متن خطبه های نماز جمعه۲۲اردیبهشت‌۱۳۹۶

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1396/02/25 - 15:01
    جمعه، ۲۲اردیبهشت‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی.
    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم المصطفی محمد و علی آله الاطیِّبینَ الاطهِرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین فَااللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.
    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم شما نمازگزاران از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم. در آغاز خطبۀ اول، تبریک عرض می‌کنم سالروز ولادت باسعادت و خجستۀ بقیة الله الأعظم روحی و ارواحنا العالمین لتراب مقدمه الفداء حجت‌بن‌الحسنf را به محضر مبارک همۀ انبیا، اولیا، ائمۀ اطهارD رهبر فرزانۀ انقلاب و شما مردم مؤمن و متدین و منتظر به‌معنای واقعی. از خداوند متعال می‌خواهیم ان‌شاءالله عیدی ما و هدیۀ ما را در این ولادت باسعادت قطب عالم امکان، فرج آن حضرت قرار دهد.
    + الهی آمین.
    و چشمان ما را به جمال و زیارت آن حضرت روشن و منور بگرداند.
    + الهی آمین.
    به همین مناسبت لازم می‌دانستم و شایسته است که خطبۀ اول را در موضوع بحث انتظار و لوازم آن دقایقی تثبیت بدهیم. روایتی است از امام‌سجادA مفصل. در بخشی از این روایت، حضرت مطالبی را بیان می‌کنند که برای کسانی‌که انتظار آن حضرت را دارند، جای بسی سعادت و خوشبختی است و امیدواریم ان‌شاءالله از این مواهب و فضیلت‌هایی که حضرت فرموده‌اند، من و مشا هم به‌عنوان یک منتظر امام عصر، برخوردار شویم. می‌فرمایند: «الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ» کسانی‌که حقیقتاً منتظر امام‌زمانA هستند، افضل اهل همۀ اعصار و زمان‌ها هستند. یعنی در امت‌های انبیا گذشته تا امت خاتم انبیا، حضرت محمدبن‌عبداللهJ برترین‌ها و بافضیلت‌ترین‌ها از بیان امام‌سجادA می‌فرمایند کسانی هستند که منتظر امام‌زمانA هستند. أَفْضَلُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى ذِكْرُهُ، چون خداوند متعال به این کسانی‌که انتظار آن حضرت را می‌کِشند، چند ویژگی و چند عنایت خاصی داشته است. اول اینکه حضرت می‌فرمایند: «أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ» خداوند متعال به کسانی‌که منتظر امام‌زمانA هستند، انتظار به‌معنای حقیقی، خداوند عقل‌ها و فهم و درک بالا و معرفت و شناخت حقیقی امام‌زمانA را به آن‌ها عنایت کرده است، به‌گونه‌ای که مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ. به‌گونه‌ای دارای عقل و فهم و معرفت هستند که غیبت امام‌زمانA در نزد آن‌ها به‌واسطۀ آن عقل و فهم و معرفت مانند دورۀ مشاهده و دیدن و حضور امام‌زمانA است. وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّيْفِ. و خداوند متعال آن‌ها را در آن عصر غیبت با این‌چنین انتظاری مانند کسانی قرار می‌دهد و در ردیف کسانی قرار می‌دهد این‌ها را که در کنار رسول گرامی اسلام همراه آن حضرت، علیه دشمنان آن حضرت با شمشیر مجاهده و جهاد کردند و مقاتله کردند. این‌چنین جایگاه و درجه‌ای خداوند به این‌ها عنایت می‌کند. بعد حضرت می‌فرمایند: « أُولَئِکَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً» این‌ها هستند که حقیقتاً بنده‌های خالص خدا هستند. وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً. و این‌ها حقیقتاً شیعۀ ما هستند. شیعۀ واقعی ما این‌چنین افرادی هستند که در عصر غیبت انتظار امام‌زمان را به‌خاطر آن عقل و فهم و معرفت بالایشان دارند و متصف به صفت انتظار هستند. وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ سِرّاً وَ جَهْراً. و این‌ها هستند که از مصادیق دعوت‌کنندگان به دین خدا، هم در پنهان و هم در آشکار هستند. این روایت را من عرض کردم که این جایگاهی که ما به‌خاطر انتظار امام‌زمانA به آن می‌رسیم را قدر بدانیم و این امتیازات مجاهده و مقاتله و جهاد در رکاب رسول گرامی اسلام چیز کمی نیست. امر کوچکی نیست. این را قدر بدانیم. به پاس این انتظاری که از امام‌زمانA داریم، این تحمل فراغ آن حضرت این امتیاز را برای انسان دارد. امیدواریم ان‌شاءالله ما جزو منتظران واقعی آن حضرت قرار بگیریم.
    اما برای همراهی با امام‌زمانA آمادگی‌هایی لازم است. باید ما یکسری کارهایی را انجام بدهیم. یکسری مسائل را باید به وجود بیاوریم. ایجاد کنیم. به تعبیر بعضی از عزیزان، تعبیر خوبی است، ما امام‌زمانA را ما باید دعوت کنیم. ما باید بیاوریم. بعضی‌ها می‌گویند امام‌زمان می‌آید کأنهُ امام‌زمانA اینجا تابه حال استراحت کرده است و ما در زحمت بودیم، بعضی‌ها اینجور فکر می‌کنند. حالا باید امام‌زمان بیاید، باز زحمت را آقا تقبل کند، ماها استراحت کنیم! این‌چنین نیست. ما باید امام‌زمانA را بیاوریم. حقیقتاً حضرت را بخواهیم و از خدا طلب کنیم وجود نازنینش را تا خداوند آن تنها بّر گران‌سنگ و گران‌قدری که برای بقاء‌ این عالم او را نگهداری کرده است، ظاهرش کند. حاضر است امام‌زمانA. آنچه ما مشکل داریم، حضور امام‌زمانA نیست، ظهور امام‌زمانA است. این را خدواند ظاهر خواهد کرد ان‌شاءالله و ما باید تلاش کنیم.
    چه چیزهایی، چه مؤلفه‌هایی باید به وجود بیاید تا حضرت ان‌شاءالله بیایند؟ چند کار بیاید اتفاق بی‌افتد. یکی از آن‌ها بحث آمادگی فکری و فرهنگی است. ما باید در آستانۀ ظهور امام‌زمانA و در این دورۀ غیبت که داریم به‌سر می‌بریم، یک آمادگی فکری و فرهنگی هم در خودمان و هم در جامعه‌مان به وجود بیاوریم. با سکوت، با کنار کشیدن، با عزلت و گوشه‌گیری به وجود نمی‌آید این آمادگی فکری و فرهنگی. باید آمادگی فکری وفرهنگی و سطح فکری و فرهنگی مردم تعالی پیدا بکند به‌گونه‌ای که دو مرز نژاد و جغرافیا را بشکند و فراتر از مرزهای نژادی و جغرافیایی فکر کنیم. کسانی‌که هنوز در بند و قید نژاد و جغرافیا هستند، نمی‌توانند یک منتظر واقعی امام‌زمانA باشند. لذا کسانی‌که وقتی رزمندگان عزیز ما، آن دلاور مردان در فرسنگ‌ها دورتر از خاک این کشور برای حفظ حریم اهل‌بیت جهاد می‌کنند، جان خودشان را تقدیم می‌کنند، این موضوع را نمی‌فهمند و بحث مرزهای خاکی را مطرح می‌کنند که ما ایرانی هستیم و از ایران فقط دفاع می‌کنیم. این‌قدر سطح فکر و آگاهی و فرهنگ آن‌ها تعالی پیدا نکرده است که آنجا هم درواقع مرزهای اعتقادی ما است، این‌ها حالا چجور می‌خواهند ادعا کنند که برای آمدن امام‌زمانA آماده هستند؟ یکی از آمادگی‌ها که باید حتماً محقق شود تا حضرت بیاید این است که ما از این دو قید آزاد بشویم. برای ما دین ملاک باشد. برای ما دین معیار باشد. خدا معیار باشد. در هر کجا انسانی خدایی، انسانی مؤمن، حتی در هر کجا انسانی مظلوم قرار گرفت، به فرمودۀ مولای متقیان علیA ما باید عون و یار آن مظلوم باشیم. لذا حضرت فرمودند: «کُونَوا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» باید برای انسان‌های طالم شما خشم و دشمن باشید و برای انسان‌های مظلوم یار و معین و ناصر باشید. این نگاه دینی است. اولین آمادگی باید این باشد.
    آیا الان در ما این آمادگی به وجود آمده است؟ خیلی‌ها به‌حمدالله برخوردار هستند از این اعتلای فکری و فرهنگی، اما ما گاهی در بین بعضی از کسانی‌که مسئول هستند، می‌بینیم هنوز به این حد از رشد فکری و فرهنگی نرسیدند و در شعارهایشان شما شنیدید که در روز قدس، بعد از آن فتنۀ۸۸ بعضی‌ها شعار می‌دادند نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران. یعنی این شخص هنوز این رشد را پیدا نکرده است. این هرچقدر هم شعار بدهد، شعار اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ هم بخواند برای سلامتی امام‌زمانA، دعای الهی عظم البلا را هم بخواند، دعای ندبه را هم بخواند، زیارت ناحیۀ مقدسه را هم که بخواند، این شخص رشد پیدا نکرده است. مثل این می‌ماند که شما به یک طوطی یک الفاظی را یاد بدهید و هی تکرار بکند. رشد مهم است. کسی‌که منتظر امام‌زمانA است، اولین قدم این است که باید رشد فکری و فرهنگی پیدا بکند با این ویژگی که دو مرز نژاد و جغرافیا درنظر او باید از بین برود.
    دومین آمادگی، آمادگی اجتماعی است. دنیا به‌گونه‌ای خواهد شد که مردم خسته خواهند شد از ظلم و ستم ستمگران و از قیل‌وقال‌های سیاستمداران خسته خواهند شد و از تَک‌بُعدی زندگی‌شان و عادت و رسیدگی به بُعد جسمانی فقط، به سطوح خواهند آمد و دنبال یک مفری و به دنیال یک فرجی خواهند گشت. این‌چنین جامعه خواهد شد که آمادگی اجتماعی هم باید به وجود بیاید. خب ما به‌حمدالله الان در سطح دنیا این را شاهد هستیم، کسانی‌که آشنایی اجمالی با ستم ستمگران دارند یا اینکه بخشی از این ظلم و ستم آن‌ها به آن‌ها رسیده است که کشور ما هم این را درک کرده است و لمس کرده است و هشت سال جنگ علیه این کشور، جنگ نظامی تمام‌عیار، سال‌ها محاصرۀ اقتصادی، تهدیدهای مختلف و مکرر این جامعۀ ایران ما از این‌چنین کسانی‌که مدعی کدخدایی این عالم هستند، به سطوح آمده‌اند. لذا ما می‌بینیم با معرفتی که مردم دارند نسبت به امام‌زمان‌شان و اعتقاد راسخی که در قلب‌ها هست، صدای یابن‌الحسن و ندبۀ این امت شهیدپرور و باایمان از همه‌جا رساتر و بلندتر است. این در جهان باید به وجود بیاید و زمینه‌هایش به‌حمدالله فراهم شده است.
    سومین آمادگی، آمادگی تکنولوژی و ارتباطی است. ما در مقابلۀ با دشمنان و برای ترویج بهترین ایدئولوژی، یعنی اسلام ناب محمدی به بهترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی نیاز داریم. لذا کسانی‌که وقتی‌که بحث دفاع از این کشور و صنایع دفاع و موشک‌های کشور مطرح می‌شد، می‌گفتند این‌ها لزومی ندارد، ما این تجهیزات را لازم نداریم و امروز هم متأسفانه بعضی‌ها گرای این‌ها را به دشمن دارند می‌دهند برای اینکه دشمن را علیه این کشور ما تحریک کنند و جنگ دیگری راه بی‌اندازند و رأی را متأسفانه به‌دست بیاورند، این‌ها نمی‌توانند یک منتظر واقعی باشند. منتظر واقعی در آموزه‌های دینی به ما گفته‌اند، ما باید از لحاظ تکنولوژی برای پیشرفت ایدئولوژی‌مان از بهترین جنگ‌افزارها برخوردار باشیم. وسایل ارتباطی هم همین‌جور. بعضی‌ها متهم می‌کنند که عده‌ای مخالف با این توسعۀ شبکه‌های مجازی و اینترنت در سراسر کشور هستند. یک مسلمان، یک کسی‌که معتقد به امام‌زمانA است به اینکه آن حضرت باید بیایند و عدل الهی را در سراسر جهان بگسترانند، ناگزیر از استفادۀ از این وسایل مدرن امروزی هستند. باید بهترین‌ها را ما داشته باشیم و آنچه مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند و توصیه می‌کنند این است که این بهترین‌ها را باید به دست توانا و مغز متفکر و فعال و انسان‌های خلاق و مبتکر جوان کشور خودمان به‌دست بیاوریم. این بحث مطرح است.
    عده‌ای می‌گویند نه. یا می‌گویند ما این‌ها را لازم نداریم که بارها شما شنیده‌اید از بعضی‌ها. ایراد می‌گیرند و خدشه وارد می‌کنند به این‌ها یا اینکه اگر هم ما لازم داریم، چشمشان به‌دست بیگانه است که ما این‌ها را از بیگانه بگیریم. این ؟؟؟(۲۰:۳۷) قضیه است و الا انسان منتظر باید این‌ها را داشته باشیم ما. یعنی پیشرفته‌ترین تکنولوژی و وسایل ارتباطی. این‌ها لازمۀ پیشرفت دین و توسعۀ دین و فرهنگ دینی است. آنچه تأکید می‌شود گاهی، استفادۀ درست از بخشی از این‌ها هست که باید فرهنگ‌سازی بشود.
    چهارم، آمادگی فردی است. برای ادارۀ حکومت جهانی امام عصر ارواحنا له الفدا با آن مسئولیت‌های سنگینی که برعهدۀ افراد گذاشته خواهد شد، باید افرادی با ایمان، افرادی شجاع، افرادی غیرمسامحه‌کار، افرادی با دشمنان شدید و غلیظ و با دوستان و مؤمنان مهربان و رئوف. این‌چنین آمادگی فردی. ما باید این‌چنین افرادی را داشته باشیم. جامعۀ ما باید پُر باشد از این‌چنین نیروهای انسانی پای‌کار برای ادارۀ حکومت جهانی امام‌زمانA و تا این آمادگی‌ها به‌ وجود نیاید، ما دستمان به آن دامن پاک و مطهر امام‌زمانA نخواهد رسید. لذا همۀ ما موظف هستیم، همۀ ما مکلف هستیم، همۀ ما مسئولیت خدایی داریم که برای این آمادگی در این چهار بُعد تلاش کنیم. هم آمادگی فکری و فرهنگی خودمان داشته باشیم، جامعه‌مان را ایجاد کنیم. هم آمادگی اجتماعی به وجود بیاوریم. مردم را با ظلم و ستم استکبار جهانی آشنا کنیم. از جنایت‌های صهیونیست‌ها بگوییم. مردم اطلاع دارند، بیشتر دانا بشوند. از توطئۀ منافقین بیان کنیم، بگوییم. از فتنه‌های آخرالزمان بگوییم برای مردم که بدانند و آمادگی به وجود بیاید برای آمدن آن حضرت. آمادگی اجتماعی، همان‌طوری که آمادگی تکنولوژی و ارتباطاتی لازم است. همان‌طوری که آمادگی فردی لازم است. لذا این‌ها بخشی از مطالب لازم در رابطه با موضوع دورۀ انتظار و منتظریم امام‌زمانA است. بحث‌های مفصل است، انیجا من چهار دیدگاه را نوشته بودم که یادآوری کنم در رابطه با اینکه چه کنیم به‌هرحال که این موضوع قطعی آمدن منجی عالم بشریت که همۀ ادیان به او اعتقاد دارند، اما چه کنیم که این تعجیل بشود. سرعت پیدا بکند. زودتر محقق بشود. چهار دیدگاه اصلی در آن وجود دارد، هم دلیل دارند هم دلیل‌های آن دیدگاه‌های باطل‌شان نقد شده است و رد شده است؛ ولی دیگر فرصت نیست. امیدواریم ان‌شاءالله عزیزان به‌حمدالله اهل مطالعه هستند، مراجعه کنند، کتاب‌های بسیار خوبی دراین‌باره نوشته شده است، منابع تحقیقاتی خوبی برای تحقیق در بحث مهدویت در دسترس همه هست. برای اطلاعات سطحی هم همین بحث اینترنت هم هست که خب عزیزان همه دارند به‌حمدالله می توانند مطالعه بکنند.
    - خدایا به عزت امام‌زمانA قسمت می‌دهیم همۀ ما را جزو منتظران واقعی آن حضرت نام‌مان را ثبت‌نام بگردان.
    + الهی آمین.
    - ما را جزو منتظران حقیقی آن حضرت قرار بده.
    + الهی آمین.
    - قلب رئوف و مهربان آن حضرت را از همۀ ما راضی و خشنود بگردان.
    + الهی آمین.
    - توفیق خدمت به دین و مردم متدین و همۀ ما و مسئولین عنایت بفرما.
    + الهی آمین.
    - نائب بر حق امام‌زمان، ولی امر مسلمین جهان، مقام معظم رهبری را وجودشان را از جمیع بلایا و خطرات حفظ و حراست بفرما.
    + الهی آمین.
    - بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.
    + اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
    پایان خطبۀ اول
    اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ علَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین حَبِیبِ إِلَهِ الْعَالَمِینْ أبِی القاسِمِ المصطفی مُحَمَّد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفیکُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.
    مجدداً در خطبۀ دوم، خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و تبریک عرض می‌کنم این روز سعید و خجسته، روز میلاد باسعادت قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء را به محضر مبارک همۀ ارادتمندان به آن حضرت و منتظران آن حضرت به‌خصوص جمع حاضر.
    مناسبت‌های فراوانی را داریم که اگر به همۀ آن‌ها بخواهد پرداخته بشود، وقت زیادی را می‌طلبد؛ اما من در رابطه با ادامۀ بحث هفته‌های گذشته عرض کردم بدون اینکه بخواهیم نظری داشته باشیم به کسانی‌که تابه‌حال خدمت کرده‌اند و الان هنوز مشغول هستند، به‌عنوان یک مطالبۀ به‌حق و منطقی مردم، از رئیس‌جمهور آینده عرض می کنیم. اولین مطالبۀ به‌حق و منطقی و معقول و مشروع مردم از ریاست‌جمهوری آیندۀ امروزی که باید این چرخۀ مدیریت در سطوح مختلف اصلاح بشود. مؤلفه‌هایش را هم بیان کردیم در هفته‌های قبل.  مطالبۀ دوم این مردم این است که مبارزۀ بی‌امان و جدی با مفاسد گوناگون در رده‌های مختلف، اداری، اقتصادی، حتی فرهنگی و سیاسی. باید انجام بشود. کسی‌که خودش را در معرض رأی مردم قرار می‌دهد، یکی از مطالبات به‌حق مردم است.
    سومین مطالبۀ به‌حق و منطقی مردم این است که باید آسیب‌شناسی و مقابلۀ جدی با زمینه‌های ناکارآمدی مسئولان و مدیران باید انجام بشود. آقایی که می‌خواهد در آینده رئیس‌جمهور بشود، باید این زمینه‌های فسادخیز را این لغزرش‌گاه‌ها را باید شناسایی کند، آن‌ها را برطرف کند. والا بر یک پایۀ موریانه‌خورده‌ای شما هزار بنا هم بیایی و بسازی، آن بنا دوام نمی‌آورد. بعد از چند روز به‌هم می‌ریزد. باید یک رئیس‌جمهوری بیاید که واقعاً آسیب‌شناسی و مقابلۀ جدی با این زمین‌های فسادخیز را داشته باشد. و این موضوع چند مؤلفه دارد. من به اجمال عرض می‌کنم. ان‌شاءالله تفسیر آن را خود عزیزان مطالعه خواهند کرد.
    اینکه باید هواهای نفسانی، کسی را اگر می‌خواهد قرار بدهد در جایی، ببیند چه چیزی بر او حکومت می‌کند. آیا هوای نفسش بر او حکومت می‌کند. خواسته‌های دوستان و اقارب و هم‌حزبی‌ها و هم‌باندی‌هایش بر او حکومت می‌کنند. آن‌ها او را به کار وادار می‌کنند یا چیز دیگری. علیA می‌فرمایند: «کَیْفَ یُصْلِحُ غَیْرَهُ مَنْ لَا یُصْلِحُ نَفْسَهُ» کسی‌که هنوز خودش را درست نکرده است، اصلاح نکرده است، خودش فرد صالحی نشده است، چجور می‌خواهد دیگران را به صلاح و خوبی وادار کند و بِکِشاند؟!
    لذا اولین ازبین بردن کانون فساد و لغزش این است که این‌چنین افرادی را مصدر کار قرار ندهد. به این‌ها مسئولیت ندهد. نه به‌عنوان وزیر، نه به‌عنوان غیروزیر در سطوح مختلف. این‌ها نباید در کار باشند. کسی‌که هوای نفسش بر او حاکم است، دیگر خواستۀ مردم و خدا مدنظرش قرار نمی‌گیرد.
    دوم  : اینکه شهوت و قدرت و ثروت و غریزۀ جنسی بر او حکومت نکند. کسی‌که تحت سلطۀ این سه دیو و اژدها قرار دارد یا ثروت بر او حکمرانی می‌کند یا قدرت او را به این‌ طرف و آن طرف می‌کِشاند یا شهوت و غریزۀ جنسی او را به کار وادار می‌کند، این‌چنین شخصی اگر مسئولیت گرفت، از همین سه دیو خطرناک خودش را نمی‌تواند نجات بدهد، کی می‌تواند به فکر دیگران باشد؟! لذا این‌ها از چیزهایی است که فسادخیز است در مدیری اگر پیدا شد، در هر رده‌ای از مدیریت این‌ها اگر در وجود شخص مدیر قرار گرفت، قطعاً به انحراف کشیده می‌شود.
    سوم : منیّت‌ها و دعوت به خود به‌جای دعوت به خدا. خدمت به خود، به‌جای خدمت خالصانه به خلق و بندگان خدا. اگر یک مدیری اینجوری بود، به خودش دعوت می‌کند و فقط از خودش تعریف می‌کند. خودش را می‌خواهد به‌ جایی و نوایی و نانی برساند. این شخصی که به فکر خودش است، نمی‌تواند به فکر مردم باشد. لذا مدیری باید باشد و مدیرانی می‌توانند خدمت کنند که خودشان را وقف خدمت به بندگان خدا کرده باشند، از لحظۀ اول تا آخر. نه اینکه مقطعی و مصلحتی بخواهند خدمت بکنند. عزیزان حواسمان را جمع کنیم. من و شما جمعۀ آینده می‌خواهیم رأی بدهیم. به کسی و به رئیس‌جمهوری و به شورایی رأی بدهیم که خودش را وقف خدمت کرده است. نه اینکه مصلحتاً حالا خدمتی هم بکنیم الان آخرین روزهای کارمان است، شورایی‌مان دارد به پایان می‌رسد، سابقه داشته باشیم. حالا یک کارکی هم کرده باشیم. نه تو باید اصلاً وقف خدمت به مردم باشی. کسی‌که این مسئولیت‌ها را می‌پذیرد، باید از خیلی‌ از استراحت‌های خودش بزند برای استراحت دیگران. باید بیدار باشد تا دیگران راحت بخوابند. یک مسئول در این ردۀ از مسئولیت اجرایی، نمی‌تواند بی‌خیال درد و رنج و غم مردم باشد. لذا کار سختی است. من و شما هم مسئولیت سنگینی داریم.
    چهارم، باید رودربایستی‌های فردی، حزبی و سیاسی را کنار بگذارد. یکی از مشکلات کشور ما الان همین است. شما ببینید یک آقایی می‌آید با صراحت می‌گوید من نمایندۀ فلان حزب و گروه هستم! یعنی بقیه دیگر کشک؟! یعنی بقیه هیچ؟! تو فقط برای همان حزب و گروه‌های خودت ارزش قائل هستی؟! خب این فردا اگر رئیس‌جمهور شد، قطعاً دیگر به دیگران توجه نمی‌کند. خودش دارد این را الان می‌گوید. صداقتش را باید تحسین کرد واقعاً! ولی به‌درد این کار نمی‌خورد. تا آن کسی‌که می‌گوید من فراتر از این‌ حرف‌ها هستم. رئیس‌جمهور یعنی رئیس‌جمهور همه. چه آن‌هایی که به تو رأی داده‌اند، چه حزب تو هستند و چه نیستند. این‌ها در رودربایستی حزب و گروه‌شان گیر کرده‌اند. نمی‌توانند از آن قالبی که برای‌شان درست کردند بیرون بیایند. آن‌ها را انگار در سیمان گرفته‌اند. ما باید خیلی حواسمان را جمع کنیم. هفتۀ آینده روز سرنوشت‌سازی است برای همۀ ما.
    پنجم اینکه نگاه صعودی به عناوین و جایگاه و مسئولیت‌ها نداشته باشد. الان بعضی‌ها این‌چنین هستند. می‌گویند حالا ما مثلاً فرض کنید امروز اما جمعۀ اینجا هستیم، فردا تلاش کنیم رضایت بالادستی‌هایمان را به‌دست بیاوریم که ما را امام جمعۀ شهر بالاتری بگذارند. امروز بخشدار هستیم، فردا باید فرماندار بشویم، پس‌فردا باید استاندار بشویم، پس‌فردا وزیر بشویم، پس‌فردا رئیس‌جمهور بشویم. همین‌جور نگاه صعودی به مسئولیت‌ها یک نگاه غیرخدماتی به بندگان خدا است. او به فکر ارتقاء درجۀ خودش است. لذا همیشه سعی می کند بالادستی‌ها را راضی نگه دارد تا زیردستی‌هایش را. این نگاه عملا اینجا نشان داده می‌شود. اگر بنده یک نگاه صعودی به مسئولیت داشتم، یعنی باید همیشه پاچه‌خوار بالادستی‌ها را بکنم و به زیردستی‌های خودم توجه نکنم تا آن‌ها من را هی بپسندند و هی من را بالا بکشند. بالا بروم. ولی اگر نگاهش یک نگاه صعودی به مسئولیت نبود، یک نگاه خدایی به مسئولیت بود که به فرمودۀ علیA این کی طعمه نیست، این امانت است ما باید انجام بدهیم. اینجا در میدان کار، کار انسان فرق می‌کند. این من و شما هستیم که انتخاب می‌کنیم.
    ششم، عدم اعتماد به نسل جوان مستعد و بانشاط. این هم یکی از آسیب‌ها است.ببینیم خلاصه. بشناسیم. از شعارهایشان. از رفتارشان. از سابقه‌شان. این به‌دست می‌آید که این‌ها در عذل‌ونصب مدیران‌شان چه گروه‌هایی را می‌آورند. یک گروه بانشاط و جوان که می‌تواند کارهای بزرگی انجام بدهد یا یک گروه پیروپاتالی که خودشان را نمی‌توانند جمع بکنند. این من و شما هستیم که هفتۀ آینده انتخاب می‌کنیم.
    هفتم، بی‌تفاوتی و انفعال در برخی از مسئولین ارشد نظام یکی از آسیب‌هایی است که واقعاً کار کشور را یا معطل می‌کند، به‌کلی متوقف می‌کند یا مختل می‌کند. خلل ایجاد می‌کند در پیشرفت این کشور. اگر این‌چنین نگاه‌های انفعالی داشتند، متأسفانه بعضی از مسئولین این‌چنین افتاده‌اند در دام انفعال. عزیزان، اگر مسئولی در ردۀ بالا منفعل شد، کشوری که زیر دست او باشد، مقتدر نخواهد شد. این را بدانید. این‌ها همه هم به انتخاب من و شما برمی‌گردد. هشتم اینکه به منویّات مقام معظم رهبری اگر نگاه تشریفاتی داشتند، یکی از آسیب‌ها است. نمونه‌های مختلف هست. بعضی جاها آقایون این کار را کردند. سند۲۰۳۰ که یکی دو ماه قبل در خطبه‌های نماز جمعه بنده اشاره کردم و ما باید بیاییم به صحنه و اعلام بکنیم، متأسفانه همه‌جا کوتاهی می کنیم تا خود آقا وارد عرصه بشوند و گلایه کردند از شورای عالی انقلاب فرهنگی و از مسئولین مربوطه‌اش و گفتند این سند در روزهای لغو کاپیتولاسیون هم هستیم، درواقع این سند۲۰۳۰ در آموزش‌وپرورش ما و آموزش کشور ما همانند همان سند کاپیتولاسیون بود که بردگی فکری و فرهنگی و آموزشی ما را دربر داشت. تا اینکه آقا مجبور شدند و آمدند گفتند. خب کسانی‌که متولی این کار بوده‌اند، باید پاسخ‌گو باشند امروز. چرا این سند را امضا کردید؟!‍ از دو حالت خارج نیست یا این را خوانده‌اید، فهمیدید و امضا کرده‌اید یا نخواندید. اگر خواندید و امضا کردید، خیانت قطعی است. اگر نخواندید و امضا کردید، جهالت اصلی دست شما بوده است. چرا این کار را بکنید؟ ببینید اگر نگاه تشریفاتی به منویّات مقام معظم رهبری نباشد، این سند نباید می‌آمد بی‌سروصدا با دور زدن مجلس، اگرچه مجلس هم اکثریت شاید همین فکر را داشته باشند؛ ولی با همان هم به مجلس نبردند و آمدند دور زدند و خودشان نشستند، رونمایی کردند، امضا کردند، بعد هم به مرحلۀ اجرا رساندند! نگاه تشریفاتی به منویّات مقام معظم رهبری از آسیب‌های مدیریت کلان کشور است. وقتی‌که مقام معظم رهبری فرمودند که نباید آن‌ها ازقِبَل این سند برجام به مراکز موشکی ما دست پیدا بکنند و آقایان هم قولش را دادند، ولی بعد یک مدت دیدیم سردرآورده‌اند از جاهایی که موشک‌ها، زیرزمین‌هایی که موشک‌های ما دارد آنجا نگهداری می‌شود، سایت‌های موشکی ما را بازدید کردند! این نگاه تشریفاتی است. چرا باید این‌جوری باشد؟ ما باصراحت اعلام می‌کنیم به رئیس‌جمهوری آیندۀ این کشور، هرکسی‌که می‌خواهد باشد که اگر چنانچه از منویّات مقام معظم رهبری تخطی کردید و نگاه تشریفاتی داشتید، این ملت شما را از تخت به تخته خواهند کشاند. مقام معظم رهبری فرمودند فتنۀ۸۸ و سران فتنه خط قرمز این نظام هستند، نگاه تشریفاتی یعنی این عزیزان، مؤمنین، نمازگزاران دقت کنید، یعنی این را آقا فرمودند، آن آقای نماینده به خودش جرئت می‌دهد و جسارت می‌کند به همۀ ملت ایران و می‌رود با آن رأس فتنه یادگاری می‌گیرد و آن آقایی که خودش را در معرض رأی این مردم قرار داده است، جلوی روی او شعار می‌دهند و آزادی سران فتنه را مطالبه می‌کنند که آزادند. هزینۀ نظام را فقط بالا بردند الان و او در مقابل این شعارها، هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد! نگاه تشریفاتی به فرامین آقا یعنی این. ما باید بشناسیم، هفتۀ آینده می‌خواهیم رأی بدهیم. چه رئیس‌جمهوری را می‌خواهیم رأی بدهیم. کسی‌که یک نگاه تشریفاتی دارد به منویّات آقا؟ در رابطه با سران فتنه چه گفتند؟ این‌ها فردای قیامت من و شما باید پاسخ بدهیم. اگر رأی خلاف رضای خدا و خلاف مصلحت این نظام و خلاف مصلحت دین‌مان دادیم. من و شما باید پاسخ‌گو باشیم. رأی امروز راحت از کنارش می‌گذریم، ولی این‌ها پاسخ دارد. هر جنایتی علیه این ملت انجام شد، از قبل رأی‌های ناصواب، هر آسیبی به این ملت رسید، فتنۀ۸۸ چقدر خسارت به کشور وارد کردند. همۀ آن خسارت‌ها را کسانی‌که اصرار داشتند علی‌رغم ظاهر شدن باطل‌بودن ادعای آن‌ها در تقلب، اصرار بر این مطلب داشتند، فردای قیامت باید پاسخ بدهند. این‌ها همین امروز هم دارند پای سخنرانی همین آقایان کاندیداها، همشون رو عرض می‌کنم، دارند شعار می‌دهند. این من و شما هستیم که از میان این شعارها باید اصلح را انتخاب بکنیم. من و شما هستیم.
    یکی دیگر از آسیب‌های عرصۀ مدیریت کشور که باید رئیس‌جمهور آینده به فکرش باشد، این است که متأسفانه بعضی‌ها درک نکردند، نفهمیدند هنوز جوهره و هویت حاکمیت دینی و ولایی این کشور را. این را نفهمیدند. خب این‌چنین فردی که هنوز جوهره و هویت حاکمیت دینی و ولایی این مردم را نفهمیده‌ است، رئیس‌جمهور نباید در آینده او را وزیر قرار بدهد. نباید در آینده او را استاندار قرار بدهد. نباید او را فرماندار و بخشدار قرار بدهد. این یک چیزی است که دودوتا چهارتا است. کسی‌که هنوز نفهمیده است هویت قیام این مردم یک هویت دینی بوده است. لذا شما ببینید در بخشی از همین شوراهای شهر هم با این فضای بازی که ایجاد شده است به‌حمدالله، می‌آیند ثبت‌نام می‌کنند، خوب کاری می‌کنند، اما در تبلیغات‌شان ببینید. وسایل نامشروع به‌کار می‌برند. خانمی که ثبت‌نام کردی، تو به‌عنوان یک خانم مؤمنه و متدینه در این نظام آمدی در معرض رأی دیگران، این‌جور تبلیغات، این همان نگاهی است که نفهمیدند هنوز این انقلاب یک انقلاب دینی و یک انقلاب اسلامی است. این انقلاب که انقلاب غیراسلامی نیست. این مردم برای دین خون داده‌اند. امنیت من و شما امروز در گرو خون شهدا است. آن‌ها برای دین شهید شدند. برای اسلام شهید شدند. برای کشور اسلامی شهید شدند که تو بیایی امروز این‌جور تبلیغاتی راه بیندازی؟! امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال عاقبت امور همۀ ما را ختم به خیر بگرداند.
    + الهی آمین.
    - خدایا ما را مدیون خون شهدایمان ممیران.
    + الهی آمین.
    - خدایا ما را در مقابل خانواده‌های شهدا شرمنده مگردان.
    + الهی آمین.
    - خدایا کسانی‌که با این کارهایشان دل خانواده‌های شهدا، دل مؤمنین را می‌خواهند بشکنند و دهن‌کجی کنند به انقلاب، خدایا وجود آن‌ها را اگر شایستۀ هدایت نیستند، نابود بگردان.
    + الهی آمین.
    - با رأی منفی این مردم به آن‌ها، آن‌ها را از عرصۀ سیاسی و اجتماعی این کشور محو و نابود بگردان.
    + الهی آمین.
    - خدایا دشمنان این انقلاب و این کشور را با رأی بالای مردم پای صندوق‌های رأی و انتخاب فرد بهتر و اصلح امید دشمنان این کشور را ناامید بگردان.
    + الهی آمین.
    - منافقین داخلی را ناامید بگردان.
    + الهی آمین.
    - معاندین داخلی را ناامید بگردان.
    + الهی آمین.
    - به عزت و جلالت قسمت می‌دهیم قلب رهبر انقلاب، قلب امام‌زمان با رأی همۀ ما شاد و شادتر بگردان.
    + الهی آمین.
    - بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
    + اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
    پایان خطبۀ دوم

    متن خطبه های نماز جمعه۲۲اردیبهشت‌۱۳۹۶

     

    متن خطبه های نماز جمعه۲۲اردیبهشت‌۱۳۹۶

     

    متن خطبه های نماز جمعه۲۲اردیبهشت‌۱۳۹۶

     

    متن خطبه های نماز جمعه۲۲اردیبهشت‌۱۳۹۶

     

    امام جمعه بردسکن: نگاه تشریفاتی به منویات مقام معظم رهبری یکی از آسیب های م ...

    امام جمعه بردسکن: نگاه تشریفاتی به منویات مقام معظم رهبری یکی از آسیب های مدیریتی درکشور است بردسکن- امام جمعه بردسکن نگاه تشریفاتی به فرامین مقام معظم رهبری را یکی از آسیب های مدیریتی درکشور عنوان کرد. حجت الاسلام علی اصغر...

    خطبه های نماز جمعه 18-1-1396

      جمعه، ۱۸فروردین۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    خطبه های نماز جمعه 4-1-1396

      خطبه های نماز جمعه 4-1-1396 شهرستان بردسکن   سلام علیکم و رحمة الله أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    متن نماز جمعه 20-12-1395

    جمعه، بیستم‌ اسفند۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين...

    متن خطبه های نماز جمعه 29-11-1395

      بیست‌ونهم بهمن‌ماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد