خطبه های متنی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 16-4-1396

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1396/04/18 - 04:32

    خطبه های متنی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 16-4-1396

     


    جمعه، ۱۶تیر۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن.

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشير رحمتهِ و نَذيرِ نِقْمَتِه أبا القاسم المصطفی محمد و علی آله الاطیَّبینَ الاطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین وَاللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله مِن الان الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ اوصيکم و نَفسی عِبادَ الله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. در صفات ظاهری متقین، علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام در خطبۀ شریفۀ همام، جملاتی را دارند برای شناخت اهل تقوا. می‌فرمایند: «قَدْ بَرَاهُمُ الْخَوْفُ بَرْیَ الْقِدَاحِ يَنْظُرُ إِلَيْهِمُ النَّاظِرُ فَيَحْسَبُهُمْ مَرْضَى وَ مَا بِالْقَوْمِ مِنْ مَرَضٍ وَ يَقُولُ قائِلْ لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِيمٌ.» حضرت می‌فرمایند: «متقین کسانی‌ هستند که ترس و خوف از مسئولیت‌های الهی و عقاب و کیفر اخروی، بدن‌های آن‌ها را لاغر ساخته است. آن‌گونه که بیننده وقتی‌که آن‌ها را می‌بیند، خیال می‌کند این‌ها مریض هستند، بیمار هستند.» حضرت می‌فرمایند و حال آنکه در وجود آن‌ها هیچ بیماری‌ای نیست و خیلی‌ها در حق آن‌ها می‌گویند: «قَدْ خَالَطَهُمْ.» این‌ها به‌هم ریخته‌اند و حال آنکه به‌هم ریختگی آن‌ها و دل‌مشغولی آن‌ها از امر عظیم قیامت و فردای پاسخ‌گویی در محضر پروردگار است.

    این‌ها نشانه‌های ظاهری از اهل تقوا و یقین که علی علیه السلام بیان می‌کنند. ما باید از این خطبۀ شریفه استفاده کنیم. فکر ما در مسائل اخروی مشغول باشد. هرکدام ما، خودمان را ارزیابی کنیم. ببینیم در شبانه‌روز چه ساعاتی را به فکر آخرتمان هستیم. چقدر گاهی با خودمان خلوت می‌کنیم و در آخرت خودمان مستغرق می‌شویم. امر پاسخ‌گویی در محضر پروردگار، خیلی از بزرگان وقتی‌که یاد می‌کردند، اشک می‌ریختند. اینکه انسان در آنجا زاد و توشه‌ای نداشته باشد. خیلی‌ها را به اضطراب می‌انداخته است و ما هم اگر بخواهیم اهل تقوا بشویم، یکی از راه‌های آن همین است، در امر آخرتمان بیشتر فکر کنیم. به فکر پاسخ‌گویی باشیم، به فکر محاسبۀ فردای قیامت خودمان ان‌شاءالله باشیم. این بخشی از ویژگی‌های ظاهری اهل تقوا بود. خطبۀ شریفۀ همام را حتماً مطالعه بکنید و دقت بکنید.

    در ادامۀ مباحث و مطالب هفته‌های گذشته در هدایای سفر آخرت، سومین هدیه‌ای که رسول گرامی اسلام فرمودند برای خازن و مالک دوزخ، مؤمنین باید آماده کنند، حضرت می‌فرمایند: «تَرْکُ الْمَعَاصِی.» در این رابطه، دوازده نوع گناع با آثار و تبعات آن را از لسان امام‌سجاد علیه السلام، خدمت مؤمنین و مؤمنات نمازگزار در هفته‌های گذشته عرض کردم و آخرین بخش از این روایت نورانی و طولانی، حضرت می‌فرمایند: «وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تَحْبِسُ غَيْثَ السَّمَاءِ.» بخشی از گناهان هستند که مانع ریزش باران و رحمت پروردگار می‌شود. در یک جامعه‌ای که دینی است، در یک جامعه‌ای که مسلمانند، در یک جامعه‌ای که اهل ایمان هستند، بعضی از گناهان اگر رواج پیدا کرد، اولین کیفرشان این خواهد بود: در این دنیا که خداوند باران رحمت خودش را از آن‌ها حبس خواهد کرد.

    به ذهن ما شاید بیاید که پس آن‌هایی که اصلاً خدا را قبول ندارند و بنای زندگی‌شان بر تمرّد از دستورات حضرت حق است، چرا از نعمت باران محروم نمی‌شوند؟ به همین خاطر من در طلیعۀ سخنم عرض کردم جامعۀ دینی که مدعی ایمان هست و خیلی از گرفتاری‌ها ممکن است برای چنین جامعه‌ای به‌خاطر این ادعا، برای امتحان او باشد که برای دیگران نباشد. علاوه بر آن آیۀ شریفۀ قرآن که بارها من به همین مناسبت که گاهی شبهه‌ای در ذهن ایجاد نشود، گفتم که خداوند می‌فرماید اگر چنانچه ضعف ایمانی در میان مؤمنین نبود، آن‌قدر به کفار می‌دادیم که سقف خانه‌های خودشان را از طلا و نقره کنند.

    اصلاً بنای خدا بر این است که کفار در این دنیا از لحاظ مادیات، متمتع باشند. سرگرم باشند در این دنیا، کمتر احساس کسر و کمبود کنند. کیفر آن‌ها را خداوند در آخرت قرار داده است؛ اما کسانی‌که مؤمن هستند و با این ویژگی ایمان، در این دنیا گرفتار خطا و لغزش و خلاف اعتقاداتی که به خداوند و معاد دارند و می‌خواهند قدمی بردارند، از باب لطفش خداوند متعال مؤمنین را در این دنیا به بعضی از کمبودها و نواقص و مصائب مبتلا می‌کند که بارِ گناه آن‌ها در همین دنیا ریخته بشود و در آخرت جایگاه خودشان را داشته باشند. از این باب است و این را من عرض می‌کنم هر هفته مجبور هستم تذکر بدهم که شبهه به دل ما نیاید که آقا چجور می‌شود ما مؤمن باشیم به این دلیل است که ان‌شاءالله در آخرت گرفتار عذاب الهی و آسیب‌های جدی اخروی نباشیم. لذا چند گناه، امام‌سجاد علیه السلام می‌فرمایند هست که باعث می‌شود باران حبس بشود و ریزش رحمت الهی نباشد.

    اولین آن‌ها که خیلی مهم است و شاید مخاطب ان مسئولین هستند و به‌خصوص در قوۀ قضاییه، کسانی‌که احکام را صادر می‌کنند و قضاوت می‌کنند بین مردم، مخاطب این بخش هستند و باید به آن توجه کنند این است که حضرت می فرمایند: «جَورُ الحُكّامِ فی القَضاءِ.» اولین گناهی که باعث می‌شود باران رحمت الهی حبس بشود و نازل نشود بر بندگان خداوند، جور و ستم حاکمان و قضات است در قضاوت و داوری‌شان؛ یعنی اگر یک کسی در منصب قضا قرار گرفت، حکمی داد که در آن حکم جور و ستم بر انسان بی‌گناهی بود، تبعۀ این‌چنین حکمی و این‌چنین گناهی این است که باران الهی ریزش پیدا نمی‌کند. اگر چنانچه کسی در مقام حاکمیت قرار گرفت، عنوان حاکم در ردۀ خودش، یک مسئولی در نظام جمهوری اسلامی، این قیود را دقت کنید. نظامی که مدعی اسلامیت است. نظامی که مدعی دیانت است. مسئولی در این نظام پیدا بشود، بخواهد حکمی به ستم و ناحق، داوری به ستم و ناحق داشته باشید، این از گناهانی است که باعث می‌شود باران رحمت الهی حبس بشود و نازل نشود. این روایت امام‌سجاد علیه السلام است.

    دوم می‌فرمایند: «وَ شَهادَةُ الزُّورِ.» یعنی شهادت به ناحق. ما چندجور شهادت داریم. اگر کسی صحنه‌ای را دید، همان‌طوری‌که اتفاق افتاده است، او را برای قضاوت به دادگاه خواستند، باید برود و از هیچ چیزی نترسد و آنچه با چشم خودش دیده است، آن را برای قاضی و در محضر قاضی نقل کند. اما متأسفانه شهادت‌ها اقسام مختلفی امروز پیدا کرده است. بعضی‌ها شهادت می‌دهند، شهادت‌های پولی. بارها شنیده‌اید شما. می‌گویند طرف پول می‌گیرد، فقط برای اینکه برود و شهادت بدهد. خیلی‌ها ما شنیدیم می‌آیند مراجعه می‌کنند، وقتی می‌گویین آقا شما می‌خواهی بروی دادگاه، شهودت را ببر، می‌گویند شهود؟ به ما می‌گویند پول بده تا بیاییم و شهادت بدهیم!

    این‌هم یکی از گناهانی است که انسان حق را زیر پا بگذارد، شهادت را آن‌جور که دیده است، نرود بگوید و تقاضای پول بکند برای شهادت خودش. بعضی شهادت‌ها، شهادت‌های زوری است. با زور طرف را می‌برند. باید شهادت بدهی. به این شکل هم باید شهادت بدهی. طرف هم توانی ندارد. مقابلۀ با طرف را نمی‌تواند داشته باشد، از ترس می‌رود به ناحق شهادت می‌دهد. این‌هم یک نوع شهادت به ناحق است. من اسمش را گذاشتم یکی پولی، یکی زوری.

    بعضی از شهادت‌ها، شهادت‌های قومی و قبیله‌ای و گروهی است. چون از فامیل ماست، برویم و به نفع او شهادت بدهیم! ولو خلاف مرتکب شده است. ما دیدیم. باید علیه او شهادت بدهیم. چون می‌گوییم از قوم ماست. از فامیل ماست. از گروه ماست. از حزب ماست. برویم و به نفعش شهادت بدهیم که یک وقت در دادگاه محکوم نشود. این شهادت، شهادت قومی و قبیله‌ای و گروهی. این‌هم از اقسام شهادت باطل است.

    بعضی از اقسام شهادت‌ها، شهادت‌های ... رودربایستی است. چون گرفتار یکسری قیود و بندهایی در معاشرت‌های خودمان هستیم، طرف خلافی را مرتکب شده است، حالا ما می‌دانیم، باید برویم و علیه او شهادت بدهیم؛ ولی باهم رفیق هستیم، رودربایستی داریم، می‌رویم به نفع او شهادت می‌دهیم. خلاف آنچه دیدم، می‌رویم شهادت می‌دهیم. این‌هم از اقسام شهادت زور و باطل است.

    و قِسم شهادت حق آن است که انسان صحنه‌ای را اگر دید، اتفاقی، حادثه‌ای را اگر مشاهده کرد، حرفی را اگر شنید و دادگاه او را خواست یا طرفی که الان در دادگاه دارد محکوم می‌شود، به‌عنوان شاهد کسی را معرفی کرد، بینی‌وبین‌الله برود آنجا هرچه دیده است و هرچه شنیده است، همان را برای قاضی مطرح بکند. این شهادت به‌حق است. بنابراین شهادت به ناحق هم یکی از گناه‌هانی است که باعث می‌شود باران حبس بشود و نازل نشود. اگر در بعضی حکام و قضات، حکم به ناحق و داوری به ناحق از حکام و قضات مانع باران است، از شهادت شهادت‌دهنگان هم اگر چنانچه به باطل باشد، این‌هم باعث می‌شود باران رحمت الهی حبس بشود.

    سوم امام‌سجاد علیه السلام می‌فرمایند: «وَ كِتمانُ الشهادَةِ.» اینکه انسان اصلاً حضور پیدا نکند. بعضی‌ها می‌گویند نه ما نمی‌رویم. نه حق و نه علیه، ما شهادت نمی‌دهیم. صحنه را دیده است طرف. می‌گویند شهادت بده. اقامۀ حق به شهادت تو بستگی دارد، می‌گویند من سر بی‌درد خودم را به درد نمیارم! اصلاً برای شهادت‌دادن نمی‌رود. کتمان می‌کند شهادت خودش را. می‌گویند نه ما اطلاعی نداریم. ما ندیدیم. این‌هم از گناهانی است که اگر جامعه به این گناه مبتلا شد، خداوند متعال باران رحمت خودش را از آن جامعه حبس می‌کند. این سه گناه را تا اینجا داشته باشید.

    الان چقدر جامعۀ ما مبتلا است به این موضوع؟ چقدر احکام به ناحق صادر می‌شود؟ روی شهادت‌ندادن ما، بعضی از آن‌ها و روی کتمان شهادت و روی شهادت باطلی که ما می‌دهیم، قاضی مبتلا می‌شود به اینکه حکم خلاف واقع را صادر کند. لذا بعضی از گرفتاری‌هایی که برای جامعۀ دینی به‌وجود می‌آید، برمی‌گردد به ما که ببینیم چه می‌کنیم که خداوند باران رحمتش را از ما حبس می‌کند. قاضی حکم به ناحق بدهد، شهادت شهود باطل باشد، کتمان شهادت باشد، این سه گناه از گناهانی است که روی ریزش باران رحمت الهی اثر دارد.

    چهارم حضرت می‌فرمایند: «وَ مَنَعَ الزَّکاةِ.» اینکه مؤمنین در جامعه‌ای که اعتقاد به بحث زکات و خمس دارند، استنکاف کنند و این حقوق واجب الهی را که به مال آن‌ها تعلق می‌گیرد، چه زکات و چه خمس، این‌ها را پرداخت نکنند. منع کنند، این را دست خودشان نگه دارند یا دیگران را هم مانع بشوند که آن‌ها هم از پرداخت خمس و زکاتشان استنکاف بکنند و نپردازند. این‌هم از گناهانی است که باز مانع می‌شود از ریزش باران و رحمت الهی.

    پنجم «مَنَعُ القَرْض» اینکه انسان قرض‌الحسنه‌ را تعطیل کند. شما امروز ببینید به‌خاطر اینکه ماها گاهی بدحسابی می‌کنیم و بدپرداختی داریم در دیون خودمان، خیلی از مؤمنینی که می‌توانند قرض‌الحسنه بدهند، به‌خاطر بدحسابی ما، امروز در جامعه قرض‌الحسنه نمی‌دهند. مجبور می‌شوند کسانی هم که نیاز دارند حقیقتاً، به بانک‌ها مراجعه بکنند، وام بگیرند با هجده درصد و بیست درصد که بعضی از اَشکال این وام‌ها و سودها هم درست نمی‌شود متأسفانه و مردم مبتلا می‌شوند به ربا. حالا آن‌هایی کنه بلد هستند، اطلاع دارند از قوانینش، قراردادها را حقیقتاً امضا می‌کنند با بانک‌ها یک مسئلۀ جداگانه‌ای است؛ اما بعضی از جاها، بعضی از بانک‌هایی که دولتی هم نیستند و خصوصی هستند به‌خصوص، این‌ها مردم را مبتلا می‌کنند به حرام. چرا؟ چون ما قرض‌الحسنه را بین خودمان تعطیل کردیم که آن‌قدر سفارش شده است به آن.

    «وَ مَنْعُ الْماعُونَ» یکی دیگر از گناهانی که باعث می‌شود رحمت خدا، باران الهی نازل نشود، این است که بعضی از وسائلی که معمولاً به همدیگر دادوستد می‌کنیم، قرض می‌دهیم، عاریه می‌دهیم، امانت می‌دهیم، این‌ها را بیاییم و به همدیگر ندهیم. در گذشته‌ها این‌چنین بود. مثلاً در روستاها، بعضی از خانواده‌ها، بعضی از وسایل را داشتند،‌مردم وقتی‌که نیاز داشتند، می‌رفتند می‌گرفتند، استفاده می‌کردند، بعد هم به صاحبش برمی‌گرداندن. حالا این سنت حسنه متأسفانه کم‌رنگ شده است. این‌جور چیزها را کسی به کسی قرض نمی‌دهد. این‌هم از گناهانی است که باعث می‌شود باران رحمت الهی حبس بشود.

    هفتم می‌فرمایند: «وَ قِساوَة الْقَلْب عَلى أَهِل الْفَقْرِ وَ الْطاقَه.» اینکه انسان نسبت به فقرا و نیازمندان و مساکین سنگدل بشود. برایش اهمیت نداشته باشد. در کنار او، همسایگی او، در اقوام و فامیل او انسان‌هایی نیازمند زندگی کنند، آقا بی‌خیال از کنار این‌ها رد بشود. برای توفیری نداشته باشد و به آن‌ها کمک نکند. این‌هم یکی از گناهانی است که انسان اگر مبتلا شد، جامعه‌ای اگر گرفتار این‌چنین گناه سنگینی نسبت به نیازمندان شد، باران رحمت الهی از آن جامعه حبس می‌شود.

    هشتم «ظُلمُ الیَتیمَ و الأَرمَلَة » حضرت می‌فرمایند اینکه به ایتام و به زنان بی‌وارث در حقشان ستم بشود. خیلی مواظب باشیم نسبت به یتیم‌هایی که گاهی دوروبر ما قرار می‌گیرند و این حوادث فراوانی که در جامعه است. این وسایل نقلیۀ امروزی باعث می‌شوند خیلی از خانواده‌ها در اثر تصادف عزیزانشان را از دست بدهند. فرزندان یتیم ممکن است در جامعه فراوان بشوند. اگر در حق این ایتام ظلم بشود، در حق زنان بی‌سرپرست ظلم شد در جامعه‌ای، آن جامعه گرفتار خشکسالی و کم‌بارانی می‌شود.

    باز این را عرض می‌کنم این‌ها مربوط به جامعۀ دینی است که مدعی ایمان‌ هستند. باید همۀ این‌ها را طبق آموزه‌های دینی رعایت کنند. اگر با این اعتقادات و با این ادعای ایمان، ما کوتاهی کردیم، خداوند کیفر ما را در این دنیا گرفتن باران رحمت خودش قرار می‌دهد که در آخرت گرفتار نباشیم. لذا ما اگر دنیای آبادی می‌خواهیم، باید به این دستورات الهی عمل کنیم.

    نهم حضرت می‌فرمایند: «إِنْتِحارُ الْسائِل وَ رَدُّه بِاللَّيْلِ.» اینکه سائل، ‌سؤال‌کننده‌ای، فقیری را انسان ناامید کند و در گذشته‌ها که در شهرها و در بخش‌ها مسافرخانه‌ای نبود، جایی نبود، فقیری وارد می‌شد، به او انسان جا ندهد. این‌جور جاها می‌گوید اگر بود. لذا باید فقرا به ما امید داشته باشند. این‌جور نباشد که از شخص ما یا از درِ خانۀ ما بخواهند ناامید باشند فقرا از اینکه بخواهند فقر و ناداری خودشان را اظهار کنند، امیدی به کمک نداشته باشند.

    اگر جامعه این‌جوری شد که فقرا و نیازمندان به دارندگان و پول‌دارهای جامعه امید نداشته باشند، اولین اثرش این است که در این دنیا خداوند آن جامعه را گرفتار خشکسالی و بی‌بارانی می‌کند.

    + امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال توفیق بدهد این گناهانی که باعث خشکسالی و کمبود باران می‌شود، از جامعۀ ما رخت بربندد.

    -الهی آمین.

    + و این گناهان را خداوند از همۀ ما مورد مغفرت و آمرزش خودش قرار دهد.

    - الهی آمین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

     

    اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدِهُ وَ نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نُصَلّی و نُسَلِّمُ علی حبيبه و نجيبه سیدِ رُسُلِهِ و حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحْمَتهِ و نَذيرِ نِقْمَته أبِی القاسِمِ المصطفی مُحَمَّد و علی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا علی بن ابی طالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی ابن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم ‏ْعَلَى أَعْدَائِهِمْ من الآن الی قِيَامِ يَوْمِ الدِّينِ. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ أَعْوَانِهِ أَنْصَارِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران برادران و خواهران عزیز را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و از خداوند متعال می‌خواهیم به همۀ ما توفیق ترک گناه و معصیت و اتصاف به تقوا را عنایت بفرماید.

    مناسبت‌هایی است که نیاز به تذکر دارد. در یکشنبه، کشف توطئۀ کودتای نوژه را داریم که عزیزان مستحضر هستند در سال ۵۹ سه روز قبل از آن عملیات برنامه‌ریزی‌شده‌‌ای که اگر اتفاق می‌افتاد، طبق گفتۀ خودشان و اقرارشان تا پنج میلیون نفر این‌ها پیش‌بینی کرده بودند که در این کوتا کشته بشوند که وقتی آن افسر با مادر خودش، با برادر خودش این قضیه را مطرح می‌کند، یک مادری که باایمان است، به فرزندش می‌گوید شیرم را حلالت ندارم اگر بخواهی این کار را ادامه بدهی. فلذا نیمۀ شب می‌رود، مقام معظم رهبری آن زمان رئیس‌جمهور بودند را پیدا می‌کند و مطرح می‌کند این جریان را و تصمیماتی گرفته می‌شود و قبل از آنکه آن‌ها اقدامی بکنند، به دام می‌افتند. این دشمنی استکبار جهانی آمریکا از اولین روزهای انقلاب، بعد از آنکه مأیوس شدند از ازبین‌بردن این انقلاب و تغییر این نظام از جمهوری اسلامی به آنچه آن‌ها می‌خواستند، توطئه‌هایی فراوانی، کودتا به شکل‌های مختلف که این نظام را سرنگون کنند؛ ولی از آنجایی که مردم با ایمان، با اخلاص، رهبری آن همه با اعتقاد پای کار بودند، خداوند هم آن‌ها را یاری کرد و این توطئه‌ها خنثی شد. فراوان از این‌ها در تاریخ انقلاب هست. یکی از آن‌ها این موضوع است که آن کودتا هم تحت عنوان «نقاب» ساماندهی شده بود؛ ولی به لطف خداوند خنثی شد. امیدواریم ان‌شاءالله همۀ توطئه‌های دشمنان علیه این انقلاب را خداوند متعال خنثی بگرداند.

    - الهی آمین.

    دوشنبه، ۱۹تیرماه، ۱۵شوال، سالروز شهادت حضرت حمزه سلام الله علیه است و روز وفات عبدالعظیم حسنی که این شخصیت بزرگوار قبرش در ایران قرار گرفته است و خداوند توفیق می‌دهد ما گاهی زائر آن وجود شریف هستیم و رعایت کنیم ان‌شاءالله روز شهادت حمزۀ سیدالشهدا را که این لقب سیدالشهدا را رسول گرامی اسلام به ایشان دادند. در این‌چنین روزهایی مواظب جشن‌ها و برنامه‌هایی که داریم، باشیم.

    ۲۱تیرماه، ۱۷شوال جنگ احزاب و جنگ خندق را داریم که عمروبن‌عبدود کشته شد به دست علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام و آن روایت تاریخی که «ضَربَةُعَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین» یک ضربت شمشمیر مولای متقیان علی علیه السلام که عرو را به دونیمه کرد، رسول گرامی اسلام می‌فرمایند برتر از عبادت جن و اِنس است. چراکه تمام جبهۀ حق در برابر جبهۀ کفر قرار گرفت و جبهۀ حق پیروز شد. لذا این روز را هم داریم و در همین روز به همین خاطر به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های روزخانه‌ای نامگذاری شده است که خب در اسلام توصیۀ به ورزش‌ها پنج نوع ورزش به‌خصوص ما برای آن‌ها روایت داریم. ازجملۀ آن ورزش‌ها ما تیراندازی را داریم. کُشتی را داریم. شنا. روایت‌های فراوانع من دیگر نمی‌خواهم به آن‌ها بپردازم. اسب‌سواری و پیاده‌روی که سفارش شده است و روایت‌های فراوانی در آن‌ها داریم. ان‌شاءالله اگر جایی مجلسی بود برای این موضوع، من روایت‌هایش را خواهم خواند.

    همچنین ما در همان روز سرکوب و شهادت عده‌ای از عزیزانمان را داریم که در رابطه با بحث کشف حجاب رضاخان وقتی‌که به صحنه آمدند، آن‌ها مظلومانه به شهادت رسیدند و به همین خاطر هم روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است و امروز هم دشمنان بر این موضوع متمرکز شدند، بحث حجاب و عفاف جامعۀ ما را هدف قرار دادند و ما باید مواظب باشیم.

    دو عنوان دیگر ملازم با یک جامعه‌ای که بخواهد باحجاب باشد، باعفاف باشد، دو عنوان ملازم دارد برای تحقق این حجاب و عفاف که آن بحث حیا و غیرت است؛ یعنی اگر ما بحث از حجاب و عفاف می‌کنیم، باید در این بخش آقایان هم بحث حیا و غیرت مطرح باشد. یعنی یک مرد باغیرت، اجازه نمی‌دهد که خانمش بدحجاب یا بی‌حجاب در جامعه ظاهر شود. دخترش بدحجاب یا بی‌حجاب در جامعه ورود پیدا بکند. لذا این دو عنوان حیا و غیرت ملازم عفاف و حجاب است. آقایان باید به این مسئله بیشتر توجه کنند. پیامدها و آثار منفی بدحجابی و بی‌حجابی را مطالعه بکنیم. یکی از آن‌ها این است که نظم و آرامش روحی جامعه را به‌هم می‌ریزد. وقتی یک خانمی بدحجاب یا بی‌حجاب در جامعه پیدا می‌شود، آن آرامش روحی جامعه به‌هم می‌ریزد؛ لذا ما اگر حفظ ارامش برایمان مهم است، باید اجازه ندهیم کسانی با بدحجابی خودشان، با بی‌حجابی خودشان این آرامش را به‌هم بزنند.

    خب ما خدا را شاکر هستیم شهرستان ما بحمدالله از این جهت مردم مؤمن هستند و شاید مصداق خیلی کم داشته باشد. گاهی می‌آیند افرادی که آگاهی ندارند، خب استثنائاتی در همه‌جا هست؛ ولی ما باید این جو و ای وضعیت را همۀ ما مراقبت کنیم. به‌عنوان امر به معروف و نهی از منکر نگه داریم این جامعۀ دینی خودمان را که خدایی نخواسته از ناحیۀ بدحجابی و بی‌حجابی آسیب نبینند.

    فروپاشی خانواد‌ه‌ها از بخش بی‌حجابی و بدحجابی فراوان آمارهایی که داده می‌شود، صحنه‌هایی که انسان می‌بیند، گفت‌وگوهایی که گاهی واقع می‌شود، منشأ فروپاشی خانواده‌ها ما می‌بینیم بحث بدحجابی و بی‌حجابی است. افزایش طلاق اگر در جامعه مطرح می‌شود، بدانیم که یک بخش مهم آن برمی‌گردد به بحث بدحجابی و بی‌حجابی عده‌ای. بعضی از آقایان واقعاً باغیرت هستند، نمی‌توانند ببینند که خانمشان بدحجاب و بی‌حجاب می‌خواهد ظاهر بشود؛ لذا اگر خانمی این‌جوری در جامعه حضور پیدا کرد، می‌بینید شوهرش دست از او برمی‌دارد، طلاقش می‌دهد و گاهی اتفاق افتاده است. مراجعه می‌کنند، هرچقدر هم انسان نصیحت می‌کند این خانم‌ها را. این فضاهای مجازی امروز گاهی عده‌ای را آلوده کرده است و باید مراقبت بیشتری داشته باشیم.

    افزایش اختلافات و نزاع‌های خانوادگی در اثر بدحجابی و بی‌حجابی و همچنین حتک حرمت دختران و مشکل‌آفرینی برای پسران از ناحیۀ موضوع بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه گاهی دیده می‌شود. ما در جامعۀ خودمان عرض کردم در شهرستان مؤمن بردسکن کم داریم؛ ولی شنیده می‌شود، در جراید خوانده می‌شود. فراوان نقل می‌شود جاهایی که رعایت نمی‌کنند. لذا ما بباید به این موضوع توجه داشته باشیم.

    من یک سؤال فقط دارم ان‌شاءالله بشنوند کسانی‌که مخاطب این سؤال هستند و پاسخ‌گو باشند. در دی‌ماه سال ۱۳۸۴ یک قانونی مطرح شد به‌عنوان طرح عفاف و حجاب، در سال ۸۴ و الان ۱۲سال از آن قانون دارد می‌گذرد؛ ولی متأسفانه علی‌رغم اینکه قانونی بسیار جامعی است در شانزده سیاست کلان در بحث عفاف و حجاب، با ۴۶ راهکار عملی آن. هم شورای فرهنگی و عمومی کشور و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کردند. اگر چنانچه مسئولین مربوط، وزارت محترم کشور بیایند توضیح بدهند این طرح حجاب و عفاف در سال ۸۴ تصویب شده است، الان جقدر مثلاً عملیاتی شده است. چقدر در دولت‌های قبل، در دو دولت قبل، نهم و دهم، کوتاهی شده است. چقدر ‌آن‌ها عمل کردند یا عمل نکردند. چقدر این دولت یازدهم این را عمل کردند. این را اگر وزارت محترم کشور بیایند یک توضیحی بدهد حداقل مردم قانع بشوند از توضیح آن‌ها. اگر کوتاهی شده است، عذرخواهی کنند. جدی پی آن را بگیرند. بسیار قانون خوبی است. حالا عزیزان هم بعد بروند مطالعه بکنند. ان‌شاءالله این سیاست‌های کلان و راهکارهای آن را که قطعاً این قضاوت را خواهند داشت.

    امام رحمة الله علیه می‌فرمایند: «جلوگیری از آزادی‌های مخرب غربی و خلاف عف، بر مسئولان و مردم واجب است.» این حرف امام راحل است. هم مسئولین محترم و هم مردم متدین باید آن آزادی‌هایی که مخرب است و همراه با آزادی‌های غربی است، این‌ها را جلوگیری کنند. نگذارند در جامعه به‌وجود بیاید و رواج پیدا کند و گسترش پیدا بکند.

    و مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «مسئولان زمینه را برای اجرای واجب الهی امر به معروف و نهی از منکر هموار کنند.» مسئولین می‌توانند خلاصه حداقل زمینه‌سازی‌اش با آن‌ها باشد. کارهای فرهنگی و اطلاع‌رسانی‌اش با مسئولین مربوطه‌اش باشد. با حوزه‌های علمیه باشد. با دانشگاهیان باشد. با متدینین باشد؛ اما زمینۀ اجرایی را باید مسئولین فراهم بکنند.

    یکی از چیزهایی که باز برای مردم ما سؤال است و مسئولین مربوطه ان‌شاءالله پاسخ خواهند داد، این انفعال شدید دستگاه دیپلماسی امور خارجۀ ما در برابر این نشستی که منافقین داشتند در فرانسه و پاریس. بعد از آنکه آن‌ها از آنجا آمدند. یعنی همان روزهایی که این‌ها گفت‌وگو می‌کردند و داشتند به‌زعم خودشان مذاکره می‌کردند با آن‌ها و برنامه‌هایی داشتند، این‌قدر دشمن امروز جسور شده است و جریح شده است که هنوز نگذاشتند وزیر خارجۀ ما به ایران برسد، آن نشست را تشکیل دادند! این را بیایند پاسخ بدهند. چرا بادی ما این‌جور منفعلانه در برابر آن‌ها رفتار بکنیم؟ این‌ها دل مردم ما را خون می‌کند. وقتی‌که دشمن این‌چنین با جسارت، هنوز وزیر کشور ما، وزیر خارجۀ ما به کشور نرسیده است،‌ آن‌ها بیایند تشکیل بدهند، میتینگ سیاسی برگزار بکنند، افراد فراوانی از خود آن کشور در جمع این منافقینی که فرزندان این کشور را ۱۷هزار را به شهادت رساندند، آنجا اجتماع کنند، بعد این‌ها بدون یک محکومیت قرص‌ومحکمی این را همین‌جور مسکوت بگذارند. واقعاً ما چقدر باید خفت و خاری را تحمل بکنیم؟ این از دستگاه دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی یک امر غیرمترقبه و بعیدی است و مردم این توقع را ندارند.

    اما در پایان سخن خودم، من لازم می‌دانم یک تذکر بدهم و یک تشکر داشته باشم. تذکرم این است عزیزان، به‌هرحال تابستان، هوای گرم و اگر ما صرفه‌جویی در مصرف آب نداشته باشیم، وضعیت بحرانی است، واقعاً مسئولین با سختی و زحمت دارند این آبی که امروز به این خوبی در دسترس من و شما است،‌ خیلی برای آن تلاش می‌کنند و چندین چاه را تا حالا برای اینکه خللی در آب‌رسانی ایجاد نشود، حفر کردند و خلاصه چه مقدار می‌تواند کشش داشته باشد این خشکسالی‌ها، آب زیرزمین چقدر می‌تواند پاسخ‌گو باشد، خدا می‌داند. ما باید صرفه‌جویی بکنیم عزیزان. واقعاً رقم بالایی هزینه می‌شود تا یک لیتر آب سال به دست من و شما برسد.

    همۀ ما موظف هستیم، به‌خصوص من این را عرض می‌کنم، هفتۀ شورا و شهرداری هم هست، به شهرداری‌های محترم عرض می‌کنم در بردسکن، انابت و شهرآباد که شهرداری‌ها نباید اجازه بدهند خدایی نخواسته یک انشعاب غیرقانونی از آب شرب مردم فضاهای سبزشان آبیاری بشود. این ظلم می‌شود به مردم. به‌هرحال آن‌ها دارند از خودشان چاه‌هایی که هزینه نمی‌شود برای اینکه آب سالم بشود خیلی، به درد شرب شاید نخورد؛ ولی به درد فضاهای سبزشان می‌خورد. این آب را از آن‌جاها تأمین کنند. این را به من گفتند که دارم عرض می‌کنم و قطعاً مسئولین ما متدین هستند، متشرع هستند. اگر خبر داشته باشند از اینکه جایی خلاف دارد اتفاق می‌افتد، جلوی آن را می‌گیرند. من از شهردار محترم شهرستان بردسکن،‌شهر بردسکن، تقاضا می‌کنم، خواهش می‌کنم یک بررسی داشته باشند. اگر حرف آقایان مسئولین ادارۀ آب شهری صحت دارد،‌خب جلوی آن را بگیرند. آن‌ها که می‌توانند به‌هرحال و اگر صحت ندارد، باهم بشینند، صحبت‌هایشان را باهم در یک جایی، یک فضای خوبی حل کنند که آب شربی که با این زحمت دارد به دست مردم می‌رسد، واقعاً صلاح نیست که خرج فضای سبز بشود. ما این را خواهش می‌کنیم از شهردار محترم و عزیزمان و از شهرداران شهر انابت و شهرآبادمان که قطعاً آن‌ها مقید هستند و متدین هستند. به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

    و تشکرم از مسئولین است که بعد از آنکه دو سه هفتۀ قبل در رابطه با کمبود پزشک در شهرستان که تذکر داده شد در خطبه‌های نماز جمعه، پیگیری کردند بحمدالله و طوری‌که گزارش دادند، پزشک متخصص خانم‌ها و پزشک متخصص اطفال و سونوگرافی در همین دو سه روز بحمدالله الان راه افتاده است. من تشکر می‌کنم از همۀ مسئولین، از ریاست محترم شبکۀ بهداشت و درمان شهرستان،‌از فرماندار محترم،‌از نمایندۀ محترم که رفتند خدمت جناب آقای رئیس محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر محرابی و ایشان هم مساعدت کردند.

    یکسری موانعی هست سر راه،‌ باید بخشی و منطقه‌ای حل کنند. بعضی قوانین در فلان کشور شاید جوابگو باشد؛ ولی وقتی این قوانین و بخش‌ها و منطقه‌ها می‌رسد، آن قوانین پاسخ‌گو نیستند. این را راه‌حلش را پیدا بکنند. ما نمی‌توانیم مردم را محروم کنیم از داشتن سونوگرافی و رادیولوژی به بهانه‌هایی که مثلاً طرح تحول سلامت این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد. این قوانینش را اصلاح کنند. مردم باید برخوردار باشند،‌ پزشک باید در دسترسشان باشد. لذا من تشکر می‌کنم از این بزرگواران. زحمت کشیدند. ا‌ن‌شاءالله مردم ما هم دعاگوی مسئولینی هستند که برای رفاه آن‌ها تلاش می‌کنند. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند بر توفیقات همۀ مسئولین خدوم این نظام بیفزاید و کسانی‌که خدمت می‌کنند، خداوند ان‌‌شاءالله آن‌ها را تأیید کند و دست‌های خائنی هم که در این کشور هست و خیانت می‌کند، آن‌ دست‌ها را خداوند قطع کند.

    - الهی آمین.

    + خدایا ما را یک‌آن به خودمان وا مگذار.

    - الهی آمین.

    + پروردگارا قلب مقدس اما‌م‌زمان را از ما راضی و خشنود قرار بده.

    - الهی آمین.

    + فرجشان را هرچه سریع‌تر محقق بفرما.

    - الهی آمین.

    + ما را مدیون خون مطهر شهدا و امام راحلمان ممیران.


    - الهی آمین.

    + بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    خطبه های متنی نماز جمعه 26-3-1396

      خطبه های متنی نماز جمعه 26-3-1396 جمعه، ۲۶خرداد‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ....

    خطبه های نماز جمعه 18-1-1396

      جمعه، ۱۸فروردین۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    متن نماز جمعه 20-12-1395

    جمعه، بیستم‌ اسفند۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين...

    متن خطبه های نماز جمعه 6-12-1395

      ۶اسفندماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن.   سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    متن خطبه های نماز جمعه 29-11-1395

      بیست‌ونهم بهمن‌ماه۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد