نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه, خطبه های صوتی, سخنرانی تاریخ ارسال: 1397/05/20 - 08:16

    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397

    خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن


    حجم :
    6.41 مگابایت
    دانلودها :
    2

    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397
    نماز جمعه شهرستان بردسکن تاریخ 19-5-1397

    جمعه، 19مردادماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما بَقیَّةِ اللّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلىٰ أَعْدَائِهِمْ اعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاء اللّه اوصيکم وَ اوصی نَفسیِ عباد اللّه بِتَقوی اللّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتناب مَعْصِیَته وَ أُحَذِّرُکُمُ الدُّنْیا وَ الإِغتِرارَ بِها.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و همچنین به پیروی از دستورات خداوند متعال و ائمه اطهار(علیه‌الصلاة‌والسلام) خودم و شما نمازگزاران را سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم.

    در ادامۀ مباحث و مطالب هفته‌های گذشته در سومین هدیه‌ای که برای رضوان، دربان بهشت، می‌باید آماده کنیم، رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) فرمودند: «الإِنْفاقُ فی طاعَةَ اللّه» اینکه انسان بخشی از مال و ثروت خودش رو در راه خدا انفاق کند و در این موضوع عرض کردیم که به‌طورکلی دو نوع انفاق تعریف شده است: انفاق مؤمنانه و انفاق منافقانه و در انفاق مؤمنانه عرض کردیم آنچه که باعث این تقسیم‌بندی می‌شود، یکی در اعتقادات افراد هست به مبدأ خلقت عالم که توحید هست و یکی هم در انگیزه‌های انفاق هست.

    خب در انگیزه‌های انفاق مؤمنانه بود سخن ما که خوشنودی و رضای خداوند متعال اولین انگیزۀ خوبی که می‌تواند یک انسان مؤمن در انفاقات خودش لحاظ بکند رو عرض کردیم. دومین مورد را هم که شکرگزاری خداوند به پاس نعمت‌هایی که به او داده شده است، ثروتی که به او داده شده است، امکاناتی که به او داده شده است، اعتباراتی که به او داده شده است، به شکرانۀ این دادۀ خدا، انفاق در راه خدا هم انگیزۀ خوب مؤمنانۀ دیگری هست که در هفتۀ گذشته عرض کردیم. سوم انگیزۀ انفاق، آن آگاهی و بیداری خود انسان هست. به‌هرحال انسان از طریق مطالع، از طریق استعماع سخنانی که گفته شده است، بزرگان گفتند، خوبان گفتند، یک آگاهی پیدا کرده است که این ثروت، این امکانات، این اعتباریاتی که خداوند به او داده است را هرچقدر بتواند در راه خدا انفاق کند، در نتیجه نفعش به خودش برمی‌گردد؛ لذا دراین‌رابطه دوسه روایت من عرض می‌کنم، باتوجه‌به اینکه در آستانۀ شهادت امام‌جوان(ع) هم قرار داریم، از امام‌جواد(ع)، فرزند علی‌بن‌موسی‌الرضا ولّی‌نعمت ما خراسانی‌ها که روز یکشنبه شهادت آن حضرت هست، من دوسه روایت دررابطه‌با انفاق در راه خدا با همین انگیزۀ آگاهی و بیداری انسان نسبت به موضوع و اهمیت انفاق خدمت شما عزیزان عرض می‌کنم.

    اگر انسان آگاه بشود به اینکه نعمت‌های الهی که دست او قرار گرفت، مسئولیت‌آور است، فقط برای مصرف شخصی او خدا به او چیزی را نمی‌دهد. هر نعمتی که خدا به انسان داده باشد، در کنار او یک مسئولیتی را هم به‌عهدۀ او گذاشته است. لذا به این موضوع اگر انسان آگاهی پیدا کرد، خب بخشش در راه خدا، انفاق در راه خدا برای او آسان می‌شود. دراین‌رابطه امام‌جواد(ع) می‌ٰفرمایند: «إِنَّ لِلّهِ عِبادَاً یَخُصُهُمْ بِدَوامِ الْنِعْمَ» خداوند یک بندگانی دارد میان بندگانش که آن‌ها را اختصاص داده است به اینکه نعمت‌های خودش را بر آن‌ها دائمی بگرداند و از آن نعمت‌های خودش، همیشه آن‌ها را بهره‌مند گرداند. «فَلا تَزالِ فِیهِمْ» این نعمت‌ها از دست این بندگان خدا گرفته نمی‌شود و این نمی‌شود، «ما بَذَلُوا لَها» تا وقتی که این نعمت‌هایی که خدا به او داده است را در راه خدا بزل کنند، بخشش کند، انفاق کند، تا وقتی نعمت‌هایی که خدا به او داده است، آن‌ها را انفاق کند در راه خدا، خداوند باز به او نعمت می‌دهد و نعمتش را از او نمی‌گیرد. «فَإِنْ مَنَعوها نَزَعَها اللّهَ عَنْهُمْ» ولی اگر آمدند این بندگان خدا این نعمت‌هایی که خدا به آن‌ها داد، انفاق نکردند، بزل‌وبخشش نکردند در راه خداوند متعال، خداوند آن نعمت‌ها را «نَزَعَها اللّهَ عَنْهُمْ» از آن‌ها می‌گیرد نعمت‌هایش را. «وَ حَوَّلَها إِلیٰ غِیرِهِمْ» بعد این نمعمت‌ها رو به دیگران خواهد داد. این هم در باب مال و ثروت صدق می‌کند. کسانی‌که خداوند بهره‌مند گردانیده است آن‌ها را از مال و ثروتی، تا وقتی در راه خدا انفاق کنند، خدا آن نعمت را بر آن‌ها مبارک می‌گرداند و پایدار. هم در باب مسئولیت‌ها هم این‌چنین است. کسانی‌که به پست و مقامی رسیدند، به جایگاهی برای خدمت رسیدند، اگر آن خدمت خودشان را در راستای، اگر آن مسئولیت و ریاست خودشان را در راستای خدمت به بندگان خدا قرار دادند، آن ریاست بر آن‌ها ادامه پیدا می‌کند، آن مسئولیت بر آن‌ها مبارک خواهد بود؛ ولی اگر از این مقام، از این مسئولیت برای مردم و در خدمت مردم استفاده نکردند، خب خداوند این نعمت رو از اون‌ها خواهد گرفت. ما در کشور خودمان شاهدیم. مردم می‌آیند یک گروهی رو رأی می‌دهند، به پست و مقام می‌رسند، اگر خوب خدمت کردند، مجدد به آن‌ها رأی می‌دهند و اگر خدمت نکردند، مردم به آن‌ها رأی نمی‌دهند. چه کسی مردم را وادار می‌کند به اینکه به یک موضوعی رأی بدهند یا رأی ندهند؟ بگذریم از تبلیغاتی که گاهی اثر می‌گذارد، ولی دل مردم دست خداست وقتی‌که کسانی نعمت‌های او را در راه خدمت به بندگانش، نعمت ریاست، مقام، پست، رسیدن به آن در راه خدمت به بندگان خدا مصرف نکنند، مردم تصمیم دیگری می‌گیرند. مسئولین به‌هوش باشند خلاصه. این نعمت‌ها هم زودگذر هست و هم اینکه فردای قیامت هم از آن‌ها سؤال خواهد شد. پس یکی از چیزهایی که انسان رو در انفاق، دستش رو باز می‌کند، این است که انسان از این موضوع اطلاع داشته باشد. این نعمت‌ها رو اگر در راه خدا انفاق کرد، بر او خواهد ماند و اگر انفاق نکرد، از او گرفته خواهد شد.

    دومین مورد آگاهی به اینکه بزرگی نعمت‌های الهی باعث رجوع نیازمندان به‌سوی او می‌شود. ما در روایات داریم. وقتی‌که خداوند به بنده‌ای نعمتی را می‌دهد، عده‌ای دیگر از بندگان خودش را به‌سوی او حواله می‌دهد کأنه خداوند. کسانی‌که نیاز دارند، به کسانی‌که مستغنی هستند، بی‌نیاز هستند، غنی هستند، خداوند این‌ها را ارجاع می‌دهد به آن‌ها و اگر آن‌ها این نیازمندان رو دست خالی رد کردند و پاسخ مثبت ندادند، این نعمت‌ها از اون‌ها گرفته می‌شود. آگاهی به این موضوع. ما اگر می‌خواهیم نعمت خدا دست ما بماند، باید همین نعمت‌ها رو به نیازمندان انفاق کنیم، هم از رجوع نیازمندان به ما، کثرت رجوع نیازمندان، انسان احساس خستگی نکند. احساس دل‌گرفتگی نکند که دیگه ما خسته شدیم از بس آمدند. بعضی‌ها متأسفانه ظرفیت وجودی‌شان کم است. چهارتا نفر به آن‌ها مراجعه می‌کنند. درخواستی دارند. می‌بینیم احساس و ابزار خستگی می‌کنند. خب این شایستگی ندارد. خداوند این نعمت رو دیر یا زود از او خواهد گرفت و دراین‌رابطه امام‌جواد(ع) فرمودند: «ما عَظُمَتْ نِعَمَةُ أَحَدٍ» نعمت احدی از بندگان خدا بزرگ نشده است دست او، نعمت افزایش پیدا نکرده است، «إِلاّ عَظُمَتْ حَوائِجُ النّاسِ إِلیه» الا اینکه احتیاجات مردم هم به‌سوی او بیشتر خواهد شد. «فَمَنْ لَمْ يَحْتَمِلْ تِلْکَ الْمَعُونَةَ» اگر کسی این مراجعۀ گستردۀ مردم را به‌خاطر برخورداری او تحمل نکرد، بی‌تابی کرد، دلتنگی کرد، احساس ناتوانی کرد از پاسخ‌گویی به مراجعات به‌سوی او، «عَرَّضَ النِّعْمَةَ لِلزَّوالِ» این نعمت خدا را در معرض زوال قرار داده است و نعمت خدا از او به‌زودی گرفته خواهد شد. لذا ثروتمندان از مراجعۀ نیازمندان نباید احساس خستگی کنند، نباید اگر کسی می‌تواند گره‌ای از کار مردم مسلمان و مؤمن باز کند، نباید احساس خستگی به او دست بدهد. اگر احساس خستگی به ما دست داد به‌خاطر نعمت‌های خدا و مراجعات مردم که قانون خدا این‌چنین هست، باید خودمان را آماده کنیم که آن نعمت‌ها از ما به‌زودی گرفته خواهد شد. لذا خب کسانی‌که آگاهی بر این مطلب داشته باشند، بزل‌وبخشش در راه خدا برای آن‌ها آسان می‌شود.

    و سومین موضوعی که کسانی‌که آگاهی به آن داشته باشند، بزل‌وبخشش و انفاق در راه خدا برای آن‌ها سهل و آسان می‌شود، این است که انسان فطرتاً دوست دارد که دیگران او را دوست داشته باشند؛ یعنی هر کاری که انسان انجام می‌دهد در این دنیا، یک بخش اعظم از کارها برای این است که تو چشم مردم انسان خوب بیاید. به‌هرحال این‌هم امر ناپسندی نیست. مردم قضاوت خوبی نسبت به انسان داشته باشند. مردم وقتی‌که انسان مردم مسئولیت به پایان رسید و رفت یا در جایی با کسی همسایه بود، از آنجا رفت، بعداً به خیر و خوبی از او یاد کنند. این مدنظر انسان باشد که همه فطرتاً این را طالب هستند و لذا در این موضوع هم باز امام‌جواد(ع) می‌فرمایند: «ثَلاثُ یَجْلِبْنَ الْمَوَدَه» سه چیز هست که باعث جلب محبت و مودت دیگران می‌شود، یعنی باعث می‌شود که دوستی دیگران نسبت به انسان جلب بشود. مودت انسان که یک‌مقدار از محبت هم مستحکم‌تر هست و فرق‌هایی هم با محبت دارد که اینجا جای توضیح آن نیست، من خلاصه می‌کنم عرض خودم رو، انسان دنبال این است که خلاصه دیگران دوستش داشته باشند، حضرت می‌فرمایند سه موضوع باعث می‌شود که دیگران انسان را دوست داشته باشند. اول می‌ٰفرمایند: «ألإْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ» اینکه در معاشرت با دیگران، در ارتباط خودش با دیگران اهل انصاف باشد. هرچه را برای خودش می‌پسندد، برای دیگران بپسندد و هرچه را برای خودش نمی‌پسندد، بر دیگران هم نپسندد. اگر دیگران تعریف می‌کنند، خوشش می‌آید، از دیگران تعریف کند. اگر غیبت دیگران از او باعث ناراحتی او هست، از دیگران غیبت نکند. اگر تجاوز دیگران به مال او باعث ناراحتی او هست، به مال مردم تجاوز نکند. اگر بی‌انصافی در حق او باعث ناراحتی او می‌شود، در حق دیگران بی‌انصافی نکند. اگر کم‌فروشی دیگران نسبت به او باعث ناراحتی او می‌شود، در کار خودش کم‌فروشی نکند. هر کاری رو که انسان دارد. گاهی تو بازار هستیم، گاهی توی کلاس درس هستیم، گاهی روی منبر تبلیغ هستیم، گاهی در مقام قضاوت هستیم، گاهی در مقام خلاصه انتظامات هستیم. همه، هر شغلی رو که داریم، می‌توانیم باانصاف باشیم، می‌توانیم بی‌انصاف باشیم. می‌توانیم کم‌فروش باشیم، می‌توانیم به‌مقدار فروش باشیم. لذا فرمودند اولین چیزی که باعث می‌شود دیگران انسان رو دوست داشته باشند، «ألإْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ» اینکه در معاشرت، در ارتباطاتش با دیگران اهل انصاف باشد.

    دوم «وَ المُؤاساةُ فِی الشِّدَّةِ» اینکه در شدائد و سختی‌ها اهل مواسات باشد، اهل برابری با دیگران باشد. به‌خصوص الان در موقعیتی که کشور ما دارد، خب اگر ما اهل مواسات با دیگران نباشیم، دیگران ما را دوست ندارند و چقدر خوب هستند کسانی‌که در همین موقعیت، من در هفتۀ گذشته هم عرض کردم، کسبه‌ای، بازاریان عزیزی، تجار عزیزی که جنس‌هایی که توی مغازۀ خودشون دارن، با انصاف با مردم رفتار می‌کنند. اعلام می‌کنند رسماً این خرید مال قبل ماه هست، قیمتش این است. این یکی مال جدید خریدیم، گران‌تر شده است، قیمتش این هست. درود خدا بر این کسبه، بر این بازاریان، بر این تجاری که این‌چنین هستند و بدا به‌حال کسانی‌که از این موقعیتی که مردم در تنگنا قرار دارند، بیان سوءاستفاده بکنند. احتکار بکنند. خب شنیدید شما مردم بزرگوار، از صداوسیما اعلام کردند که بعضی‌ها چندین تُن آذوقۀ مردم رو می‌یان احتکار می‌کنند. کاغذی که برای کتاب، برای دفتر، برای مصرف مدارس و برای فرهنگ و آموزش کشور ما لازم هست، این‌قدر بی‌انصاف هستند، این‌قدر غیرمقید هستند که این کاغذها رو نوشته بود، کامیون‌کامیون از تهران بیرون بردند. در انبارهای غیراستاندارد آن‌ها را نگهداری می‌کنند که بعد از یک‌مدت هم شاید اگر برن ببینند این‌ها خراب شده و قابل استفاده نیست. چقدر این‌جور انسان‌هایی حقیر هستند که حاضرند به قیمت ضربه‌زدن به هم‌نوع خودشان، این اجناس رو بیایند احتکار بکنند. خب این‌ها به‌هرحال آدم هستند، اما آدم‌های بی‌انصاف، آدم‌های سودجو، آدم‌های فرصت‌طلب که در این موقعیت می‌خوان به نفع خودشان استفاده بکنند. خب امام‌جواد(ع) که در آستانۀ شهادتشان هستیم، می‌فرمایند که یکی از چیزهایی که باعث می‌شود دیگران انسان رو دوست داشته باشند، «المُؤاساةُ فِی الشِّدَّةِ» اینکه در سختی‌ها ما بیاییم اهل مواسات باشیم، اهل برابری باشیم، اهل کنز و سودجویی شخصی خودمون نباشیم، به فکر شخص خودمان فقط نباشیم.

    و سوم فرمودند: «وَ الرُّجوعُ إلى قَلبٍ سَليمٍ» اینکه در موضوع خودش، بازگشت به قلبی صاف و پاک داشته باشد؛ یعنی اگر احیاناً قدمی به خطا برداشت و حق‌الله‌ای را ضایع کرد، توبه کند، برگردد و آن حق خدا را إدا بکند. اگر خطا و اشتباهی کرد و حق مردمی رو ضایع کرد، با برگرداندن حق مردم به خودشان، بیاید باز مجدد به در خانۀ خدا رجوع بکند و به آن فطرت پاک خودش برگردد؛ لذا اگر کسی از این‌چنین روایاتی و آموزه‌های دینی اطلاع داشته باشد، برای این‌چنین شخصی قطعاً بزل و بخشش و انفاق در راه خدا آسان خواهد بود؛ لذا سومین عامل خوب در یک انفاق مؤمنانه فرمودند آگاهی و بیداری است نسبت به آموزه‌های دینی خودش. امیدواریم خداوند متعال به همۀ ما آگاهی، بصیرت و بیداری نسبت به وظیفۀ شرعی‌مان را عنایت بفرماید.

    - الهی آمین.

    خدایا ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    لطف و کرم و رحمتت را بر ما بیش‌ازپیش نازل بفرما.

    - الهی آمین.

    شر دشمنان اسلام، استکبار جهانی، به خودشان برگردان.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که به دین و مملکت ما خدمت می‌کنند، خاصه رهبر فرزانۀ انقلاب، بر توفیقات و صحت و عافیت و سلامتشان بیفزای.

    - الهی آمین.

    ) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.(

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ دِینِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن وَ الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علی وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علی وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علی وَ الحجة القائم المهدی صلوات اللّه علیهم أجمَعین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَىٰ أَعْدَائِهِمْ أَعداء اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاءِ اللّه.

    ) اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلىٰ آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً(.

    اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه اوصيکم وَ ‌اوصی نَفْسی عِبادَ اللّه بِتَقوی اللّه.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می‌جویم.

    عرض تسلیت دارم پیشاپیش شهادت امام‌جواد(ع) را به محضر مبارک امام‌عصر(ارواحناله‌لتراب‌مقدمه‌الفداء)، علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و همۀ شیعیان و ارادتمندان به آن حضرت به‌خصوص جمع حاضر. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق دهد در ایامی که منتصب به اهل بیت عصمت و طهارت هست، آن وظیفۀ شرعی و دینی خودمان را انجام بدهیم. یکی از ائمه جوان ما که در جوانی به شهادت رسیدند، با 25سال عمر به شهادت رسیدند و در اوایل نوجوانی به امامت رسیدند و یک امتحان سختی برای شیعیانشان درحقیقت بود که در آن مرحله در سن هفت‌هشت‌سالگی به امامت رسیدن امام‌جواد(ع) امتحان سختی برای شیعیان بود. یک نوجوان هشت‌ساله نهایتاً به‌عنوان امام انسان قرار بگیرد و اعتقاد به معصومیت ایشان انسان داشته باشد، گاهی انسان فکر می‌کند کسانی‌که در زمان امام‌جواد(ع) بودند و امامت آن حضرت را در آن عصر در میان انسان‌های بزرگ‌سال با محاسن‌های سفید و بلند و چهره‌های به ظاهر اهل سجده، یک نوجوانی در سن هشت‌سالگی ادعای امامت کند، انسان یقین پیدا بکند به این موضوع و اعتقاد داشته باشد، باور داشته باشد، واقعاً ایمان قوی می‌خواهد. خدا اموات شما را رحمت کند، گاهی پدر ما می‌گفت که ما بعضی وقت‌ها که فکر می‌کنیم، باید خدا رو شکر کنیم که در زمان ائمه نبودیم. واقعاً امتحان سختی است. شما ببینید در ابتدای زعامت مقام معظم رهبری، وقتی‌که به‌عنوان ولّی فقیه معرفی شدند و گفته شد، یک عده‌ای جوانی ایشان را بهانه می‌کردند برای اینکه تمرّد کنند از این موضوع تو آن سن‌وسال. حالا یک نوجوانی هشت‌ساله بگن امام هست و انسان تبعیت محض داشته باشد و هیچ تخطی‌ای از دستوراتشان نداشته باشد، واقعاً امتحان سختی بوده است و این امتحانات رو ما می‌بینیم از زمان امام‌جواد(ع) خداوند قرار داد برای شیعیانشان برای اینکه باید حتی بزرگ‌تر از این رو رشد کنند و به کسی‌که به‌عنوان امام زمانشان می‌خواهد باشد، امام‌زمانی که از نظرها غایب بشود، اعتقاد داشته باشند، این امتحانات قبلش لازم بوده است تا رشد بکند. لذا عرض تسلیت دارم شهادت امام‌جواد(ع) رو و امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما توفیق بدهد که توی اعتقادات خودمان راسخ و عمیق ان‌شاءالله اعتقاداتی داشته باشیم و آن‌ها را با استدلالات منطقی و علمی و عقلی بتوانیم مستحکم کنیم؛ چون شبهاتی که امروز در فضاهای مجازی دارد دست‌به‌دست می‌شود، گاهی انسان‌های مدعی ایمان رو و اعتقاد رو می‌بینیم متأسفانه لرزانده است و به شبهه انداخته است. خیلی باید مطالعه کنیم عزیزان. خیلی باید با عمل خوب خودمان، اعتقاداتمان رو تثبیت کنیم و تقویت کنیم. عرض تسلیت دارم روز شهادت این امام عزیز و بزگوار رو.

    و مناسبت دیگری که هست، روز دوشنبه اول ذی‌حجه، سالروز ازدواج علی(ع) و حضرت زهرا(س) است. سال دوم هجری قمری این اتفاق افتاد که مطالعۀ زندگی ائمه اطهار(علیهم‌الصلاة‌والسلام) عموماً و به‌خصوص این بخش‌های ویژۀ زندگی ائمه، مراسم ازدواج این بزرگواران و تشکیل خانواده در نظر این‌ها و در مشی این ائمه هم درس‌های زیادی دارد برای جوان‌ها ما و برای کسانی‌که می‌خواهند زندگی رو تشکیل بدهند. یک زندگی خدایی داشته باشند. یک زندگی بی‌تکلفی‌ای داشته باشند. یک زندگی قانع و با رنگ‌وبوی خدایی داشته باشند. این بخش‌هایی از زندگانی این عزیزان هم قابل مطالعه هست. جوان‌های عزیزی که به بهانه‌های مختلف ازدواج رو به تأخیر می‌اندازند و سن ازدواجشان را بالا می‌برند، چه آقایان، چه خانم‌ها، به‌هرحال مطالعه بکنند این بخش‌هایی از زندگی ائمه اطهار رو. به همین مناسبت هم روز ازدواج نام‌گذاری شده است که خب لازم هست ما هم توجه داشته باشیم. کسانی‌که تمولی دارند، تمکنی دارند، دست جوان‌ها رو بگیرند، به تشکیل زندگی این عزیزان کمک کنند، جهیزیه‌ای که دختران می‌خواهند فراهم کنند، گاهی سنگین هست برای بعضی از خانواده‌ها. آن چند تکه‌ای که جوان‌ها می‌خواهند فراهم کنند، گاهی ممکن است در توانشان نباشد، کسانی‌که دارند، کمک کنند، به‌هرحال شاید بهترین راه امروز برای انفاقی که در خطبۀ اول عرض کردم در راه خدا، انسان داشته باشد، بهترین راه همین باشد که انسان کمک کند یک زندگی‌ای شکل بگیرد و زندگانی‌های شکل‌یافته را هم مراقبت کنیم. زود از هم نپاشد و پدر و مادرها به‌خصوص اهل گذشت باشیم، اهل عفو باشیم، اهل عدم دخالت در زندگی فرزندانمان باشیم.

    امروز جوان‌ها شاید با گذشته روحیاتشان فرق داشته باشد. در گذشته بعضی ما می‌شنویم گاهی مادر داماد یا مادر عروس می‌گه قبلاً مادرشوهر من یا مادرزن من این‌جوری بوده است. فرق کرده امروز. روحیات متأسفانه بگیم شکننده‌تر شده است. بعضی وقت‌ها هدایت‌های ما را ممکن است حمل بر دخالت کنند. خب انسان باید خیلی مراقب باشد. هدایت‌های ما به‌گونه‌ای باشد که نتوانند حمل بر دخالت کنند. زود هم ما راهنمایی نکنیم. متأسفانه بعضی وقت‌ها مشاورین تا یک اختلاف کوچکی به وجود می‌آید، هنوز تو عالم عقد هستند یا اوایل زندگی تشکیل دادند، فوراً به آن‌ها مراجعه می‌کنند، می‌گن بله. شما نمی‌تونید این اختلاف‌ها رو نمی‌تونید باهم زندگی بکنید. این چه راهنمایی‌ای است؟ ما باید در زندگی اهل گذشت باشیم. دختر خودمان رو، پسر خودمون رو به عفو و گذشت سفارش کنیم. هر طرف اگر فرزند خودش رو توصیه کند به همین موضوع که خانم، آقا، پسرجان، دخترجان زندگی فرازونشیب دارد، ما زندگی رو خودمون باید بسازیم. این مشکلات لازمۀ بعضی از زندگانی‌های امروز هست. انسان که نباید با کمترین مشکلی که به وجود آمد، اساس زندگی رو به‌هم بریزد و به‌هم بپاشد. خب پدر و مادرها در این مسئولیت سنگینی دارند. دختر و پسرها خودشان هم به‌هرحال باید تصمیم‌گیر زندگی‌شان خودشان باشند. علاقه‌مندی به یکدیگر گاهی باعث می‌شه که انسان خیلی از مسائل رو تحمل کنه. چرا باید سریع زندگانی‌ها به‌هم بپاشد متأسفانه؟ یکی از چیزهایی که در تقویت بنای زندگی و بنیان خانواده امروز نیاز به مراقبت دارد، این فضاهای مجازی است. وقتی‌که ورود پیدا کرده است به خانواده‌ها و خانم‌ها و آقایان در این فضاهای مجازی گاهی خدایی‌ناخواسته به راه‌های انحراف کشیده شدند، خب این‌ها دیگه اون بنیان زندگی رو دشمن هدف قرار داده است با این کار خودش؛ لذا باید پرهیز کرد از آنچه که باعث آسیب به بنیان خانواده می‌ّشود، باید پرهیز کرد. آنچه که باعث تقویتش می‌شه، باید گفته بشه و بیان بشه و در مجموع پدر و مادرها نقش خوبی می‌توانند داشته باشند. در نصیحت فرزندان خودشان، نه فرزند دیگری؛ یعنی بنده دختر خودم رو نصیحت کنم، پسر خودم رو نصیحت کنم. طرف مقابل هم فرزند خودش رو نصیحت بکنه. اگر این‌چنین شد، خیلی وقت‌ها این اختلافات تبدیل می‌شه به حلاوت توی زندگی و به شیرینی تبدیل می‌شه با این هدایت‌ها ان‌شاءالله، با عدم دخالت‌ها، زندگانی‌ها رو تقویت کنیم.

    و مناسبت‌های دیگری هم هست که من دیگه به آن‌ها نمی‌پردازم. در ادامۀ مطلب هفتۀ گذشته خودم که عرض کردم دشمنان اسلام و قرآن امروز راهبردهایی رو برای ضربۀ به نظام ما در پیش گرفتند. آیۀ شریفۀ قرآن می‌فرماید: ) وَ دُّوا ما عَنِتُّمْ( دشمنان آنچه که باعث رنج و زحمت و غم و غصۀ شما بشود، همان را دوست دارند. لذا محاصرۀ اقتصادی می‌کنند، تهدید نظامی می‌کنند، هرچه در دستشان هست و هرچه در توانشان هست، علیه شما به‌کار می‌برند که رنج و زحمت شما رو بیشتر کنند و عرض کردیم که دراین‌رابطه از طریق دوقطبی‌کردن جامعه، از طریق شکاف در حاکمیت، از طریق فضاهای روانی و احساس فروپاشیدگی در کشور و ناامیدی فزاینده راه‌هایی است که آن‌ها امروز در پیش گرفتند که اعتراضات مردمی رو تبدیل کنند به اغتشاش و به‌اصطلاح آشوب؛ چون عرض کردم در هفتۀ گذشته، دشمنان امروز به این نتیجه رسیدند اگر جنگ نظامی رو شروع کنند، این کشور با جنگ نظامی شکست نخواهد خورد؛ چون ثابت کردند مردم ایران که اگر دشمنی به این کشور حمله کند، علی‌رغم همۀ اختلافات و نظرهای سیاسی‌ای که دارند، دست‌به‌دست هم خواهند داد و در برابر دشمن متحد خواهند ایستاد. این رو ثابت کردند. هشت سال جنگ تحمیلی همۀ قدرت‌ها باهم بودند: شوروی سابق، آمریکای جنایتکار، صهیونیست‌ها، منافقین، همه دست‌به‌دست هم دادند. هشت سال جنگ رو بر این کشور تحمیل کردند. در موقعیتی که کشور که خیلی از چیزهایی که امروز بحمدلله دارد، آن روز نداشت و نتوانستند به جایی برسند؛ لذا به این نتیجه رسیدند. در اتاق‌های فکر خودشان که ما باید از درون کاری کنیم که مردم خودشان این انقلاب رو ساقط کنند و برای اینکه مردم رو به صحنه‌ای بکِشانند که در مقابل انقلابشان بایستند، در برابر مسئولین خدمتگذار خودشان بایستند، آمدند این تزریقات اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی رو دارن افزایش می‌دن و لذا برای این موضوع عرض کردم که یکی اینکه جامعه رو دوقطبی کنند. خوب دقت کنید به این موضوع. بین وضعیت فعلی و یا وضعیت مطلوبی که از لحاظ اقتصادی مدنظر خیلی‌ها هست، جوری فضا رو بیان صحنه‌آرایی بکنند که ناگزیر از این بشوند مردم یا باید این وضعیت فعلی رو بپذیرند، یا در مقابل مسئولین، در مقابل نظام خودشان بایستند و این نظام را خلاصه نابود کنند. یک نظام دیگری بیاید که این وضعیت بخواهد بهتر بشود؛ یعنی جامعه رو به این راه‌ها بکِشانند و تبلیغات زیادی هم برای این کار می‌کنند. در فضاهای مجازی شما امروز شاهدید که اعلام می‌کنند آقا چرا مثلاً پول ما در فلان کشور خرج بشود و حال آنکه هیچ‌وقت نه هیچ مسئولی مسئولیت را نه دارد و نه می‌پذیرد که ما بخواهیم از معیشت مردم خودمان بزنیم، به یک کشور دیگری بی‌حساب‌وکتاب کمک بکنیم. این‌جوری نیست. اگر جوانی امروز از ایران به دلخواه خودش و به میل خودش در سوریه در جبهه‌ها شرکت می‌کند برای دفاع از حریم ولایت و اهل بیت، کسی او را مجبور نکرده است و حقوق کذایی هم به او داده نمی‌شود. در همۀ اعصار، شیعیان وقتی‌که پای ولایت به میان می‌آمده است، جان‌نثار ولایت بودند. این از خصوصیت شیعه هست. به تأسی از سیدالشهدا(ع) جان خودشون رو فدای دینشون می‌کنند، فدای ائمه اطهار می‌کنند، فدای اون مراکز و جایگاه‌هایی که نام اهل بیت در آنجاها هست رو جان خودشان رو فدا می‌کنند. لذا می‌یان از این فضا سوءاستفاده می‌کند دشمنان و می‌خواهند دوقطبی در میان جامعه درست بکنند.

    یکی دیگر در میان حاکمیت شکاف و دوقطبی ایجاد کردن؛ یعنی اینکه جوری بشود که بعضی از کسانی‌که خودشون توی این نظام مسئولیت دارند، آن‌ها هم بیایند إنقلت بکنند و بعضی از شبهه‌ها رو اون‌ها ایجاد بکنند. در فتنۀ 88 عزیزان من یک نکته رو فقط عرض بکنم. بحمدلله خود عزیزان اهل مطالعه هستند. در فتنۀ 88 وقتی‌که یکی از آقایون نامه‌ای رو در 18خردادماه به رهبری نوشتند و در آن نامه بعضی از مطالب عنوان شد، ما شاهد بودیم بعد از آن که آن اعتراضات مردمی تبدیل شد به اغتشاش و آشوب. این دوقطبی در حاکمیت و شکاف در حاکمیت به این معنا هست و یکی از تحلیل‌گران خود این‌ها اخیراً توی تحیلی خودش از فضاهای به وجود آمده از فتنۀ 88 و قبل از آن و بعد از آن تا 9دی که بساط این‌ها جمع شد و مجدداً که این‌ها باز این فتنه رو شروع کردند، این‌چنین اعلام کرد که گفت معترضین که جرئت نداشتند هنجارشکنی کنند، بعد از آن، یعنی بعد از آن نامه‌ای که آن آقا در 18خرداد به رهبری نوشت، این آقای تحلیل‌گری که از خودشان هست‌،از منافقین هست، از خلاصه تجزیه‌طلب‌ها هست، عنوان می‌کند که می‌گه کسانی‌که حتی جرئت نداشتند هنجارشکنی بکنند، اعتراض مسالمت‌آمیز داشتند؛ ولی هنجارشکنی جرئت نداشتند بکنند، می‌گه بعد از آن نامه جرئت پیدا کردند. ببینید وقتی دودستگی در میان حاکمان اتفاق افتاد، دشمن جرئت پیدا می‌کند و بر این کشور خلاصه چشم طمع می‌دوزد و دندان خودش رو برای چاپیدن این ملت تیزتر می‌کند. باید مراقب باشند مسئولین در حرف‌هایشان که هر حرفی رو نزنند.

    یکی دیگر فضاهای روانی و احساس فروپاشی در کشور. وقتی‌که این موضوع به وجود آمد، مردم احساس کردند که این نظام توانایی مهار این اعتراضات رو ندارد و نمی‌تواند این وضعیت موجود رو مدیریت بکند، ناامیدی به آن‌ها دست می‌دهد و وقتی‌که این موضوع به وجود آمد، سرمایه‌گذاری در داخل کشور کمتر خواهد شد قطعاً؛ لذا دراین‌رابطه هم باز به یک نمونه من اشاره می‌کنم. در همان اوایل اغتشاشاتی که اخیراً به وجود آمد در اواخر سال 96، منشأ این اختلافات چی بود؟ خوب دقت کنند کسانی‌که توی فضاهای مجازی مطلب می‌ذارند و یا نشریاتی که گاهی به‌هرحال دست این و آن می‌رسد. در یکی از شهرستان‌ها یک روزنامۀ محلی، نشریۀ محلی می‌گن تیتر زد که قرار است قسمتی از مثلاً آن شهرستان جدا بشود. به شهرستان دیگری داده بشود. یک تیتری این‌جوری زد. مسئولین هم که چون این رو جدی نگرفتند. اصلاً ‌بحثش مطرح نبود. به آن اعتنایی نکردند. دیگه حالا یک چیزی نشریۀ محلی زده است، شاید اگر ما بیاییم جوابش را بدهیم، مثلاً این بزرگ‌تر بشود. چیزی نگفتند؛ اما از همین موضوع نوشتند که دشمنان این تیتر رو به‌موقع دیدند و اعتراضات رو به اغتششات تبدیل کردند. یعنی وقتی آن نشریه این تیتر را زد، دشمنان آمدند وارد صحنه شدند، او را بلند کردند، توی مردم زبان‌به‌زبان کردند، یک اعتراضاتی خلاصه تبدیل شد به اغتشاشات و درگیری‌ها. در یکی از شهرستان‌ها؛ یعنی یک تیتری که یک نشریۀ محلی گاهی ابزار دست دشمن می‌شود. باید خیلی مراقبت داشته باشند. لذا امروز باید توجه داشته باشیم ما که دشمنان گاهی از داده‌های فضاهای مجازی‌ای که آقایون گاهی می‌دهند، سوءاستفاده می‌کند و ممکن است این‌چنین جریاناتی رو به وجود بیاورد. لذا این رو باید خیلی مراقب باشند عزیزانی که در فضاهای مجازی فعال هستند، نشریات، مسئولین، گویندگان، همه باید مراقب باشند که از صحبتشان دشمنان سوءاستفاده نکنند.

    ایجاد ناامیدی فزاینده هم یکی از راهکارهای دشمن هست که این اعتراضات رو به اغتشاشات و آشوب تبدیل کند که بازهم باید مواظب باشند اگر خدایی‌نخواسته امید مردم از آیندۀ بهتر، تبدیل به ناامیدی بشود. اینکه مقام معظم رهبری مدتی است که بر بحث آیندۀ روشن این انقلاب تأکید دارند، این‌ها جهت خنثی‌سازی ترفند دشمن هست و همۀ مسئولین باید در این راستا حرکت کنند. متأسفانه توی این فضایی که مقام معظم رهبری بحث امیددهی رو مطرح می‌کنند و تأکید دارند و همۀ ما ملزم به این موضوع هستیم، خالی‌نکردن دل مردم، یک‌مرتبه می‌بینیم یک مسئولی پیدا می‌شود و می‌یاد یک حرف‌هایی می‌زند که ناامید کند مردم خودش رو. هرچقدر کار ما، سخن ما، برنامۀ ما باعث بشود که مردم ما ناامید بشوند، طرف مقابل دشمن امیدوار می‌شود. هرچقدر کار ما، تلاش ما، کوشش ما، سخن ما باعث بشود که دشمنان ما ناامید بشوند، مردم ما امیدوار می‌شوند و ما موظفیم به امیدواری مردم. با کار بیشتر، با تلاش بیشتر، اینکه تأکید می‌کنند خلاصه که دولت باید به فکر یک توجه بیشتری به کابینۀ خودش باشد، رو این جهت است. من تشکر می‌کنم از نمایندگانی که 190 نماینده، بیش‌از 190 نماینده نامه نوشتند به رئیس‌جمهور که آقا باید یک‌مقدار تجدید نظر کنی در بعضی از وزرا. به‌خصوص وزرایی که در زمینۀ اقتصاد دارند کار می‌کنند. من از این نمایندگان که نمی‌شناسمشان، فقط تعدادشان را خواندم، نگاه نکردم حتی اسم آن‌ها کی هست و کی نیست که نگویند خطی و جناحی لابد دارند می‌گویند، من از این عزیزان تشکر می‌کنم. دولت باید یک‌مقدار بیشتر مراقبت در این موضوع داشته باشد. وقتی‌که معیشت مردم الان به این وضعیت درآمده است که گاهی ما قال‌الصادق، قال‌الباقر می‌خواهیم بگوییم، با وضع مردم نگاه می‌کنیم، یک‌مقدار خجالت می‌کشیم بگوییم. چرا به این وضع بی‌افتیم؟ وقتی یک وزیر ناکارامد هست، چرا باید هنوز اصرار بر ماندن او باشد؟‌ وقتی‌که یک مسئولی نمی‌تواند یک مسئولیتی را به‌نحو احسن انجام بدهد، چه اصراری بر ماندن او در آن پست و مقام هست؟ خب او هرچقدر بیشتر بماند، درواقع خیانت به این کشور خواهد بود و کسانی‌که خیانت کنند، در پیشگاه این ملت و خدا باید پاسخ‌گو باشند.

    یکی‌دو تا تذکر هم عرض می‌کنم عزیزان. باتوجه‌به اینکه وضعیت آب در شهرستان که مطلوب هست الان، از مسئولینش تشکر می‌کنیم ما؛ ولی صرفه‌جویی یادمان نرود. برق به همین کیفیت، آب به همین کیفیت. وضعیت 18سال خشک‌سالی پشت‌سرهم خلاصه موضوع مهمی هست و عزیزان اعلام کردند که بعضی از استان‌ها دیگه برای آب شربشان الان مشکل پیدا کردند و دارند هجرت می‌کنند به جاهایی که آب بیشتر هست. جلوی در هم خواهید دید بعد از نماز، کمک کنیم خلاصه. ما هم با صرفه‌جویی ان‌شاءالله به این موضوع کمک کنیم. نظارت‌ها رو مسئولین بر بازار بیشتر کنند. محتکرین رو معرفی کنند. بحمدلله ما در شهرستان تا حالا نشنیدیم؛ ولی اگر باشد، قاطع باید برخورد کنند و آن‌ها هم باید بدانند که خدایی‌ناخواسته این موضوع هم به دینشان ضرر می‌زند، هم به دنیایشان. اگر کشف شد که دنیاشان هم ازشان گرفته می‌شود، دینشان هم به همین کیفیت. هم ) خَسِرَ الدُّنْیا وَ الآخِرَةَ( شدند. اگر هم کسی نفهمید، ولی ) خَسِرَ وَ الآخِرَةَ( حتماً خواهد بود برای این‌ها.

    خب از فرماندار سابقمان ما تشکر می‌کنیم که قریب‌به چهار سال در این شهرستان خدمت کردند. وظیفۀ ما هست به کسانی‌که خدمت کردند صادقانه و با سربلندی خدمت خودشان را به پایان رساندند، تشکر کنیم. ان‌شاءالله در هر کجا که هستند، خداوند یار و نگهدارشان باشد و برای سرپرستی فرماندار فعلی هم که الان هستند، باز آرزوی موفقیت داریم. ان‌شاءالله که امیدواریم خداوند متعال هرکسی رو که در این شهرستان به‌عنوان فرماندار معرفی کردند، بدون نگاه سیاسی و جناحی، فکر خدمت به این مردم باایمان ولی محروم باشد ان‌شاءالله.

    خدایا عاقبت امور ما را ختم‌به‌خیر بگردان.

    - الهی آمین.

    ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که به دین و مملکت ما خدمت می‌کنند، تأیید فرما.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که منافقانه خیانت می‌کنند، رسوا و ذلیل فرما.

    - الهی آمین.

    رهبر فرزانۀ انقلاب، خدمتگذاران صدیق نظام بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    - الهی آمین.

    ) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.( صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    خطبه های صوتی نماز جمعه 12-5-1397

    خطبه های صوتی نماز جمعه 12-5-1397  خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن [attachment=260]...

    خطبه نماز جمعه تاریخ 93/08/16

    [attachment=10:001_A_001_mahdi_141107_001_2014_11_07.lite.mp3]...

    خطبه نماز جمعه تاریخ 93/08/09

    [attachment=9:001_A_004_mahdi_141031_001_2014_10_31.lite.mp3]...

    خطبه صوتی نماز جمعه تاریخ 93/07/18

    [attachment=6:001_A_001_mahdi_Z0000014.lite.mp3]...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد