خطبه های متنی نماز جمعه 12-3-1396

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1396/03/15 - 20:19

     


    خطبه های متنی نماز جمعه 12-3-1396

    جمعه، ۱۲خرداد‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نذير نقمته أبا القاسم المصطفی محمد و علی آله الاطیَّبینَ الاطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین وَااللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران روزه‌دار را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم شما نمازگزاران از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم. در ادامۀ خطبۀ شریفه‌ای که رسول گرامی اسلام در آخرین جمعه از ماه معظم شعبان ایراد فرمودند، جملات بسیار غنی و پرمحتوایی است که در زندگی ما رعایت آن‌ها تأثیر فراوانی دارد؛ ازجمله حضرت می‌فرمایند: «فَسَلُوا اللَّهَ رَبَّکُم.» بندگان خدا، مردم، از خدا بخواهید، سؤال کنید، در خانۀ خدا التماس کنید. به‌تعبیری، این ماه، ماه گدایی از خداوند متعال است.

    اگر در ماه‌های دیگر، از غیرخدا طلب می‌کنیم، این ماه برویم در خانۀ خدا و از خداوند طلب کنیم. فَسَلُوا اللَّهَ، فقط از خدا طلب کنید. رَبِّكُمْ، که پروردگار شما است. منتهی نوع طلب شما و این درخواست و تقاضا و گدایی و التماس شما، باید شکل خاصی داشته باشد فَسَلُوا اللَّهَ رَبَّکُم بِنیّاتٍ صَادقهٍ. با نیت‌های راست از خدا بخواهید. صادق باشید در خواستن‌تان از خدا. به همان میزانی که جدیّت دارید در طلب از خداوند متعال، صداقت هم داشته باشید. فَسَلُوا اللَّهَ رَبَّکُم بِنیّاتٍ صَادقهٍ وَ قُلوبٍ طَاهرهٍ. و دل‌های پاک. با این روش از خدا طلب کنید که هم التماس کنیم، هم فراوان درخواست داشته باشیم، هم صداقتاً این درخواستمان از خدا باشد. متن درخواست ما در این ماه باید از خداوند متعال باشد و هم دل‌های ما باید پاک باشد.

    خیلی از گناهان مربوط به دل انسان است که با آن گناهان، اگر ما تقاضایی هم بدهیم، آن تقاضا پذیرفته نمی‌شود. اجمالاً عرض می‌کنم، گناهانی مثل حسد، کینه این‌ها مربوط به دل انسان است. گناهانی مثل بخل، گناهانی مثل ریا، گناهانی مثل خودبینی، غرور، تکبر، عُجب این‌ها از گناهانی است که مربوط به دل است. اگر گفته می‌شود با دل‌های پاک از خدا بخواهید، باید این گناهان را از خانۀ دلمان خارج کرده باشیم. سوءظن به خدا از گناهانی است که به دل ما مربوط می‌شود و سوءظن به بندگان خدا. این هم از گناهانی است که مربوط به دل است و هم‌چنین حسن‌ظن به دشمنان خدا. در برابر سوءظن به خدا که از گناهان دل و قلب ما هست، حسن‌ظن به دشمنان خدا هم از گناهان است. آن‌هایی که به دشمنان خدا اعتماد می‌کنند، کسانی‌که حرف دشمنان خدا را عمل می‌کنند. اولین دشمن خدا شیطان است. خداوند در قرآن باصراحت فرموده است این دشمن من، دشمن شما هم هست. دشمن آشکار هم هست.

    سلطه‌گران عالم، ظالمین عالم، استکبار جهانی، صهیونسیت‌ها این‌ها دشمنان خدا هستند. دشمنان اولیاء خدا هستند. اگر کسی به این‌ها خوش‌بین بود، حسن‌ظن به این‌ها داشته باشد، این از گناهانی است که با این‌چنین روشی نمی‌تواند در این ماه از خدا چیزی طلب بکند. لذا فرمودند رسول گرامی اسلام فَسَلُوا اللَّهَ رَبَّکُم بِنیّاتٍ صَادقهٍ وَ قُلوبٍ طَاهرهٍ. حالا چه بخواهیم با این کیفیت از خداوند، أن یُوفَّقَکُم لِصِیامِهِ وَتلاوهِ کِتابِهِ. با نیت‌های صداق، با دل‌های پاک، با التماس، با گدایی از خدا بخواهید توفیق روزه‌داری در این ماه را. روزه‌داری در این ماه خیلی می‌تواند ذخیرۀ معاد ما را سنگین کند و فراوان کند. لذا در روایت داریم زهرای اطهرh می‌فرمانید از این دنیای شما سه چیز را من خیلی دوست دارم. حُبِّبَ إلیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ. نسبت به روزه سفارشات فراوان در خطبه شان. می‌فرمایند روزه بر شما واجب شد تا میزان اخلاص شما به‌دست بیاید. لذا کسانی‌که روزه می‌گیرند، روزه‌داری یکی از عبادت‌هایی است که ریا در آن کمتر رسوخ می‌کند؛ چون دل انسان هست و کاری انسان نمی‌خواهد انجام بدهد که دیگران ببینند. کفّ نفسْ است. خودداری از مبتلات هست.

    خیلی‌ها متوجۀ روزۀ انسان نمی‌شوند در ماه مبارک رمضان که واجب هست همه روزه‌دار هستند. آن‌هایی که عذرشرعی ندارند. مسافرت، مریضی، عذرهای دیگری که نمی‌توانند بگیرند، قالب مردم روزه‌دار هستند. لذا پاداش این روزه خداوند متعال می‌فرماید الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِه. به یک عبارت روزه برای من هست. کسی نمی‌تواند روزه‌اش را برای غیرخدا بگیرد. الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِه، و من خودم هم پاداش این روزه هستم. یا به عبارت دیگر وَ أَنَا أَجْزِی بِه، من خودم پاداش روزه‌دار را می‌دهم.

    خیلی از عبادت‌هایی که ما انجام می‌دهیم، مزدش را مأموران خدا می‌دهند. کسانی‌که خداوند به آن‌ها مأموریت داده است، پاداش بندگانش را بدهند؛ مثلاً برای نمازشان، برای صدقاتشان. اما روزه را خداوند خودش پاداش می‌دهد. اگر بخواهیم تشبیه کنیم که به ذهن ما نزدیک بشود، گاهی درجاتی که در ارتش و سپاه به فرماندهان داده می‌شود، دیدی بعضی وقت‌ها مقام معظم رهبری خودشان آن درجه را بر شانۀ آن شخص نسب می‌کنند. گاهی طلبه‌ها موفق می‌شوند مراسم عمامه‌گذاری‌شان محضر رهبر انقلاب عمامۀ آن طلب و با دست مبارک مقام معظم رهبری گذاشته می‌شود روی سر طرف. این یک نوع امتیاز است. گاهی هم نه، سلسله‌مراتب، فرماندهان ردۀ پایین‌تر این درجه را بر شانۀ آن عزیز می‌گذارند. همش افتخار است؛ اما آن افتخار دست رهبری، دست مراجع تقلید بقرای طلبه‌ها افتخار بالاتری است.

    خداوند می‌فرماید روزه برای من است و من خودم پاداش روزه‌دار را می‌دهم. َنَا أَجْزِی بِه، دیگران را مأمور نمی‌کنم که او را پاداش بدهند. خودم پاداششان را می‌دهم. لذا حضرت می‌فرمایند با نیت‌های صادق و با دل‌های پاک و با التماس و تقاضا و اصرار از خدا بخواهید که به شما توفیق روزه‌داری را عنایت کند. وَتلاوهِ کِتابِهِ، دومین مورد از خدا بخواهید که به شما توفیق تلاوت قرآن داده بشود. اهمیت قرآن را مولای متقیان در سفارشات‌شان به حسنینD در آن نامۀ شریفه‌شان می‌فرمایند: «وَاللهَ اللهَ فِی الْقُرْآنِ، لاَ یَسْبِقْکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ.» خدا را در نظر بگیرید و نسبت به قرآن، نکند در عمل به قرآن، دیگران از شما سبقت بگیرند. این ماه اگر تأکید بر تلاوت قرآن شده است، برای اینکه تلاوت قرآن دریچه‌ای برای عمل به قرآن باشد و روزنۀ عمل به قرآن باشد. لذا قدر قرآن را بدانیم. آیات قرآن در این فضاهای معنوی خیلی مؤثر است.

    ماه مبارک رمضان، دل‌ها آماده است. فضای معنوی حاکم است. بعضی از اثرات قرآن را من عرض می‌کنم که اگر چنانچه ما با توجه قرآن را تلاوت کنیم، این اثرات برای ما هست. برای دیگران هم هست. فراوان داریم. جوان‌های عزیز که گاهی مقحور شهوت‌مان می‌شویم، گاهی مقحور نفس اماره و شیطان می‌شویم، شیطان و نفس اماره و شهوت بر ما غلبه می‌کند، اگر همراه با قرآن بشویم، قرآن می‌تواند ما را حفظ کند از افتادن به دام شیطان و از مقحور و مقلوب نفس اماره و شهوت قرار گرفتن. جوانی بود اهل قرآن، اهل طاعت خدا، اهل مسجد. بسیار زیبارو و خوش‌اندام و اهل مسجد. رفت‌وآمد می‌کرد. روزی خانمی او را می‌بیند. دلبستۀ او می‌شود و در مسیر رفتن او به مسجد، جلو او را می‌گیرد. تقاضای خودش را اعلام می‌کند و آن جوان که اهل مسجد و قرآن هست، می‌گوید از خدا بترس. آبروی انسان در این دنیا اگر برود، ممکن است به‌نوعی ترمیم بشود؛ ولی در خانۀ خدا اگر بی‌ابرو شدیم،‌دیگر آن بی‌آبرویی را چیزی نمی‌تواند جبران کند.

    اصرار می‌کند آن جوان که اهل قرآن است و جان خودش به قرآن روشن شده و نورانی شده است، یک آیه از قرآن برای او می‌خواند. این آیۀ شریفه را می‌گوید Pوَأَنذِرْهُمْ یَوْمَ الْازِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَی الْحَنَاجِرِ کَاظِمِینَ مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَلَا شَفِیعٍ یُطَاعُ یَعْلَمُ خَآئِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ.O سورۀ مبارکۀ غافر، آیۀ ۱۸و۱۹. برای آن خانمی که سر راه او سبز شد و تقاضای نامشروعی داد. این جوان، این آیۀ قرآن را خواند که بترسان آن‌ها را از روزی که نزدیک است: روز قیامت. روزی که دل‌ها به حلقوم انسان می‌رسد و حالت خشم و فروخوردن خشم گلوگیر انسان می‌شود. نه دوستی انسان آن روز دارد و نه کسی‌که از از او شفاعت کند و شفاعتش پذیرفته شود. یَعْلَمُ خَآئِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ، خداوند متعال چشم‌های خیانت‌کار را می‌شناسد و می‌داند و آنچه در دل‌ها مخفی می‌کنیم هم خداوند به آن‌ها علم و آگاهی و اطلاع دارد.

    این آیه را برای آن خانم خواند، آن جوانی که با قرآن آشنا بود. این خانم رفت. مدتی گذشت. با خودش این آیه را تکرار می‌کرد و در نزد خداوند متعال عنابه و زاری و گریه داشت. مجدداً برگشت. این جوان فکر کرد باز تقاضای نامشروعی را می‌خواهد اعلام کند. او را موعضه کرد و این آیه را خواند، او طلب کرد گفت برای گرفتن موعضه آمده‌ام، موعضۀ قرآنی. عزیزان اینکه عرض می‌کنم این ماه رمضان دل‌ها آماده است و این‌قدر به تلاوت قرآن سفارش شده است، به‌خاطر این اثرگذاری آیات قرآن هست.

    این جوان، اینبار این آیۀ قرآن را برای او خواند. سورۀ مبارکۀ انعام، آیۀ۶۰. گفت Pوَهُوَ الَّذِی یَتَوَفَّاکُم بِاللَّیْلِ وَ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ یَبْعَثُکُمْ فِیهِ لِیُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ ثُمَّ یُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ.O گفت آن خدایی است که شما را در شب‌ها که می‌خوابید، جان‌تان و روح‌تان را خدا آن لحظات خواب، از شما می‌گیرد. لذا در روایات داریم النَّوْمُ أَخُو الْمَوْتِ، خواب برادر و نظیر مرگ است. موقتاً همۀ ما در موقع خواب، روح‌مان گرفته می‌شود. هُوَ الَّذی يَتَوَفَّاکُمْ بِاللَّيْلِ،‌شب این روح‌تان را می‌گیرد وَمَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ، و آنچه که در روز انجام می‌دهید، خداوند متعال می‌داند. ثُمَّ یَبْعَثُکُمْ فِیهِ، بعد مجدد خداوند روح را به شما برمی‌گرداند و شما از خواب بیدار می‌شوید. لِیُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى، تا وقتی‌که آن اجل مسمای شما وپیمانۀ عمر شما به پایان برسد. ثُمَّ إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ، سپس به‌سوی خدا برمی‌گردید. ثُمَّ یُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ، و خدا به آنچه که عمل کرده‌اید، به شما خبر خواهد داد و آگاه‌تان خواهد کرد.

    این آیۀ شریفه را خواند. نوشته‌اند در تاریخ که آن خانم رفت در خانه را به روی خودش بست. اهل بکاء و گریه و مناجات با خدا و با همان حالت توبه و عنابه و گریه از این دنیا رفت. آیات قرآن این چنین اثربخش است. اگر از دلی که اهل قرآن هست بربیاید و شنونده هم ظرفیت و آمادگی لازم را داشته باشد، آیات قرآن با دل‌های آماده معجزه می‌کند. لذا عزیزان این ایام ماه مبارک رمضان، با روزه‌داری، دل‌ها به‌حمدالله آمده است. بیشتر به قرآن توجه کنیم. سفارش رسول گرامی اسلام، فرمودند از خداوند بخواهدی، طلب کنید، با نیت‌های صادق، با دل‌های پاک، اینکه توفیق روزه داری و تلاوت قرآن به شما عنایت کند. امیدواریم خداوند متعال به همۀ ما توفیق روزه‌داری، توفیق اقامۀ نماز، نمازهای واجب و مستحب، توفیق تلاوت قرآن و به‌خصوص اثرپذیری از قرآن را به همۀ ما عنایت بفرماید.

    - الهی آمین.

    + خدایا ما را اهل قرآن قرار بده.

    - الهی آمین.

    + اهل عمل به قرآن قرار بده.

    - الهی آمین.

    + دل‌های ما را به نور قرآن روشن و منور بگردان.

    - الهی آمین.

    + ما را در دنیا و آخرت با قرآن محشور و مأنوس بگردان.

    - الهی آمین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدِهُ وَ نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ و نذير نقمته أبِی القاسِمِ المصطفی مُحَمَّد و علی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. مستحضرند مؤمنین و مؤمنات که فلسفۀ روزه و نتیجه و ثمرۀ آن باید تقوا باشد. یعنی ما از قِبل روزه‌داری‌مان باید یک قدم به تقوا نزدیک بشویم و متصف بشویم به صفت متقین و اهل تقوا و یقین. لذا در آیات شریفۀ قرآن خداوند فرمود روزه بر شما واجب شده است، نوشته شده است، همان‌طوری که بر کسانی‌که قبل از شما بودند. امم قبل از شما هم اهل روزه بودند، برای اینکه به تقوا برسند. اگر چنانچه روزۀ ما، ما را به تقوا، ترس از خدا، حفظ از گناه رساند، روزۀ باثمری است. روزۀ بانتیجه‌ای است و اگر خدایی نخواسته روزه گرفتیم؛ ولی همان گناهان قبلی را تکرار کردیم، اینجا روزۀ ما بی‌ثمر است. باید خیلی برحذر باشیم. نکند خدایی نخواسته مزد ما فقط گرسنگی و تشنگی باشد که تحمل می‌کنیم. ان شاءالله ما باید از قِبل روزه به بهشت برسیم.

    در روایات داریم که فرمودند الصِّيامُ جُنَّةٌ من النَّارِ. روزه، سپری است دربرابر آتش. یعنی اینکه انسان را از آتش جهنم حفظ می‌کند. حفظ از آتش جهنم، منوط به ترک گناه است. چون آنچه انسان را به جهنم می‌برد، گناه است. لذا اگر جُنّه و سپر در برابر آتش است، یعنی باید از گناه ما خودمان را حفظ کنیم تا ان شاءالله این سپربودن او به دردمان بخورد.

    مناسبت‌هایی را داریم در هفتۀ پیش‌رو که به بعضی از آن‌ها من اشاره می‌کنم. خب عزیزان مستحضرند که سیزدهم خرداد ماه، مثل فردا شنبه سخنرانی حضرت امام در مدرسۀ فیضیه بود که سرآغاز قیام پانزده خرداد قرار گرفت، در سال۱۳۴۲. و چهاردهم خرداد، یکشنبه، سالروز رحلت حضرت امام هست که درواقع آن پیوند امام با نیمۀ خرداد که در یکی از اشعاری که منصوب به امام بود، می‌فرمایند انتظار فرج از نیمۀ خرداد کِشم. این فرج، آن فرج و پیروزی بوده منظورشان که حقیقتاً آن اتفاق افتاد و هم فرج اینکه شاید از آلام و گرفتاری‌ها و مشکلات این دنیا رهایی پیدا کرد امام در چهاردهم خرداد ماه. و هم‌چنین چهاردهم خردادماه که این رحلت جانگداز و جانسوز واقع شد و وقتی انسان به بیست‌وهشت سال قبل مراجعه می‌کند، سال۶۸ و آن لحظۀ شنیدن خبر رحلت امام راتصور می‌کند، آن غم و رنج و درد و حزنی که از خبر رحلت امام به جان انسان وارد شد، الان هم بدن انسان به لرز می‌آید؛ اما آنچه که آن درد و غم را درواقع تسکین داد، انتخاب خلف صالح ایشان با درایت مجلس خبرگان به رهبری نظام، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی امام‌ خامنه‌ای بود.

    تنها چیزی که باعث تسلی و دلگرمی مردم شد، این انتخاب به جا و شایسته بود و درود خدا بر مردم قدرشناس که با شکوه، همان‌طوری که امام رو استقبال کردند در موقع آمدن‌شان به ایران، دَه میلیون نفر در سال۶۸ بدن امام را تشییع کردند و امام را بدرقه کردند. حقیقتاً مردم باایمان، مردم قدرشناس، مردمی که خادمین خودشان را می‌شناسند و از آن‌ها تا لحظۀ آخر تقدیر می‌کنند. الان هم که سال‌ها از رحلت امام گذشته است، باز هم این مردم ان‌شاءالله در سالروز رحلت ایشان، روز یکشبه بعد از ظهر در همین مکان مقدس و شریف، مجلسی به یاد امام برگزار می‌شود. می‌دانید که باتوجه به ماه مبارک رمضان خب کاروان‌های زیارتی و عزاداری امام دو سه سالی نخواهد بود، عزیزانی که می‌رفتند سال‌های گذشته حرم امام، به‌خاطر ماه مبارک رمضان این کاروان‌ها حرکت نمی‌کند، لذا ما باید این‌ها را در مجلس امام جبران کنیم با حضور خودمان، با قرائت فاتحه، قرآن و شناختن وصیت‌های حضرت امام. مطالعۀ وصیت‌نامۀ سیاسی الهی حضرت امام، قدردانی کنیم از امام راحل رضوان الله تعالی علیه.

    لذا من در این فرصت، فقط اکتفا می‌کنم به چند نمونه از آن ویژگی‌ها و شاخصه‌های مکتب سیاسی امام که درواقع همان‌ها هم امروز گفتمان انقلاب اسلامی هست و همان ویژگی‌ها، ویژگی‌هایی است که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید دارند و راه امام ا ادامۀ آن را در عمل به این ویژگی‌های می‌دانند. اولین اصل مکتب سیاسی امام، التزام به اسلام ناب محمدی و تعهد عملی به آموزه‌های دینی و شکستن حصار تحجر و التقاط و انفعال و ارتجاع. این چهارتا را حضارش را امام شکستند. می‌دانید که خاستگاه ارتجاع و خاتسگاه تحجر را می‌گویند حوزه‌های علیمه هستند؛ اما خاستگاه انفعال و اتقاط دانشگاه‌ها هستند.

    آمدن امام و مطرح کردن اسلام ناب، این‌ها را شکست. لذا کسانی‌که اهل تحجر در حوزه‌های بودند یا اهل التقاط در دانشگاه‌ها بودند که بخشی از اسلام می‌گیرفتند، بخشی از کمونیسم می‌گرفتند و برای خودشان یک مکتبی را تشکیل می‌دادند، با مطرح شدن اسلام ناب این حنای آن‌ها بی‌رنگ شد. در حوزه‌ها هم کسانی‌که به سیاست کار نداشتند، ورود پیدا نمی‌کردند و سلامت خودشان را در دوری از سیاست می‌دانستند، با حضور امام و ورود امام به عالم سیاست و مطرح‌کردن اصول سیاسی اسلام، این هم شکسته شد و دیگر امروز برای کسی در حوزه ارزش نیست که بخواهد با تحجرگرایی برای خودش جایگاهی در حوزه داشته باشد. حوزه‌ها، حوزه‌های انقلابی شده است. تحجر شکسته شده است به حمدالله. ارتجاع هم به همی کیفیت، کسی برگشتی به عقب ندارد. همه به نگاه به رشد و تکامل اسلام دارند و قوانین اسلام و در دانشگاه‌ها هم که متأسفانه حالت انفعال و التقاط بوده است، این‌ها هم با طرح اسلام ناب دیگر جایی ندارد. لذا باید همۀ ما، حوزه‌های ما مواظب باشند آسیبی به نام ارتجاع و آسیبی به نام تحجر دامن آن‌ها را نگیرد، همان‌طوری که دانشگاه‌های ما هم باید مواظب باشند که آفتی به نام التقاط و انفعال دامن آن ها را نگیرد.

    انفعال به این معنا که در مقابل دشمنان ذلیلانه تسلیم بشوند. خُب روشنفکرنماهایی که اداعای روشنفکری می‌کردند، چقدر با این انفعال به کشور آسیب رساندند. در برابر دشمنان سر تعظیم خم کردند. این تفکر الان هم متأسفانه هست. باید دانشجوهای ما، دانشگاه‌های ما خیل مواظب باشند. این آسیب‌ها هنوز از بین نرفته است و ریشه دارد، افرادی پیدا می‌شوند مروج این‌ها هستند.

    یکی دیگر از اصول مکتب امام و خلف صالح‌شان و از مؤلفه‌های انقلاب اسلامی، اعتماد و التزام عملی به ولایت فقیه در جهت رسیدن به جامعه‌ای آزاد و بدور از دیکتاتوری و استبداد است. این هم از مؤلفه‌های انقلاب و از اصول مکتب امام است. التزام عملی به ولایت فقیه. بعضی‌ها می‌گویند آقا ما چون ولایت فقیه در قانون اساسی است، ملتزم هستیم. این‌ها اگر چنانچه به دستشان بربیاید، قانون را تغییر می‌دهند. اصل ولایت فقیه را از آن برمی‌دارند. ولی دستشان نمی‌رسد به این کار. توان این کار را ندارند. ولی اگر بتوانند، این کار را انجم می‌دهند! ولی التزام و اعتقاد به ولایت فقیه، در آموزه‌های دینی ما مثل اعتقاد و التزام به امامت است عزیزان. در دورۀ غیبت، چیزی جایگزین ولایت فقیه نیست در مکتب ما. اگر بپذیریم که نه، هر کسی‌که حاکم شد، ما از او باید تبعیت کنیم. اینکه حرفی است که اهل‌تسنن می‌زنند. حجاج‌بن‌یوسف حاکم شد، بر پای او عبدالله‌بن‌عمر بوسه زد. برای اینکه بیعت کند با او! و وقتی تشر حجاح را شنید که شما چرا قبلاً این کار را نمی‌کردید، با دیگران‌،با ائمۀ عدل، نام برد. گفت امروز هم شما اگر بر پای من بوسه می‌زنید، از ترس شمشیرم است. لذا کسانی‌که اعتماد قلبی و التزام عملی را اعتقاد قلبی و التزام عملی به ولایت فقیه نداشته باشند، بر پوتین استکبار جهانی و بر چکمۀ رضاخانی هم بوسه می‌زنند! الان هم اگر اتفاقی بیفتد، این‌ها تا این حد منفعل می‌شوند. ولی اگر ما اعتقاد راسخ داشتیم که در دورۀ غیبت، ولی فقیه می‌تواند حاکمیت داشته باشد، ولی فقیه دیگر در برابر دشمنان سر تعظیم خم نمی‌کند.

    شما بیانات مقام معظم رهبری را ببینید. موضع‌گیری‌های معظم له را در طی این سال‌های زعامت‌شان در نظر بگیرید، هیچ‌جا بوی انفعال از آن نمی‌آید. بوی کرنش در برابر استبداد، در برابر استکبار از آن نمی‌آید. لذا این اعتقاد راسخ به ولایت فقیه و التزام عملی به این موضوع ما را درواقع از کوچک‌شدن و تحقیر شدن در برابر استکبار حفظ می‌کند.

    ایستادگی در برابر قدرت‌های استکباری به‌ویژه شیطان بزرگ آمریکا از دیگر شاخصه‌های مکتب سیاسی امام هست. امام چقدر در برابر استکبار ایستاد. چقدر سفارش کردند به ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار جهانی. اماما امروز کجا هستی ببینی بعضی‌ها برای خودشان شعارهایی می‌دهند حاکی از زد و بند با استکبار جهانی و می‌پذیرند سلطۀ استکبار را بر کشورشان برای راحت زندگی کردن خودشان. این با سیرۀ امام مخالف است. ما باید در این ماه مبارک رمضان، بازخوانی کنیم شاخصه‌های مکتب سیاسی امام را و بخوانیم وصیت‌نامۀ سیاسی الهی حضرت امام را.

    ایمان عمیق به قدرت تحول‌آفرین ملت. این هم یکی از ویژگی‌های مکتب سیاسی امام هست که واقعاً ملت ما می‌توانند تحول ایجاد کنند. شما صحنه‌های مختلفی از حضور مردم را ببینید که دشمنان را ناامید می‌کند. انتخابات یکی از آن‌ها است. به‌حمدالله حضور چهل میلیونی مردم دشمنان را سرجای‌شان نشاند. خیلی از امیدهای دشمنان را به ناامیدی تبدیل کرد. درود خدا بر شما مردم. به این باید ایمان داشته باشند که حضور مردم تحول‌آفرین است.

    روز قدس را در آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان پیش‌رو داریم. باز دشمنان در کمین هستند. حضور من و شما را رصد می‌کنند. این‌ها همه از نقش مردم است و تحولی که می‌تواند بیافریند.

    اصرار بر وحدت ملی و اسلامی و ضرورت پرهیز از اختلاف و اختلاف‌افکنی از اصول مکتب سیاسی امام است. کسانی‌که با گفتار خودشان، با رفتار خودشان باعث اختلاف می‌شوند. این‌ها از مسیر امام فاصله می‌گیرند. امام بر وحدت همۀ مسلمان‌ها تأکید داشتند. لذا ما در داخل کشورمان مسلمانیم، اهل تسنن هستند، باهم باید برادروار زندگی کنیم. آنی که در مقابل ما قرار داردة استکبار جهانی آمریکا و صهیونیست‌ها هستند. با آن‌ها باید مقابله کنیم؛ ولی با خودمان باید رأفت و مهربانی داشته باشیم.

    ایجاد رابطۀ سالم توأم با احترام متقابل با همۀ کشورها به استثنای آمریکای جنایت کار تا وقتی‌که امام فرمودند آدم بشود. اگر آمریکا هم آدم شد، ما با او هم می‌توانیم رابطه داشته باشیم؛ ولی هنوز نشانه‌های آدم‌شدن این حیوان درنده‌خو پدیدار نشده است. لذا شما ببینید چه حرف‌هایی می‌زنند. چه نسبت‌های ناروایی به این مردم متدین، به این نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دهند. خود آن‌ها می‌دانند تروریست‌ها را چه کشوری درست کرده است. به همان کشورها ملیاردها سلاح می‌دهند. تقویت می‌کنند. یک انتخابات هنوز در این کشورها برگزار نشده است. آن‌ها را نمی‌گویند دموکراسی در آنجا نیست؛ ولی نظام مقدسی که سالی یکبار تابه حال و دو سال یکبار که دارد انتخابات برگزار می‌شود، این کشور را متهم می‌کنند بر عدم آزادی و عدم دموکراسی. لذا این استکبار جهانی را باید ارتباط با آن نداشته باشیم. هر موقع آدم شد که بعید است این استکبار آدم بشود، مگر اینکه ان‌شاءالله نابود بشود.

    کشور دومی هم که نمی‌شود با او رابطه برقرار کرد، رژیم جعلی صهیونیستی است. وقتی با او می‌شود ارتباط برقرار کرد که نباشد ان‌شاءالله. این غدۀ سرطانی از دل دنبای اسلام بیرون کشیده بشود. و موارد دیگری که من به همین مقدار بسنده می‌کنم. عزیزان روزه‌دار هستند. اذیت نشود. هوا گرم است در بعضی از قسمت‌ها که عزیزان نشسته‌اند. من به همین مقدار بسنده می‌کنم.

    + خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    + گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    + رهبر فرزانۀ انقلاب، خدمتگزاران صدیق نظام بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    - الهی آمین.

    + کسانی‌که به دین و مملکت ما خدمت می‌کنند، تأیید فرما.

    - الهی آمین.

    + کسانی‌که منافقانه خیانت می‌کنند، رسوا و ذلیل فرما.

    - الهی آمین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    جمعه، ۵خرداد‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مک

    جمعه، ۵خرداد‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ...

    خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ : 29-2-1396

    [attachment=163]   جمعه، ۲۹اردیبهشت‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی.
    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ...

    خطبه های نماز جمعه 18-1-1396

      جمعه، ۱۸فروردین۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    متن نماز جمعه 20-12-1395

    جمعه، بیستم‌ اسفند۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين...

    متن خطبه های نماز جمعه 29-11-1395

      بیست‌ونهم بهمن‌ماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد