نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه, خطبه های صوتی, سخنرانی تاریخ ارسال: 1397/01/26 - 08:55
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

    حجم :
    7.55 مگابایت
    دانلودها :
    4

    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن 24-1-1397

    جمعه. 24فروردین۱۳۹۷. شهرستان بردسکن. مسجد جامع و مصلای شهر. خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بِالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی يُؤْمِنُ الْخَائِفِينَ و يُنَجِّی الصّالِحِينَ يَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَ يَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ وَ يُهْلِکُ مُلُوكاً وَ يَسْتَخْلِفُ آخَرِينَ. الْحَمْدُ لِلِّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِينَ مُبِيرِ الظَّالِمِينَ مُدْرِکِ الْهَارِبِينَ نَكالِ الظَّالِمِينَ صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِينَ مَوْضِعِ حاجاتِ الطَّالِبِينَ وَ مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنینَ. اَلحَمدُلِلّهِ الَّذی يَخلُقُ وَ لَم يُخلَق وَ يَرزُقُ وَ لا يُرزَق وَ يُطعِمُ وَ لا يُطعَمَ وَ يُمِيتُ الْأَحْياءَ وَ يُحْيِی الْمَوْتٰى وَ هُوَ حَیٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلٰى كُلِّ شَیْ ءٍ قَدِيرٌ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَّلِم عَلٰى عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ اَمینِکَ وَ صَفِیِّکَ وَ حَبِیبِکْ وَ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکْ وَ حافِظِ سِرِّکَ وَ مُبَلِّغِ رِسالاتِکَ وَ سَلَّمْتَ عَلَى مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله و سلم وَ عَلٰی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما بَقیَّةِ اللّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاء الله اوصيکم وَ اوصی نَفسی عباد اللّه بِتَقوی اللّهِ وَ طاعَتهِ وَ اجتنابِ مَعصِیَتهِ. وَ اُحَذِّرِكُمْ الدُّنيا وَ الإغْتِرارَ بِها.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و برحذر می‌دارم خودم و شما نمازگزاران را از فریب‌خوردن از این دنیای فریبنده. امیداوریم ان‌شاءالله خداوند متعال، در این دنیای لغزنده، دست همۀ ما را بگیرد و ما را به سلامت از این دنیا عبور دهد.

    تبریک عرض می‌کنم ایام ماه مبارک و پرفضیلت رجب را به‌خصوص روزهای آخر ماه رجب که مصادف است با بعثت خاتم انبیا، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) که درحقیقت بزرگ‌ترین و بهترین حادثۀ تاریخ بشریت و انسانیت و خلقت هست بعثت رسول گرامی اسلام، مثل فردا، شنبه 27رجب، روز بعثت رسول گرامی اسلام هست. عرض تبریک داریم به محضر امام عصر، قطب عالم امکان، حضرت بقیة الله الاعظم(روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) و همۀ امت حقیقی رسول گرامی اسلام به‌خصوص شیعیان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و جمع حاضر، سنگرنشینان جمعه. امیدواریم خدواند متعال عیدی ما را فرج آقا و مولایمان امام‌زمان(ع) قرار دهد. به همین مناسبت که 27 رجب را پیش رو داریم، بحثی که داشتیم دررابطه‌با هدایای سفر آخرت و موضوع صبر، دومین هدیۀ سفر آخرت، این را این هفته فعلاً عرض نمی‌کنم. دررابطه‌با فلسفۀ بعثت انبیا، در آیات و روایات، اجمالاً چند موضوع را و چند مطلب را عرض می‌کنم.

    خب خداوند متعال از آنجایی که در عالم هیچ موضوعی را بدون فلسفه و حکمت نیافریده است و قرار نداده است، چه از ایجادیات و خَلقیات باشد، چه از خُلقیات، چه از عبادات، چه از موضوع مهمی مثل فلسفۀ بعثت رسول گرامی اسلام، این قاعده و این موضوع هم از این امر مستثنی نیست. لذا مطالب مهمی دررابطه‌با بحث فلسفۀ انبیا الهی عموماً و فلسفۀ بعثت خاتم انبیا، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) خصوصاً، بیان شده است که من به اجمال چند مورد را فقط خدمت شما نمازگزاران عرض می‌کنم. اولین فلسفه‌ای که گفته شده است، این است که خداوند متعال، هدفش از بعثت انبیا، هدایت انسان با دعوت انبیای الهی به توحید و خداپرستی و انذار انسان‌ها و پرهیز از طاغوت و گمراهی است؛ یعنی خداوند انبیا را فرستاده است عموماً و رسول گرامی اسلام را خصوصاً، برای اینکه ما را هدایت کنند. چجوری هدایت کنند؟‌با چه وسیله‌ای؟ با چه ابزاری؟ با دعوت به وحید و خداپرستی و پرهیز از، اجتناب از طاغوت و گمراهی. لذا آیات شریفۀ قرآن باصراحت این موضوع را بیان کرده است. ما که بحمدلله اهل قرآن هستیم همۀ ما و تلاوت می‌کنیم آیات نورانی قرآن را، بیشتر ان‌شاءالله دقت داشته باشیم، سورۀ مبارکۀ نحل، آیۀ 36 که خداوند می‌فرمایند: ﴿وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ﴾ ما در هر امتی، به آن لطف عمیق پروردگار، رسولی را خداوند مبعوث کرده است، پیغمبری را فرستاده است برای هدایت انسان‌ها باوسیلۀ عبادت خدا. ﴿أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ﴾ توحید، خداپرستی، یکتاپرستی، ﴿أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ﴾ خدا را فقط عبادت کنید و از طاغوت، در هر شکلی که هست و به هر نامی که هست، اجتناب کنید، ﴿فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ﴾ ولی مردم را خدواند مختار آفریده است که با اختیار خودشان، با انتخاب خودشان راه را باید بپیمایند و در پیش گیرند؛ لذا خداوند می‌فرماید ما، پیغمبران را فرستادیم با دعوت به توحید و اجتناب از طاغوت، منتها مردم در برابر این دعوت انبیای الهی، دو جبهه شده‌اند و دو گروه شده‌اند: بعضی از آن‌ها این هدایت را پذیرفتند، ﴿فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللّهُ﴾ بعضی از آن‌ها و عده‌ای از این‌ها به این هدایت الهی لبیک گفتند، تسلیم شدند؛ ولی بعضی از آن‌ها و عده‌ای از آن‌ها هم ﴿حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ﴾ آن‌ها در ضلالت و گمراهی خودشان فرو رفتند متأسفانه و این دعوت پیغمبران الهی را اجابت نکردند و لبیک نگفتند. پس بنابراین در جبهۀ مردمی، خداوند این اختیار را قرار داده است که ما ارزشی که می‌خواهد خدا به ما بدهد، جایگاهی که می‌خواهد بدهد، باید براساس آن اختیار و حُسن انتخاب خود ما باشد؛ ولی عدۀ زیادی متأسفانه این حسن انتخاب و این اختیار را درست از آن استفاده نکردند.

    فلسفۀ دومی که برای بعثت انبیای الهی عموماً و رسول گرامی اسلام، خاتم انبیا خصوصاً در آیات و روایات گفته شده است، بحث تعلیم و تربیت و آموزش جامعه و اکمال عقول انسان‌هاست که این‌هم یکی از اهداف و فلاسفۀ بعثت انبیای الهی است. برای این است که به‌هرحال آن آموزش‌های لازم در رسیدن به آن هدف عالی‌ای که خداوند برای او خلق کرده است انسان را، آن آموزش‌ها را از سرچشمۀ ناب خودش، مردم بتوانند بگیرند و در همین رابطه، باز خداوند می‌ٰفرماید: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ خداوند بر مؤمنان منت نهاده است، به‌عنوان کلمۀ ﴿مَنَّ﴾ که به‌معنای جمع کثیر، خیر کثیر در عبارات و ترجمه‌ها آمده است، خداوند یک خیر کثیری را به مؤمنین عنایت کرد. وقتی‌که از میان آن‌ها و از جنس خودشان، از جنس انسان، رسولی را بر آن‌ها فرستاد برای اینکه آن‌ها را پاک کند. روح آن‌ها را درواقع از آلودگی‌ها صفا بدهد و جدا کند. ناخالصی‌های انسان را تصفیه کنند، ﴿يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ بعد از آنکه این انسان در معرض تابش نور هدایت انبیای الهی قرار گرفت، وجودش خالص شد، آن موقع تعلیم‌پذیر می‌شود از تعلیمات انبیای الهی. تا روح انسان پاکیزه نشود، تعلیم‌پذیری او، آموزش‌پذیری او در حوزۀ معارف نبوی و الهی، نمی‌تواند قرار بگیرد؛ لذا ما امروز شاهدیم در دنیا دانش رشد فراوانی کرده است، علم گسترش فراوانی پیدا کرده است؛ ولی از آنجایی که صاحبان این علوم و این دانش، روح خودشان را تزکیه نکردند، آن صفای باطنی و روحی را از نور هدایت انبیای الهی نگرفتند، دانش آن‌ها امروز در اکثر موارد به ضرر انسان دارد تمام می‌شود. همۀ این جنایت‌ها، خون‌ریزی‌ها، قتل‌عام‌هایی که دارد اتفاق می‌افتد، از قِبَل دانش بشر هست. خدماتی هم انجام می‌شود، در رشته‌های پزشکی، دانش پزشکی رشد خوبی کرده است و انسان‌هایی را جانشان را شاید از هلاکت و نابودی و مرگ نجات می‌دهد، اما بهرۀ کمی از این دانش، حقیقتاً عاید بشریت می‌شود به‌خاطر همین که این بشر وجود خودش را، روح خودش را درواقع در معرض آن تابش نور معارف انبیای الهی قرار نداده است. اگر این روح بشر در معرض تابش انوار معارف الهی قرار بگیرد، آن وقت است که این علوم بشر چه خواهد کرد و ان‌شاءالله ما امیدواریم که در ظهور امام‌زمان(ع) این قضیه اتفاق بی‌افتد و با آمدن حضرت، این استعدادهای انسانی همه، درواقع در مسیر حق قرار می‌گیرد و تابش نور حق، آن‌ها را شکوفا می‌کند و آن شکوفایی‌ای که با تابش نور حق در حوزۀ علوم و اندیشۀ انسان تحقق پیدا کند، بشریت از علم او منتفع خواهد شد؛ لذا اگر ان‌شاءالله ما می‌گوییم دعا کنید برای آمدن امام‌زمان(ع) و این‌قدر تأکید شده است بر دعا برای فرج امام‌زمان(ع)، چون همۀ بشریت از وجود آن حضرت استفاده خواهند کرد به‌نحو عام و امام مؤمنین خب استفادۀ خاص خودشان را خواهند بُرد. این‌هم دومین مطلبی که در فلسفۀ بعثت انبیا گفته شده است.

    سومین فلسفۀ بعثت انبیای الهی عموماً و رسول گرامی اسلام خصوصاً، این است که پیغمبران الهی مأموریت دارند از طرف پروردگار به اقامۀ قسط و عدل و دعوت مردم به وحدت و همدلی و اتحاد. این از وظایف انبیای الهی است و اگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ما امروز داریم زندگی می‌کنیم، مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) تأکید بر این موضوع دارند که ما در زمینۀ اقامۀ عدل و قسط، در جامعه‌مان آنچه که مدنظر اسلام هست، نتوانستیم پیاده بکنیم، باتوجه‌به این نگاه الهی هست که به نظام می‌شود و فرق می‌کند تشکیل حکومت در نظام اسلامی با تشکیل حکومت در نظام‌های غیرالهی. آن‌ها شاید مباحث دیگری مدنظرشان باشد؛ اما ما در راستای ادامۀ راه انبیای الهی، آن هدف انبیای الهی یکی‌اش همین برنامۀ اقامۀ عدل و قسط است؛ لذا باصراحت باز قرآن کریم می‌فرماید، سورۀ مبارکۀ حدید، آیۀ 25: ﴿لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ ما پیغمبران را فرستادیم، آیات و بینات، دلیل و منطق همراه آن‌ها کردیم، کتاب برای آن‌ها فرستادیم تا بر مردمشان این کتاب را بخوانند، ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ تا با آن خواندن کتاب، با آشنایی با کتاب الهی، سطح آگاهی و بصیرت مردم بالا برود که ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ خود مردم اصلاً قیام به قسط کنند. خود مردم دنبال عدالت بروند. خود مردم چشم‌انتظار امامت عدل ائمۀ اطهار(ع) باشند و تابه‌حال سه امام آمده‌اند، مردم به‌خاطر نداشتن آن ظرفیت لازم، آن‌ها را به شهادت رساندند و خدواند حجت آخری خودش، امام عصر را از نگاه‌ها پنهان کرده است تا این استعدادها رشد پیدا بکند و توانایی و درخواست واقعی و مطالبۀ حقیقی مردم، آن منجی عالم بشریت قرار بگیرد برای اقامۀ قسط، لذا همۀ ما باید درواقع در موضوع اقامۀ عدل و قسط، یک حرکتی داشته باشیم. یک جنبشی از خودمان نشان بدهیم. یک تحرکی از خودمان نشان بدهیم. حداقل یک تشنگی‌ای از خودمان نشان بدهیم. یکی از عزیزان مثال خوبی می‌زد. می‌گفت اگر ما به‌اندازه‌ای که برای یک لیوان آب، تلاش می‌کنیم، تشنگی را احساس می‌کنیم، برای به‌دست‌آوردن لیوان آب حرکت می‌کنیم، سلول‌های بدن ما همۀ این عطش را بیان می‌کنند، اگر همین مقدار ما حقیقتاً منتظر امام‌زمان(ع) بودیم، حضرت قطعاً می‌آمدند. در بعضی از روایات هم ظاهراً این موضوع اشاره شده است. امروز اگر امام‌زمان(ع) غایب هستند از ما انسان‌ها و ظاهر نمی‌شوند، حاضر هستند؛ ولی ظاهر نیستند، به‌خاطر این است که ما هنور آن توانایی و آن زمینۀ لازم برای پذیرش این حجت الهی در ما به وجود نیامده است؛ لذا آیۀ قرآن هم با تفاسیر مراجعه بکنید، خیلی تفاسیر خوبی در این آیۀ شریفه شده است، سورۀ مبارکۀ حدید، آیۀ 25 که می‌فرمایند: ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ خود مردم باید قیام به قسط داشته باشند. پس این‌هم یکی از اهداف انبیای الهی بود هاست و هدف‌های دیگری که بحمدلله در این ایام اعظۀ بزرگوار مبلغ و روحانیِ ما، این‌ها را مرتب دارند بیان می‌کنند. امیدواریم خداوند ان‌شاءالله ما را هم در طریق اهداف و فلسفۀ انبیای الهی قرار دهد و برای تحقق این فلسفۀ انبیای الهی، همۀ ما تلاش و کوشش کنیم به‌خصوص نظام مقدس جمهوری اسلامی ان‌شاءالله در این راستا قدم‌هایی را بردارد و دل رهبری عزیز را ان‌شاءالله بتوانیم شاد کنیم.

    ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی يُؤْمِنُ الْخائِفِينَ و يُنَجِّی الصّالِحِينَ وَ يَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَ يَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ وَ يُهْلِکُ مُلُوكاً وَ يَسْتَخْلِفُ آخَرِينَ وَ الْحَمْدُ لِلِّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِينَ مُبِيرِ الظَّالِمِينَ مُدْرِکِ الْهارِبِينَ نَكالِ الظَّالِمِينَ صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِينَ وَ مَوْضِعِ حَاجاتِ الطَّالِبِينَ وَ مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنینَ. اَلحَمدُ لِلّهِ الَّذی يَخلُقُ وَ لَم يُخلَق وَ يَرزُقُ وَ لا يُرزَق وَ يُطعِمُ وَ لا یُطْعَمْ وَ يُمِيتُ الْأَحْيَاءَ وَ يُحْيِی الْمَوْتَى وَ هُوَ حَیٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلٰى كُلِّ شَیْ ءٍ قَدِيرٌ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَّلِم عَلٰى عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ اَمینِکَ وَ صَفِیِّکَ وَ حَبِیبِکْ وَ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکْ وَ حافِظِ سِرِّکَ وَ مُبَلِّغِ رِسالاتِکَ وَ بَشْیر رَحْمَتِک وَ نَذیرِ نِقْمَتِکْ أَفْضَلَ وَ أَحْسَنَ وَ أکْثَرَ وَ أوسِعَ مَا صَلَّیْتَ وَ بَارَکْتَ وَ تَرَحَّمْتَ وَ تَحَنَّنْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أولیائِکَ وَ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ أبی القاسم المصطفی مُحَمَّدٍ وَ عَلیٰ آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین الهُداةِ المَهدیین وَ لَا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طَالِبٍ امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) وَ فَاطِمَةَ الزَهرا سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن و الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین و محمد ابن علی و جعفر ابن محمد و موسی ابن جعفر و علی ابن موسی و محمد ابن علی و علی ابن محمد و الحسن ابن علی و الحجة القائم المهدی صلوات الله علیهم أجمَعین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله مِنَ الان الی يَوْمِ لِقاء الله.

    ﴿اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً﴾

    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ. وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه. اوصيکم وَ نَفسی عباد الله بِتَقوی الله وَ طاعَتهِ وَ اجتنابِ مَعصِیَتهِ.

    مجدداً در خطبۀ دوم، خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم. تبریک عرض می‌کنم پیشاپیش مبعث خاتم انبیا، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) را به محضر اما عصر(روحی و اروحنا العالمین لتراب مقدمه الفداء)، رهبر فرزانۀ انقلاب و همۀ امت حقیقی خاتم انبیا رسول گرامی اسلام به‌خصوص شیعیان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و بالأخص جمع حاضر، سنگرنشینان جمعه. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال عیدی همۀ ما را آمرزش گناهانمان در این روزهای پایانی ماه بافصیلت رجب قرار بدهد و عیدی همۀ ما را، چشم‌روشنی ما را فرج آقا و مولایمان امام‌زمان(ع) قرار دهد.

    مناسبت‌هایی است که من به بعضی از آن‌ها اشاره خواهم کرد. اولین آن‌ها همین مبعث رسول گرامی اسلام که در خطبۀ اول چند مورد از فلسفۀ بعثت انبیای الهی و رسول گرامی اسلام را عرض کردم. یکی از آن‌ها که تذکر به آن لازم است،‌ این است خداوند انبیا را فرستاد تا اخلاق، مکارم اخلاق را بین مردم تکمیل کند؛ ازجمله رسول گرامی اسلام خودشان فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ.» و آن‌قدر این بحث خُلق در وجود نازنین رسول گرامی اسلام همۀ صفات حمیده در وجود حضرت بود که خدواند فرمود: ﴿إِنَّکَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ﴾تو دارای خلق عظیم هستی و به‌خاطر همین خلق نبوی بود که خداوند فرمود به‌خاطر همین زینت قلب پیغمبر خدا و نرمی دل آن حضرت، خداوند فرمود که من جوری قرار دادم که مردم به تو روی کنند: ﴿وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ﴾ اگر این نرمی پیغمبر و خلق نبوی حضرت نبود، غلظت همراه حضرت می بود، خیلی‌ها از دور حضرت متفرق می‌شدند. این یک تذکری دارد برای همۀ ما که اگر می‌خواهیم دعوت کنیم به اسلام، به دین، آن رأفت اسلامی باید مدنظر همۀ ما باشد. در خانه‌ها هم همین اصل حاکم است. امروز جوان‌های ما، نوجوان‌های ما در معرض تهدید دشمن هستند و مورد طمع دشمن قرار گرفتند. والدین باید با جوان‌ها، نوجوان‌ها برخورد شایسته‌ای داشته باشند. این خلق پیغمبر گرامی اسلام، در خانه‌ها، در اجتماع ما باید باهم خیلی مهربانانه رفتار کنیم. گاهی حقیقتاً این اصل مهربانی را کنار می‌گذاریم در برخورد با یکدیگر. اصلاً در اسلام اصل غضب و خشم فقط در برابر دشمنان خداست. باصراحت قرآن این‌ها را بیان کرده است. در آموزه‌های دینی ما، نسبت به برادران دینی، اصل بر رفق و مداراست. علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) فرمودند که مؤمن باید سه ویژگی در وجودش باشد که ایمان او کامل بشود: «لَا يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّى يَكُونَ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ.» اصلاً ایمانش کامل نیست تا وقتی سه خصلت در او باشد. اول فرمودند: «سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِيِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِيِّهِ.» یک روش از خدا باید در وجود انسان باشد تا بشود انسانی خدایی و دوم، از پیغمبر خدا باید یک سنت و روشی باشد. وقتی به سنتی که از رسول خدا هست، در وجود انسان که باید باشد، علی‌بن‌موسی‌الرضا یادآوری می‌کنند، می‌فرمایند: «وَ أَمّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِيِّهِ فَمُدَاراةُ النّاسِ» با مردم خودمان باید اهل مدارا باشیم. با همدیگر خشم نگیریم. غضب نکنیم. عصبانیت‌ها مال جبهه‌ای است که در مقابل ما دشمن گشوده است. با آن‌ها باید ما نرمش نداشته باشیم. در برابر آن دشمن، باید هرچه باشدت بیشتری برخورد کنیم؛ ولی بین خودمان خیلی باید مهربان باشیم. یک‌مقدار در این قسمت ما کم داریم و شاید ما هم کم کار کردیم. روحانیت ما کم گفته‌اند. معلمین عزیز ما کم گفتند. صاحبان نفس و تأثیر در اجتماع، کم گفتند که ما باید در بحث بین خودمان، مهربان‌تر از این حرف‌ها باشیم. گاهی انتقادهایی داریم به همدیگر، باید با لینت با همدیگر منتقل کنیم. با لیّن بودن به همدیگر منتقل کنیم انتقادات را. گاهی چنان پرخاشگری می‌کنیم نسبت به یکدیگر که کأنه جبهۀ کفر به‌تمام‌معنی در برابر انسان قرار گرفته است! این درست نیست. خلاصه این بحث مدارا و ملاطفت و نرمی و مهربانی را از فرهنگ نبوی ان‌شاءالله در این ایام بعثت رسول گرامی اسلام بیاموزیم.

    مناسبت دیگری داریم ما در هفته که 29فروردین هست، روز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی که خب مستحضرند عزیزان، اوایل انقلاب یادمان نرفته است هنوز که بحمدلله که شعار یک عده‌ای شد: «انحلال ارتش». از اول پیروزی یانقلاب، جبهۀ باطل و منافقین داخلی، دررابطه‌با ارتش جمهوری اسلامی، سه تا جبهه را گشوده بودند که مرحله‌به‌مرحله کار می‌کردند. وقتی پاسخ نمی‌دیدند، به مرحلۀ بعد مراجعه می‌کردند. اولین شعارشان انحلال ارتش بود منافقین خلق. دشمنان هم روی این کار می‌کردند. خب اگر ارتش با آن تجربه و عقبه‌ای که در میان آن‌ها صیادهای شیرازی فراوانی بودند، شهید بابایی‌هایی داشتند، اگر این عقبه را می‌گرفتند از توان و قدرت جمهوری اسلامی، در ابتدای کار سپاه و بسیج هم که به شکل فعلی، این اقتدار و قدرت فعلی و تجربه را حداقل نداشتند، راحت کشور را مجدد تصرف می‌کردند؛ لذا این بحث را مطرح کردند: انحلال مجلس. مرحلۀ دوم، وقتی از این موضوع ناامید شدند که ارتش به فرمودۀ حضرت امام باید باشد، باقوت هم باشد، بحث تضعیف ارتش را در پیش گرفتند. به شکل‌های مختلفی، از آن مدیریت‌های نالایقی که بودند مثل بنی‌صدر در فرماندهی کل قوا و نیروهایی که در آنجا کار می‌کردند، برای تضعیف ارتش تلاش کردند؛ ولی باز آن بیان نورانی حضرت امام و عزیزان دلسوز به نظام بود که این خط تضعیف را هم این‌ها به پایان نتوانستند برسانند و مرحلۀ سوم، خط تقابل ارتش را با سپاه و بسیج در پیش گرفتند که امروز هم متأسفانه هنوز دارند تبلیغ می‌کنند که یک تغابلی و دوئیّتی بین ارتش و سپاه قرار بدهند و حال آنکه در فرموده‌های شهدای عزیزی داریم ما که وقتی در یک جمعی صیاد شیرازی(ره) سخنرانی می‌کرد و مردم شعار می‌دادند: «سپاهی، ارتشی، دو لشکر الهی» این شهید بزرگوار یک نکته را توجه می‌دهد مردم را، می‌گوید: «ارتشی، سپاهی» یا «سپاهی، ارتشی، یک لشکر الهی». این‌ها این نگاه را داشتند بزرگان به ارتش و سپاه که امروز توانست از بین این سه توطئۀ انحلال و تضعیف و تقابل، ارتش ما سربلند بیرون بیاید و در اصول قانون اساسی، اصل‌های 143 و 144 دررابطه‌با وظایف ارتش مفصل بحمدلله قانون اساسی ما تعیین‌کلیف کرده است و همچنین در اصل 150 قانون اساسی، وظیفۀ سپاه را مشخص کرده است. کاملاً این‌ها مثل دو دستی قوی که به همدیگر داده بشود، خیلی از کارها را می‌توانند انجام بدهند، تکلیف این‌ها در قانون اساسی آمده است و تعابیر زیبایی بعضی از عزیزان و بزرگان دارند که من حیفم می‌آید بعضی از این تعابیر را عرض نکنم که بزرگواری فرمودن: «سپاه و ارتش دو تیر در چلۀ کمانِ ولایت، به‌سوی دشمن هستند.» خیلی تعبیر قشنگی است. : «سپاه و ارتش دو تیر در چلۀ کمانِ ولایت، به‌سمت دشمن هستند.» اهداف این‌ها خب مشخص است. اهداف سازمانی و کلی و اهداف و صفات فردی که می‌خواهند در ارتش یا در سپاه خدمت کنند. در اصول قانون اساسی، این‌ها آمده است. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال روزبه‌روز بر عزت ارتش و سپاه ما و نیروهای مدافع اسلام و کشور ما در هر کجا که هستند، بیفزاید.

    مرور زمان، گذر چهل سال از انقلاب هم این را ثابت کرد که هم ما به ارتش کشورمان نیاز دارد، هم به سپاه و بسیج و تقویت این دو با همۀ قوایی که در این دو نهاد هست درواقع، نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، همۀ این عزیزان. خب این‌ها وقتی‌که نام ارتش را انسان می‌شوند، همیشه در جبهۀ مقابلۀ با دشمن، احساس می‌کنید با یک ارتش قوی، یک آرامشی به انسان دست می‌دهد. وقتی‌که در جبهۀ توطئه‌های داخلی و فتنه‌های داخلی، نام نیروی انتظامی را انسان می‌شوند، احساس آرامش می‌کند. وقتی‌که در جبهۀ حتی حوزه‌های اعتقادی و فرهنگی و توسعۀ این کشور و فرهنگ انقلاب، نام سپاه را انسان می‌شوند، احساس قدرت و آرامش می‌کند. این‌ها همه به وجودش ما نیاز داریم و از خداوند می‌خواهیم که ان‌شاءالله بر سلامت و عزت این عزیزان بیفزاید. 29فرودین را به عزیزان ارتشی ما تبریک می‌گوییم و این روز را برای این عزیزان، همراه با سلامتی و آرامش و موفقت از خداوند طلب می‌کنیم.

    در هفته‌های گذشته، در دو محور از فرمایشات مقام معظم رهبری، من مطالبی عرض کردم: یکی الزامات تحقق شعار سالی که معظم‌له فرمودند که در دو هفتۀ قبل عرض کردم و یکی ظرفیت‌ها و امکاناتی که ما در داخل داریم، در هفتۀ گذشته از فرمایشات آقا عرض کردم خدمت شما و اما وعدۀ ما این بود که موانع و درواقع زمینه‌های عدم تحقق شعار سال چیست. چه چیزهایی باعث می‌شود که اگر وجود داشته باشد شعار سالی که مقام معظم رهبری فرمودند: «حمایت از کالای ایرانی»، این تحقق پیدا نکند. خوب دقت کنید، من خیلی تیتروار عرض می‌کنم فرمایشات مقام معظم رهبری را. یکی اینکه آقا فرمودند: «باور نداشتن بعضی از مسئولین به ظریفیت‌ها و توان ملّی». واقعاً اگر ما مدیری داشته باشیم که باورش نباشد که ما در داخل چه توانایی‌هایی داریم، این شعار تحقق پیدا نخواهد کرد و این نگاه، یعنی نگاه منفی به این ظرفیت‌ها، مانع تحقق این شعار هست؛ لذا باید مسئولینی انتخاب شوند، مسئولینی مصدر کار باشند که نگاه به این توانایی‌ها و اعتقاد و باور داشته باشند این را، نه که متأسفانه بعضی از مسئولینی که باصراحت آمدند در صداوسیما اعلام کردند که ما در داخل، فقط آبگوشت بزپاش بلدیم درست کنیم! خدا ان‌شاءالله این را با همان شعاری که داده است، در جهنم قرارش بدهد!

    دوم بی‌اطلاعی عمومی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی. بعضی‌ها متأسفانه مسئول‌اند؛ ولی اطلاع ندارند ما چه توانمندی‌هایی داریم. خب این‌ها را باید اطلاع به آن‌ها بدهند. همان‌طوری که وقتی‌که خلاصه دشمنان خیلی دور برداشتند علیه ما و بحث جنگ و گزینه‌های روی میز خودشان را مطرح کردند و بعضی از مسئولین هم در داخل یک‌مقدار ترسیدند، بردند عزیزان ما در صنایع دفاعی کشور، بردند شهرک‌های موشکی کشور را نشانشان دادند، یک‌کم این‌ها جان گرفتند! بعضی از این‌ها اطلاع ندارند. اطلاعات لازم را به این‌ها باید داد و اگر نمی‌خواهند بپذیرند، خب باید آن‌ها را کنار گذاشت. این بی‌اطلاعی عمومی هم یک ضعفی است که این شعار قابل تحقق نخواهد بود اگر بخواهد همگانی بشود.

    کم‌کاری و تنبلی در بخش‌های مختلف اقتصادی و اداری، این‌هم یکی از موانع تحقق شعار سال است؛ یعنی حمایت از کالای ملی و داخلی و تولید داخلی. اگر مسئولینی بی‌حال بودند، تنبل بودند، حوصله نداشتند، خب این‌ها همیشه حواله می‌کنند به بیرون دیگر. می‌گوید چرا، یکی از عزیزان نقل می‌کرد، من همین دوسه مورد را بسنده می‌کنم با این مثال. می‌گفت مشرف شدیم حج، با یکی از آن عرب‌ها رفیق شدیم. یک روزی ما را دعوت کرد. به خانه‌اش رفتیم. دیدیم وسط حیاط یک حوض آبی گذاشته است. یک قلیانی هم آن وسط گذاشته است با یک نی بلند و لولۀ بلند، کنار هم تخت‌خواب گذاشته است خلاصه لم داده است، دارد می‌کِشد. بعد گفتیم خب شما این‌ها را به چه قیمتی، این رفاه و آسایش را برای خودتان فراهم کردید؟ ثروت شما را دارند مستکبرین جهان، آمریکا می‌بَرد. نفت شما، شما سال‌ها نفت‌های آینده به این کیفیت باشد، فرزندان شما، آیندگان شما فقر مطلق بر آن‌ها حاکم خواهد شد. شما خودتان چه‌کار کردید؟ چه تولیدی دارید؟ شما خودتان چه خلاصه دستاوردی دارید؟ می‌گوید این قلیانش را می‌کِشید، می‌گفت: «هذا من فضل ربی.» این از فضل پروردگار است به ما که به ما این ذخایر را داده است، ما بخوریم، بعد آن‌ها زحمت بکشند برای ما سلاح تولید کنند، برای ما نمی‌دانم نیازمندی‌های ما را آن‌ها برطرف بکنند! اگر عده‌ای تنبل، عده‌ای ناکارآمد، این نگاه شد به ذخایر کشور که گفتند آقا این‌ها «من فضل ربی» ما هست و ما باید فقط بخوریم این‌ها را و استفاده کنیم و به فکر تولید نباشند، به‌خاطر بی‌حالی خودشان، به‌خاطر تنبلی خودشان، به‌خاطر پرعمری خودشان، بعضی‌ها دیگر واقعاً در کار اجرا دیگر عمرشان آن‌قدر شده است که با مولتی‌ویتامین و با تزریق باید بنشینند یک ساعت یک جا! ده دقیقه می‌نشیند، می‌بینیم سرش افتاد پایین، دارد چرت می‌زند! این به‌درد کار نمی‌خورد. این‌ها را باید بگذارند کنار. مسئولین بانشاط، جوان، باتجربه، باعلم، باآگاهی، باارادۀ قوی، باتصمیم‌های قاطع باید بیایند سر کار. گاهی در مقام مشاوره، باید از بزرگان استفاده کرد؛ اما در مقام اجرا، مدیری که نمی‌تواند دو ساعت یک جا بنشیند، خب این چه به‌درد مدیریت می‌خورد؟! ساعت‌ها، مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان به مدیریت دهۀ 60 اشاره فرمودند. مدیریت‌ها باید آن‌طور بشود و ما دیروز جلسه‌ای بود در مشهد، موضوع مجمع سلامت استانی. یکی از آن مدیران دورۀ دهۀ 60، صحبت‌های خیلی جالبی کرد. می‌گفت ما اصلاً آن زمان، شب و روز نشناخته بودیم. اصلاً بحث مسئلۀ حقوق و مزایا و این‌ها پیش بچه‌ها مطرح نبود. با آن مدیریت‌ها جنگ را اداره کردند. امروز هم نیاز داریم ما برای بحث مقابلۀ با دشمن در تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی به این‌چنین مدیرانی. امیدواریم ان‌شاءالله مسئولین متوجه باشند. در نوع نصب و انتصابات مدیران به این مسئله توجه داشته باشند. این فرمایشات مقام معظم رهبری، اشاره‌های رهبری را جدی بگیرند. مدیریت دورۀ 60، حقیقتاً مدیریت کارآمدی بود و امیدواریم خداوند به مدیران ما آگاهی، توان و خلاصه نشاط، جنب‌وجوش و همراهی با مردم اقلاً، نه عقب‌افتادگی از مردم، به همه‌شان عنایت بفرماید.

    - الهی آمین.

    وقتی مدیریت‌ها جابه‌جا می‌شود، همین می‌شود که ما می‌بینیم عده‌ای از نمایندگان این مردم، جمع می‌شوند، می‌روند از فتنه‌گران 88 و با آن‌ها و با بچه‌های آن‌ها عکس یادگاری می‌گیرند و در این واویلای اقتصادی مردم، اعلام می‌کنند که ما مسئلۀ اصلی‌مان همین بحث محصورین هستند! ما هم راضی نیستیم آن‌ها محصور باشند. چقدر باید نظام برای آن‌ها هزینه کند؟ ولشان کنید آن‌ها را. مردم خودشان حسابشان را با آن‌ها تسویه می‌کنند و بعد می‌آیند می‌گویند مسئلۀ اصلی ما همین است. خب این آقا کی از درد مردم خبر دارد؟ مردم در حصر اقتصادی هستند، مردم دارند در حصر بیکاری جوانانشان نمی‌دانند چه‌کار کنند، سن ازدواج رفته است بالا، مشکلات خانواده‌ها فراوان به‌خاطر مسائل اقتصادی و معیشتی مردم، آن‌ها می‌روند آنجا، عکس می‌گیرند که عکس آن‌ها را سایت‌های بیگانه هم می‌اندازند که چه نمایندگانی بوده‌اند، چه کسانی بودند از دولت‌های قبل و یکی از مهره‌های سیاسی کشور، بعد می‌گویند مسئلۀ اصلی ما همین بحث محصورین هستند! برای این‌ها بله. خب این مدیر می‌خواهد چه‌کار کند؟ این نماینده می‌خواهد مثلاً چه‌کار کند حالا؟ با این فکرش، با این تز فکری که بگوید مسئلۀ اصلی ما این‌ها هستند، به فکر من و شما هستند؟ به فکر اقتصاد من و شما هستند؟ به فکر بچه‌های من و شما هستند؟ نه والله! آن‌ها همان مسائل سیاسی برایشان مهم است. حالا هدفشان چیست، ما نمی‌دانیم، الله اعلم. خدایا همۀ ما را از خواب غفلت بیدار کن.

    - الهی آمین.

    مسئولین ما را از خواب غفلت بیدارتر کن.

    - الهی آمین.

    رهبری عزیز ما را از گزند حوادث حفظ فرما.

    - الهی آمین.

    به ما توفیق تحقق منویّات مقام معظم رهبری را عنایت کن.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که به این مملکت و به این مردم خدمت صادقانه، خدمتی که مردم نیاز دارند می‌کنند، خدایا آن‌ها را از جمیع بلایا و حوادث حفظ فرما.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که خیانت می‌کنند، کسانی‌که در راه تقویت دشمن قدم برمی‌دارند، کسانی‌که با کار خودشان دشمن را خوش‌حال می‌کنند، کسانی‌که با کار خودشان، عکس خودشان، جبهۀ دشمن را امیدوار می‌کنند، خدایا اگر قابل هدایت نیستند، نابودشان بگردان.

    - الهی آمین.

    خدایا آن‌ها را هیچ‌وقت دیگر به صندلی قدرت مرسان.

    - الهی آمین.

    اگر ما هم اشتباه کردیم، خدایا ما را ببخش که این‌ها را انتخاب کردیم و توفیق بده در انتخاب‌های خودمان، بابصیرت ان‌شاءالله وارد بشویم.

    - الهی آمین.

    خدمتگزاران نظام، دولت، رهبری، کسانی‌که صادقانه خدمت می‌کنند، بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    - الهی آمین.

    ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ. وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ﴾. صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-9-1396 خطیب حجت الاسلام مصوری ،امام جمعه موقت برد ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-9-1396 خطیب حجت الاسلام مصوری ،امام جمعه موقت شهرستان بردسکن [attachment=209]          ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 93/09/07

    [attachment=12:aac_001_A_003_mahdi_141128_001_2014_11_28.mp3]...

    خطبه نماز جمعه تاریخ 93/08/16

    [attachment=10:001_A_001_mahdi_141107_001_2014_11_07.lite.mp3]...

    خطبه نماز جمعه تاریخ 93/08/09

    [attachment=9:001_A_004_mahdi_141031_001_2014_10_31.lite.mp3]...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد