خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

    موضوع: اخبار, فرهنگی و هنری, سخنرانی تاریخ ارسال: 1396/06/19 - 09:04

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17نماز جمعه 1396/6/17 

     

     



    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/6/17

     

    جمعه، ۱۷شهریور۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن.

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَباالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ عَلی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّما بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله مِنَ الان الی يَوْمِ لِقاء الله اوصيکم و نَفسی عِبادَ الله بِتَقوی الله وَ طاعَته وَ اجتِنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از درگاه خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم و به این سخن مولای متقیان، امیر بیان، علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در اوصاف انسان‌های باتقوا توجه می‌دهم که حضرت یکی از نشانه‌های انسان‌های باتقوا را می‌فرمایند: «وَ صَبْراً فِی شِدَّةٍ.» انسان‌های باتقوا، در شدائد، اهل استقامت و صبر هستند. روحیۀ قوی دارند. اگرد ر مشکلات قرار بگیرند، آن مشکلات بر آن‌ها فائق نمی‌شود. آن‌ها بلکه بر مشکلات غلبه می‌کنند؛ به‌خاطر صبر و استقامت و پایداری‌ای که در برابر مشکلات دارند. زندگی انسان، همراه با خیلی از مشکلات است. حالا مشکلات دست‌ساختۀ خود انسان یا دیگران یا بعضی از مقدرات الهی؛ چون همۀ مشکلاتی که برای انسان پیش می‌آید را نمی‌توانیم به پای قضا و قدر بگذاریم. بعضی‌ها می‌خواهند کوتاهی‌های خودشان را تقصیر دیگران و به گردن مقدرات بندازند. بخش اعظم مشکلات انسان، دست‌ساختۀ خودش است. حالا یا از کوتاهی‌هاییکه کرده است. جایی که می‌باید کاری را درست انجام می‌داده، انجام نداده، پیشگیری‌های لازم را، احتیاطات لازم را انجام نداده است، یا اینکه دیگران برای او به‌وجود آوردند. یک بخش اندکی از آنچه که بر ما می‌گذرد، درواقع خواستۀ تقدیر الهی است که آن‌هم باز برای مصلحتی است که ما پیش روی داریم، آخرتی که پیش روی داریم؛ لذا از نشانه‌های انسان‌های باتقوا، حضرت می‌فرمایند: «وَ صَبْراً فِی شِدَّةٍ.»؛ یعنی در میان گرفتاری‌ها، «فِی» یعنی داخلشی، داخل گرفتاری‌ها قرار گرفته باشند، اهل صبر و استقامت و پایداری هستند. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند همۀ ما را اهل صبر و استقامت در برابر مشکلاتی که برایمان پیش می‌آید را عنایت بفرماید.

    در ادامۀ مباحث و مطالب هفته‌های گذشته که حدیث طولانی‌ای را شروع کردیم از وجود نازنین و مقدس خاتم انبیاء، حضرت محمدبن‌عبدالله (ص) که شخصی آمد خدمت آن حضرت و عرض کرد یا رسول‌الله أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ، آیا به من اجازه می‌دهید که آرزوی مُردن کنم؟ مرگ خودم را از خدا طلب کنم؟ حضرت فرمودند: «الْمَوْتُ شَیْ‌ءٌ لَا بُدَّ مِنْهُ.» مرگ چیزی نیست که انسان اگر آروزیش را نداشته باشد، به سراغش نیاید. همۀ انسان‌ها خواهند مُرد و به تعبیر بعضی از روایات «ماتَ النّاس حتّی الأنبياءُ» انبیاء الهی هم از این دنیا رفته‌اند. آرزو ندارد چیزی که قطعاً به سراغت می‌آید، نمی‌خواهد تو از خدا بخواهی؛ اما یک آمادگی‌هایی باید برای مرگ در تو به‌وجود بیاید. یَنْبَغِی لِمَنْ أَرَادَهُ، شایسته است هرکسی‌که آرزوی مردن را می‌خواهد بکند، قبل از این آرزو و قبل از مرگش، أَنْ یَرْفَعَ عَشْرَ هَدایا، اینکه دَه تا هدیه را برای خودش آماده کند، برای سفر آخرت.

    بعد سؤال کرد: «ماهِیَ یا رسول‌الله؟» این هدایا چی هستند و برای چه و کجاها به‌کار می‌آیند؟ حضرت فرمودند: «سفر آخرت اولین موضوعی که تو با آن روبه‌رو می‌شوی، حضرت عزرائیل (ع) است که می‌آید برای گرفتن جان تو. هرجور انسانی که باشی، عزرائیل می‌آید برای گرفتن جانت. ولذا این هدیه، عزرائیل (ع) ازت و هدیه می‌خواهد. هدیه‌اش را باید بدهی. مرحلۀ دوم، این‌ها را عرض کردم، من فقط جهت اینکه مجدد یک یادآوری اجمالی به ذهن بزرگواران باشد، دارم عرض می‌کنم. چهار هدیه حضرت عزرائیل می‌خواهد. مورد دوم بعد از آنکه انسان از دنیا رفت، قبر است. به آن خانه منتقلش می‌کنند، حضرت فرمودند قبر هم از شما هدیه می‌خواهد. باز چهار تا هدیه هم قبر از شما مطالبه می‌کند که باید آن‌ها را أدا کنید. سوم در قبر انسان را گذاشتند، دو مأمور الهی می‌آیند برای پرسش و سؤال که در آن تلقین آخری هم که میّت را در قبر می‌گذارند و تلقینش می‌دهند، همان چه را که می‌خواهد آن دو تا مَلَک سؤال کنند، در آنجا برایش یادآوری می‌کنند تا لحظۀ آخر این آموزش و فراگیری درواقع تعلیم و تعلق به عبارت دیگر، همراه انسان است. باز آنجا هم آن دو تا ملک الهی به‌نام نکیر و منکر می‌آیند، آن‌ها هم از تو هدیه می‌خواهند و مرحلۀ چهارم سفر آخرت، بعد از آنکه جواب آن‌ها را دادی، تو آن قبر عالم برزخ را باید طی کنی تا برسی به آن لحظه‌ای که می‌آیند برای میزان سنجش اعمال شما. آن ترازوی الهی، آن میزان هم از شما هدیه می‌خواهد. هدیۀ آن‌ها هم هرکدام چهار تا است که مفصل در هفته‌های گذشته گفته شده است.

    میزان را هدیه‌اش را دادی و از آن مرحله گذر کردی، بحث صراط به‌وجود می‌آید، پیش روی انسان که باید از آن پُل بگذرد انسان تا به بهشت برسد که روی دوزخ با کیفیت خاصی که در روایات هست، کشیده شده. انسان ناگزیر از عبور از آن صراط هست. صراط هم حضرت فرمودند از شما هدیه می‌خواهد. هدیۀ صراط را آماده کنید و بعد فرمودند از صراط گذشتی و روی دوزخ کشیده شده، برای در امان مانده از لهیب آتش جهنم، مالک هم از تو هدیه مطالبه می‌کند؛ یعنی آن خازن دوزخ هم از شما هدیه می‌خواهد. چهار تا هدیۀ او را هم باید آماده کنی. از آنجا گذشتی به سلامت، بهشت می‌رسی؛ اما بهشت هم باز بی‌حساب‌وکتاب نیست. مأموری را خداوند آنجا قرار داده به‌نام رضوان. آن رضوان هم از شما مطالبۀ هدیه خواهد کرد. چهار تا هدیه هم برای رضوان باید آماده کنی که تا اینجا را ما گفتیم.

    بعد به این موضوع رسیدیم، هدایای مالک را گفتیم، هدایای رضوان، حضرت فرمودند چهار تا هدیه آن مأمور درِ بهشت از شما مطالبه می‌کند. اولین آن‌ها حضرت فرمودند: «الصبر على المكاره» اینکه انسان در برابر مکاره، یعنی کارهایی که ملائم طبع انسان نیست. انسان خوشش نمی‌آید از گرفتاری، از ناراحتی، از بیماری، از غصه، از فقر، از فلاکت، از بدبختی انسان خوشش نمی‌آید؛ اما گاهی تو زندگی انسان، این‌ها برایش به‌وجود می‌آید. حالا در مقابل این‌ها، انسان باید صبر، حوصله، استقامت، پایداری تا فائق بشود بر اینچنین مشکلات و گرفتاری‌هایی؛ لذا فرمودند اولین هدیۀ رضوان، مأمور درِ بهشت که می‌خواهد مجوز بدهد به انسانی که چند مرحله را پشت سر گذاشته است، حضرت فرمودند صبر و استقامت هست. برای حفظ دینش، انسان باید صبر داشته باشد. برای به‌دست‌آوردن دنیای حلالش، باید صبر داشته باشد. انسان‌های کم‌صبر هم دین را از دست می‌دهند، هم به دنیا نمی‌رسند؛ لذا در این موضوع، این هفته دوسه روایت من به اجمال عرض می‌کنم که بدانیم در رابطه با صبر، جایگاه صبر در آموزه‌های دینی، به آن توجه ویژه‌ای شده است و ما هم باید به این صفت متصف بشویم ان‌شا‌ءالله تا جزء دین‌داران واقعی بشویم.

    اول اینکه صبر از نشانه‌های انسان‌های مؤمن در روایات ذکر شده است؛ یعنی هرجا شما نگاه بکنید، از اوصاف انسان‌های باایمانِ واقعی، صبر یکی از مؤلفه‌هایش است؛ لذا امام‌باقر (ع)، از ایشان نقل شده، عن ابی‌جعفرٍ (ع) مِنْ عَلاماتِ الْمُؤْمِنِ ثَلَاثَ، امام‌باقر (ع) فرمودند از نشانه‌های انسان‌های باایمان، سه چیز است، اول فرمودند: «حُسْنُ التَّقْدِیرِ» اینکه انسان در معاش خودش، در زندگی خودش اهل اندازه باشد. خلاصه هر چقدر هم انسان درآمدش زیاد باشد، باید در زندگی حساب‌وکتاب داشته باشد. تا آنجایی که سفارش کردند که انسان بایستی بادقت مواظبت کند بر مال خودش؛ ولی با آقای بذل و بخشش کند در راه خدا. حساب به مثقال و بخشش به خروار. یک اصطلاح معروفی است، بین ماها مَثلی هست، وقعیت هم همین است؛ یعنی اگر کسی حساب‌وکتاب نداشته باشد در زندگی‌اش، نمی‌تواند اهل بذل و بخشش آنچنانی هم باشد؛ لذا فرمودند اول حُسْنُ التَّقْدِیرِ فِی الْمَعِیشَةِ.

    دوم فرمودند: «وَ الصَّبْرُ عَلَى النَّائِبَةِ» از نشانه‌های انسان‌های باایمان، این است که در برابر نائیه، یعنی گرفتاری‌ها، تلخی‌ها، مرارت‌ها اهل استقامت باشد. جزع فزع نکند. زود خودش را نبازد. روحیۀ خودش را از دست ندهد. ناامید نشود. به چهار تا مشکل تو زندگی رسید، نَبُرّد به تعبیر خود ماها.

    و سوم فرمودند که: «وَ التَّفَقُّهُ فِی الدِّین» اینکه در دین خودش هم انسان باایمان باید فقیه بشود؛ یعنی آگاهی عمیق نسبت به مسائل دینی خودش پیدا بکند؛ چه اعتقادی، چه احکام، چه اخلاق یک آگاهی عمیق نه سطحی. امروز با این وسائلی که در دسترس همۀ ماها قرار دارد، اطلاعات سطحی فراوانی داریم؛ اما این اطلاعات ما عمق ندارد؛ یعنی یک‌طرف قضیه را یاد می‌گیریم، آن طرف قضیه از دید ما مخفی می‌ماند؛ لذا گاهی اظهارنظرهای خارج از حیطۀ کارشناسی از بعضی از افراد شنیده می‌شود. این به‌خاطر همین است که تفقه در دین نیست، آگاهی عمیق در دین ندارند؛ لذا اظهارنظر فراوان شده است متأسفانه امروز در مسائل دینی.

    دوم اینکه جایگاه صبر به‌عنوان یکی از پایه‌های ایمان ذکر شده است و اولین پایۀ ایمان. علی (ع) می‌فرمایند که «الإیمانُ علی اَربَعَهْ دعاءِ» ایمان بر چهار ستون استوار هست. اول می‌فرمایند «الصَبْر وَ الیَقین وَ العَدل وَ الجَهاد.» یکی صبر است، یکی یقین است، یکی عدل است و یکی هم جهاد. اولین مؤلفه و ستون ایمان را حضرت به‌عنوان صبر یادآوری می‌کنند. این‌ها از این جایگاه رفیع صبر در آموزه‌های دینی ما و در مؤلفه‌های دین ما حکایت می‌کند و روایت سوم در روایات تشبیه شده است صبر به‌منزلۀ سر انسان و آنجایی که یک بدن با سر شناخته می‌شود و با سر حفظ می‌شود، دین انسان هم همین‌جوری است. لذا علی (ع) می‌فرمایند امیرالمؤمنین (ع) «فَإنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ کَلرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ» صبر در بین، در ایمان انسان، همانند سر هست در بدن انسان. «وَلا خَیِرَ فِی جَسَدٍ لا رَأْسَ مَعَهْ» همان‌جوری که در بدنی که سر نداشته باشد، خیری نیست، می‌فرمایند «وَ لا خَیِرَ فی الأیماننٍ لا صَبرَ مَعَه» در ایمانی هم که صبر نباشد، خیر و خوبی نیست؛ یعنی آنچه ما از ایمان تعریف می‌کنیم، این خوبی‌هایی ایمان درصورتی بروز و ظهور پیدا می‌کند و خودش را به نمایش می‌گذارد که همراه با صبر و استقامت باشد. امیداوریم ان شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق بدهد ایمان ما همراه با صبر باشد. ستون و پایه‌های ایمان ما مؤلفۀ اصلی آن صبر است، همۀ ما از صبر و استقامت در دینمان برخوردار بشویم.

    خدایا ما را اهل صبر، اهل تقوا، اهل یقین، اهل عدل، اهل جهاد قرار بده.

    - الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدِهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ علی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ وَ نذير نقمته أبِی القاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ علی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیة الله فی الأرضین وَ صلاة وَ سلام علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی بن الحسین و محمد بن علی وَ جعفر بن محمد وَ موسی بن جعفر وَ علی بن موسی وَ محمد بن علی وَ علی بن محمد وَ الحسن بن علی وَ الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله من الآن الی يَوْمِ لقاء الله. اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ. وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه. اوصيکم و نَفسی عِبادَ الله بِتقوی الله وَ طاعَته وَ اجتِنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران گرامی را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و به این سخن مولای متقیان، علی (ع) توجه می‌دهم که در نشانه‌های اهل تقوا، حضرت می‌فرمایند در ادامۀ همان خطبۀ متقین، می‌فرمایند «وَ طَلَباً فِی حَلالٍ» یکی از ویژگی‌های اهل تقوا این است که جست‌وجو می‌کنند روزی خودشان را از طریق حلال. دنبال حرام نمی‌روند. ممکن است انسان گاهی خیال کند که دسترسی به حرام، زندگی او متحول می‌کند؛ اما هر تحولی از نظر اسلام، مورد تأیید نیست. آن تحولی که همراه با تکامل باشد. صعود انسان باشد. حرام در زندگی مایۀ سقوط انسان است. ممکن است یک زرق و برق ظاهری داشته باشد، یک جلوۀ ظاهری داشته باشد؛ اما آن سقوط انسان را به دنبال دارد؛ لذا اهل تقوا طلب می‌کنند، جست‌وجو می‌کنند، کار می‌کنند، تلاش می‌کنند روزی به دست بیاورند، افزایش بدهند روزی خودشان را، وسعت بدهند در زندگی خودشان؛ اما از طریق حلال: طَلَباً فِی حَلالٍ. یکی از ویژگی‌های متقین این است. ان‌شاءالله امیدواریم خداوند به همۀ ما این توفیق را بدهد که با صفات اهل تقوا دنیا را طلب کنیم از طریق حلال و خداوند هم ان‌شاءالله به زندگی‌های حلال همۀ ما و روزی حلال ما برکت و فراوانی و وسعت عنایت بفرماید.

    - الهی آمین.

    مناسبت‌هایی را ما در هفته داریم که نیاز به تذکر دارد، مثل همین امروز جمعه ۱۷شهریورماه در سال۵۷ چند ماهی قبل از پیروزی انقلاب، قبل از ۲۲بهمن که انقلاب به پیروزی رسید، در ۱۷شهریورماه همان سال ۵۷، دژخیمان رژیم پهلوی جنایتی را مرتکب شدند که در تاریخ ماند و آن جمعه‌ای که این اتفاق افتاد، به‌نام جمعۀ سیاه نام گرفت که تعداد شهدا هنوز هم مشخص نشده است چقدر بوده‌اند. خدا می‌داند. اما آنچه مسلم هست، تعداد زیادی به شهادت رسیدند. امیدواریم ان‌شاءالله روح آن شهدا خداوند با شهدای کربلا محشور بگرداند.

    - الهی آمین.

    و شهریور به‌طور کلی یادآور خاطراتی است برای ملت ایران ما، همراه با عبرت‌هایی. یکی از آن‌ها همین ۱۷شهریورماه هست. خب، ۸شهریورماه را ما شهادت دوتَن از عزیزان و دولت‌مردان را داریم که شهید رجایی و باهنر باشد. این‌ها اموری است که در شهریورماه اتفاق افتاده است و ما باید همیشه یادآور این‌ها باشیم و عرض می‌کنم به چه دلیلی.

    سوم ترور آیت‌الله قدوسی (اعلی الله مقام شریف) دادستان کل کشور به دست منافقین کوردل در همین شهریورماه اتفاق افتاد. ترور آیت الله مدنی، نمایندۀ امام رحمة الله علیه در تبریز و امام جمعۀ تبریز هم در همین شهریورماه اتفاق افتاد. حملۀ صدام به کشور عزیز اسلامی ما ایران، در ۳۱شهریورماه اتفاق افتاد. همۀ این حوادث معنادار هست در این ماه شهریور که برای ملت ما درواقع یادآوری آن‌ها هم همراه با ناراحتی است؛ ولی ناگزیریم ما بعضی از خاطرات را باید همیشه داشته باشیم. اگرچه تلخ است، اگرچه ضائقۀ انسان و روح انسان مکدر می‌شود از مرور این خاطرات؛ اما این‌ها اگر نباشد، بعضی چیزها را فراموش می‌کنیم.

    دشمنان خیلی تلاش می‌کنند که بعضی از این خاطرات را ملت ما فراموش کنند و درواقع آن وجهۀ دشمنی خودشان را با دشمنان تضعیف کنند و کمرنگ کنند؛ اما ما اگر می‌خواهیم راه امام را، راه شهدا را درواقع ادامه بدهیم، باید این خاطرات همیشه همراه ما باشد. آنچه که وجه مشترک این جنایت‌هاست در شهریورماه، در حق ملت ایران، آن وجه مشترک این است که ما پشت این جنایت‌ها، این ترورها، این شهادت‌ها که توسط دشمنان اتفاق افتاد، دست استکبار جهانی، آمریکا، را ما می‌بینیم. بعضی جاها با کمک خودش و بعضی جاها با تأیید خودش و بعضی جاها با سکوت خودش، این جنایت‌ها را استکبار جهانی تأیید کرده، کمک کرده. دست جنایتکار آمریکا پشت همۀ این‌ها هست؛ لذا این‌ها از خاطر ملت ما نباید محو بشود. اگر دست خودش را امروز استکبار جهانی، آمریکا، در دستکش مخملی هم قرار بدهد، ملت ما می‌شناسند و مقام معظم رهبری تأکید بر این مطلب داشتند و باید توجه کنیم عده‌ای می‌خواهند این‌ها را ما فراموش کنیم تا از درِ دوستی با استکبار جهانی وارد بشود؛ اما غافل از اینکه این‌ها تاریخ آمریکا را وقتی انسان مطالعه می‌کند و امروز را ما داریم می‌بینیم که با مسلمان‌ها چجور برخورد می‌کنند، شما امروز تاریخ جنایت‌های استکبار جهانی، صهیونیست‌ها را به‌خصوص در نسل‌کشی مسلمان‌ها در میانمار، در یمن، یک مطالعۀ اجمالی داشته باشید، این‌ها تا وقتی‌که ما ناممان مسلمان باشد، از ما دست‌بردار نیستند؛ لذا نباید ما این گرفتار غفلت بشویم و دشمنی‌های استکبار جهانی، آمریکا، را فراموش بکنیم.

    و در همین کشتار مردم در ۱۷شهریور، ما می‌بینیم یکی از ژنرال‌های آمریکایی به یکی دیگر از سران ارتش در آن زمان، می‌گوید که شما برخورد نکردید با مردم، تفنگ‌های خودتان را، سر تفنگ خودتان را یک‌مقداری پایین‌تر بیاورید؛ چون قبل از این‌ها تیرهوایی شلیک می‌کردند. بعد از این دستور آن ژنرال آمریکایی که گفت سر تفنگ‌های خودتان را پایین بگیرید؛ یعنی به‌سمت مردم شلیک کنید. این‌ها سر تفنگ‌ها را پایین آوردند و آن جمعۀ سیاه، ۱۷شهریور اتفاق افتاد. با همۀ این‌ها، مردم پیروز شدند، بعد آن مسئول و آن ارتشی در رژیم شاه، به آن ژنرال آمریکایی می‌گوید ما به این نسخۀ شما عمل کردیم؛ ولی پیروز نشدیم. این جمله‌اش را می‌خواهم عرض کنم که عمق دشمنی آمریکا را نشان می‌دهد. می‌گوید شما اشتباه کردید، شما نمی‌باید به یک‌مرتبه قتل‌عام مردم اکتفا می‌کردید. باید در هرکجا مردم را می‌دیدید، به گلوله می‌بستید تا به پیروزی برسید و جلوی حرکت مردم را بگیرید. اگر این کار را می‌کردید، شما قطعاً جلوی انقلاب مردم را می‌گرفتید؛ یعنی این‌ها این‌چنین نیات خبیثی دارند که حاضرند بارها ملت را قتل‌عام کنند برای اینکه جلوی انقلاب مردم را بگیرند و از همین روش هم در بعضی از جاها استفاده کردند. شما اگر آن بیداری اسلامی که اتفاق افتاد، شاهد شدیم که یک‌مرتبه به خاموشی گرایید و کمرنگ شد و آن شور و هیجان به‌وجود آمده نبود، به‌خاطر همین خباثت استکبار جهانی و دست‌نشانده‌هایش بود که دیگر این‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مصمم شدند بر قتل‌عام، تا هرچه که بتوانند، بکشند؛ ولی جلوی انقلاب‌ها را بگیرند؛ لذا این استکبار این‌چنین چهرۀ سیاه و کدری دارد و این‌چنین باطن خبیثی و عداوت و کینۀ شتری نسبت به ملت بزرگوار ایران دارد. ما باید این استکبار را بشناسیم و مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «کم شدن بغض و کینه نسبت به دشمن، یک خطاست.» این فرمایش مقام معظم رهبری است. اینکه ما کینه‌ و بغض‌مان نسبت به دشمنان، کم بشود، این یک اشتباهی است که اگر اتفاق بیفتد، تاریخ دوباره تکرار خواهد شد؛ یعنی همان سیطرۀ استکباری بر کشور حاکم خواهد شد. همان ظلم‌ها و جنایت‌ها دوباره تکرار خواهد شد؛ لذا ما باید سینه‌هایمان را همان‌جوری که نسبت به یکدیگر، مهر و عطوفت و مهربانی داریم، یک دستور قرآنی است که می‌فرماید: مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْM همان‌طوری که نسبت به یکدیگر مهر و محبت و علاقه و دوستی در دل‌هایمان داریم، باید نسبت به استکبار جهانی و آمریکا و صهیونیست‌ها،‌ بغض و عداوت و دشمنی و شدت داشته باشیم. این یک آموزۀ قرآنی و یک دستور قرآنی است که همۀ ما این را باید داشته باشیم؛ لذا درود می‌فرستیم به روان پاک شهدای عزیز در ۱۷شهریورماه.

    مناسبت‌های فراوان دیگری داریم، مثل فردا یکی از اعیاد بزرگ ما شیعیان هست و عیدالله اکبر در روایات از آن نام برده شده است. خطبه‌ای را رسول گرامی اسلام در روز عید قدیر ایراد فرمودند، در جمع زیادی از مسلمانان با آن برنامه‌ریزی خاصی که شده بود و ابلاغ رسالتی که به حضرت شده بود که Nيَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُMآنچه خدا بهت گفته، به مردم برسان که اگر ابلاغ رسالت نشد و موضوع مهم، شما رسالت الهی خودت را انجام ندادی. ۲۳سال پیغمبر گرامی اسلام در سخت‌ترین شرایط آنچه خدا به حضرت گفته بود، به مردم می‌رساندند. چه موضوع مهمی بوده است که می‌آید هم‌سنگ و هم‌وزن کل دورۀ رسالت ۲۳ پیغمبر خدا قرار می‌گیرد، بحث امامت و ولایت بود و آنجا حضرت در آخرین حج که انجام دادند و برمی‌گشتند، در غدیر که برکه‌ای بود و محل اجتماع همۀ زائران خانۀ خدا در برگشت، آنجا بود و از آنجا مسیرها متفرق می‌شد و هرکسی به سمت خودش می‌رفت، پیغمبر دستور ایستادن دادند و همه ایستادند و توقف کردند، آن‌هایی که عقب افتاده بودند، رسیدند، آن‌هایی که جلوتر رفته بودند احیاناً، به دستور پیغمبر برگشتند و حضرت در آنجا این پیام الهی را به مردم رساندند و مولای متقیان، امیر بیان، علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) را به‌عنوان امام مردم معرفی کردند و فرمودند «أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ» خدایا دوست‌بدار آن‌کسی‌که علی را دوست بدارد. «وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ»یاری کن آن کسی‌که علی را یاری کند و در آنجا بود که آیۀ شریفه نازل شد بعد از این حرکت رسول گرامی اسلام، Nالْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناًMیعنی با ولایت دین کامل شده است. آن‌هایی که از ولایت فاصله گرفتند، باید بدانند دین‌ دارند؛ اما دین ناقصی دارند. دینی که کامل نیست و لذا به همان میزانی که دینشان ناقص هست، نعمت‌های خدا هم بر آن‌ها تمام نیست. بعد از این، خداوند فرمود Nوَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناًM این دین همراه با ولایت را من می‌پسندم که به‌عنوان دین شما قرار بگیرد و انتخاب کنید. لذا در آن خطبه، حضرت مطالب مهمی را فرمودند. من به اختصار چند جمله‌اش را عرض می‌کنم. یکی در این خطبه حمد و ثنای الهی را حضرت فرمودند. ذکر یاد الهی را درواقع حضرت فرمودند در این خطبۀ شریفه. اعلام رسمی ولایت و امامت دوازده امام در همین خطبه بیان شده است. بلند کردن مولای متقیان، علی (ع) و معرفی حضرت به‌عنوان امامی که از طرف خدا منصوب شده، حضرت در این خطبه بیان کردند. تأکید بر مسئلۀ ولایت. کارشکنی منافقین را در همین خطبه حضرت یادآوری کردند که مسلمان‌ها بدانند منافقین ساکت نخواهند نشست. بحث امامت و ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) مورد بغض منافقین است. آن‌ها قطعاً آرام نخواهند نشست. در همین خطبه بیان شده است که مسلمان‌ها بدانند دوستان و دشمنان اهل‌بیت را و صفات آن‌ها را حضرت بیان کردند. معرفی حضرت مهدی (عج) در همین خطبۀ شریفه بیان شده است. آماده‌کردن مردم برای بیعت با مولای متقیان، علی (ع) و بیان حلال و حرام و واجبات الهی و بیعت‌گرفتن رسمی برای علی (ع) در این خطبه به شکل مفصلی بیان شده است که لازم هست ان‌شاءالله همۀ ما به آن یک توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اهدافی هم پیامبر گرامی اسلام از بیان این خطبه داشتند که اجمال آن را، یکی اینکه نتیجه‌گیری از زحمات ۲۳سالۀ حضرت درواقع. یکی از اهداف حضرت این بود در این خطبه که این نتیجه‌گیری بشود ۲۳سال رنج رسالت‌کشیدن را حضرت به مردم گوشزد کنند و حفظ دائمی اسلام از کفار و منافقین با تعیین جانشینانی برای خودشان. حضرت این را در از اهدافشان بود از بیان این خطبه و این کار که خداوند دستور داده بود دین اسلام حفظ بشود. با امامت حفظ بشود. از شر کفار، از شر منافقین، از شر انسان‌های زندگی‌کنندۀ با تردید حفظ بشود. اقدام رسمی برای تعیین جانشین و خلیفه که از نظر قوانین ملل در همیشۀ تاریخ این‌چنین بوده است، حضرت یک اقدام رسمی انجام دادند در آنجا. بیان یک دور جامع از برنامۀ ۲۳ ساله و گذشته و حال مسلمان‌ها را در این خطبه حضرت بیان کردند و هدفشان این بود. ترسیم خط‌ومشی آیندۀ مسلمین تا آخر دنیا در این خطبه از اهداف پیامبر گامی اسلام بوده که این اسلام باید همراه با امامت و ولایت باشد و اتمام حجت بر مردم که از مقاصد اصیلی در ارسال پیامبران هست که خلاصه اتمام حجتی بشود. کسانی در آنجا بَخّ بَخّ لَکَ یا علی گفتند؛ اما از کسانی بودند که در مقابل علی (ع) ایستادند. این تاریخ مطالعه دارد. این تاریخ رو اگر مطالعه کنیم، دوباره گرفتار غفلت نمی‌شویم..

    اما دو نکته عرض کنم خدمت نمازگزاران عزیز، یکی اینکه توجه داشته باشید این روزها مظلومانه دارند مسلمان‌ها به شهادت می‌رسند در میانمار، در یمن. جنایت‌هایی مرتکب می‌شوند، با سلاح‌های صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و به دستور و چراغ سبزی که آن‌ها نشان می‌دهند، مسلمان‌های بی‌گناه کشته می‌شوند، آواره می‌شوند، در دریا غرق می‌شوند، در میان کوه‌ها با تشنگی از دنیا می‌روند، این دنیایی که داد حقوق بشرش برای امور جزئی بلند است، شما ببینید امروز چجور خفقان مرگ گرفتند و صدا از این‌ها در نمی‌آید. این‌ها را نمی‌گذارند حتی اخبارش منتشر بشود؛ اما ما به‌عنوان یک مسلمانی که پیامبر گرامی اسلام فرمودند اگر انسان صدای اغاثۀ مسلمانی را بشنود و پاسخ مثبت به او ندهد، مسلمان نیست. ما باید این‌ها را هم مطالعه کنیم، بدانیم و در حد توانمان که حداقل کمک ما به آن‌ها، محکوم کردن این جنایت‌ها هست و تا آنجایی که می‌توانیم، در فضاهای مجازی بیدار کردن مردم هست از این جنایت‌های استکبار جهانی، قدم بردارم ان‌شاءالله و با صدای بلند حداقل کار ما برائت از این دشمنان اسلام است و با فریاد بلند اعلام می‌کنیم «مرگ بر آمریکاو مرگ بر اسرائیل».

    روز تعاون را داریم که نیاز هست به این تعاون‌گران عزیز هم خداقوت بگوییم و هم برایشان آرزوی موفقیت کنیم. مقام معظم رهبری سال را به‌نام اقتصاد مقاومتی، تلید و اشتغال نامگذاری کردند. یکی از مصادیق خوب برای اشتغال، تقویت تعاونی‌ها و درواقع تشکیل تعاونی‌هایی است که فعال بتوانند کار کنند. خب ما تشکر می‌کنیم از دولت محترم که سود بانک‌ها را کم کردند. امیدواریم از این‌هم کمتر بشود. حالا آن‌هایی که پول توی بانک‌ها دارند، ممکن است ناراحت بشوند از این؛ ولی اگر این سود بانک‌ها برداشته بشود، نه به پول مردم سود بدهند و نه اگر کسی برای تولید وامی گرفت، از او سود بگیرند. ما وقتی می‌گوییم، هردو جهت قضیه را می‌گوییم. بعضی‌ها ممکن است باز یک‌طرفه به قول معروف قضاوت کنند و بگویند چرا این حرف‌ها را می‌زنند. وقتی گفته می شود سود بانک‌ها کم بشود؛ یعنی از هردو طرف قضیه، هم به پولی که ما در بانک می‌گذارمی، دولت سود ندهد، خیلی از جاها، کشورها می‌گویند این‌جوری هستند، حتی یک چیزی هم می‌گیرند که پولت را نگه داری می‌کنند، اگر الان همین بانک‌ها نباشد پول من و شما را نگهداری نکنند، می‌خواهیم چه‌کار کنیم؟ پول‌دارها می‌خواهند چه‌کار کنند؟ می‌توانند در کیسه بذارند پشتشان هرجا می‌روند، حمل‌ونقل بکنند. می‌توانند در خانه‌شان نگهداری بکنند؟ نمی‌توانند؛ لذا این سود را دولت کم کرد، ما تشکر می‌کنیم؛ ولی خواهش‌مان این است که از تسهیلات و وام‌هایی هم که برای اشتغال دولت می‌دهد، سود کمتری بگیرد؛ نه که اینجا را کم کنند، آنجا را باز همان‌جور شکل قبلی خودش باشد. قطعاً هدف دولت همین است که هم سود سپرده‌ها را که مردم دارند، کم بدهند تا مردم پول‌هایشان را از بانک‌ها بکشند، خودشان بیایند بشینند از پولشان درست استفاده بکنند، اینکه یک کسی پولش را آنجا بخواباند و بعد خودش بخوابد و یک سودی بگیرد و زندگی بکند، کار اصلاً معقولی نیست. یک اجتماع صحیح و سالم نباید این‌جوری باشد. باید این پول در عرصۀ تولید، اشتغال به‌کار گرفته بشود. ما از این جهت تشکر می‌کنیم، امیدواریم ان‌شاءالله آن‌هایی هم که پولی توی بانک‌ها دارند، دیگر حواسشان جمع باشد، امیدواریم این روند کم‌کردن سودهای بانکی، هم در سپرده‌ها و هم در تسهیلاتی که به مردم می‌دهند، ان‌شاءالله به صفر برسد و پول به عرصۀ تولید بیفتد و کار ایجاد کند و فعالیت ایجاد کند. جوان‌های ما به‌کار گرفته بشوند از قِبَلِ تولیداتی که در کشور از برکت این پول‌ها اتفاق می‌افتد. تعاونی‌ها یک نقششان این است. ان‌شاءالله که عزیزان در جریان باشند.

    روز جهانی مبارزه با بیسوادی را داریم. خب عزیزان مستحضرند در نظام مقدس جمهوری اسلامی، یکی از افتخاراتش این است که بحمدالله در خیلی از جاها، بیسوادی ریشه‌کن شده است؛ اما بعضی وقت‌ها ما شاهد این موضوع هستیم؛ لذا از سن ۱۰ سالگی تا ۴۵ سالگی را عزیزان به‌جد پیگیر هستند که بیسوادی در آن ریشه‌کن بشود و تسهیلاتی قرار می‌دهند، یعنی یک نفر وقتی‌که باسواد بشود، یک مبلغی به او می‌دهند، آخه کجای عالم ۱۴۰ هزار تومان می‌دهند به کسی‌که برود سواد یاد بگیرد؟! این‌ها از برکت نظام جمهوری اسلامی است؛ یعنی هم پول به تو بدهند، هم علم به تو بدهند مجانی، دنبالت بیایند، بعد ما اسممان را هم می‌ذاریم مسلمان، مسلمانی که این‌قدر اسلام گفته «الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد» از گهواره تا گور دانش بجوی. ما باید دنبال دانش باشیم. حالا آن‌ها دنبال ما بیایند، بازهم ما کوتاهی بکنیم. این دیگر خیلی بی‌انصافی است و دور از حد و حدود مسلمانی است که انسان به دنبال علم نباشد. این‌ها دنبالش باشند. بازهم او شانه خالی کند. لذا ما به همۀ این عزیزانی که در عرصۀ تعلیم و تعلم هم کار می‌کنند، عزیزانمان در نهضت سوادآموزی تلاش می‌کنند با زحمت که یک نفر باسواد بشود، هم به این‌ها خداقوتی می‌گوییم و هم از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

    خب، مسئولینی هم می‌آیند از استان و بعضاً معاونین وزرای عزیز آمدند به شهرستان و مدیران کل می‌آیند. عزیزان ما، مسئولین شهرستان تلاش می‌کنند این بزرگواران را می‌آورند، امیدواریم ان‌شاءالله همان‌طوری که ما همیشه وجود هر مسئولی را در شهرستان به فال نیک می‌گیریم، قدم این‌ها هم ان‌شاءالله با خیر و برکت باشد برای شهرستان، به‌خصوص فرمودند که معاون وزیر تشریف آوردند به شهرستان برای این جاده‌هایی که چقدر ما تلفات می‌دهیم. اگر این‌ها دوبانده بشود، قطعاً این تلفات‌ها کمتر می‌شود و پیگیر هستند، ان‌شاءالله امیدواریم که روزی هم شاهد تحققش باشیم.

    از همۀ کسانی‌که خدمت می‌کنند، تشکر می‌کنیم و پیشاپیش هم ان‌شاءالله عید سعید غدیر را به همۀ عزیزان تبریک می‌گوییم و فردا هم در همین مکان، ان‌شاءالله صبح از ساعت ۶.۳۰ برنامه‌ها شروع می‌شود. سادات عزیز می‌آیند. مردم متدین، برادران و خواهران هم بیایند. یک بخش عظیمی از سادات را که سنت خوبی است ما به زیارتشان می‌رویم، می‌آیند در این مسجد، خانۀ خدا، بهترین جا، بیاییم همین جا سادات عزیز را زیارت کنیم. هم زحمت آن‌ها درواقع بخشی کم بشود و هم عزیزان فیض بیشتری از زیارت سادات ببرند. از ساعت ۶.۳۰ ان‌شاءالله برنامه‌ها اینجا شروع می‌شود و با کار خوب و صبحانه هم ختم می‌شود دیگر. وقتی آمدید از خانه بیرون، جوش برگشت و تمام شدن صبحانه را نخواهید زد ان‌شاءالله همین جا هم پذیرایی می‌کنند عزیزان هیئت‌امنای مسجد زحمت کشیدند، بزرگواری کردند، سادات هم ان‌شاءالله می‌آیند، من و شما هم بیاییم ان‌شاءالله. یکی از روزهایی هم که دعای ندبه خوانده می‌شود، روز عید غدیر هست. ان‌شاءالله از فیض این دعا هم بهره‌مند خواهیم شد.

    خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    گناهانی که مانع استجاب دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    بر توفیقات رهبر فرزانۀ انقلاب بیفزای.

    - الهی آمین.

    خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که صادقانه به دین و مملکت ما خدمت می‌کنند، تأیید فرما.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که منافقانه خیانت می‌کنند، رسوا و ذلیل فرما.

    - الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم


     

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-6-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-6-1396 خطبه اول [attachment=187]   خطبه دوم [attachment=188]                                ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 13-5-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 13-5-1396 [attachment=183]   [attachment=184]                        ...

    گزارش برنامه های امام جمعه شهرستان بردسکن در ماه مبارک رمضان 1396

      گزارش برنامه های امام جمعه شهرستان بردسکن در ماه مبارک رمضان 1396 جهت دریافت اینجا را گلیک نمایید...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 2-4-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 2-4-1396 [attachment=171]   [attachment=172]                      ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-3-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-3-1396 خطبه اول [attachment=169]   خطبه دوم [attachment=170]                          ...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد