خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه, خطبه های صوتی, سخنرانی تاریخ ارسال: 1396/12/05 - 09:29
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396
    خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     



    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 4-12-1396

     

    جمعه، ۴اسفند۱۳۹۶. شهرستان بردسکن. مسجد جامع و مصلای شهر. خطیب حجت‌الإسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَباالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ عَلی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین الْهُدَاةِ الْمَهْدِيِّين وَ لَا سِیَّما بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدائِهِمْ اعداء الله مِنَ الان الی يَوْمِ لِقاء الله اوصيکم و نَفسی عباد الله بِتَقوی الله و طاعَة و اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، مؤمنین و مؤمنات را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم.

    در ادامۀ مباجث و مطالب هفته‌های گذشته، در آثار و تبعات لقمۀ حرام، در روایت رسول گرامی اسلام، خطاب به مولای متقیان، فرمودند یکی از آثار لقمۀ حرام این است که حوزۀ یقینیات انسان را هدف قرار می‌دهد لقمۀ حرام و تضعیف می‌کند. اعتقادات انسان ضعیف می‌شود. «ضَعُفَ یَقْینُ» در مباحث توحید و اصول دین، همۀ عزیزان مستحضر هستند که حوزۀ یقینیات است. با استدلال، انسان باید به یقین برسد. اگر اهل لقمۀ حرام شد کسی، بحث توحیدش، مشکل پیدا می‌کند. نبوت او مشکل پیدا می‌کند. امامت، معاد، عدل، همۀ این‌ها آسیب می‌بینند. لذا خیلی باید مراقب باشیم. مطالبی در این رابطه بیان شد، در این هفته، بعضی از آثار یقین را برای عزیزان عرض می‌کنیم؛ یعنی کسانی‌که به این مرحلۀ یقین رسیدند، عنوان موقن بر آن‌ها صدق می‌کند، یک ویژگی‌های خاصی دارند.

    در حوزۀ توحید، در حوزۀ معاد و در حوزۀ شخصی و اجتماعی، از یک ویژگی‌های خوبی برخوردار می‌شوند. در موضوع توحید، رسول گرامی اسلام فرمودند که: «أَما عَلَامَةُ الْمُوقِنِ فَسِتَّةٌ» انسان به یقین رسیده، شش نشانه دارد. شش علامت دارد. در حوزۀ توحید، فرمودند که: «أَيْقَنَ أَنَّ اللهَ حَقٍّ فَآمَنَ بِهِ.» حقیقتاً به خدا یقین پیدا کرده است، به وجود خدا. خدایی هست. ما در مرحلۀ اقرار، اقرار می‌کنیم که خداوند هست؛ اما در باور ما هم آیا این‌چنین هست؟ اگر در باور ما هم این ادعای ما که خدایی هست، تحقق پیدا کرده باشد، ما اهل یقین بشویم، باید ایمان ما به خدا خیلی قوی‌تر از آنچه که الان، خودم را که می‌شناسم، عرض می‌کنم، هست، باید باشد. خیلی از حرف‌ها دیگر آن‌موقع مطرح نمی‌شود. خیلی از کارها انجام نمی‌شود. خیلی از کارهایی که باید انجام بشود، انجام می‌شود. لذا فرمودند که از نشانه‌های انسان‌های به یقین رسیده این است که «أَيْقَنَ أَنَّ اللهَ» یقین به وجود خدا دارند. یقین به صفات خداوند متعال دارند. چه صفات جلالیۀ خدا، چه صفات جمالیۀ خدا، چه صفات ثبوتی خدا، چه صفات سلبی خدا. به همۀ این‌ها یقین دارند «فَآمَنَ بِهِ» به آن خدای با این ویژگی‌ها که یقین پیدا کردند، ایمان می‌آورند. ایمانشان منشأ آن، یقین به وجود خداست. آن‌موقع ببینید این‌چنین شخصی، به کجا می‌رسد.

    نمونه‌اش در عصر ما، به آنجا می‌رسد که امام(ره) فرمودند: «عالم محضر خداست.» این ««أَيْقَنَ أَنَّ اللهَ» است. «فَآمَنَ بِهِ» عالم، محضر خداست. ما تا چشم پلیس را غایب می‌بینیم، فوراً چراغ قرمز رد می‌کنیم. جایی که سبقت نباید بگیریم، سبقت می‌گیریم. سرعت بالا می‌گیریم. بعد که ما را می‌گیرند و می‌گویند این‌قدر تخلف داشته‌ای، چرا؟ می‌گوییم شما را ندیدم! همۀ تخلفات انسان ناشی از این است که خدا را نمی‌بیند. لذا در نظام جمهوری اسلامی، امام(ره) فرمودند: «خلاف قانون، خلاف شرع است.» اگر ما یقین داریم به اینکه خدایی هست و خداوند شریعتی را برای ما مقرر کرده است، پیامبرانی را برای ابلاغ آن رسالت و شریعت، فرستاده است، ائمۀ اطهار، اوصیا و انبیاء آمده‌اند. در دورۀ غیبت، باید ما خیلی از این کارهای خلاف قانون هم حتی نباشد. ؟؟؟ (۰۸:۲۵) را باید انسان عمل کند. لذا فرمودند از نشانه‌های اهل یقین، اولینش این است: «أَيْقَنَ أَنَّ اللهَ حَقٍّ فَآمَنَ بِهِ» این‌جور ایمانی از خدا بخواهید.

    و در حوزۀ معاد فرمودند: «أَيْقَنَ بِأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ فَحَذِرَ.» یقین دارد که مرگ، حق است. لذا خیلی نگران مرگ و مردنش است. بی‌خیال نیست. می‌داند که با مردن، بحث انتقال از دنیایی به دنیای دیگر است. از دنیایی که فقط اینجا کار می‌کرد، تلاش می‌کرد، کسی از او نمی‌پرسیده، حالا می‌خواهد به دنیایی وارد بشود که آنجا می‌خواهند از او فقط بپرسند. «فَحَذِرَ» لذا خیلی نگران آخرتش است. «أَيْقَنَ بِأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ فَحَذِرَ» لذا برحذر است از آنجا.

    اگر ما برحذرباشیم، حداقل نگران شب اول قبر خودمان باشیم و پرسش و سؤالی که می‌شود و آمادگی جواب را داریم یا نداریم، باز از این بهتر خواهیم بود. یک دانشجو، یک طلب، یک دانش‌آموز ممکن است در طول سال، در ایامی که می‌باید درس بخواند، گاهی سستی کرده باشد؛ اما آستانۀ امتحانات که فرا می‌رسد، ببینید دانشجویان ما چه حال‌وروزی دارند. طلبه‌های ما چه حال‌وروزی دارند. دانش‌آموزان ما چه حال‌وروزی دارند. شب‌وروز نشناخته، از قید و بند همۀ تفریحاتشان جدا می‌شوند و قید همۀ خوش‌گذرانی‌ها را می‌زنند، می‌گویی چرا؟ می‌گوید امتحان پیش‌روی داریم. می‌خواهیم جواب بدهیم سؤالاتی که کنکور به ما می‌دهد. فرمودند: «أَيْقَنَ بِأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ فَحَذِرَ.» برحذر است که مرگ او برسد و نتواند جواب بدهد. این دوم.

    سومین نشانۀ اهل یقین در حوزۀ معاد، فرمودند: «وَ أَيْقَنَ بِأَنَّ الْبَعْثَ حَقٌّ فَخافَ الْفَضِيحَةَ مِنها» می‌داند که مبعوث شدن و برانگیخته شدن از قبرها، حق است. این فقط برای تلقین اموات ما نیست که وقتی‌که می‌خواهند دفن کنند، یک تلقین موقعی که توی قبر هست، می‌خوانند. به‌خصوص سفارش شده است آن تلقین آخر، بعد از آنکه روی قبر را می‌پوشانند، بیشتر تأکید شده است که خوانده بشود؛ چون همه دارند می‌روند، اینجا نزدیک به سؤال و جوابش می‌شود. می‌داند که از این قبرها، با این کیفیت، یک روزی بیرون خواهد آمد و آنچه که از صفات، با خودش برده است، با او ظاهر خواهد شد. از آن ؟؟؟ (۱۱:۲۹) و رسوایی آن روز می‌ترسد. حالا اگر ما یک‌وقتی فکر این‌ها را بکنیم. ببینیم در حوزۀ عمل ما چقدر اثرگذار است. لذا فرمودند کسی‌که یقین داشته باشد به اینکه خلاصه، بعث، مبعوث شدن از قبرها، حق است، قطعی است، از رسوایی آن روزش همیشه نگران است. ما از رسوایی در این دنیا، پرونده‌های اعمال ما را، یک مثال ساده بزنیم. اگر الان تلفن‌های همراه ما را بگویند آقا همین‌جوری بدهید. می‌خواهیم برویم چک کنیم. ببینیم شما کجاها رفته‌اید. همه نگران هستند. آقا این لپ تاپ‌ تو را، این کامپیوتر تو را می‌خواهند بیایند متخصصین چک کنند. ببینند تو کجاها رفتی. چند نفر می‌توانیم رنگمان زرد نشود؟ خیلی سخت است. حالا از قبر انسان می‌خواهد بیرون بیاید، کل آن صفاتی که با خودش به قبر برده است، همۀ این‌ها با او سر از قبر درمی‌آورند. لذا می‌گویند چهرۀ انسان‌ها در آخرت، آن‌هایی که اهل کارهای زشت هستند، کریه‌تر از هر موجودی در این دنیا هست؛ چون از میان موجودات، زشتی‌هایش را با این فرد همراه می‌کنند. چهره ممکن است چهرۀ خوک باشد، آن کسی‌که فضیحۀ در شهوات است. شتر باشد، کسی که اهل کینۀ دیگران هست. زنبور باشد، کسی‌که اهل نیش زدن به دیگران هست. عقرب باشد، کسی‌که اهل آزار رساندن به دیگران است. یک موجودی معجون از همۀ این حیوانات. خیلی وحشتناک می‌شود واقعاً. لذا فرمودند کسی‌که یقین داشته باشد به این موضوع، «وَ أَيْقَنَ بِأَنَّ الْبَعْثَ حَقٌّ فَخافَ الْفَضِيحَةَ مِنها» از فضیحه و رسوایی آن لحظه‌ای که از قبر با این صفات زشتش بیرون بیاید، می‌ترسد، «فَخافَ».

    چهارم فرمودند از نشانه‌هایش این است: «وَ أَيْقَنَ بِأَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ فَاشْتاقَ إِلَيْها.» آدمی که اهل یقین است، در کنار آن خوف از مبعوث شدن از قبر و بیرون آمدن و خوف خود مرگ و این‌ها، خب یک‌سری وعده‌های خوبی خداوند داه است، بهشت را برای مؤمنین، خدا وعده داده است. آدمی که یقین دارد که بهشت حق هست، لذا مشتاق به‌سوی بهشت است. کسی‌که یک کاری را با اشتیاق انجام می‌دهد، شما در نظر بگیرید با یک کسی‌که کار را با اکراه انجام می‌دهد. من و شما اگر یقین داشته باشیم که خداوند مزد این قدم‌هایی که برداشته‌ایم برای نماز جمعه، برای نماز جماعت، برای کمک به نیازمندان،‌برای دستگیری از ضعفا، یقین داشته باشیم پاداش این‌ها بهشت است که خداوند وعده داده است، این کارها را خیلی با طیب نفس، با رغبت، با سرعت، با دقت انجام می‌دهیم. آن‌هایی که انجام نمی‌دهند یا کاهلی در دستورات خدا دارند؛ چون یقین ندارند هنوز به این وعده‌های خدا. اهل یقین، کارها را سریع انجام می‌دهند. مشتاقانه انجام می‌دهند.

    پنجم فرمودند: «وَ أَيْقَنَ بِأَنَّ النّارَ حَقٌّ فَظَهَّرَ سَعْيَهُ لِلنَّجَاةِ مِنْها.» یقین دارد آتش جهنم حق است، لذا همۀ تلاش خودش رابرای نجات از آتش جهنم، به‌کار می‌بندد. همۀ سعی خودش را برای این متمرکز می‌کند که از آن آتش وعده داده شده، خودش را نجات بدهد. اگر خدایی‌نخواسته در گوشه‌ای از خانۀ من و شما آتشی اتفاق بی‌افتد که بخواهد فراگیر بشود و خانه را تهدید کند، شما ببینید که آن خانواده،‌شعلۀ به‌قول‌معروف همین اجاق خوراک‌پزی را خانم فراموش کرده باشد شیر گاز آن را ببندد. اطمینان پیدا کردیم گاز دارد می‌آید، فضای خانه را گرفته است، حالا می‌بینید اگر فاصله داشته باشیم با خانه، با چه سرعتی تلاش می‌کنیم زود خودمان را برسانیم. هنوز آتش نگرفته است، مقدمات بروز آتش‌سوزی را جلویش را بگیریم که اتفاق نیفتد. این وعدۀ خداست آتش برای انسان‌های گنهکار، برای انسان‌های کافر، برای انسان‌های مشرک، برای انسان‌هایی که گناه کرده‌اند، توبه‌نکرده از دنیا بروند. مال مردم را خورده است، ردنکرده از دنیا بروند. این وعدۀ خداست. فرمودند که همۀ تلاش خودش را، «فَظَهَّرَ سَعْيَهُ لِلنَّجَاةِ مِنْها» سعی خودش را برای نجات از این آتش متمرکز می‌کند. دیگر فرصت کار دیگری، خرابکاری در جای دیگری را پیدا نمی‌کند.

    ششم فرمودند: «وَ أَيْقَنَ بِأَنَّ الْحِسابَ حَقٌّ فَحاسَبَ نَفْسَهُ.» یقین دارد که خلاصه حسابرسی خدا حتمی است. لذا قبل از حسابرسی دقیق خدا، خودش به حساب خودش می‌رسد. خودش محاسبه‌گر نفس‌اش است. سخت‌ترین کارها، در مراحلی که علمای اخلاق فرموده‌اند، مشارطه که اول صبح انسان با خودش شرط ببندد که طاعت خدا را انجام بدهد، تخلف نکند، اگر تخلف کرد، جریمه برای خودش قرار بدهد که عرض کردم یکی از علمای بزرگ، وقتی‌که یک روز سر درس فقط عصبانی می‌شود، برای اینکه دومرتبه عصبانی نشود در پرسش و سؤال شاگرد، یک سال بر خودشان روزه واجب می‌کنند. می‌گویند خدایا من اگر دومرتبه سر کلاس، عصبانی شدم، یک سال روزه بگیرم. وقتی می‌گویند آقا شما یک سال چرا قرار دادید؟ می‌گوید چون دیگر فکر این موضوع هم به ذهنم نیاید که بخواهم عصبانی بشوم. حالا انسان اول صبح شرط کند در طول روز، مراقبه داشته باشد که به آن شرط‌ها عمل کند. در آخر شب، محاسبه کند که آیا عمل کرده است به آن شرط‌ها و متخلف نیست. این محاسبه کار مشکلی است. کل روزت را باید ثانیه‌به‌ثانیه، دقیقه‌به‌دقیقه، ساعت‌به‌ساعت ثبت‌وضبط داشته باشی. در حافظه‌ات داشته باشی. در کاغذی بنویسی. ببینی چقدر انسان کار مشکلی است. فرمودند چون یقین دارد به اینکه حسابرسی خداوند، حق است، «فَحاسَبَ نَفْسَهُ» خودش قبل از آن محاسبۀ قیامت و آخرت، خودش به حساب خودش خلاصه دقیق رسیدگی می‌کند.

    خدایا، به عزت امام‌زمان(ع) قسم‌ات می‌دهیم ما را اهل یقین قرار بده.

    - الهی آمین.

    این شرایط، این ویژگی‌ها، این صفات اهل یقین را به همۀ ما عنایت بفرما.

    - الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدِهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ علی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ وَ نذير نقمته أبِی القاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ علی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیة الله فی الأرضین وَ صلاة وَ سلام علی بن ابیطالب علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی بن الحسین و محمد بن علی وَ جعفر بن محمد وَ موسی بن جعفر وَ علی بن موسی وَ محمد بن علی وَ علی بن محمد وَ الحسن بن علی وَ الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء ‌الله من الآن الی یوم لقاء الله.

    اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه اوصيکم و نَفسی عِبادَ الله بِتقوی الله.

    مجدداً در خطبۀ دوم، خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. تشکر می‌کنم قبل از هر موضوعی از حضور مؤمنانه و بابصیرت شما مردم، هم در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) که حقیقتاً حضوری عاشورایی برای شهادت حضرت زهرا(س) در شهرستان را شاهد بودیم و در کل کشور. امیدواریم خداوند این قدم‌ها را بر صراط نلغزاند و در راه تثبیت محبت و ولایت و معرف اهل بیت، ان‌شاءالله استوارتر قدم‌های همۀ ما را خداوند بگرداند و حضور دیگر که حضور بابصیرتی بود در تشییع و استقبال از دو شهید و عزیز بزرگوار گمنام که در این شهرستان هم خوب بحمدالله مردم استقبال کردند از این دو شهید عزیز در امامزاده سیدطاهر(س) و هم خوب بدرقه و تشییع کردند تا لحظۀ آخر. درود خدا بر شما مردم. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند، روح مطهر شهدا را از همۀ ما راضی بگرداند. همه حضور داشتند. من نمی‌توانم همه را به نام یاد کنم. به‌طور کلی عرض می‌کنم. مسئولین عموماً، شما مردم عموماً، بحمدالله زن و مرد، پیر و جوان، همۀ اصناف حضور داشتند که امیدواریم خداوند متعال، اجر و مزد همۀ این عزیزان را، شفاعت شهیدان به همه‌مان قرار بدهد.

    مناسبت‌هایی را داریم در هفتۀ جاری. سه‌شنبه، روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده است. نهاد امور تربیتی و تربیت اسلامی، از صدقه‌های جاری دو شهید عزیز و بزرگوار، شهید رجایی و باهنر، هست که در آموزش‌وپرورش این دو شهید عزیز، این را تأسیس کردند، بنا نهادند و تا این زمان، فرازونشیب‌هایی را طی کرده است؛ ولی امروز باز بحمدالله توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است. خب، از آنجایی که برای تغییر و تحول و تکامل یک جامعه، علم و دانش به‌تنهایی شرط لازم هست؛ اما شرط کافی نیست. شرط کافیِ تغییر و تحول همراه با تکامل و پیشرفت، این است که اخلاق، معنویت، یا به تعبیر دیگری که جامع اخلاق و معنویت هست، همان تربیت اسلامی که مهم هست، باید باشد. شرط کافی این است. دانش، شرط لازم است. این شرط کافی است که باید وجود پیدا بکند تا به آن حد اعلاء از معنویت و اخلاق و تربیت ان‌شاءالله برسیم. لذا مقام معظم رهبری می‌فرمایند که این تربیت هم با سخنرانی و تدریس نمی‌شود؛ بلکه بیشتر با عمل استاد، معمل، روحانی، مبلغ، والدین تحقق پیدا می‌کند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «درس اخلاق را با کتاب نمی‌شود منتقل کرد. بیش از کتاب و بیش از زبان، رفتار مؤثر است.» این فرمایش مقام معظم رهبری است. و امام‌صادق(ع) فرمودند: «کُونُوا دُعاةَ النَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ‌.» مردم را دعوت کنید؛ اما نه با زبان تند. با غیر زبان تند. «لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَير فَإِنَّ ذلِکَ داعِيَةٌ.» فرمودند باید مردم از شما ببینند. ورع، پاک‌دامنی، تقوا را مردم باید ببینند. در استاد، در معلم،‌در روحانی، در مبلغ، در مسئول، ورع و پاک‌دامنی را باید ببینند. پاک‌دستی را باید ببینند. اجتهاد و تلاش و کوشش و جدیت را باید ببینند. این مفاهیم، با سخنرانی انتقال پیدا نمی‌کند. باید ببینند، «لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ»‌ نماز را باید مردم ببینند. چرا جامعۀ ما نمازخوان‌هایش بحمدالله زیاد است؟ چون کسانی‌که سخن از نماز می‌گویند، نمازخوان هستند اقلاً. «لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَير» خوبی را باید ببینند مردم. هزار سخنرانی انسان بکند، تأثیر یک‌ذره عمل را ندارد. «فَإِنَّ ذلِکَ داعِيَةٌ» امام‌صادق(ع) می‌فرمایند این‌جوری. یعنی عمل شما دعوت می‌کند مردم را به ورع، به اجتهاد و تلاش، به نماز، به خوبی‌ها عمل ما دعوت می‌کند. لذا با این تعبیر امام‌صادق(ع) و مقام معظم رهبری که فرمودند، وظفۀ استاد،‌معلم، روحانی، مبلغ و مسئول، خیلی سخت می‌شود. دیگر نمی‌شود با سخنرانی مردم را نگه داشت. نمی‌شود با سخنرانی مردم را سرشان را گرم کرد. نمی‌شود با سخنرانی، خلاصه مردم را به هر طریقی که می‌خواهی، نه. آنکه نهانیده می‌کند خوبی‌ها را در وجود مردم، آن عمل است. و امور تربیتی، در آموزش‌وپرورش یعنی این موضوع؛ یعنی معلم ما، استاد ما، روحانی ما، مبلغ ما، باید با عمل خودش، منتقل کند. درود بر شهید رجایی و باهنر که این نهاد را تأسیس کردند و اگر آن‌طوری که آن دو بزرگوار، هدفشان بود، محقق می‌شد و معلمین ما، دوره‌های مخصوص این قضیه را دیده بودند، قطعاً وضعیت جامعۀ ما غیر از این بود که الان داشتیم. عرض کردم فراز و نشیب را، در یک دوره‌ای کلاً این را مسکوت گذاشتن، باز بحمدالله الان به آن توجه می‌شود. قطعاً اگر آنچه که وظیفۀ ما هست، به‌عنوان روحانی، به‌عنوان مبلغ، به‌عنوان معلم، به‌عنوان استاد که بیان می‌کنیم، در عمل ما هم ببینند، مردم هم دلبستگی‌شان به اسلام و ارزش‌ها و تقییداتشان به دین، خیلی از این فراتر هست. خدایا، ماها را اهل عمل قراربده.

    و اما مناسبت دیگر، ۹اسفندماه، سالروز فرمان حضرت امام مبنی بر تأسیس بنیاد مستضعفان و جانبازان در سال ۱۳۵۷؛ یعنی چند روز که از پیروزی انقلاب گذشت، در ۲۲بهمن‌ماه، انقلاب پیروز شد. در ۹اسفندماه،‌اما دستور تأسیس بنیاد مستضعفان را دادند. از این عنایت امام به تأسیس یک بنیادی به نام مستضعفان و جانبازان و توجه به قشر مستضعف، ما به دست می‌آوریم که آموزه‌های دینی ما و نظام جمهوری اسلامی ما، در خدمت هب مستضعفان، اولین وجهۀ همت‌اش است. هر کاری که به نفع مستضعفان هست، باید انجام بشود و خدا نگذرد از گناه کسانی‌که در این نظام، حرفی بزنند، کاری بکنند، قانونی تصویب کنند، سخنرانی‌ای داشته باشند که بوی جدایی این انقلاب از مستضعفین از آن بیاید. باید خیلی مراقب باشند مسئولین. از اینکه در چند روز از انقلاب گذشته است، این بنیاد، بنا می‌شود برای مستضعفین، باید همۀ ما که ادعای خط امام می‌کنیم، بدانیم جهت انقلاب را و خط امام را که این مبتنی بر خدمت به مستضعفین است.

    در همین رابطه، مقام معظم رهبری فرمودند اشرافی‌گری و بی‌توجهی به مستضعفان، ارتجاع و حرکاتی ضدانقلابی است؛ یعنی اگر کسی تو این نظام جمهوری اسلامی، روحیۀ اشرافی‌گری به خودش گرفت، از مستضعفین خودش را بالاتر دانست، حالا چه می‌خواهد مسئول باشد، چه می‌خواهد مسئول نباشد، فرقی نمی‌کند، خلق‌وخوی اشرافی‌گری پیدا کرد، می‌فرمایند این ارتجاع است؛ یعنی قبل از انقلاب، این‌جوری بود هاست که به مستضعفین توجه‌ای نمی‌شده است. مستضعفین له می‌شدند. بعد از انقلاب نباید این‌جوری باشد. باید توجه بیشتری در قوانین به مستضعفین بشود. در اجرا، باید مستضعفین مدنظر مسئولین قرار بگیرند. می‌فرمایند این ارتجاعی که می‌گویند، همین است. ضدانقلابی که می‌گویند، همین روحیۀ اشرافی‌گری است که کسی پیدا بکند. یک نفر از سیری خوابش نبرد و یک نفر از گرسنگی. این اصلاً با آموزه‌های دینی ما که انقلاب ما هم مبتنی بر دین است، سازگاری ندارد. هرکسی بخواهد راهی برود، غیر از خدمت به مستضعفین، راه ضدانقلاب را رفته است. باید توجه داشته باشیم. لذا در دیدارشان مقام معظم رهبری با مردم آذربایجان، وقتی‌که خدمت آقا رسیدند، چند محور فرمایشات مقام معظم رهبری بود. یکی اینکه تداوم این انقلاب اسلامی، به حضور مردم هست. اگر ما بخواهیم این انقلاب ادامه پیدا بکند، بدون حضور مردم نمی‌شود. لذا باید زمینه‌های حضور مردم، دلگرمی مردم، امید مردم را مواظب باشند که گاهی خدایی‌نخواسته مردم ناامید نشوند. سرخورده نشوند. دلسرد از انقلابشان نشوند که دشمنان دارند مرتب تبلیغ می‌کنند که مردم ما دلسرد بشوند. خدایی‌ناخواسته ما هم در داخل بیاییم حرفی بزنیم، کاری بکنیم، جوری رفتار بکنیم که مردم احساس کنند دیگر به آن‌ها توجهی نمی‌شود. استمرار این انقلاب، فرمودند به حضور مردم هست.

    دوم، مقام معظم رهبری فرمودند انتقاد از مسئولین یا مشکلات موجود، به‌معنای انتقاد از اصل نظام نیست. با دلبستگی به نظام، قابل جمع است. لذا نباید ما جوری تبلیغ کنیم که اگر کسی به یک مسئولی انتقاد کرد، بگویند آقا این به انقلاب اعتراض کرده است و انتقاد کرده است. دشمنان همین را می‌خواهند. شما ببینید یک حرکت کوچکی در یک شهرستانی انجام می‌شود، فوراً در بوق و کرنا می‌کنند که می‌خواهند بگویند این‌ها در مقابل نظام ایستاده‌اند. نه آقا، در مقابل نظام نیستند مردم. دلبستۀ به نظام هستند. از فلان مسئول، از فلان کاستی‌ها نگرانند. در یک دوره‌ای، در همین کشور ما، این‌قدر تبلیغ کردند، یک شخصی را این‌قدر مقدس کردند،‌ بردند بالا که ما طلبه‌ها هم می‌ترسیدیم گاهی انتقاد بکنیم. تا از او انتقاد می‌کرد کسی، می‌رفت سمت اینکه این با انقلاب مخالف است. نه، ما با سیاست این شخص مخالفیم. انقلابمان را دوست داریم. رهبری‌مان را دوست داریم. نظاممان را دوست داریم. خادم مردم هم هستیم؛ ولی با این شخص مشکل داریم. لذا باید مسئولین این‌ها را بدانند که کارهایشان را درست کنند. خودشان را درست کنند. فوراً مردم را برچسب ضدانقلاب به آن‌ها نزنند. این فرمایشات مقام معظم رهبری بود.

    سوم، پیشرفت کشور، حاصل انقلاب اسلامی ملت بوده است؛ اما در عرصۀ عدالت، مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما عقب هستیم. دهۀ چهارم را مقام معظم رهبری دهۀ پیشرفت و عدالت فرمودند. در بحث پیشرفت و عدالت، بحمدالله پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای بوده است. دشمنان هم به این‌ها اعتراف کردند که انقلاب اسلامی، خیلی کار کرده است؛ اما مقام معظم رهبری می‌فرمایند متأسفانه در موضوع عدالت، ما پیشرفت نکرده‌ایم. این خود فرمایشات مقام معظم رهبری است. کسانی‌که متولی امور هستند، باید این را بگیرند. بحث عدالت، از شعارهای اولیۀ انقلاب اسلامی بوده است. اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند کوتاهی شده است، کسانی‌که کوتاهی کردند، نام نمی‌برند، بزرگواری می‌کنند، مردم که می‌شناسند. به سکوت آقا، سکوت می‌کنند؛ وإلا همۀ کسانی‌که عدالت را رعایت نکردند در این کشور، مردم شناسایی‌شان کردند؛ ولی به سکوت آقا، سکوت می‌کنند. اگر روزی، اشاره‌ای از طرف ولی‌فقیه، مقام معظم رهبری بشود بر اینکه این کسانی‌که عدالت را زیر پا گذاشته‌اند و ظلم که در مقابل عدالت قرار می‌گیرد، به‌سمت ظلم و ستم رفتند، بگیرند، مردم آن‌ها را خوب می‌شناسند و دامنشان را خواهند گرفت. اگر در این دنیا هم گرفته نشود، در آخرت قطعاً خدا دامن آن‌ها را خواهد گرفت. یقۀ آن‌ها را خواهد گرفت. رهایشان نمی‌کند خداوند. مقام معظم رهبری از این ناراحتند. ما آنچه که باعث مکدر شدن خاطر ولی‌فقیه بشود، ما را هم مکدر می‌کند، ناراحت می‌کند. لذا باید به فکر عدالت باشند مسئولین. این حقوق‌های نمی‌دانم چنددَه میلیونی برای افراد و حقوق‌های در حد محتذر زندگی کردن برای عده‌ای، این خلاف عدالت است. این‌ها را باید رفع کنند مسئولین.

    موضوع دیگری که مقام معظم رهبری در این فرمایشاتشان داشتند، فرمودند که آسیب‌شناسی انقلاب در چهلمین سال انقلاب باید بشینند آسیب‌شناسی کنند. بعد دوسه نمونه‌اش را آقا ذکر می‌کنند. می‌فرمایند ارتجاع، یکی از آسیب‌های این انقلاب است. اشرافی‌گری، یکی از آسیب‌های این انقلاب است. وابستگی به خارج، یکی از آسیب‌های این انقلاب است. جدایی از مردم، یکی از آسیب‌های این انقلاب است. بی‌اعتنایی به ارباب‌رجوع، جواب ارباب‌رجوع را درست ندادن، کارشان را در ساعات اداری درست انجام ندادن، این‌ها از آسیب‌های انقلاب است و محورهای دیگری که در این فرمایشات معظم له بود که من خواهش می‌کنم ان‌شاءالله عزیزان حتماً مراجعه کنند و مطالعه کنند. مسئولین هم به فکر باشند. ما پیرو مقام معظم رهبری هستیم.

    دو تذکر هم در خاتمه عرض می‌کنم. یکی اینکه ببینید عزیزان، مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های اخیرشان بر موضوع وحدت، تأکید دارند. همۀ ما مکلف هستیم، همۀ ما موظف هستیم بحث وحدت، همدلی، همراهی را تقویت کنیم. بگوییم. صحبت‌های اختلاف‌انگیز نزنیم. گاهی یک شخص عادی، یک حرفی را می‌زند. آن خیلی فرق می‌کند تااینکه یک مسئولی بیاید یک حرفی را بزند. اگر مقام معظم رهبری تکلیف به وحدت کردند، همۀ ما مکلفیم به این موضوع. لذا نمی‌تواند شخصی سخنرانی بکند. همۀ مرزها را بشکند. از وحدت به‌قول‌معروف هیچی باقی نگذارد، بعد توقع داشته باشد همه بیایند با او وحدت کنند. نه، ما با مقام معظم رهبری، به امر آقا، با همۀ مسئولان متحد هستیم؛ ولی مسئولین هم خلاصه یک مرزی دارند، آن‌ها هم رعایت کنند.

    توجه داشته باشیم عزیزان، بعضی از نهادهای امام بنیاد، یعنی امام بنیاد آن را گذاشته‌اند، بنیان آن را گذاشته‌اند و آن را تأسیس کرده‌اند. یک‌جورهایی تبلیغ می‌شود که این نهادها، آسیب ببینند. با اینکه طرف خودش مسئول است، می‌بینی حرف‌هایی می‌زند دل مردم خالی بشود. مردم به این نهادهایی که به دست مبارک امام تأسیس شده‌اند، بی‌اعتماد بشوند. خب باید رعایت کنند این مسئولین. ما بحث از وحدت می‌کنیم، وحدت‌شکنی خودمان نباید بکنیم.

    تذکر آخرم این است که در یک شهرستان مذهبی و دینی مثل شهرستان بردسکن که شاید واقعاً بشود نمرۀ بیست داد به این مردم. گاهی نشریات محلی ما یک حرف‌هایی، یک مطالبی می‌نویسند که هم خلاف شرع است، هم خلاف عرف است. نمی‌دانم به چه توجیهی این کار را می‌کنند و چرا این کار را می‌کنند. تیتر می‌زنند گاهی در این نشریات خودشان یک مطلبی را و یک نشریه‌ای که سابقه‌اش هم خوب نیست. تا حالا چندین‌بار همین اتفاق افتاده است. هی می‌آید باز زاری و گریه و تمنا که من را ببخشید. آخه چند بار؟ ما از مدعی‌العموم می‌خواهیم به‌خاطر اینکه این فضای معنوی شهرستان ما، همین‌طوری که هست، بحمدالله آسیب نبیند، در نگاه دیگران و شهرستان‌های دیگر و کشور، از این نگاه دینی‌اش، این قداست مردم ما شکسته نشود و یک موضوعی اگر گفته شد و خدایی‌نخواسته تکرار شد، قُبح‌شکنی می‌شود گاهی. این کار هم اتفاق نیفتد، ما از مدعی‌العموم، دادستان محترم می‌خواهیم که با این‌جور نشریاتی که این تیترها را می‌زنند. مطلبی ارائه نمی‌دهند و ندارند مطلبی که بخواهند به این مردم نسبت بدهند، برخورد جدی‌تری داشته باشند. ما به‌هرحال می‌خواهیم با وحدت، زیر چتر ولایت و دین زندگی کنیم. اگر بیایند گوشۀ چتری که روی دین قرار گرفته است را پاره بکنند، آنگه گوشۀ چتری که روی ولایت قرار گرفته است، بخواهند پاره بکنند. آنکه گوشۀ چتر، روی سر ملت قرارگرفته است را پاره بکنند، آنکه گوشۀ چتری که روی سر مسئولین قرار گرفته است را پاره بکند، چه می‌ماند دیگر؟‌ آن‌وقت می‌خواهیم به چه همدلی، با چه وحدتی زندگی کنیم؟ لذا ان‌شاءالله امیداوریم که نشریات مواظب باشند و این مورد هم چون تکرار شده است چندین بار، ان‌شاءالله به‌عنوان مدعی‌العموم، دادستان ورود پیدا بکنند. جدی این را، چون فراوان تلفن زده‌اند. خواسته‌اند، ما عرض کردیم. و امیدواریم که ان‌شاءالله خداوند متعال عاقبت امور همۀ ما را ختم به خیر بگرداند.

    - الهی آمین.

    رهبر فرزانۀ انقلاب، خدمتگزاران صدیق نظام، بر توفیقات و تأییداتشان بیفزاید.

    - الهی آمین.

    خداوند ان‌شاءالله شر استکبار جهانی، آمریکا و صهیونیست‌ها را به خودشان برگرداند.

    - الهی آمین.

    خدایا، بر همۀ نعمت‌هایی که به ما دادی،‌ تو را سپاسگزاریم. نعمت باران، رحمت باران را بر ما نازل بفرما.

    - الهی آمین.

    این ماه آخر سال و شش میلی‌متر بارندگی و ۹۴درصد از سال گذشته و ۹۳درصد از دورۀ ده‌ساله، بارندگی امسال تابه‌حال کم بوده است؛ یعنی فاجعه‌ای که باید یک‌مقدار بیشتر توجه کنیم. هم در مصرف آب و هم به‌خصوص دعا کنیم ان‌شاءالله که خداوند رحمت خودش را بر ما نازل بگرداند.

    - الهی آمین.

    خدایا، ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم


    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-9-1396 خطیب حجت الاسلام مصوری ،امام جمعه موقت برد ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-9-1396 خطیب حجت الاسلام مصوری ،امام جمعه موقت شهرستان بردسکن [attachment=209]          ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-8-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-8-1396 شهرستان بردسکن خطیب حجت الاسلام امینی [attachment=208]                          ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 12-8-1396

    [attachment=204]  [attachment=205]              ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-6-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-6-1396 خطبه اول [attachment=187]   خطبه دوم [attachment=188]                                ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-3-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-3-1396 خطبه اول [attachment=169]   خطبه دوم [attachment=170]                          ...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد