خطبه های صوتی +متنی نماز جمعه 11-1-1396

    موضوع: اخبار, خطبه های صوتی تاریخ ارسال: 1396/01/12 - 14:57

    خطبه های صوتی +متنی  نماز جمعه 11-1-1396

     


    خطبه های صوتی نماز جمعه 11-1-1396
    خطبه اول

     


    خطبه دوم

     

    خطبه های نماز جمعه 11-1-1396 شهرستان بردسکن

    سلام علیکم و رحمة الله.

    أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین فَااللَّعْنَهُ دائم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم وَ نَفسی عِبادَ الله بِتقوی الله وَ طاعَة وَ اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و به این سخن مولای متقیان، علی‌بن‌ابی‌طالبع در وصف متقین توجه می‌دهم که حضرت در خطبۀ متقین، اوصاف آن‌ها را بیان فرموده‌اند. می‌فرمایند: «أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِيفَةٌ.» انسان‌های باتقوا، از لحاظ آمادگی جسمانی، بدن‌هایی چابک و آمادۀ کار دارند، تن‌پرور و خیلی به بحث بدن‌شان بی‌توجه و غیرآماده نیستند. أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَه، کنایه از اینکه بدن‌ها لاغر در اثر روزه گرفتن و آماده و چابک است. بدن‌های سنگینی که نتوانند کاری را از پیش ببرند، اگر مأموریتی به آن‌ها محول شد، از پس انجام آن بربیایند، نیستند. وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِيفَه، انسان‌های باتقوا در این دنیا نیازمندی‌های مادی سبکی دارند، کمی دارند، خیلی دلبستۀ به این دنیا مثل زراندوزان که مانند جهنم هرچقدر به آن‌ها از دنیا می‌رسد، بازهم هل من مزید می‌گویند، اینجوری نیستند. لذا همین کمی نیازشان به مادیات، خیلی از گناه‌ها را از آن‌ها دور می‌کند. چون خیلی از گناهانی که ما مرتکب می‌شویم، به‌خاطر دلبستگی به دنیا و جمع‌آوری دنیا است. اینکه انسان به حلال و حرام مقید نباشد، از هر راهی رسید، بخواهد جمع کند مال دنیا را، بعد واجباتی که به گردنش می‌آید را نپردازد، این‌ها نشانۀ دلبستگی به دنیا است و این‌ها به خاطر این است که نیاز زیادی در این دنیا برای خودشان درست کرده‌اند، ولو متقین، علی ع می‌فرمایند که حَاجَاتُهُمْ خَفِيفَه، نیازمندی‌هایشان در این دنیا خیلی اندک است.

    در رابطه با امام‌صادق ع در حدیث شریف هست که حضرت فرمودند: «إِنَّ المُؤمِنَ خَفِیفُ الْمَئُونَةِ.» انسان باایمان، ساده و بی‌تکلف و کم هزینه است. هزینۀ زیادی برای خودش و دیگران ایجاد نمی‌کند. در هر کجا ما دیدیم کسی دنبال هزینه‌تراشی است برای دیگران یا برای خودش، این از نشانه‌های بی‌تقوایی انسان است. لذا در همین روایت که حضرت فرموده‌اند، مقدمه‌ای دارد، یک وقتی امام‌صادق ع عزم رفتن به حمام کردند و قصد استحمام داشتند، آن حمامی طبق آن رویۀ موجودی که بود که برای شخصیت‌ها در آن زمان می‌آمدند حمام‌ها را قرق می‌کردند، خدمت امام‌صادق ع رسید، گفت یابن‌رسول‌الله، اجازه می‌دهید برای شما حمام را قرق کنیم؟ حضرت فرمودند نه، إِنَّ المُؤمِنَ خَفِیفُ الْمَئُونَةِ، انسان باایمان مئونۀ سنگینی بر دیگران تحمیل نمی‌کند. این قابل توجه است برای همۀ ما در زندگی شخصی‌مان و همچنین برای مسئولین در زندگی اجتماعی و مسئولیتی خودشان.

    گاهی مشاهده می‌شود، یک مسئول آن‌قدر برای ایاب و ذهاب خودش قید و شرط می‌گذارد که همان قید و شرط‌ها درواقع مانع حضور آن‌ها در میان مردم می‌شود و فاصله ایجاد می‌کند بین مسئولین و مردم و این از نشانه‌های بی‌تقوایی یک مسئول است که بخواهد خیلی برای خودش حریم قائل بشود و خودش را از مردم جدا بکند. إِنَّ المُؤمِنَ خَفِیفُ الْمَئُونَه، با این شأن نزولی که برای این روایت امام‌صادق ع فرمودند، قابل توجه همۀ ما و به‌خصوص مسئولین است.

    در ادامۀ مباحث و مطالب هفته‌های گذشته، جهت یادآوری زمینۀ بحث‌مان عرض می‌کنم که ما روایتی را از وجود نازنین و مقدس خاتم انبیا حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) شرح کردیم که شخصی آمد خدمت آن حضرت و گفت یا رسول‌الله أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ، پیامبر گرامی اسلام، آیا به من اجازه می‌دهید که آرزوی مرگ و مردن کنم؟ حضرت فرمودند: «الْمَوْتُ شَیْ‏ءٌ لَا بُدَّ مِنْهُ.» مرگ و مردن یک امر ناگزیری است. به سراغ همه می‌آید. دیر و زود دارد، به تعبیر ما، اما سوخت و سوز ندارد، ماتَ الناسُ حتي الاَنبياءُ. همۀ مردم می‌میرند، حتی انبیاء الهی هم از این دنیا می‌روند. این آرزو ندارد که شما بخواهی این چنین چیزی را از خدا طلب کنی، می‌آید به سراغت. ولکن حضرت فرمودند: «یَنْبَغِی لِمَنْ أَرَادَهُ أَنْ یَرْفَعَ عَشْرَ هَدَایَا.» ولی شایسته است کسی‌که می‌خواهد آمادگی برای مرگ به‌طور کامل پیدا کند، دَه هدیه را در این دنیا، قبل از سفر آخرتش آماده کند. این دَه هدیه را شما فراهم کنید.

    سؤال کرد یا رسول‌الله ماهِیَ؟ این ده هدیه چیست؟ حضرت فرمودند اولین موردی که در سفر آخرت با او روبه‌رو می‌شوی، حضرت عزرائیل ع است، از شما هدیه می‌خواهد. دوم قبر است، از انسان هدیه مطالبه می‌کند و سوم در قبر انسان را گذاشتند، دو مأمور و ملک الهی می‌آیند برای پرسش سؤال به نام نکیر و منکر از تو هدیه می‌خواهند. هدیۀ این‌ها را آماده کن و چهارم حضرت فرمودند میزان است. آن موقعیت سنجش اعمال، آن میزان هم از شما هدیه مطالبه می‌کند، هدیۀ او را فراهم کنید. پنجم حضرت فرمودند صراط است، آن هم مطالبۀ هدیه خواهد کرد، برای او هم هدیه فراهم کنید. این‌ها را گفتیم طی هفته‌های گذشته در سال گذشته، مفصل. به مورد ششم رسیدیم که فرمودند الثالث هدیة المالک اربعة اشیاء، ششم هدیۀ مالک، یعنی آن خازن جهنم است. آن مأموری که مسئولیتش در جهنم برای عذاب بیشتر جهنمی‌ها و برافروختن آتش یا داخل و خارج کردن افراد از جهنم است و فرمودند آن هم از شما مطالبۀ هدیه می‌کند، به اینجا رسیدیم که چهار هدیه را او مطالبه می‌کند. الْبُكَاءُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ، اولین هدیۀ او گریۀ از خوف خدا است که می‌تواند تأثیرگذار باشد در رفتار آن مالک و خازن جهنم با ما در آخرت و دوم صدقةَ السِّر، اینکه انسان مخفیانه به نیازمندان رسیدگی بکند، دستگیری بکند، بدون اینکه شناسایی بشود. همان سیره‌ای که اهل‌بیت عصمت و طهارت داشتند که منتی سر دیگران نگذارد و چهارم حضرت فرمودند و ترکُ المعاصی، اینکه انسان گناهان را به‌طور مطلق و کلی ترک کند.

    در این موضوع ورود پیدا کردیم، به آن روایت مفصلی که در جلد یازدهم وسائل ‌الشیعه از قول امام‌سجاد ع بود که سیزده نوع گناه با آثار مختلف آن‌ها را حضرت بیان می‌فرمودند تا رسیدیم به این بحث و لذا یکی از گناهانی که حضرت فرمودند باعث می‌شود امید انسان ازبین برود، چند گناه است، یکی از آن‌ها فرمودند وَالتَّكْذيبِ به وَعَدَ اللَّهُ، اینکه انسان وعده‌های الهی را تکذیب کند، از گناهانی است که امید انسان را از بین می‌برد. چون انسان باید به لطف پروردگار امیدوار باشد، فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ، اصلاً خود لقاء پروردگار و دیدار پروردگار باید مورد رجا و امید انسان باشد. لذا در این بحث وعده‌های الهی مواردی را از وعده‌های مادی و وعده‌های معنوی خدا برشمردیم، یکی از آن‌ها را گفتیم وعدۀ خلافت در روی زمین و بحث امام زمان ع که چندین هفته در رابطه با اوصاف امام زمان ع و یاران آن حضرت و آستانۀ ظهور، شرایط حاکم بر اجتماع و همچنین ویژگی‌های بعد از ظهور امام زمان ع را نسبتاً از بیان روایات، مفصل بحث کردیم و امروز به گناه دیگری با آثار آن می‌پردازیم از قول امام‌سجاد ع که حضرت فرمودند: «وَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَکْشِفُ الْغِطَاءَ.» بعضی از گناهان هستند که آن پرده‌های حرمت بین انسان و خدا را از بین می‌برند. آن حریم‌ها را از بین می‌برند و اگر این پرده‌های احترام شاید به تعبیر دیگری و حرمت افتاده شد، انسان، انسان جریح و انسان حتاکی خواهد شد. این گناهان را حضرت در این روایت بیان می‌کنند.

    می‌فرمایند و اما گناهانی که باعث می‌شود این پردۀ حیا افتاده بشود و انسان تبدیل بشود به یک موجود بی‌شرم و بی‌حیا و پرده‌دری در مقابل خدا و جبهۀ حق، اول فرمودند الاستِدَانَةُ بِغَیْرِ نِیَّةِ الْأَدَاءِ، اینکه انسان وام بگیرد از کسی، قرض بگیرد و نیت پرداخت او را نداشته باشد. بعضی‌ها متأسفانه وام می‌گیرند، از اول نیت می‌کنند که نپردازند، این خیلی گناهش بیشتر است. حتی ما در موقعی که وام می‌گیریم، نیت اثر دارد در کار انسان. ما قرض گرفتیم، نیت‌مان این باشد خدایا بده به ما تا هرچه زودتر قرض خودمان را ادا کنیم. بعضی‌ها از همان ابتدا نیت نپرداختن دارند، به‌خصوص آقایان توجه کنید، در بحث مهریه‌های خانم‌ها متأسفانه یک اصطلاح غلطی بر زبان‌ها جاری شده است و از همان اولی که شب اول عقد است، می‌گویند حالا کی داده است و کی گرفته است. همه باید بدهند، مهریۀ خانم‌های‌شان را. حالا اینکه خانم‌ها بزرگواری کنند و نگیرند، یک بحثی است، اما اینکه یک آقایی از ابتدای زندگی‌اش نیتش این باشد کی داده است مثلاً حالا مهریه را که ما بخواهیم بدهیم! نه این قرض است. به محض اینکه شما تعهد کردی، مدیون هستی، تا ازدواج کامل انجام ندادی، نصف مهریه به صرف صیغۀ عقد به گردنت می‌آید. ازدواج کامل انجام شد، همۀ مهریه را بدهکار می‌شوی. حالا ببینید امام ع می‌فرمایند از گناهانی که باعث می‌شود آن پردۀ شرم و حیا بین انسان و خدا از بین برود و انسان تبدیل بشود در مقابل خداوند و حق به یک موجود بی‌حیا و بی‌شرمی، این است که وام بگیرد، نیت پرداختش را نداشته باشد. یک موردش صداقیۀ خانم‌ها است که من مثال زدم.

    موارد متعدد این وام‌هایی که بعضی وقت‌ها آقایان از بانک‌ها می‌گیرند، حالا تحت هر عنوانی که گرفتی، وام گرفتی، وام یعنی اینکه باید برگردانی، بانک هم مال پدرش نیست دستش، مال دولت هم نیست، پول همین ملت است دست بانک‌ها، حالا اینکه بانک‌ها درست به مردم پرداخت می‌کنند یا غلط بحث دیگری است، بحث این است که ما وقتی وام گرفتیم، باید نیت‌مان این باشد که در اسرع وقت یا حداقل آن وقتی که معلوم کردیم در قرارداد که حتماً باید عزیزان در قراردادهایی که داریم، داد و ستدهای‌مان، وام گرفتن‌های‌مان، وام دادن‌های‌مان، زمان پرداخت آن را باید مشخص کنیم. بزرگ‌ترین آیه در قرآن کریم، در سورۀ مبارکۀ بقره، بزرگ‌ترین سوره، بزرگ‌ترین آیه در رابطه با بحث حق‌الناس و وام و دین است. مطالعه بفرمایید ان‌شاءالله.

    امام‌سجاد ع می‌فرمایند یکی از گناهانی که این پردۀ حیا را از بین می‌برد، الاستِدَانَةُ بِغَیْرِ نِیَّةِ الْأَدَاءِ. دوم می‌فرمایند وَ الْإِسْرَافُ فِی النَّفَقَةِ، اینکه انسان اگر داشته باشد، اسراف‌کاری را پیشۀ خودش بکند. بگوید ما که داریم حالا، از جیب کسی‌که نیست، ولو از جیب خودت، باید انسان اسراف نکند در کار خودش، در نفقۀ بر عهد و عیال خودش، این‌ها اهل اسراف‌کاری نباید باشد. خداوند اسراف‌کاران را با صراحت در قرآنفرموده است دوست ندارم و با صراحت بخش اعظم از اسراف را که نمونۀ تبذیر آن باشد، فرموده است نذیر شیطان‌اند، إِنَّالْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ، لذا خیلی بحث اسراف را جدی بگیرید، در نفقۀ بر اهل‌بیت. البته خب کم هستند این‌چنین افرادی، اما پیدا می‌شوند که چون می‌گویند داریم، با شعار دارندگی و برازندگی، هر کاری را انجام می‌دهند، ولو به اسراف منجر بشود. فرمودند این هم یکی از گناهانی است که باعث می‌شود آن حیا و شرمی که بین انسان و حق و خدا حاکم است، از بین برود.

    سوم فرمودند وَ الْبُخْلُ عَلَى الْأَهْلِ وَ الْوَلَد وَ ذَوِی الْأَرْحَامِ، باز مقابل آن اسراف در نفقه این است که انسان اهل بخل بشود. خدا به او داده است، بر خانوادۀ خودش انفاق نمی‌کند. بر اقوام خودش هیچ انفاقی ندارد. بر فرزندان خودش انفاق ندارد. داریم مواردی که پدر به‌حمدالله وضع اقتصادی‌اش خیلی خوب، اما فرزندانش در نهایت سختی دارند زندگی می‌کنند. جوان است، ازدواج کرده است، رفته است سر خانه و زندگی خودش، متأسفانه پدر بی‌توجه به نیاز فرزند که می‌بیند فرزندش جلو او دارد برای معیشت سالم خودش، بعضی وقت‌ها به گناه می‌خواهد بی‌افتد، این پدر بی‌رحمی می‌کند و نمی‌دهد. این هم باز بخل است. مثل اسراف که در زیاده‌روی بود و حرام بود و گناه بود، بخل هم نسبت به انفاق بر اهل‌بیت خود انسان، بر فرزندانش و بر اقوامش باز هم خوب نیست. فرمودند از گناهانی است که باعث می‌شود این پردۀ شرم و حیا افکنده بشود.

    مورد دیگر فرمودند وَ سُوءُ الْخُلُقِ، از گناهانی که باعث می‌شود شرم و حیای بین انسان و خدا و شاید به تعمیم بیشتر بین انسان و خدا و دیگران آن شرم و حیا از بین برود، سوء خلق است. بداخلاقی است. وقتی‌که انسان عصبانی بشود، هر حرفی بر زبانش می‌آید، دیگر چیزی نمی‌ماند بین انسان و دیگران. لذا این سوء خلق هم از این‌چنین گناهان است و فرمودند وَ قِلَّةُ الصَّبْرِ، اینکه انسان در مشکلات، صبر و استقامت نداشته باشد، هم از گناهانی است که انسان را به بی‌حیایی و بی‌شرمی می‌کشاند. وَ اسْتِعْمَالُ الضَّجَرِ وَ الْکَسَلِ، سستی و تنبلی در کارها هم از این‌چنین گناهان است و بعد فرمودند وَ الِاسْتِهَانَةُ بِأَهْلِ الدِّینِ، توهین به اهل دین، بعضی‌ها متأسفانه در این فضاهای مجازی گاهی به سخره می‌گیرند اهل دین را. حالا هر شخصی باشد، دین‌دار است، ما حق نداریم اهل دین را سبک کنیم، اهل دین را مسخره کنیم، خداوند ان‌شاءالله بر عذاب این روباه پیر انگلیس بیفزاید که کتابی را وقتی نقش روحانیت را در تأثیرگذاری اجتماعی و حفظ و حراست از دین مشاهده کرد و آن فتوای مرحوم میرزای شیرازی را در جمع‌کردن بساط چپاول‌گری خودش مشاهده کرد، آمد کتابی نوشت به نام ملانصرالدین که خب هم کلمۀ دین را و هم کلمۀ نصرت و یاری را و هم کلمۀ ملا را در آن آورد و با سخیف جلوه‌دادن و این جک‌هایی که امروز رسم است و بین مردم مصطلح است، این کتاب را آن‌ها ساختند. حالا شما ببینید نسبت به اهل دین چقدر در این فضاهای مجازی بعضی‌ها سم‌پاشی می‌کنند، فرمودند این از گناهانی است که باعث می‌شود آن پردۀ شرم و حیا بین انسان و خدا از بین برود.

    گاهی در موضوعات دیگری اتفاق می‌افتد. من عرض می‌کنم در همین جا، روایتی را ستاد نماز جمعه در ورودی شهر نوشتند از قول امام‌رضا ع ، اهل علم به‌حمدالله در مجلس تشریف دارند که امام‌رضا ع فرمودند اگر کسی روز جمعه قبل از اقامۀ نماز جمعه مسافرت رفت، خداوند در آن سفر حفظ او را برعهده نمی‌گیرد و در میان خانواده و فرزندانش از او جانشینی نمی‌کند و از فضل خودش او را بهره‌مند نمی‌گرداند. این روایت را عزیزان در ورودی شهر زده‌اند، ببینید در فضاهای مجازی چه جوی درست کرده‌اند، این چه روایتی است نوشته‌اید، این در زمان امام معصوم بوده است، ما هم گفتیم شاید از قول پیامبر گرامی اسلام بوده است در زمان حاکمیت آن حضرت و وجوب نماز جمعه. بعد که به آدرس آن که در وسائل الشیعه هست، مراجعه کردیم، دیدیم روایت از امام‌رضا ع است که اصلاً در زمان امام‌رضا به توسط آن حضرت یک نماز جمعه می‌خواست اقامه بشود، آن هم جلوش را گرفتند. نگذاشتند. توسط دیگران اقامه می‌شد. حتی کسانی‌که ضد با مکتب تشییع بودند، در آن فضا امام‌رضا این روایت را فرمودند. حالا چون که این آقا نمی‌داند و چون که جاهل به موضوع است، بهانه می‌گیرد و شروع می‌کند علیه این روایت که چرا شما این را نوشته‌اید، در فضاهای مجازی سم‌پاشی می‌کنند به این کیفیت. علی ایحال ما مأمور به این نیستیم که خاص مردم چیست و بیاییم و آنجور روایت‌ها را بنویسیم. روایتی باید نوشته بشود که مردم آگاه بشوند. همۀ روایات ما برای آگاه‌سازی جامعۀ ما است، لذا آن روایت از قول امام‌رضا ع در کتاب شریفۀ وسائل الشیعهو در زمانی‌که حکومت دست آن حضرت نبوده است و در عنوان این مبحث هم باب استحباب اقامۀ نماز جمعه در عصر غیبت و در مسافرت است. لذا این را من عرض کردم که گاهی از این‌چنین منظرهایی بعضی‌ها بهانه می‌کنند علیه اهل دینع علیه اهل علم، شروع می‌کنند به سم‌پاشی کردن. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به ما توفیق بدهد، همۀ گناهان را ترک کنیم.

    - الهی آمین.

    + عاقبت امور ما را خداوند متعال ختم به خیر بگرداند.

    - الهی آمین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

     

    اعوذبالله من الشیطان الرجیم.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فیکُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدی اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة وَجتنابِ مَعصیتِ.

    مجدداً در خطبۀ دوم، خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی سفارش می‌کنم و در وصف متقین یکی دیگر از اوصاف آن‌ها، علی‌بن‌ابی‌طالب ع می‌فرمایند: «وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِيفَه.» انسان‌های باتقوا، انسان‌های عفیفی هستند. در برابر دریدگی شهوت، خودشان را کنترل می‌کنند. گرفتار شکم‌بارگی نمی‌شوند. خودشان را کنترل می‌کنند و آن‌قدر این بحث عفت در وجود آن‌ها برجسته است که از خیلی از گناهان چشم‌پوشی و بلکه از آن‌ها متنفر هستند و درجۀ آن‌ها از ملائکۀ خدا بالاتر است. در یکی از کلمات قصار مولای متقیان، علی ع است که حضرت می‌فرمایند: «مَا الُمجاهِدُ الشَّهِیْدُ فی سَبِیْلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ العَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلاَئِکَه.» می‌فرمایند انسان‌هایی که اهل جهاد هستند و در نهایت با جهاد در راه خدا به شهادت می‌رسند، درجۀ بالاتری از انسان‌هایی که اهل عفت هستند و وقتی که قدرت بر موضوعی پیدا کردند، می‌توانند گناهی را انجام بدهند، به‌خاطر خدا گناه را ترک می‌کنند، از آن‌ها بالاتر نیستند این مجاهدین شهید و درجه‌ای دارند که کَادَ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلاَئِکَه، قریب به این هستند که یکی از ملائکۀ خدا قرار بگیرند، به‌خاطر این صفت عفتی که در وجودشان است و این هم برای آقایان لازم است، هم برای خانم‌ها. یعنی اگر ما ادعای تقوا داریم، چه برادر و چه خواهر ما، باید بحث عفت مدنظرشان باشد و در وجود خانم‌ها یکی از آثار عفت حجاب است. اگر خانمی را ما ببینیم در جامعۀ دینی، بدحجاب ظاهر می‌شود، می‌توانیم بگوییم این خانم عفت لازم را ندارد، چون عفت امر درونی است که وادار می‌کند انسان را به رعایت بعضی از امور ظاهری. خب حجاب برای خانم‌ها یکی از آن‌ها است و همچنین پوشش مناسب برای آقایان. این هم باید عفیف باشد و این صفت عفت یکی از نشانه‌های تقوا است. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق متصف‌شدن به صفات متقین را عنایت بفرماید.

    مناسبت‌هایی داریم که نیاز به تذکر و یادآوری است. خب به‌هرحال امروز دوم ماه معظم رجب است و مثل دیشب اولین جمعۀ ماه رجب، لیلة‌الرغائب نام داشته است. قطعاً مؤمنینی که اهل نماز هستند، تذکراتی که در مناسبت‌های مختلف اعظۀ بزرگوار روحانی ما در مساجد داده‌اند، دیشب را ان‌شاءالله به عبادت و دعا پرداخته‌اند. هرچه از خدا مصلحت بوده است، خواستید و خداوند هم ان‌شاءالله اجابت خواهد کرد. در حق دیگران هم دعا کردید. امروز هم در فضیلت، همان حکم لیله و شب جمعۀ اول ماه رجب را دارد، لذا قدر این ساعات از روز خودمان را بدانیم، ارتباط‌مان را با خداوند متعال ان‌شاءالله بیشتر کنیم.

    ماه معظم رجب که فرا می‌رسید، دعا برای زنده‌بودن شروع می‌شد. ما در هیچ‌جا نداریم که مطلق آرزوی طول عمر کرده باشند ائمۀ اطهار ما، رسول گرامی اسلام ما، در صحیفۀ سجادیه هست، امام‌سجاد+ می‌فرمایند: «اللهم عَمِّرْنِی مَا کَانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِکَ.» خدایا به ما عمر بده تا وقتی‌که عمر ما در راه طاعت تو مصرف می‌شود، ولی اگر قرار باشد که عمر انسان مرتع و چراگاه شیطان قرار بگیرد فَاقْبِضْنِی، در دعای بیستم مکارم اخلاق، امام‌سجاد+ یاد دادند چجوری طول عمر از خداوند بخواهیم. اما ماه رجب که فرا می‌رسید، از وجود نازنین رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبداللهJ نقل شده است که حضرت می‌فرمودند: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَان.» خدایا ماه معظم رجب و ماه باکرامت شعبان را بر ما مبارک بگردان و ما را به ماه مبارک رمضان برسان. در رؤیت ماه رجب این را می فرمودند. وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ، می فرمودند خدایا ما را کمک کن در این ماه معظم رجب و ماه شعبان و ماه مبارک رمضان که واجب است روزۀ آن بر سیا و قیام، هم روزه‌گرفتن، هم قیام و نماز شب خواندن و هم اینکه زبان‌مان را حفظ کنیم از گفتار ناروا و ناپسند و هم چشم خودمان را بپوشانیم از حرام و خدایا قرار نده بهرۀ ما را از روزه‌داری در این ایام و ماه مبارک رمضان فقط تشنگی و گرسنگی، بهرۀ ما نباشد که ای نزنگ خطری است، معلوم می‌شود که خیلی‌ها شاید بهره‌شان فقط همان تشنگی و گرسنگی باشد. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق بدهد در این ایام که ماه‌هایی درواقع استقبال از ماه مبارک رمضان است، بتوانیم خودمان را آماده‌تر کنیم برای ورود به ماه مبارک رمضان، آن ضیافت و مهمانی عمومی خداوند متعال برای مؤمنین.

    خب در این ماه عزیز، سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم همین ماه رجب ایام ‌البیض، ایام اعتکاف هم هست که خب یکی از رویش‌های این انقلاب درواقع بحث این احیای سنت‌های ابراهیمی و الهی است، در سال‌های گذشته این‌چنین بود، در کل کشور، تعداد زیادی از مردم به‌خصوص جوان‌ها اقبال به بحث اقامۀ اعتکاف در مساجد را داشتند. در این شهرستان هم ما داشته‌ایم. ان‌شاءالله امسال هم امیدواریم مسئولین مربوطه‌اش، ادارۀ محترم تبلیغات اسلامی و کسانی‌که دست‌اندرکار برگذاری این موضوع هستند، حوزه‌های علمیه، اهتمام ویژه‌ای داشته باشند در برگزاری اعتکاف، دانشجوها و همچنین آموزش و پرورش ما که ان‌شاءالله باشکوه‌تر از سال‌های گذشته، این سنت الهی و فراهم شدن این فضای معنوی و معطر و روحانی را ان‌شاءااله در امسال، سال۹۶ هم داشته باشیم.

    روز جمهوری اسلامی، مثل فردا دوازدهم فروردین است که امام راحل رضوان الله تعالی علیه مجموع بیان‌شان این است که از اعیاد ما درواقع، دوازدهم فروردین ماه است. به دلایل مختلفی که جایگزین شدن نظام اسلامی، از یک نظام ستم‌شاهی و طاغوتی که برای مؤمنین درواقع این‌چنین ایامی ایام جشن و سرور واقعی است. امیدواریم خداوند متعال این نظام مقدس جمهوری اسلامی که برای استمرار آن و استقرار آن خون‌های فراوان شهید هدیه شده است، به ما توفیق بدهد بتوانیم حفظ و حراست کنیم از این خون مطهر شهدا و این نظام مقدس ان‌شاءالله، مقدمۀ قیام و نظام امام عصر ارواحنا له الفداء قرار بدهیم و این پرچم پیروزی اسلام را به دست باکفایت آن حضرت برسانیم.

    روز سیزدهم فروردین را داریم که روز طبیعت نامگذاری شده است. به‌عنوان ان اصطلاح عامیانه‌ای که بعضی‌ها می‌گویند، خیلی به کار نبریم، همین اصطلاح خوبی که روز طبیعت، به‌هرحال بعد از چند روزی که مردم در سیر و سفر بودند، کم‌کم دارند برمی‌گردند به خانواده‌های‌شان، به سرکارشان، استفادۀ از طبیعت الهی، امسال هم که به حمدالله بارندگی‌های خوبی بوده است، خدا را شاکر هستیم. امیداوریم ان‌شاءالله این بارندگی‌ها ادامه داشته باشد، بدون آفت، بدون سرمازدگی و مردم استفاده بکنند از این الطاف بی‌نهایت پروردگار. خب این طبیعت انسان برود ببیند، اما با همان نگاهی که به ما دستور داده‌اند که بهار را وقتی انسان می‌بیند، این رویش گل‌ها و جوشش چشمه‌ها را وقتی‌که مشاهده می‌کند، فرمودند این‌ها را معبر قرار بدهید برای نگاه به آخرت. اِذَا رَأَیتُمُ الرَّبِیع فَاکثرُوا ذِکر النُّشُور، وقتی‌که این بهار، این رویش‌ها، این جوشش‌ها را دیدید، فراوان یاد وقتی بکنید که می‌خواهید از قبرها بیرون بیایید. الان هم اگر ما روز سیزدهم فروردین رفتیم وارد طبیعت شدیم، اینجور نباشد که وقتی از آن‌جا رفتیم، بعد یک عده‌ای بیایند و باز دنبال ما را بخواهند جمع کنند، آنچه که ما آسیب رساندیم به طبیعت بخواهند خدایی نخواسته آن‌ها بیایند جبران کنند. ما نباید وقتی به دامن طبیعت رفتیم، آسیب برسانیم. این محیط زیست را فقط خداوند برای من و شما قرار نداده است که بگوییم حق ما است، دیگران هم، موجودات دیگر هم می‌خواهند از این استفاده بکنند. نسل‌های بعد از ما هم می‌خواهند از این استفاده بکنند. به‌هرحال این من و شما باید حافظ این میراث آیندگان خودمان و موجودات دیگر غیر از خودمان هم باشیم. این روز هم به‌هرحال روزی مثل روزهای دیگر است.

    روایات داریم که در گذشته‌ها مردم در روز سیزدهم فروردین، گناه می‌کردند. روایت غلیظ و شدیدی در بحار مفصل مرحوم مجلسی آورده است، من آن را نقل نمی‌کنم، متأسفانه بعضی‌ها ظرفیت شنیدن بعضی از روایت‌ها را ندارند که چه کارهایی اتفاق می‌افتاد و وجه تسمیۀ این هم در روایات آمده است. ولی من از آن روایت صرف‌نظر می‌کنم، در سال‌های گذشته یادم است گفته‌ام بعضی از این روایت را و مؤمنین هم رعایت کردند. می‌رویم دامان طبیعت، گناه نکنیم، رفت‌وآمد آنجا زیاد است، متأسفانه بعضی از خانواده‌ها اصلاً به فکر حفظ ایمان فرزندان‌شان، حجاب فرزندان‌شان نیستند. دخترخانم‌های‌شان با حجاب نامناسب می‌بینید در این طبیعت به بازی و این‌ها مشغول می‌شوند، عده‌ای از جوان‌ها باز آن‌طرف‌تر نگاه می‌کنند. این‌ها صحنۀ گناه است. گناه که شاخ و دُم ندارد، همینجوری کم‌کم ارتباطات نامشروعی برقرار می‌شود و ارتباطات غیرمعقولی می‌بینید دامن انسان‌ها را می‌گیرد آتشش، مواظب باشیم ان‌شاءالله.

    اما تذکری که می‌خواهم عرض کنم درواقع، در رابطۀ با انتخاباتی که پیش‌رو داریم. من قبل از هر چیز تشکر می‌کنم از عزیزانی که تا اینجای کار را وارد عرصۀ انتخابات شده‌اند، ثبت‌نام کردند، برای شوراهای اسلامی شهر و روستا تا ان‌شاءالله باز ثبت‌نام از نمایندگان برای ریاست‌جمهوری فرا برسد. تا اینجای کار در شهرستان بردسکن به‌حمدالله چهارصدوپنجاه‌وهفت نفر ثبت‌نام کردند که سیصدونودوچهار نفر آن‌ها در روستاها بوده است و شصت‌وسه نفر در سه شهر بردسکن و شهرآباد و انابت. در خود شهر بردسکن برای هر نفری که می‌توانسته ورود پیدا بکند، یعنی پنج نفر که برای شورای شهر لازم است، تقریباً هشت نفر ثبت‌نام کردند. خب به‌حمدالله این از امید مردم به این نظام است و توانایی که در مردم است که می‌توانند خدمت بکنند، این‌ها همه درواقع از آن امور مثبتی است که در این نظام است. یک نظام مردمی، یک نظامی که مردم اعتماد به نفس دارند، یک نظامی که مردم امید به خدمت دارند، علی‌رغم همۀ تبلیغات سوئی که دشمنان دارند برای ناامید کردن مردم، این حضور گسترده برای نمایندگی مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا خودش بیانگر خیلی از مسائل است.

    من در مرحلۀ اول از این عزیزان نهایت تشکر می‌کنم. هدف این باشد خودشان را معرفی بکنند، برنامه‌های شان را بگویند. تخریب نباشد. رقیب را از صحنه‌به‌در کردن نباشد. ما پنج نفر بیشتر لازم نداریم، سی‌وپنج نفر دیگر بعداً در خانه‌های‌ خودشان باید کار قبلی‌شان را ادامه بدهند ان‌شاءالله‌تعالی. نگویند حتماً ما وارد شدیم باید رأی بیاوریم. نه، پنج نفر لازم است، چهل نفر ثبت‌نام کرده‌اند. همه‌جا تقریباً همین شکل است. به‌حمدالله رشد خوبی داشته است. ما جایی گزارش نشده است که روستاها نیامده باشند، استقبال نکرده باشند. این هم از تدبیر خوب و کار خوبی بوده است که مسئولین به‌حمدالله چاره‌اندیشی کرده‌اند و تبلیغاتی که داشته‌اند. اما آنچه که مسلم است، این است که شرایط زمان در هر دوره‌ای با قبل خودش فرق می‌کند. ما باید امروز ببینم، به‌خصوص بحث ریاست‌جمهوری که مطرح خواهد شد، چه چیزهایی امروز کشور ما نیاز دارد. ما امروز اولویت‌های کشور ما چه چیزهایی است؟ این بحث اولویت‌بندی در برنامه‌های کاندیداها عزیزان خیلی مهم است. بعضی‌ها می‌روند یک مصادیقی را پیدا می‌کنند به عنوان اولویت کاری که اصلاً دردی را از جامعه دوا نمی‌کند. به درد شاید مثلاً چندین سال گذشته می‌خورده است یا اینکه فعلاً حالا زمانش هنوز فرا نرسیده است. امروز باید اولویت‌ها همان چیزهایی باشد که مقام معظم رهبری درواقع در آغازین روز سال۹۶ در بیانات‌شان فرمودند. بحث اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال. این در این زمینه‌ها، چون اگر ما در موضوع اشتغال جوانان‌مان موفق بشویم، یک گرۀ عمده‌ای از نسل جوان ما، امروز حل می‌شود. باتوجه به جوان بودن جمعیت کشور ما، امروز باید در این زمینه‌ها برنامه داشته باشند و خیلی می‌توانند شوراهای حتی اسلامی شهر و روستا هم در این جاها نقش مهمی را دارند، به‌خصوص ریاست‌جمهوری. چه کارهایی در این قسمت، چه برنامه‌هایی دارند برای اشتغال جوانان ما؟ اشتغال پایدار، نه یک اشتغال کاذب و غیرمداوم. یک اشتغال‌های مقطعی و بعضی وقت‌ها می‌آیند سرگرم می‌کنند، بعضی‌ها خودشان را و یک نظارتی بشود بر کسانی‌که تسهیلات برای اشتغال می‌گیرند که بعداً به‌خاطر همین عدم نظارت کامل می‌بینیم در جاهایی غیر از آنچه که وام را برای آن گرفته‌اند، تسهیلات گرفته‌اند، به کار می‌برند که از لحاظ شرعی هم حرام است و مشکل‌دار است. لذا این موضوع مدنظر عزیزان باشد.

    از فرمایشات مقام معظم رهبری برمی‌آید که ورود زودهنگام بعضی از شخصیت‌ها و جناح‌های سیاسی کشور به امر انتخابات. این کار خوبی نیست که کارشان را وظیفه‌ای که الان به دوش‌شان است، تعطیل کنند و بحث انتخابات را بخواهند برای خودشان و تبلیغات را شروع کرده باشند، به‌خصوص کسانی‌که دارای منسبی هستند و از بیت‌المال و از وسایل نقلیۀ بیت‌المال بخواهند برای خودشان هزینه بکنند. همچنین ناشایست است و قبیح است که ما در جامعه القاء دوگانگی در برنامه‌ها و در جامعه بخواهیم داشته باشیم. مقام معظم رهبری بعضی از دستوراتی که قبلاً دادند به بعضی‌ از آقایان تأکید کردند به عدم حضور، برای جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه بود. ولی امروز بعضی‌ها می‌خواهند باز این را دومرتبه به شکل دیگری در جامعه رواج بدهند. این هم خلاف فرمایش مقام معظم رهبری است. آقایان متوجه باشند. مردم هم این‌ها را شناسایی کنند و نباید به بهانۀ ورود به عرصۀ انتخابات، مردم را ما ناامید کنیم. جوری تبلیغ نکنیم که هیچ کاری نشده است. بعضی‌ها هم متأسفانه می‌آیند یک جوری تبلیغ می‌کنند که از ابتدای انقلاب تا الان کاری نشده است. دشمنی دارند، کینه دارند، با نظام نمی‌دانم یا مثلاً با یک شخص خاصی، همۀ خدمات را نادیده می‌گیرند و این ناامید کردن مردم هم درست نیست. مقام معظم رهبری بارها بر امید مردم در این نظام تأکید داشتند و ما باید امیدواری مردم را بیشتر کنیم، نارسایی‌ها را باید بگوییم، اما با انصاف باید انسان مشکلات را می‌خواهد بگوید، کاستی‌ها را می‌خواهد بیان کند، باید انصاف در این موضوع داشته باشیم.

    ضرورت‌های جامعه را درنظر بگیریم. اولین بحث در بحث ضرورت‌ها در انتخابات، مشارکت حداکثری مردم است. اگر خدایی نخواسته تقلیل پیدا بکند، حضور مردم در انتخابات، جایی است که دشمن خوشحال خواهد شد و یک ضعفی برای نظام ما به شمار خواهد آمد. دوم اینکه انتخابات سالم، معتبر و بدون تنش و فتنه باشد. شنیدید که اعلام کردند دشمنان که ما باید امسال از سال۸۸ فتنۀ بزرگ‌تری را رقم بزنیم. ما این دشمنان دارند با صراحت این بحث را مطرح می‌کنند که باز مجدداً فتنۀ دیگری را درست کنند. مردم باید هشیار باشند، خلاصه در دام این فتنه‌گران گرفتار نشوند.

    رقابت‌های جدی باشد، اما فتنه‌انگیزی نباشد و نتیجه هم همانی که مردم رأی دادند، مقام معظم رهبری تأکید بر این مطلب داشتند و انتخاب اصلح که با درک بیشتر نیازهای جماعۀ ما به‌خصوص اقتصاد مقاومتی، بیکاری که الان یکی از معضلات کشور ما و جوانان ما است. گرانی، یکی از مشکلات کشور است. رکود، یکی از مشکلات اقتصادی کشور است. با برنامه برای رفع این‌ها وارد بشوند، همچنین مثل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی این‌ها برنامه داشته باشند و پاسخ‌گو باشند. فرد اصلح، یعنی کسانی‌که برای این‌ها برنامه داشته باشند و پاسخ‌گوی این‌ها هم باشند. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به دستان بابرکت این ملت شهیدپرور و غیور، انتخاباتی بسیار بهتر از انتخابات گذشته، همان‌طور که به مرور این‌چنین بوده است که از اول انقلاب هرچه گذشته است، انتخابات با هدایت‌های مقام معظم رهبری در حال بهتر شدن بوده است، امیدواریم که در سال۹۶ هم ان‌شاءالله این موضوع اتفاق بی‌افتد.

    اما دو تذکر هم من دارم، یکی اینکه عزیزان با گرم شدن هوا مصرف آب بیشتر می‌شود و ما باید رعایت کنیم. آن صرفه‌جویی‌هایی که گفته شده است در بحث آب و برق و گاز، همیشه مدنظرمان باشد. با تدینی که مردم دارند، این را رعایت می‌کنند، اما یک خبر ناخوشایندی که مسئولین می‌گویند گاهی بعضی انشعابات غیرقانونی دارند در مصرف آب و بعضی از ادارات دولتی متأسفانه پول‌شان را نمی‌دهند و انشعابات غیرقانونی درست کرده‌اند. اگر مردم بفهمند که اداره‌ای، نهادی انشعاب غیرقانونی گرفته است و از آب شرب این مردم دارد مصرف می‌کند و بهایش را نمی‌پردازد، دیگر به‌قول معروف اگر چنانچه شعر معروف هست سیبی را به ستم بخورند، دیگر مردم از ریشه درخت را درمی‌آورند. مردم آن موقع هیچ چیز را رعایت نمی‌کنند، چون النّاسُ عَلى دِینِ مُلُوکِهِم، ما گفتیم بزرگواران اعلام نکنند چه اداره‌ای، چه بخش‌هایی دارند غیرقانونی از آب شرب مردم بدون پرداخت آب بها، استفاده می‌کنند. تذکر داده بشود، بیایند قانونی‌اش بکنند و اگر چنانچه ادامه پیدا کرد، در همین جا اسم آن‌ها را خواهیم گفت. مردم هم باید بدانند، دانستن حق مردم است که چه اداره‌ای دارد از آب شرب این مردم، غیرقانونی استفاده می‌کند، پولش را هم نمی پردازد با قلدری. این را مردم باید بدانند، اما این هفته نمی‌گویم. اگر آمدند پای حساب و کتاب ان‌شاءالله خب هیچی، و الا در همین جمعیت باید گفت اسم آن‌ها را تا مردم بشناسند آن‌ها را. بعضی‌های‌شان شناخته بشوند، بهتر است.

    و اما تسلیت داریم درگذشت عزیزانی را در این هفته که واقعاً جای آن‌ها خالی است. مادر بزرگوار شهید مرادزاده که خداوند ان‌شاءالله با شهید عزیزشان، ایشان را محشور بگرداند.

    - الهی آمین.

    پدر بزرگوار دو شهید عاصمی در کاشمر به رحمت خدا رفته است، از سرداران عزیز دوران دفاع مقدس بودند فرزندان ایشان، عمر طولانی قدمت داشتند، امیدواریم خداوند ایشان را هم بر سفرۀ شهیدان‌شان محشور بگرداند.

    - الهی آمین.

    بزرگواری که به رحمت خدا رفته‌اند، مرحوم حاج‌ آقای عاشوری عزیزمان که از اعضای فعال نماز جمعه و از افراد به درد بخور برای جامعه بودند، ایشان هم روح‌شان ان‌شاءالله با اولیای خدا محشور شود و همچنین عزیز دیگری از فرهنگی‌های‌مان از نمازگزاران هر هفتۀ نماز جمعه و حتی نمازهای جماعت بودند، مرحوم مغفور جناب آقای سیدی عزیزمان که لازم و شایسته بود نام این عزیزان برده بشود. از خداوند می‌خواهیم ان‌شاءالله روح این عزیزان را با شهدای‌شان، با شهدای کربلا محشور بگرداند.

    - الهی آمین.

    + خدایا ما هم که از زمرۀ اموات شدیم، تفضلاً بر ما ترحم بفرما.

    - الهی آمین.

    + رهبر فرزانۀ انقلاب، خدمت‌گذاران صدیق نظام بر توفیقات و تأییدات‌شان بیفزای.

    - الهی آمین.

    + باران رحمت خودت را بی‌آفت خدایا بر ما نازل بگردان.

    - الهی آمین.

    + توفیق استفادۀ صحیح از نعمت‌هایت را و شکرگذاری آن‌ها را بر همۀ ما مرحمت فرما.

    - الهی آمین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    خطبه صوتی نماز جمعه 1395/10/10

    خطبه اول [attachment=118]   خطبه دوم [attachment=119]    ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 93/09/07

    [attachment=12:aac_001_A_003_mahdi_141128_001_2014_11_28.mp3]...

    خطبه صوتی نماز جمعه 93/08/23

    [attachment=11:001_A_002_mahdi_141114_001_2014_11_14.lite.mp3]...

    فایل صوتی خطبه هی نماز جمعه بردسکن از ابتدای سال1391 بروی سایت فرار گرفت

    به اطلاع عموم می رسانیم فایل صوتی خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن از ابتدای سال 1391 تا این لحظه بروی همین سایت قرار گرفت.علاقمندان می توانند با مراجعه به قسمت دانلود-خطبه های نماز جمعه -اقدام به دریافت ویا گوش دادن آنلاین...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد