نماز جمعه شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه, خطبه های صوتی, سخنرانی تاریخ ارسال: 1397/03/12 - 10:37
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 11-3-1397
    خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن
    حجم :
    5.44 مگابایت
    دانلودها :
    0

    حجم :
    7.37 مگابایت
    دانلودها :
    0

    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397
    نماز جمعه  شهرستان بردسکن مورخ 11-3-1397

    جمعه. 11خرداد۱۳۹۷. شهرستان بردسکن. مسجد جامع و مصلای شهر. خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة الله. أعوذ بِالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلی حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَباالقاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّما بَقیَّةِ اللهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداء الله مِنَ الان الی يَوْمِ لِقاء الله اوصيکم وَ اوصی نَفسی عباد الله بِتَقوی الله.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران روزه‌دار را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا که ثمرۀ روزه در قرآن کریم شمرده شده است، از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جوییم.

    در ماه مبارک رمضان، سفرۀ بابرکت رمضان را خداوند متعال با روزه‌ای که بر ما واجب کرده است، باز نموده است و گشوده است و بر این سفره مائده‌ها و غذاها و موضوعاتی را نهاده است که ما می‌باید از آن‌ها حداکثر استفاده را در این ماه بابرکت و از لحاظ زمانی کوتاه را ببریم.

    در هفته‌های گذشته به سه موضوع اشاره شد، لیلة القدر یکی از آن موضوعاتی است که خداوند در سفرۀ بابرکت ماه رمضان قرار داده است. قرآن دیگر از موضوعات است. دعا و چهارم استغفار. در روزهای آخر ماه معظم شعبان، پیامبر گرامی اسلام، خطبه‌ای را خواندند و در آن خطبۀ شریفه مسائل بسیار مهمی را نسبت به ماه مبارک رمضان، فضیلت ماه مبارک رمضان و روزۀ آن و دستاوردها و وظایفی که برای ما مقرر شده است، بیان فرمودند. در فرازی می‌فرمایند: «أَیُّهَا النّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ» ای مردم، جان شما همیشه در گرو اعمال شماست؛ یعنی ما در دنیا، هر کاری را که داریم انجام می‌دهیم، در حقیقت این جان خودمان را گرو گذاشته‌ایم در اعمال خودمان و رفتار خودمان. بعد حضرت می‌فرمایند: «فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفَارِکُمْ» آنچه که باعث می‌شود این جان شما در حقیقت آزاد بشود از غل‌وزنجیر و گرفتاری‌ها، هوای نفس که زمینۀ ورود به دوزخ انسان را فراهم می‌کند، می‌ٰفرمایند استغفار هست. با استغفار جان خودتان را آزاد کنید. لذا از این موضوع استغفار در ماه مبارک رمضان، حداکثر استفاده را ببرید. فرصت خوبی است برای استغفار، توبه، عنابه، درِ خانۀ خداوند متعال. در روایت دیگری رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) خطاب به اصحاب و یاران و همراهانشان فرمودند: «أَلا أُخْبِرُكُمْ بِدآئِكُمْ وَ دَوآئِكُمْ؟» آیا نمی‌خواهید شما را آگاه کنم، خبر بدهم به دردی که به آن مبتلا هستید و به داروی دردتان؟ جواب دادند: «بلا یا رسول الله، ما مایلیم بشنویم از لسان مبارک شما دردی که احساسش نمی‌کنیم. دردی که در جان ما و تن ما قرار ندارد.» معلوم می‌شود به روح و دین و قلب و افکار و اندیشه و عقاید ما مرتبط هست. این دردها را شناختنش کار مشکلی است. لسان معصوم این‌ها را معرفی می‌کند و انسان‌های باایمان آن‌ها را درک می‌کنند. انسان‌های بی‌ایمان آن‌ها را نمی‌ٰفهند. لذا همه تقاضا کردند، «بلا یا رسول الله به آن درد و درمانی که خودمان نمی‌فهمیم، ما را آگاه کنید.» فرمودند: «دَآؤُكُمُ الذُّنُوبُ» درد شما مردم گناهانی است که مرتکب می‌شوید. ما مبتلا به دردهای فراوانی هستیم. دردهای جسمی را انسان زود می‌فهمد. چشمش درد کند، دندانش درد کند، قلبش درد کند، مغزش درد کند، خلاصه معده‌اش درد کند، روده‌اش درد کند، دست و پا، همۀ دردهای جسمی را ما متوجه می‌شویم. داد می‌کشیم. فریاد می‌زنیم. به دکتر مراجعه می‌کنیم. دارویش را می‌گیریم. درمان می‌شویم یا دورۀ درمان طول می‌کشد، بعضاً می‌میریم. این‌ها را خوب می‌فهمیم، اما گناهان درد هست. کدام‌یک از ما وقتی‌که مبتلای به گناه شدیم، مثل اینکه دردی را مبتلا شدیم، دنبال درمانش رفتیم؟ فرمودند: «دَآؤُكُمُ الذُّنُوبُ» درد شما مردم گناه است. «وَ دَوآؤُكُمُ الإْسْتِغْفارُ» و داروی این درد، استغفار هست و فرصت خوبی است ماه مبارک رمضان برای استغفار و کاهش این دردها و آلام و دور شدن از گناهان و در روایت مفصلی است که علی(ع) اشخاصی به حضرت مراجعه کردند با مشکلاتی متعدد، حضرت به هرکدام یک دارویی و به همۀ آن‌ها یک دارو را نسخه کردند که وقتی ابن‌عباس سؤال کرد: «این‌ها دردهای متعددی داشتند، شما با یک دارو می‌خواهید آن‌ها را درمان کنید؟» حضرت با آیۀ شریفۀ قرآن استدلال کردند. فرمودند این قرآن هست که درواقع داروی درد ماست و بیان می‌کند. شخصی مراجعه کرد گفت: «علی جان! اباالحسن، من فقیر هستم. نیازمند هستم. دعا کنید وضعم خوب بشود.» حضرت فرمودند: «استغفار کن.» شخص دیگری آمد گفت: «یا مولی! من زراعتم و مزرعه‌ام گرفتار کم‌آبی شده است. خشک‌سالی مزرعۀ من را به نابودی دارد می‌کِشاند.» حضرت فرمودند: «استغفار کن.» شخص سومی آمد گفت: «اباالحسن!‍ من مال و ثروت زیاد دارم، اما فرزند و اولادی ندارم.» حضرت فرمودند: «استغفار کن.» شخص دیگری آمد و گفت: «با ابالحسن! من مال و باغ و بوستان دارم؛ اما میوه کم می‌دهند. گرفتار آفت شده است بوستانم و باغ و زراعتم.» حضرت فرمودند: «استغفار کن.» ابن‌عباس گفت: «یا اباالحسن، امیرالمؤمنین! این‌ها مسائل مختلفی را مطرح کردند. شما همۀ آن‌ها را ارجاع به استغفار دادید.» حضرت فرمودند: «مگر قرآن نمی‌خوانید؟ به آیۀ قرآن توجه کنید که خداوند متعال به نوح نبی خطاب می‌کند، وقتی‌که مراجعه می‌کند و متعدد از آن پیغمبر خدا درخواست می‌کنند، خداوند می‌فرماید بگو: Nاسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفّاراًM» آن‌که درد گناه دامنش را گرفته است، بگو به او استغفار کند. استغفار شفای درد ما انسان‌هاست. Nيُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراًMآن‌که از خشک‌سالی می‌نالید، به آن‌ها بگو استغفار کنند تا خداوند آب فراوان و باران پیاپی را بر شما نازل کند. و آن‌که از فقر ناله می‌کرد، بازهم: Nوَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍM بگو استغفار کنند. خداوند به شما مال و ثروت عنایت می‌کند. Nوَ بَنِينَMآن‌که از بی‌بچگی و بی‌اولادی ناله می‌کرد و مشکلش بود، باز به او هم بگو استغفار کند. Nوَ يَجْعَلْ لَكُمْ جَنّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراًM خداوند به شما به پاس استغفار، باغ‌های پرمیوه و پرآب عنایت می‌کند. حضرت به این آیۀ شریفه استدلال کردند؛ اما معنای استغفار این لغلغۀ زبان فقط نیست. استغفار به‌معنای واقعی که انسان از گناه فاصله بگیرد. انسان در پرتو دستورات پروردگار رشد پیدا بکند. اگر ما این مرحلۀ از استغفار را داشتیم، همۀ آنچه که به‌عنوان درد، به‌عنوان گرفتاری،در زندگی روزمره‌مان داریم، خداوند متعال برطرف می‌کند و در آیات دیگری از قرآن باصراحت خداوند فرموده است، سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 96: Nوَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ لٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَM اگر اهل آبادی‌ها، شهرها، روستاها و همۀ مردم ایمان و تقوا می‌داشتند، یعنی تقوا همانی که انسان را از آلودگی به گناه حفظ می‌کند، همانی که انسان را مانع می‌شود که بخواهد به گناه آلوده بشود، گناهان عملی و ایمان اگر می‌داشتند که به گناهان اعتقادی و فکری مبتلا نمی‌شدند، خداوند درب‌های آسمان و زمین را به روی آن‌ها می‌گشود و آن‌ها را از برکات آسمان و زمین بهره‌مند می‌گرداند:Nوَ لٰكِنْMولی مردم در ادعای توبه، در ادعای تقوا، در ادعای ایمان گرفتار خلاف‌واقع‌گویی شدند. ادعای ایمان می‌کنیم، تظاهر به ایمان می‌کنیم؛ ولی ایمان در لایه‌های عمیق زندگی ما رسوخ ندارد. بی‌تعارف عرض می‌کنم، همۀ ما مبتلای به این دردیم. ایمان را لغلغۀ زبانمان قرار دادیم. شخص باایمان همۀ مسائل زندگی‌اش را باید خدایی و ایمانی کند؛ لذا آیۀ شریفۀ قرآن در سورۀ مبارکۀ اعراف هم تأیید این موضوع را دارد. لذا عزیزان به فرمودۀ رسول گرامی اسلام که همۀ ما ارادتمند به آن حضرت هستیم و ایمان به آن حضرت داریم، حضرت فرمودند: «درد شماها گناه است و درمان شما استغفار و ترک گناه است.»

    خدایا به حق رسول گرامی اسلام قسمت می‌دهیم به همۀ ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت بفرما.

    - الهی آمین.

    توفیق توبه و استغفار واقعی را به همۀ ما مرهمت فرما.

    - الهی آمین.

    الطاف و برکات و خیرات خودت را از قِبَل استغفار واقعی شامل حال همۀ ما و فرزندانمان و مملکتمان بگردان.

    - الهی آمین.

    ما را یک‌آن به خودمان وا مگذار.

    - الهی آمین.

    Nبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.M

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی يُؤْمِنُ الْخَائِفِينَ و يُنَجِّی الصّالِحِينَ وَ يَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَ يَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ. الْحَمْدُ لِلِّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِينَ مُدْرِکِ الْهَارِبِينَ مُبِيرِ الظَّالِمِينَ وَ نَكالِ الظَّالِمِينَ. مَوْضِعِ حاجاتِ الطَّالِبِينَ وَ مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنینَ. اَلحَمدُلِلّهِ الَّذی يَرزُقُ وَ لا يُرزَق وَ يُطعِمُ وَ لا يُطعَمَ وَ يَخلُقُ وَ لَم يُخلَق. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی يُحْيِی الْمَوْتٰى وَ يُمِيتُ الْأَحْياءَ وَ هُوَ حَیٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلٰى كُلِّ شَیْ ءٍ قَدِيرٌ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَّلِم وَ زِدْ وَ بَارِکْ عَلٰى عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ صَفِیِّکَ وَ اَمینِکَ وَ نَجیبِکَ وَ حَبیِبِکَ وَ خاتم الأنبیائکَ وَ رُسُلِکْ حافِظِ سِرِّکَ وَ مُبَلِّغِ رِسالاتِکَ أَبی القاسم المصطفی مُحَمَّدٍ وَ عَلٰی آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما أمیر المؤمنین عَلِیِّ بنِ اَبِی طَالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعالَمِینَ و الحَسَنِ وَ الحُسَینْ سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علی وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علی وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علی وَ الحجة القائم المهدی صلوات الله علیهم أجمَعین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أعداء الله مِنَ الان الی قیام يَوْمِالقاء الله.

    Nاَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاًM

    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ. وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه. اوصيکم وَ اوصی نَفسی عباد الله بِتَقوی الله.

    خودم و شما نمازگزاران برادران و خواهران را مجدداً در خطبۀ دوم به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. به‌خصوص برحذر باشیم عزیزان از هوای نفس، وسوسه‌های نفس که انسان را در خلوت‌ها به گناه می‌اندازد. در ملأعام کمتر گناه مرتکب می‌شویم. از مردم خجالت می‌کشیم؛ اما از خدا خجالت نمی‌کشیم. تقوا یعنی اینکه انسان از خدا خجالت بکشد. در خلوت هم گناه نکند. در خلوت ذهن خودش، خیال خودش هم فکر و اندیشۀ خودم هم گناه نکند. این‌طور انسان به تقوای واقعی دست پیدا می‌کند. از خداوند می‌خواهیم ان‌شاءالله در این ماه عزیز شریف، ماه پرخیر و برکت، ماه صیام، ماه قیام، ماه عبادت و دعا، همۀ ما را به زیور تقوا بیاراید.

    مناسبت‌هایی است که نیاز به تذکر دارد، اما من قبل از آن، جهت اینکه در این ایام توفیق و زمینۀ بیشتری فراهم هست برای حضور مؤمنین به نماز جمعه، یکی‌دو تا روایت جهت اینکه بدانیم این قدم‌هایی که برداشته می‌شود، اجر و فضیلت بسیاری دارد و مشوّقی برای ما باشد، عرض می‌کنم. رسول گرامی اسلام شخصی خدمتشان رسید. عرض کرد: «یا رسول الله! من سال‌های متمادی است فراهم می‌کنم، تصمیم می‌گیرم، کارها را ردیف می‌کنم برای اینکه به حج مشرف بشوم؛ ولی توفیق پیدا نمی‌کنم.» حضرت فرمودند: «بر تو باد به حضور در نماز جمعه که جایگزین صواب حج است برای تویی که موفق نمی‌شوی.» لذا پاداش حضور در نماز جمعه، هم‌سنگ و هم‌قد و هم‌اندازۀ حج است؛ لذا اگر عزیزان در این ایام با دهان روزه به زحمت می‌افتند، در آفتاب که ما عذرخواهی می‌کنیم و هوای گرم، بعضاً اذیت می‌شوند، به‌هرحال صواب حج را درنظر بگیریم برای حضور خودمان، در حج ما هم اذیت می‌شویم، هم پول خرج می‌کنیم، هم زحمت می‌افتیم، هم خطر می‌پذیریم. خداوند حضور در نماز جمعه را صوابش را هم‌قد و هم‌اندازۀ حج قرار داده است. بعد فرمودند که نماز جمعه حج انسان‌های ناتوان از لحاظ اقتصادی است و در روایت دیگری رسول گرامی اسلام فرمودند: «هر روز جمعه برای شما صواب یک حج و یک عمره نوشته می‌شود.» حج شما وقتی است که شتاب می‌کنید و مبادرت می‌کنید به نماز جمعه. برای نماز جمعه صواب یک حج می‌نویسند و عمره وقتی است که بعد از نماز جمعه، در انتظار نماز عصر هستید که مجدد با امام‌جماعت بخوانید؛ لذا هر جمعه‌ای، این دو تا موضوع را باز خداوند به کسانی‌که در نماز جمعه شرکت می‌کنند، لطف و عنایت دارد و در روایت دیگری، پیامبر گرامی اسلام فرمودند اگر مردم می‌دانستند که در اذان گفتن و صف اول جماعت ایستادن و زودتر به نماز جمعه شرکت کنند و قبل از نماز جمعه در مصلی و محل نماز شرکت کنند، خداوند چه صواب‌ها و چه آثار و فایده‌هایی قرار داده است، بر مرکب‌ها سوار می‌شدند و به جست‌وجوی محل‌های اقامۀ نماز می‌رفتند. این‌چنین صواب‌هایی برای عزیزانی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند، خداوند قرار داده است. امیدواریم ان‌شاءالله به همۀ ما این صواب‌ها را خداوند متعال عنایت بفرماید.

    هفتۀ پیش روی که داریم، چند موضوع مهم در آن اتفاق می‌افتد: یکی شب‌های قدر است عزیزان. خودمان را از الان آماده کنیم برای ورود به شب‌های قدر و بهره‌مند شدن از فیوضات شب‌های قدر که بهتر از هزار ماه خداوند آن‌ها را بیان کرده است و قرار داده است. خب در روز بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان، در هفتۀ پیش روی، روز شهادت مولای متقیان، امیربیان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) هست که شهادت آن حضرت هم باید گرامی داشته بشود. چهاردهم و پانزدهم خردادماه را داریم پیش روی، روز رحلت جانگذار امام راحل(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) و روز پانزده خرداد که تعداد زیادی در سال 42 از این مردم به شهادت رسیدند برای این به وجود آمدن این انقلاب که درواقع چاشنی کار این انقلاب از سال 42 و شهدای پانزدهم خرداد زده شده است. این‌ها مناسبت‌هایی است که همه نیاز به بحث و گفت‌وگو دارد که من خب باتوجه‌به دهان روزه بودن عزیزان و هوای گرم و در آفتاب بودن بعضی از عزیزان، نمی‌خواهم به این‌ها مفصل بپردازم.

    قبل از آنکه یک‌دو موضوع را فقط به‌طور خلاصه عرض کنم، لازم می‌دانم بر خودم که تشکر کنم از خیرین، از مؤمنین، از همۀ عزیزانی که وقتی کار خیری مطرح می‌شود، با مال خودشان هم همراه با آبرو و اعتبارشان کمک می‌کنند. در هفتۀ گذشته عرض کردیم جلسه‌ای می‌خواهد برگزار بشود، برای کمک به آزادی زندانی‌های غیرعمد و همچنین به خانواده‌های نیازمند این زندانیان. جلسه‌ای را عزیزان گرفتند که تشکر می‌کنیم از آن‌ها. خیرین عده‌ای آمدند آنجا. صدوبیست میلیون تومان تقریباً در همان جلسه جمع شد که خب رقم خوبی است در یک شهرستانی مثل ما که در حاشیۀ کویر خشک‌سالی‌ها بیشترین مشکلات را شاید برای این مردم درست کردند و وضعیت مردم هم خیلی نمی‌شود گفت که کذایی هست. نه کارخانه‌ای، نه باغ و ویلایی، نه خلاصه تجارت و بازاری به آن صورت، این کمک‌ها از ایمان شما مردم نشأت می‌گیرد و نشان‌دهندۀ ایمان عمیق شما و آن عطوفت و مهربانی شما و دلسوزی شما نسبت به همنوعانتان است که جای شکر به درگاه خدا بر این روحیه برای عزیزان دارد و جای تقدیر و تشکر مسئولین هست از این مردم خوب که پا در رکاب می‌کنند، دعوت عزیزان را لبیک می‌گویند.

    من تشکر می‌کنم، هم از مردم خوب و متدینمان، ما هر هفتۀ ماه مبارک رمضان، عزیزان در ستاد نماز جمعه کمک جمع‌آوری می‌کنند. کمک می‌کنید شما مردم که باید این‌ها یک موضوعی را در آخر مدنظرشان باشد، چقدر خوب است که ان‌شاءالله در آغاز سال تحصیلی آینده، کسانی‌که این پول‌ها را از مردم جمع می‌کنند، بیایند یک گزارشی بدهند که چه‌کار می‌کنند. آخه پول جمع کردن از مردم یک بخش کار هست، درست مصرف کردن و ریز کار را گزارش دادن که اطمینان قلبی برای مردم حاصل بشود که در موردی که آن‌ها کمک کردند دارد خرج می‌شود، یک بخش اعظم دیگر کار است. ان‌شاءالله خواهند آمد، آقایان هم به فکر باشند از الان. هر جا کمک می‌کنند، هر کاری را که دارند انجام می‌دهند، چون این کمک‌ها بنایش بر این بود که فقط به صدوپنجاه‌وپنج زندانی‌ای که از شهرستان بردسکن و بخش‌های تابعه و روستاها در زندان هستند، اختصاص پیدا بکند و به خانواده‌های آن‌ها؛ لذا خود این آقایان باید بیایند آمار بدهند. دیگر ما به آمار کلی‌ای که مشهد خواهد داد، اکتفا نمی‌کنیم. خودشان باید از الان به فکر باشند. هر جا یک ریال هزینه می‌کنند برای خانواده‌های زندانیان یا برای آزادی زندانی غیرعمد، یادداشت کنند با حساب‌وکتاب باید بیایند اینجا اول مهر ان‌شاءالله یک گزارشی بدهند که دل همۀ ما حداقل یک آرامشی پیدا بکند از گزارش آن‌ها که این کمک‌ها به جای خودش هزینه شده است که دوباره هم مردم بتوانند بیایند و اطمینان پیدا کنند و همۀ ما هم با طیب نفس و با میل و رغبت برای این قضیه تبلیغ کنیم. کم ما وقت نگذاشتیم برای این قضیه، آقایان ان‌شاءالله این مدنظرشان باشد.

    مطلب دیگری که لازم هست من عرض کنم در آستانۀ رحلت حضرت امام هستی. خب خیلی‌ها ادعا می‌کنیم خط امام را می‌خواهیم برویم، راه امام را برویم. راه اما چندتا ویژگی دارد، اگر آن‌ها را داشتیم، ما در راه امام هستیم، اگر نداشتیم، اگر فرزند امام هم باشیم، خلاف امام حرکت کردیم. مهم آن ویژگی‌های خط و مکتب امام هست که انسان داشته باشد. ادعا که کار درست نمی‌کند. لذا مکتب امام و خط امام چندتا ویژگی دارد: 1. اینکه امام حامی محرومان و مستضعفان بودند. چه کسی از امام نسبت به محرومین دلسوزتر؟ اولین نهادهایی که پس از پیروزی انقلاب به دست مبارک امام پایگذاری شد، شما بروید نگاه بکنید، بنیاد پانزده خرداد، برای محرومین؛ کمیتۀ امداد حضرت امام، برای محرومین. هرچه که امام روزهای اولیۀ پیروزی به دست مبارکشان تأسیس شد، همه در راستای کمک به محرومین، بنیاد مسکن، برای محرومین، لذا کسانی‌که امروز دست‌اندرکار هستند و خط امام را شعار خودشان قرار دادند، توجه‌شان به محرومی چیست؟ چه مسئول باشند، چه غیرمسئول. ویژگی خط امام توجه به محرومین و مستضعفان بوده است.

    2. ایستادگی قاطعانۀ امام در مقابل مستکبرین به‌ویژه شیطان بزرگ آمریکاست. کسانی‌که ادعای پیمودن خط امام و مکتب امام را می‌کنند، در مقابل آمریکا چقدر مقاومت می‌کنند؟ در مقابل تشر آمریکا، اگر زانو زدند و در مقابل مستکبرین عالم اگر نشستند و حالت گرفتند به خودشان، این‌ها خط امام نیستند. هرچقدر می‌خواهند حرف بزنند. خط امام مقاومت در برابر مستکبرین است. ویژگی خط امام این هست.

    3. تأکید بر استقلال کشور و رد سلطه‌پذیری. استقلال کشور در زمینۀ فرهنگی، در زمینۀ اقتصادی و در زمینۀ نظامی و آنچه که مربوط به استقلال کشور می‌شود که فراوان هست، در همۀ این‌ها امام بر استقلال کشور تأکید داشتند. کسانی‌که امروز رشد و تعالی کشور را در وابستگی به دشمنان دارند خوابش را می‌بینند، این‌ها در خط امام نیستند؛ ولو فرزند امام باشد. فرقی نمی‌کند. پیغمبر گرامی اسلام فرمودند اگر راه خدا را نرفتید، اگر در آستین من هم باشید، فردا خدا بیرونتان می‌آورد. لذا نه انتصاب به امام از لحاظ نسبی و سببی و نه انتصاب به امام از طریق ادعا و پرحرفی. این‌ها دردی را دوا نمی‌کند. حقیقتاً باید در خط امام و راه امام بود.

    4. اعتقاد به هم‌بستگی و وحدت ملی از شاخصه‌های مکتب امام و خط امام هست؛ لذا اگر کسانی هستند که به وحدت دعوت می‌کنند، این‌ها در خط امام هستند. امام روی وحدت و هم‌بستگی خیلی حساسیت نشان می‌دادند و این را در جامعه توسعه دادند. این انقلاب با دست همۀ مردم به پیروزی رسید. همه پای کار بودند. نمی‌شود خلاصه عده‌ای بخواهند انقلاب را مصادره و مطلوب کنند. چه تحت عنوان و لوای اصلاح‌طلبی، چه اصولگرایی. همه باهم باید باشیم. امروز تفرقه‌ای که در میان ما زمزمه‌اش بشود، از حلقوم دشمن است. ممکن است از زبان بنده بیاید بیرون، باید مواظب باشند. مردم هم بشناسند نداهایی که بلند می‌شود. وحدت و هم‌بستگی از شاخصه‌های مکتب امام هست، لذا مقام معظم رهبری، خلف صالح امام را شما درنظر بگیرید. مجلس برگزار می‌کنند، در ماه مبارک رمضان، همۀ طیف‌های سیاسی در آن مجلس هستند. این خط امام این است. ما همه باهم هستیم. انتقاد می‌کنیم به کم‌کاری‌ها، معنای انتقاد معنای تفرقه نیست، بعضی‌ها هم سریع تا یک انتقادی می‌شود، باز به‌عنوان تفرقه‌انداز معرفی نکنند، نه اگر انتقاد نشود، پیشرفت نیست. انتقاد برای تعالی لازم هست. انتقاد برای اینکه مسئولین خوابشان نبرد، لازم هست. انتقاد برای اینکه خلاصه بدانند که چشمانی آن‌ها را دارد نظاره می‌کند، اگر آن‌ها امروز حاکم هستند و در رأس قرار گرفته‌اند، چشمان بیدار مردم آن‌ها رادارد تعقیب می‌کند، این لازمۀ پویایی یک جامعه است. انتقاد را نمی‌شود گرفت. لذا در حضور مقام معظم رهبری، شما ببینید در جلسه‌ای که با دانشجویان عزیز داشتند. شدیدترین انتقادات می‌شود. این‌ها کلاس درس است که آقا می‌گذارند برای مسئولین. چرا مسئولین از انتقاد می‌ترسند؟ چرا یک جلسه‌ای برای پرسش‌وپاسخ نمی‌گذارند؟ ما رهبرمان، ولی‌فقیه‌مان، خلف صالح اماممان دارد جلسه می‌گذارد در دفترشان. می‌آیند انتقاد می‌کنند. آقا یک مسئولیتی دارد، هیچ اجازۀ انتقاد به کسی نمی‌دهد، چرا؟ باید اجازۀ انتقاد داده بشود. این‌ها کلاس درس است برای مسئولین و در این جلسۀ پرسش‌وپاسخ که آقا داشتند با دانشجویان و جوانان، در دوازده محور مطالب بسیار مهمی را مقام معظم رهبری فرمودند. من یکی از آن‌ها را عرض می‌کنم. فرمودند که نیاز مبرم امروز جامعۀ ما دارد به تکرار و یادآوری آرمان‌ها، یعنی امروز باید مردم این آرمان‌های انقلاب را یادآوری کنند. تذکر بدهند. حتی مطالبه کنند. از مسئولی اگر آرمان‌ها را کنار گذاشته است، باید مطالبه کنند. مردم باید امروز مطالبه کنند از مسئولین آرمان‌های این نظام و این انقلاب را. آرمان‌هایی که عزت ملی از آن‌هاست. اعتماد به نفس ملی از آن‌هاست. استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی جزو آن مؤلفه‌های آرمان‌هاست. آزادی اندیشه، بیان و عمل در دایرۀ اعتقادات مردم و ارزش‌های حاکم بر جامعۀ دینی، نه هر چرندی را کسی بخواهد بگوید، بگوید به‌عنوان آزادی بیان. در فضاهای مجازی مطالبی را می‌نویسند که انسان شرمش می‌آید، بعد تا بخواهند جلویشان را بگیرند، می‌گویند جلوی ما را گرفتی. نه، ارزش‌های حاکم بر جامعه. اعتقادات راسخ مردم. شما هر اندیشه‌ای، هر سخنی، هر عملی را می‌خواهی انجام بدهی، آزاد هستی. پیشرفت‌های مادی و تمدنی به برکت علم و فناوری از آرمان‌های این نظام است. ؟؟؟ (35:28) عدالت، نفی تبیعیض، نفی فاصلۀ طبقاتی از آرمان‌های این انقلاب است که آقا فرمودند این‌ها باید یادآوری بشود. مطالبه بشود از کسانی‌که متولی کار هستد. رشد اخلاق‌های معاشرتی، مثل رحم و ایثار و انفاق و کمک و تعاون به یکدیگر و آماده‌سازی فضا برای رشد معنویت و رهایی از بردگی شهوت و غضب. این‌ها از آرمان‌های انقلاب است.

    امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به ما روحیۀ پرسشگری و مطالبه‌گری همراه با رعایت جوانب ادب عنایت کند و به مسئولین ما هم توفیق پاسخ‌گویی قانع‌کننده به این ملت فهیم و آگاه را عنایت بفرماید.

    - الهی آمین.

    خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    ما را مدیون خون مطهر شهدا و امام راحلمان ممیران.

    - الهی آمین.

    رهبر فرزانۀ انقلاب، وجودشان از جمیع بالایا و حوادث حفظ‌وحراست بفرما.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که به دین و مملکت ما صادقانه خدمت می‌کنند، خدایا خودت تأیید فرما.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که منافقانه خیانت می‌کنند، رسوا و ذلیل فرما.

    - الهی آمین.

    Nبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.M صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    خطبه نماز جمعه تاریخ 93/08/16

    [attachment=10:001_A_001_mahdi_141107_001_2014_11_07.lite.mp3]...

    خطبه نماز جمعه تاریخ 93/08/09

    [attachment=9:001_A_004_mahdi_141031_001_2014_10_31.lite.mp3]...

    خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ 93/07/18

    [attachment=6:001_A_001_mahdi_Z0000014.lite.mp3]...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...