خطبه های نماز جمعه 18-1-1396

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1396/01/20 - 12:43

    خطبه های نماز جمعه 18-1-1396

     

    جمعه، ۱۸فروردین۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن.

    سلام علیکم و رحمة الله.

    أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الطاَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین فَااللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. تقوا در دو بُعد اساسی آن، یکی انجام واجبات الهی اعم از واجبات بدنی مثل نماز و روزه و یا واجبات مالی مثل خمس و زکات و نفقات واجب یا واجبات بدنی و مالی مثل حج.

    یکی از ابعاد تقوا انجام واجبات است، بُعد دیگر تقوا ترک گناه و معصیت است و باتوجه به این بُعد از تقوا روایت امام‌سجاد (ع) را که در ترک گناهان و معاصی خدمت شما نمازگزاران چندین مورد از گناهان و آثار آن را بیان کردند و به‌عنوان یکی از هدایای سفر آخرت هم رسول گرامی اسلام حضرت محمدبن‌عبدالله(ص)فرمودند از هدایای مالک، خازن دوزخ ترک المعاصی است. مورد دوازدهم گناهانی است که باعث می‌شود دعای انسان شنیده نشود. نه تنها به اجابت نرسد، بلکه همان قدم اول در استجابت دعا، استماع و شنیدن دعای انسان است از ناحیۀ پروردگار و مأموران اجابت دعوت دعا، همان قدم اول محقق نشود. هشت گناه است که به تعبیر دیگر می‌توان گفت عوامل عدم استجابت دعا در این روایت، امام‌سجاد (ع) بیان فرمودند. فرمودند وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تَرُدُّ الدُّعَاءَ، گناهانی که باعث می‌شود دعای انسان مسموع واقع نشود و پس‌زده بشود خواسته‌های انسان و رد بشود و به اجابت نرسد، عبارت‌اند از سُوءُ النِيَّةِ، اولین آن‌ها این است که انسان نیت خوبی نداشته باشد. در کارها همیشه نیت بدی را داشته باشد. نیت ضرر زدن به بندگان خدا، نیت خیانت به بندگان خدا، نیت سوءاستفاده از امکاناتی که در اختیار قرار گرفته است در مقابل حُسن نیت و نیت خوب که در روایات داریم نِيَّةُ المُؤمِنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ، نیت انسان‌های مؤمن با ویژگی حُسن و خوبی از عمل انسان هم فراتر است و بهتر است، چون نیت انسان محدودیت ندارد، اما کار انسان محدودیت دارد.

    نیت انسان شامل زمان و مکان و محدودیت‌های زمانی نمی‌شود، اما عمل انسان محدود به زمان انجام آن عمل یا نهایتاً عمر انسان است، ولی نیت انسان می‌تواند فراتر از این زمان باشد. لذا به این دلیل فرموده‌اند داریم نِيَّةُ المُؤمِنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ. در مقابل این، سوء نیت است که باز از عواملی است که دعای انسان را رد می‌کند و نمی‌گذارد که به اجابت برسد.

    دوم، امام‌سجاد (ع) می‌فرمایند خُبثُ السَّرِيرَةِ، باطن بد انسان. بعضی‌ها ظاهری خیلی خوب دارند، ظاهری آراسته دارند و مردم را با ظاهرشان می‌توانند فریب بدهند، چه این شمایل ظاهری‌شان چهره و قیافۀ حق‌به‌جانب‌شان و چه بیان‌شان. بعضی‌ها با بیان خودشان که به تعبیر مولای متقیان، علی (ع) در وصف منافقین می‌فرمایند منافقین عَلِیمُ اللِّسَانِ هستند، یعنی زبان خوبی دارند. زبان‌شان، دانایی‌شان در همان محدودۀ زبان‌شان است و اما انسان‌هایی که ظاهری آراسته دارند و باطنی خبیث به تعبیر این روایت، هیچ‌وقت دعای‌شان مستجاب نمی‌شود و ما باید تلاش بکنیم باطن و ظاهرمان یکی باشد عزیزان، مؤمنین، نمازگزاران بزرگوار. در روایات فراوان داریم که مزمت شده است از کسانی‌که ظاهری خوب، ولی باطنی بد دارند. در روایت داریم فردای قیامت کفۀ میزان اعمال انسان‌هایی که ظاهری خوب و باطنی بد دارند، از همه سبک‌تر خواهد بود و گناهان آن‌ها از همه سنگین‌تر خواهد بود. پناه می‌بریم به خدا از اینکه ظاهری مردم‌فریب داشته باشیم و باطنی خبیث و آلوده. انسان‌های منافق این ویژگی را دارند، ولی انسان‌های مؤمن باید باطن و ظاهرشان یکی باشد. هم تلاش کنند باطن‌شان خوب باشد و هم تلاش کنند که ظاهرشان با آن باطن‌شان مطابق باشد. لذا دومین گناه از گناهانی که باعث می‌شود دعاها به اجابت نرسد و بلکه رد بشود، امام‌سجاد (ع) می‌فرمایند خُبثُ السَّرِيرَةِ، باطن بَد انسان، خبیث است انسان.

    سوم، حضرت می‌فرمایند وَ النِّفاقُ مَع الإخوانِ، اینکه انسان با برادران دینی خودش دورو باشد. منافق باشد با برادران دینی. به‌هرحال مؤمنین اعتماد می‌کنند به انسان، اگر قرار باشد در مقابلِ اعتماد برادران دینی، انسان با آن‌ها دورو باشد و نفاق داشته باشد، این‌چنین شخصی دعایش هیچ‌وقت به اجابت نمی‌رسد و قبل از اجابت رد می‌شود. باز هم به خدا پناه می‌بریم که بخواهیم ما با برادران دینی‌مان اهل نفاق و دورویی باشیم.

    در عرصه‌های سیاسی، گاهی کسانی‌که برای‌شان ریاست خیلی اهمیت دارد، این دورویی‌های منافق‌گونه را با مردم خوب کشور خودشان دارند. ما در آستانۀ انتخابات داریم قرار می‌گیریم، چهل روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم، شما خواهید دید بعضی از کسانی‌که وارد عرصۀ انتخابات خواهند شد، تنها هدف آن‌ها رسیدن به پست و مقام خواهد بود، بدون اینکه توجهی به توانایی خودشان یا استعداد و توانایی کشورشان داشته باشند، با شعارهای بسیار پُرزرق و برق برای فریب مردم و یک نوع دورویی، وعده‌هایی خواهند داد که هیچ‌وقت قابل تحقق نیست. این‌ها نشانۀ نفاق با این مردم متدین و مؤمن کشورشان است. این مردمی که با ایمان پای انقلاب ایستاده‌اند، به عرصه‌های مختلف ورود پیدا می‌کنند ازجمله انتخابات‌ها، بعضی‌ها این‌چنین منافقانه با آن‌ها برخورد می‌کنند. خب این‌ها هیچ‌وقت دعای‌شان به اجابت نخواهد رسید.

    و چهارم، امام‌سجاد (ع) می‌فرمایند عدم باور اجابت دعا. ما اگر دعا را با شرایطش داشتیم، باید باور داشته باشیم که این دعا به اجابت می‌رسد و دیر یا زود نتیجۀ دعای خودش را انسان می‌گیرد، اما انسان‌هایی هستند که به این نتیجه باور ندارند، لذا مؤمنین را هم که گاهی دعا می‌کنند به تمسخر می‌گیرند متأسفانه. خب این‌چنین اشخاصی اگر خودشان باور را نداشتند، دیگر چجور می‌توانند توقع داشته باشند اگر دعایی کردند خدا به اجابت برساند. ایمان ندارند به اجابت دعا. با عدم ایمان، دعا کردن هیچ‌وقت به اجابت نمی‌رسد و رد می‌شود.

    و پنجم که خیلی به نظر من باید بیشتر به آن توجه کنیم، امام‌سجاد (ع) می‌فرمایند از اعمالی که باعث می‌شود دعای انسان استماع نشود، مسموع واقع نشود و رد شود، تأخِيرُ الصلواتِ المَفروضاتِ حتّى تَذهَبَ أوقاتُها. می‌فرمایند این است که انسان نمازهای واجب خودش را به تأخیر بیندازد تا وقت آن ها بگذرد. ما در رابطه با نمازها، دو وقت داریم، یکی وقت فضیلت نماز هست که از لحظۀ دخول وقت، چه ظهر باشد، چه مغرب باشد، حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت وقت فضیلت نماز است که ما باید در این وقت فضیلت نمازها را بخوانیم. آن هم تأخیر برای بعضی از نمازها مثل نماز ظهر، برای اَدای نوافل این‌ها اجازه داده شده است، یعنی کسانی هستند اهل نافله هستند، خب هشت رکعت نماز نافلۀ ظهر را بخواهند بخوانند، از اول وقت قطعاً نماز واجب‌شان با یک تأخیر دَه پانزده دقیقه‌ای همراه خواهد شد. این وقت فضیلت، در این روایت شریف امام‌سجاد (ع) می‌فرمایند به تأخیر انداختن نماز از وقتش تا اینکه آن زمان از بین برود. بعضی‌ها فرموده‌اند وقت فضیلت نماز منظور امام‌سجاد (ع) است. لذا اگر ما نسبت به اقامۀ نماز در اول وقت، بی‌مبالات بودیم، خیلی برای‌مان توفیری نداشت نماز را چه وقتی خواندیم، در وقت فضیلتش بود یا خارج از وقت فضیلت یا خدایی نخواسته در خارج از وقت ادای آن بگذاریم نمازمان قضا بشود. با این‌جور ویژگی انسان اگر دعا هم بکند، امام‌سجاد (ع) می‌فرمایند این دعا مسموع واقع نمی‌شود و رد می‌شود، به اجابت نمی‌رسد. لذا خوشا به حال شما مؤمنینی که مقید به نماز اول وقت هستید و دعاهایی که بعد از نماز اول وقت هم مؤمنین دارند، وعدۀ اجابت به آن‌ها داده شده است، ان‌شاءالله ماه، ماه مبارک معظم رجب، ماه دعا و استغفار است. غفلت نکنیم از نماز اول وقت و از دعای بعد از نماز.

    موارد دیگر روایت را ان‌شاءالله در هفتۀ آینده اگر زنده باشیم، خواهیم گفت.

    + خدایا ما را اهل نماز اول وقت قرار بده.

    - الهی امین.

    + خدایا ما را اهل نیت خوب بگردان.

    - الهی امین.

    + خبث و پلیدی باطنی را از همۀ ما برطرف بگردان.

    - الهی امین.

    + نفاق و دورویی، به‌خصوص با برادران دینی‌مان را از عرصۀ اعمال ما پاک و محو بگردان.

    - الهی امین.

    + و ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی امین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

     

    اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَنُ وَ الحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فیکُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدی اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    در خطبۀ دوم، مجدداً خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و به این سخن مولای متقیان، امیربیان، علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) توجه می‌دهم که در اوصاف متقین در فرازی از خطبۀ شریفۀ متقین می‌فرمایند وَصَبَرُوا أَيَّاماً قَصِيرَةً أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَةً، انسان‌های باتقوا ایام کوتاهی را این زندگی دنیا را صبر کرده‌اند، استقامت کرده‌اند. در برابر سختی و سنگینی عبادت خدا استقامت کرده‌اند، شانه از زیر بار طاعت و بندگی خدا خالی نکردند. در برابر جاذبه‌های شدید شهوت استقامت کردند، صبر کردند، آلوده به شهوت حرام نشدند و در برابر مصیبت‌های سنگین و کمرشکن این دنیا اگر برای‌شان پیش بیاید، صبر و استقامت می‌کنند.

    این دنیا را با استقامت و صبر در برابر این سه عنوانی که عرض کردم، چه چاذبه‌های شهوت جنسی، چه شهوت مادی و دنیایی و زرق و برق دنیا و مصیبت‌های دنیا و بر طاعت و بندگی خدا صبر کردند، أَعْقَبَتْهُمْ رَاحَةً طَوِيلَةً و راحتی طولانی و جاودانۀ خدا را که بهشت است، به دست آورده‌اند. این از نشانه‌های تقوا است. صبر و استقامت در برابر گناه و آلوده نشدن، صبر و استقامت برای انجام طاعت و بندگی خدا و صبر در برابر مصیبت‌ها و خارج نشدن از صراط مستقیم الهی از نشانه‌های انسان‌های باتقوا است. امیدواریم ان‌شاءالله این‌چنین صبر و استقامتی خداوند به ما عنایت بفرماید.

    - الهی امین.

    مناسبت‌هایی که لازم است در این جمعه به آن‌ها توجه بشود، من چون زیاد است بعضی از آن‌ها را فقط اشاره می‌کنم و رد می‌شوم، مثل فردا شنبه، ۱۹فروردین‌ماه، مصادف با دهم رجب‌المرجب است که ولادت باسعادت خجستۀ جوادالائمه، ابن‌الرضا (ع) را داریم که در سنۀ۱۹۵هجری قمری اتفاق افتاد. عمر کوتاه امام‌جواد (ع) اما خدمات و برکات وجود نازنین آن حضرت بر عالم اسلام و به‌خصوص شیعه و بالاخص درباب انتظار امام عصر ارواحنا له الفداء بر کسی پوشیده نیست. مظلومیت آن حضرت باعث نشود که ما از مطالعۀ زندگی آن حضرت و تعصی به سیرۀ آن حضرت کوتاهی کنیم.

    یک‌شنبه بیستم فروردین‌ماه، سالروز قطع رابطۀ سیاسی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی است که در سال۱۳۵۹ اتفاق افتاد. موضوعی که امامeفرمودند اگر آمریکا یک کار خوبی کرده باشد، همین کارش است. رابطۀ گرگ‌ومیش، گرگ ناامید بشود از وجود آن طعمۀ خودش که از او به‌عنوان طعمه استفاده کرده است و قطع رابطه بکند. به دنبال این قطع رابطۀ سیاسی، خب قطع روابط اقتصادی‌اش هم اتفاق افتاد و لذا بعد از سی‌وهشت سال هم که از انقلاب سپری شده است، این انقلاب قطع است و روز‌به‌روز هم بر شدت آن دشمن افزوده است چون ناامید شده است از اینکه بخواهد بر کشور ما سلطه و سیطره پیدا بکند. این را امام به فال نیک گرفتند، ما هم به تبعیت از امام و مقام معظم رهبری قطع رابطۀ با آمریکا را برای خودمان افتخار می‌دانیم و نگران قطعی این رابطه نیستیم، چون کشور ما، ملت ما هم منابع خدادادی در این کشور فراهم است و فراوان و هم استعدادهای انسانی برای کشف آن‌ها و استخراج آن‌ها. منتها باید به فرامین مقام معظم رهبری و ولی‌فقیه گوش بدهیم و به خودمان اتکا کنیم و اعتمادمان به جوان‌ها و مردم خودمان باشد. نگاه‌مان به بیگانه نباشد. این روز را هم ما به‌هرحال تبریک می‌گوییم به مردم ایران و مسئولین‌مان که ان‌شاءالله این قطع رابطه تا وقتی‌که این دشمن در آرزوی سلطۀ دوباره بر کشور ما نمرده است ما باید ادامه بدهیم. فرض ان‌شاءالله آمریکا دق کرد از غصۀ سلطه بر ایران، آن روز را ما یک جشن مفصل‌تری ان‌شاءالله خواهیم گرفت.

    خب، همین بیستم فرودین‌ماه روز ملی فناوری هسته‌ای است که ما باید این موضوع را هم خدا را بر آن شاکر باشیم که به دست فرزندان این مرز و بوم، شهدای عزیز هسته‌ای را همیشه یاد کنیم. شهید عزیز و بزرگوار علیمحمدی، اسطورۀ تلاش و خدمت. در موضوع هسته‌ای حق بزرگی به گردن کشور ما دارد. شهید عزیز شهریاری، این شهریار قلب‌ها درواقع یادشان را گرامی می‌داریم. ما بحث فناوری هسته‌ای را مدیون این عزیزان و این شهیدان‌مان هستیم. شهید عزیز و بزرگوارمان، شهید رضایی‌نژاد این رضایت‌دهندۀ به زندگی با همۀ فراز و نشیب‌هایش وقتی‌که انسان زندگی این شهید عزیز را مطالعه می‌کند، می‌بینیم رضایت از خدا و زندگی در همۀ فراز و نشیب‌های زندگی همراه این شهید عزیز و بزرگوار بوده است و شهید عزیز احمدی‌روشن، این صفابخش و روشنابخش خطۀ فناوری هسته‌ای ما که امیدواریم این شهدی عزیز را هم خداوند با اولیاء خودش محشور بگرداند و شهید عزیز قشقائی، این شهدی شیفتۀ خدمت که این پنج شهید عزیز درواقع با نثار جان خودشان، درواقع این فناوری هسته‌ای را بومی کردند و ما هستیم که امروز باید ادامه بدهیم راه این شهدا را و مسئولین هستند که نباید این دستاوردی که این شهدای عزیز با جهاد خودشان، با تلاش خودشان و با نثار جان خودشان در این کشور بومی کردند، بیایند خدایی نخواسته با یک سهل‌انگاری و بی‌تدبیری بخواهند این را از دست بدهند. ملت ما نخواهند بخشید اگر کسی در این زمینه بخواهد کوتاهی بکند.

    - الله اکبر، خامنه‌ای رهبر. مرگ بر ضد ولایت فقیه. مرگ بر آمریکا. مرگ بر منافق.

    و سه‌شنبه بیست‌ودوم فرودین‌ماه، سیزدهم رجب سالروز ولادت باسعادت و خجستۀ مولی‌الموحدین علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) امیرالمؤمنین است که دَه سال قبل از بعثت رسول گرامی اسلام، حضرت بدنیا آمدند. آن جریان ولادت آن حضرت که اتمام حجتی است بر همۀ کسانی‌که قلب‌هایی خالی از کفر و نفاق و عناد دارند. هر کسی‌که دلی داشته باشد که از این سه عنوان خالی باشد، به حقانیت علی‌بن‌ابی‌طالب علی (ع) گواهی می‌دهد و شهادت می‌دهد. قلبش خالی از کفر باشد. رگه‌های کفر در قلب و روح انسان نباشد. دوم رگه‌های نفاق و دورویی و سوم رگه‌های عناد و لجاجت اگر در وجود انسان و قلب و روح انسان نباشد، جریان ولایت آن حضرت را شاهدی می‌شود بر حقانیت آن حضرت و بر امتیاز آن حضرت که در خانۀ خدا، در کعبه حضرت بدنیا آمدند، این را نوشته‌اند، هیچ‌کسی هم نمی‌تواند انکار کند او را و در خانۀ خدا و در محراب به شهادت رسیدند. این امتیازات منحصر به شخص شخیص مولی‌الموحدین علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) است و ما افتخار می‌کنیم که شیعۀ این‌چنین امام بزرگواری هستیم و خدا را بر این نعمت شاکر هستیم و از پدر و مادرهای‌مان هم تشکر می‌کنیم که ما را شیعۀ آن حضرت بار آوردند و پرورش دادند و قطعاً در همۀ زندگی آن حضرت برای همۀ ما درس‌هایی است، اما آنچه که باید امروز مسئولین ما بیشتر به او توجه کنند، جنبۀ عدالت‌محوری زندگی مولای متقیان علی (ع) است که ما در ابعاد مختلف این عدالت را در زندگی حاکمیتی آن حضرت و حکومتی آن حضرت می‌بینیم. از آنجایی که نزدیک‌ترین افراد به خودش را وقتی‌که تقاضای زیاده‌خواهی می‌کنند، دست‌شان را قطع می‌کند و آن‌ها را از خودش تَرد می‌کند.

    صاحبان قدرت و نفوذ وقتی به حضرت نزدیک می‌شوند و تقاضای بیشتری را دارند، حضرت چراغ بیت‌المال راخاموش می‌کند، یعنی امید آن‌ها را به اینکه بخواهند از بیت‌المال مسلمین زیاده‌خواهی کنند و دست‌اندازی کنند، قطع می‌کند. مسئولین امروز باید این امام را الگوی خودشان قرار بدهند، همان‌طوری که در ادعا می‌گوییم شیعۀ آن حضرت هستیم، در عبادت می‌گوییم شیعۀ آن حضرت هستیم، در پاکی و صداقت می‌گوییم شیعۀ آن حضرت هستیم، در صراحت و امانت‌داری و عدالت هم مسئولین ما باید شیعۀ علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) باشند. کسانی‌که بستگان آن‌ها اگر دست‌اندازی به بیت‌المال کردند، سکوت می‌کنند، اما اگر غیر بستگان‌شان، چه بستگان نسبی و چه بستگان سیاسی، فرقی نمی‌کند، بعضی‌ها بستگان سیاسی‌شان خیلی تقرب پیدا می‌کنند، به بیت‌المال دست اندازی می‌کنند، بعضی‌ها بستگان نسبی و سببی آن‌ها. همۀ این‌ها را علی (ع) از خود وقتی با طمع به بیشترخواهی و زیاده‌خواهی آمدند، حضرت ترد کرد. این زندگی علی (ع) باید الگوی مسئولین ما قرار بگیرد، این روز را تبریک عرض می‌کنیم به همۀ شیعیان عالم، به‌خصوص شیعیان کشورمان و بالاخص جمع حاضر و روز سیزدهم رجب، آغازین روز از ایام‌البیض است که ایام اعتکاف هم هست و بحث اعتکاف به حمدالله در کشور ما روزبه‌روز و سال‌به‌سال از رونق بیشتری برخوردار است. امسال هم من تشکر می‌کنم از هیئت‌امنای مسجد جامع و هیئت‌امنای مسجد امام‌حسن‌مجتبی (ع) که برای پذیرایی از معتکفین عزیز، برادران و خواهران این دو مکان در نظر گرفته شده است.

    امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق بدهد، فراهم کنیم آن بستر هرچه بیشتر شرکت کردن جوان‌ها و نوجوان‌ها و میانسال‌ها و هرکسی‌که مایل است. بحث سن و صنف و این‌ها در حضور در این مراسم معنوی مطرح نیست. هرکسی از هر سن‌وسالی، البته سنی که خب به حد تکلیف رسیده باشند و همچنین هر صنفی که می‌خواهند باشند و هرعنوان سیاسی که می‌خواهند داشته باشند، فراتر از این عناوین است. بحث مسائل معنوی ما، نماز جمعه، اعتکاف، مثل حج است. همۀ افراد می‌رود آن‌جا، اعتکاف هم یک نوع عبادت خدا است. ان‌شاءالله سعی کنیم این سنگر اعتکاف را هم با حضور خودمان پررنگ‌تر و پررونق‌تر داشته باشیم. تمهیدات لازم را عزیزان حتماً خواهند اندیشید برای رفاه بیشتر معتکفین عزیز در مسجد جامع و مسجد امام‌حسن‌مجتبی (ع) .

    از اعظۀ بزرگوار روحانی، فقط من خواهش می‌کنم هم حوزۀ علمیۀ برادران و اعظۀ بزرگوار روحانی آقا و هم حوزۀ علمیۀ خواهران که این عزیزان معتکف ما را در مساجد تنها نگذارند. هم در شهر و هم در روستاها و هم در دوبخش ان‌شاءالله حضور پیدا کنند. این‌ها در این سه روز معتکف شدن در خانۀ خدا همان‌طوری‌که حضور پیدا می‌کنند برای عبادت، تغذیۀ فکری این‌ها با علمای بزرگوار است، با روحانیت است، اگر رهای‌شان کردیم به حال خود و نتوانستند وقت خودشان را با برنامه‌های مفید پُر کنند، برنامۀ غیرمفیدی آمد، گناهش به گردن من و شمای معمم و عمامه‌به‌سر است، لذا این مسئله را هم ان‌شاءالله عزیزان ما حتماً مدنظرشان هست، من جهت تذکر عرض کردم.

    مناسبت دیگری که هست، خب پنج‌شنبه بیست‌وچهارم فروردین‌ماه، پانزدهم رجب، سالروز وفات زینب‌کبری، عقیلۀ بنی‌هاشم سلام الله علیها است که در سال۶۲ قمری اتفاق افتاده است که به‌هرحال این بانوی بزرگ، زینب کبری سلام الله علیها درواقع آن اهداف امام‌حسین را در عاشورا با بیان خودشان، با خطبه‌هایی که داشتند ادامه داده‌اند و تعبیر بسیار خوبی است که می‌فرمایند کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود، اگر وجود حضرت زینب کبری سلام الله علیها نمی‌بود، قطعاً کربلا در همان کربلا و محدودۀ جغرافیایی محدود می‌ماند. لذا ما مدیون این وجود مقدس حضرت زینب‌کبری سلام الله علیها هستیم. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال مضجع شریف آن حضرت را از تیررس و تعرض دشمنان حفظ بکند و جوانان عزیز و مردان باغیرت و باایمانی که برای دفاع از حرم حضرت زینب‌کبری سلام الله علیها به سوریه سفر کرده‌اند، ان‌شاءالله به سلامت و پیروزی به اوطان‌شان برگردند. لذا این روز را هم ما باید گرامی بداریم در این ایام واقع شده است، در آخرین روز از ایام اعتکاف واقع می‌شود که خب قطعاً معتکفین برنامه‌های خوبی برای این موضوع دارند. ما هم سعی کنیم ان‌شاءالله از قبل وجود عزیزان معتکف بهره ببریم با رکت در این مراسم و با خبرگیری از این عزیزان تا خداوند ان‌شاءالله بر استجابت دعای این عزیزان ماها را هم به آنچه که شایستۀ خوبان است، ان‌شاءالله ما را هم برساند.

    و همچنین سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را داریم و افتتاح حساب صد امام برای مسکن نیازمندان در سال۱۳۵۸، یعنی ۲۱فروردین۱۳۵۸، درست پنجاه‌ونُه روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی. سومین نهادی که در کشور به فرمان امام تشکیل شد، همین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود. اول کمیته‌های انقلاب بود که روز بعد از پیروزی، یعنی روز بیست‌وسوم بهمن‌ماه به فرمان حضرت امام تشکیل شد برای حفظ و حراست از اموال مردم و دوم کمیتۀ امداد حضرت امام بود که چند روز بعد از پیروزی انقلاب درواقع به دستور حضرت امام بیست‌ودو روز بعد از پیروزی انقلاب تشکیل شد و سومین مورد آن هم تشکیل بنیاد مسکن بود و این تأسیس این‌ها به فرمان حضرت امام یک پیام دارد و آن این است که این انقلاب برای محرومین شده است در کشور ما. این انقلاب هدفش خدمت به محرومین است، لذا تأسیس کمیتۀ امداد حضرت امام برای محرومین، تأسیس بنیاد مسکن برای برآوردن نیاز اساسی و اولی نیازمندان، مسکن که هر کسی نیاز دارد به این و به حمدالله خدا را شاکر هستیم که این مدت در کشور ما کارهای خوبی برای مسکن نیازمندان انجام شده است، اما من می‌خواهم عرض کنم در شهرستان ما، گزارشی که عزیزان داده‌اند، پنجاه درصد مسکن روستایی ما غیرمقاوم است.

    این زلزلۀ اخیری که در مشهد مقدس آمد، شما شاهد بودید خیلی از روستاها تخریب شد. چرا؟‌چون در روستاها، مسکن روستایی ما مقاوم نیست. اگر خدایی نخواسته آن زلزله در این شهرستان هم بیاید، همین اتفاق می‌افتد، یعنی روستاهای ما در معرض آسیب و تخریب هستند، لذا با تمهیداتی که عزیزان دارند، طی دَه دوازده سال گذشته که شروع به کار کردند، امروز یک مبلغی را به‌عنوان تسهیلات برای مسکن نیازمندان در حدود بیست‌ودومیلیون تومن می‌دهند. ضامن هم، ضامن‌های کذایی نمی‌خواهند، زنجیره‌ای قبول می‌کنند. لذا عزیزانی که در روستا رفت‌وآمد دارند و روستایی هستند، یک مسکن مقاومی داشته باشند که حداقل با این زمین لرزه‌های پنج شش ریشتری دیگر روی سر انسان آوار نشود و این‌قدر خرج و زحمت برای کشور درست نکند.

    ما اگر کوتاهی بکنیم، هم در این دنیا ضرر خواهیم کرد، هم در آخرت باید پاسخ‌گو باشیم و عزیزان ما هم نهایت سعی خودشان را در بنیاد مسکن انجام دادند. مدیرکل محترم‌شان چندسال پیش، دو سال قبل آمده بودند اینجا و تعداد بیشتری را فرمودند اصلاً حدی ندارد، فقط معرفی بشوند از روستاها، تقاضا بکنند، عزیزان پاسخ‌گو هستند که خب اگر ما کوتاهی کردیم، دیگر تقصیر خودمان است، لذا الان پنجاه درصد مسکن روستایی ما غیرمقاوم است، سی درصد مقاوم بوده است، بیست درصد این عزیزان آمده‌اند و مساعدت شده است و روستایی‌ها هم آمده‌اند مقاوم شده است، پنجاه درصد دیگر غیرمقاوم است. این زلزله‌ها خلاصه یک تحرکی در ماها ایجاد کند برای اینکه یک سرپناه مقاومی برای خودمان و خانواده‌مان داشته باشیم.

    آخرین موردی که من عرض می‌کنم، باتوجه به اینکه در آستانۀ انتخابات داریم قرار می‌گیریم، از اکنون باید ما چشم و گوش خودمان را باز کنیم. آسیب‌های مدیریتی کشورمان را بشناسیم. چه چیزی باعث می‌شود که یک مدیر در این کشور شعارهای خوبی می‌دهد، اما عملکرد مطلوبی ندارد. این ضعف و آسیب مدیریت‌ها را از الان شناسایی کنیم. مدیری که می‌خواهیم انتخاب کنیم، چه در حوزۀ شهر و روستا و چه در حوزۀ کشور و ریاست‌جمهوری. من چند نمونه‌اش را عرض می‌کنم به اجمال. یکی از آسیب‌ها این است که عدم اعتماد بنفس جوان و استعدادهای متراکم و متدین و انقلابی و بانشاط. این عدم اعتماد به نسل جوان، آسیب مدیریتی کشور ما ات و متأسفانه وقتی افراد آن نشاط و نیروی لازم را برای کار اجرایی نداشته باشند، خب یا درجا می‌زنند یا یک عقب‌رفت دارند و پس‌روی دارند. پیش‌روی نخواهد بود، لذا این یک آسیبی است. ما می‌خواهیم آینده رأی بدهیم، در حوزۀ شهری و در حوزۀ کشوری. نیروهای جوان، مؤمن، بانشاط، پرتحرک، حوزۀ اجرایی را در شهر و کشور به دست این‌ها بسپاریم و کسی را انتخاب کنیم که نگاهی جوان‌گرا داشته باشد تا افرادهایی که غیرجوان بی‌نشاط هستند.

    دومین افتی که در حوزۀ مدیریت در کشور ما هست و ما باید به گوش باشیم برای انتخابات آینده، رودربایستی‌های فردی، حزبی و سیاسی است که گاهی مسائل و مصالح ملی را فدای این رودربایستی‌های فردی، حزبی و یا سیاسی می‌کنند متأسفانه. به کسانی رأی بدهیم که در حوزۀ مسائل مصالح ملی و شهری و روستایی ما اهل رودربایستی با کسی نباشند. صریح، قاطع آنجایی که وظیفه‌شان هست، حرکت کنند و آن‌طوری که رضای خدا و مصلحت مردم‌شان است، قدم بردارند.

    و سوم نفوذ اندیشه‌های لیبرالی و سکولاری و امونیستی و فمینیستی، این‌ها در حوزۀ مدیریت ما یکی از آفت‌هایی است که دامن بعضی از مدیران را گرفته است. اصلاً نگاه آن‌ها به حوزۀ دین، جدا از حوزۀ کشورداری است. بعضی از افراد در متأسفانه رسانۀ ملی ما باصراحت می‌بینیم می‌گویند چرا فلان مرجع تقلید در این موضوع نظر داده است، بحث صریح روایات اسلامی، آموزه‌های دینی ما، این رباهایی که بانک‌ها دارند می‌گیرند، یک مرجع تقلید اظهارنظر کرده است، آن آقا می‌گوید چرا این مجتهد این حرف را زده است؟ این مگه حوزۀ کشوری است، حوزۀ سیاسی است، او... شما یک عنوان، یک توهم دانایی به تو دست داده است، با یک مدرک همه‌چور حرف می‌زنی، مجاز هستی در این کشور، یک مرجع تقلید وقتی بیاید اعلام بکند که بعضی از این سودهایی که بانک‌ها دارند می‌گیرند، این‌ها ربای مسلم است، بعد آن‌ها حق نداشته باشند حرف بزنند! این چرا این حرف را می‌زند.

    ببینید عزیزان این، وقتی که این شخص، این مسئول یک نگاه سکولار به مدیریت دارد. جدایی دین از سیاست، یک نگاه لیبرال وقتی می‌آید، دیگر نمی‌تواند به من و شما به‌عنوان یک نیروی مذهبی و انسان‌های مذهبی و جامعۀ دینی نگاه داشته باشد. آن نگاهش، یک نگاه لیبرالی است. سرمایه‌داری را می‌خواهد حاکم کند. به هر شکلی که اتفاق بی‌افتد، ولو اینکه من و شما زیر چرخ‌های پیشرفت آن‌ها له بشویم. بحث عدالت را جدا می‌دانند لیبرال‌ها، لذا این را ما بایستی توجه بکنیم از الان ببنیم چه کسانی وارد عرصه می‌شوند و موارد دیگری که ان‌شاءالله در هفتۀ آینده خدمت‌تان عرض خواهم کرد.

    + خدایا، ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    + گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    + ما را مدیون خون مطهر شهدای عزیزمان نمیران.

    - الهی آمین.

    + خدایا، پروردگارا مرگ ما را شهادت در راه خودت قرار بده.

    - الهی آمین.

    + باران رحمتت را پروردگارا بر ما بی‌آفت نازل بفرما.

    - الهی آمین.

    + آفات و بلیات و آسیب‌ها را از این مرز و بوم، از این مردم متدین، از این کشور امام زمان به حق امام زمان دور بگردان.

    - الهی آمین.

    + تفرقه و تشتت را از کشور ما و ملت ما و مسئولین ما دور بگردان.

    - الهی آمین.

    + تفرقه و تشتت را درمیان دشمنان ما قرار بده.

    - الهی آمین.

    + مظلومین در هر کجا هستند، عراق، سوریه، فلسطین، بحرین، خدایا نجات عنایت بفرما.

    - الهی آمین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    خطبه های نماز جمعه 4-1-1396

      خطبه های نماز جمعه 4-1-1396 شهرستان بردسکن   سلام علیکم و رحمة الله أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    متن نماز جمعه 20-12-1395

    جمعه، بیستم‌ اسفند۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين...

    متن خطبه های نماز جمعه 13-12-1395

      أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و...

    متن خطبه های نماز جمعه 6-12-1395

      ۶اسفندماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن.   سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    متن خطبه های نماز جمعه 29-11-1395

      بیست‌ونهم بهمن‌ماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد