متن خطبه های نماز جمعه 8-2-1396

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1396/02/10 - 13:25

    متن خطبه های نماز جمعه 8-2-1396

     

    جمعه، ۸اردیبهشت‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الطاَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین فَااللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوای برای خودم و شما نمازگزاران از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم و به این فراز از خطبۀ شریف متقین از بیان مولای متقین، علی‌بن‌ابی‌طالبA توجه می‌دهم که در وصف متقین، در حالات شب آن‌ها که قرآن را تلاوت می‌کنند، حضرت می‌فرمایند: «فَإِذَا مَرُّوا بِآيَةِ فِيهَا تَشْوِيقٌ رَكَنُوا اِلَيْهَا طَمَعاً وَ تَطْلُعَتْ نُفُوسُهُمْ اِلَيْهَا شَوْقاً وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أعْيُنِهِمْ.» حضرت می‌فرمایند انسان‌های باتقوا وقتی‌که در دل شب قرآن تلاوت می‌کنند، این‌چنین است که وقتی به آیه‌ای می‌رسند که در آن آیه شوق و تشویق به بهشت است، رَكَنُوا اِلَيْهَا به آن آیه اعتماد می‌کنند، باور می‌کنند آیۀ قرآنی که مؤمنین را به تشویق بهشت کرده است و جان‌های خودشان را در معرض نورانیت آن آیه قرار می‌دهند. با جان خودشان آیه را کاَنه دریافت می‌کنند. وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أعْيُنِهِمْ، و یقین پیدا می‌کنند که این آیه نصب‌العین آن‌ها است برای آن‌ها نازل شده است. برای تربیت آن‌ها نازل شده است و با این نگاه در دل شب، انسان‌های باتقوا قرآن تلاوت می‌کنند. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق تلاوت و توجه بیشتر به قرآن کریم را به‌خصوص در این ماه عزیز و شریف شعبان که در آستانۀ ماه مبارک رمضان قرار گرفتیم، بیش‌ازپیش عنایت بفرماید و جان و دل ما را با آیات قرآنی روشن و منور بگرداند.

    در ادامۀ مباحث هفته‌های گذشته، از گناهانی که باعث می‌شود دعای انسان شنیده نشود و به اجابت نرسد، از بیان نورانی امام‌سجادA، حضرت فرمودند: «تَأْخِيرُ الصَّلَوَاتِ الْمَفْرُوضَةِ حَتَّى تَذْهَبَ أَوْقَاتُهَا.» اینکه انسان نمازهای واجبش را به تأخیر بیندازد تا وقت آن‌ها سپری شود و منقضی شود. حالا یا وقت فضیلت عرض کردیم منظور باشد یا وقت ادای آن‌ها. هردو صورت را شامل می‌شود. به میزان خودش، هرکدام تأخیر چه از نوع قضای نماز و چه ازدست‌دادن وقت فضیلت نماز، آن تاریکی و کدورت را بر دل انسان و اثرات وضعی خودش را به‌دنبالش دارد. یکی از آن‌ها این است که دعای انسان به اجابت نمی‌رسد. در این رابطه، روایت مفصل از رسول گرامی اسلام را نقل کردیم که فرمودند تأخیر نماز و تهاون به نماز و سهل‌انگاری در امر نماز پانزده عقوبت دارد که شش‌تای آن‌ها در همین دنیا دامن انسان را می‌گیرد، اجمالاً بیان کردیم و سه مورد آن‌ها فرمودند که از عقوبت‌ها در وقت جان‌دادن انسان به سراغ انسان می‌آید. یعنی ما نمازمان را در این دنیا سهل‌انگاری کنیم، به تأخیر بیندازیم از وقت خودش یا به مسائل دیگر نماز بی‌توجه باشیم، این سه عقوبت وقت جان‌دادن دامن انسان را می‌گیرد که پناه می‌بریم به خداوند. خود جان‌دادن خیلی لحظۀ سختی است، شاید از مراحل سفر آخرت، سخت‌ترین آن‌ها لحظۀ جان‌دادن باشد، لذا در دعاهای معصومینD به خدا پناه برده‌اند و به ما هم توجه داده‌اند که از خدا بخواهیم آسان نمودن لحظۀ جان‌دادن را. این تأخیر نماز. اول می‌فرمایند: «أَنّهُ یَمُوتُ ذَلیلاً.» اگر کسی نسبت به نماز تهاون داشت، سهل‌انگاری داشت، در وقت مردن، ذلیل می‌میرد.

    ببینید اما امروز مرگ‌های مختلفی را با چشم خودمان می‌بینیم. عزیزانی با شهادت از این دنیا می‌روند، عزیزترین نوع رفتن از این دنیا که مورد تقاضا و التماس معصومینD از خداوند متعال بوده است که خدایا مرگ ما را شهادت در راه خودت یا قتل و کشته‌شدن در راه خودت قرار بده. این یک نوع مردن است، یک نوع رفتن است. با چه عزتی انسان از طریق نوع رفتن به آخرت، محبوب خدا بشود. محبوب اولیای خدا بشود. محبوب مؤمنین قرار بگیرد. این یک نوع مردن است. شما شاهد هستید، همۀ این کشور و بلکه هر انسان باانصافی وقتی می‌شنود عزیزی در راه اهداف متعالی خودش، اهداف اسلامی و دینی یا در راه حفظ و حراست از مرزهای جغرافیایی یک کشور متدین و مؤمن و دینی و ارزشی، جانش را فدا کرده است، متأثر می‌شود.

    عزیزان ما، شاهد بودیم و شنیدیم که نُه نفر از پرسنل کادر و سرباز در مرز میرجاوه به شهادت رسیدند به دست اشرار خبیث و تکفیری‌های نانجیب. همۀ کشور متأثر شدند از این خبر شهادت این عزیزان، اما خود آن نوع این رفتن را علی‌رغم این تأثری که همۀ ما را گرفته است، آرزوی همۀ ما است و تقاضا می‌کنیم و همیشه در دعاهای‌مان از خداوند می‌خواهیم خدایا عاقبت ما را به‌خیر گردان و مرگ ما را شهادت در راه خودت قرار بده. این یک نوع، عزیز از این دنیا می‌رود، اما عزت‌مندانه، در مقابل این مرگ‌های ذلیل و خفت‌باری که خدایی نخواسته یک انسان در حال معصیت خدا از دنیا برود. چقدر سخت است. این هم یک نوع رفتن است. درحال گناه از دنیا برود. درحالی‌که کلی ذمۀ او مشغول به بندگان خدا باشد، از دنیا برود. این هم یک نوع مردن است.

    مرگ‌های ناگهانی دیگر، سکته‌ها، تصادف‌ها، این‌ها هیچ‌کس آرزوی این‌چنین مرگ‌هایی را ندارد، یعنی کسی‌که عاقل باشد در این دنیا پیدا بشود و بگوید خدا می‌خواهم مثلاً زیر ماشین بیایم بمیریم. این‌جور فکر نکنم کسی ذره‌ای عقل داشته باشد و این‌چنین آرزویی داشته باشد. چرا؟ چون احساس انسان این است که اینجور مردن‌ها یاخدای نخواسته بگوید ما در حال گناه از دنیا برویم. هیچ‌کس این‌چنین آرزویی ندارد، چون احساس می‌کند این نوع رفتن، ذلیلانه است،‌اما شهادت را اولیای خدا آرزو می‌کردند و در روایات داریم شهادت ارث اولیاء خدا است، یعنی میراث هر کسی برای دیگری یک مالی را به ارث می‌گذارد، آنچه که میراث اولیاء خدا برایشان قرار داده شده است، شهادت است. لذا این‌ها را که انسان مقایسه بکند به فرق فاحش و بزرگ این‌‌ها پی می‌برد. لذا فرمودند اولین خاصیت و عقوبت اینکه انسان نمازش را سبک بشمارد، این است که ذلیلانه از این دنیا می‌رود. أَنّهُ یَمُوتُ ذَلیلاً.

    دوم، فرمودند یَمُوتُ جائِعًا، اگر در به‌قول ما در انبار غذا هم بمیرد، باز هم آن گرسنگی بر روح او حاکم خواهد بود. گرسنه خواهد مرد. شکمش را سیر خواهد کرد، اما روح او گرسنه خواهد بود. برخلاف کسانی‌که در راه خدا جان می‌دهند، ممکن است که شکم آن‌ها گرسنه باشد، اما روح آن‌ها سیر و بی‌نیاز از طعام این دنیا خواهد بود. در احوالات بزرگان داریم که چهل روز از روزهای آخر عمرشان را دیگر غذا میل نمی‌کردند و حداقل قوت لایموت‌شان اکتفا می‌کردند، برای اینکه این روحشان پاک‌تر و آماده‌نر بشود. لذا برخلاف این قضیه، این‌ها علی‌رغم اینکه شاید به ظاهر شکم‌هایشان سیر باشد، اما روح آن‌ها گرسنه خواهد بود و با احساس گرسنگی از این دنیا خواهند رفت که گاهی به لقمۀ نانی که در روایات داریم، به آن‌ها وعده داده می‌شود، از طریق شیاطینی که می‌آیند فعال می‌شوند در لحظۀ آخر که ایمان انسان را بگیرند، به وعدۀ لقمۀ نانی، ایمان خودشان را هم از دست می‌دهند. پناه می‌بریم به خدا، این‌ها از کیفر تأخیر نماز و بی‌توجهی به نماز است عزیزان، مؤمنین، مؤمنات، من و شمایی که اهل نماز جماعت و جمعه هستیم، این روایات را باید بیشتر توجه کنیم. کسانی‌که بی‌توجه هستند، ما به آن‌ها کار نداریم، اهل ایمان، اهل نماز، یک مقدار مراقبت بیشتر نسبت به این موضوع نمازشان داشته باشند.

    سوم، فرمودند یَمُوتُ عَطْشانًا فَلَوْ سُقِىَ مِنْ أَنْهارِ الدُّنْیا لَمْ یُرْوَ عَطَشُهُ. باز همان حالت تشنگی به او دست خواهد داد، حتی اگر از نهرهای دنیا بنوشد، آن عطش و تشنگی او برطرف نخواهد شد. به ذهن‌مان نیاید که پس در کربلا ما برای شهادت امام‌حسین و لب‌تشنگی امام‌حسین اشک می‌ریزیم، این روایت با آن‌ها... نه، روح آن‌ها این‌چنین حالتی را پیدا می‌کند. لذا امام‌حسینA جسم‌شان تشنه بود، امام روح‌شان وقتی‌که آب می‌آوردند حتی برای شهدای معمولی آب می‌آوردند، می‌گفتند ما منتظر نوشیدن جامی از دست خاتم انبیا، حضرت محمدبن‌عبداللهJ هستیم. این‌ها باهم مخلوط نشود. گاهی ممکن است خدایی خواسته گوینده نتواند درست توضیح بدهد، یک شبهه‌ای به‌وجود بیاید. روح آن‌ها این حالت را پیدا می‌کند که اگر همۀ انهار این دنیا، نهرهایی که در این دنیا است، از آن بنوشند، باز هم آن تشنگی آن‌ها برطرف نمی‌شود. ولی انسان‌هایی که در راه خدا ممکن است لب‌تشنه وقتی مجروح می‌شوند، خون از بدن‌شان می‌آید، خود خون‌رفتن از بدن انسان، انسان را تشنه می‌کند، اما این تشنگی مربوط به جسم آن‌ها است. آن‌ها در آن لحظه حاضر نمی‌شوند به کمترین قیمتی از بهای دینشان، آبی را از کسی قبول بکنند، اما آن‌هایی که روحشان تشنه می‌شود، آن‌ها ایمانشان را گاهی به وعدۀ لیوانِ آبی از دست می‌دهند. این‌ها فرقش را بدانیم، گاهی ممکن است خلط‌مبحث بشود برای بعضی‌ها، توجه نکنند به این موضوع و یک شبهه‌ای را ایجاد کنند. لذا این کیفر کسانی‌که به نماز بی‌توجه باشند در وقت جان‌دادن.

    + خدایا به عزت امام‌زمان قسمت می‌دهیم لحظۀ جان‌دادن را بر همۀ ما راحت و آسان بگردان.

    - الهی آمین.

    + از مرگ‌های شرافتمندانه که در رأس آن‌ها شهادت است، نصیب و روزی ما بگردان.

    - الهی آمین.

    + ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم مصطفی محمد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فیکُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدی اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله.

    خودم و شما نمازگزاران، براداران و خواهران را به تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. براتصاف به تقوا برای خودم وشما نمازگزاران از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم و از خداوند متعال می‌خواهیم که در این آخرین ماه تا ماه مبارک رمضان، ماه معظم شعبان، به همۀ ما توفیق بدهد توبه کنیم از گناهان‌مانو حقیقتاً دنبال گناه نرویم. خدایا اگر تو بخواهی و تو دست ما را بگیری، ما از گناه مصون خواهیم بود، ولی اگر ما را رها کنی به حال خودمان، ما را به نفس اماره و شیطان رها کنی، قطعاً آلودۀ به گناه خواهیم شد و از محضر تو خدای مهربان، خدای حکیم، خدای علیم، خدای قادر متعال می‌خواهیم دست ما را بگیری، ما را از منجلاب گناه و آلودگی به برکت موالید ائمۀ اطهار نجات بده.

    تبریک عرض می‌کنم این ایام پیش‌رو را که داریم، ولادت باسعادت اباعبدالله الحسینA، ولادت باسعادت برادر بزرگوارشان قمربنی‌هاشم را و همچنین ولادت باسعادت فرزندشان امام‌زین‌العابدینA را به محضر مبارک امام عصر ارواحنا له الفداء. همۀ شیعیان و ارادتمندان به اهل‌بیت عصمت و طهارت، مقام معظم رهبری، تبریک عرض می‌کنیم و همچنین به مناسبت ولادت امام‌حسینA روز ولادت آن حضرت، به نام روز پاسدار نامگذاری شده است. بسیار نامگذاری بامصمایی است، چراکه امام‌حسینA هم برای دفاع از دین جان خود را فدا کردند و ما امروز شاهد هستیم که پاسداران ما، بسیجیان ما، نیروهای مسلح ما، انتظامی ما، همه برای دفاع از دین آمادگی خودشان را اعلام کردند و در جای‌جای این دنیای وسیع در حمایت و دفاع از دین دارند به شهادت می‌رسند که نمونۀ آن عرض کردم چند روز قبل تعدادی از عزیزان‌مان از نیروی انتظامی هم پرسنل کارد این‌ها و درجه‌داران و افسران این عزیزان و هم سربازان عزیزشان به شهادت رسیدند. درود می‌فرستیم به روان پاک این شهدای عزیز و از خداوند متعال می‌خواهیم که دشمنان این کشور، دشمنان این ملت، دشمنان امنیت ما، دشمنان ایمان ما را هرچه سریع‌تر به کیفر ظلم‌شان و عقوبت رفتار ناشایست‌شان ان‌شاءالله برساند.

    خُب جای تبریک دارد به این عزیزان و همانطوری که امام جملات فراوانی در موضوعات مختلف فرموده‌اند که در حافظۀ تاریخ و همۀ ماها هست و فراموش نمی‌کنیم و بیانگر عظمت آن موضوعات است این بود که فرمودند اگر سپاه نبود، کشور نبود. حقیقت مطلب این است و فرمودند ای کاش من هم یک پاسدار بودم در عظمت این عزیزان، این جملات کوتاه اما پُرمحتوای امام راحل کفایت می‌کند و افتخارش برای این عزیزان و ما هم آرزوی سلامتی و موفقیت و رسیدن به اهداف نورانی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای این عزیزان تعریف کرده است در دفاع از انقلاب، ان‌شاءالله همۀ این عزیزان برسند و شهدای عزیزشان را خداوند با شهدای کربلا محشور بگرداند.

    روز ولادت قمربنی‌هاشمA هم به نام روز جانباز نامگذاری شده است که باز به این عزیزان، این نامگذاری را و این انتصاب آن‌ها را به قمربنی‌هاشم، تبریک عرض می‌کنیم و برای همۀ جانبازان عزیزمان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم. برای خانوادۀ عزیزان جانباز ما، آرزوی صبر و استقامت داریم. حقیقتاً بعضی از جانبازان شرایط سختی را دارند. وقتی انسان به عیادت این عزیزان می‌رود و وضع جسمی آن‌ها را بعضی‌ از آن‌ها وضع روحی آن‌ها را که در اثر موج انفجارها گرفتار آسیب‌هایی شدند، می‌بیند، از صمیم و سودای قلبش به خانوادۀ صبور آن‌ها درود می‌فرستد. حقیقتاً صبر می‌خواهد. ایمان می‌خواهد که پای این‌چنین عزیزانی، انسان بنشیند و صبوری کند و آن‌ها را تحمل کند و مداوا کند و خم به ابرو نیاورد. به این خانواده‌ها واقعاً باید هم تبریک گفت بر این صبوری و استقامتی که اقدای به زینب کبریB کرده‌اند و هم برای این‌ها خداقوتی گفت و از خداوند برای آن‌ها اجر و صبر بیشتری را طلب کرد.

    مناسبت‌های دیگری که ما داریم، روز جهانی کارگر را داریم. در رابطه با کار و کارگر مطالب فراوان است، اما آنچه که مسلم است، این است که عزیزانی که با کدّ یمین و عرق جبین نان حلالی را به سفرۀ خودشان می‌آورند، باید بدانند که هرآن که در کار و تلاش هستند برای تحصیل روزی حلال، در حال مجاهدت هستند. چراکه در روایت داریم اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله، کسانی‌که تلاش می‌کنند، زحمت می‌کشند برای خانواده‌شان و رفاه خانواده‌شان روزی حلال را فراهم کنند، در هر شغل مناسبی که هستند، این‌ها را می فرمایند کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله، مثل کسانی هستند که در راه خدا دارند جهاد می‌کنند. از لحاظ اجر و پاداش و مزدی که نزد خدا دارند، مثل مجاهد فی سبیل الله این‌ها اجر و پاداش دارند. این‌ها را در روایت داریم، باز رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبداللهJ فرمودند: «العِبَادَهُ سَبعُونَ جُزءاً أفضَلُهَا طَلَبُ الحَلالِ.» عبادت هفتاد جزء دارد، هفتاد بخش است عبادت، یک بخش تنها نیست که بعضی‌ها بگویند خب عبادت لابد نماز تنها است، نماز بخوانیم دیگر خوب شد، عبادت خدا را کامل کردیم. روزۀ تنها هست، روزۀ تنها را بگیریم، دیگر لابد کامل کردیم، حج تنها است، ما حج را انجام بدهیم، لابد... هفتاد جزء و هفتاد بخش و قسمت فرمودند که عبادت خدا دارد که افضل و برترین آن‌ها طلب روزی حلال هست که خب کارگران ما از این‌چنین قشری هستند، لذا همیشه درحال مجاهدت هستند، همیشه درحال انجام برترین عبادت‌ها هستند، اقسام عبادت‌، برترین آن‌ها را آن‌ها دارند انجام می‌دهند.

    قطعاً نظام در برابر این‌ها مسئولیت دارد. باید به این قشری که حقیقتاً چرخ تولید این کشور بر شانه‌های بامقاومت آن‌ها و پُرقوت آن‌ها است، باید توجه کنند. اگر ما در این منطقۀ خودمان نگاه کنیم، کشاورزان ما، تولیدگرانی هستند که حقیقتاً بدون هیچ توجهی از طرف دولت به آن‌ها، دارند کار خودشان را انجام می‌دهند، آیا اینکه آن‌ها توقع نداشته باشند، مسئولیت را از شانۀ دولتمردان برمی‌دارد و آن‌ها تکلیف ازشان ساقط است؟ قطعاً اینجوری نیست. باید دولتمردان به فکر این‌ها باشند. نباید جامعه‌ای که تولید درواقع بر دوش او است، کشاورزی که قوت مردم و غذای مردم به دست او هست، خدایی نخواسته در کارخ ودش نسبت به دیگران و مقایسۀ با مشاغل دیگر بخواهد احساس کوچکی بکند و کمبود بکند. باید خیلی به این قشر توجه بیشتری را داشته باشند. به‌خصوص در بعضی از نیازمندی‌هایی که دست خود آن عزیزان نیست. خب امروز شما ببینید ما در منطقۀ خودمان کشاورزی داریم، همۀ ما اجمالاً آشنا هستیم. حالا چه زعفرانش باشد، چه پسته‌اش باشد، گندم باشد، جو باشد، زیره باشد، انواع و اقسام آنچه که کشاورز ما امروز در این منطقه با شرایط اقلیمی که خشکسالی‌ها و کم‌آبی‌ها هست و باید حتماً عوض کنند به سمت‌وسوی محصول کم‌ آب حرکت کنند، خب حداقل آفت‌ها که فراوان می‌شود، سمومی که این عزیزان می‌خواهند استفاده بکنند، گاهی ما می‌بینیم یکی از چیزهایی که باعث گلایۀ آن‌ها است، می‌گویند که سم درست و حسابی به این‌ها داده نمی‌شود. با قیمت کذایی باید بروند و بگیرند، سم‌پاشی‌هایی انجام بدهند، بعد هم قیمت بالا، هم کیفیت پایین. این در شأن این عزیزان نیست. باید مسئولین به فکر باشند.

    اگر آن‌ها نجابت می‌کنند و سکوت می‌کنند و تحمل می‌کنند، این‌ها هیچ‌کدام نافی تکلیف مسئولین مربوطه‌اش نیست. لذا باید خیلی دقت کنند آقایان. لذا این ایام را به این عزیزان ما تبریک عرض می‌کنیم. امیدواریم بهانه‌ای باشد این نامگذاری‌ها برای توجه بیشتر مسئولین به این قشر محترم، به این قشر مولد جامعه که همه درواقع به آن‌ها نیازمند هستیم. این بهانه‌ای بشود برای این عزیزان و برای بالا بردن کیفیت کار الزاماتی قطعاً مدنظر هست، در بعضی از مشاغل این است که مهارت‌افزایی کارگر برای کیفیت کار، این حتماً باید مدنظر همۀ عزیزان باشد. بر مهارت خودشان، فقط به صرف اینکه ما با تجربه به این دستاورد رسیده‌ایم، نباشد، باید روزبه‌روز آن‌ها هم مطالعه کنند. همۀ کسانی‌که اهل کار هستند، تلاش هستند و کوشش هستند در جامعه، در هر جایی، در هر بخشی، چه در کارخانه، چه در مزرعه، باید مطالعه داشته باشند و بر مهارت خودشان بیفزایند.

    امنیت شغلی کارگر یکی از الزامات جامعۀ کارگری ما هست برای کیفیت بهتر و ما امروز شاهد هستیم که واقعاً این امنیت شغلی را بعضی از مشاغل ندارند و این مناسب نیست. کارخانه‌ها به‌راحتی کارگران خودشان را از کار بی ‌کار می‌کنند. آمارها دارد این را نشان می‌دهد، حالا بعضی‌ها شاید آمارهای به‌نفع خودشان را در این روزها بدهند، ولی آنچه واقعیت جامعۀ ما هست و می‌بینم و می‌شنویم، تعطیل‌شدن یک کارخانه مساوی است با تعطیل‌شدن چندین کارگر در آن کارخانه یا وقتی‌که مثلاً یک کارخانه‌ای با علم امروز یک بخشش را تبدیل می‌کند به ماشینی و مکانیکی، یک بخش اعظمی از کارگر خودش را راحت کنار می‌گذارد، این یعنی عدم امنیت شغلی. نباید اینجوری باشد، حداقل باید بیمه‌ای شده باشند که بعداً کفاف زندگی آن‌ها را بدهد، اگر هم یک کارخانه‌ای آمد و این‌چنین کارگر خودش را از کار بی ‌کار کرد و دیگری ترویج محصول کار کارگر ایرانی. این را هم بایستی یک بخشی از تبلیغات مخصوص این قضیه قرار بگیرد، چه در صدا و سیما، چه در رادیو، چه در نشریات که محصول کار کارگر ایرانی تبلیغ بشود، تشویق بشود، ترویج بشود تا دیگران از قِبَل آن تبلیغات آگاهی پیدا کنند، خریداری کنند.

    سلامت محیط کار کارگر ما، این هم یک بخشش از الزامات بالابردن کیفیت کار کارگر،بایستی بخش محیط کار سالم باشد. این سلامت هم از ناحیۀ آنچه مربوط به جسم او هست، هم از ناحیۀ آنچه به روح او هست. گاهی ممکن است محیط برای جسم سالم باشد، اما برای ایمان طرف ناسالم است. آن محیط‌هایی که مختلط هستند، زن‌ و مرد و بعد پول آرایش خانم‌ها داده می‌شود، برای آن آقایان چه سلامتی در آنجا برقرار می‌شود؟ از لحاظ اخلاقی کجای این محیط سالم است؟ ممکن است جسم آن‌ها سالم باشد، اما وقتی‌که یک محیط مختلط محرم و نامحرم در یک محیط کاری باشد و بعد به آن بخشی از خانم‌ها پول آرایش داده بشود که خودشان را آرایش کنند، خُب مردهایی که در آنجا هستند چه سلامتی اخلاقی برایشان باقی می‌ماند؟ این‌ها چیزهایی است که از الزامات بالابردن کیفیت کار کارگر است.

    افزایش سهم دستمزد در هزینۀ تولید، این را هم بایستی مدنظر قرار بگیرد که کسانی‌که امروز در آستانۀ انتخابات دوازدهمین دورۀ ریاست‌جمهوری قرار داریم و شوراهای شهر و روستا شعار دفاع از کار و کارگر را دارند می‌دهند، این‌ها بایست به این موضوعات کار ما هم توجه کنند، شعارها بسیار عالی است، اما در میدان عمل هم باید قابل تحقق باشد. شعارهای رؤیایی بعضی‌ها می‌دهند و بعضی‌ها هم آمارهای دروغ بیرون می‌دهند و با این کارها می‌خواهند رأی برای خودشان جلب کنند و جذب کنند، ولی مردم امروز به‌حمدالله آگاه هستند، هشیار هستند و می‌شناسند خلاصۀ کلام و می دانند به‌حمدالله. ما باید خیلی در این برهۀ از زمان توجه‌مان را بیشتر کنیم ان‌شاءالله به این تبلیغاتی که آقایان دارند، دقت کنیم، مناظراتی که امروز بعدازظهر دارند، ان‌شاءالله امیدواریم یک مناظرات بصیرت‌افزا و آگاهی‌بخشی در جامعۀ ما باشد. یک مناظرات تخریب‌کننده و روحیۀ لااوبالی و اتهام و افترا زنی را در جامعۀ ما رواج ندهد. این را مردم مطالبه می‌کنند به‌حق از نامزدهایی که خودشان را در معرض رأی دیگران قرار داده‌اند.

    قدردانی باید بشود از خدماتی که در طول این سی‌وهشت سال انجام شده است، خدمات فراوان که همه دلالت می‌کند بر ظرفیت بالایی که در این کشور برای کار و فعالیت همۀ نامزدها هست، اما چند مورد از توقعات و انتظارات منطقی و به‌جای مردم هست از این آقایانی که خودشان را کاندیدا کردند برای ریاست‌جمهوری و شاید به‌نوعی هم شوراهای اسلامی شهر و روستا را شامل بشود، اما من بیشتر نظرم به بحث ریاست جمهوری است.

    خواسته‌ها و توقعات منطقی و به‌جای مردم از شما عزیزان چند مورد هست. من در این هفته شاید یک موردش را عرض کنم. اول اینکه مردم توقع دارند اصلاح چرخۀ مدیریت‌ها در سطوح مختلف با مؤلفه‌های خاص خودش. باید واقعاً چرخۀ مدیریتی کشور متحول بشود. یک کتابی نوشته بود بنده خدایی در اول انقلاب، بعد از پیروزی انقلاب، روزهای اول و این عنوان را به‌کار برده بود، گفته بود حکومت علی با افراد معاویه نمی‌شود. اگر ما بخواهیم مدیریت‌ها متحول نشوند، هیچ کاری برای این کشور پیش نمی‌رود. لذا خواستۀ به‌حق مردم این است، حالا مؤلفه‌های این تحول در عرصۀ مدیریت چیست، من به اجمال بعضی‌هایش را عرض می‌کنم.

    یک اینکه آقایی که کاندیدا شدی برای ریاست‌جمهوری با این مدیریتی که خلاصه شما می‌خواهید شروع کنید و نیروهای خودتان را انتخاب کنید و نیرو‌چینی کنید، یک اینکه باید نیروهای شما و مدیران شما کارآمد، جهادی و انقلابی باشند. این یک مؤلفه از این مدیریت‌ها است. مردم از این رنج می‌برند وقتی می‌بینند یک مدیر روحیۀ غیرانقلابی دارد. ببینند یک مدیر کارآمدی ندارد. ببینند یک مدیر روحیۀ جهادی ندارد. این‌ها مردم را رنج می‌دهد. این‌ها کار کشور را به تأخیر می‌اندازد. پیشرفت کشور را متوقف می‌کند. پس این یکی از مؤلفه‌های تحول در حوزۀ مدیریت که انتظار مردم از عزیزان کاندیدای محترم ریاست‌جمهوری هست.

    دوم اینکه باید بانشاط و سرزندگی و جوان باشند. دیگر به‌هرحال ثابت شده است که یک جسم انسان در عرصۀ مدیریت اجرایی توانش محدود است. گاهی می‌خواهند برای مشاوره، برای فکر، خب این‌ها نیرویی که نباشد فکر انسان می‌تواند کار بکند، اما بحث مدیریت اجرایی کشور است. باید سرزنده، جوان و بانشاط باشد که بتواند کارک ند. یک چهره‌های فرسودۀ سن بالا در عرصۀ مدیریت اجرایی واقعاً نمی‌توانند کار کنند. خودشان گرفتار هزارجور عیب هستند، مشکل هستند، باید با داروی ضدافسردگی خودشان را تازه دپینگ کنند! این چجور می‌تواند در این کشور کار بکند؟

    سوم اینکه ترجیح‌دهندۀ مصالح و منافع ملی بر مصالح شخصی و فردی و حزبی و گروهی باشند. این عرصۀ مدیریت ما که امروز آسیب‌ دیده است و مردم را ناراحت دارد، این است که بعضی‌ها منافع شخصی‌شان را حزبی‌شان را گروهی‌شان را روحی‌شان را دارند ترجیح می‌دهند، باید کسی‌که می‌خواهد در آینده رئیس‌جمهور بشود این تصمیمش باشد. خلاصه این‌چنین افرادی اگر هستند را کنار بگذارد و اگر می‌خواهد انتخاب کند، این‌چنین افرادی که منافع ملی و مصالح ملی برای او اولویت داشته باشد بر شخصی و گروهی و حزبی خودش.

    چهارم اینکه بی‌منت و با پاک‌دستی برای مردم کار کند. گاهی آقایان اگر خدمتی هم می‌کنند، آن‌قدر منت بر سر این ملت می‌گذارند که می‌گویند بهشت به سرزنشش نمی‌ارزد. حالا شما یک خدمتی کردی، هی به سر ملت بزن ما همچین کردیم، ما همچین کردیم! وظیفه‌ات است. اصلاً تو برای خدمت به مردم خودت را الان در عرصۀ انتخاب مردم قرار دادی. به‌تعبیر بعضی از عزیزان، خیلی تعبیر واقعاً خاکی است برای نوکری مردم خودتان را در معرض انتخاب مردم قرار دادید که این‌ها شما را به‌عنوان نوکر خودشان رأی بدهند یا ندهند. اینکه دیگر خیلی پز دادن ندارد، منت‌گذاشتن ندارد. لذا این چهارم.

    پنجم اینکه باید مردمی باشد، خاکی باشد، متواضع باشد. کسانی‌که برای خودشان با صرف یک عنوان مسئولیت، یک دژی را یک حصاری را یک جایگاه بالایی را برای خودشان قرار می‌دهند و دیگر ارتباط‌شان را با مردم قطع می‌کنند، مردم همیشه بایستی به‌سمت آن‌ها بروند برای کارشان، این با روحیۀ مدیریت مطلوب مردم و متقاضی مردم سازگار نیست. لذا باید با مردم باشد، در بین مردم باشد، خودش را به مردم عرضه بدارد برای خدمت، بیاید بعد از اینکه انتخاب شد در مردم، این‌چنین مدیرانی.

    ششم پایبند به ارزش‌های ملی و انقلابی باید باشد. یک مدیر وقتی می‌خواهد بیاید کاری را برعهده بگیرد، این ملت ارزش‌های دینی برای‌شان اصل است، لذا یک کسی بیاید این‌ها را خیلی ندیده بگیرد. بگوید ما چیز دیگری را دنبال می‌کنیم. امور دیگری برای آن‌ها اصل و ارزش باشد. لذا این مدیریت‌ها برای ملت نمی‌توانند خدمت بکنند. لذا من و شما که می‌خواهیم انتخاب کنیم، ببینیم نگاه این رئیس‌جمهور آینده به مدیرانش چجور نگاهی هست و آن آقایان هم این را مردم از آن‌ها مطالبه دارند.

    هفتم متعهد و متخصص باشند در کاری که برعهدۀ آن‌ها گذاشته می‌شود. نه فقط رفاقت و دوستی باعث بشود پُست و مقام را به آن‌ها بدهند. خط و خط‌بازی باعث بشود این مسئولیت را به آن‌ها بدهند. این ریاست را به آن‌ها بدهند. واقعاً آن کاری که به آن‌ها سپرده می‌شود، در آن کار متعهد باشند، متخصص باشند، نه اینکه فقط دوست و رفیق هم‌حزبی و هم‌گروهی خوبی برای یکدیگر باشند.

    مورد دیگر اینکه حفظ حرمت قانون و نهادهای قانونی این نظام مدنظرشان باشد. این کشور نهادهای قانونی فراوانی دارد. شما ببینید بعضی وقت‌ها به یک جاهایی دست می‌اندازند و یک مراکزی را زیر سؤال می‌برند که فراوان مورد تأیید و تأکید امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است، با بهانه‌های مختلف. بعضی از آقایان افاضه می‌کنند در حوزۀ کاری خودشان که یک تخصص خاصی هست، می‌بینیم وقتی سخن می‌گویند، حرف‌هایی می‌زنند، نمی‌دانم این قانون اساسی باید اصلاح می‌شد، این کارها مگر شما اسمت را گذاشتی اصلاح‌طلب، تو می‌خواهی این قانون اساسی را اصلاحش بکنی یا مثلاً چرا روابط ما با فلان کشور این‌جور است، باید اینطوری باشد. تو یک نمایندۀ مجلس هستی، ما در این شهر الان در بیمارستان ولی‌عصر بعضی از بخش‌هایی که نیاز به پزشک متخصص داریم، نداریم، خود آقایان دارند می‌گویند. شما مسئولیت گرفته‌ای، تخصصت هم همان رشته است، خب چهارتا پزشک دعوت کن، از آبروی خودت استفاده کن و پزشک بیاور اینجا. نه اینکه بروی در حوزه‌هایی که مربوط به شما نیست، سخنرانی کنی.

    خب این‌ها معلوم می‌شود که اهداف و اقراض سیاسی و جناحی اگر نباشد، من دوازده‌ونیم شب در کاشمر منتظر نوبت دکتر بودم. مگر اینجا شهرستان نیست؟ مگر اینجا بیمارستان ندارد؟ مگر اینجا مسئولینش مرده‌اند که ما دوازده‌ونیم شب در کاشمر منتظر نوبت دکتر باشیم؟! چندتا از عزیزان هم اتفاقاً ما را دیدند، شناختند، گفتند این چه وضعی است واقعاً، ما دوازده دوازده‌ونیم شب در انتظار نوبت دکتر باشیم. خب شما پزشک هستی آقای نمایندۀ محترم، برای این بخش از کشور چه کار کرده‌ای، برای شهر خودت؟ شما که از حوزۀ انتخابی همین‌جا برخواستی. خیرین ما پای کار آمدند، به‌حمدالله دارند می‌سازند، مسئولین هم دارند کمک می‌کنند، اما از شما به‌عنوان یک نمایندۀ متخصص در پزشکی، پزشک اطفال، متخصص اطفال، نمایندۀ محترم در مجلس، ما این را تقاضا می‌کنیم در مجلس داد بزن، وزیر بهداشت و درمان را بگیر، بگو آقا در بردسکن، در بخش اطفالش ما یک پزشک داریم و حال آنکه باید سه پزشک داشته باشیم. این‌ها را بگویید شما. نه اینکه چرا ما با روسیه قرارداد می‌بندیم، چرا ما با فلان کشور... خب با آن‌ها دشمنی کنیم، چه می‌ماند ته کاسه؟!

    لذا این‌ها همه از انتخاب من و شما برخواسته است. فردا هم انتخاب من و شما است که به درد ما خواهد خورد. این من و شما هستیم که با انتخاب خودمان کسانی را انتخاب خواهیم کرد که برای ما کار بکنند یا برای حزب و گروهی‌هایشان کار کنند. خود دانید. بیست‌ونهم اردیبهشت ماه روز موعود، روز انتخاب، روزی که می‌تواند از یک تغییر باعث یک تحول و یک تکامل بشود و می‌تواند باعث تضییع حق یک ملت بشود. به‌هرحال این من و شما هستیم دیگر، نمی‌توانیم بعدش هم اعتراض کنیم به کسی، هرچه به سرمان بیاید، با رأی خودمان است. مَا أَصَابَکَ فَمِنْ مُصَیبَکَ نَفْسِکَ. خیر برسد از دست باتوان خودمان هست، شر خدایین خواسته برسد به دست خودمان هست، لذا این‌ها از مطالباتی است که از مدیران باید بشود. عمل‌گرا و اهل اقدام و عمل باشند، نه اینکه شعار بدهند و خلاصۀ کلام چیزهایی که قطعاً قابل تحقق نیست. ما تا سال۱۴۰۰ که چهار سال دیگر بهش داریم، شصت‌ میلیون جوان خواهیم داشت آمادۀ به‌ کار، می‌دانید این‌ها یعنی چه؟ یعنی این آقایانی که می‌آیند طی این چهار پنج سال آینده می‌خواهند برعهده بگیرند، باید زمینۀ اشتغال این‌ها را فراهم کنند. امروز بیش از سی میلیون جوان دارد کشور ما. جوانی که اگر درست برنامه‌ریزی بشو برایش، یک فرصت هست، ولی اگر درست برنامه‌ریزی نشود، یک آسیب می‌شود برای کشور. همین قشر جوان در سال۱۴۰۰، یعنی الان۱۳۹۶ هستیم، سال۱۴۰۰، شصت‌ویک میلیون خواهند شد. آقایانی که می‌خواهند بیایند رئیس‌جمهور بشوند، باید فکر این‌ها را بردارند. برای آن‌موقع فکرکنند. نه اینکه همش بیایند مباحث سیاسی، مباحث جنجالی، مباحثی که هیچ چیزی برای مردم جز دردسر ندارد، در این کشور بخواهند مطرح بکنند. این را من عرض کردم که حساس بشویم عزیزان. به مناظرات گوش بدهیم، به برنامه‌های این عزیزان گوش بدهیم. همۀ این‌ها ممکن است خودشان با نیست خیر بیایند، اما ببینیم عقبۀ این‌ها چه کسانی هستند. پشت سر این‌ها چه کسانی هستند. آن‌هایی که این‌ها را تدارک می‌کنند، چه کسانی هستند. آیا کسانی هستند که به فکر خودشان و گرین‌کارتشان هستند که این کشور اگر کوچک‌ترین ناامنی به‌وجود آمد، در کشور دوم بروند زندگی کنند یا به فکر خدمت به ملت هستند. این را بایستی من و شما مدنظرمان باشد.

    + خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    + گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شوند، از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    + پروردگارا، خداوندا، کریما به دست بابرکت این ملت آنچه خیر و صلاح این ملت هست را رقم بزن.

    - الهی آمین.

    + خدایا به عزت شهدای‌مان قسمت می‌دهیم، ما را نگهبان و حافظ خون شهدای‌مان و ادامه دهندۀ راه شهدای‌مان قرار بده.

    - الهی آمین.

    + کسانی‌که به دین و مملکت ما خدمت می‌کنند، تأیید فرما.

    - الهی آمین.

    + کسانی‌که خیانت می‌کنند، کسانی‌که انحراف در مطالبات اساسی مردم ایجاد می‌کنند، آن‌ها را خار و ذلیل و رسوا بگردان.

    - الهی آمین.

    + خدایا این انقلاب را مقدمۀ فرج آقا امام‌زمان قرار بده.

    - الهی آمین.

    + رهبر فرزانۀ انقلاب و همۀ خدمتگزاران صدیق نظام بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    - الهی آمین.

    + ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    خطبه های نماز جمعه 18-1-1396

      جمعه، ۱۸فروردین۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    خطبه های نماز جمعه 4-1-1396

      خطبه های نماز جمعه 4-1-1396 شهرستان بردسکن   سلام علیکم و رحمة الله أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    متن نماز جمعه 20-12-1395

    جمعه، بیستم‌ اسفند۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين...

    متن خطبه های نماز جمعه 6-12-1395

      ۶اسفندماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن.   سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    متن خطبه های نماز جمعه 29-11-1395

      بیست‌ونهم بهمن‌ماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد