جمعه، 15تیر1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجتالاسلام امینی.
سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلَی اشْرَفَ الانبیاء وَ اْلمُرسَلینْ حَبِيبِ إِلَهِ الْعالَمِينَ أَباالقاسِم المُصطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلِهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما بَقیَّةِ اللّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم عَلَى أَعْدَائِهِمْ اَعداءِ اللّه مِنَ الانْ اِلی يَوْمِ لِقاء اللّه اوصيکم وَ نَفسی عباد اللّه بِتَقوی اللّه وَ طاعَة وَ اجتِنابِ مَعصِیَتهِ وَ أُحَذِّرُكُمُ الدُّنْيا وَ الإِغْتِرارَ بِها.
خود و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش میکنم و برحذر میدارم خودم و شما نمازگزاران را از فریب خوردن به ظواهر دنیا و از خداوند متعال و منان بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد میجویم. امیدواریم انشاءالله خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانۀ خودش را همراه با تقوا که ثمرۀ ماه مبارک رمضان و روزۀ ماه مبارک رمضان میباشد، انشاءالله عنایت فرماید و همۀ ما توفیق بندگی خالصانۀ خدا را بیشازپیش داشته باشیم.
در ادامۀ مباحث و مطالب هفتههای گذشته، در هدایای سفر آخرت که عرض کردیم روایت مفصلی از رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبنعبدالله(ص) شخصی در حضور حضرت تمنا و آرزوی مردن کرد و بر این موضوع از حضرت کسب اجازه کرد «أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ» یا رسول الله آیا به من اجازه میدهید که آرزوی مردن کنم؟ شاید شرایط برای او خیلی سخت بوده است در آن زمان، مشکلات فراوانی داشته است، بعضی وقتها افراد از روی ضعف ایمان و عدم صبر و استقامت در مشکلات، ممکن است اینچنین افکاری به ذهنشان بیاید و برای خودشان مجاز بدانند آرزوی مردن را، حضرت فرمودند: «الْمَوْتُ شَیْءٌ لَا بُدَّ مِنْهُ» مرگ یک چیزی نیست که انسان اگر آرزوی آن را کرد، زودتر بهسراغ او بیاید. اگر فرار کرد، دیرتر بهسراغ او بیاید. برای همه هست. دیر و زود دارد بهقولمعروف؛ اما سوخت و سوز ندارد. «وَلٰکِنْ یَنْبَغِی لِمَنْ أَرَادَهُ أَنْ یَرْفَعَ عَشْرَ هَدَایَا.» هرکسیکه میخواهد خلاصه ارادۀ سفر آخرت را داشته باشد و علاقۀ به آخرت میخواهد ابراز دارد، باید دَهتا هدیه را آماده کند. دست خالی که آدم عاقل به سفر نمیرود. هرکسی در این سفرهای کوتاه دنیا میخواهد چند روزی را مسافرت برود، باید قطعاً از قبل پیشبینی هزینۀ سفر، جا و مکان خودش را، غذای خودش را، وسیلۀ خودش را، همۀ اینها را باید داشته باشد. حالا آن سفر طولانی آخرت هم از این قاعده مستثنی نیست. لذا حضرت فرمودند هرکسیکه میخواهد ارادۀ سفر آخرت را داشته باشد، باید دهتا هدیه بفرستد. سؤال کرد: «ماهِیَ یا رسول الله؟» این دهتا هدیه برای چی؟ برای کی؟ چه چیزهایی هست؟ حضرت فرمودند نگاه کن در سفر آخرت، چیزهایی که با تو در این سفر روبهرو خواهند شد، ابتداءً حضرت عزرائیل(ع) هست که برای قبضروح انسانها میآید. خب حضرت عزرائیل(ع) بیاید، شما باید به او هدیه بدهی. هدیه از تو مطالبه میکند، برای اینکه قبضروح مؤمن را مانند بو کردن گل تعبیر کردند. چقدر زیباست انسان گلی خوشبو، باطراوت، خوشرنگ را ببوید. انسان مؤمن مردن برایش اینچنین شکلی پیدا میکند. خب این درصورتی است که حضرت عزرائیل(ع) هم با رفق و مدارا با انسان برخورد کند. چهرۀ بازِ حضرت عزرائیل(ع) هم باشد پشت این جان دادنها و در موقع جان دادن؛ لذا این نیاز به آن تهیۀ هدیه دارد.
دوم فرمودند از موارد سفر آخرت، قبر هست که انسان با آن روبهرو میشود. قبر هم از انسان مطالبۀ هدیه میکند. آن اوصافی که دررابطۀ با قبل از سنگی قبر، از تاریکی قبر، از عذاب قبر در آن در روایات داریم، سهل شدن اینچنین جا و مکانی، بازهم اقتضای دادن هدیه میکند. حضرت فرمودند قبر هم دومین موضوعی است که از شما هدیه مطالبه میکند.
سوم خب در قبر انسان را گذاشتند، اولین کسانیکه در آن عالم آخرت با انسان روبهرو میشوند، توی قبر عبارت از دو مَلَکی هستند که برای سؤال از انسان میآیند و انسان باید پاسخ آنها را از توحید، از نبوت، از امامت، از قرآن، از عمر، از مالی که کسب کرده است، حتی از مالی که خرج کرده است، همۀ اینها را از تو میپرسند خلاصه، از ولایت، اینها را باید جواب بدهی. این دوتا مَلَک الهی هم خلاصه دست خالی نباید با آنها روبهرو بشوی. اگر میخواهید که در سؤال کردن بهقولمعروف یکمقدار با تو تواضع داشته باشند. چهارتا هدیه اینها میخواهند. هرکدام از این مواردی که میگوییم، هدیههایش را قبلاً گفتیم. جهت یادآوری، مجدد من این روایت را خدمتتان عرض کردم.
خب هدیۀ این دو مَلک الهی به نام «نکیرین» را دادی، مورد چهارم میزان هست. باز سنجش اعمال خوب و بد انسان در آن ترازوی ویژۀ آخرت که « ) وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ ( آن ترازوی حق، میزان حق میخواهد فعال بشود برای سنجش خوب و بد من و شما انسانها، آن میزان هم خلاصه برای اینکه یکمقداری گاهی به نفع ما شاید یک حرکتی انجام بدهد، حضرت فرمودند باز مطالبۀ هدیه میکند از شما.
و پنجم بعد از آنکه هدیۀ میزان را انسان داد، خب دیگر مسیر مشخص میشود: یا جهنم هست، یا بهشت. یا کفۀ اعمال صالح انسان خوب سنگین شده است، یا خداییناخواسته سَبُک شده است که در اینجا بحث صراط مطرح میّشود. باید راه را بگیرد، یا برود جهنم، یا برود بهشت. خود آن صراط هم از انسان مطالبۀ هدیه میکند. هدیۀ صراط را هم باید انسان آماده کند. هدیۀ صراط را انسان داد، بههرحال تکلیف مشخص میشود. بهشت و جهنم هرکدام بدون مأمور و نگهبان نیست. آن نیرو و نگهبان جهنم و آتش را خداوند به نام «مالک» نامگذاری کرده است. فرمودند بعد از آنکه از صراط گذشتی، آن خازن دوزخ هم از تو مطالبۀ هدیه میکند. باید هدیۀ او را هم که در این سفر با تو همراه خواهد شد، بهعنوان ششمین مورد آماده کنی. از آن گذشتی، ورود به بهشت باز دربان بهشت به نام «رضوان» هم از تو مطالبۀ هدیه خواهد کرد که هفتمین مورد هست و در این موضوع هدیۀ رضوان بودیم که گفتیم چهارتا هدیه هرکدام از اینها میخواهند، آنها را قبلاًگفتیم، هدیۀ رضوان اولین آنها «الصَبَرُ عَلٰى الْمَکَارِهِ» صبر و استقامت و بردباری دربرابر مشکلات و گرفتاریهایی که در دنیا برای انسان پیش میآید و دین خودش را از دست ندهد. ایمان خودش را خلاصه با بیصبری از دست ندهد. اعتقادات خودش را دست برندارد. این اولین هدیه بود. هدیۀ دوم، رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبنعبدالله(ص) به شخص سؤالکننده فرمودند دومین هدیۀ رضوان، «اْلشُّكْرُ عَلٰى نِعَمَهِ» این است که در برابر نعمتهای خداوند، انسان شاکر و سپاسگزار خدا باشد. در این مورد مباحثی و مطالبی بیان شد. منعم را باید انسان بشناسد. نعمت را از منعم بداند. اعتقاد داشته باشد. اینها به اجمال گفته شد. در آثار و فوائد شکر مطالبمان بود. چهار مورد را عرض کردیم. مورد پنجم این است که عزیزان، پاداش انسانهای شکرگزار درگاه الهی، در روایات داریم که بهشت است؛ لذا یک روایت فقط من امروز عرض میکنم به اختصار که رسول گرامی اسلام فرمودند: «یُنادی مُنادٍ یومَ القِیامَةِ» فردای قیامت منادی ندا میدهد از طرف خداوند، کسانیکه اهل حمد خدا بودند، اهل شکر خدا بودند، اهل ستایش و تنزیه پروردگار بودند، قیام کنند. حضرت میفرمایند «فَیَقُومُ الْزُمْرَةٌ» یک گروه از آن جمعیت پرشمار قیامت، قیام میکنند که بهعنوان کسانی بودند که اینها اهل حمد خدا بودند و «یُنْصَبُ لَهُمُ لَقاءٌ» برای این گروه که قیام کردند و از میان آن جمعیت پرشمار قیامت سَربَرافراشتند، یک پرچمی نصب میشود و اینها تحت آن لقاء و پرچم قرار میگیرند. «فَیَدْخُلونَ اْلجَنَّه» و در زیر آن بیرق وارد بهشت میشوند. سؤال کردند اصحاب: «قِیلَ وَ مَنِ اْلحَمّادّونْ یا رَسول اللّه؟» این حمادون که برای آنها به احترام آنها پرچم ویژهای برافراشته میّود و آنها زیر آن پرچم وارد بهشت میشوند، چه کسانی هستند؟ «فَقالَ صلی الله علیه و آله و سلم» رسول گرامی اسلام فرموند آن حمادون کسانی هستند که «الَّذِينَ يَشْكُرُونَ اللّهَ تَعالى عَلٰی کُلِّ حالٍ» آنها عبارتاند از کسانیکه خداوند را شکر کردند در هر حالی، چه حال خوشحالی، چه حال حزن و اندوه، چه حال گرفتاری و سختی و بلا و مصیبت، چه حال رسیدن نعمت. در همۀ حالتها خدا را شکر کردند. اینچنین نبوده است که در خوشیها فقط شکرگزار خدا باشند و در گرفتاریها نعوذبالله زبان به کفر و گلایۀ از خدا باز کنند. اینچنین نبودند. در همه حالت، چه حالت خوبی، خوشی، مسّرت، حزن، نعمت، گرفتن نعمت، نغمت، همۀ این حالتها اینها خدا را شکر میکردند. اینها هستند که فردای قیامت برای آنها پرچمی ویژه قرار داده میشود و زیر آن پرچم به بهشت وارد میشوند. «الَّذِينَ يَشْكُرُونَ اللّهَ عَلَی السَّراءِ وَ الضَّرّاءِ» کسانیکه خدای متعال را سپاسگزاری و شکر میکنند رد سختیها و راحتیها. در همه حالت اهل شکر و سپاس خدا هستند. امیدواریم انشاءالله خداوند متعال حالت شکر و سپاس از نعمتهای بیکران خودش را به همۀ ما عنایت بفرماید.
- الهی آمین.
خدایا ما را جزو بندگان شاکر خودت قرار بده.
- الهی آمین.
خدایا به ما توفیق شناخت نعمتها و شکرگزاری از منعمینمان را از مخلوقین خودت هم به ما عنایت بفرما.
- الهی آمین.
و بهخصوص شکر و سپاس منعم واقعی که خودت هستی، توفیقش را به همۀ ما مرحمت بفرما.
- الهی آمین.
) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. (
- اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
پایان خطبۀ اول
أعوذ بِالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی يُؤْمِنُ الْخَائِفِينَ و يُنَجِّی الصّالِحِينَ وَ يَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ وَ يَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ. اَلحَمدُلِلّهِ الَّذی يَخلُقُ وَ لَم يُخلَق وَ يَرزُقُ وَ لا يُرزَق وَ يُطعِمُ وَ لا يُطعَمَ. اَلحَمدُلِلّهِ الَّذی يُحْيِی الْمَوْتٰى وَ يُمِيتُ الْأَحْياءَ وَ هُوَ حَیٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلٰى كُلِّ شَیْ ءٍ قَدِيرٌ. الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ اولادِهِمْ مَعْصومِینْ وَ صَلِّ وَ سَّلِم وَ زِدْ وَ بَارِکْ عَلٰى عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ نَبیِّکَ وَ حُجَّتِکَ مُحَمَّدٍ صَلَی اللّه عَلَیه وَ آله وَ سَلَّمْ و عَلٰی اولادِهِمْ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ وَ الاَئِمَّةِ الْهُداةِ الْمَهْدِيّينَ وَ لا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طَالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعالَمِینَ وَ الحَسَنِ وَ اْلحُسَینْ سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علی وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علی وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علی وَ الحجة القائم المهدی صلوات اللّه علیهم أجمَعین وَ اللَّعْنَهُ دائِم عَلَى أَعْدَائِهِمْ اعداءِ اللّه مِنَ الان الی يَوْمِ لِقاء اللّه.
) اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً (
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ. وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه. اوصيکم وَ اوصی نَفسی عِبادَ اللّه بِتَقوی اللّه.
خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش میکنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد میجویم.
مناسبتهایی داریم که نیاز به تذکر و یادآوری دارد. پیشاپیش عرض تسلیت دارم سالروز شهادت امامصادق(ع)، رئیس مذهبمان که روز دوشنبه، روز شهادت آن حضرت هست. به محضر مبارک فرزندشان، امام عصر(روحیوارواحناالعالمینلترابمقدمهالفداء) و همۀ ارادتمندان به آن حضرت بهخصوص شیعیان آن حضرت که مکتب ما به نام مکتب جعفری نامگذاری شده است. خب این امام همام در زندگی بابرکتشان آنقدر برای مسلمانها خیر و برکات داشته است که همۀ طوایف مسلمین درحقیقت حتی اهل سنت، ریزهخوار سفرۀ امامصادق(ع) هستند. رؤسای مذاهب اهل سنت از شاگردان امامصادق(ع) بودند و بارها اعتراف کردند به این موضوع که اگر دوران شاگردی مکتب امامصادق(ع) نبود، آنها هیچی نداشتند. «لُولَا اْلسَنَتان» اگر آن دو سال شاگردی مکتب امامصادق(ع) نمیبود، «لَهَلَکَ اْلنُعْمان» آن صراحت خود اینهاست که اعتراف کردند به این موضوع؛ لذا برکات امامصادق(ع) را بهتعبیر دیگری میتواند گفت که حتی شامل حال غیر شیعه هم شده است. آنها هم اگر چیزی درحقیقت دارند، یک بخش مهم آن، از همین شاگردی مکتب امامصادق(ع) هست. حالا آنها به انحراف رفتهاند و بعداً گرفتار ؟؟؟ (05:06) شدند. مسیر را اشتباه رفتند. اشتباهی راه رفتند. اشتباهی راه را رفتند. یک چیزی است که از قِبَل خودشان بوده است؛ اما اصل آن حرفهای حقی که توی مکتب آنها هم ما میشنویم گاهی، بهخاطر همان دو سال شاگردی مکتب امامصادق(ع) بوده است. اینچنین وجود شریف و عزیزی به سالروز شهادتشان داریم نزدیک میشویم. خب بر همۀ مسلمانها احترام به این عزیز که از خاندان پیامبر و رسالت هستند، لازم هست بهخصوص بر ما شیعیان که افتخارمان به وجود امامصادق(ع) و شاگردی مکتب امامصادق(ع) هست. رعایت کنیم انشاءالله، همه آشنا هستند. از بابِ تذکر عرض میکنم. در این ایام شهادت آن حضرت، بههرحال شب دوشنبه، شب سهشنبه، یعنی شب شهادت آن حضرت و شب شام غریبان آن حضرت، این دو شب را سعی کنیم حتی اگر یکمقدار انسان بیشتر توجه کند، یک شب قبل، یک شب بعدتر را هم رعایت کنیم، جای دوری نمیرود. به همین حساب امامصادق هم بذاریم. بگوییم یابن رسول الله، ما به احترام شهادت شما، مجلس جشن فرزندمان را به تأخیر انداختیم یکیدو روز. جای دوری نمیرود. بههرحال ممکن است که تا سال دیگر ما درک نکنیم شب شهادت امامصادق(ع) را. رعایت کنیم انشاءالله. قطعاً این خاندان کرم، پیش خودشان نخواهند گذاشت و در همین دنیا آنچه که شایستۀ لطف و احسان هست، به ما عنایت خواهند داشت.
بارها این روایت را خواندیم. باز از باب تذکر عرض میکنم و توجه به موضوع نماز که یکی از یاران آن حضرت روز شهادت آن حضرت در شهر نبود. بعد آمد برای عرض تسلیت. میگوید رفتم منزل امامصادق(ع)، به همسر آن حضرت، امّحمیده عرض تسلیت گفتم. شروع کرد همسر امامصادق(ع) به گریه کردن. گفت نبودی لحظات آخر عمر امامصادق(ع) را ببینی و سفارش آن حضرت را. بعد توضیح داد که حضرت فرمودند فرزندان من جمع بشوند. دوستان، رفقا، خلاصه همسایهها، کسانیکه ارادتی به امامصادق(ع) داشتند و امامصادق احساس میکردند باید وظیفۀ خودشان را نسبت به اینها حتی در واپسین لحظات انجام بدهند، همۀ اینها را دعوت کردند. آمدند، حضرت فرمودند توجه داشته باشید. شما جزو دوستان ما هستید. جزو فرزندان ما هستید. جزو اصحاب ما هستید. جزو ارادتمندان. ما هم شما را دوست داریم؛ اما «إِنَّ شَفاعَتَنا لَا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ» به امید شفاعت ما باشید؛ اما اگر نمازتان را سبُک بشمارید، این شفاعت ما به شما نخواهد رسید. لذا ما که شاگرد مکتب امامصادق(ع) هستیم. ما که افتخارمان به انتصابمان به این مکتب از طریق امامصادق(ع) هست، عزیزان نسبت به موضوع نمازمان یکمقدار جدیّت بیشتر و اهمیت بیشتری بدهیم بهخصوص نمازهای اول وقت را و بهخصوص نمازهای باجماعت را و در مساجد را ترجیح بدهیم بر کارهای دیگرمان و بر جاهای دیگری که میخواهیم برویم. این نماز را خداوند قرار داده است. تشبیهات زیبایی نسبت به نماز شده است: «الصَّلاةُ وَجْهُ دِينِكُمْ» نماز صورت دین انسان هست. یک انسان همۀ زیباییاش، همۀ شناساییاش به صورت او هست. لذا وقتی کسی میخواهد از خانه بیرون برود، اولین موضعی که در آینه نگاه میکند، صورت خودش است. بهخاطر اینکه در نظر دیگران زیبا جلوه کند. ما اگر میخواهیم دین خودمان را به دیگران عرضه بکنیم، اگر میخواهیم دین خودمان را به نمایش بگذاریم، صورت دین ما فرمودند نماز است. هرچه بهتر این نماز را برگزار کنیم، هرچه با خضوع و خشوع بیشتر، با آداب ظاهری و باطنی بیشتر نماز را اقامه کنیم، آن زیبایی و نورانیت نماز بیشتر خواهد شد و انشاءالله شفاعت اهل بیت را هم بهدنبال خواهد داشت. خب این یک مناسبت مهمی که در هفتۀ آینده داریم. روز دوشنبه هم مجالسی حتماً برگزار میشود. هیئت هم حرکت خواهد کرد. عزاداری امامصادق(ع) در سطح شهرستان بردسکن، بخشها و روستاها، شب شهادت، روز شهادت، برنامههای متعددی اعظۀ بزرگوار روحانی و هیئتهای محترم مذهبی و مساجدمان دارند. در شهر بردسکن هم که از حوزۀ علمیۀ امامصادق(ع) برنامهها شروع خواهد شد. صبح برنامه از ساعت 7 ظاهراً شروع میشود. بعد هم ادامه خواهد داشت در این مکان ختم مجالس خواهد بود با پذیراییای که خیرین، مؤمنین زحمت کشیدند. انشاءالله همۀ ما شرکت کنیم در مجلس امامصادق(ع).
مناسبت دیگری که در این ایام هست و نیاز به تذکر دارد، بحث روز یکشنبه 17تیرماه، سالروز انعقاد پیمان ننگین سعدآباد هست که عدهای امروز در فضاهای مجازی به تطهیر چرهۀ رژیم منحوس پهلوی، چه پهلوی اول، چه دوم، میپردازند. خوب است این تاریخ را یک مطالعهای بکنند. این قراردادی که در زمان پهلوی برقرار شد، سعدآباد در کاخ سعدآباد تهران میان ایران و ترکیه و افغانستان و عراق و بعداً ببینند از قِبَل این انعقاد این قرارداد، چقدر به ایران آسیب رسید و چقدر از ایران را متأسفانه به بهانههای مختلف جدا کردند. این یک قرارداد و قراردادهای ننگین دیگر. خوب است تاریخ را مطالعه کنند. بعد به تطهیر چهرۀ اینها بپردازند. اگر جایی برای تطهیر اینها باقی مانده بود. گاهی از عدم مطالعۀ ما و کمی مطالعۀ ما، اینها استفاده میکنند. متأسفانه هر تروخشکی را بیان میکنند در فضاهای مجازی و عدهای هم زود تحتتأثیر قرار میگیریم. این نیاز به مطالعه دارد، تاریخ قرارداد سعدآباد.
و همچنین در روز سهشنبه 19تیرماه، سالروز کشف کودتای نوژه هست که علیه نظام جمهوری اسلامی در سال 1359 اتفاق افتاد. به نام کودتا، رمز آن «نقاب» بود؛ ولی خب بهخاطر اینکه آن بزرگوار، آن در پادگانی که الان به نام این نامگذاری شده است، یکی از آن فرماندهان و کسانیکه مسئول بود از خلبانان برای بمباران بیت امام، میآید در واپسین لحظات با مادر خودش که با شیر شیرۀ جان خودش که بامحبت اهل بیت همراه بوده است، مطرح میکند که من مأموریت بمباران بیت امام را دارم. مادرش میگوید شیرم را حلالت نمیکنم اگر تو این کار را بخواهی انجام بدهی و هرچه زودتر اطلاع بده تا این اتفاق نیفتاده است که خیلی برنامۀ وسیعی داشتند برای این موضوع خودشان و همۀ کارها هم ردیف بوده است. خب میآید و باسختی خودش را به مقام معظم رهبری در آن شب میرساند. مطرح میکند. مقام معظم رهبری هم پیگیری میکنند و این توطئه و کودتا قبل از آنکه بخواهد به انجام برسد، کشف و خنثی میّشود. درحقیقت نظیر آن واقعۀ طبس که لطف خدا پشت سر این انقلاب و یاران انقلاب و کسانیکه برای خدا اقدامی کردند، بوده است، اینهم نظیر آن هست درحقیقت. با ابعاد وسیعتری البته. این دیگر تمام برنامهها را ریخته بودند. افراد را در داخل شناسایی کرده بودند. مهرههای خودشان را چیده بودند. قرارگاههایی که از آنجاها عملیات میخواست آغاز بشود، همۀ اینها را برنامهریزی کرده بودند. اینهم باز یک بخشی از تاریخ انقلاب ماست که من خواهشم این است عزیزان مطالعه بکنند اینها را. امروز در دسترس همه هست. از منابع معتبر هم میتوانند خلاصه اینها را بگیرند.
اما آنچه که من امروز مدنظرم هست، این است که توجه داشته باشیم ظرف چند دقیقه. اخیراً نتانیاهو، نخستوزیر رژیم صهیونیستی، دایۀ مهربانتر از مادر شده است برای ملت ایران و در پیامهای ویدیوئیای که منتشر میکند در فضاهای مجازی، دلسوزی میکند برای ما. خلاصه توجه داشته باشیم و بیان میکند که چرا ایران میآید نمیدانم پولش را در سوریه خرج میکند، چرا ایران پولش را در عراق خرج میکند، ایران چرا پولش را در لبنان خرج میکند، ایران چرا پولش را در یمن خرج میکند که بارها مسئولین آمدند اعلام کردند که آنچه درحقیقت در مرحلۀ اول ایران در این کشورها ورود پیداکرده است، اولاً با اجازۀ خود این کشورهاست و به درخواست خود آنها و در حد مشاورۀ نظامی و خیلی کم نسبت به اینکه بخواهند از لحاظ مالی به آنها کمک بکند نسبت به کمکهایی که از قِبَل آنها به ایران و خیراتی که از قِبَل آنها به ایران میرسد که من عرض میکنم، خیلی کمک ایران اندک است؛ولی الان امروز نتانیاهویی که از کسانی است که مخالف کمک ایران مثلاً به سوریه هست. ما میبینیم گاهی از این نتانیاهو که انسان دیگر توقع ندارد که بیاید تأیید کند کار ایران را. نگرانی انسان و ناراحتی انسان از این است که عدهای در داخل این کشور هم میبینیم حرف نتانیاهو را میزنند که چرا شما به سوریه کمک میکنید. آخه مرد مؤمن! شما که دیگر نباید توی این کشور از قِبَل این نظام یک مسئولیت به تو رسیده باشد، حالا بیایی حرفی بزنی که دشمن درجۀ اول این ملت میزند. او را بیایی تو تکرار بکنی. لذا چندتا تذکر من در اینجا دارم. خود عزیزان دیگر نتیجهگیری و جمعبندیاش را خواهند داشت. ببینید عزیزان، آمریکا بهعنوان بزرگتری متحد رژیم صهیونیستی تاکنون 7تریلیون دلار در منطقه خرج کرده است، هزینه کرده است. 7تریلیون دلار. این را آمریکا آمده است در این منطقه برای اینکه علیه کشور ما کاری انجام بشود، هزینه کرده است و در طول 8سال جنگ تحمیلی بر این مردم در 33سال قبل، خوب دقت کنید عزیزان، بیش از هزارمیلیارد دلار از طریق جنگ به این کشور خسارت وارد کردند. در 33سال قبل و هدف آمریکا، سومین نکته اینکه هدف آمریکا از جنگهای نیابتیای که امروز در عراق و لبنان و سوریه و یمن و جاهای دیگر، حتی در افغانستان به وجود آورده است، امروز همه به این نتیجه رسیدهاند که هدف اصلی از این جنگهای نیابتی، ایران بوده است. اینهم نکتۀ سوم.
و نکتۀ چهارمی که هدف آمریکا، هزینههای مستشاری و بعضاً نظامی ایران به کشورهای سوریه و عراق و یمن و جاهای دیگر، به مراتب از وقوع جنگ در داخل کشور کمتر است. اینهم چیزی است که هرکسی یکذره تحلیل داشته باشد و اهل حسابوکتاب باشد، این را میرسد به او که ما اگر چنانچه به عراق یا یمن یا سوریه اگر کمکی هم بکنیم، به مراتبی این کمک کمتر از این است که آنها بیایند به کشور ما جنگی را تحمیل کنند و ما بخواهیم در داخل کشور با آنها بجنگیم. جبهۀ جنگ را جلوتر بردیم. چجور آمریکا به خودش اجازه میدهد آن سر دنیا بیاید توی این کشورها لشکرکشی بکند، عربدهکشی بکند، هزینه بکند، 7تریلیون دلار هزینه بکند، بعد حالا که ایران برای اینکه کشور خودش را از تیررس درحقیقت اینها دور نگه دارد، چهار قدم رفته است جلوتر، تا سوریه رفته است، آنها هزینه کنند، ما همینجور ساکت بنشینیم. این هزینه به مراتب اگر اهل حسابوکتاب هستید، بروید حساب کنید، کمتر هست از اینکه بخواهند آنها جنگی را به کشور تحمیل کنند و ما در داخل کشورمان با آنها بخواهیم بجنگیم.
و نکتۀ دیگر اینکه هزینههای گروه مقاومت، سوریه، عراق، لبنان برای دفاع از ایران، به مراتب از هزینههایی ایران برای این کشورها بیشتر است. ما اگر هزینهای برای آنها میکنیم، میدانید که رژیم حیلهگر سعودی به بشاراسد سفارش میکند. میگوید تو ایران را، خودت را از ایران جدا بکن، هم هزینههای بازسازی کشورت را میدهم و هم اینکه در کشورت تو حاکم خواهی بود و هیچکسی هم با تو نخواهد جنگید. این را عربستان سعودی به بشاراسد میگوید. خب بشاراسدی که با این تطمیعی که عربستان سعودی از او میکند، بازهم دست از همراهی با ایران برنمیدارد، آیا یک مشاورۀ نظامی و یا بعضاً بعضی از کمکهایی که خود مردم ما با طیب نفس، ما الان داریم افرادی که میآورند پول، میگویند ما میخواهیم به فلان موضوع کمک بشود. به یمن کمک کنند. من بارها این را عرض کردم. افرادی خداشاهده گاهی پول میآورند، میگویند میخواهیم کمک کنیم به یمن. میخواهیم کمک کنیم به لبنان. میخواهیم کمک کنیم به سوریه که انسان باورش نمیشود با آن مستضعفیای که دارند، باز پول بیاورند برای آنجاها و بگویند میخواهیم کمک کنیم. یک بخش از این پولها را مردم با این شکل دارند کمک میکنند. حالا اینها میگویند که آقا چرا شما در آنجا دارید هزینه میکنید. خب این سوریه را آیا ما نباید کمک بکنیم؟ دشمن همین را میخواهد. نتانیاهو همین را میخواهد و ناراحتی ما این است که در داخل کشور ما، از کسانیکه مسئولیتی دارند، گاهی همنوا میشوند با نتانیاهو، میگویند چرا شما به آنجا کمک میکنید. ما باید خیلی آگاه باشیم. اینچنین افراد را باید از الان شناسایی کنیم.
هزینههای، نکتۀ آخر اینکه عزیزان هزینههای آمریکا آنقدر علیه کشور ما که عرض کردیم همۀ این جنگهای نیابتی درحقیقت هدف اصلیاش ایران بوده است، بالا رفته است که به تازگی اعلام کردند، ترامپ تهدید کرد، گفت اگر اعضای ناتو هزینههای دفاع از خودشان را نپردازند، من از ناتو خارج خواهم شد؛ یعنی آمریکا مستأصل شده است، یعنی آمریکا نمیتواند این هزینههای سنگین را به اتفاق انگلیس و فرانسه پرداخت بکند. همۀ کشورها باید بیایند به او پول بدهند. این جنگها را بتواند اینطرف و آنطرف داشته باشد. واقعاً اینجور موقعیتی امروز گرفتار شدهاند. حالا ما یک مشاورۀ نظامی، یک کمک اندگی اگر دولت ما بتواند کمک بکند که در همین جا شایسته است ما هم تشکر کنیم از آن سخنان قاطع و صریح جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری که وقتی که آن آقا آمد از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و بهعنوان خط قرمز خودشان او را معرفی کردند، ریاست محترم جمهوریمان گفتند که خلاصه ما با صهیونیستها مشکل داریم. یهودیها مدیون ایران هستند. درحقیقت ناجی آنها ایرانیها بودند؛ وإلا امروز یک نفر از آنها باقی نمانده بود توی کرۀ زمین. ایران ناجی آنها شده است. آنها بدهکار به ایران هستند. حسابوکتابهای سیاسی آنها با صهیونیستها سر جای خودش؛ اما اینکه بخواهند آنها توقع داشته باشند ما از یک خصومت و دشمنیای که ریشۀ اعتقادی دارد امروز با صهیونیستها ما اگر دشمن هستیم، خدا در قرآن ما را در مقابل آنها قرار داده است. دست از این خصومت اعتقادیمان بهخاطر بعضی از مصالح بخواهیم برداریم، اینها خیلی بیراهه میروند. ما تشکر میکنیم از ریاست جمهوری و اینکه باصراحت گفتند اگر قرار باشد ایران نتواند نفت خودش را صادر کند و بفروشد، آن روز دیگر هیچ کشوری از تنگۀ هرمز نخواهد توانست نفتی را بیرون ببرد. لذا برای همه خواهد بود دیگر. این حرفی است که امام(ره) و مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند. ریاست جمهوری هم با قاطعیت این را گفتند. لذا عدهای پیدا میشوند که خودشان را همسو و همخط با این دولت میدانند؛ ولی در مواضع سیاسی، در این برهۀ زمانی، میآیند حرفهایی میزنند خلاف آنچه که ریاست جمهوری میگوید. خلاف آنچه که رهبری میگوید. خلاف آنچه که خطوط کلی نظام و مردم هست. اینها را خلاصه باید ما یکمقدار بیشتر دقت کنیم و شناسایی کنیم که امیدواریم خداوند متعال، شر دشمنان اسلام را به خودشان برگرداند.
- الهی آمین.
خدایا ما را یکآن به خودمان وامگذار.
- الهی آمین.
گناهانی که مانع استجابت دعا میشود، از ما ببخش و بیامرز.
- الهی آمین.
وحدت و همدلی و انسجام ملی ما را خدایا بیشازپیش مستحکمتر و برقرارتر بدار.
- الهی آمین.
به برکت امامصادق(ع) معرفت و آگاهی دینی ما را بیشازپیش قرار بده.
- الهی آمین.
خدایا به عزت و جلالت قسمت میدهیم، ما را یکآن به خودمان وامگذار.
- الهی آمین.
آفات، بلیّات، گرفتاریها، مکاره از مرز و بوم کشور ما دور بگردان.
- الهی آمین.
تفرقه و تشتط در میان دشمنان این کشور قرار بده.
- الهی آمین.
همانطوری که آثار و علائم این موضوع دارد دیده میشود در میان صفوف متحد علیه کشور ما انشقاق دارد ایجاد میشود، انشاءالله خدایا این انشقاق و اختلاف را درمیان آنها بیشازپیش قرار بده.
- الهی آمین.
رهبر فرزانۀ انقلاب، خدمتگزاران صدیق نظام بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.
- الهی آمین.
) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. ( صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
- اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
پایان خطبۀ دوم
خطبه های صوتی نماز جمعه 3-9-1396 خطیب حجت الاسلام مصوری ،امام جمعه موقت شهرستان بردسکن [attachment=209] ...
خطبه های صوتی نماز جمعه 26-8-1396 شهرستان بردسکن خطیب حجت الاسلام امینی [attachment=208] ...
[attachment=204] [attachment=205] ...
[attachment=192] [attachment=193] [attachment=192] [attachment=193] ...
خطبه های صوتی نماز جمعه 3-6-1396 خطبه اول [attachment=187] خطبه دوم [attachment=188] ...