ راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئُول. از این روایت صریح‌تر ما داشته باشیم؟ باز نگاه‌تان را به غرب بیندازید! از آن‌ها بگیرید. چقدر این‌ها از آموزه‌های دینی دور هستند. یک نگاه بیندازید به آموزه‌های دینی، مسئولیت در قرآن، مسئولیت در روایات، ببینید چقدر سفارش کرده‌اند به این مسئله. این‌ها همان خودباختگانی هستند در مقابل غرب که بعد هم اگر آن‌ها یک تشر بزنند، این خودباختگان می‌شوند وادادگان در برابر غرب، یعنی همه‌چیز را حاضر هستند بدهند که تشر غرب را نشنوند بیچاره‌ها و لزوم تلاش برای تحقق اهداف اسلامی، ولو به‌صورت تدریجی. همه باید تلاش کنند، اهداف دینی و اسلامی محقق بشود، ولو به‌صورت تدریجی. یکدفعه‌ای که امکان ندارد، ولی تلاش‌ها باید در این سمت و سوها قرار بگیرد.

    مبارزه با استکبار و اعتماد نداشتن به آن. از فرامین مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اعضای مجلس خبرگان بود. به استکبار نباید اعتماد داشت. چرا بعضی‌ها این‌قدر خوشبین می‌شوند به دشمن، این دشمن، دشمنی‌اش براساس اعتقادات ما است تا از دین‌مان دست برنداریم، دشمنی او هست. هنوز بعضی‌ها این را متوجه نمی‌شوند. مردم‌گرایی و اعتماد به مردم، یکی از کلیدواژه‌هایی است که در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری بود. اعتماد کنند مسئولین به مردم‌شان. گرایش‌شان به سمت مردم باشد. اعتماد به نفس ملی و عزت ملی. عزت ملت‌شان را بخواهند. خودداری از گرایش به اشرافی‌گری و دل‌سوزی برای طبقات ضعیف جامعه. این‌ها چیزهایی بود که در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بود. مسئولین باید به فکر باشند.

    ما به‌عنوان مردم، متدینین و شاسد غریب‌به‌اتفاق مردم ایران، از مسئولین‌مان مطالبه می‌کنیم آنچه را که رهبری انقلاب مطالبه می‌کنند. در پایان یک تذکری را می‌خواهم بدهم. اهل دانش، اهل فضل، معلمین عزیز، فرهنگیان بزرگوار، این را دنبال کنند، اگر نیاز باشد در جمع فرهنگیان این را به بحث بگذاریم، اگر نیاز باشد در خطبه‌های نماز جمعه این موضوعی که می‌خواهم عرض کنم و فقط اشاره می‌کنم را ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد. ببینید عزیزان سند آموزشی بیست سی اخیراً مطرح شده است، چند ماهی است که بدون اطلاع مجلس و متولیان امر در کشور از این سند رونمایی کرده‌اند و درواقع در مقابل آن سند تحول آموزشی که چندسال قبل و تکیدات دغدغه‌مندان به دین در آموزش و پرورش، این‌ها آمده‌اند قرار داده‌اند. ریشۀ آن هم از سازمان ملل و یونسکو است که خود این‌ها اگر ما بخواهیم تعریف‌شان بکنیم، درخدمت استکبارجهانی آمریکا هستند. من الان فقط همین مقدار را گفتم. این سند را عزیزان بررسی بکنند. یک جست‌وجویی در موتورهای جست‌جوگر داشته باشند اهل فرهنگ و ادب و آموزش و پرورش معلمین عزیز ما، اساتید بزرگوار ما، ببینند که منشأ این کجا است و چه کسانی او را دارند تبلیغ می‌کنند و تشویق می‌کنند و متأسفانه دولت‌مردان ما هم او را الان آورده‌اند در دستور کارشان قرار داده‌اند.

    این را من فقط همین مقدارش را گفتم. مطالعه و تحقیقش با عزیزان باشد. اگر نیازی بود در جمع عزیزان هم حضور پیدا می‌کنیم، صحبت می‌کنیم، چون دغدغۀ امروز ما، ببینید دشمنان برای نفوذ مراحلی را گذاشته‌اند که بخواهند نفوذ پیدا بکنند در این کشور، یکی از جاهایی که مَد نظر آن‌ها است، بحث آموزش و پرورش است و این‌ها با این سند درواقع دریچه‌ای را برای نفوذ به آموزش و پرورش باز کرده‌اند و کسانی هم که او را تأیید کردند، کسانی هم که او را آورده‌اند و می‌خواهند اجرایی بکنند، اگر ما با یک نگاه مثبتی بخواهیم به آن‌ها نگاه بکنیم، این است که ناخواسته خودشان عامل نفوذی دشمن هستند. این تعارف هم ندارد. لذا ان‌شاءالله این عزیزان، این را من عرض کردم، مطالعه بکنند ان‌شاءالله و مباحث و مطالب او را استماع کنند، گزارش بدهند، بخواهند آن سند تحولی که قبلاً انجام شده است و روی آن کار کارشناسی شده است، همان را انجام بدهند. آموزش و پرورش اساس کار این کشور است. آیندۀ این کشور از کجا تأمین می‌شود؟ نیروی انسانی، از آموزش و پرورش. اگر خدایی نخواسته یک اتفاق نامبارکی در آموزش و پرورش افتاد، آیندۀ این کشور در خطر است. امیدواریم ان شاءالله مسئولین و متولیان امر به گوش باشند و تشکر می‌کنیم در این ایام از همۀ عزیزانی که خدمت آن‌ها مضاعف می‌شود در این ایامی که من و شما در استراحت هستیم، در تعطیلات هستیم، نیروی انتظامی، بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها، نیروهایی که متولی نظم و امنیت هستند در این کشور و کسانی‌که کارهای خدماتی دارند به زائرین، مجاورین و مسافرین. برای این عزیزان آرزوی موفقیت و سلامتی داریم. بهرحال من و شما که با امنیت و راحتی سیر و سفر می‌کنیم، یک عده‌ای کار آن‌ها در این ایام مضاعف می‌شود و تبریک می‌گویم به‌خصوص به عزیزان‌مان در نیروی انتظامی که باند حرفه‌ای قاچاق را کشف کردند و هشتصدودوازده کیلو تریاک از آن‌ها منهدم کردند و گرفتند. این عزیزان این‌جور زحمت می‌کشند که ما در امنیت باشیم، خداوند ان‌شاءالله بر عزت این عزیزان بی‌افزاید.

    - خدایا پایان سال۹۵ است، گناهان ما را ببخش و بیامرز.

    + الهی آمین.

    - خدایا آنچه که باعث دوری ما از تو می‌شود، ببخش و بیامرز.

    + الهی آمین.

    - آنچه که باعث تقرب ما به تو می‌شود، بر آن بیفزای.

    + الهی آمین.

    - رهبر فرزانۀ انقبلا، خدمت‌گزاران صدیق نظام جمهوری اسلامی بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    + الهی آمین.

    - کسانی‌که صادقانه به این مرز و بوم خدمت می‌کنند، تأیید فرما.

    + الهی آمین.

    - کسانی‌که منافقانه یا جاهلانه خیانت می‌کنند، آن‌هاییکه جاهلانه است، آگاهشان فرما.

    + الهی آمین.

    - آن‌ها که منافقانه و دشمنانه است، رسوا و ذلیل‌شان فرما.

    + الهی آمین.

    - خدایا عاقب امور همۀ ما ختم به خیر بگردان.

    + الهی آمین.

    - این روزها رفت‌وآمدها زیاد می‌شود، فرزندا و مردم مسافرت می‌کنند، خدایا سفرهای این عزیزان را بی‌خطر قرار بده.

    + الهی آمین.

    - همۀ عزیزان را در سفرهایی که می‌روند، خدایا خودت همراه آن‌ها و یار و نگهدار آن‌ها قرار بگیر.

    + الهی آمین.

    - و سفرهای آن‌ها را همراه با غنیمت و سلامت به اوطان‌شان برگردان.

    + الهی آمین.

    - همۀ عزیزانی که خدمت کردند در سال گذشته، خدایا خدمت آن‌ها را قبول بفرما.

    + الهی آمین.

    - آن‌هایی که خدمت خواهند کرد در آینده، بر توفیقات‌شان بیفزای.

    + الهی آمین.

    - - بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم و والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    + اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    متن نماز جمعه 20-12-1395

    جمعه، بیستم‌ اسفند۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين...

    متن خطبه های نماز جمعه 13-12-1395

      أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و...

    متن خطبه های نماز جمعه 6-12-1395

      ۶اسفندماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن.   سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    متن خطبه های نماز جمعه 29-11-1395

      بیست‌ونهم بهمن‌ماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    بردسکن : خطبه نماز جمعه 22/12/93

    بسم ا... الرحمن الرحیم سلام علیکم  اعوذ باا... من الشیطان الرجیم الحمد لله رب العالمین والطلاه والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین حبیب اله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد(ص) وعلی اله الطیبین الطاهرین المعصومین...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد