خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه, خطبه های صوتی, سخنرانی تاریخ ارسال: 1397/04/30 - 08:18
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

    حجم :
    7.96 مگابایت
    دانلودها :
    3

    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397
    خطبه های صوتی نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 29/4/1397

    جمعه، 29تیرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلاةُ وَ السَّلامُ عَلَی اَشْرَفَ الاَنبِیاء وَ اْلمُرسَلینْ حَبِيبِ إِلَهِ الْعالَمِينَ أَبی القاسِم المُصطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلِهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعیِنْ مِنَ الانْ اِلی قِیامِ يَوْمِ الْدِینْ اوصيکم وَ نَفسی عِبادَ اللّه بِتَقوی اللّهِ وَ طاعَة وَ اجتِنابِ مَعصِیَتهِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم و از خداوند متعال عاجزانه می‌خواهیم که در این ایام دهۀ کرامت، ما را از سفرۀ بابرکت اهل بیت عصمت و طهارت، بیش از پیش بهره‌مند بگرداند.

    در ادامۀ مباحث و مطالب هفته‌های گذشته، دومین هدیه‌ای که رضوان، دربان بهشت، از ما مطالبه خواهد کرد، شکر نعمت‌های پروردگار است. مطالبی در این باب گفته شد و این جمعه آخرین مطلب در این باب را به عرض شما مؤمنین و نمازگزاران عزیز می‌رسانم.

    در سورۀ مبارکۀ اعراف، که یکی از سوّر مکی هست به‌جز چند آیۀ آن، در آیۀ 10 خداوند متعال گلایه‌ای از بندگان خودش دارد که آن گلایه عبارت از این است که خداوند می‌فرماید من شما را در زمین تمکن دادم، قدرت دادم، برخوردار از نعمت‌های خودم کردم و در مقابل این تمکن و قدرت و برخورداری از نعمت‌ها، وظیفۀ شما شکرگزاری است؛ ولی متأسفانه کم هستند کسانی‌که شکرگزار نعمت‌های خدا هستند: وَ لَقَدْ مَكَّنّاكُمْ فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَكُمْ فِيها مَعايِشَ قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ ( که خداوند می‌فرماید شما را مکنت دادم، تسلط بر زمین پیدا کردید و معیشت شما را من در زمین قرار دادم، با تلاش و کوشش خودتان می‌توانید معیشت حلال خودتان را تأمین کنید؛ ولی قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ کم هستند کسانی‌که این نعمت خدا را در راه خودش به مصرف برسانند و شکرگزار خداوند باشند. در این سورۀ مبارکه که با آیۀ 10 و گلایۀ تعبیر من، خداوند از همۀ ما هست که نعمت‌های او را که استفاده می‌کنیم، شکرگزاری خدا را در حد نعمت‌های خدا به‌جای نمی‌آوریم، پشت سر تا آیۀ 22 اشاره می‌کند خداوند متعال به جریان خلقت انسان و دستور به شیطان برای سجدۀ بر آدم و تمرّد او و بعد جبهه‌گیری شیطان در برابر خداوند متعال و اعلام اینکه بندگان خدا را به سه طریق گمراه خواهد کرد و آن‌ها را از عبادت خدا باز خواهد داشت که یکی از آن تهدیدات شیطان، این است که انسان‌ها را به سمتی خواهد بُرد که شکرگزار نعمت‌های خداوند نباشند. خیلی آیات مطالب بلندی دارد. من خواهشم این است از همۀ عزیزان و بزرگواران، هم این آیات سورۀ مبارکۀ اعراف را مطالعه کنند، به همان ترجمۀ آن هم اگر دقت کنند، مطالب بسیار خوبی دارد. به‌خصوص اگر دسترسمان هست، تفاسیری را که مورد اطمینان هست، بگیریم، ان‌شاءالله در این باب مطالعه کنیم، حداقل آن تفسیر نمونه و حداقل‌تر از آن تفسیر نور را مطالعه بکنیم.

    نکات بسیار ارزشمندی در این آیات از آیۀ 10 تا 22 این سوره، خداوند بیان کرده است که درس‌های زیادی برای همۀ ما دارد و لذا در این سورۀ مبارکه، شیطان بعد از آنکه رانده شد از بهشت و اخراج شد، انسان‌ها را به سه گناه تهدید می‌کند و ما باید این تهدیدات شیطان را جدی بگیریم که خدایی‌ناخواسته در معرض لغزش از طریق این گناهان قرار نگیریم. اولین تهدید او این است که اعلام می‌کند من با گستردن دام در مسیر اعتقادات انسان‌ها، آن‌ها را منحرف خواهم کرد. خوب دقت کنید به این آیۀ شریفه، آیۀ 16 شیطان می‌گوید که ) فَبِما أَغْوَيْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِيمَ( اولاً در این آیه گمراهی خودش را نعوذبالله به خداوند نسبت می‌دهد و بعد تهدید می‌کند که به‌خاطر این گمراهی، من صراط مستقیم تو را برای آن‌ها دام قرار خواهم داد ) لَأَقْعُدَنَّ ( در راه آن‌ها قرار خواهم گرفت و صراط مستقیم تو را از آن‌ها خواهم گرفت و آن‌ها را به بیراهه و گمراهی خواهم بُرد. این درحقیقت یک تهدید از طریق انحراف در اعتقادات انسان‌ها هست.

    دومین تهدید او یک تهدید اخلاقی و اجتماعی است که باز می‌گوید به‌خاطر اینکه من را گمراه کردی که این نسبت هم نابه‌جاست به خداوند متعال. هیچ‌کسی را خداوند گمراه نکرده است. آن ظرفیت و وجود ناشایستۀ خود انسان هست که او را به گمراهی می‌کشاند، تهدید می‌کند که ) ثُمَّ لآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ ( در آیۀ 17، به خداوند اعلام می‌کند که من بندگانت را از چهار سمت مورد هجوم و حمله قرار می‌دهم. از روبه‌رو به آن‌ها حمله خواهم کرد، اگر موفق نشدم، از پشت سر و غفلت آن‌ها استفاده خواهم کرد و به آن‌ها حمله خواهم کرد. اگر جواب نداد، از طرف راست به آن‌ها حمله می‌کنم و اگر موفق نشدم، از سمت چپ به آن‌ها حمله می‌کنم. یک حملۀ چهارجانبه‌ای شیطان تهدید می‌کند و همۀ این تلاش من هم برای این هست که بندگان تو را از زمرۀ شاکرین بیرون ببرم و آن‌ها را ناسپاس نعمت‌های تو بگردانم. لذا بحث شکر الهی این‌قدر اهمیت دارد که شیطان حملۀ چهارجانبه می‌کند که انسان را از شکرگزاری خدا دور کند؛ لذا انسان‌های شاکر، خیلی درِ خانۀ خدا ارزش دارند؛ چون درحقیقت در مقابل این حمله و هجوم شیطان، توانستند خودشان را حفظ کنند و نگه دارند و مقاومت کنند و شیطان را مأیوس کنند؛ لذا خیلی ارزشمند هستند و در قرآن هم خداوند می‌فرماید: ) وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّكُورُ ( کم هستند کسانی‌که بتوانند در مقابل این حملات چهارگانۀ شیطان مقاومت کنند و جان سالم به در ببرند. روایتی است در این تفسیر این آیۀ شریفه از امام‌باقر(ع) که منظور از این حملۀ شیطان از روبه‌رو یا از پشت سر انسان یا از سمت راست و سمت چپ که خیلی روایت جالبی است، من خدمت نمازگزاران عزیز عرض می‌کنم. امام‌باقر(ع) فرمودند اینکه شیطان گفته است من از روبه‌رو به انسان‌ها حمله خواهم کرد ) مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ ( یعنی اینکه آخرت و جهانی را که پیش رو دارند، در نظر آن‌ها سبُک و کم‌اهمیت جلوه خواهم داد؛ لذا اگر ما احساس کردیم آخرت در نظر ما اهمیتش کم شده است و یا آنچه که خدواند در مورد آخرت از وعده‌های بهشت و وعیدهایی از دوزخ و عذاب در نظر ما کم‌اهمیت شده است، بدانیم که این حملۀ شیطان در وجود ما کارگر واقع شده است؛ پس این منظور از روبه‌رو حمله خواهم کرد، یعنی آخرت را در نظر انسان‌ها کم‌اهمیت جلوه خواهم داد.

    ) وَ مِنْ خَلْفِهِمْ ( و اینکه از پشت سر به انسان‌ها حمله خواهم کرد، امام‌باقر(ع) می‌فرمایند آن‌ها را به جمع کردن ثروت و مال وادار خواهد کرد. با حرص شدید، مال دنیا رو جمع کنند و در برابر اَدای حقوق واجب این مال، آن‌ها را باز به بُخل شدید خواهم کشاند که واجبات مالی‌شان را، مالی را که با حرص جمع‌آوری کرده‌اند، با بُخل نگه دارند و حقوق واجب این مال را نپردازند و توجیه‌شان هم این باشد که ما به‌خاطر فرزندانمان و عقبۀ خودمان و میراث‌خواران خودمان این مال را می‌خواهیم نگه بداریم. لذا این جمله حملۀ شیطان از پشت سر به انسان یعنی اینکه این‌چنین کاری با انسان انجام بشود. مال را با حرص و طمع جمع کند، با بُخل شدید نگهداری بکند به توجیه اینکه فرزندانم در آینده از آن‌ها استفاده کنند و اما اینکه شیطان تهدید کرده است که از طرف راست به انسان حمله خواهد کرد، ) عَنْ أَيْمانِهِمْ ( امام‌باقر(ع) می‌فرمایند یعنی امور معنوی و اعتقادی را به‌وسیلۀ شبهات و ایجاد شک و تردید، برای آن‌ها ضایع خواهند کرد. آن‌ها را در اعتقاداتشان گرفتار شک و تردید خواهند کرد. پس اینکه شیطان از طرف راست به انسان حمله کند، یعنی حوزۀ اعتقادات را مورد تهاجم قرار خواهد داد و انسان‌ها را به تردید و شک خواهد انداخت.

    این‌ها چیزهایی است که ما می‌توانیم در طول عمر خودمان، خودمان را با این‌ها ارزیابی کنیم. اگر در حوزۀ اعتقادات گرفتار شک و تردید شدیم، بدانیم شیطان در هدف خودش که حملۀ از سمت راست باشد، نسبت به ما موفق شده است و اما اینکه شیطان تهدید کرده است که بنی‌آدم را مورد حملۀ چهارجانبه قرار خواهم داد: ) وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ ( از سمت چپ به آن‌ها حمله خواهم کرد، امام‌باقر(ع) می‌ٰفرمایند یعنی لذات مادی و شهوات را در نظر او جلوه خواهم داد. لذا این‌هم یکی از راه‌های شناخت است که آیا ما در این نبرد با شیطان، مغلوب شیطان شدیم یا نه، در مقابل شیطان پیروز شدیم. اگر چنانچه تو این دنیا به لذات و شهوات رو بردیم و بعضی‌هایمان متأسفانه شاید این لذات را در فضاهای مجازی جست‌وجو بکنیم، در فضاهای حقیقی به‌دنبال این‌ها اگر بودیم و اهمیت برای آن قائل شدیم، بدانیم که شیطان در این نبرد بر ما پیروز شده است. این خیلی آیات پرمعنا و پرمفهومی است. من خواهشم این است عزیزان به‌خصوص اعظۀ بزرگوار روحانیمان به این تفاسیر مراجعه بکنند. مطلب خیلی زیاد دارد، از آیۀ 10 تا 22 سورۀ مبارکۀ اعراف و این درحقیقت تهدید به یک انحراف اخلاقی و اجتماعی است که شیطان برای انسان‌ها قرار داده است و تهدید کرده است که به این طریق انسان‌ها را گمراه کند.

    سومین تهدید شیطان، انسان را وقتی‌که از بهشت اخراج شد، برای اینکه یار برای خودش پیدا بکند، این است که گفت: ) فَوَسْوَسَ لَهُما الشَّيْطَانُ لِيُبْدِیَ لَهُما ما وُورِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِمَا ( آیۀ 20 سورۀ مبارکۀ اعراف که می‌گوید من وسوسه کردم به آدم و حوا تا اینکه آشکار شود و از اندامشان آنچه که پنهان بوده است را آشکار کنم که خب این را انحراف جنسی نام‌گذاری کردند. امروز دشمنان در عالم برای سلطۀ بر مسلمان‌ها، از این روش شیطانی دارند استفاده می‌کنند. بحث بدحجابی و بی‌حجابی و ترویج بی‌بندوباری یکی از راهکارهای شیطانی است که امروز دشمنان اسلام در پیش گرفته‌اند. تجربه کرده است شیطان این مورد را در حق حتی حضرت آدم و حوا، وقتی‌که آن شجرۀ منهیّه نزدیک شدند، اولین اتفاقی که افتاد، یعنی با ارتکاب گناه، اولین اتفاقی که افتاد، این بود که تمام آن که در وجودشان بود، برایشان آشکار شد و این روش را امروز دشمنان در پیش گرفتند. تو فضاهای مجازی به‌شدتدارند تبلیغ می‌کنند، ترویج می‌کنند و ماییم که باید به‌هوش باشیم و هفتۀ گذشته هم عرض کردم، بحث بی‌حجابی و بدحجابی یک موضوعی نیست که انسان بخواهد از کنار آن به‌سادگی بگذرد، چون یکی از گناهان اجتماعی است با تبعات اجتماعی و سیاسی و تجربۀ تاریخی‌ای که در اندلس اتفاق افتاد و یک کشور بزرگ اسلامی را پس از هشت‌صد سال توانستند از دست مسلمان‌ها با این روش بیرون بیاورند. امروز هم دشمنان که کینۀ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را و شما مردم را در دل‌های خودشان دارند، قطعاً برای اینکه باز دومرتبه مسلط بشوند و به منافع خودشان در این کشور برسند و این کشور را از دست شما مردم بیرون بیاورند، از این روش دارند استفاده می‌کنند و وقتی‌که گفته می‌شود، بعضی‌ها متأسفانه به‌خاطر جهل و نادانی‌ای که دارند، این موضوع را می‌گویند آقا این موضوع امر شخصی است. اصلاً حجاب یک موضوع اجتماعی است. نمی‌تواند کسی به بهانۀ شخصی بودن، این حریمی که خداوند قرار داده است برای صیانت مردم و دیانت مردم، بخواهد این را زیر پا بگذارد. لذا موضوع حجاب و بدحجابی و بی‌حجابی این‌چنین اهمیتی دارد. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال عاقبت امور همۀ ما را ختم‌به‌خیر بگرداند.

    - الهی آمین.

    و درحقیقت برداشت من این است که انحرافات اعتقادی و اخلاقی، یک منشأیی نیاز دارد و آن منشأ بحث ترویج بی‌بندوباری و بی‌حجابی است؛ یعنی اگر دشمن موفق شد این موضوع را در کشور ما عملیات کرد، قطعاً بدانیم هم اعتقادات ما آسیب خواهد دید و هم اخلاقیات ما آسیب خواهد دید، لذا باید همۀ ما حساس باشیم نسبت به این موضوع و موضوع امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در این باب با همان سلسله مراتبی که دارد و با همان روش‌هایی که در رساله‌های عملیه گفتند که تذکر لسانی و ناراحتی و کراهت داشتن از این موضوع هست، وظیفۀ همۀ ماست، باید انجام بدهیم. بحث برخوردهای قانونی و فیزیکی‌اش هم که خب متولیان امر پیگیر کار هستند.

    خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شوند، گناهانی که منجرب ناسپاسی ما می‌شود، از همۀ ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    ) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ. (

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِاللَّه مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ. نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آله الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ وَ لَا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طَالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن وَ الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علی وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علی وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علی وَ الحجة القائم المهدی صلوات اللّه علیهم أجمَعین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاءِ اللّه.

    ) اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلىٰ آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً(

    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصارِهِ. وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه. اوصيکم وَ نَفسی عِبادَ اللّه بِتَقوی اللّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتِنابِ مَعْصِیَته.

    مجدداً در خطبۀ دوم، خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما و نمازگزاران از خدواند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم.

    عرض تبریک دارم ایام خجسته و باسعادت موالید حضرت معصومه(س) را و علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را که نام‌گذاری شده است این ایام به دهۀ کرامت، به محضر آقا و مولایمان امام عصر(روحی‌و‌ارواحناالعالمین‌لتراب‌مقدمه‌الفداء) به همۀ شیعیان و ارادتمندان به علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به‌خصوص نمازگزاران و سنگرنشینان جمعه و جمع حاضر. امیدواریم خداوند متعال عیدی همۀ ما را فرج آقا و مولایمان امام‌زمان(ع) و بخشش و آمرزش گناهانمان قرار دهد.

    مناسبت‌هایی است که نیاز به تذکر دارد، مثل جمعه، امروز، 29تیرماه، 6ذی‌قعده روز بزرگداشت احمدبن‌موسی، شاهچراغ(ع) است. خب یکی از برکاتی که خداوند و معادن لطف کرمی که خداوند در کشور ما قرار داده است، این امامزاده‌های لازم‌التعظیم است. در شهرستان بردسکن هم بحمدلله هست. به این امامزاده‌ها توجه کنین، این‌ها باب ورود به درگاه و بارگاه قدس ائمۀ اطهار(ع) می‌توانند قرار بگیرند. بستگی به آن میزان ارادت و اخلاصی است که در همۀ ما باشد. گاهی گره‌ها را در زندگی این عزیزان شاید به تعبیری که داریم، گاهی زودتر باز کنند. ائمه اطهار(ع) معادن لطف و کرم پروردگار هستند؛ اما این عزیزان هم گاهی با دستان خودشان گره‌های بزرگی را می‌توانند باز کنند. خب خدمت به این امامزاده‌ها هم در هر کجا که قرار گرفته است، از توفیقاتی است که خداوند به انسان عنایت می‌کند. خادمین این بارگاه‌ها باید افتخار کنند، خادمین امامزاده‌های لازم‌التعظیم را.

    چهارشنبه، 3مردادماه ذی‌قعده، ولادت امام‌رضا(ع) هست. روز چهارشنبه که در سنۀ 148 قمری حضرت به دنیا آمدند و 55 سال عمر مبارک آن حضرت بود که می‌دانید دیگر ائمه ما، امام‌صادق(ع) 65 سال عمر کردند، به ایشان می‌گفتند شیخ‌الائمه. همۀ ائمه ما را در جوانی تقریباً می‌شود گفت دشمنانشان به شهادت رساندند و روایتی از امام‌رضا(ع) جهت بهره‌مندی از سفرۀ این امام رئوف عرض می‌کنم که اباصلت هروی روایت را نقل می‌کند. می‌گوید در محضر امام‌رضا(ع) بودیم. حضرت فرمودند: «رَحِمَ اللّهُ عَبْداً اَحْیا أمْرَنا» خدا رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما اهل بیت را زنده نگه دارد و زنده کند. «قُلْتُ لَهُ یَابْنَ رَسُولِ اللّه» گفتم یابن رسول الله «فَكَيفَ يُحيِى أمْرَكُمْ؟» یا «یُحیٰ أمْرُکُمْ؟» زنده نگه داشتن امر شما چگونه است، ما چجور امر شما را زنده نگه داریم که مشمول این دعای شما قرار بگیریم؟ «قالَ يَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ يُعَلِّمُها النّاسَ» به این است که علوم ما را فرا بگیرند و به مردم هم بیاموزند. به مردم هم یاد بدهند. «لَو عَلِموا النّاسَ مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا» که اگر مردم آن زیبایی‌های سخن ما را می‌دانستند، از ما تبعیت می‌کردند؛ ولی افسوس که سخنان ما را به گوش مردم نرساندند. لذا اعظۀ بزرگوار روحانی، امیدواریم ان‌شاءالله این دعای امام‌رضا(ع) شامل حالشان بشود. هم در حوزۀ آموزش و فراگیری سخنان اهل بیت، بحمدلله طلبه‌ها موفق هستند و هم در حوزۀ یاددهی به دیگران موفق هستند. قطعاً‌ امیدواریم که از مصادیق این روایت باشیم و مورد رحمت خداوند قرار بگیریم و همۀ کسانی هم که به سخنان این عزیزان گوش بدهند که مروّج و مبلغ سخنان اهل بیت هستند، آن‌ها هم شامل حالشان خواهد شد. امیدواریم خدواند این لطفش را در حق همۀ ما داشته باشد.

    خب 20 سال از 55 سال را امام‌رضا(ع) دوران امامتشان بود با آن شرایط سختی که حضرت روبه‌رو بودند، دشمنان حضرت را از جایی که مورد علاقه‌شان بوده است، مدینۀ منوره، به‌هرحال این مورد علاقۀ اهل بیت بوده است، تبعید می‌کنند به خراسان. ولی خب ما لطف خدا را شاید در این موضوع برای ما ایرانی‌ها حداقل خداوند قرار داد، با این‌همه جمع پرشماری از شیعیان اهل بیت، تنها یک امام در اینجا هستند که مردم ارادت به آن امام عزیز دارند و هر وقت دلشان خواست و هر وقت که توفیقش را خداوند داد، می‌توانند زائر علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) قرار بگیرند. ما خدا را بر این موضوع شاکریم. اگر امام‌رضا(ع) آن روز به‌هرحال به خراسان نمی‌آمدند و به‌هرحال این اتفاق نمی‌افتاد، ما امروز مثل اینکه از زیارت امام‌حسین(ع) سال‌ها محروم بودیم، مثل اینکه از زیارت قبر رسول گرامی اسلام محرومیم و با زحمت سالی یک بار عده‌ای از عزیزان می‌توانند آنجا به زیارت قبر رسول گرامی اسلام بروند و کربلا شرایط مشکل‌تری قطعاً هست برای زیارت، خب این‌هم که خداوند این لطف را در حق ما کرده است، ما بر این نعمت خدا را ان‌شاءالله سپاسگزار باشیم و از این فرصت زیارت علی‌بن‌موسی‌الرضا و مجاورت آن حضرت استفاده کنیم و زیارت آن حضرت را با معرفت ان‌شاءالله داشته باشیم.

    خب مطالب و مناسبت‌های دیگری هم هست. 5مردادماه، جمعۀ آینده سالروز اقامۀ اولین نماز جمعه در کشور به فرمان حضرت امام(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) و امامت حضرت آیت‌الله طالقانی(ره) می‌باشد که ان‌شاءالله در جمعۀ آینده برنامه‌هایی را عزیزان قطعاً خواهند داشت ستاد نماز جمعه.

    اما من چند نمونه از اهداف و امیال دشمن را به اختصار عرض می‌کنم تا ما بدانیم این دشمنانی که امروز در مقابل ما قرار گرفتند، هدفشان و آرزویشان چه چیزهایی هست. با استفاده از آیات شریفۀ قرآن، من چهارپنج موردش را خدمتتان عرض می‌کنم. اولین آرزو و هدف دشمن این است عزیزان که ما از سلاح و ثروت خودمان غافل بشویم. آیۀ شریفۀ قرآن باصراحت می‌فرماید:) وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ ( سورۀ مبارکۀ نساء، آیۀ 102. دشمنان آرزویشان این است، از اهدافشان این است که شما از سلاح خودتان و از ثروت خودتان غافل بشوید. غفلت از ثروت‌های مادی و ثروت‌های معنوی، روی همین غفلت دشمنان استفاده کردند و امروز دارند ثروت‌های مادی دنیای اسلام را، ذخایر نفتی آن‌ها را دارند می‌بَرند، به‌خاطر غفلت مسلمان‌ها. خداوند می‌فرماید آرزوی دشمن این است، شما از ثروتتان و از سلاحتان غافل باشید. لذا اگر ما می‌بینیم مطرح می‌کنند بحث موشکی را مطرح می‌کنند و اینکه ایران نباید داشته باشد، از باب همین آیۀ قرآن هست. آن‌ها می‌خواهند ما غفلت پیدا بکنیم. بعضی‌ها هم متأسفانه تحت تأثیر القائات دشمن، گاهی می‌گویند آقا خب بله، ما می‌خواهیم چه‌کار کنیم این سلاح‌ها را. اگر این سلاح‌ها را نداشته باشیم، با سه شماره آن‌ها بر کشور ما مسلط می‌شوند. آنچه که امروز دشمن را پشت مرزهای ایران متوقف کرده است و او را درحقیقت سر جای خودش نشانده است، قدرت موشکی ایران است که با ایمان مردم که همراه بشود، دشمن نمی‌تواند در مقابلش قرار بگیرد؛ لذا مقام معظم رهبری فرمودند تفکیک بشود بین برجام و قدرت نظامی ایران. دشمنان می‌خواهند این کار اتفاق بی‌افتد. اولین آرزو و هدف دشمن این است. مطلب فراوان داریم. سرمایۀ ما جوانان ما هستند. دشمن امروز برای اینکه ما از این سرمایه غافل بشویم، خیلی برنامه‌ریزی کرده است و دارد تو فضاهای مجازی کار می‌کند. پدر و مادرها باید به فکر جوان‌ها باشند. مسئولین باید به فکر جوان‌ها باشند. جوان‌های ما امروز ثروت این کشور هستند. دشمن می‌خواهد ما از این‌ها غافل بشویم. بحث اشتغالشان را غفلت کنیم. بحث ازدواجشان را غافل بشویم. اشتغال آن‌ها اگر اشتغال پایدار و خوبی نداشته باشند، ازدواج آن‌ها به تأخیر می‌افتد و این ثروت‌ها هدر خواهد رفت. هرز خواهد رفت. لذا مسئولین وظیفۀ سنگینی دارند و همچنین پدر و مادرها.

    دومین آرزو و هدف دشمن این است که ما همیشه در رنج و گرفتاری و زحمت به‌سر ببریم. در سورۀ مبارکۀ آل‌عمران، آیۀ 118 خداوند می‌فرماید: ) وَدُّوا ما عَنِتُّمْ ( دشمنان هرچی که باعث رنج و زحمت و اذیت شما بشود، همان را دوست دارند؛ لذا به‌دنبال این هستند. اگر تحریم اقتصادی می‌کنند، اگر تهدید نظامی می‌کنند، اگر توطئه‌گری می‌کنند، اگر فتنه‌گری در داخل می‌کنند، همۀ این‌ها برای این است که ما به رنج و زحمت و مشقت بی‌افتیم. این‌ها از اهداف و امیال دشمنان ما هست. ما باید در مقابل آن‌ها خودمان را مجهز کنیم. باید بدانیم هدف دشمن این هست و در دام دشمن قرار نگیریم و در مقابل دشمن خودمان را تجهیز کنیم.

    سوم این است که ازاهداف و امیال دشمن این است که مارا به نرمش و سازش بکشانند. همۀ تلاششان این است ما در مقابل آن‌ها کوتاه بیاییم و با آن‌ها وارد سازش و مذاکره بشویم. ) وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ ( سورۀ مبارکۀ قلم، آیۀ 9، دشمنان دوست دارند شما در مقابل آن‌ها یک‌مقدار نرمش نشان بدهید و در مقابل آن‌ها بیایید به مذاکره تن بدهید و مذاکره را جای مقابله قرار بدهید. دشمنان با شما مقابله می‌کنند. اما شما را می‌خواهند به مذاکره وادار کنند. آن‌ها هم اگر راست می گویند، باید سلاح مقابله را کنار بگذارند. سلاح تهدید را کنار بگذارند. سلاح تحریم را کنار بگذارند. مذاکره یعنی این. دی شرایط برابر بشینیم صحبت کنیم، گفت‌وگو کنیم. وقتی‌که در موضع قدرت دشمن پشت میز مذاکره می‌نشیند و به هیچ تعهدی که می‌دهد، پایبند نیست. اینجا دشمن را ما باید بشناسیم. یکی از اهداف او این است: ما نرمش کنیم و در مقابل او سازش کنیم.

    چهارم بازگشت از آرمان‌ها و ارتداد از ایمان و اعتقاداتمان است. این‌هم یکی از اهداف دشمن هست. شاید سلسله‌مراتب به همین کیفیت دشمن جلو برود؛ یعنی اول ما غفلت کنیم از سلاح و ثروتمان، دوم در برابر دشمن نرمش و سازش کنیم و سوم از اعتقاداتمان و ارزش‌هایمان دست برداریم که آیۀ شریفۀ قرآن می‌فرماید: ) وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمانِكُمْ كُفّارًا ( سورۀ مبارکه بقره، آیۀ 109، خداوند می‌فرماید کفار این‌چنین دوست دارند که شما را از دینتان برگردانند و بعد از آنکه مؤمن شدید، دوباره شما را به زمرۀ کافرین دربیاورند. این‌ها از آرزوها و اهداف دشمنان ما هست.

    پنجم از اهداف و امیال آن‌ها، تبعیت محض از دین آن‌ها و پذیرفتن ارزش‌های آن‌هاست، دشمنان هست. امروز دشمنان تلاش می‌کنند که ما ارزش‌های خودمان را کنار بگذاریم وبه ارزش‌های آن‌ها متمسک بشویم. لذا می‌فرماید ) وَ لَنْ تَرْضَىٰ عَنْکَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ( دشمنان، یهود و نصاری، از تو راضی نخواهند شد؛ مگر وقتی‌که تو از آن‌ها تبعیت بی‌چون‌وچرا داشته باشی. هرچه آن‌ها گفتند، تو بله‌قربان‌گوی آن‌ها بشوی، آن‌موقع از تو راضی خواهند شد. لذا این‌ها پنج هدف اجمالاً و آرزوی دشمن نسبت به ما و اما روش‌هایی هم برای رسیدن به این‌ها را دارد که اگر زنده باشیم، در هفتۀ آینده عرض خواهم کرد.

    دو تا تذکر از فرمایشات امام و رهبری عزیزمان نسبت به مسئولین عرض می‌کنم. ببینید مقا معظم رهبری ضمن اینکه در روزهای گذشته از موضع‌گیری‌های ریاست‌جمهوری تقدیر کردند و تشکر کردند و همۀ ملت هم به تَبَع از رهبری، از موضع‌گیری قاطع رئیس‌جمهور نسبت به رژیم صهیونیستی و اینکه اگر بخواهند مانع فروش نفت ما و خروج نفت ما از کشور بشوند، رئیس‌جمهور باصراحت گفت هیچ کشوری نخواهد توانست از خلیج فارس و تنگۀ هرمز نفتی را ببرد. آن‌ها اینجا شریان‌های حیاتی‌شان درحقیقت دست ماست. از این موضع‌گیری قاطع، مقام معظم رهبری تشکر کردند. و همۀ ما را دعوت کردند آقا و امر فرمودند به اینکه باید در این شرایط، از دولت حمایت کنیم. نباید خدایی‌ناخواسته اسباب تضعیف دولت را ما فراهم بکنیم. در گفته‌هایمان باید مواظب باشیم. امروز روحیۀ یأس و ناامیدی به جامعه دادن، خیانت به مردم است. خیانت به کشور هست. خیانت به دین هست. باید صحبت‌ها بر اساس و معیاری باشد که امید را در جامعه درحقیقت ما زنده بکنیم. نه امید کاذب، امید واقعی. با این سرمایه‌هایی که در کشور هست، این‌ها باید حتماً رعایت بشود. لذا بعضی از سخنرانان حقیقتاً از هر جناحی می‌خواهد باشد، عزیزان می‌شناسند حداقل اخلاق بنده را، هم از جناب به‌قول‌معروف اصلاح‌طلب اگر کسی صحبتی بکند و خلاف بگوید،‌ ما اینجا جلویش را می‌گیریم و حرف می‌زنیم و نمی‌پسندیم و مردم هم نمی‌پسندند، هم از جناح اصولگرا اگر کسی بخواهد بیاید اینجا جوری صحبت کند که دل مردم خالی بشود، به همۀ ارکان نظام بدبین بشوند مردم. ما در روایت داریم، فرمودند مجلسی بشینید که شما را از شک، به یقین برساند؛ از رغبت به دنیا، به زهد برساند و از جهل به علم برساند. سخنران باید هدف داشته باشد. شما یک سخنرانی کردی، بر اعتقادات مردم چی اضافه شد؟ بر اخلاقیات مردم چی اضافه شد؟ این‌ها را باید هدف داشته باشد یک سخنران. از هر جناحی می‌خواهد باشد. ما اصلاً‌ توی این کشور جناح‌ها را تا وقتی به آن‌ها احترام می‌گذاریم که زیر چتر ولایت حرکت کنند. اگر کسی از زیر چتر ولایت خواست خارج بشود، حرفی خلاف حرف رهبری عزیز بخواهد در جامعه انتشار بدهد و مشی‌‌ای خلاف مشی رهبری عزیز که در این برهۀ از زمان به وحدت دارند سفارش می‌کنند؛ به اینکه همۀ ما مواظب باشیم وحدت خدشه نبیند؛ به اینکه اعتماد بین مردم به یکدیگر، اعتماد بین مردم و مسئولین آسیب نبیند، آقا دارند سفارش می‌کنند. همۀ ما باید به این موضوع توجه بدهیم مردم را. از هر جناحی که خلاف این را حرف بزند، از نظر ما مردود هست و ما نمی‌پذیرم. این یک تذکری که همۀ ما توجه داشته باشیم.

    اما صحبتی از امام و مقام معظم رهبری دررابطه‌با دولتمردان. امام(ره) فرمودند، مسئولین گوش کنند، فرمودند: «تلاش مسئولان کشور بر جلب رضایت مردم در همۀ امور باشد.» آقایون مسئولینی که ما تا صحبت می‌کنیم، اعتراض می‌کنند می‌گویند آقا چرا این‌جوری گفتید، ما برایمان مهم خروجی رضایت مردم هست از دستگاه‌ها. اگر دستگاهی، اداره‌ای، نهادی، رضایت مردم را نتوانست تأمین بکند، آن نهاد، آن اداره، آن دستگاه از نظر ما مردود هست. نمرۀ قبولی ندارد. من در هفتۀ گذشته به یک نمونه‌اش اشاره کردم، بعد آقایان آمدند گفتند آقا چرا این‌جوری گفتی. به‌هرحال ما خروجی برایمان مهم هست. رضایت مردم، این‌هم به سفارش امام(ره) که فرمودند تلاش مسئولان کشور بر جلب رضایت مردم در همۀ امور باید باشد. توجیه هم نکنند. کم‌کاری‌های خودشان را توجیه نکنند. عدم توانایی بر جلب رضایت مردم را توجیه نکنند آقایون مسئولین. این برای ما مهم هست.

    مقام معظم رهبری در صحبت‌ها و فرمایشات اخیرشان با مسئولین، چندتا جمله گفتند، من یکی‌اش را فقط عرض می‌کنم. فرمودند تصویرسازی درست از دولت، وابسته به عملکرد مسئولین است. اینکه ما بخواهیم یک تصویر درستی را از دولت ارائه بدهیم، این بسته به عملکرد درست دولتمردان هست. با هر عملکردی، ما نمی‌توانیم تصویرسازی درست از دولت ارائه بدهیم. لذا دولتمردان وظیفۀ سنگینی دارد. مسئولان باید میان مردم، خوب دقت کنند مسئولین بزرگوار، این ضعفی است که توی این شهرستان ما داریم. من باصراحت می‌گویم، با همۀ مسئولین هم ما بحمدلله مشکلی نداریم؛ ولی این ضعف را هم باید بگوییم. ببینید این فرمایش مقام مظعم رهبری است. می‌فرمانید: «مسئولان باید به میان مردم، به میان کارگران، صنایع بروند و از نزدیک با آن‌ها ارتباط برقرار کنند؛ چراکه ریشۀ برخی از مشکلات پیش‌آمده در دوری مسئولین از مردم نهفته است.» یعنی وقتی مسئولین از مردم فاصله گرفتند، این مشکلات به وجود می‌آید. این سفارش مقام معظم رهبری است به مسئولین و خدمتگذاران نظام. فاصله‌ها را باید کم کنند. باید از پشت میزها حرکت کنند. تو مردم بروند. مردم الان مشکل دارند. حداقل وقتی‌که تو مردم ما حضور پیدا می‌کنیم، مردم مسئول را با خودشان می‌بینند، در میان خودشان می‌بینند، اعتراضی اگر داشته باشند، روبه‌رو محترمانه می‌آیند می‌گویند. ما خیلی مردم خوبی داریم. مردم ما مردمی فهیم، آگاه، بابصیرت و بسیار احترام‌گذارندۀ به مسئولینشان هستند. حقیقتاً ما گاهی می‌رویم، شرمندۀ لطف مردم می‌شویم. حالا مسئولینی که بحمدلله خب خدمت‌ها هم کرده‌اند و قطعاً محبوبیت بیشتری هم توی مردم دارند که بیشتر از ماها مورد لطف مردم هستند. ولی چرا ما نباید تو مردم حضور پیدا بکنیم؟ چرا نباید الان مسئولین برنامه‌ریزی بکنند، هر شب باید توی یک روستایی باشد. چرا مسئولین ادارات توی شهرستان حضور نداشته باشند که تو مردم بروند، مشکلات مردم را بشنوند؟ شما بروید مشکل مردم را بشنوید، هرچی می‌توانید پاسخ بدهید، هرچه را که می‌بینید واقعاً کوتاهی کرده‌اید، عذرخواهی کنید. هم مردم پاسخ شما را می‌شنوند و قانع می‌شوند، هم عذر شما را می‌پذیرند و دعاگوی شما می‌شوند و کمکتان می‌کنند. چرا از حضور تو مردم شماها می‌ترسید؟ هیچ اتفاقی به خدا نمی‌افتد! بیایید از پشت میزها، از اتاق‌هایتان بیایید بیرون، یک‌مقدار مشکلات را ببینید و برای این کار، بسیج سازندگی بحمدلله کارهای خوبی انجام دادند و در همین ایام و روزها، شاهدیم که گروه‌های جهادی در روستاها در 18 روستا با تعداد 550 نفر در حوزه‌های مختلف، بهداشت، کشاورزی، دامپزشکی، آموزش و عمران فعالیت می‌کنند. خب حالا این عزیزان آمدند تو مردم، بهانۀ خوبی است برای مسئولین. حضور پیدا بکنید. یک خداقوتی به این عزیزان بگویید. با مردم صحبت کنید. ما توفیق داشتیم یک روز رفتیم، خدا خیرشان بدهد عزیزان، گفتند ما در جمع قرار گرفتیم رفتیم، واقعاً تأثیرگذار هست و مطلب آخر هم که لازم هست یادآوری بکنیم، به‌هرحال عزیزانی هر سال در ایام دهۀ کرامت به‌عنوان دوندگاه جادۀ ولایت از شلمچه به خراسان رضوی و زیارت امام‌رضا(ع) می‌آمدند که امسال در بین راه یکی از این عزیزان گرفتار سانحه شد و جان‌به‌جان‌آفرین تسلیم کرد. امیدواریم خداوند روح آن عزیز را که هر سال می‌آمدند بردسکن و می‌دیدیمشان با شهدای شلمچه ان‌شاءالله محشور بگرداند و به عزیزانی که قدم در این راه گذاشتند، توان و توفیق بیشتری خداوند عنایت کند و آن‌ها به سلامت ان‌شاءالله به مقصد برسند.

    31 تیرماه این عزیزان به شهرستان بردسکن می‌رسند. ساعت 5بعدازظهر با زیارت شهدای عزیزمان ان‌شاءالله این عزیزان ورود به شهرستان پیدا می‌کنند و ما هم اگر بتوانیم یک استقبال خوبی از این عزیزان داشته باشیم، قطعاً هم مرحمی خواهد بود بر دل‌های این عزیزان در فقدان همسفر خودشان و هم قوت قلبی برای ادامۀ راهشان. امیدواریم خداوند این توفیق را به همۀ ما عنایت بفرماید.

    خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    عاقبت امور ما ختم‌به‌خیر بگردان.

    - الهی آمین.

    رهبر فرزانۀ انقلاب، خدمتگذاران صدیق نظام بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که به دین و مملکت ما خدمت می‌کنند، خدایا تأیید فرما.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که خیانت می‌کنند یا کم‌کاری می‌کنند، اگر قابل هدایت هستند، هدایت؛ وإلا رسوا و برکنارشان بگردان.

    - الهی آمین.

    ) بِسْمِ اللَّهِ الر

    خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ : 94/07/10

    [attachment=52:001_A_002_mahdi_151002_001_2015_10_02.lite.mp3]...

    خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ 93/10/05

    [attachment=15:001_A_002_mahdi_141226_002_2014_12_26.lite.mp3]...

    خطبه های صوتی نماز جمعه : تاریخ : 28/9/93

    [attachment=14:001_A_001_mahdi_141219_001_2014_12_19.lite.mp3]...

    خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ 93/07/18

    [attachment=6:001_A_001_mahdi_Z0000014.lite.mp3]...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...