خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه, خطبه های صوتی, سخنرانی تاریخ ارسال: 1396/12/19 - 09:02
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن
    خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی 
    حجم :
    5.36 مگابایت
    دانلودها :
    4

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن 18-12-1396

    جمعه- ۱۸اسفند۱۳۹۶

    خطیب: حجت‌الاسلام امینی

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَباالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد وَ عَلی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّما بَقیَّةِ الله فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله مِنَ الان الی يَوْمِ لِقاء الله اوصيکم و نَفسی عباد الله بِتَقوی الله.

    خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم.

    تبریک عرض می‌کنم سالروز ولادت باسعادت و خجستۀ بانوی اسلام، حضرت زهرا(س) را به محضر مبارک فرزندشان، امام عصر(روحی ‌و ارواحنا العالمین ‌لتراب مقدمه الفداء)، رهبر فرزانۀ انقلاب و همۀ ارادتمندان و شیعیان و پیروان و محبان آن حضرت، به‌خصوص جمع حاضر، نمازگزاران و سنگرنشینان جمعه و از خداوند متعال می‌خواهیم که ان‌شاءالله عیدی ما را فرج آقا و مولایمان، امام‌زمان(ع) قرار دهد.

    باتوجه‌به این مناسبت زیبا و خوبی که امروز در آن قرار گرفته‌ایم، روز ولادت حضرت زهرا(س) که به نام روز زن و روز مادر هم نام‌گذاری شده است، ضمن عرض تبریک به مادران و همسران مؤمنین که حضور دارند در نماز جمعه و همچنین تبریک ولادت حضرت امام(ره) که در حقیقت آنچه که ما در این نظام جمهوری اسلامی، از ارزش‌ها، از خوبی‌ها و فضیلت‌ها شاهد آن هستیم، مدیون حضرت امام هست، تبریک این مناسبت را هم خدمت همۀ نمازگزاران عزیز و خواهران محترمه‌ای که دامن پاک آن‌ها می‌تواند پرورشگاه چنین انسان‌های بزرگی باشد. لذا ما باید خیلی خدا را شاکر باشیم که در نظام مقدس جمهوری اسلامی و با برخورداری از اعتقادات صحیح و عنوان شریف و مقدس شیعه، شاهد این‌چنین شیرزنانی هستیم که دامن پاکشان می‌تواند مردانی همانند امام را پرورش دهد. به همین مناسبت، من آن بحث سلسله‌واری را که داشتیم دررابطه‌با نشانه‌های انسان‌های بااخلاص، با اجازۀ همۀ شما نمازگزاران، در این هفته، اختصاص دادم به بیان نمونه‌هایی از زندگانی حضرت زهرا(س) که در بحث سبک اسلامی فاطمی،‌ برای مرد و زن ما می‌تواند درس‌هایی داشته باشد. چند مورد را من به اختصار عرض می‌کنم و از نمازگزاران عزیز می‌خواهم که توجه بیشتری به این مبحث داشته باشند؛ چون اگر ما ادعایی که داریم به‌عنوان شیعه و پیروی از حضرت زهرا(س)، با عمل ما هماهنگ باشد، ارزشمند هست و ما را به آن سعادتی که باید برسیم، خواهد رساند؛ وإلا صرف ادعای شیعه‌بودن، پیرو فاطمه زهرا(س) بودن، در دهه و ایام فاطمیه، مجلس برای آن حضرت برگزار کردن؛ ولی در سیره و روش و عمل،‌ با آن حضرت فاصله داشتن، این ما را به جایی نخواهد رساند. من چند نمونه را عرض می‌کنم که قابل توجه هست برای همۀ ما.

    اولین نمونه این است که خواهران ما هم در این ایام، بیشتر توجه داشته باشند، بی‌توجهی حضرت زهرا(س) به تجملات و تشریفات دنیا بود. خب باتوجه‌به فتوحات فراوانی که به‌دست رزمندگان اسلام واقع می‌شد و بخش اعظم از غنائم، درحقیقت دست رسول گرامی اسلام و در خانۀ ایشان و علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) بود، ما می‌بینیم فاطمه زهرا(س) علی‌رغم امکان برخورداری از تجملات و تشریفات، به حداقل زندگی و ضرورت‌ها بسنده کردند و قانعت کردند و آنچه که از مال دنیا دست حضرت می‌رسید، به فقرا می‌رساندند؛ ولی در عین اینکه یک زندگی در ظاهر فقیرانه‌ای داشتند، این زندگی لبریز و مالامال از محبت و معنویت و عشق و صفا بود بین زن و شوهر و بین والدین و فرزندان. بی‌توجهی به تجملات و تشریفات، دل انسان را مضطرب نمی‌کند؛ بلکه یک آرامشی بر دل حاکم می‌شود که زندگی انسان از صفا و صمیمیت و محبت و عشقِ بیشتری برخوردار می‌شود. ما اگر امروز ادعای پیروی از حضرت زهرا و اقتدای به آن حضرت را داریم که امام عصر (ارواحنا له الفداء) می‌فرمایند: «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَةٌ حَسَنَهٌ.» در وجود فاطمه زهرا(س)، دختر رسول گرامی اسلام، برای منِ امام‌زمان، اسوه و الگوی خوبی قرار داده شده است. ما اگر می‌خواهیم از وجود حضرت زهرا بهره‌مند بشویم، باید قطعاً در زندگی‌مان سیرۀ آن حضرت را مدنظر قرار بدهیم که بی‌توجهی به تشریفات این دنیا و تجملات این دنیا هست.

    و دومین اصلی که در زندگی حضرت زهرا(س) وجود دارد و برای زنِ مسلمان ما می‌تواند یک الگوی خوبی باشد، بحث اطاعت از همسر و اینکه در زندگی، ‌یک خانم کمک کند شوهر خود را بر طاعت و بندگی خدا. دو روایت اینجا من عرض می‌کنم. نوشته‌اند در تاریخ که همان آغازین روزهای زندگی مشترک علی(ع) و حضرت زهرا که شروع شده بود، پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص)، به خانۀ فاطمه زهرا(س) آمدند، ضمن عرض تبریک و احوالپرسی از مولای متقیان، علی(ع) و فاطمه زهرا(س)، پرس‌وجو کردند و فرمودند: «یا ابالحسن کَیْفَ وَجَدْتُها؟» علی‌بن‌ابی‌طالب، ابالحسن، با کنیه، جهت احترام بیشتر، فرمودند فاطمه را به‌عنوان یک زن زندگی، تو چجور یافتی؟ منی که پیغمبر خدا هستم، دختر خودم را، ، ام‌ابیها یافتم. شما او را به‌عنوان یک زن در زندگی و نقش یک زن چجور یافتی؟ علی(ع) فرمودند: «نِعمَ العَونُ عَلی طاعَةِ اللهِ.» پیامبر گرامی اسلام، من فاطمه را به‌عنوان شریک زندگی و به‌عنوان همسر خودم، بهترین کمک‌کننده و یاری‌دهنده برای طاعت خدا یافتم. خانم‌های محترمه و مؤمنه، زن باید در زندگی کمکِ شوهر باشد، یار شوهر باشد، همراه شوهر باشد، معین شوهر باشد. در طاعت خدا، در بندگی خدا، فرمودند: «نِعمَ العَونُ عَلی طاعَةِ اللهِ.» و از حضرت زهرا(ص) سؤال کردند، زهرا جان، علی را چگونه یافتی به‌عنوان مرد زندگی؟ حضرت فرمودند: «نِعّمَ خِیرُ بَعْلٍ.» فرمودند بهترین همسر، بهترین شوهر علی(ع) را من یافتم. زن و مرد در زندگی مشترک، باید قضاوتشان درحق یکدیگر این‌چنین باشد. اگر ما در زندگی، زن و شوهرها جوری زندگی کردیم که پس از زندگانی مشترکمان و قضاوتمان را درحق یکدیگر سؤال کردند، مردها این‌چنین قضاوتی داشته باشند از همسرشان که «نِعمَ العَونُ عَلی طاعَةِ اللهِ.» و زن هم شهادتش این باشد که «خِیرُ بَعْلٍ.» فاطمه زهرا این‌چنین زندگی‌ای داشتند. در رفتارشان، در گفتارشان، در معاشرتشان، با همسرشان این‌چنین بودند. شوهر را بر طاعت خدا کمک می‌کردند. امروز آیا خانم‌ها این‌چنین رسالتی را برای خودشان، در زندگی به‌نحو شایسته انجام می‌دهند؟ خانم‌هایی که تقاضاهایی داشته باشند از شوهر که مجبور بشود به ارتکاب خلاف برای تأمین نیاز زن و بچه‌اش و خواسته‌های همسرش، این آیا «نِعمَ العَونُ عَلی طاعَةِ اللهِ» خواهد بود؟ یا «نِعمَ العَونُ وَ بِعْثَ العَونْ» خواهد بود؟ لذا در فرمایش دیگری، علی(ع) درحق فاطمه زهرا می‌فرمایند: فاطمه در طول زندگانی‌ای که با من داشت، «ما اَغْضَبَنِی» فاطمه زهرا هیچ‌گاه در طول زندگانی مشترک، من را به خشم و غضب نیاورد «وَ لا خَرَجَ مَنْ اَمْرِیْ» و از دستور من و فرمان من، هیچ‌وقت خارج نشد. آیا زندگانی‌ها امروز این‌چنین است؟ امر علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) هم آقایان توجه داشته باشند. امر خدا بوده است. امر به طاعت و بندگی خدا بوده است. امر نعوذبالله به معصیت نبوده است. مردها باید به علی اقتدا کنند و امر آن‌ها، امر به طاعت خدا باشد و زن‌ها هم باید اطاعت امر شوهر را داشته باشند.

    متأسفانه گاهی خانم‌ها گِله دارند. می‌گویند شوهر ما از ما می‌خواهد که ما با حجاب نامناسبت در کوچه و خیابان ظاهر بشویم. این مرد امر خدا را به همسرش دارد؟! آیا این‌چنین امری اگر امر معصیت شد، اطاعتش لازم است؟ قطعاً نه. آنچه که در راستای وجوب اطاعت می‌آید، وقتی است که امر هم امر خدا باشد. امر به طاعت و بندگی خدا باشد. لذا این دو نمونه که ما همسرانمان و خواهرانمان و مادرانمان توجه داشته باشند، «نِعمَ العَونُ» باشند بر طاعت خدا نسبت به همسرشان.

    یکی دیگر از نکته‌ها و درس‌های زندگانی حضرت زهرا(س) اهتمام آن حضرت به حجاب و عفت بود که در زوایای زندگی حضرت زهرا(س) این موضوع حجاب و عفاف، خودش را بروز و ظهور داده است. روزی رسول گرامی اسلام، در جمعی از اصحاب فرمودند: «چه چیزی برای یک زن مسلمان بهتر است از همۀ امور؟» هرکدام به فراخور معرفتی که داشتند و اطلاعاتی که داشتند، یک جوابی دادند؛ اما پیامبر گرامی اسلام از جواب آن‌ها قانع نمی‌شدند و نمی‌پذیرفتند. سلمان که پیرمردی بود و انسان آگاهی بود، گفت باید در این سخن پیغمبر خدا یک رمزی باشد. لذا می‌گویند خودش را آهسته از جمعیت کنار کشاند. رفت درِ خانۀ مولای متقیان، علی(ع). در زد. جواب شنید: «کیست؟» فرمودند: «من سلمان هستم. آمده‌ام یک سؤال از دختر پیغمبر خدا دارم.» و این سؤال پیغمبر خدا را از زهرای اطهر(س) پرسید. برگشت به مسجد. جواب داد یا رسول الله، بهترین کار برای زن و بهترین و پسندیده‌ترینِ موضوعات این است که «خَيْرٌ لِلنِّساءِ خَيْرٌ لَهُنَّ أَنْ لايَراهُنَّ الرِّجالَ» بهترین چیز برای زن مسلمان در یک شرایط عادی و غیرضروری و غیراضطراری، این است که نه او مرد نامحرمی را ببیند و نه مرد نامحرمی او را ببیند. پیامبر گرامی اسلام تحسین کردند. فرمودند این جواب از خودت بود سلمان؟ گفت نه یا رسول الله. از دخترتان، حضرت زهرا(س) سؤال کردم. حضرت فرمودند: «جُعِلَت فِداها اَبُوها» پدرش فدای دختر بشود. فدای آن فاطمه بشود که این‌چنین جوابی داد و بعد فرمودند: «إِنَّ فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی» فاطمه پارۀ تن من است که می‌تواند این‌چنین جوابی بدهد.

    اینکه این‌جور مردی را زن نبیند، مرد نامحرمی را و مرد نامحرمی را هم زن نبیند، این اوج ایدئال اسلام هست در شرایط عادی. این برای یک شرایط عادی که انسان بتواند؛ وإلا در جنگ‌ها ممکن است خانم‌ها حتی نیاز به حضورشان باشد. در بعضی از صحنه‌ها، ممکن است خانم‌ها نیاز به حضورشان باشد. در نمازهای جمعه، نیاز به حضور زن‌ها هست. خیلی از راهپیمایی‌ها در امروز، در گذشته هم بوده است، صدر اول اسلام. این ایدئال اسلام را حضرت بیان کردند؛ لذا کلمۀ «خِیْر» را آوردند. این بحث وجوب نیست که حتماً این‌چنین باشد؛ اما ما می‌خواهیم به خانم‌ها متدینمان بگوییم آیا این روایت، اقلاً دلالت بر این نمی‌کند که خانم‌ها بی‌جهت در خیابان‌ها راه نروند؟ بی‌جهت خودشان را در معرض دید و نگاه مردان که در میان آن‌ها ممکن است نگاه‌های بیمارگونه و مریض‌گونه باشد، قرار ندهند. بی‌جهت خودشان را در مغازه‌ها با مرد نامحرم سرگرم نکنند؟ این اقلاً بر این دلالت نمی‌کند؟ قطعاً دلالت دارد؛ لذا خانم‌ها مؤمنۀ ما باید بیشتر مراقب آن گوهر وجود خودشان باشند. اسلام اگر حجاب را واجب کرده است، حجاب محدودیت نیست، مصونیت است برای خانم‌ها. برای اینکه این وجودی که خداوند در نهایت زیبایی، در نهایت لطافت، در نهایت مهربانی و عطوفت آفریده است، از گزند این تیرهای زهرآلود شیطان در امان باشند. برای این امر به حجاب کرده است و حجاب از واجبات الهی است و امروزه ما شاهدیم متأسفانه که عده‌ای علیه این واجب الهی، صف‌آرایی کردند و به مقابله برخواسته‌اند. شما یک‌مرتبه می‌بینید یک کسی‌که اطلاعاتی از موضوعات دینی ندارد و نسبت به مفاهیم دینی، در حد صفر هست، هیچ اطلاعی ندارد، می‌آید یک‌مرتبه اظهارنظر می‌کند و از نظر او انسان تعجب می‌کند. درست است تو در بیت عالمی بزرگ شدی؛ ولی خودت که نهایت جهل هستی. می‌آید می‌گوید آقا چه فرقی می‌کند، چه فرقی است بین غیبت و کشف حجاب؟ چرا در غیبت شما پیگیری نمی‌کنید، برخورد نمی‌شود؛ ولی در کشف حجاب و بدحجابی برخورد می‌شود؟ این‌قدر نمی‌تواند، مقام معظم رهبری فرمودند این اظهارنظرهایی که حاکی از بی‌بصیرتی و نفهمی است، این‌ها انسان را رنج می‌دهد و ما شاید کوتاهی کردیم که مقام معظم رهبری باید خود بیایند به صحنه و این فرمایشات را داشته باشند. ما به‌عنوان سرباز رهبری، کوتاهی کردیم. عذرخواهی می‌کنیم. آقا رنجش خاطر شما را ما نمی‌توانیم برتابیم و کسانی‌که با بدحجابی خودشان، و کسانی‌که با اظهارنظرهای نسنجیده و جاهلانۀ خودشان، باعث بشوند این واجب الهی تضعیف بشود، ما به‌عنوان سرباز رهبری، در دهان این‌ها خواهیم زد و نخواهیم گذاشت خاطر رهبری انقلاب مکدر شود و زودتر به صحنه خواهیم آمد. ما عذرخواهی می‌کنیم که ما بیاییم ساکت باشیم. مصلحت‌اندیشی کنیم تااینکه رهبر بیایند جواب این‌ها را بدهند. خدایا ما را ببخش. ما طلبه‌ها سرباز دین هستیم. ما طلبه‌ها نوکر امام‌زمان هستیم. ما طلبه‌ها سهم امام(ع) خوردیم که حرف امام را بزنیم، کار امام را انجام بدهیم. این‌قدر کوتاهی کردیم، مصلحت‌اندیشی کردیم، سستی کردیم در وظیفه‌مان که ولّی فقیه بیاید جلو برود. مثل اینکه در میدان جنگ، سربازان، کسانی‌که باید بروند جلو، نروند که فرمانده خودش جلو برود. این نهایت ضعف ماست. خدایا ما را ببخش. کوتاهی کردیم؛ ولی ازاین‌به‌بعد باید همۀ ما مواظب باشیم. این آقایی که می‌آید قیاس می‌کند، «اَوَّلُ مَنْ قاسَ اِبْلِیسُ» اولین کسی‌که قیاس کرد، ابلیس بود. شیطان بود. گفت خدایا من را از آتش آفریدی، آدم را از خاک آفریدی و آتش از خاک برتر است؛ پس من از آدم برتم. این قیاس شیطانی، امروز از زبان عده‌ای بیرون می‌آید، واجبات الهی را که نمی‌فهمند فرق آن‌ها را، آثار آن‌ها را، تبعات آن‌ها را، اینکه یک موضوع مربوط می‌شود به خود انسان در درون خانۀ خود انسان، با یک موضوعی مثل حجاب که تبعات اجتماعی دارد، این‌ها را بیاید باهم مقایسه کند و بعد اظهارنظر کند.

    بعد در همین زمان، این‌ها را عرض می‌کنم عزیزان، یک‌مقدار بیشتر حواسمان را جمع کنیم، در همین برهه می‌آیند به رأی بذاریم نمی‌دانم آیا نه به حجاب اجباری. اصلاً بحث حجاب اجباری نیست. حجاب یک امر الهی است. واجب الهی است. مگر به دهن تو یکی دهن‌پاره‌ای است که این حرف را می‌زنی؟! به دهن توی جاهل است که بخواهد برای احکام الهی رأی‌گیری بکنی؟! چقدر انسان‌ها واقعاً بی‌خبر می‌شوند از خدا و چقدر جسور می‌شوند در برابر امر خدا! نه به حجاب اجباری. حجاب یک واجب الهی است. نه‌گفتن تو و پدر تو و مادر تو، تأثیری ندارد در این موضوع! باید جای خودت را جمع کنی. مردم به تو می‌توانند رأی بدهند. این‌ها نمایندگان همین بخشی از ملت هستند متأسفانه در شورای اسلامی شهر تهران این اظهارنظرهای نسنجیده را می‌کنند. بعد می‌آیند پشت سر این قضایا، اتفاق می‌افتد، یک‌مرتبه یک مسئله‌ای در شهر تهران،‌به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) مجلسی می‌گیرند، محصولش می‌شود رقص عده‌ای از دختران مسلمان در حضور یک مسئولی که همین ملت به او رأی داده‌اند و او هم سکوت می‌کند. مجلس را ترک نمی‌کند و بعد هم توجیه و عذر بدتر از گناه می‌آورد که آن‌ها مکلف نبودند. تو چی؟ تو هم عقلت را از دست داده بودی؟! مکلف نبودی شاید ان‌شاءالله! باید این‌جوری بگوییم دیگر! آن‌ها مکلف نبودند، تو هم مکلف نبودی که به دختری که دارد می‌فهمد این موضوعات را. تو حکم می‌کنی مکلف نبوده است،‌ برقصند، تو بنشینی آنجا نگاه کنی، ‌اعتراض نکنی، مجلس را ترک نکنی. این‌ها، این‌ها را می‌خواهند برای زندگی‌های ما بیاورند. می‌خواهند جامعۀ ما را با این کثافت‌کاری‌ها نشاط به آن بدهند و شادش کنند. گناه نشاط نمی‌آورد. والله گناه دل‌مردگی می‌آورد. والله گناه غم و اندوه انسان را بیشتر می‌کند. این‌ها به جای اینکه کار کنند، به جای اینکه تلاش کنند، به جای اینکه به مردم توجه کنند، به جای اینکه حقوق‌های عقب‌افتادۀ کارگران شهرداری تهران را بدهند و آن‌ها سر سال نو خوش‌حال کنند، به آن‌ها می‌گویند نیروی انتظامی بیاید برخورد کند، بعد به این طریق می‌خواهند نشاط در جامعه بیاورند. این‌ها یک‌عده‌شان این‌جوری هستند. من کاری به خط‌وربط سیاسی‌شان ندارم. اگر از اصولگرا هم باشند، مردود هستند. اگر از اصلاح‌طلب‌ها هم باشند، مردود هستند. از هر خط و جناحی. بخواهند این‌جور با واجبات اسلامی بازی کنند و به مسخرگی بگیرند. لذا از نظر مردم متدین ما، به هر مسئولی که این‌چنین نگاهی دارد و می‌خواهد واجبات الهی را با افکار پوسیدۀ خودش و گفتار نسنجیدۀ خودش زیر سؤال ببرد، ما او را به‌عنوان یک منافق معاند جاهل خواهیم شناخت و جواب او را قاطعانه با ترد خودمان از جامعۀ اسلامی، این‌چنین اشخاصی را خواهیم داد. لذا باید به‌هوش باشیم عزیزان و امیدواریم که خداوند متعال، عاقبت امور همۀ ما را ختم‌به‌خیر بگرداند.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که به دین و مملکت ما صادقانه خدمت می‌کنند، خداوند تأیید کند.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که منافقانه، جاهلانه خیانت می‌کنند، جاهل‌ها را آگاه کند، منافقان را ان‌شاءالله به کیفر اعمالشان برساند.

    - الهی آمین.

    خدایا، از کوتاهی‌هایی که به درگاه تو داشتیم، در انجام واجباتمان، در امربه‌معروف و نهی‌ازمنکرهایمان کوتاهی کردیم تااینکه قلب رهبری عزیز ما بخواهد مکدر بشود و رنجیده بشود، به درگاه تو عذرخواهی می‌کنیم. به ما توان و توفیق و شجاعت بیان حقایق را عنایت بفرما.

    - الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدِهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ علی حبيبه وَ نجيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافظ سِرِّهِ بشيرِ رحمتهِ وَ نذير نقمته أبِی القاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ علی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّمَا بَقیة الله فی الأرضین وَ اللَّعْنَهُ دائم عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء ‌الله من الآن الی یوم لقاء الله وَ صلاة وَ سلام علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین علیه السلام و فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ الحَسَن وَ الحُسَیْن سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ و علی بن الحسین و محمد بن علی وَ جعفر بن محمد وَ موسی بن جعفر وَ علی بن موسی وَ محمد بن علی وَ علی بن محمد وَ الحسن بن علی وَ الحجة قائم المهدی صلوات الله علیهم الاجمعین وَ اللَّعْنَهُ دائم عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء ‌الله من الآن الی یوم لقاء الله اوصيکم و نَفسی عِبادَ الله بِتقوی الله.

    خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و به این سخن خداوند متعال توجه می‌دهم که می‌فرماید: فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ای کسانی‌که دارای عقل و لُب هستید، تقوای الهی داشته باشید. عقل به‌تنهای هم عقل اصطلاحی امروزی، دست انسان را نمی‌گیرد. درصورتی عقل می‌تواند انسان را به صلاح و رستگاری برساند که همراه با تقوا باشد: فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ از خداوند می‌خواهیم همۀ ما را به صفت تقوا بیاراید.

    مجدداً تبریک عرض می‌کنم سالروز ولادت باسعادت و خجستۀ فاطمه زهرا، ام‌ابیها را به محضر مبارک امام‌عصر (ارواحنا لتراب المقدمه الفداء)، رهبر فرزانۀ انقلاب و همۀ پیروان آن حضرت، به‌خصوص جمع حاضر، برادران و خواهران گرامی و نمازگزار و سنگرنشین جمعه.

    در این روز، ولادت امام راحل را هم داریم که درحقیقت سرچشمۀ این انقلاب، به نام امام و با حرکت امام و هدایت‌های ایشان شروع شد و امروز هم در جهان، به تعبیر مقام معظم رهبری، این انقلاب و مفاهیم آن و ارزش‌های آن، بازم با نام امام درحقیقت قابل‌شناسایی است. حق بزرگی امام (ره) به گردن همۀ ما دارند و ما باید حق‌نگهدار باشیم. حق امام را رعایت کنیم و اَدا کنیم و حق اما، رعایتش و اَدای حق امام، به حفظ و حراست و نگهداری دستاوردهای و اندیشه‌ها و آن وصیت‌نامۀ امام و یادگارهای امام که نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد، خواهد بود. باید تلاش کنیم ان‌شاءالله و این انقلاب را از شر دشمنانش حفظ کنیم.

    مناسبت‌هایی داریم که نیاز به تذکر هست. هفتۀ احسان و نیکوکاری را داریم از چهاردهم تا بیستم اسفندماه که خب سه روز هم بحمدالله یک روز در مدارس برنامه داشتند، یک روز در خیابان‌ها و امروز هم جمعه، در مصلاهای نماز جمعه، جلوی در مصلاها هستند. عزیزان ان‌شاءالله کمک کنند. این انقلاب درحقیقت انقلاب نیازمندان و پابرهنگان بوده است؛ لذا امام فرمودند: «خدا نیاورد روزی را که سیاست مسئولان،‌پشت‌کردن به محرومین و روآوردن به اغنیا باشد.» ماها باید خیلی توجه داشته باشیم. امام برای حکومت محرومین و مردمی، ویژگی‌هایی را نقل می‌کنند. من دو مورد را به اختصار عرض می‌کنم. اول می‌ٰفرمایند خاصیت حکومت محرومین و مردمی این است که آن مسئولین، توان فهم محرومیت را داشته باشند. الان با اتفاقاتی که می‌افتد و حرف‌وحدیث‌هایی که می‌شنویم، بعضی از مسئولین این توان فهم محرومیت و محرومین را از دست داده‌اند. اصلاً نمی‌فهمند محرومیت یعنی چه. کسی‌که از ثروت‌های میلیاردی برخوردار هست و دارای چندین تابعیت از کشورهای دیگر هست، خوش‌گذرانی‌هایش را در آنجا می‌برد، بچه‌هایش را آنجا پرورش داده است، بزرگ کرده است، در این کشور اگر مشکلی پیش بیاید، الان هم آن طرف آب باید بروند پیدایش کنند! لذا این‌ها از کجا می‌فهمند محرومیت یعنی چه؟! این‌ها از کجا می‌فهمند وقتی گفته می‌شود در یک شهرستان، به‌دلیل نبود پزشک متخصص، می‌میرند مردم. این‌ها از کجا می‌فهمند؟ وقتی گفته می‌شود در یک شهرستانی، به‌دلیل بعضی از کمبودها، مردم دارند زجر می‌کشند، از کجا می‌فهمند؟ لذا اولین شرط حکومت محرومین و مؤلفۀ آن را امام می‌فرمایند مسئولین باید بفهمند محرومیت یعنی چه. بعضی آن‌قدر خوردند و بردند و گنده شده‌اند که اصلاً ماها را نمی‌بینند.

    یک عکسی را انداخته بودند در فضای مجازی، عکس شهید عزیز و بزرگوارمان، شهید همت را در حالت خستگی که در توضیحاتش قبلاً من خوانده بودم عکس را. سه شبانه‌روز بود این شهید عزیز نخوابیده بود. جوان وقتی آن عکسش را انداخته بودند، از فرط خستگی، مثل یک انسان میان‌سالی به بالا دیده می‌شد. این شهید، ‌این‌جور؛ ولی عکس مسئولین را هم انداخته بودند که وقتی می‌خواست برود در روز درختکاری درختی را بکارد، برای اینکه کفش او گِلی نشود در آن مزرعه و آن فضایی که می‌خواست برود، باز زیر پای او فرش انداخته بودند! این‌ها می‌فهمند محرومیت یعنی چه؟ این‌ها می‌فهمند جوان مجرد در آتش شهوت سوخته شدۀ دست‌خالی چه‌کار کند در این دنیا؟ این‌ها درد محرومیت می‌فهمند که برای کِشت یک نهال، زیر پایش، کفشش گلی نشود، فرش پهن کنند. این‌ها از آن شهدا یادشان می‌آید؟ والله ندیده‌اند آن‌ها را. به عکس شهدا هم این‌ها نگاه نمی‌کنند. فقط به‌عکس شهدا عمل می‌کنند؛ یعنی هر راهی شهید رفته است، این‌ها عکس آن را می‌روند. امام فرمودند مؤلفۀ اول حکومت محرومین این است که محرومیت را بشناسند. یک بخشش هم به من و شمای مردم برمی‌گردد وقتی می‌خواهیم رأی بدهیم. یک اصطلاح غلطی هست بین ما، می‌گوییم آقا فلانی به او رأی بدهیم. او دیگر سیر است، حداقل این است که دزدی نخواهد کرد! کی تابه‌حال از این مال دنیا سیر شده است عزیزان؟ قارون با آن ثروتش هنوز در فکر جمع‌کردن مال بود؛ ولی اگر درد محرومیت و محرومین را چشیده باشد، اقلاً در این فضایی که الان ایجاد شده است، نمی‌آیند خواستۀ مردم، زجر مردم، مشکلات مردم را نادیده بگیرند و بیایند این مسائل فرعی را مطرح کنند.

    من سؤال می‌کنم از غالبه ملت ایران این سؤال را دارم، بپرسم، آقا مشکل شما امروز این است که چرا زن‌ها به ورزشگاه نمی‌روند؟! ببینند مردم چه جواب می‌دهند. یا مشکل شما این است که امروز چند تا فرزندتان در خانه‌تان، تحصیل هم کرده‌اند، بیکار هستند؟ مردم، کدام‌یکی مشکل این‌ها هست؟ وقتی یک مسئولی درد من و شما را نفهمید، یعنی اینکه می‌آید در این موقعیتی که من و شما فرزندمان از بیکاری رنج می‌برد، سن ازدواج دختر و پسر ما بالا رفته است، آسیب‌های این موضوع، جامعۀ ما را دارد تهدید می‌کند، این آقا می‌آید می‌گوید چرا آزاد نمی‌ذارند زن‌ها بروند به ورزشگاه و رشتۀ فوتبال را تماشا کنند! درد او آن می‌شود، درد من و شما این می‌شود. فردا می‌خواهیم رأی بدهیم. اگر خودمان رأی دادیم، نمی‌توانیم گله کنیم از کسی. اگر خودمان رأی دادیم، دیگر نمی‌توانیم عزیزان گره کاری که خودمان سفتش کردیم، خودمان نمی‌توانیم باز کنیم. لذا امام فرمودند اولین مؤلفۀ حکومت محرومین این است.

    دوم فرمودند اینکه از ابرقدرت‌ها نترسد. خوف نداشته باشد از ابرقدرت‌ها. مسئولی که از چند کشور تابعیت گرفته است، دارای گرین کارت هست و بچه‌هایش در خارج مستقر هستند، بچه‌هایش در خارج تحصیل کردند، آتوهای فراوانی از این‌ها دست خارجی‌ها هست، این‌ها از تشر دشمن می‌ترسند والله. لذا شما ببینید، یک تشر می‌زنند، کار خودشان را انجام می‌دهند. آن وزیر خارجۀ فرانسه می‌خواهد به ایران بیاید، اول پیش‌شرط می‌گذارد. می‌گویند من می‌خواهم به ایران بروم: ۱. دررابطه‌با برنامۀ موشکی ایران صحبت کنم؛ ۲. دررابطه‌با برجام صحبت کنم؛ ۳. دررابطه‌با تأثیر ایران در خاورمیانه و کشورهای پیرامونی خودش بروم صحبت کنم. که این‌ها را کنترل کنیم؛ یعنی موشکی ایران را کنترل کنیم، برجام را هم به ایران بگوییم همین‌مقدار هم که اسمش آمده است، برای شما بس است. حرف نباید بزنید. سوم هم باید بگوییم شام باید دست‌وپایتان را از کشورها جمع کنید که کشورها از شما تأثیرپذیری نداشته باشند! این آقا، اگر مسئولین نمی‌ترسیدند، اگر همان‌طوری که مقام معظم رهبری، در ابتدای این کارها دستور دادند و فرمودند با قدرت بایستید، در مقابل دشمن ایستاده بودند، ضعف‌هایی از خودشان نشان نمی‌دادند، گراهایی به دشمن نمی‌دادند، این‌ها امروز این غلط‌ها را می‌کردند؟ نه به خدا! حالا ما تشکر می‌کنیم از مسئولین. از رئیس‌جمهور، از وزارت خارجه و از دبیر محترم شورای امنیت ملی کشور که جواب قاطعی به او دادند؛ اما همین‌مقدار هم رنج‌آور است که این آقایی که نمایندگی از کشور خودش هم نداشت، نمایندگی از آمریکا و صهیونیست‌ها داشت، قبل از آمدن به ایران، این حرف‌ها را بگویند. حق مطلب این بود، توقع ملت این بود که با این حرف‌ها، قبل از آمدن که این آقا زده بود، مسئولین در کشور او را راه ندهند.

    حساب کنند مسئولین، از قِبَل فرانسه، به کشور ما چی رسیده است تا به امروز؟ از قِبَل انگلیس به ما چی رسیده است؟ از قِبَل آمریکا چی رسیده است؟ برجام امضا شد، در بیست‌وپنج دقیقه در مجلس شورای اسلامی، با دویست و چند نماینده به تصویب رسید که خدا از تقصیرشان نگذرد اگر کوتاهی کرده باشند! خب چی رسید از قِبَل این‌ها؟ حالا کار به جایی برسد همۀ موارد را رهبری عزیز ورود پیدا بکنند. این آقایان به فکر عیاشی و کارهای خودشان باشند. فقط رهبری جلو بی‌افتند. فقط از رهبری عزیز هزینه بشود. تو مسئول هستی. باید قرص پای حرف رهبری بایستی. لذا ما باید هوشیار باشیم عزیزان. این‌ها از خارج کشور نیامده‌اند، حواسمان باشد. همه را من و شما رأی دادیم. از ماست که برماست، اگر بد بشود. پس خودمان باید تصمیم بگیریم. خودمان باید خودمان را آماده کنیم، آگاه کنیم. در موقع مناسب، حضور به‌موقع در صحنه داشته باشیم. فرمایشات مقام معظم رهبری روی زمین نماند. کسانی‌که مسئول هستند، فرمایشات آقا را روی زمین نگذارند. شما ببینید چه بساطی در دنیای مختلف دارند درست می‌کنند.

    مناسبت دیگر نیاز هست تذکر داده بشود، هفتۀ منابع طبیعی و روز درختکاری را داریم که از پانزدهم تا بیست‌ودوم اسفندماه به این نام، نام‌گذاری شده است. سفارشات فراوانی ما در اسلام داریم برای حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی و به‌خصوص در حوزۀ درختکاری که امروز باتوجه‌به پیشرفت شدن کشورها به‌سمت صنعتی‌شدن و متأسفانه بعضی سودجویان جنگل‌ها را از بین می‌برند برای اینکه در آنجا برای خودشان کارخانه بزنند یا خانه به پا کنند. نمی‌دانم امثال این‌ها. این ضرورتش بیشتر امروز احساس می‌شود. در روایات داریم که رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص)، فرمودند: «هرکس درختی را بکارد، تا به ثمر برسد، خداوند در عوض آن، درختی را در بهشت به او اختصاص می‌دهد و هر مسلمانی که بذری بیفشاند یا نهالی بیفشاند و از حاصل آن بذر و نهال، پرنده یا انسانی استفاده کند، برای او صدقه محسوب می‌شود.» فراوان از این روایات ما داریم که ان‌شاءالله امیدواریم هم در حفظ آنچه که موجود هست، همۀ ما تلاش کنیم، در حفظ طبیعت و هم به فکر توسعه و گسترش فضاهای سبزمان در کشورمان و در شهرستانمان به‌خصوص این شهرستان که گرم‌وخشک هست و اگر نباشد فضاهای سبز، قطعاً وضعیت شهرستان ما از این بدتر خواهد شد. مسئولین هم یک‌مقدار به خودشان تکانی بدهند. حرکتی داشته باشند و ما مردم هم به‌هرحال همراهی کنیم با مسئولین، ان‌شاءالله فضاهای سبز در این شهرستان گرم‌وخشک افزایش پیدا بکند.

    خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که به فکر خودشان فقط هستند، به فکر این ملت نیستند و امروز به پست و مقامی رسیده‌اند، خدایا آن‌ها را اگر آگاه نیستند، آگاه بگردان.

    - الهی آمین.

    و اگر آگاه هستند و این کارها را می‌کنند، رسوا گردان.

    - الهی آمین.

    خدایا عاقبت امور ما ختم‌به‌خیر بگردان.

    - الهی آمین.

    فرج آقایمان امام‌زمان هرچه سریع‌تر محقق فرما.

    - الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-9-1396 خطیب حجت الاسلام مصوری ،امام جمعه موقت برد ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-9-1396 خطیب حجت الاسلام مصوری ،امام جمعه موقت شهرستان بردسکن [attachment=209]          ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-8-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-8-1396 شهرستان بردسکن خطیب حجت الاسلام امینی [attachment=208]                          ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 12-8-1396

    [attachment=204]  [attachment=205]              ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-6-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-6-1396 خطبه اول [attachment=187]   خطبه دوم [attachment=188]                                ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-3-1396

    خطبه های صوتی نماز جمعه 26-3-1396 خطبه اول [attachment=169]   خطبه دوم [attachment=170]                          ...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد