خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه, خطبه های صوتی, سخنرانی تاریخ ارسال: 1397/04/23 - 09:39
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 22-4-1397
    خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن
    حجم :
    7.56 مگابایت
    دانلودها :
    6



    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 22-4-1397

    جمعه، 22تیرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لَا سِیَّما بَقیَّةِ اللّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلىٰ أَعْدَائِهِمْ اعداءِ اللّه مِنَ الان الی يَوْمِ لِقاء اللّه اوصيکم وَ نَفسیِ عباد اللّه بِتَقوی اللّه وَ إتِباعِ أَمْرِه وَ نَهیِ وَ أُحَذِّرُكُمُ اَلدُّنْیَا وِ الإغْتِرارَ بِها.

    خود و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. به تبعیت و پیروی از فرامین خداوند متعال، خودم و شما نمازگزاران را دعوت می‌کنم و برحذربودن از دنیا و جاذبه‌های نامشروع دنیا، خودم و شما نمازگزاران را برحذر می‌دارم و از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جوییم که همۀ ما را به زیور تقوا بیاراید و توفیق متصف شدن به صفت متقین را به همۀ ما عنایت فرماید.

    در ادامۀ مباحث و مطالب هفته‌های گذشته، در هدایای سفر آخرت، به هفتمین موردی که در سفر طولانی آخرت از ما مطالبۀ هدیه می‌کند، رسیدیم به رضوان، مأمور و دربان بهشت که چهار تا هدیه را از ما مطالبه می‌کند. هدیۀ اول رسول گرامی اسلام فرمودند: «الصَبَرُعَلَى الْمَكارِهِ.» اینکه انسان باید در گرفتاری‌ها صبور باشد. مشکلاتی در زندگی انسان پیش می‌آید، حوادث ناگواری، مصیبت‌هایی، نواقضی به مالش، به اولادش، به جسمش ممکن است وارد بشود. بر این مصیبت‌ها صبوری کند و از خدا غافل نشود. جزع و بی‌تابی که منجرب عدم رضایت او از خداوند هست، منتهی نشود و حرفی خلاف رضای خدا بر زبانش جاری نشود. چند هفته در این رابطه صحبت کردیم. دومین مورد از هدایای مأمور و دربان بهشت، به نام رضوان، حضرت فرمودند: «وَ الشُّكْرُ عَلىٰ نِعَمِهِ.» اینکه انسان سپاسگزار نعمت‌های بی‌کران خداوند متعال باشد. در این رابطه مطالبی گفته شد تا رسیدیم به بحث آثار شکر. چند مورد بیان شد. امروز دررابطه‌با اینکه شکل صحیح شکرگزاری و حمد و سپاس خداوند در الفاظ و گفتار چگونه باید باشد. در روایت داریم که هرگاه برای رسول گرامی اسلام موضوعی پیش می‌آمد که باعث خوش‌حالی آن حضرت و سرور آن حضرت می‌شد، حضرت می‌فرمودند که «اَلْحَمْدُلِلَّهِ عَلىٰ كُلِّ نِعْمَةٍ.» یک موضوعی پیش می‌آمد، حادثۀ خوبی، اتفاق خوبی که حضرت خوش‌حال می‌شدند، می‌فرمودند: «اَلْحَمْدُلِلَّهِ عَلىٰ كُلِّ نِعْمَةٍ.» آن موضوعی که باعث خوش‌حالی حضرت می‌ّشد را از مصادیق نعمت خدا می‌دانستند. حالا خداوند فرزندی به حضرت می‌داد، مالی به دست حضرت می‌آمد، یک دیدار با برادر دینی نصیبشان می‌شد، کلیۀ کارهایی که باعث خوش‌حالی دل انسان می‌شود، حضرت می‌فرمودند: «اَلْحَمْدُلِلَّهِ عَلىٰ كُلِّ نِعْمَةٍ.» ما هم در این موضوع به وجود نازنین رسول گرامی اسلام، ان‌شاءالله اقتدا کنیم. تأسی کنیم که فراوان توی زندگی انسان اتفاقات خوش‌آیندی می‌افتد، بگوییم: «اَلْحَمْدُلِلَّهِ عَلىٰ كُلِّ نِعْمَةٍ.» و اگر چنانچه یک حادثه و اتفاقی پیش می‌آمد توی زندگی که باعث محزون شدن حضرت و ناراحت شدن آن حضرت می‌ّشد، حضرت می‌فرمودند: «الْحَمْدُ للَّه عَلىٰ کُلِّ حالْ.» خدا را حمد و سپاس و شکر می‌کنم در همۀ حالاتی که برای من پیش می‌یاد. توی اتفاقات ناگوار هم حضرت باز حمد خدا و شکر خدا را انجام می‌دادند. ما در این مسئله هم که توی زندگی انسان‌ها پیش می‌آید. هرکسی‌که انسان باشد، در این دنیا زندگی کند، حوادث ناگواری توی زندگی‌اش اتفاق می‌افتد. نباید ما کفر بگوییم خدایی‌ناخواسته. از خدا مطالبه کنیم که خدا را زیر سؤال ببریم، چرا این اتفاق توی زندگی‌مان افتاد. پیغمبر گرامی اسلام وقتی حادثۀ ناگواری پیش می‌آمد، می‌فرمودند: «الْحَمْدُ للَّه عَلىٰ کُلِّ حالْ.» خدا را در هر حالی من حمد و سپاس و شکر می‌کنم و بهترین جمله‌ای که در حمد و سپاس و رضایتمندی از خدا و شکر خدا بر زبان سفارش کردند که ما جاری کنیم، این است که فرمودند شما بگویید: «الْحَمْدُ للَّه كَما هُوَ أَهْلُهُ.» خدا را من حمد می‌کنم، سپاس می‌گویم،‌ شکر می‌کنم، آنچنان که اهل و شایستۀ حمد و سپاس هست. پیغمبر گرامی اسلام به اصحاب این را سفارش کردند که توی همۀ حوادثی که برای شما پیش می‌آید، چه خوشایند و چه ناخوشایند، این جمله را فراوان بگویید: «الْحَمْدُ للَّه كَما هُوَ أَهْلُهُ.» بعد حضرت فرمودند ملائکۀ خدا در نوشتن پاداش این‌چنین گفتاری از طرف بندۀ خدا، عاجز می‌شوند و به خداوند عرضه می‌دارند خدایا، ما نمی‌توانیم ثواب این جمله را که بندۀ تو گفت، بنویسیم؛ چراکه همان‌طوری که خود خداوند متعال بی‌نهایت است، پایانی ندارد، حمد خدا را هم وقتی ما می‌گوییم «الْحَمْدُ للَّه كَما هُوَ أَهْلُهُ» این حمد خداوند هم پایانی نخواهد داشت. لذا ملائکه اظهار عجز و ناتوانی می‌کنند از نوشتن ثواب این جمله‌ای که بندۀ خدا با اعتقاد بر زبان جاری کند. بعد خداوند به آن ملائکه می‌فرماید که شما هم «اُكْتُبُوها كَما قالَها عَبْدِی وَ عَلَیَّ ثَوابُها» همان جوری که بنده‌ام گفته است، شما بنویسید توی پروندۀ عملش، یعنی شما هم بنویسید «الْحَمْدُ للَّه كَما هُوَ أَهْلُهُ». این جمله‌ای که او گفته است، شما بنویسید. «عَلَیَّ ثَوابُها» بر منِ خدا هست دیگه پاداش این‌چنین حمد و سپاس و شکری را که بنده‌ام با این گفتار داشته است، من پاداشش را بر خودم هست که بدهم. کسی نمی‌تواند پاداش این‌چنین حمدی را به بنده‌ای بدهد، جز خداوند متعال. لذا عزیزان ما زندگانی‌مان پر نعمت‌های خداست. آیۀ شریفۀ قرآن، باصراحت می‌فرماید که اگر شما بخواهید نعمت‌های خدا را شمارش کنید، عاجزید و نمی‌توانید؛ لذا شایسته است که بر این نعمت‌های بی‌شمار خدا، فراوان ما شکر خدا را داشته باشیم. حمد خدا را داشته باشیم. حمد و شکر خدا یعنی رضایتمندی از فعل خدا. وقتی بنده‌ای اظهار رضایت از فعل خدا کرد؛ ولو به ظاهر ناخوشایند هست، ولو اینکه کام او تلخ شده است؛ ولی همین تلخی را هم از خدا می‌داند، مثل اینکه من و شما قرص تلخ و آمپول درد‌آور را استفاده می‌کنیم، چون می‌دانیم در آن شفای ما قرار داده است و از پزشک هم تشکر می‌کنیم. گاهی حوادث تلخ را تشریح می‌کنند بزرگان به آن تلخی‌ای که در یک قرص و در آن دردی که در یک آمپول یا عمل جراحی قرار داده شده است؛ لذا حمد خدا را فراوان در زندگی‌مان داشته باشیم و شکل دیگر حمد را که سفارش کردند و بسیار هم مقید بودند بزرگان به آن، این بود که می‌گفتند: «الْحَمْدُ لِلَّهِ بِجَمِیعِ مَحامِدِهِ کُلِّها عَلىٰ جَمِیعِ نِعَمِهِ کُلِّهَا.» یعنی همۀ اشکال و شکل‌ها و فرم‌های گوناگون حمد، از آنِ خداوند متعال در برابر همۀ نعمت‌های خدا، نعمت‌هایی که انسان گاهی از آن غفلت می‌کند یا نعمت‌هایی که به یادش می‌آید. این‌هم شکل دیگری از نحوۀ حمد و شکر به درگاه پروردگار است.

    علی(ع) به شخصی که از حضرت تقاضا کرد که آقا یک دعای طولانی‌ای به ما یاد بدید تا ما دعا را همیشه بخوانیم با خودمان و توسط دعا و ارتباط با خدا، نزدیک بشویم به خداوند متعال یا در جواب این تقاضای حضرت می‌گویند یک شخصی ملزم کرده است خودش را به اینکه دعاهای طولانی بخواند. دعای ابوحمزه، دعای کمیل، دعاهای طولانی. حضرت فرمودند همۀ این دعاها را در چهار جمله من به تو یاد می‌دهم. همیشه این چهار جمله را بگو. در هر حالی هم انسان می‌تواند این را داشته باشد. به جای اینکه بخواهی خلاصه بعضی‌ها می‌گویند آقا نمی‌رسیم، دعاهای طولانی، خب کی می‌تواند بشیند مثلاً دوسه ساعت دعای عرفه بخواند؟ کی می‌تواند بنشیند ساعت‌ها دعای ابوحمزۀ ثمالی را بخواند؟ کی می‌رسد که دعای جوشن کبیر را مرتب بخواند؟ حضرت فرمودند من خلاصۀهمۀ دعاها را در چهار تا جمله به تو یاد می‌دهم. این چهار جمله را مواظبت کن دیگه. این چهار جمله را از دست نده. این روایت ختم جملۀ خطبۀاول من خواهد بود، دقت داشته باشید. حضرت فرمودند این‌جوری بگو، بگو: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى كُلِّ نِعْمَةٍ» من حمد می‌کنم خدا را بر همۀ نعمت‌هایی که به من داده است. این جملۀ اول. جملۀ دوم حضرت فرمودند بگو: «وَ اَسْئَلُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ خَیْرٍ» از خداوند مسئلت می‌کنم، تقاضا می‌کنم، درخواست می‌کنم همۀ خوبی‌ها را، همۀ خیرها را. این‌هم جلمۀ دوم. فراگیر و وسیع از خدا در یک جمله. «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى كُلِّ نِعْمَةٍ وَ اَسْئَلُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ خَیْرٍ» و سوم بگو: «وَ اَعُوذُ بِالِلَّهِ مِنْ كُلِّ شَرٍّ» به خدا پناه می‌برم از همۀ نکبتی‌ها، بدبختی‌ها و شر و بدی‌هایی که توی این عالم هست و جملۀ چهارم حضرت فرمودند بگو: «وَ اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ» و از همۀ گناهان توبه می‌کنم، استغفار می‌کنم. حضرت فرمودند این چهار جمله را بگو به جای این دعاهای طولانی که می‌گویی فرصت ندارم یا نمی‌رسم. این چهار جمله را مرتب داشته باشد. حمد خدا در آن هست، استغفار در آن هست، درخواست همۀ خوبی‌ها در آن هست، پناه بردن به خدا از همۀ شرور و بدی‌ها در این چهار جمله قرار داده شده است. حضرت فرمودند این چهار جمله را به جای دعاهای طولانی تو مرتب با خودت زمزمه کن. وقتی انسان زمزمه کرد این جملات را، قطعاً به فکر تحقق آن‌ها هم خواهد بود؛ یعنی کاری که باعث گناه بشود و گناهان را ترک می‌کند انسان. وقتی می‌گوید خدایا استغفار می‌کنم از همۀ گناهان، مرتب این را ورد زبان خودش داشته باشد، به قلب خودش بیاورد، به‌دنبال گناه نخواهد رفت. وقتی می‌گوید خدایا از تو همۀ خوبی‌ها را می‌خواهم من، دیگه به‌دنبال بدی‌ها نخواهد رفت. وقتی می‌گوید خدایا به تو پناه می‌برم از همۀ بدی‌ها، دیگه خودش را در یک حرز و حِسن الهی احساس می‌کند و وقتی‌که می‌گوید خدایا بر همۀ نعمت‌ها تو را حمد می‌کنم، دیگه هیچ‌وقت روحیۀ کفران و ناسپاسی خدا را نخواهد داشت.

    خدایا به ما توفیق شکرگذاری نعمت‌های بی‌کران خودت را آن‌طوری که خودت شایستۀ شکر و حمد هستی، عنایت بفرما.

    - الهی آمین.

    ما را از بندگان شاکر و حامد خودت قرار بده.

    - الهی آمین.

    خدایا توفیق ترک گناه و معصیت و جمیع اقسامش به همۀ ما عنایت بفرما.

    - الهی آمین.

    Nبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.M

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی يُؤْمِنُ الْخَائِفِينَ و يُنَجِّی الصّالِحِينَ وَ يَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَ يَضَعُ الْمُسْتَكْبِرِينَ. الْحَمْدُ لِلِّهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِينَ مُبِيرِ الظَّالِمِينَ مُدْرِکِ الْهَارِبِينَ وَ نَكالِ الظَّالِمِينَ وَ صَریخِ الْمُسْتَصْرِخینَ وَ مَوْضِعِ حاجاتِ الطَّالِبِينَ. اَلحَمدُلِلّهِ الَّذی يَرزُقُ وَ لَم يُرزَق وَ يُطعِمُ وَ لا يُطعَمَ وَ يَخلُقُ وَ لَا يُخلَق. اَلحَمدُلِلّهِ الَّذی يُحْيِی الْمَوْتى وَ يُمِيتُ الْأَحْياءَ وَ هُوَ حَیٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلٰى كُلِّ شَیْ ءٍ قَدِيرٌ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَّلِم وَ زِدْ وَ بَارِکْ عَلٰى حَبیِبِکَ وَ نَجیبِکَ نَبیِّکَ وَ رَسُولِکَ وَ خاتَمِ الأنبیاء مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه وَ عَلىٰ أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ الهداة المَهدیین وَ لا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طَالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن وَ الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علی وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علی وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علی وَ الحجة القائم المهدی صلوات اللّه علیهم أجمَعین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ مِنَ الان الی قیام يَوْمِ الدین. اوصيکم وَ‌اوصی نفسی عباد اللّه وَ نَفسی بِتَقوی اللّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتناب مَعْصِیَته.

    مجدداً در خطبۀ دوم، خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما و نمازگزاران از خدواند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم و دعای سلامتی بقیة الله الأعظم را همۀ ما با حالت خضوع و خشوع و امید به اجابت به درگاه خداوند زمزمه می‌کنیم:

    اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ. وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

    در خطبۀ دوم مناسبت‌هایی است که به اجمال نیاز به تذکر دارد و به موضوعی اگر رسیدیم، دقایقی. قبل از هر چیز بر خودم لازم می‌دانم تشکر کنم از حضور بامعنویت مردم متدین شهرستانمان در شهر بردسکن، شهر انابد، شهرآباد، روستاها، در سالروز شهادت امام صادق(ع) که حقیقتاً آبرومندانه برگزار شد. مردم شهر بردسکن به‌خصوص در همین مکان، تجمع بسیار خوبی روز شهادت امام‌صادق(ع) داشتند. از همۀ عزیزان، دست‌اندرکاران برگزاری روز شهادت امام‌صادق(ع) تشکر می‌کنم. مسئولین، همه بحمدلله حضور داشتند. حوزۀ علمیۀ امام‌صادق(ع)، روحانیت معظم و مداحان اهل بیت، ‌هیئت‌های امناء شهر و شهرستان عموماً و در شهر بردسکن به‌خصوص چون از نزدیک شاهد برگزاری آن بودم، عرض می‌کنم و بالاخص از هیئت‌امناء مسجد جامع و تکیۀ محترم حسینی نهایت تشکر را دارم که امر پذیرای از عزادارن امام‌صادق(ع) را و خیرینی که کمک کردند، امیدواریم خداوند متعال ان‌شاءالله به مال و جانشان برکت عنایت بفرماید.

    مناسبت دیگری را عرض تبریک دارم پیشاپیش، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر موسی‌بن‌جعفر(ع) را که کریمۀ اهل‌بیت نام گرفتند و روز ولادت آن حضرت اولین روز از دهۀ کرامت هست و منتهی می‌شود به ولادت باسعادت ولّی نعمت ما خراسانی‌ها، علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع). این ایام، ایام جشن و سرور شیعیان اهل‌بیت هست. ان‌شاءالله جوانان ما، عزیزان ما که مجالسی دارند، توی این ایام برگزار کنند و رعایت آداب اسلامی و شأن حضرت معصومه(س) و امام‌رضا(ع) را هم ان‌شاءالله داشته باشند. عرض تبریک دارم به محضر امام‌زمان(ع) و همۀ شیعیان و ارادتمندان به اهل‌بیت عصمت و طهارت.

    مناسبت دیگری که نیاز به تذکر دارد، خب مستحضر هستند عزیزان که در روز 26تیرماه، سالروز تأسیس نهاد محترم شورای نگهبان هست در سال 1359 به فرمان حضرت امام تشکیل شد و تأسیس شد. سه وظیفۀ مهم به‌عهدۀ شورای نگهبان و ناظرین شورای نگهبان هم در سراسر کشور بحمدلله امروز این شجرۀ طیبه شاخ‌وبرگ‌های خودش را گسترانده است، یک نظارت بر قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، وجهۀ اسلامیت قوانین حفظ بشود. لذا ما قوانینی که مجلس می‌گذراند و به تأیید شورای نگهبان می‌رسد، با اطمینان خاطر از اسلامیت آن مقیّد می‌شویم به اجرای آن قوانین قانون اساسی هست که اگر در جایی، ابهامی، اجمالی، چیزی در بندهای قانون اساسی بود، مفسر آن شورای محترم نگهبان هست، با فقهایی که در آنجا هستند و تعداد حقوقدان‌هایی که در آنجا هستند که از انسان‌های فرهیخته و شاخص هستند. این‌هم وظیفۀ دوم.

    و سوم که خیلی‌ها در این موضوع گاهی خلاصه حرف‌هایی می‌زنند نسبت به این نهاد مقدس، بحث نظارت بر سه انتخابات مهم خبرگان رهبری، ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی که خب این نظارت هم نظارت استصوابی است و اطلاعی فقط و خیلی‌ها از این موضوع ناراحت هستد. چون شورای نگهبان با قدرت از ورود افرادی که خدایی‌ناخواسته انحرافی داشته باشند، جلوگیری می‌کند و تحت‌تأثیر نه ارعاب قرار می‌گیرد، نه تطمیع می‌شود و نه تهدید. با قدرت کار خودش را انجام می‌دهد. وظیفۀ شرعی خودش را انجام می‌دهد. با این نظارت شورای نگهبان، ما می‌بینیم گاهی یک افرادی که شاید در دل جوری هستند و در ظاهر جور دیگری، گاهی به مناصبی می‌رسند. اگر این شورای نگهبان نبود، چه می‌ّشد، خدا می‌داند. لذا ما قدردان این نهاد هستیم. امام فرمودند من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است. کسانی‌که مدعی پیروی از امام هستند، به این فرمایشات امام مراجعه بکنند در صحیفۀ نور. امام فرمودند شورای محترم نگهبان که حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی هستند، مورد تأیید اینجانب می‌باشند. با ادعای پیروی از امام، تخرین این نهاد مقدس خلاصه در تضاد و تقابل هست. نمی‌شود این‌ها را ما باهم جمع کنیم. هم بگوییم امام را قبول داریم که می‌ٰفرمایند من این‌ها را تأیید می‌کنم و بعد بگوییم شورای نگهبان را به این دلیل به این دلیل مثلاً‌ قبول نداریم. مقام معظم رهبری فرمودند شورای نگهبان چشم بینای نظام برای انتخابات هست. چشم بینای نظام برای انتخابات و اعضای نظارت در شهرستان‌ها هم کمک خوبی و درحقیقت با زبان توانمندی برای شورای نگهبان تا آنچه که ما شناخت داریم از عزیزانمان، از ناظرین در شهرستان که بحمدلله جمع پرشماری هم هستند، حدود چهارصد نفر در شهرستان بردسکن، در شهر و روستاها ما ناظر داریم که همه انسان‌های بسیار متدین، خوب، بدون اعمال گرایش‌های سیاسی و سلیقه‌ای خودشان را بخواهند لحاظ بکنند. افراد متشرعی هستند حقیقتاً، تا آنجایی که من پرسیدم و می‌شناسم عزیزان را. مقام معظم رهبری فرمودند نظر شورای نگهبان، فصل‌الخطاب است و اعتبار نظر شورای نگهبان، هم‌وزن اعتبار اخذ قانون اساسی است. خیلی واقعاً جایگاه مهمی، لذا دشمنان به‌خاطر همین امنیت شورای نگهبان، شما ببینید یکی از کانون‌هایی که همیشه مورد هجوم دشمنان در تبلیغاتشان هست، شورای نگهبان است و از همین جا هم ما امنیت کار شورای نگهبان را درک می‌کنیم. امیدواریم خداوند متعال ان‌شاءالله بر عزت و توفیق این عزیزان روزبه‌روز بیفزاید.

    مناسبت دیگری را که ما داریم که نیاز به تذکر دارد. بحث 21تیرماه مثل دیروز روز عفاف و حجاب نام گرفته است در تقویم کشور ما به‌خاطر آن جنایتی که رضاخان مرتکب شد. مجلس مؤمنین را در مسجد جامع گوهرشاد که به اعتراض برداشتن حجاب اجباری در آنجا تجمع کرده بودند و روحانی بزرگوار، مرحوم شیخ بهلول، منبر رفته بود، آنجا را خلاصه به رگبار بستند. عدۀ زیادی را به شهادت رساندند. حالا این حجاب چه نقشی دارد در مبارزۀ با دشمنان و در حفظ دین و آرمان‌ها، باید برگردیم تاریخ را مطالعه بکنیم. وقتی‌که رضاخان به ترکیه سفر می‌کند. آنجا سوغاتی که برای کشور می‌آورد آن آدم بی‌ْسواد و تهی‌مغز! این است که می‌آید حجاب را اجباراً می‌خواهد بردارد. چادر از سر زنان برمی‌دارد. مأموران او توی خیابان، زنان چادری را می‌گیرند، چادر از سر آن‌ها می‌گیرند. به مشهد و قم هم حتی رحم نکردند. زن و مادر خودش را بی‌حجاب به قم فرستاد. جایی که عُش آل محمد(ص) در روایات از او تعبیر شده است و این جسارت و دهن‌کجی را به این پایگاه دین و مذهب روا داشت. در مقابلش مؤمنین، متدیّنین، از همۀ صنوف و به‌خصوص علما، موضع گرفتند؛ ولی از آنجایی که به‌هرحال جاذبۀ جنسی در عده‌ای از منورالفکرهای وابستۀ به غرب بیشتر بود، این‌ها به ترویج این موضوع بی‌حجابی و بدحجابی پرداختند و ما می‌بینیم امروز هم دشمنان از همین طریق دارند ورود پیدا می‌کنند. بیش از، غریب به هشت‌صد سال اسپانیای امروز، اندلس آن روز، با بخشی از کشور پرتغال، در اختیار مسلمان‌ها بود. چندین بار مسیحی‌ها لشکرکشی کردند که اندلس را بگیرند از مسلمان‌ها، نتوانستند؛ یعنی با جنگ نظامی نتوانستند. نشستند اتاق فکرها تشکیل دادند، برنامه‌ها ریختند، از طریق یک نفوذ فرهنگی، این کشور را از دست مسلمان‌ها متأسفانه بعد از هشت‌صد سال گرفتند و آن این بود که دختران بی‌حجاب مسیحی را به میان کشور اسلامی، میان جوانان مسلمان فرستادند. وقتی‌که این دختران بی‌حجاب با چهره‌های بزک‌شده به میان جوان‌ها رفتند، عدۀ زیادی از جوان‌ها لغزیدند و در تاریخ دارد که حتی بعضی از حکمرانان هم متأسفانه در اینجا نتوانستند تحمل کنند، آن‌ها هم به دامن فساد و بعد از این قضیه، با یک لشکرکشی مختصر، کشور بزرگی را از دست مسلمان‌ها درآوردند و همۀ مسلمان‌ها را کشتند در آن زمان خودش. حتی عده‌ای که مسیحیت را هم انتخاب کردند، باز فتوای کشیش‌های مسیحی این بود که این‌ها تظاهر به دین مسیحیت کردند و دروغ می‌گویند، آن‌ها را هم بیچاره‌ها را کشتند. گفتند اگر این‌ها راست گفته باشند، فردای قیامت مزدشان را می‌گیرند و اگر دروغ گفته باشند که فردای قیامت عذاب خواهند شد و لذا یک موضوعی که در کشور ما امروز هم دارند دشمنان به ترویج آن می‌پردازند، بحث بدحجابی است. این را ما مسئلۀ کوچکی نگیریم. فرض نکنیم که آقا یک مسئلۀ جزئی است در گوشه‌ای از یک شهر دورافتاده این اتفاق دارد می‌افتد. خیلی باید به‌هوش باشیم. از این طریق کشور هشت‌صدساله را آن‌ها از دست مسلمان‌ها گرفتند و برای کشور ما هم امروز برنامه‌ریزی کردند. هشت سال جنگ تحمیلی به نتیجه نرسیدند. قطعاً برنامه دارند برای شکست کشور ما و یکی از آن‌ها بحث ترویج بدحجابی و بی‌حجابی است به شکل‌های مختلف. لذا ما خواهشمان این است خانواده‌های متدین، مردم دین‌دار شهرستان بردسکن، مردم ولایت‌مداری که حقیقتاً من وقتی یک چند روزی رفتم مسافرت، برگشتم، ‌در جمع عده‌ای از دوستان گفتم خدا شاهده وقتی ما آمدیم به بردسکن، احساس می‌کردی به بهشت آمدی. به‌خاطر اینکه مردم متدین هستند، دارند رعایت می‌کنند؛ اما همین موضوع اطمینان دین مردم، ما را نباید غافل کند از نقشه‌های دشمن و نفوذ فرهنگی دشمن. لذا اگر در یک شهرستان، موضوعی، بدحجاب همۀ ما به چشممان خورد، وظیفۀ شرعی داریم از باب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تذکر بدهیم. کسانی‌که متولّی امر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستند، از کنار این موضوعات به‌ظاهر جزئی و اندک توی یک شهر مذهبی،‌ کوتاه نیایند. امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر وظیفۀ همگانی است. در موضوع تذکر لسانی، وظیفۀ همگانی است. در بحث ناراحت‌بودن از این‌چنین مشکلاتی، وظیفۀ همگانی است؛ اما اگر نیاز به برخوردی بود، قانون هست. نیروهایی که متولّی امر هستند، به آن‌ها باید ارجاع بدهیم. ما رأساً حق دخالت و برخورد نداریم؛ اما تذکر لسانی وظیفۀ عمومی هست و اگر همه تذکر بدهیم، قطعاً تأثیرگذار است. لذا این موضوعی است که دشمنان تجربه کردند برای پیروزی و امروز هم درصدد این موضوع هستند و خداوند نیامرزد کسانی را از مسئولین که وقتی‌که صحبت از بحث بی‌حجابی و بدحجابی می‌شود، این‌ها به دفاع از این‌ها برمی‌خیزند. این‌ها نمک می‌خورند و نمکدان می‌شکنند. کسی در اینکه توی این نهاد انسان‌های خوبی هست، بحثی ندارد. مقام معظم رهبری خودشان فرمودند بعضی از این‌ها انسان‌های معتقدی هستند؛ ولی این موضوع خودش یک انحرافی است. باید به همان‌ها هم تذکر داده بشود؛ اما به طریق معقول، به طریق معروف باید تذکر داده بشود و ان‌شاءالله ما توی این شهری که حقیقتاً مردم رعایت می‌کنند، شاهد این‌چنین صحنه‌هایی نباشیم

    مسئلۀ دیگر و موضوع دیگری که نیاز به تذکر دارد، خب عزیزان مستحضر هستند که ما روز 25تیرماه، روز بهزیستی و تأمین اجتماعی را داریم. بهزیستی بحمدلله در شهرستان ما موفق عمل کرده است. 190 خانوار مستمری‌بگیر بهزیستی هستند. این آمار از جهاتی خوشایند نیست. ما باید جامعۀ ما به‌گونه‌ای باشد که همه مستقل باشند. روی پای خودشان باشند. خودشان بتوانند خودشان را اداره کنند؛‌ ولی به‌هرحال در هر اجتماعی، در هر جامعه‌ای، یکری افراد نیازمند پیدا می‌شوند. خب 190 خانوار مستمری‌بگیر هستند. 100 خانوار پشت نوبت هستند که اگر این عزیزان امکاناتی داشته باشند، آن 100 خانوار را هم قطعاً تحت پوشش قرار می‌دهند، ضمن اینکه آماری که عزیزان دادند، کمک‌هایی که علی‌رغم این وضعیت خلاصه مشکلی که توی کشور هست، از لحاظ اقتصادی، دولت به بحث بهزیستی کمک کرده است برای خانواده‌های ناتوان یا کم‌توان، قابل تقدیر و تشکر هست. ما از عزیزان،‌ از دولت‌مردانی که کمک می‌کنند به این‌چنین جایگاه‌هایی نهایت تشکر را داریم. اگر این کمک آن‌ها نباشد، همۀ ما موظف هستیم. به‌هرحال از باب مسلمی که در کنار ما زندگی می‌کند،‌ نیاز دارد، باید به آن‌ها کمک کنیم. خب این‌ها دولت هم کمک می‌کند، مؤمنین هم هستند، خیرین هستند، از همه من تشکر می‌کنم. 65 دانش‌آموز و 15دانشجو تحت پوشش بهزیستی دارند تحصیل می‌کنند. 356 خانم سرپرست خانوار بیمه شدند در روستاها و 99 خانم سرپرست خانوار در شهر بیمه شدند. این‌ها آمار خوبی است برای شهرستان ما و امیدواریم که ان‌شاءالله ما شاهد روزی باشیم که این‌ها روی پای خودشان بایستند و هیچ نیازی هم نداشته باشند با مساعدت‌هایی که می‌شود، با تسهیلاتی که در اختیارشان قرار داده می‌شود.

    موضوع دیگر تأمین اجتماعی همراه با بهزیستی برای کارها توی این شهرستان، 9هزار بیمه‌شدۀ اصلی در این شهرستان هست که با فروعات آن به 35هزار بیمه‌شده می‌رسد. خب 35هزار بیمه‌شدۀ تأمین اجتماعی، توی شهرستان یک نیازی را همۀ مردم دارند و ان‌شاءالله با تکبیر خودشان تأیید خواهند کرد و از مسئولان ما خواهش و تقاضا داریم به فکر این موضوع باشند که یک درمانگاه تأمین اجتماعی توی این شهر نیاز مردم هست. توی شهری که متولیان امر بهداشت و درمان آن و بیمارستان آن متأسفانه باید بگوییم نمی‌توانند رضایت مردم را تأمین کنند. دیگه من سربسته عرض می‌کنم، چون باز باید هی می‌پرسند آقا چی شده. وقتی‌که پزشک متخصصی در این شهر نیست، نمی‌توانند، عاجزند از اینکه پزشک متخصصی را از شهرستان کاشمر به اینجا بیاورند. مردم باید از اینجا پا بشوند و بروند کاشمر؛ ولی وقتی‌که در شهر کاشمر پزشک متخصص نیست، پزشک متخصص اینجا را می‌برند آنجا. مردم آنجا نباید بیایند بردسکن، ولی مردم بردسکن وضعشان خیلی بهتر هست، پول دارند، می‌توانند بروند، بیکار هستند، این‌ها بروند آنجا؛ ولی آن‌ها نیایند! پزشک اینجا را ببرند آنجا؛ ولی پزشک آنجا اینجا نیاید! خب این ناتوانی یک مسئول نیست، چی اسمش را بگذاریم؟‌ ما تا می‌گوییم، می‌گویند آقا ما این کار را کردیم، این کار را کردیم. کار وقتی رضایتمندی مردم را به‌دنبال داشت، می‌شود کار. وقتی‌که مردم ناراحت هستند، وقتی‌که مردم اذیت دارند می‌شوند توی این موضوع، وقتی‌که مردم به زحمت و خرج دارند می‌افتند، خب مسئولی که خودشان توی این شهر متدین نمی‌آید زندگی بکند، ‌چرا؟ مسئولین که خودشان نیایند توی این شهر زندگی بکنند، مسئولیت توی این شهر داشته باشند، به نظر من 80 درصد به فکر این مردم نیستند. بخواهند به فکر این مردم و به درد این مردم برسند، باید بیایند اینجا بیتوته داشته باشند، با مردم زندگی بکنند. فرماندار این کشور دارد زندگی می‌کند. طلبه‌ها ملزم هستیم به اینکه در شهری که بخواهیم خدمت کنیم، زندگی کنیم. زن و بچه‌مان باشند. اگر دردی هست، مردم می‌کشند، ما هم باید بکشیم. اگر سختی‌ای هست، مردم می‌بینند، ما هم باید ببینیم. اگر این آقایان خودشان از این شهر پا بشوند بروند تا 2 نصف شب توی کاشمر، در نوبت یک سونوگرافی و نمی‌دانم موضوع دیگری باشند، واقعاً همین‌جور به فکر مردم هستند؟ نمی‌دانم والا چه، می‌خواهند فردای قیامت جواب خدا را چه بدهند. جواب مردم را ماست‌مالی می‌کنند؛ ولی جواب خدا ماست‌مالی نخواهد شد. خواهند پرسید. واقعاً همین‌جور کار می‌کنند شهرهای دیگه هم؟ لذا حداقل توقع مردم این است. ان‌شاءالله توی این وضعیتی که نمی‌توانند آقایان بهداشت و درمان تأمین بکنند رضایت مردم را، نمی‌توانند از مشهد بگیرند، نمی‌توانند از مسئولین بگیرند، شاید اگر این درمانگاه تأمین اجتماعی توی این شهر بیاید، باتوجه‌به تسهیلاتی که می‌دهند، ان‌شاءالله یک مرهمی بر آلام و دردهای این مردم ان‌شاءالله قرار بگیرد.

    موضوع دیگری که توی این ایام نیاز به تذکر دارد عزیزان، ما روزهای گرمی را داریم سپری می‌کنیم. بحث صرفه‌جوی در مصرف آب، بحث صرفه‌جویی در مصرف برق، سفارش همۀ مسئولین هست. توی این سفارش مسئولین و تدیّن مردم، ان‌شاءالله مقید بودند، یک‌مرتبه ما شاهدیم که دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند، شلنگ آب را می‌گیرند، بعضی جاها که سیمان کار کردند، با شلنگ آب شرب مردم، کوچه و خیابان‌ها را مأمورین شهرداری دارند آب می‌دهند! بعد به مردم می‌گویند صرفه‌جویی کنید. خب مردم کدام یکی را باور کنند؟ قسم حضرت عباس یا دَم خروس را؟! اگر واقعاً سفارش است برای مردم است فقط، مسئولین نباید این کار را بکنند؟ همه باید رعایت بکنند. تا وقتی‌که می‌توان از آب غیرشرب مردم بروید آن‌ها را آب بدهید، این کار را انجام بدهید. جلوی چشم مردم حداقل این کار را انجام ندهید. فیلمش را گرفتند. فرستادند برای ما که داریم عرض می‌کنیم. مستند هست. اگر آقایان انکاریه‌ای دارند، بیایند تا ما نشانشان بدهیم. لذا بحث صرفه‌جویی در مصرف آب، صرفه‌جویی در مصرف برق که ان‌شاءالله پیشگیری بشود از اینکه بخواهد خاموشی مطلق توی کشور به وجود بیاید. این را ان‌شاءالله عزیزان مدنظرشان باشد و تذکرات دیگری هم بود که طولانی شد و من از آن مبحثی هم که می‌خواستم عرض کنم، صرف‌نظر می‌کنم. ان‌شاءالله که خداوند عاقبت امور همۀ ما را ختم‌به‌خیر بگرداند.

    - الهی آمین.

    خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    عاقبت امورمان ختم‌به‌خیر بگردان.

    - الهی آمین.

    فرج آقا و مولایمان امام‌زمان(ع) هرچه سریع‌تر محقق بفرما.

    - الهی آمین.

    رهبر فرزانۀ انقلاب، خدمتگذاران صدیق نطام وجودشان را از جمیع بلایا و حوادث حفظ و حراست بفرما.

    - الهی آمین.

    خدایا مریض‌های اسلام از جمع حاضر، ملتمسین دعا، لباس عافیت و سلامتی کامل بپوشان.

    - الهی آمین.

    سفر مسافرین اسلام بی‌خطر قرار بده.

    - الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    صدق الله العلی العظیم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم


    خطبه های صوتی نماز جمعه : تاریخ : 28/9/93

    [attachment=14:001_A_001_mahdi_141219_001_2014_12_19.lite.mp3]...

    خطبه نماز جمعه تاریخ 93/08/16

    [attachment=10:001_A_001_mahdi_141107_001_2014_11_07.lite.mp3]...

    خطبه نماز جمعه تاریخ 93/08/09

    [attachment=9:001_A_004_mahdi_141031_001_2014_10_31.lite.mp3]...

    خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ 93/07/18

    [attachment=6:001_A_001_mahdi_Z0000014.lite.mp3]...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد