خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

    موضوع: اخبار, خطبه های صوتی تاریخ ارسال: 1396/07/16 - 13:50
    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

     

     




    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 1396/7/14

     

    جمعه، ۱۴مهرماه۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن.

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَباالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ عَلی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّما بَقیَّهِ الله فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله مِنَ الان الی يَوْمِ لِقاءالله اوصيکم و نَفسی عِبادَ الله بِتَقوی الله وَ طاعَة.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم و به این فراز از خطبۀ متقین، در اوصاف اهل تقوا، از لسان امیر بیان، علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) توجه می‌دهم که حضرت می‌فرمایند اهل تقوا طَلَباً فِی حَلَالٍ، اهل کار هستند، اهل تلاش هستند، اهل کوشش هستند، اهل تحصیل معاش و اقتصاد هستند از راه حلال. این یکی از نشانه‌های اهل تقواست. لذا رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله (ص) می‌فرمایند: «الْعِبَادَةُ سَبْعَةُ أَجْزَاءٍ أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ» عبادت اجزاء و قسمت‌های فراوانی دارد، هفتاد جزء دارد، برترین آن‌ها طلب حلال هست، مثل بدن انسان از اعضاء و اجزاء مختلفی شکل گرفته است، دست انسان یک عضوی و یک جزئی ازبدن انسان است. پای انسان به همین کیفیت، چشم انسان جزئی و عضوی از بدن انسان است. سر انسان هم جزئی و عضوی ازبدن انسان هست؛ اما بین این اجزاء و اعضاء، تفاوت هست. انسان می‌تواند بدون دست، زندگی کند. می‌تواند بدون چشم، زندگی کند؛ اما بدون سر نمی‌تواند زندگی کند.

    رسول گرامی اسلام می‌‌فرمایند عبادت هم هفتاد جزء دارد. افضل آن‌ها، طلب حلال هست. یعنی اگر ما این اجزاء ‌عبادت را، هفتاد جزء را، نماز و روزه و خمس و حج و زکات و اقسام واجباتی که خدا برای ما قرار داده و مستحباتی که خداوند برای زیبایی ایمان ما قرار داده است، در نظر بگیریم، طلب حلال بین این‌ها می‌فرمایند برترین‌ آن‌ها هست. شاید در یک تشبیهی بتوان گفت، اهمیت طلب حلال برای حفظ ایمان ما و آن اجزاء و اعضاء ایمان ما به تعبیر رسول گرامی اسلام، مثل سر انسان هست نسبت به بدن انسان. اساس کار همۀ این واجبات، طلب حلال هست. اگر ما خدایی نخواسته از حرام، لباس تهیه کنیم. با لباس قصبی، نماز انسان باطل است. اگر چنانچه غذا تهیه کنیم، غذای حرام و استفاده کنیم، آن دلی که با خونی که از غذای حرام تشکیل شده است، آن قلبی که با این چنین خونی بخواهد بتپد، آن تپش قلب انسان، تپش معقولی نخواهد بود. فکر انسان که از جسم انسان و از غذای انسان نشأت می‌گیرد، آن فکر انسانی که از غذای حرام تغذیه می‌کند، یک فکر نورانی نخواهد بود. لذا همۀ این افکار شیطانی، نقشه‌ها، توطئه‌هایی که علیه بشریت انجام می‌شود، این‌ها سرچشمه‌گرفته از یک افکاری است که با غذای حرام تغذیه شده‌اند؛ لذا رسول گرامی اسلام می‌فرمایند عبادت هفتاد جزء هست که افضل آن‌ها، طلب حلال هست و علی (ع) هم در اوصاف متقین می‌فرمایند یکی از نشانه‌های اهل تقوا، طلب حلال هست.

    در ادامۀ مباحث هفته‌های گذشته‌مان، در هدایای سفر آخرت، به هدیۀ رضوان، دربان بهشت، رسیدیم. پیامبر گرامی اسلام فرمودند اگر کسی سفر آخرت را اراده کرده است و خودش را می‌خواهد برای سفر آخرت آماده کند، باید هدایای سفر آخرت را آماده داشته باشد. هدیۀ رضوان و آن دربان بهشت، اولینش را فرمودند: «الصَّبْرِ عَلَى الْمَكارِهِ.» اینکه انسان در برابر مشکلات، گرفتاری‌ها و سختی‌هایی که در زندگی برایش به وجود می‌آید، مصیبت‌هایی که برای انسان در زندگی پیش می‌آید، در برابر این‌ها استقامت داشته باشد، صبوری داشته باشد.

    روایات متعددی را تا اینجای خطبه‌ها گفتیم. روایتی است از رسول گرامی اسلام که خیلی روایت جامع و جالبی هست. حضرت می‌فرمایند: «إذا أحَبَّ اللهُ عَبداً اِبتَلاهُ.» وقتی خداوند بنده‌ای رادوست داشته باشد، او را به انواع گرفتاری‌ها، آزمایش می‌کند. «اِبتَلاهُ» می‌آزماید، خداوند بنده‌ای که دوستش دارد را به انواع گرفتاری‌ها توی این دنیا آزمایشش می‌کند. «فَإنْ صَبَرَ إجْتَباه» اگر این بنده صبر کرد، استقامت کرد بر این گرفتاری‌ها، خداوند متعال او را برمی‌گزیند. «وَ إنْ رَضِیَ إصْطَفاه» و اگر چنانچه راضی بود به این سختی‌ها، یک‌قدم بالاتر از مقام صبر گذاشت، به مقام تسلیم رسید، خداوند متعال این‌چنین بنده‌ای را انتخاب می‌کند. لذا ما در کربلا و در عاشورا، آخرین جملاتی که از امام‌حسین (ع) می‌شنویم که دال بر عظمت آن حضرت می‌کند، بیان همین مقام تسلیم در برابر امر خداوند هست. اینجایی که امام‌حسین (ع) رو زمین قرار گرفتند و دشمن برای جداکردن سر آن حضرت آمده است، می‌گویند آن لحظه که دست‌پاچه شد دشمن و سر حضرت را از قفا برید، یک دلیلش این بود که حضرت سجده می‌کردند در آن حالت به درگاه خداوند متعال، آن ناپاک سر حضرت را از قفا برید. جملاتی که در آن لحظه و در آن حالت سجده که نزدیک‌ترین حالت انسان و بنده به خدا هست، بر زبان حضرت جاری شد، این جملات بود: «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ» یا در بعضی از تعابیر هم هست: «إلهِى رِضًى بِرِضاک وَ صَبراً عَلى قَضائِکَ وَ تَسلیماً لِأَمْرِکْ لا مَعْبودَ سَواک یا غِیاثَ المُستَغیثینَ.» که اوج بندگی و تسلیم‌بودن در برابر خدا را حضرت در این جملات بیان کردند و با عمل خودشان به نمایش گذاشتند. لذا صبر در مشکلات و ابتلائات و آزمایش‌هایی که خدا از بندگانش می‌گیرد، می‌تواند مقدمۀ رسیدن به این مقام تسلیم باشد که بالاترین مقام هست. نمونه‌های فراوانی و الگوهای فراوانی در قرآن برای صابرین ذکر شده است که ان‌شاءالله اگر زنده باشیم، در هفتۀ آینده بعضی از آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

    خدایا ما را اهل صبر قرار بده.

    - الهی آمین.

    ما را اهل استقامت در دین و بر فرائض و واجبات‌مان قرار بده.

    - الهی آمین.

    ما را اهل صبر و استقامت و مبتلانشدن به گناه قرار بده.

    - الهی آمین.

    ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدِهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ علی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ وَ نذير نقمته أبِی القاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ علی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیة الله فی الأرضین وَ صلاة وَ سلام علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی بن الحسین و محمد بن علی وَ جعفر بن محمد وَ موسی بن جعفر وَ علی بن موسی وَ محمد بن علی وَ علی بن محمد وَ الحسن بن علی وَ الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَعداء الله من الآن الی يَوْمِ لقاء الله. اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله.

    Nاَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاًM

    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ. وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه. اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله.

    مجدداً در خطبۀ دوم، خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. عزیزان، مؤمنین، مؤمنات اگر گناه در صحیفۀ اعمال ما باشد، کردار ما آلودگی داشته باشد، کارهای خوب ما را هم بی‌ارش می‌کند. خداوند متعال در قرآن کریم، می‌فرماید: Nإِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَM خداوند می‌پذیرد کارهای خوب را؛ اما از کسانی‌که اهل تقوا باشند، از گناه دوری کنند، آلودگی نداشته باشند، کارهای خوبشان را خداوند می‌پذیرد؛ لذا این‌قدر تأکید شده است بر سفارش به تقوا، ان‌شاءالله امیدواریم هم گوینده و هم شنونده متعض بشویم به مواعظی که در سخنان ائمۀ اطهار (ع) بیان شده است در اوصاف متقین. علی (ع) در جملۀ دیگر، می‌فرمایند: «وَ نِشاطً فِی هُدی» اهل تقوا، در راه هداتی، بانشاط هستند. خوش حال هستند از اینکه در صراط مستقیم قرار گرفتند. Nاِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَM که در نمازشان می‌گویند، وقتی در آن صراط مستقیم قرار گرفتند، خوش‌حال هستند، مسرور هستند، ناراحت نیستند از اینکه راه خدا را دارند می‌روند. خیلی‌ها متأسفانه بعضی وقت‌ها از اینکه نتوانستند یک خلافی را بکنند، خوش‌حالی می‌کنند. این ناراحتی می‌کنند، چرا ما نتوانستیم فلان کار خلاف را انجام بدهیم، فلان پول را، فلان سود را، فلان کیف را از دست دادیم. از این جهت ناراحت هستند.

    اهل تقوا وقتی در صراط مستقیم قرار گرفتند و هدایت شدند، تمام خوش حالی‌شان فقط روی این موضوع است که خدا را شکر در راه هدایت قرار گرفتیم، در صراط مستقیم خدا قرار گرفتیم. «وَ نِشاطً فِی هُدی» این از نشانه‌های اهل تقواست. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال همۀ ما را اهل تقوا و پرهیزکاری قرار دهد.

    مناسبت‌های زیادی هست که باید به آن‌ها اجمالاً پرداخته بشود. قبل از هر چیز، هفتۀ نیروی انتظامی را به عزیزان سبزپوش نیروی انتظامی، تبریک و تهنیت می‌گوییم و برای این عزیزان که در این برهۀ از زمان،‌ با زل جان خودشان، امنیت پایدار را بحمدالله در این کشور حاکم کردند، آزوی موفقیت و سلامتی داریم و قدردان وجود این عزیزان باید باشیم و خدا را بر این‌چنین جوانان و نیروهای مؤمن برای این انقلاب، شاکر هستیم و از خداوند می‌خواهیم که این عزیزان را موفق بدارد که در این دوره‌ای که اطراف ما و کل جهان، در ناامنی به‌نوعی به‌سر می‌برند، این کشور بحمدالله از امنیت برخوردار شده است. این به‌خاطر وجود نیروهای مؤمن در نیروی انتظامی که حافظ امنیت داخلی و نیروهای نظامی که حافظ امنیت مرزها و جلوگیری از نفوذ اشرار و دشمنان به داخل کشور هستند، می‌باشد. شما شاهد بودید در هفتۀ گذشته که یک کشوری که آن‌قدر امکانات و تجهیزات و نیرو و خلاصه جاسوس و انواع و اقسام آنچه که نیاز برای امنیتش هست، تعبیه کرده است در کشور خودش، آمریکا، یک اتفاقی می‌افتد به دست نیروهای خودشان و به قول خودشان که انکار کردند از وابستگی آن کسی‌که مرتکب آن کار شد و بیش از شصت نفر را کُشت و بیش از پانصد نفر را زخمی کرد در دل آمریکا، در شهر لاسوگاس آمریکا، خب ما می‌بینیم در کشور ما بحمدالله این امنیت برقرار است. این امنیت، در صورتی ادامه دارد که همۀ ما، وظیفه‌ما ن را انجام بدهیم، به‌خصوص نیروهایی که متولی حفظ و امنیت این کشور هستند. ما هم باید با آن‌ها همکاری داشته باشیم. توطئه‌هایی که این عزیزان خنثی می‌کنند و کشف می‌کنند، جز با همیاری و کمک مردم، امکان‌پذیر نیست و این را درواقع امنیت را ما محصول تلاش این عزیزان و مجاهدت آن‌ها و همکاری مردم در بخش‌های مختلف با این بزرگواران می‌دانیم و امیدواریم ان‌شاءالله و این‌هم حکایت‌کنندۀ این است که مردم نظام را از خودشان می‌دانند که همکاری می‌کنند. اگر خدایی نخواسته یک نظام غیرمردم‌سالاری بود و نظام منقطع از مردم می‌بود، قطعاً این همکاری را مردم با نیروهایشان نمی‌داشتند و این امنیت حاکم نمی‌شد. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند این امنیت را بیش از پیش در کشور ما برقرار و مستمر بدارد و وجود این عزیزان را از بلایا حفظ کند.

    مناسبت دیگر که لازم هست ما در این ایام به آن بپردازیم و حتی مراسم داشته باشیم برای این موضوع، سالروز شهادت شهید سردار سرتیپ، پاسدار حسین همدانی هست که در سال ۹۴ به شهادت رسید این عزیز در غربت به دست نیروهای تروریست داعشی. آن عزیزی که درواقع دوران خدمت خودش را با سلامت و موفقت و نهایت جهد و تلاش خودش پسری کرده بود و وقت بازنشستگی او بود که می‌باید به استراحت خودش و به زندگی شخصی خودش بپردازد، ولی طبق گفته‌های آن شهید عزیز که می‌گوید من احساس آرامش، مضمون فرمایشاتشان، احساس آرامش من روزی خواهد بود که همراه با همسنگران شهیدم و به شهادت برسم و خانوادۀ ایشان می‌فرمودند یکی از دعاهای ایشان در مناسبت‌های مختلف و در حالت‌های خاصی که در عبادت به ایشان دست می‌داد، همین آرزوی شهادت در راه خدا بود. آخر هم به این آرزوی خودش رسید. درود می‌فرستیم به روان پاک همۀ شهدای عزیزمان، به‌خصوص این شهید عزیز که درواقع وقتی‌که چهرۀ نورانی او را انسان می‌بیند، به یاد شهدای کربلا و حبیب‌بن‌مظاهر می‌افتد که در آن سن بالا، در رکاب امام‌حسین شربت شهادت نوشید.

    این روزها، این چهره‌ها و این سیماهای نورانی از سن بالا مثل شهید همدانی، تا یک جوان بیست و چند ساله،‌شهید حججی، یک چیز را حکایت می‌کند و آن اینکه این مردم، برای این انقلاب، به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند جوان‌های ما، حاضرند برای این انقلاب، جان خودشان را درواقع فدا بکنند. تلاش و تبلیغ دشمن، هیچ تأثیری در تضعیف روحیۀ جوان ما، برای همراهی با انقلاب نداشتند و این‌ها همه مسئولیت مسئولین را سنگین‌تر می‌کند و آن‌ها را درواقع به مسئولیت خطیری که برعهده‌شان هست در خدمت به بندگان خدا، باید مصمم‌تر کند. برای روح همۀ شهدای عزیزمان، از درگاه خداوند متعال، آرزوی غلو درجات را داریم.

    حادثۀ کربلا و عاشورای امام‌حسین (ع) به تحقیق و بیان دانشمندان بزرگی از جهان اسلام، چه سنی و چه شیعه و حتی غیراسلام، حادثۀ عاشورا را گفتند که از اثرگذارترین حوادث تاریخ می‌باشد که جامعۀ اسلامی و حیاط بشریت، از برکات آن، بهره‌های فراوانی برده است. این عاشورا دو چهره دارد. بیشتر ما به بخشی از آن می‌پردازیم. یک چرهۀ این عاشورا، درواقع صفحۀ اول آن را تشکیل می‌دهند انسان‌های ظالم، انسان‌های ستمگر و به تعبیری پر از ظلم و ستم و جنایت و بی‌شخصیتی و پستی و رذالت و پلشتی که صحنه‌گردانان آن، یزید هست و عمرسعد هست و عبید‌الله‌بن‌زیاد هست و این‌چنین جنایتکارانی. اما صفحۀ دیگر این عاشورا، صفحه‌ای است مشعشع، نورانی، روشن و زیبا درواقع و صحنه‌گردانان آن، امام‌حسین (ع) هستند، اصحاب باوفای آن حضرت هستند، یاران آن حضرت هستند، فرزندان آن حضرت و صفات و ویژگی‌های خوبی که در آن‌ها بوده است.

    و ما امروز به بیان این صفحۀ عاشورا هم نیازمندیم. در مراسم‌مان، بیشتر آن صفحۀ تاریک عاشورا گفته می‌شود. باید گفته بشود. از قِبَل بیان آن صفحه، ما باید ظالمین زمان خودمان را بشناسیم، عبیدالله‌بن‌زیادهای زمان خودمان را بشناسیم، یزیدهای زمان خودمان را بشناسیم، عمرسعدهای زمان خودمان را بشناسیم، از قِبَل بیان آن صفحه؛ اما از صفحۀ روشن عاشورا، ما باید متصف بشویم به آن صفات یاران امام‌حسین (ع). چندنمونه‌اش را من فقط خدمتتان عرض می‌کنم.

    یکی از آن زیبایی‌ها و آن صفاتی که باعث زیبایی صفحۀ عاشورا شد، ایثار یاران امام‌حسین (ع) بود. گذشت آن‌ها بود که بارها در روضه‌هایمان خوانده‌ایم. وقتی‌که علی‌رغم تشنگی شدیدی که بر آن‌ها و عطشی که بر آن‌ها غالب هست،‌ آب برای آن‌ها می‌آورند، باز به بغل‌دستی‌شان آن را احاله می‌دهند و به او واگذار می‌کنند، می‌گویند از من تشنه‌تر است. راوی می‌گوید آب را برای دومی بردم، گفت رفیق کنار من، از من تشنه‌تر است. تا برمی‌گردد، می‌بیند که این‌ها به‌تدریج همه شهید شدند. اوج ایثار را ما در رفتار اما‌م‌حسین و یاران امام‌حسین (ع) در کربلا شاهد هستیم. خب ما ار قِبَل این‌ها باید به این صفت برسیم. اهل گذشت باشیم. اهل عفو باشیم. در زندگی شخصی مان، در زندگی اجتماعی‌مان، در کارها باید اهل گذشت باشیم.

    دوم، تکریم انسان از صفاتی که باعث زیبایی صفحۀ عاشورا شد، آن کرامت انسان در جبهۀ اباعبدالله‌الحسین (ع) حفظ شد. یاران امام‌حسین (ع) اله کرامت بودند. اهل بزرگواری بودند. اهل بردباری بودند. آزادگی که در تک‌تک افراد و یاران اما‌م‌حسین (ع) انسان می‌بیند، تا آنجایی که شعارشان بر همین مبنا قرار می‌گیرد که اگر دین ندارید، حداقل آزاده باشید. این صفت آزادگی، در یاران امام‌حسین (ع) باعث زیبایی صفحۀ دوم عاشورا شده است.

    توکل به خدا در اوج سختی و گرفتاری و اینکه می‌دانستند فردای شب عاشورا، شهادت است، آن‌هم شهادت با آن صحنه‌ای که امام‌حسین برای آن‌ها ترسیم کرده بودند. همه آگاهانه در کربلا حضور داشتند. بعد از شب عاشورا، کسی از یاران امام‌حسین (ع) ناآگاه به پایان کارش از لحاظ ظاهری و باطنی، نبود. همه آگاه بودند. لذا با همۀ این‌ها، آن توکلشان به خدا، آن‌ها را در صحنه نگه داشت. فتوت و جوانمردی‌ای که در میان آن‌ها موج می‌زد و جهاد با نفس آن عزیزان در میان یاران امام‌حسین (ع). به‌هرحال به مقتضای طبعش انسان دنبال راحتی هست، به مقتضای طبعش دنبال یک ریاست دنیا است. این طبع انسنا مشترک است بین همه؛ ولی آن‌ها با این خواسته‌های نفس و طبعشان، مجاهده کردند. همۀ آن‌ها را زیر پا گذاشتند. وقتی‌که امان‌نامه برای این‌ها آورده شد و قول حکومت بر بخشی از ممالک آن روز، به آن‌ها داده شد. آن‌ها امام‌حسین (ع) را تنها نگذاشتند. این صفحۀ عاشورا باید گفته بشود که ما تملک نفس داشته باشم و شجاعت آن‌ها، عزت آن‌ها، غیرت آن‌ها. برادران، مؤمنین بحث غیرت را در عرصۀ کربلا و در صفحۀ نورانی‌ کربلا، ما از میان امام‌حسین و یاران امام‌حسین، باید جست‌وجو کنیم امروز در جامعۀ خودمان و تحقق پیدا بکند. در آخرین مرحله، وقتی‌که دشمن خواست آگاه بشود از اینکه آیا امام‌حسین (ع) به شهادت رسیدند یا نه، حرکت به‌سمت خیام حرم امام‌حسین (ع) بود و وقتی‌که امام‌حسین (ع) علی‌رغم اینکه روی زمین افتاده بودند، خون زیادی از بدن مطهرشان رفته بود و رمق ایستادن را نداشتند، تا می‌بینند دشمن به‌سمت خیام حرم می‌رود، نوشته‌اند تمام قوت خودشان را جمع کردند و خودشان را از زمین، روی دوتا زانویشان بلند کردند و خطاب به دشمن فرمودند: «شما با من می‌جنگید و تا زنده هستم، حق اینکه به خیام حرم من تعرضی داشته باشید و حمله‌ای داشته باشید، ندارید.» این از غیرت امام‌حسین نشأت گرفته است.

    ما امروز بیرق و عَلَم، این‌چنین امامی را بلند می‌کنیم؛ ولی در عمل، غیرت امام‌حسین (ع) را داریم؟ این ناموس من و شماست که توی این خیابون‌ها دارد راه می‌رود. واقعاً با برداشتن علم امام‌حسین (ع) و این‌قدر بی‌تفاوت بودن نسبت به ناموس خودش، انسان چجور در ادعای خودمان صداقت داریم؟ لذا این صفحۀ نورانی عاشورا، غیرت را به ما باید تزریق کند و ما باید اقتدای به امام‌حسین در این موضوعات و در این صفات داشته باشیم.

    عفاف و حجابی که بر زنان و خیام حرم حضرت امام‌حسین (ع) حاکم بود. وقتی‌که انچه در خیام حرم بود، غارت کردند. اگر لباس به‌دردبخوری داشتند آن عزیزان، به غارت بردند. بعضی از آن جنایتکاران، رحم نکردند و تجاوز و تعدی کردند به این خاندان عصمت و طهارت. در تاریخ نوشته‌اند امام‌باقر (ع) که کودکی چهارپنج ساله بیشتر نبودند، زینب کبری (س) ایشان را در آغوش گرفته بودند و یک دلیل عدم جداشدن آن فرزند از وجود مادر و حضرت زینب (س) این بود که با گرفتن او، درواقع بخشی از وجود خودشان را پوشش داده بودند. این‌جور خودشان را از نگاه نامحرم حفظ می‌کردند. بعد امروز ناموس ما، ناموس شیعه، خودش را در معرض و ...نگاه نامحرم قرار می‌دهد. خلاصه باید ما حرف‌هایمان با اعمالمان و با دعای‌مان، سازگار باشد عزیزان؛ وإلا ممکن است ثواب ببریم؛ ولی به ‌آن درجاتی که باید برسیم، نخواهیم رسید. پاداش می‌دهند، ثواب می‌دهند؛ ولی در برابر آن درجاتی که اگر ما با صداقت راه امام‌حسین را برویم، به درجۀ شهدای‌شان برسیم، به آن درجات نخواهیم رسید. فرق بین یک ثواب‌دادن در یک مجلسی به کسی، یا رسیدن به آن درجاتی که برای آن موضوع، خداوند تأیید و تعیین کرده است. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند به همۀ ما این توفیق را بدهد.

    و اما آنچه که امروز ما به آن بیشتر باید توجه داشته باشیم، این است که عزیزان تلاش و تبلیغ دشمن در سه موضوع، امروز جدی شده است. ما هم باید در مقابل دشمن، خودمان را مجهز کنیم و تبلیغ دشمن را خنثی کنیم. در مقابل تلاش دشمن،‌ ما هم قدمی برداریم و نگذاریم تبلیغ و تلاش دشمن، مؤثر بیفتد در جامعۀ ما. یکی بحث تضعیف اعتقادات و ایمان مردم ما هست، به‌خصوص در جوانان. یک بخش از کار دشمن این است که ایمان و اعتقادات را تضعیف کند. دوم اینکه فساد و بی‌بندوباری را در عمل ماها ترویج کند و تبلیغ کند. برای این‌ها هم خیلی هزینه می‌کنند. خیلی خلاصه ولخرجی می‌کنند که موفق بشوند و در بعضی از جاها هم آثارش را انسان می‌بیند. سوم تخریب اعتماد و اطمینان مردم به یکدیگر. تخریب اعتماد و اطمینان مردم به مسئولین و تخریب اعتماد و اطمینان مسئولین به مردم را. در این سه جبهه، دشمن دارد کار می‌کند. نمونه‌هایی را هم داریم که مثلاً علی (ع) در نامه‌ای که به مالک اشتر می‌زنند، می‌نویسند: «مالک، مردم اگر چنانچه دولت و حاکمیت تو نیاز به خرج و هزینه‌ای دارد، با می‌آورند، تقدیم می‌کنند، می‌گویند ما این‌قدر مثلاً بدهکار هستیم، تو تفحص نکن، حرفشان را بپذیر.» باید اعتماد داشته باشی به مردم خودت. ولی ما امروز می‌بینیم دستگاه‌ها و نهادها و ادارات متولی امور مالیاتی که می‌خواهند از مردم بگیرند، اعتماد به مردم ندارند. امروز بازار ما، ضعیف هست، وضعیت اقتصاد مردم ضعیف هست. وقتی یک کاسب، یک بازاری، یک تاجر، می‌گوید من این‌قدر بیشتر درآمد ندارم، ‌آن‌ها فشار می‌آورند به او که نه، تو بیشتر از این درآمد داری. این‌قدر باید مالیات بدهی. این حکایت‌کنندۀ چیست؟ یعنی اینکه دولتمردان به این مردم اعتماد ندارند. غیر از اینکه نیست. باید اعتماد داشته باشید. چجور مردم به شما مسئولین اعتماد می‌کنند، هروقت کاری داشتید، ندایی دادید، مردم به صحنه آمدند، در انتخابات‌های مختلف، در عرصه‌های مختلف، فتنه‌های مختلف، رو حضور این مردم با ندای رهبری و مسئولین آمدنشان به صحنه خاموش کردند و از بین بردند. بعد حالا شما به این مردم اعتماد نکنید! می‌گوید من درآمدم این‌قدر است، باید بپذیری.

    گاهی آن‌قدر به این‌ها فشار می‌آورند که اشک مردم را درمی‌آورند. دشمن همین را می‌خواهد که مردم ما به مسئولین اعتماد نداشته باشند، مسئولین هم به مردم اعتماد نداشته باشند. بعد نمایندۀ محترمی هم پیدا می‌شود، در مجلس نطقی می‌کند، به‌جای دامن‌زدن به اعتماد یکدیگر مردم و دولت، جوری بیان می‌کند که باز همان احساس بی‌اعتمادی و ناامیدی را در مردم به وجود بیاورد. وقتی‌که می‌بینند عده‌ای از افراطیون جبهۀ اصلاحات، می‌بینند که دولت ما که شعارش شعار اعتدال بوده است،‌ از ابتدایی که آمده است آقای دکتر روحانی، گفته آقا دولت من براساس اعتدال هست. عده‌ای از اصلاحات‌طلب‌های افراطی، می‌بینند با مقاصد آن‌ها جور نیست، شما شنیدید دیگر، یکی از نمایندگان، نمی‌دانم نمایندۀ کجا بود، می‌گفت که بله، یک شعری خواند که سبز و بنفش و نمی‌دانم ریحان، یک کشفیات این‌جوری. از فتنۀ سبز که در سال ۸۸ اتفاق افتاد،‌با این رنگی که جناب آقای دکتر روحانی برای، نشان و علامتی برای انتخاباتشان انتخاب کرده بودند، بنفش، این‌ها را باهم عجین کرده بود. یعنی این‌ها این‌جور تقاضاهایی از دولت دارند. دولت اعلام کرده است آقا، مشی من، اعتدال هست. نباید افراطیون این دولت را در فشار قرار بدهند. خود ریاست‌ محترم جمهور، باصراحت آمدند گفتند که من در انتخاب وزرا، تحت فشار هیچ گروهی نبودم. این آقای محترم در مجلس نطق می‌کند که دولت را برای انتخاب وزرایش در فشار قرار بدهند. هم تویهن به دولت هست، کسی‌که این حرف را بزند، هم توهین به مردم هست، شعور مردم، مردم می‌فهمند همه‌چیز را. در طول مدت مسئولیتشان در مجلس شورای اسلامی، نطق‌های آتشینشان به تعبیر خوشدان برای شهرستانشان با آن وسعتی که دارد، یک طرح اقتصادی ندادند و حال آنکه شعار سال، اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال بوده است. یک طرح اشتغال‌زا برای شهرستانشان ندادند، برای شهرستان‌های زیر نظرشان ندادند، نطق‌های آتشین سیاسی دل می‌سوزانند برای اصحاب فتنۀ ۸۸ که چرا آن‌ها مثلاً این‌جوری هستند. ما هم ناراحت هستیم که دولت ما، کشور ما باید هزینه کند برای حفظ افراد فتنه‌گری که باید محاکمه می‌شدند همان روزهای اول و به کیفر زشت اعمالشان می‌رسیدند. چرا باید مردم هزینۀ حفظ و حراست از جان آن‌ها را بدهند؟ چرا؟ سؤال است برای مردم. چرا باید نیرو دوروبر آن‌ها گذاشته بشود، کسی به آن‌ها آسیب نرساند؟‌ محاکمه‌شان می‌کردید، هرچه نتیجۀ محاکمه بود،‌ به مردم هم اعلام می‌کردید، مردم می‌پذیرفتند. ما از کسانی‌که مردم رأی دادند به آن‌ها، در هر جای این کشور، خواسته و تقاضای ما این است که امروز مشکلات مردم، مشکلات اقتصادی و فرهنگی هست. بیایند تو این باب هر طرحی دارند، هر نقشه‌ای دارند،‌ هر برنامه‌ای دارند، ان‌شاءالله ارائه بدهند.

    خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    به همۀ ما، تقوا عنایت فرما.

    - الهی آمین.

    تقوای سیاسی به ما عنایت فرما.

    - الهی آمین.

    بصیرت سیاسی به ما عنایت فرما.

    - الهی آمین.

    اعتدال واقعی به ما عنایت فرما.

    - الهی آمین.

    از افراط و تفریط، همۀ ما را برحذر بدار.

    - الهی آمین.

    خدایا، عزیزانی که جزو نیروهای انقلاب هستند، انقلابی هستند و در مسیر انقلاب حرکت می‌کنند، بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    - الهی آمین.

    نطق ریاست محترم جمهوری در آغاز هفتۀ دفاع مقدس، یک نطق انقلابی،‌یک نطق همراه با اعتدال، یک نطق منطقی و همچنین نطقی که در سازمان ملل داشتند، خدایا بر عزت و شوکت این کشور و رهبر و مسئولین خدوم و انقلابی آن بیفزای.

    - الهی آمین.

    ما را مدیون خون مطهر شهدایمان ممیران.

    - الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه 24-6-1396

    [attachment=192] [attachment=193] [attachment=192]   [attachment=193]          ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-6-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-6-1396 خطبه اول [attachment=187]   خطبه دوم [attachment=188]                                ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 16-4-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 16-4-1396 خطبه اول [attachment=175]   خطبه دوم [attachment=176]                      ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-3-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-3-1396 خطبه اول [attachment=169]   خطبه دوم [attachment=170]                          ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 19-3-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 19-3-1396 خطبه اول [attachment=167]   خطبه دوم [attachment=168]                      ...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد