خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه, خطبه های صوتی, سخنرانی تاریخ ارسال: 1396/09/25 - 18:33
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

    حجم :
    7.11 مگابایت
    دانلودها :
    1

    حجم :
    4.28 مگابایت
    دانلودها :
    0


    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 1396/09/24



    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَباالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ عَلی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّما بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله مِنَ الان الی يَوْمِ لِقاء الله اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتَقوی الله.
    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران شریف را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. هم گناه در حوزۀ افکار و اندیشه، انسان باتقوا باید مواظبت کند، فکرش به گناه آلوده نشود و هم در حوزۀ گفتار و سخن. یک انسان باتقوا، رعایت می‌کند هر سخنی را بر زبان جاری نمی‌سازد و هم در حوزۀ عمل در رفتار، انسان باتقوا، مواظب رفتار خودش هست، کردار خودش هست، کاری خلاف تقوا انجام نمی‌دهد. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال، به همۀ ما توفیق متصف شدن به تقوا را عنایت بفرماید.
    در ادامۀ مباحث خطبۀ اول، در اسباب معنوی افزایش رزق و روزی، مطالبی گفته شد، عامل پانزدهم در افزایش روزی ما انسان‌ها از لحاظ معنوی، این است که انسان مال خودش را مواظبت کند. آلودۀ به حرام نشود و مال حلال خودش را مواظبت کند که به‌خاطر کوتاهی در پرداخت واجبات دینی‌ای که در مال او قرار داده شده است، آلودۀ به حرام نشود. این دو موضوع را باید ما از ابتدایی که در این دنیا به‌عنوان یک انسان برای معاش خودمان تلاش می‌کنیم، کار می‌کنیم، زحمت می‌کشیم، مواظب باشیم مال مردم را، مال مردم بدانیم و از مال مردم، نامشروع به مال خودمان نیفزاییم و مال حلالی هم که کسب می‌کنیم، آنچه خدا دربارۀ او دستور داده است،‌ از پرداخت واجبات، آن را اَدا کنیم. این را فرمودند اگر انسان رعایت کرد، مال او برکت پیدا می‌کند. قبل از آنکه چندتا روایت در این مورد عرض کنم، جهت اینکه بدانیم بعضی از حقوق واجب به مال ما تعلق گرفته است و باید آن را پرداخت کنیم، آیۀ ۱۰۳ سورۀ مبارکۀ توبه را خدمت شما نمازگزاران عرض می‌کنم که خداوند متعال به رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) می‌فرماید: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِهَا وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ پیغمبر ما، Nخُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ بگیر، با امر خداوند در اینجا به رسول گرامی اسلام دستور می‌دهد، باید بگیرند، باید ما وقتی‌که آن‌ها این امر خدا را می‌خواهند اجرا کنند، ما هم مُنقاد و مطیع امر خدا باشیم. باید آنچه که واجب در مال ما هست، بپردازیم. Nخُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ بگیر از اموال مردم، صَدَقَةً که در اینجا، مصداق صدقه را مفسرین و فقها فرمودند زکات هست و در عصر و زمانی که ما قرار داریم، مصداق زکات شاید کم شده باشد، آن حد نصاب لازمی که به وجوب بر انسان‌ها زکات بخواهد واجب بشود، شرایطش فراهم نباشد، صدقات مستحبی را هم شامل می‌شود و از مصادیق این صدقات واجب، فرمودند خمس امول انسان‌ها هم هست. Nخُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ با پرداخت این صدقه، با پرداخت این واجب از مال ما هست که اموال انسان تطهیر می‌شود.وَ تُزَكِّيهِمْ بِهَا و خود انسان‌ها هم با پرداخت این واجب از مالشان، از لحاظ روحی، از لحاظ ایمانی، تزکیه می‌شوند؛ یعنی آن دلبستگی به دنیا که مضمن هست و لحظۀ دم مرگ ممکن است انسان را با مشکل ایمانی گرفتار بکند، با پرداخت این واجبات به دست خودش، آن دلبستگی‌ها را تقلیل می‌دهد و کم می‌کند و لذا خیلی از انسان‌هایی که مال و ثروت دارند و در طول عمرشان با پرداخت واجبات مالشان، این دل‌کندن از دنیا را تمرین نکردند، لحظۀ جان کندن سختی خواهند داشت؛ اما یک انسان باایمان، یک انسان معتقد، یک انسانی که عمل کرده است به فرامین و دستورات خداوند و در دوران عمر خودش، سال‌های متعدد و متمادی با دست خودش، از مالی که مال او بوده است، واجباتش را راحت پرداخت کرده است با طیب نفس، این انسان لحظۀ آخر هم به این مال دنیا دلبستگی نخواهد داشت و باعث نخواهد شد که در آن لحظۀ حساس، شیطان ایمان او را از او بگیرد، به وعدۀ حفظ مال او. این‌ها در روایات ما داریم که عده‌ای لحظۀ جان دادن، به‌خاطر اینکه شیطان آن‌ها را تهدید می‌کند که اگر چنانچه شهادت را بر زبان جاری کنی، این مال مورد علاقۀ تو را از بین می‌برم، خیلی‌ها اقرار به شهادت نمی‌کنند؛ ولی یک انسان مؤمن که در طول عمر خودش بارها دل کنده است از دنیا و پرداخت کرده است واجبات خودش را گرفتار این دام شیطان در آن لحظۀ حساس نمی‌شود. لذا می‌فرماید:Nوَ تُزَكِّيهِمْ بِهَا با گرفتن این صدقات، با گرفتن این واجبات مالی از آن‌ها، آن‌ها را تزکیه کن.N وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ M فلسفۀ آمدن پیغمبران، این بوده است که مردم را تزکیه کنند از لحاظ روحی و روانی، رشد و تعالی جامعۀ اسلامی باید پیدا بکند. لذا می‌‌فرماید: وَ تُزَكِّيهِمْ بِهَا ‌وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ دعا هم بکن برای آن‌ها. Nإِنَّ صَلَاتَکَ سَكَنٌ لَهُمْ این دعای توی پیغمبر، برای آن‌ها، موجب آرامش می‌شود. موجب سکینه و وقار می‌شود. موجب طمأنینه می‌شود. همان که «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یکی از مصادیق ذکر خدا، اگر ما فراوان شنیدیم که نماز هست، چون باعث اطمینان خاطر و آرامش روان انسان‌ها می‌شود، پرداخت واجبات مالی هم همین نتیجه را دارد. همین ثمر را دارد. لذا می‌فرماید: Nصَلَاتَکَ سَكَنٌ لَهُمْ این دعای تو باعث آرامش آن‌ها می‌شود. وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ خداوند هم شنواست و هم داناست که مردم چقدر خلاصه به این پیام خدا و پیام پیغمبر خدا گوش می‌دهند و دانا هست که چقدر عمل می‌کنند. لذا این آیه را من عرض کردم در طلیعۀ خطبه کمه بدانید، این واجباتی که خدا بر ما قرار داده است، اولاً بدانیم واجب هست. بعضی از ماها همین هنوز برایمان روشن نشده است. می‌گوییم آقا شاید این‌ها مثلاً واجب هم اگر هستند حاج‌آقا، می‌گوییم واجب دست‌چندم هستند شاید. واجبات دیگر داریم. مرتب نماز می‌خوانیم؛ اما شما در این عالم ببینید ما چقدر مسلمان داریم. بیش از یک میلیارد مسلمان در این دنیا هست. بین این مسلمان‌ها، چقدر شیعۀ علی‌بن‌ابی‌طالب هستند. میان این شیعیان، شما ببینید چقدر ما اهل نماز داریم. فراوان. باز به روزه می‌رسد. کاهش پیدا می‌کند. مسلمان هست، شیعه هست، اهل نماز هست، اهل روزه هست، به خمس که می‌رسد، کمتر می‌شود. همین‌طور خلاصه هرکدام از این دستورات الهی که آمده برای رشد ما، تکامل ما، می‌بینیم یک عده از ماها ریزش می‌کنیم متأسفانه. به جای اینکه با عمل به این دستورات، رویشی ایجاد بشود، یک ریزش پیدا می‌شود. مسلمان‌ها فراوان، شیعه کمتر. شیعه فراوان، نمازگزار کمتر. نمازگزار فراوان، روزه‌گیر کمتر. روزه‌گیر فراوان، اهل واجبات خمس کمتر. اهل خمس فراوان، اهل جهاد کمتر. همین‌طور، به جای اینکه این دستورات خدا را ما بگیریم رشد پیدا بکنیم، متأسفانه عمل نکردیم و ریزش پیدا کردیم. لذا این زنگ خطری است برای همۀ ما، برای گوینده، برای شمای شنونده که مواظب باشیم دستورات اسلام یک مجموعه‌ای است. یک مسلمان کامل، یک شیعۀ کامل آن است که به همۀ آن‌ها مقید، متعبّد و عامل باشد، آن‌هم برای رضای خداوند متعال به‌خصوص در بحث واجبات مالی، قصد قربت لازم است، مثل نماز. ما اگر به کسی، به شخصی بدهکار باشیم، با هر نیتی که قرضمان را به آن شخص بدهیم، دیْن ما اَدا می‌شود؛ اما خمس را باید حتماً قصد قربت کند انسان. نمی‌تواند از روی مثلاً رودربایستی با کسی، یا به‌خاطر ترس از کسی، یا به‌خاطر مسائل این‌چنینی، نه همان‌طوری که برای رضای خدا نماز می‌خوانیم، همان‌طور هم برای رضای خدا باید واجبات مالی‌مان را بپردازیم؛ واِلا دین انسان باقی می‌ماند به گردنش. این یک واجب الهی است. این آیۀ ۱۰۳ سورۀ مبارکۀ توبه، همۀ ما هم در دسترسمان هست، هم قرآن و هم تفاسیر را مراجعه بکنیم.
    اما محل شاهد من که همین پرداخت که به‌ظاهر از مال انسان کم می‌شود، در عالم معنا و معنویت، باعث افزایش روزی انسان می‌شود. حالا تشبیهات فراوانی شده است. یک کشاورز نمونه، وقتی می‌خواهد یک درختی را رشد بیشتر او را شاهد باشد و به‌بارنشستن آن را بیشتر ببیند، آن درخت را هر سال شاخ‌وبرگ‌های اضافی او را قیچی می‌کند و می‌بُرّد که این درخت جَست بزند، بلند بشود، به‌بار بنشیند، قوی‌تر بشود. می‌گویند این واجبات را هم که خداوند قرار داده است در مال انسان‌ها، برای همین است. از لحاظ معنوی، رشد پیدا بکند. لذا فرمودند یکی از اسباب معنوی افزایش روزی انسان، پرداخت واجبات است.
    شخصی آمد خدمت رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) چند درخواست از پیغمبر گرامی اسلام داشت. سومی آن این بود که ای پیغمبر خدا، به من کاری را یاد بدهید که «أَن یُثرِیَ مالِی» مال و ثروتم افزایش پیدا بکند. چه‌کار بکنم خلاصه من که مالم زیاد بشود. رسول گرامی اسلام در جواب او فرمودند: «إذا أرَدتَ أن يُثرِیَ اللّهُ مالَکَ فَزَكِّهِ» اگر می‌خواهی که خدا مال تو را اضافه کند و افزایش بدهد و باعث «یثر» بشود، «فَزَکِّهِ» مالت را پاکیزه گردان. واجباتی که به مالت تعلق گرفته است، پرداخت کن. این از نظر پیغمبر خدا، از اموری است که باعث می‌شود خدا مال انسان را اضافه کند. این یک روایت. شش مورد در آن است، من محل شاهد را عرض کردم که طولانی نشود.
    روایتی داریم از علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) که می‌فرمایند: «اَلْبَرَكَةُ فى مالِ مَنْ آتَى الزَّكاةَ وَ واسَى الْمُؤمِنينَ» برکت با مال و ثروت کسی هست که زکات مالش را بپردازد. واجبات مالش را، خمس است، زکات است، نفقات دیگری هست، نذرهایی است که گاهی در مال خودش قرار داده است، تعهداتی است که داده است، این‌ها را بپردازد. فرمودند: «اَلْبَرَكَةُ فى مالِ مَنْ آتَى الزَّكاةَ وَ واسَى الْمُؤمِنينَ» و با مؤمنین، زندگی خودش را هم‌سطح قرار بدهد. اهل طبقاتی‌شدن جامعه نباشد. به دیگران کمک کند. یاری برساند. امروز جامعۀ ما، با مشکلی روبه‌رو می‌شود در بخشی از این کشور اسلامی یا در بخشی از جهان اسلام، ما باید به فکر آن‌ها هم باشیم. فرمودند برکت با این است: «وَ واسَى الْمُؤمِنينَ» مساوات برقرار کند با انسان‌های باایمان. «وَ وَصَلَ الاَقْرَبينَ» و صلۀ رحم داشته باشد. فرمودند برکت مال انسان، با این سه موضوع محقق می‌شود. اول فرمودند کسی‌که واجبات مالی خودش را بپردازد.
    آخرین موردی که امروز عرض می‌کنم، روایت از حضرت زهرا(س) است که در فلسفۀ احکام، حضرت یک خطبۀ مفصلی را خواندند، در بخشی از آن خطبه، می‌فرمایند: «فَفَرَضَ اللهُ» خداوند فرض و واجب کرد بر شما، «الزَکاة» زکات را بر شما واجب کرد. این حق مالی واجب را خداوند بر شما قرار داد، «تَزکِیَةً لِلنَفْس وَ تَزییدن فِی الرِزق» یکی اینکه این روح انسان را تزکیه کند از دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها، او را از لحاظ روحی نجات بدهد و دوم «تَزییدَن فُی الرِزق» رزق انسان را افزایش بدهد. این‌هم کلام حضرت زهرا(س) در رابطه با اینکه اگر ما این واجباتمان را پرداخت کردیم، یقین بدانیم خدواند متعال آن برکتی را که لازم مال و ثروت انسان هست، به انسان می‌دهد.
    من معنای رزق را قبلاً عرض کردم. برکت، آن چیزی است که درواقع شاید از لحاظ ظاهری ما افزایش را آن حجم زیاد به چشم انسان نیاید؛ اما کار زیادی می‌شود با آن انجام داد. شما ببینید الان در مرئی و منظر همۀ ما، همه جور انسان‌ها دارند زندگی می‌کنند. خود ما هم یکی از آن‌ها هستیم. گاهی می‌بینیم با همان مال و ثروتی اندک که دارد، چه کارهای بزرگی را انجام داده‌اند و عده‌ای هم پیدا می‌شوند، مال و ثروت‌های فراوان؛ ولی با مردن خودشان، همۀ آن ثروت‌ها از بین می‌رود. هیچی در این جامعه اثری از آن باقی نمی‌ماند. برکت یعنی اینکه انسان از مال کم خودش، بتواند بیشترین استفاده را برای بهترین جایگاه خودش و زندگی جاودانۀ خودش داشته باشد. یک‌وقت با افزایش ظاهری و کمّی ما اشتباه نگیریم. برکت الهی، غیر از این افزایش کمّی مال و ثروت است. در معنای برکت، عزیزان مراجعه بکنند، ببینند چجور دانشمندان، اهل لغت، اهل اصطلاح لغت، این‌ها را چجوری معنا کردند.
    خدایا، به عزت امام‌زمان(ع) قَسمت می‌دهیم، ما را اهل عمل به دستورات خودت، همۀ دستوراتت، قرار بده.
    - الهی آمین.
    اخلاص در عمل به همۀ ما عنایت بفرما.
    - الهی آمین.
    به عزت و جلالت قَسمت می‌دهیم، ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.
    - الهی آمین.
    خدایا، پروردگارا، باران رحمتت را، برف رحمتت را بر ما نازل بگردان.
    - الهی آمین.
    ما را به‌خاطر بدی اعمالمان، به‌خاطر گناهانمان، از این رحمت و لطف خودت محروم مگردان.
    - الهی آمین.
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. Nقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌM.
    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
    پایان خطبۀ اول
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدِهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ علی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ وَ نذير نقمته أبِی القاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ علی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیة الله فی الأرضین وَ صلاة وَ سلام علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی بن الحسین و محمد بن علی وَ جعفر بن محمد وَ موسی بن جعفر وَ علی بن موسی وَ محمد بن علی وَ علی بن محمد وَ الحسن بن علی وَ الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء ‌الله من الآن الی يَوْمِ لقاء الله.
    Nاَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ. وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه. اوصيکم و نَفسی عِبادَالله بِتقوی الله.
    مجدداً در خطبۀ دوم، خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم.
    مناسبت‌هایی داریم که نیاز به تذکر هست. اهم آن‌ها ۲۷ آذر را پیش‌رو داریم، سالروز شهادت شهید آیت‌الله مفتح، روز وحدت و حوزه و دانشگاه. امام(رحمة‌الله‌علیه) فرمودند که تقابل و رودررُویی حوزه و دانشگاه، باعث هلاکت ملت و کشور و اسلام هست. لذا اگر تقابل آن‌ها باعث هلاکت ملت و کشور و اسلام باشد، وحدت آن‌ها باعث تکامل و پیشرفت کشور و ملت و اسلام خواهد بود. و لذا بر وحدت بین این دو مجموعۀ عظیم و گران‌قدر و گران‌سنگ، همۀ بزرگان دین تأکید دارند. تنها کسانی بر افتراق و جدایی و تفرقۀ بین این دو جامعۀ عظیم علمی و دینی تأکید می‌کنند که برای این کشور، خیری را نمی‌خواهند. لذا همۀ ما موظف هستیم به آنچه که وظیفه هست در وحدت بین حوزه و دانشگاه، عمل کنیم و تلاش کنیم و این موضوع محقق بشود به‌نحو شایسته‌ای. غرض از وحدت، چیست؟ آیا آن‌ها بیایند در حوزه، درس حوزوی بخوانند؟ یا حوزوی‌ها بروند در دانشگاه، درس دانشگاهی بخوانند؟ فرمودند نه. مقام معظم رهبری فرمودند وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در هدف. هدف این دو مجموعۀ علمی‌ای که دانشگاه‌ها هستند و دینی که حوزه‌های علمیه هستند، هدفشان یکی باشد. حالا هدف چی باشد؟ می‌فرمایند هدف این است که همه به‌سمت ایجاد یک جامعۀ اسلامی پیشرفتۀ مستقل، جامعۀ امام، جامعۀ پیش‌آهنگ، جامعه‌ای الگو، ملت آن شاهد، ملتی که مردم دنیا با نگاه به او، جرئت پیدا کنند. به این سمت، این دو مجموعه حرکت کنند. بحث استقلال در آن هست. استقلال وقتی‌که گفته می‌شود در یک مجموعه‌ای به عظمت حوزه و دانشگاه، یعنی استقلال همه‌جانبه. استقلال فرهنگی در رأس این دو مجموعه باید باشد. ما از لحاظ فرهنگی نباید وابستۀ به بیگانه باشیم. از لحاظ اقتصادی هم نباید وابسته باشیم. دادو‌ستد، تعاملات مرسوم بین کشورها را کسی نفی نمی‌کند؛ اما به‌گونه‌ای اگر شد که با گرفتن آنچه با ما تبادل دارند در مسائل اقتصادی، آن را بگیرند، ما نتوانیم کاری انجام بدهیم، با این مخالف باید باشد حوزه و دانشگاه ما. این وابستگی و این‌چنین دادوستد و تعامل و ارتباطی بین کشورها با همدیگر برای کشوری که ضعیف‌تر باشد، ضرر دارد و مغلوب خواهد شد. لذا مقام معظم رهبری می‌فرمایند وحدت در هدف و هدف هم این است که این جامعه، جامعۀ الگو باشد، پیش‌رُو باشد. یک جامعه‌ای که دیگران به آن نگاه بکنند و او را مورد تعصی و الگو و اقتدای خودشان قرار بدهند. هدف حوزه و دانشگاه باید این باشد.
    فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه ما باید این‌چنین باشند. فارغ‌التحصیل‌های حوزوی ما هم باید این‌چنین باشند. آیا به این هدف رسیدیم یا نه؟ قضاوت با خودِ دانشگاهیان،‌با خودِ حوزویان و با مردم متدین هست که دارند می‌بینند محصول حوزه و دانشگاه را. می‌فرمایند طلاب و دانشجویان، قدر یکدیگر را بدانند. با یکدیگر آشنا و مرتبط باشند. احساس بیگانگی نکنند. احساس خویشاوندی و برادری را حفظ کنند و روحانیون در دانشگاه‌ها، عملاً کوشش کنند که نمونه‌های کامل عالم دین و طلبۀ علوم دینی را به دانشجویان ارائه بدهند. خیلی تکلیف سنگینی برای روحانیت و حوزه‌ها در این فراز از فرمایشان مقام معظم رهبری گفته شده است. نمونۀ عینی یک عالم دینی، یک طلبۀ محصل حوزه‌های علمیه را ما باید به دانشگاهیانمان نشان بدهیم. آیا الان چنین ارتباطی هست؟ آیا این‌چنین وظیفه‌ای را بنده به‌عنوان یک طلبه، به‌عنوان یک روحانی، انجام داده‌ام؟ وقتی به دانشگاه پایم را بگذارم، به‌عنوان یک الگوی دینی به من نگاه می‌کنند؟ این عمل من نقص دارد و نگاه دانشجوی ما هم ناقص هست. وقتی آن‌ها نگاه می‌کنند به یک عالم دینی، به‌عنوان یک فرد عقب‌افتاده نگاه می‌کنند. کسی‌که دانشی ندارد. کسی‌که منطق و بیانی ندارد. کسی‌که ارائۀ موضوعی برای جامعۀ خودش، ندارد، نگاه می‌کنند. از این طرف هم بنده، وقتی‌که می‌روم این‌چنین مسئولیتی را در خودم احساس نمی‌کنم که من با این لباس، به‌عنوان نمایندۀ دین دارم در حوزه فعالیت می‌کنم. خیلی خلاصه وظیفۀ سنگینی را آقا فرمودند.
    و نشان بدهند که هر دو نسبت به یکدیگر با حساسیت مثبت و با علاقه همکاری می‌کنند. این همکاری، وحدت حوزه و دانشگاه هست. این دوتا باهم این همکاری‌ها را داشته باشند. هرچه خوبی در دانشگاه هست که حوزه می‌تواند در راه رشد و تعالی و تکامل خودش به‌کار بگیرد، از دانشگاه بگیرد. سبک‌های خوبی در دانشگاه ما هست. برای دانش‌آموز ما، برای طلبۀ ما، برای روحانی ما، نظم و انظباط کاری و تحصیلی‌ای که در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هست،‌ می‌تواند یک الگوی خوبی باشد. همان‌طوری که تعبدات و تقیدات دینی در حوزه‌های ما می‌تواند الگوی خوبی برای دانشجویان و دانشگاهیان ما باشد. ما هرچه خلاصه این طرف خوبی دارد، باید طرف مقابل بگیرد. به درد کارمان می‌خورد. باید بگیریم از یکدیگر.
    یاد امام، این جمله را دقت کنید، یاد امام، یاد پیشروان انقلاب، یاد شهدای بزرگوار و یاد صحنه‌های پرشور انقلاب و جنگ تحمیلی را چه در دانشگاه، چه در حوزه و چه در محیط‌های کار و زندگی، نگه داریم. ما تشکر می‌کنیم از مجموعۀ دانشگاهی شهرستانمان که برای آوردن شهیدی گمنام به دانشگاه و محیط دانشگاه، خود آن‌ها از بقیه، بیشتر تلاش می‌کنند. امیدواریم ان‌شاءالله این موضوع محقق بشود. شما در این شهرستان اگر بخواهید معیار و ملاک و میزانی برای تقید و دین‌داری جامعۀ دانشگاهی ما، در شهرستان ما سخن می‌گوییم، ما به مجموعۀ کشور کار نداریم. ان‌شاءالله همه جا همین‌طوری است. در نظر بگیرید که خود آن‌ها تلاش می‌کنند، التماس می‌کنند، خواهش می‌کنند. من دیدیم عزیزان چقدر پیگیر بودند که آقا یک شهید، دو شهید گمنام اگر بیاید در محیط دانشگاه و در فضای دانشگاه اگر دفن بشود، این منبع معنویت و نورانیت شهدای عزیز برای دانشجویان ما همیشه ملموس بشود، جلوی چشمشان باشد، خیلی خوب هست. امیدواریم ان‌شاءالله محقق بشود.
    خب این‌چنین شهرستانی را، این‌چنین مسئولینی را، این‌چنین دانشگاهیانی را که ما در این شهرستان می‌بینیم از استاد و دانشجو و مسئول دانشگاه‌ها، قابل تقدیر هستند. قابل ستایش هستند. تا آن جاهایی که گاهی انسان می‌شنوند در گوشه‌وکنار این کشور بزرگ اسلامی، بعضی از جاها متأسفانه با آوردن شهید به محیط دانشگاه مخالفت می‌کنند. خب اینجا آیا مان باید تشکر کنیم از این مجموعۀ فرهیختۀ دانشگاهی‌مان؟ حوزه‌های علمیۀ ما هم بحمدالله در شهرستان خوش درخشیدند. اگر ما بحث دین‌داری مردم را مطرح می‌کنیم و از دین‌داری عمیق مردم ستایش می‌کنیم. بخض اعظم آن به روحانیت ما مربوط است. به عملکرد خوب روحانیت ما مربوط است. به تبلیغ شیوا و روان روحانیت ما مربوط است که توانستند آموزه‌های دینی را با یک زبان سلیس و روان، همراه با عمل خودشان به مردم عرضه و ارائه کنند تا این‌چنین جامعۀ ما دینی بماند. این طرف قضیه هم هست. لذا در کل کشور ان‌شاءالله این‌چنین هست به‌خصوص در این شهرستان هم از مجموعۀ دانشگاه و دانشگاهیان ما و دانشجویان ما، اساتید ما، مدیریت دانشگاه‌های ما و هم از حوزه،‌طلبه‌ها، روحانیت و مدیریت این مرکز دینی هم باید تقدیر و تشکر کرد. من به سهم خودم، از این دو مجموعه نهایت تقدیر و تشکر را دارم و از اینکه امسال برنامه ریختند در ۲۷آذرماه ان‌شاءالله دوشنبه‌شب، به یاد شهدای عزیز دانشگاه و روحانی در این شهرستان، محفلی را برگزار بکنند و محفل شهدایی را برگزار بکنند، مجدد تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله عموم مردم هم شرکت کنند. یاد شهدا را ما باید زنده نگه داریم تا راه شهدا را بتوانیم برویم.
    دشمنان تلاش می‌کنند یاد شهدا را از خاطر ما ببرند. چرا؟ چون اگر یاد شهیدی رفت، ‌راه شهید هم خواهد رفت. ما باید یاد شهدا را زنده نگه داریم تا هم به فضیلت شهدا برسیم و هم راه شهدا را ان‌شاءالله ادامه بدهیم. این در این رابطه با ۲۷آذرماه.
    یک‌دو نکتۀ دیگر هم خدمتتان عرض کنم که ما هفتۀ قرآن، عترت و نماز را در آموزش‌وپرورش داریم. آمار خوبی بحمدالله در شهرستان از دانش‌آموزان حافظ قرآن، از دانش‌آموزان قاری قرآن، از دانش‌آموزان آشنای با مفاهیم قرآن و تفسیر قرآن در شهرستان داریم که جای تقدیر و تشکر هست از هم دانش‌آموزان عزیزمان، برادر و خواهر ما و هم از معلمین عزیز و دلسوزی که با دیانت خودشان، درواقع و اهتمامشان به بحث قرآن، به بحث عترت، به بحث نماز، مشوق فرزندان ما هستند در روی‌آوردن به این موضوعات. امیدواریم ان‌شاءالله همان‌طوری که در دنیا این عزیزان به بحث قرآن، به بحث نماز، به بحث عترت، اهتمام دارند، ان‌شاءالله در آخرت هم قرآن و عترت و نماز دست همۀ ما را بگیرد و ما را اهل قرآن، اهل ولایت و اهل نماز ان‌شاءالله خداوند متعال قرار دهد. آمارهای خوبی گفتند. من یادادشت کرده بودم که عرض کنم؛ ولی خب چون وقت ممکن است بگذرد،‌ صرف‌نظر می‌کنم و عزیزان هم ما را خواهند بخشید.
    موضوع دیگری که نیاز به تذکر هست و جای قدردانی دارد از عزیزانمان در بحث راهداری و حمل‌ونقل که این هفته را به نام هفتۀحمل ونقل رانندگان و راهداری نامگذاری کردند. به‌خاطر آن پیامی که امام در ۲۶آذرماه دادند برای اینکه رانندگان با ماشین‌های خودشان بروند به بنادر و آنچه که در آنجا هست، حمل کنند به داخل کشور، در یک موقعیتی که کشور نیاز مبرم داشت به آن وسایل و اجناسی که در بندرها جمع شده بود و اگر فرمان امام نبود و اگر اطاعت‌پذیری این عزیزان از ولایت نبود، قطعاً در آن برهه از زمان، کشور ما به مشکل برخورد می‌کرد. لذا جای خداقوتی به این عزیزان دارد. به‌خصوص در آستانۀ زمستان، امیدواریم ان‌شاءالله برف و باران فراوان بشود. این عزیزان خلاصه زحمتشان بیشتر بشود و لطف خدا به مردم بیشتر بشود با زحمت این عزیزان. خب ما هم باید رعایت کنیم آنچه که گاهی باعث تأسف می‌شود و انسان ناراحت می‌شود اخباری که می‌شنود. به‌خاطر یک بی‌احتیاطی، چند نفر در شهرستان مجاور ما، از دنیا رفتند و این بی‌احتیاطی‌ها نباید باشد عزیزان. ما نگاه نکنیم اگر پلیس دیدیم، سرعتمان را سرعت مطمئنه کنیم و اگر آن دوربین‌ها عکس شمارۀ ماشین ما را گرفت، آنجاها رعایت کنیم. ما وظیفۀ شرعی داریم، عالَم محذر خداست، فرق نمی‌کند. در رانندگی هم عالَم محضر خداست. در بازار هم عالَم محضر خداست. در حوزه و دانشگاه هم عالَم محضر خداست. در مسجد هم عالَم محضر خداست. اگر ما می‌گوییم به این حرف اعتقاد داشته باشیم، در جاده‌هایمان چه پلیس باشد چه نباشد، چه دوربین شمارۀ ما را برمی‌دارد، باشد یا نباشد،‌ ما باید رعایت کنیم. جان یک انسان چقدر اهمیت دارد برای خدا، وقتی‌که می‌فرماید اگر کسی یک انسانی را به ناحق از بین برد، گویا همۀ مردم را کشته است؛ یعین جان من و شما برای خالق ما خیلی ارزش دارد. چرا برای خودمان ارزش نداشته باشد؟ با یک بی‌احتیاطی، جان‌های عزیزان دارد گرفته می‌شود در این جاده‌ها. آمار به‌مراتب از دوران دفاع مقدس که جنگ بود و تعدادی شهید می‌شدند، الان آمار کشت‌وکشتارها در جاده‌ها به‌مراتب می‌گویند از آن زمان بیشتر است. چرا؟ اینجا که جنگی نیست! خودمان به دست خودمان داریم خودمان را می‌کشیم. نکند مصداق آن آیه قرار بگیریم که: يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْMبه دست خودمان، خانه‌های خودمان را خراب کنیم. خب یک مرد خانه وقتی کشته بشود، شما ببینید آن خانه دیگر چه روزگاری دارد. مادر یک خانه وقتی‌که خدایی‌نخواسته کشته بشود، آن خانه چه حال‌وروزی پیدا می‌کند؟ لذا این هفته را هم ما به این عزیزان، زحمت‌کِشان هم تبریک می‌گوییم و هم برای آن‌ها آرزوی موفقیت و سلامتی داریم.
    اما یک نکته‌ای را هم به دولتمردان عرض کنم که وزیر امور خارجۀ انگلیس به ایران آمد. مردم دقت داشته باشیم. رفتار مسئولین را مردم رصد می‌کنند. از ابتدایی که می‌خواست بیاید، همان قبل از ورودش اعلام کرد که اصلاً من فقط به‌خاطر آزادی دو تا جاسوس در ایران، من به ایران سفر می‌کنم. بحث اقتصادی برایشان مطرح نیست. از آمریکا بدتر، انگلیس است. از انگلیس بدتر، آمریکاست. لذا وقتی این دو تا جاسوس دوتابعیتی را ایران گرفت با آن کارهای مرموز جاسوسی‌ای که انجام داده بودند، وزیر خارجۀ آن کشور می‌آید در ایران. شرط می‌گذارد که با هیچ خبرنگاری مصاحبه نمی‌کنم. برای موضوعات اقتصادی نیامده‌ام. همان اول خط‌کشی کرده است؛ اما این طرف قضیه، وقتی انسان دید که مسئولین چجور شیفتۀ دست‌دادن با او هستند،‌ حالت به‌هم می‌خورد از این‌همه وادادگی در مقابل یک انسان پلیدی که خود آن‌ها در کارنامه و زندگی‌نامۀ همان آقای وزیر امورخارجۀ انگلیس بخوانید، زن‌بارگی، جنایت، همه‌چیز در پروندۀ کثیفش بود که از حذبشان بیرونش کردند؛ ولی مجدد مردمش باز به او رأی دادند و آوردند او را بالا تا به اینجا رسید. حالا این‌چنین شخصی می‌آید در ایران، مسئولین چنان صف کشیده‌اند برای دست‌دادن به او! ما تشکر می‌کنیم از رئیس مجلس که حرف‌های خیلی خوبی زد در مقابل آن آقا. گفت انگلیس تابه‌حال به هیچ تعهدی عمل نکرده است و هیچ کاری را خلاصه در حد ایران که به نفع ایران بوده است، انجام نداده است. صحبت‌های قاطع و خوبی رئیس مجلس کرد. ما تشکر می‌کنیم از ریاست محترم مجلس. ما توقعمان این بود که همۀ مسئولین به این آقا این را تذکر بدهند. اصلاً نپذیرندش. تو برای آزادی دو تا جاسوس می‌خواستی چه‌کار کنی؟‌ کشور ما قانون دارد. قوۀ قضاییه مقتدر دارد. آمدن تو چه دردی را از ملت ما دوا می‌کند؟‌ این انگلیس خبیث را ما فقط بشناسیم که به‌عنوان جاده‌صاف‌کن برای آمریکا به هرجا می‌رود، دارد عمل می‌کند. لذا شایسته است که مسئولین یک‌مقدار به‌هوش باشند. مصلحت ملت را، مصلحت کشور را، با درایت و حفظ جایگاه این ملت، در مقابل دشمنان بایستی حفظ کنند. ما از ارتباط با انگلیس، تابه‌حال چی گیرمان آمده است؟ تاریخ را مطالعه بکنیم. بیش از چهل مورد، از دورۀ قاجار و پهلوی و جمهوری اسلامی، بیش از چهل مورد خیانت انگلیس به ایران هست. این‌هم نکته‌ای که مسئولین ان‌شاءالله به آن توجه داشته باشند.
    خب شما ببینید وزیر امورخارجۀ فرانسه و کشور فرانسه، ادعا می‌کند که ما می‌خواهیم به ایران برویم. در آستانۀ آمدن به ایران، آن حرف‌ها را در حضور نتانیاهو اعلام می‌کنند و شدیداً ایران را محکوم می‌کنند به‌عنوان محور باز شرارت به بیان دیگری دارد در حضور آن آقا، بیان می‌کند و مجوز می‌دهد به منفاقین برای راهپیمایی علیه ایران. از آن طرف هم می‌گوید ما می‌خواهیم به ایران بیاییم! عجب کشور بی‌دروپیکری پیدا کرده‌اند این‌ها! یک روز به او ظلم کنند، یک روز بخواهند به آنجا بیایند. این‌ها اگر خدایی‌نخواسته ما بحث نفوذی که مقام معظم رهبری فرمودند، یک‌مقدار بخواهیم جدی بگیریم، بعضی از مسئولین شاید نفوذی دشمن باشند که این‌چنین زمینه را برای رفت‌وآمد آسان آن‌ها به این کشور فراهم کنند. ملت ما، فریادش بلند است. صدایش رساست. مُشتش کوبنده است و گلولۀ تفنگ او هم پیش‌برنده است. در مقابل این دشمنان و یک لحظه هم از مواضع رهبری عقب‌نشینی نخواهد کرد، لذا ما با همان فریاد اول انقلاب که «مرگ بر آمریکا» می‌گفتیم، «مرگ بر انگلیس» می‌گفتیم،‌ «مرگ بر اسرائیل» می‌گفتیم، الان هم با همان صدای رسا و با همان مشت‌های کوبنده و گره‌کرده، فریاد می‌زنیم «مرگ‌ بر آمریکا» «مرگ بر انگلیس» و «مرگ بر اسرائیل».
    و جهت اینکه بدانند اگر منفاقینی در داخل کشور هستند، وابسته‌هایی در داخل کشور هستند و از آن نفاقشان و وابستگی‌شان می‌خواهند استفاده کنند، سوءاستفاده کنند، باب مراودۀ این‌ها را به این کشور از آن باب باز کنند، با همان صدایی که می‌گوییم «مرگ بر آمریکا» با همان فریاد، باز صدا می‌زنیم و فریاد می‌زنیم «مرگ بر منافق» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه».
    اعوذبالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. Nقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌM. صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
    پایان خطبۀ دوم

    خطبه های صوتی و متنی نماز جمعه 17-09-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 17-09-1396  خطیب :حجت الاسلام  والمسلمین امینی  امام جمعه شهرستان بردسکن [attachment=211]                 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ...

    خطبه های متنی نماز جمعه 20-5-1396

      خطبه های متنی نماز جمعه 20-5-1396 جمعه، ۲۰مرداد۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب حجت‌الاسلام امینی. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ....

    متن خطبه های نماز جمعه 23-4-1396

    متن خطبه های نماز جمعه 23-4-1396   جمعه، ۲۳تیر‌۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ....

    خطبه های متنی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 16-4-1396

      جمعه، ۱۶تیر۱۳۹۶، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    متن نماز جمعه 20-12-1395

    جمعه، بیستم‌ اسفند۱۳۹۵، شهرستان بردسکن، خطیب حجت‌الاسلام امینی، مکان مسجد جامع و مصلای شهر بردسکن. سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد