خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ : 29-2-1396

    موضوع: اخبار, خطبه های صوتی تاریخ ارسال: 1396/02/31 - 15:33

     

    خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ : 29-2-1396

    جمعه، ۲۹اردیبهشت‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی.
    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم المصطفی محمد و علی آله الأَطیَّبینَ الأَطهَرینَ المَعصُومینَ المُقَرَّبینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیُّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم و نَفسی عِبادَ الله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.
    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا برای خودم و شما نمازگزاران از خداوند متعال و منان، استعانت وو استمداد می‌جویم. در ادامۀ ویژگی‌ها و صفات متقین، مولای متقیان، امیربیان، علی‌بن‌ابی‌طالبA می‌فرمایند: «فَهُمْ حَانُونَ عَلَی أَوْسَاطِهِمْ مُفْتَرِشُونَ لِجِبَاهِهِمْ وَ أَكُفِّهِمْ وَ رُكَبِهِمْ وَ أَطْرَافِ أَقْدَامِهِمْ.» حضرت می‌فرمایند:«اهل تقوا کسانی هستند که در دل شب اهل رکوع‌اند، اهل سجده هستند، اهل تضرع و استغفار هستند.» در ماه بسیار باعظمت و پرفضیلتی قرار داریم. ماه معظم شعبان و روزهای پایانی آن، به‌خصوص به این فراز از ویژگی‌های متقین توجه کنید ان‌شاءالله و این چند روز باقیماندۀ به ماه مبارک رمضان را به دعا و استغفار و تلاوت قرآن عنایت ویژه‌ای داشته باشید. هم اینکه از دستورات این ماه است و هم اینکه از ویژگی‌های انسان‌های باتقوا است.
    ما اگر چنانچه اهل تقوا هم باشیم به این موضوع باید توجه کنیم، اگر عظمت این ماه را می‌خواهیم در این روزهای پایانی آن ان‌شاءالله درک کنیم هم به بحث دعا و استغفار و تلاوت قرآن عنایت ویژه‌ایی داشته باشیم. از خداوند می‌خواهیم ان‌شاءالله به همۀ ما در این ایام، این توفیق را عنایت کند که با استغفار گناهان خودمان را باعث زدودن از صفحۀ قلب و زندگی‌مان بشویم و با دعا و تلاوت قرآن و نماز با دست پُر ان‌شاءالله به ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان ورود پیدا کنیم.
    در ادامۀ مباحث هفته‌های گذشته در رابطه با کسانی‌که دعای آن‌ها به اجابت نمی‌رسد، حضرت فرمودند یکی از گروه‌هایی که عای‌شان به اجابت نمی‌رسد و دَر خانۀ خدا به‌تعبیری شنیده نمی‌شود و صدایی و دعای آن‌ها، کسانی هستند که نمازهای واجبشان را به تأخیر بیندازند و در این رابطه روایتی را از قول حضرت زهراh از وجود نازنین و مقدس خاتم انبیا حضرت محمدبن‌عبداللهJ نقل می‌کردند که حضرت فرمودند اگر کسی نسبت به نمازش کم توجه باشد، تهاون و سهل‌انگار در امر اقامۀ نماز باشد، نه که تارک نماز باشد، خداوند او را به پانزده عقوبت مبتلا می‌سازد. شش عقوبت آن در دنیا که در هفته‌های گذشته عرض کردیم، سه عقوبت وقت جان‌دادن و بعد فرمودند سه عقوبت هم در ورود به قبر با او روبه‌رو خواهد شد که می‌فرمایند: «یُوَکِّلُ اللَّهُ بِهِ مَلَکاً یُزْعِجُهُ فِی قَبْرِه.» خداوند متعال ملکی را مأمور می‌کند و موکل بر او قرار می‌دهد و مسلط بر او که در قبر او را عذاب کند. او را شکنجه کند. پناه می‌بریم به خدا. خودِ عالم قبر بدون شکنجه، بدون عذاب سختی‌های خاص خودش را دارد و اگر انسان خدای نخواسته به‌خاطر سهل‌انگاری در امر نماز کارش به جایی برسد که خداوند ویژه یک مأموری را برای عذاب او بفرستد. لذا مؤمنین، مؤمنات نسبت به نمازمان توجه بیشتری داشته باشیم.
    دوم، فرمودند از عذاب‌هایی که در قبر برای او درنظر گرفته شده است، وَ یضیقُ عَلَیهِ قَبْرُهُ، قبرش را خداوند بر او تنگ می‌گرداند. یعنی فشار قبر مضاعفی برای کسی‌که نماز را سهل بشمارد و نسبت بهه آداب نماز، شرایط نماز کم‌توجهی بکند. سوم می‌فرمایند: «وَ تَکُونَ الظُّلْمَةُ فِی قَبْرِهِ.» قبر او را علی‌رغم آن عذابی که بر او هست و آن تنگی قبر، ظلمت و تاریکی از جنس طلمت و تاریکی آخرت هم بر آن قبر حکمفرما می‌شود. پناه می‌بریم به خدا.
    راه نجات از این‌ها، توجه به امر نماز است. فراوان روایت داریم عزیزان که در رابطه با نماز علاوه‌بر آنکه از فروع دین ما هست، فرموده‌اند الصَّلاةُ وَجْهُ دِينِكُمْ. نماز صورت دین شما است. هر کسی را ماا بخواهیم بشناسیم، اولین موضعی که برای شناخت او در نظر می‌گیریم صورت او هست و برای برنامۀ مسلمانی و دینی ما هم پیغمبر گرامی اسلامی می‌فرمایند نماز صورت دین شما است. چجور به صورت ظاهری خودمان می‌رسیم، نواقص او را برطرف می‌کنیم و در آرایش صورت خودمان تلاش می‌کنیم، جذاب باشد، دیگران را جذب کند، امر نماز هم این‌چنین است. در مسائل دینی، نماز صورت دین ما هست. ما باید تلاش کنیم یک نماز زیبایی، یک نماز مورد امضاء امام‌زمانA در پروندۀ اعمال‌مان داشته باشیم. علاوه بر آن، رفعت و ارتقائی که به انسان می‌دهد، باعث برطرف شدن این عذاب‌ها هم در عالم قبر از انسان می‌شود. در روایات داریم،‌ الصَّلاةُ قُربانُ كُلِّ تَقِیٍّ. نماز وسیلۀ تقرب هر انسان باتقوایی هست. قربان، نردبان برای رفتن به پشت‌بام، انسان از نردبان استفاده می‌کند، از راه‌پله استفاده می‌کند. نمی‌تواند که بدون این‌ها به پشت‌بام برسد. وسیلۀ تقرب انسان به خدا هم، حتی انسان‌های باتقوا می‌فرمایند نماز است. نماز، نماز. به امر نمازمان بیش از آنچه که توجه می‌کنیم، باید توجه کنیم. ظاهر جامعۀ اسلامی ما باید موقع نماز غیر از آنی باشد که الان شاهد هستیم. متأسفانه برای همۀ کارهای‌مان برنامه داریم، وقت معیّن داریم، از قبل پیش‌بینی‌های لازم را داریم، جز موضوع نماز.
    ما با اینکه مسلمان هستیم، شیعه هستیم، سفارشات فراوانی به نماز داریم، ولی موقع نماز بازار ما آیا همه تعطیل می‌کنند برای نماز؟ حالا اگر به مسجد دور هستند، فاصله دارند، آیا برای امر نمازشانن در مغازه‌شان چند دقیقه‌ای را اختصاص می‌دهند؟ برای حفظ شعائر دینی و ترویج فرهنگ نماز، آیا یک تابلویی نوشته‌اند که آقا به مدت بیست دقیقه این مغازه برای امر نماز تعطیل است؟ این‌ها خودش کمک است به اینکه ما این فرهنگ اقامۀ نماز را در اول وقت و درصورت امکان در مساجد و با جماعت همه یک قدمی برداریم برایش. یکی‌اش همین است، بازار ما، مؤمنین به‌حمدالله کسبۀ ما همه جزو مسلمان‌ها، مؤمنین هستند به موضوع نماز توجه کنند. چرا ما باید وقتی‌که می‌رویم بعضی از کشورهای دیگر، می‌آییم تعریف می‌کنیم که موقع نماز همه درب مغازه‌ها را می‌بندند، به نماز می‌روند. چرا ما باید از آن‌ها تعریف کنیم؟ چرا خودمان این‌چنین نباشیم که دیگران را بیاییم به رُخ خودمان یا فرزندانمان یا دیگران بکشیم؟‌بیشترین سفارشات در امر نماز و اهتمام به نماز در دستورات دینی ما نهفته است.
    در هفته‌های گذشته عرض کردم که آنجا که امام‌صادقA بحث شفاعت خودشان را منوط می‌کنند به اینکه به نماز توجه بشود. فرمودند به شفاعت ما نمی‌رسد کسی‌که نماز را سبک بشمارد وو علی‌بن‌ابی‌طالبA امام ما و الگوی همۀ ما، در نماز به شهادت می‌رسند. سیدالشهداA در روز عاشورا جهاد با دشمن را تعطیل می‌کنند و به اقامۀ نماز در آن شرایط سخت می پردازند. برای این است که این‌ها به ما برسد، اهمیت به نماز و به‌خصوص نماز اول وقت و نماز با خضوع و خشوع. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما این توفیق را عنایت کند نسبت به همۀ واجباتمان اهتمام بورزیم، به‌خصوص در امر اقامۀ نماز که اگر نماز انسان درست شد، شرایط و آداب و مقدمات و مقارنات این‌ها همه فراهم شد و همراه نماز ما شد، آن‌وقت این نماز می‌شود تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ.
    + خدایا به ما توفیق اقامۀ این‌چنین نمازی را عنایت بفرما.
    - الهی آمین.
    + و نمازهای ما را به لطف و کرم خودت قبول بفرما.
    - الهی آمین.
    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.
    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
    پایان خطبۀ اول
     
    اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ وو نذير نقمته أبا القاسم المصطفی مُحَمَّد و علی آله الاَّطیِّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ. وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه. اوصيکم و اوصی نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله وَ اجتنابِ مَعصِیَتهِ.
    عبادالله، بندگان خدا،‌ نمازگزاران، خودم و شما را سفارش می‌کنم به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت. به‌خصوص در این ایام پرفضیلت ماه معظم شعبان، روزهای آخر و پایانی این ماه. می‌دانید کهه می‌خواهیم ورود به ضیافت الهی پیدا بکنیم. کسی را به مهمانی انسان‌های بزرگ، با آلودیگ ظاهری راه نمی‌دهند. به ضیافت پروردگار هم با آلودگی‌های باطنی ما را راه نخواهند داد. آن فیضی که از ماه مبارک رمضان انسان می‌تواند ببرد، با گناه و آلودگی او را راه نمی‌دهند. لذا یک چند روزی که از این ماه پرفضیلت باقی مانده است، هم قرآن زیاد بخوانید، هم استغفار زیاد بکنید، هم دعا زیاد داشته باشید، هم نماز زیادتر داشته باشیم و به‌خصوص توجه به حق‌الناس‌ها بکنیم که اگر خدای نخواسته به گردن ما هست، اَدا کنیم تا با پاکی ان‌شاءالله و عدم آلودگی به گناه به ماه مبارک رمضان ورود پیدا کنیم. به‌خصوص این ایام تبلیغات انتخاباتی، آلودگی‌های زیادی خلاصه پیدا کردیم.
    بدون تعارف عرض می‌کنم، گاهی انسان خلاصه حرفی زده است که رضای خدا نبوده است، ولی نَفسش او را کِشانده ست. غیبت کردیم، تهمت زدیم، نعوذبالله دروغ گفتیم، نسبت‌هایی که نبوده استت برای یکدیگر بافتیم، برای اینکه خودمان را بالا بیاوریم. چون به‌هرحال دو مدل تبلیغات هست. بعضی‌ها آنچه که خودشان دارند را بیان می‌کنند، ما این هستیم، در معرض رأی و نظر مردم خودشان را قرار می‌دهند. مردم هم با فهم و درک و بصیرتی که دارند، به‌حمدالله بین این خوبان، خوبترها را انتخاب می‌کنند؛ اما یک عده‌ای هم هستند که چون چیزی ندارند، با کوبیدن دیگران و خراب‌کردن دیگران می‌خواهند خودشان را بالا بیاورند و این قص خیلی آلودگی درست می‌کند، هم برای خودشان هم برای طرفدارانشان. لذا عزیزان یکی از چیزهایی که ویژه استغفار کنیم، در این موضوع است. ان‌شاءالله امروز هم که روز انتخابات است، همۀ شما نمازگزاران قطعاً با تعصی به رهبر فرزانۀ انقلاب، همان ساعت اولیه رأی خودتان را داده‌اید؛ اما اگر احیاناً هنوز رأی‌تان را نداده‌اید، به صندوق نینداختید، ان‌شاءالله بعد از فریضۀ نمازجمعه این کار را بکنید.
    بعضی‌ها می‌گویند آقا این رأی ما اثر ندارد. خیلی مؤثر است. اقلاً این است که ما تکلیف خودمان را ادا می‌کنیم. ما که به دنبال پُست و مقام و این‌ها من و شما که نیستیم. وظیفۀ ما رأی‌دادن است.. عزیزانی هم که رأی آوردند، وظیفه‌شان خدمت‌کردن است. اگر خدمت کردند، برای سعادتشان و ان‌شاءالله خوشا به حال خودشان و مردم‌شان و اگر خدایی نخواسته ما رأی را دادیم، کسی رأی آورد و بعداً خلاف آنچه که گفته بود، عمل کرد. کاری انجام نداد. ناتوان بود از اول و وارد عرصه شد یا خدایی نخواسته خیانت کرد بعد از آنکه رأی مردم را گرفت. دیگر آنجا من و شما در گناه او عزیزان شریک نیستیم. بعضی‌ها می گویند ما اگر رأی بدهیم، لابد در گناه آن‌ها شریک هستیم. نه، ما به تکلیف‌مان عمل می‌کنیم و آن‌ها اگر خیانت کردند، گناه خودشان و دیگران را هم برای خودشان خواهند داشت. لذا ما تکلیف‌مان را ان‌شاءالله انجام می‌دهیم. کسانی هم که وارد عرصه شدند، فرزندان خود من و شما هستند. چه در ریاست‌جمهوری، چه در شوراهای شهر و روستا.
    مناسبت‌هایی در این هفته است، من به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنم. مثل روز شنبه، سی‌ام اردیبهشت ماه در تقویم‌ها به‌نام روز ملی جمعیت نامگذاری شده است. یکی از مباحث جدی در کشور ما کهه مقام معظم رهبری هم فرمودند اشتباهاتی در آن اتفاق افتاده است، بحث کنترل جمعیت بود. یک قانونی، یک برنامه‌ای، یک محدودۀ زمانی باید جمعیت کنترل می‌شد؛ ولی بعد از آن هم متأسفانه بعضی‌ها این روش را ادامه دادند. حتی شنیده می‌شود، ان‌شاءالله که صحت ندارد قطعاً، چون از زبان مسئولینش نشنیدیم، ولی بین خود ما مردم گاهی گفته می‌شود که هنوز هم بعضی جاها توصیه می‌کنند به اینکه فرزند کمتر، زندگی بهتر. زندگی بهتر، اگر ما تربیت درستی برای فرزندان‌مان داشته باشیم و اساس تربیت صحیح آن است که شخصیت فرزند ما را درواقع در برابر صفات و خوبی‌ها و ویژگی‌های پسندیده و مورد قبول منعطف کند، لقمۀ حلال است. آن را ما باید درست کنیم. اگر لقمۀ حلال را ما در خانه‌مان آوردیم، نگران بعضی از مشکلاتی که گاهی اوقات برای بچه‌های ما پیش می‌آید نباشیم.
    امام‌صادقA فرمودند: «شیعیان ما همانند بوتۀ تَر گندم هستند.» بوتۀ گندم را وقتی‌که تَر هست، در نظر بگیرید، شدیدترین طوفان‌ها بیاید، ساختمان‌های کذایی را ممکن است خراب کند، زلزله‌ها بیاید،، ساختمان‌ها کذایی را خراب کند، نابود کند، آوار کند؛ اما این بوتۀ تَر گندم، طوفان که می‌آید، کمی می‌خوابد، باز که طوفان ایستاد، دوباره سرجای خودش هست. زلزله بیاید، او را از بین نمی‌برد. منتها فرمودند که لقمه را حلال کنید. ما هم نگران نباشیم، به اقتضای سن نوجوانی و جوانی بعضی از کارهایی که جوان‌های ما دارند، همین است. من و شما هم در جوانی‌مان همین‌طور بوده‌ایم. منتها فراموش کرده‌ایم، فکر می‌کنیم که نه، ما از اول همین‌جور آمده‌ایم و در مسجد به‌دنیا آمده‌ایم و در مسجد هم بزرگ شده‌ایم. نه، اقتضای جوان یکسری نابه‌هنجاری‌ها و ناسازگاری‌هایی با غیرهم‌سن‌وسال خودشان دارند. این طبیعی است. ما هم باید این را بپذیریم. تفاوت‌هایی بین مقاطع سنّی هست که من آدرس می‌دهم یک کتاب بسیار خوبی در این زمینه مطالعه کردم، خیلی جالب بحث کرده است و تصویر کرده است، کتابی هست به‌نام نوجوان و جوان از مرحوم آقای فلسفی خطی. دو جلد است. خیلی کتاب جالبی است. بخوانیم. آنجا این تفاوت رفتاری که در مقاطع مختلف سنی به‌وجود می‌آید، منشأ آن را بیان می‌کند.
    خیلی جالب در جدول که اقتضاء مثلاً جوانی این است، نوخواهی است، تجددخواهی است. اقتضای میانسالی به همین موضوع می‌شود عادت. دیگر دنبال نو کردن نیست. نوخواهی در وجودش کمرنگگ می‌شود؛ اما در جوانی پررنگ است. در کهن‌سالی همان ویژگی نوخواهی در جوانی و عادت به آن کار در میانسالی، در کهن‌سالی می‌شود سنت. یعنی در یک خانه اگر یک جوان باشد با پدرش که میانسال است، با پدربزرگ که کهن‌سال است در یک خانه این سه نفر بخواهند زندگی بکنند، سه نوع تفکر وجود دارد. هیچ مشکلی هم نیست. یعنی نه آن جوانی که نوخواه است، تجددخواهی را زیبایی را دنیال می‌کند، نقصی به او وارد است، اقتضای سن‌وسالش است، نه پدر که تأکید بر همان وضع موجود دارد، می‌گوید ما عادت کردیم، عمرمان دیگر همین را بس است، کفایت می‌کند، حوصلۀ دنبال نو رفتن نیست و هم آن پدربزرگی که می‌گوید همین باید باشد، این خیلی خوب است. این‌ها را قشنگ بحث کرده است. خیلی کتاب جالبی است. ان‌شاءالله مطالعه کنیم. خیلی از مشکلاتی که ماها با فرزندان‌مان داریم، با مطالعۀ آن کتاب، برطرف می‌شود. لذا این موضوع هم مدنظر ما باشد که جمعیت خودش یک (قصد من الثمن )به تعبیر ما طلبه‌ها. این خودش یک بخشی از بهای یک کشور است. امروز کسانی‌که جمعیت جوان کشور ما را آسیب می‌دانند و تهدید می‌دانند، فکر اشتباهی دارند. اصلاً جمعیت جوان یک فرصت است. منها باید بزرگ‌ترها، کسانی‌که کارها دستشان است، چه در خانواده، چه در فامیل، چه در شهر، چه در کشور آن‌ها بنشینند برای جوان‌ها برنامه‌ای برای آیندۀ آن‌ها پیش‌پایشان بگذارند.
    خب جوان جویای شغل است. دنبال ازدواج است. این‌ها باید فراهم بشود، در اختیار این عزیزان گذاشته بشود. این می‌شود یک فرصت، اما اگر جوان را رها کرد، نیازمندی‌های او را برای یک زندگیی شرافتمندانه برایش فراهم نکرد، کمکش نکرد، مساعدتش نکرد، هم‌فکری‌اش نکرد، می‌شود یک تهدید. بله این مسلم است و امروز کشور ما یک کشور پُرجوانی است؛ ولی با برنامه‌ریزی‌هایی که شده است، متأسفانه با کنترل‌های شدید جمعیتی که شده است در گذشته، این جمعیت در آینده به‌زودی رو به پیری خواهد گذاشت. لذا هشدار می‌دهند آن‌هاییک ه عظمت این کشور را می‌خواهند، آن‌هایی که صلاح و رستگاری ما را در دنیا و آخرت می‌خواهند، این است که این کنترل شدید باید برداشته بشود. جمعیت ان‌شاءالله بیشتر بشود.
    مناسبت دیگری که هست، ما سوم خرداد ماه را پیش‌رو داریم. روز فتح خرمشهر که امام رضوان الله تعالی علیه فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» مطالعۀ تاریخ دفاع مقدس و وضعیت حاکم بر جبهه‌هایی حق و نیرومندی و توانمندی دشمنان در مقابل جبهۀ حق، واقعاً انسان به این نتیجه می‌رسد که جز قدرت و نصرت پروردگار چیزی نمی‌توانست خرمشهر را آزاد کند. شهدای عزیز داریم. روحشان ان‌شاءالله با شهدای کربلا محشور بشود و به ما خداوند توفیق بدهد که راه این شهدای عزیز را بپیماییم. ماندگار شد سوم خرداد به‌خاطر حقانیتش. خیلی مناسبت‌ها در خردادماه اتفاق افتاد، ولی مثل کف روی آب ازبین رفت. اما سوم خرداد ماند؛ چون خدایی بود. چون انسان‌هایی برای خدا آن حماسه را آفریدند. امروز هم بیست‌ونهم اردیبهشت ماه، اگر من و شما برای خدا حماسۀ دیگری را خلق کنیم، این حماسه خواهد ماند در تاریخ پرافتخار شما مردم. انتخابات کشور که مقام معظم رهبری فرمودند پیروز واقعی این انتخابات، این رقابت‌ها، این گفت‌وگوها، این جدل‌ها، این مناظرات، پیروز واقعی مردم خواهند بود و درود خدا بر مردم وقت شناس، مردمی که وظیفۀ خودشان را در برابر دوست و دشمن به موقع شناختند و عکس‌العمل نشان دادند.
    امروز این‌چنین روزی هست. همان‌طوری که در سوم خرداد سال۱۳۶۱ که به‌نام روز مقاومت و ایثار و پیروزی نامگذاری شده است، گلوله‌های رزمندگان شما، مجاهدت آن‌ها ماندگار شده است و تأثیرگذار بودد در شکست جبهۀ جنگ احزاب علیه ایران. امروز هم آرای شما همان نقش گلوله‌ها را دارد. دشمنان خیلی چشم طمع دوختند به این کشور. رصد می‌کنند حضور مردم را. اگر خدایی نخواسته حضور مردم پای صندوق‌های رأی کمرنگ شد، کم شد، دشمنان امیدشان بیشتر می‌شود؛ اما اگر حضور شما مردم پای صندوق‌های رأی افزوده شد بر آن از دوره‌های قبل حتی، دشمنان ناامید می‌شوند. عیناً جبهۀ جنگ است. آن زمان به آن شکل، امروز به این شکل. لذا ما وظیفۀ اولمان راهبرد رهبری فرزانه و حکیم انقلاب از سال۶۸ تا به امروز بر موضوع انتخابات چند چیز بوده است. اول برگذاری انتخابات در موعد مقررش، تحت هر شرایطی. شما از سال۶۸ قبل هم حضرت امام رحمة الله علیه بودند، به همین کیفیت. در موعد مقرر انتخابات، در سخت‌ترین شرایط برگذار شده است. این یکی از راهبردهای رهبری فرزانۀ انقلاب است.
    دوم، مشارکت پرشور و گستردۀ مردم در انتخابات. مقام معظم رهبری این را می‌خواهند. در مرحلۀ اول، حضور گسترده و پرشور مردم. کسانی‌که گاهی تهمت می‌زنند و اعلام می‌کنند که عده‌ای حضورر گستردۀ مردم را نمی‌خواهند، به دلایلی برای کار تبلیغاتی خودشان. خدا ان‌شاءالله از آن‌ها نگذرد. وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند حضور گسترده و پرشور مردم پای صندوق‌های رأی، جزو مطالبات اولیۀ معظم‌له هست و همۀ ما درواقع به تبعیت از آقا، این را طلب می‌کنیم، کسانی دیگر این حرف و حدیث‌ها و این تهمت‌ها را نزنند که عده‌ای می‌خواهند مردم کم شرکت بکنند. لذا سلایق مختلف می‌آیند برای رقابت، برای همین است که آن شور انتخابات برقرار بشود. پس دومین راهبرد رهبری، حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات هست.
    سوم، آرامش برگزاری انتخابات که خب بخش عمدۀ آن به شما مردم بستگی دارد که تحت شرایط و جوهایی که گاهی درست می‌کنند، قرار نگیرید. برخودتان مسلط باشید. کنترل کنید، چون گاهی انسانن می‌رفت به‌هرحال در این ایام تبلیغات، حقیقتاً بعضی جاها انسان نگران می‌شد، آنچنان فضا داغ و ملتهب، ولی مردم فهیم و آگاه مسلط بر خودشان، خودشان را کنترل می‌کردند. من برای یکی از عزیزان مثال زدم و گفتم در یک شهرستانی من رفتم، با لباس شخصی دور می‌زدم ببینم چجوری است. بعد تشبیه کردم و گفتم مثل بنزین و آتش گاهی باهم، چجور این‌ها خطرناک است کنار هم رد می‌شوند. احساس کردم یکدفعه این‌جوی است این فضا. از هر دو طرف است. همۀ سلایق به‌هرحال این فضا را این‌جوری داغ کرده بودند؛ ولی خب آن آگاهی مردم و فهم مردم به‌حمدالله این آرامش را داد. این مطالبۀ رهبری است.
    چهارم، امنیت برگزاری انتخابات که به نیروی محترم انتظامی و سپاه و بسیج و نیروهایی که حافظ امنیت هستند، بستگی دارد که حقیقتاً این عزیزان هم با جان و دل مایه گذاشتند و امنیت را برقرار کردند.. چند مرحله که تابه‌حال این انتخابات انجام شده است، همه در کمال امنیت بوده است. مرحلۀ ثبت‌نام، مرحلۀ بررسی صلاحیت‌ها و امروز هم که روز انتخابات، ان‌شاءالله فردای این انتخابات هم یک فضای رفاقت به همان شدتی که تا امروز رقابت بود، از فردا ان‌شاءالله باید یک فضای رفاقت حاکم بشود. هر کسی را که مردم رأی دادند، همۀ ما باید به رأی مردم احترام بگذاریم. هم ما مردم احترام بگذاریم، هم آقایانی که خلاصه نامزد شدند برای شوراهای اسلامی شهر و روستا و برای ریاست جمهوری. این امنیت به برکت وجود این نیروهای حافظ امنیت است که ان‌شاءالله خداوند به این عزیزان کمک کند توفیق و توان بیشتری عنایت کند و ما هم نهایت تشکر را از این عزیزان داریم.
    پنجم، سلامت انتخابات که از راهبردهای رهبری فرزانه و حکیم انقلاب است، بحث سلامت انتخابات است. این‌قدر که تأکید فرمودند بر حق‌الناس بودن انتخابات و رأی مردم، برای همین موضوع سلامتشش است. با قانونی که در کشور ما هست، این موضوع هم تأمین شده است. خدا نگذرد از گناه کسانی‌که این سلامت انتخابات مردم را در فتنۀ۸۸ آن‌جور به آتش کشیدند و برنتابیدند نتیجۀ رأی مردم متدین را. خدا از آن‌ها نگذرد و بر عذابشان بیفزاید و قطعاً بدانند کسانی‌که در مخیلۀ خودشان ذره‌ای فتنه‌گری و آشوب دارند که آن فتنۀ۸۸ و آن جنایت‌ها دیگر در این کشور تکرار نخواهد شد و مردم با قاطعیت و حضور به‌موقع خودشان در صحنه، آن فتنۀ۸۸ را خاموش کردند و دیگر اجازۀ فتنه‌گری به کسی نخواهند داد. در روایت داریم انسان باایمان از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. دیگر یکبار برای همیشه در گوش ما هست که فتنه‌گران چه نقشه‌ای دارند.
    امروز هم مردم رأی می‌دهند. هر کسی را که مردم رأی دادند، تخلفی که مغییر نتیجۀ انتخابات باشد، هیچ‌وقت در این کشور اتفاق نمی‌افتد با این سازوکار قانونی که به‌حمدالله اندیشه شده است. چرا،، گاهی اوقات مثلاً در فلان جا این‌جور در مقدماتش این‌جور کارهایی ممکن است؛ اما آن رأی مردم به‌هرحال هر چه که مردم رأی دادند، همان از صندوق بیرون می‌آید. هیچ‌کس نمی‌تواند دخالت بکند.
    راهبرد آخری که مقام معظم رهبری در انتخابات‌ها پِی آن بودند و توصیۀ به آن داشتند این است که به‌هرحال ما باید از بین این صالحین، اصلح را از بین این خوب‌ها خوبتر را انتخاب بکنیم. اینجا یک‌مقدار کار ماا را سخت‌تر می‌کند. معیار اصلح، معیار خوبتر در بیانات مقام معظم رهبری آمده است، ما باید آن‌ها را مطالعه بکنیم، از طریق‌های مختلف. هر کسی هم به‌هرحال معیارهای خودش را ممکن است داشته باشد، بینی‌وبین‌الله پیش خدا می‌خواهیم به این رأی‌مان جواب بدهیم فردای قیامت. سرنوشت یک ملت گاهی با یک رأی تغییر می‌کند. این‌ها پاسخگویی دارد. هم در این دنیا و هم در آخرت که ما مواظب باشیم رأی‌مان را می‌خواهیم بدهیم، به چه کسی می‌خواهیم رأی بدهیم خلاصه و آن شایستگی‌های لازم را داشته باشد. این هم یکی از راهبردهای رهبر انقلاب در امر انتخابات است.
    ما به همۀ عزیزانی که تلاش می‌کنند در موضوع برگزاری انتخابات خدا قوت می‌گوییم و برای‌شان آرزوی موفقیت و سلامتی داریم. ان‌شاءالله فردای این روز جمعه که نتایج اعلام شد، از طریق قانونی کسیی باز خودخوانده نیاید اعلام کند که من رئیس‌جمهور هستم، هرچه که شورای نگهبان تأیید کرد، آرای به‌تدریج هم فرمودند خوانده می‌شود، به اطلاع مردم رسیده می‌شود، ما همان را می‌پذیریم ولاغیر. کسی اگر خودش خواست خودش را خلاصه رئیس‌جمهور اعلام بکند که اتفاق افتاده است در این کشور، خب آن امر دیگری است؛ ولی مردم او را قطعاً نخواهند پذیرفت. آنچه را که همه رأی داده باشند، میزان رأی مردم است. دعا کنیم ان‌شاءالله برای این عزیزان و آن رفاقت و اخوت و برادری‌مان را برای فردا ان‌شاءالله باز همۀ ما به نمایش بگذاریم. توقع ما از کاندیداهای محترم این است که اولین کسانی باشند که به رقیب امروز خودشان فردا تبریک بگویند. هر کسی‌که رأی آورد. ما که نمی‌دانیم. شما هم نمی‌دانید. جز خدا فعلاً کسی نمی‌داند چه کسی می‌خواهد رئیس‌جمهور بشود. اولین کسانی باشند که به آن منتخب مردم ان‌شاءالله تبریک بگویند. آن موقع یک فضای دوستی حاکم خواهد شد و رفاقت کامل ان‌شاءالله برقرار خواهد شد.
    + خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.
    - الهی آمین.
    + کسانی‌که به دین و مملکت ما خدمت می‌کنند، تأیید فرما.
    - الهی آمین.
    + کسانی‌که منافقانه خیانت می‌کنند، رسوا و ذلیل فرما.
    - الهی آمین.
    + عاقبت امور ما ختم‌به‌خیر بگردان.
    - الهی آمین.
    + رهبر فرزانۀ انقلاب از جمیع بلایا و حوادث حفظ و حراست بفرما.
    - الهی آمین.
    + رأی تک‌تک ما را خدایا تیری به قلب دشمنان ما قرار بده.
    - الهی آمین.
    + و جوانه‌ای از امید و شکوفایی آیندۀ این کشور برای مردم متدین این کشور ما و جهان اسلام قرار بده.
    - الهی آمین.
    + ما را مدیون خون مطهر شهدا و امام راحلمان ممیران.
    - الهی آمین.
    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
    پایان خطبۀ دوم
     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/2/8

    خطبه اول   [attachment=157]   خطبه دوم [attachment=158]                ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1-2-1396

    خطبه اول [attachment=155]   خطبه دوم [attachment=156]            ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 25/1/1396

    خطبه اول [attachment=153]   خطبه دوم [attachment=154]                      ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 18-1-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 18-1-1396 خطبه اول [attachment=151]   خطبه دوم [attachment=152]                      ...

    خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ 93/10/05

    [attachment=15:001_A_002_mahdi_141226_002_2014_12_26.lite.mp3]...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد