خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه, خطبه های صوتی, سخنرانی تاریخ ارسال: 1397/06/31 - 09:58
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن 

    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 30-6-1397
    حجم :
    6.74 مگابایت
    دانلودها :
    0

    جمعه 30شهریور1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَليه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین الْهُداةِ الْمَهْدِيِّين وَ لا سِیَّما بَقیَّةِ اللّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلىٰ أَعْدَائِهِمْ اعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاء اللّه أوصيکم وَ أوصی نَفسیِ عبادَ اللّه بِتَقوَی اللّه.

    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استمداد و استعانت می‌جویم.

    عرض تسلیت داریم ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب و یاران باوفای آن حضرت را و امیدواریم که ان‌شاءالله خداوند متعال اسامی همۀ ما در زمرۀ عزاداران بامعرفت و واقعی آن حضرت ثبت‌وضبط بگرداند. عزاداری‌هایی که شده است، مورد قبولی درگاه خودش قرار داده باشد و توفیق عزاداری در ادامۀ ماه محرم و صفر رو به همۀ ما عنایت فرماید. در هفتۀ گذشته عرض کردم که عاشورا یک فرهنگ است. تک بُعدی نیست. ابعاد و اعضاء مختلفی دارد و این فرهنگ هم احساس و عاطفه و شور در آن هست، هم معرفت و ایمان و جهاد و هم اخلاص و اخلاق. همۀ این‌ها در این فرهنگ حسینی نهفته است. شجرۀ طیبه‌ای است فرهنگ عاشورا که برای صعود و رشد و کمالمان باید به همۀ اقسام و شاخه‌های این شجرۀ طیبه و طوبیٰ متمسک و متصف شویم. بعضی‌ها متأسفانه به یک شاخه از شاخه‌های این شجرۀ طیبه توسل کردند و متصف شدند. بُعد احساسی و عاطفی و شورانگیز عاشورا را تقویت کردند. تک بُعدی در فرهنگ عاشورا، ظلم به عاشوراست. ظلم به امام‌حسین(ع) است. اگر ما در دهۀ اول محرم بُعد احساسی و عاطفی و شورانگیز عاشورا را با نمرۀ بیست، با عزاداری‌های خوبمان قبول می‌شویم، تا اربعین امام‌حسین(ع)، این چهل روز رو درحقیقت باید به بُعد معرفتی و بُعد اخلاقی و اعتقادی این فرهنگ عاشورا بپردازیم.

    اگر در این اربعین، آن‌طور که در روایات داریم که برای رسوخ هر صفت خوبی در انسان، یک اربعین لازم هست. اگر در این اربعین ما به بُعد معرفتی، اخلاقی و اعتقادی فرهنگ عاشورا توجه کنیم، قطعاً آن ثمرۀ حقیقی این فرهنگ بر کار ما مترتب خواهد شد؛ وإلا کم‌بهره خواهیم بود و در میان مؤلفه‌هایی که عاشورا را شکل داده است، سه مؤلفه و سه عنصر رو بر آن تأکید کردند. یکی از مؤلفه‌های به وجود آمدن عاشورا، دعوتی بود که مردم کوفه از امام‌حسین(ع) داشتند و یکی از اون مؤلفه‌ها، بیعتی بود که یزید زمان از حضرت می‌خواست بیعت بگیرد و حضرت فرمودند: «مانند منی با مثل تویی بیعت نخواهد کرد.» و مؤلفۀ سومی که از فرمایشات امام‌حسین(ع) هم به صراحت برمی‌یاد، بُعد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر حرکت امام‌حسین(ع) و قیام آن حضرت بوده است.

    بُعد بیعت گرفتن یزید از امام‌حسین(ع)، اگر چنانچه از طرف مقابل این موضوع برداشته می‌شد، حرکت امام‌حسین(ع) باید متوقف می‌شد. بُعد بیعت مردم کوفه با آن حضرت و دعوت آن‌ها از حضرت، اگر آن‌ها از دعوت خودشون انصراف می‌دادن، باید حرکت امام‌حسین(ع) متوقف می‌شد و اما آن بُعدی که به‌ذاته بدون دخالت موضوعات دیگر، این حرکت امام‌حسین0ع) رو تبدیل به یک قیام عاشورایی کرد، بُعد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر آن حضرت بود؛ لذا در نامه‌ای که حضرت در قالب وصیت به برادرشان، محمد حنفیه، نوشتند وقت خروج از مدینه، باصراحت به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در آنجا حضرت بیان کردند: «هَذا ما أَوْصَىٰ بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِی أَخِاهُ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّةِ» می‌فرمایند این وصیت حسین‌بن‌علی است به برادرش، معروف به محمد حنفیه. «أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشَراً وَ لا بَطَراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً» برادرم محمد، من خارج شدم از مدینه؛ اما انگیزۀ خارج شدن من از مدینه و قیام من، هواپرستی و جاه‌طلبی نیست. اخلالگری در نظم و امنیت مردم نیست. فساد در روی زمین هم هدف من نیست، ظلم به دیگران رو هم من هدف خودم قرار ندادم. «إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمْ» قیام من برای اصلاح در امت جدم به‌خاطر فسادی که دامن او را گرفته است. و «أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهىٰ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرُ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَيهِ السَّلام» و ارادۀ من این است که امربه‌معروف کنم، نهی‌ازمنکر کنم و سیره و روش جدم رسول گرامی اسلام و پدرم علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) را ادامه بدهم. حرکت من انگیزه‌اش این است.

    خب در اینجا ما می‌بینیم حضرت باصراحت بحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر رو مطرح می‌کنند. وقتی‌که هدف آن حضرت در جامعۀ آن روز، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هست، آیا ما امروز می‌توانیم این هدف بزرگ امام‌حسین(ع) را که ارزش فداکردن جان آن حضرت برایش هست، این رو نادیده بگیریم و فقط به سروسینه بزنیم، زنجیر بزنیم، نوحه بخوانیم، مرثیه‌سرایی بکنیم؟ این هدف رو ما باید محقق سازیم. اگر فضیلت امام‌حسین(ع) رو خواستاریم، باید هدف آن حضرت رو هم محقق سازیم. امروز در جامعۀ ما منکرات در لایه‌های مختلف آن هست. ما به لایه‌های پنهان منکرات کار نداریم. اگر کسی در منزل شخصی خودش، دور از چشم دیگران گناهی می‌کند، ما نمی‌توانیم متعرض او بشویم که چرا در خانۀ خودت فلان کار رو انجام دادی، چهاردیواری، اختیاری؛ لذا قانون این اجازه رو به کسی نمی‌دهد که متعرض شخصی در درون خانه‌اش بشود که شما چرا این فساد رو مرتکب شدی؛ ولی اگر از این خانه فساد پا به جامعه گذاشت، همه موظفیم در مرحلۀ اول به‌عنوان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اولین کار اینکه با چهرۀ عبوس با این افراد برخورد بکنیم. دوم اینکه تذکر لسانی ما باید به این‌ها بدیم. حداقلی که از امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از ماها خواسته شده است و ساخته است در نظام جمهوری اسلامی، تذکر لسانی است. برای تذکر لسانی کسی را محکوم نمی‌کنند چرا به این آقایی که این کار خلاف رو انجام می‌داد، شما تذکر دادی. اقدام دیگری از ما نه خواسته است قانون و نه شرع از ما خواسته است؛ ولی تذکر لسانی وظیفۀ همۀ ما هست به‌عنوان یک مسلمان. این رو نمی‌توانیم در انجامش کوتاهی کنیم و بخواهیم به گردن قانون بگذاریم، به حاکمیت واگذار کنیم، به نیروهای انتظامی واگذار کنیم، به قوۀ قضاییه واگذار کنیم. تذکر لسانی وظیفۀ هر انسان مسلمانی است در موضع امربه‌معروف و نهی از منکر.

    خب گاهی منکرات ممکن است توی هیئت‌های مذهبی ما به وجود بیاد. غافل باشیم از آن. شکل کار عزاداری برای امام‌حسین(ع)، بسیار کار ممدوح، مورد سفارش و تأکید بزرگان، ولی در همین کار خوب آسیب‌هایی رو شاهد باشیم. بعضی از این‌ها رو روزبه‌روز هم اگر سکوت بشه، دامن‌زده بشه به آن. یک نمونه از اون رو من عرض می‌کنم. به‌هرحال ببینید عزیزان، اضرار به غیر حرام است. ضرر رساندن به غیر حرام است. این طبل‌هایی که حقیقتاً گاهی با آن روشی که می‌کوبند بر آن‌ها، آلودگی صوتی عمومی‌اش بماند، برای همان کسی‌که به این طبل‌ها به این شکل می‌زند، بعد یک مدت شاید گوش خودش آسیب ببیند. این طبل‌ها هم روزبه‌روز داره بزرگ‌تر می‌شه. ما امسال تشکر می‌کنیم از هیئت‌های محترم مذهبی، عزاداران حسینی، مسئولین هیئت‌ها، روحانیت معزز که حقیقتاً باهم تعامل و همکاری داشتند و نسبت به بعضی از این آسیب‌ها در هیئت‌های مذهبی دست‌به‌دست هم دادند و با حکم دادستانی محترم، یک کار واقعاً بی‌مدرکی، من همین‌قدر تعبیر می‌کنم، هیچ مدرکی نه در ادلۀ روایی‌مان هست، نه در سیرۀ عقلایی‌مان هست، نه در سیرۀ متشرعمان از صدر اسلام هست که این نخل‌هایی رو بلند می‌کردند، یک نفر هم روی اون سوار می‌شد که پارسال نزدیک بود اتفاقی بیفتد که یک سال مردم رو حداقل عموماً عزادار بکند که دادستانی محترم حکم به توقیف این‌ها دادند که از محل هیئت‌ها حرکت نکنند. بعضی‌ها نگران بودند که شاید بعضی از جوان‌ها بخوان این رو بردارن؛‌ولی وقتی‌که مسئولین هیئت‌ها توجیه کردن، عزاداران بامعرفت حسینی(ع) هم فهمیدند که به‌هرحال این مبنای دینی که ندارد. یک کاری است که در بعضی از جاها متأسفانه رسم شده است و گاهی هم ماها استناد می‌کنیم آقا در فلان شهرستان یا مرکز استان، از تلویزیون نشان دادند که این نخل برداشته شد. اولاً هرچه را که ما از تلویزیون می‌بینیم، مجوز بر آن کار نیست. خیلی از چیزها رو ما از تلویزیون می‌بینیم. وقتی‌که تلویزیون با اون خانم بدحجاب می‌ره مصاحبه می‌کنه که عرض ارادتش را به امام‌حسین(ع) بیان کند، آیا اینکه تلویزیون رفت با آن خانم بدحجاب مصاحبه کرد، این مجوز می‌شود که فردا خانم‌های ما حجابشون رو بردارن یا کم کنن، بعد بگن تلویزیون نشان داد که او می‌گفت من ارادت دارم به امام‌حسین(ع)؟ ضمن اینکه به بعضی از کارهای صداوسیما هم در این ایام اشکالاتی وارد هست. این که نحوۀ تبلیغ برای امام‌حسین نشد. ما افراد کم‌تقیّد به مسائل شرعی رو پیدا کنیم، با اون‌ها مصاحبه بکنیم، افراد کم‌توجه‌ای هم اون‌ها رو ببینید، بعد گمان کنند که اون هم از مصادیق خوبش هست که تلویزیون نشان داد؛ چون هرچی رو تلویزیون نشان می‌ده، گاهی ما برداشتمون این است که مصداق أعلایش رو تلویزیون نشان می‌دهد. کم‌کم می‌بینید توی متدینین، متشرعین هم داره رواج پیدا می‌کنه. می‌گن اشکالی نداره حالا این‌جوری هم می‌شه مسلمان بود. لذا ضمن تشکر از همۀ عزیزان و بزرگواران، خب این موضوع در شهرستان بحمدلله برداشته شد و یک آرامش خاطری بر خود مسئولین هیئت‌ها و همۀ عزیزان حاکم شد. امیدواریم بعضی از موارد کم دیگری که هست، این‌ها هم مدیریت بشه که آسیب‌ها گرفته بشه.

    ما با محتوای عاشورا باید خودمون رو برسانیم. عرض کردم عاشورا مجموعه‌ای است از یک فرهنگ غنی. از یک فرهنگی که می‌تواند انسان رو از کاخ به افلاک برساند. خیلی کوچک کردیم متأسفانه عاشورا را. امام‌حسین(ع) می‌فرمایند: «أَيُّها النّاسُ» یعنی فرهنگ عاشورا نه برای شیعه، که برای همۀ مردم درس‌ها دارد. «أَيُّها النّاسُ مَنْ رَأَى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلًّا لِحَرامِ اللَّهِ ناكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُسْتَأثِراً لَفیِء الله مُتِعَدِيًّا لِحُدودِ الله فَلَمْ يُغَيِّرْ عَلَیهِ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كانَ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ.» ای مردم، اگر کسی یک سلطان جائر و ستمگری را ببیند که حلال خدا را حرام شمرده است و عهد و پیمان الهی را که بندگی خداست، زیر پا گذاشته است، بیع و ثروت‌های الهی را مصادرۀ به‌نفع خودش کرده است، حدود الهی را از آن تجاوز کرده است، این‌چنین حاکمی را اگر دید و با زبان و قول و فعل خودش او را تلاش در راه تغییرش نکرد، اون شخص رو هم با همان سلطان جائر یک جا خواهند برد. امروز می‌شود که ما هیئت‌های مذهبی رو حرکت بدیم با این طول و عرض، با این نیروهای فعال و یک سخن از جائر امروز، آمریکای ستمگر نگیم؛ یک سخن از غاصب امروز، صهیونیست غاصب نگیم؛ یک سخن از انگلیس مکار و حیله‌گر نگیم، فقط بیایم روضۀ هزار و سیصد و چند سال قبل رو بخوانیم برای مردم. مردم رو در همان زمان نگه داریم. امام‌حسین واقعاً برای این شهید شدند؟ اگر برای این بود که باید فاتحۀ اسلام خونده می‌شد. نباید به امروز می‌رسید. بعضی‌ها متأسفانه از این فرهنگی غنی استفاده نمی‌کنند یا بد استفاده می‌کنند. حرکت و قیام انسان‌های بزرگ، در تعریف‌ها و در تاریخ هست که نهایت اوج حرکت آن‌ها برای صالح‌سازی؛ یعنی می‌خوان انسان‌های صالح تحویل داده بشه. اما قیام امام‌حسین(ع) می‌فرمایند فراتر از این هست. امام‌حسین(ع) قیامشون مصلح‌ساز است؛ یعنی انسان‌هایی که علاوه‌بر صلاح و خوبی‌های شخصی خودشون، می‌خوان مصلح جامعه بشن. قیام امام‌حسین برای این اتفاق افتاده است. اما ما امروز نگاه می‌کنیم، می‌بینیم نه‌تنها از این حد آوردیم پایین‌تر، در حد قیام یک انسان بزرگی که می‌خواست صالح بسازد هم او را نگه نداشتیم، تنزل دادیم تا آنجایی که به‌عنوان یک مکتب گنهکارساز او را داریم معرفی می‌کنیم. می‌گیم جوان تو هرکاری می‌خوای بکنی بکن، فقط تو محرم بیا برای امام‌حسین اشک بریز! نماز نخواندی، عیبی ندارد! لباس دشمن رو پوشیدی، عیبی نداره! چهره و آرایش دشمن رو داشتی خانم، اشکال نداره، فقط تو بیا توی مجلس امام‌حسین یک اشکی بریز! خب این موضوع برای غیرمسلمان‌ها مفید هست؛ اما ما که مسلمانیم، ما که شیعۀ امام‌حسین(ع) هستیم، آیا ما هم باید به همین اکتفا بکنیم؟ لذا این قیام مصلح‌ساز رو بیایم تنزل بدیم به‌عنوان یک مکتب گنهکارساز. تشویق کنند، گناه کردی، عیبی نداره،‌ بیا فقط گریه بکن برای امام‌حسین(ع). خب مکتب امام‌حسین چی؟ معارف امام‌حسین(ع) چی؟ بُعد اعتقادی مکتب امام‌حسین(ع) چی؟ بُعد اخلاقی مکتب امام‌حسین(ع) کجاست؟ این‌ها رو مسکوت بذاریم.

    عزیزان دهۀ اول برای شورآفرینی و حماسۀ حسینی چهل روز تا اربعین امام‌حسین(ع)، این چله‌نشینی رو قرار بدیم برای تفکر در ابعاد دیگر فرهنگ حسینی و عاشورایی. اگر این کار رو کردیم، ان‌شاءالله بار معنوی خودمون رو خواهیم بست و اگر در همین ده روز، دیگه الان شما دیشب شاهد بودید بعضی از هیئت‌ها جمعیتشون به نصف بلکه کمتر تقلیل پیدا کرده بود، خیلی از هیئت‌ها هم که دیگه امشب که شب شهادت امام‌سجاد(ع) هست که شهادت آن حضرت هم در ماه محرم واقع شده است یا دوازدهم بنابه‌قول اکثریت، یا 25 محرم، به‌هرحال در همین ماه محرم شهادت امام‌سجاد(ع) واقع شده است، شما از امشب دیگه شاهد تعطیلی همۀ عزاخانه‌های امام‌حسین(ع) یا کم‌رونق شدنش خواهید بود.

    خب حالا کم‌رونق شد، حداقل در خلوت خودمون فکر کنیم. ما ده روز برای سیدالشهدا عزاداری کردیم. چی گیرمان آمد؟ چی دست آوردیم؟ وقت گذاشتیم، مال خرج کردیم، یکی از هیئت‌ها شب می‌رفتیم دور می‌زدیم، خلوت بود هیئتشان، خیلی حرفی گفت که واقعاً دل انسان می‌شکنه گاهی این حرف‌ها رو می‌شنود، گفت: «ببخشید حاج‌آقا، هیئتمان کم هست، نتوانستند بچه‌ها بیان، چون ما از عصر گوسفند جمع می‌کردیم.» یعنی یک مکتبی رو انسان این‌قدر بیاره پایین که روز راه بره فقط برای گوسفند جمع کردن، این‌هم خیلی قشنگ راحت گفت. همین‌جور واضح. هستند عزیزانی که باهم بودیم. گفتن: «ما از ظهر، از عصر تقریباً دنبال گوسفند جمع‌کردن بودیم.» انگار امام‌حسین می‌خواد طویله‌ای بزند، آنجا گوسفند هرچه بیشتر جمع کرد، قضاوت کند اخلاص این بیشتر بوده است! این شد واقعاً. ظلم به امام‌حسین(ع) نکنیم اقلاً.

    وقتی‌که از معارف حسینی می‌خواد گفته بشه، هیئت‌هامون خلوت، اعظۀ روحانی دلشکسته که چرا باید جوان‌های ما این‌چنین، چه‌کار کنیم ما، آخوندها چه‌کار، شما باشید چه‌کار می‌کنید؟ واقعاً همه‌ش مشکل ما نیست. روحانیون ما دارن مطالعه می‌کنن امروز. کسانی‌که می‌باید زمینه رو فراهم کنند، متأسفانه خودشون گاهی توی هیئت‌های مذهبی‌مون مشکل دارن. هیئت‌هایی هم داریم که بهترین وقت رو به روحانی دادن. ما چندین هیئت رو تو همین شب‌ها تقریباً اکثر قریب‌به‌اتفاق هیئت‌ها رو رفتیم. بعضی هیئت‌ها واقعاً قابل تحسین هستند. بعضی روستاها واقعاً قابل تحسین هستند. آن‌چنان مقید به اینکه معارف نورانی اسلام رو بشنوند در این فرصتی که به دست آمده است از لسان اعظۀ روحانی و می‌نشستند پای صحبت روحانی. روستایی رو رفتیم، پایان سخنرانی روحانی، با ابتدای انداختن سفره شاید بیست نفر به جمع اضافه شد، اون‌هم شاید در بیرون مشغول کار بودند بندگان خدا. ولی روستایی هم رفتیم که متأسفانه اون روحانی ما با ده نفر مجلس رو باید می‌چرخاند. مطالعه‌اش رو هم کرده، وقتشم گذاشته، حجت شرعی هم، هست توی مردم که این‌چنین خب نتیجه این می‌شه. می‌گه: «ببخشید که از عصر ما گوسفند جمع می‌کردیم. دیگه نشد دوستان بیان به عزاداری، خسته بودن!» برای یک گوسفند جمع کردن هیئت رو خسته می‌کنی، برای سخن حق شنیدن چرا پنج دقیقه این‌ها رو تشویق نمی‌کنی؟

    خدایا عاقبت ما را ختم‌به‌خیر بگردان.

    - الهی آمین.

    ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    گناهانی که مانع استجابت دعا می‌شود، از ما ببخش و بیامرز.

    - الهی آمین.

    خدایا این مجالس عزاداری ما را مورد قبولی خودت و امضاء امام‌زمان‌ات قرار بده.

    - الهی آمین.

    پروردگارا رهبر فرزانۀ انقلاب، خدمتگذاران نظام بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.

    - الهی آمین.

    Nبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.M

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِالله مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن وَ الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علیٍ وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علیٍ وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علیٍ وَ الحجة القائم المهدی صَلَواتُ اللّه عَلَیهِم أَجمَعین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلَىٰ أَعْدَائِهِمْ أَعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاءِ اللّه أوصيکم وَ أوصی نَفسیِ عِبادَ اللّه بِتَقوی اللّه.

    در خطبۀ دوم مجدداً خودم و شما نمازگزاران را به تقوای الهی سفارش می‌کنم و دست ادب بر سینه می‌گذاریم و سلامی به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) تقدیم می‌کنیم: اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

    عرض تسلیت دارم ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب و یاران و فرزندان آن حضرت را به محضر مبارک قدس عالم امکان، حضرت بقیة الله الاعظم(روحی‌وارواح‌العالمین‌لتراب‌مقدمه‌الفداء) و همۀ شیعیان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت به‌خصوص سنگرنشینان نماز جمعه. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال عزاداری‌های انجام شده رو از همه به لطف و کرم خودش قبول بفرماید. توفیق عزاداری بامعرفت رو در ماه محرم و صفر به همۀ ما مرحمت بفرماید.

    عرض تشکر دارم از همۀ هیئت‌های محترم مذهبی شهر، جوانان عزیز هیئتی، مسئولین هیئت‌ها، اعظۀ روحانی، مسئولین محترم شهرستان، ادارات درگیر با بحث اقامۀ عزا برای سیدالشهدا(ع)، متولیان نظم و امنیت این هیئت‌های بزرگ، نیروی محترم انتظامی، بسیج و سپاه که حقیقتاً در موضوع امنیت به‌نحو شایسته‌ای انجام وظیفه کردند. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال از همۀ عزیزان به لطف و کرم خودش قبول فرماید.

    بعضی از ادارات هم بودند که نقش‌آفرینی‌ای که از آن‌ها توقع بود، نداشتند. من در اینجا بنای نام بردن ندارم؛ ولی قطعاً باید پاسخ‌گویی به مردم داشته باشند که چرا اون‌ها که می‌باید بیشتر در صحنه می‌بودند، دیده نشدند در آن ایام عزاداری. چرا بعضی کارهایی که به اون‌ها محول شد، به‌نحو احسن انجام ندادند؟ این‌ها قطعاً به مردم باید پاسخ بدن. ان‌شاءالله امیدواریم یک روزی بیان و پاسخ رو بدن که چرا کوتاهی کردند در موضوعی که در یک شهرستانی که همه شیعه هستند، همه ارادتمند به اهل بیت هستند. جان و مال خودشون رو فدای اهل بیت می‌کنند، چرا باید بعضی به بهانه‌های واهی از انجام وظیفۀ خودشون تمرد کنند و کوتاهی کنند.

    خب، مناسبت‌هایی رو داریم که نیاز به تذکر دارد. آغاز سال تحصیلی 97 و 98 رو در پیش روی داریم. آنچه که من در این رابطه فعلاً با فرصت کم عرض می‌کنم عزیزان، نمازگزاران، به دانش‌آموزان محروم و بی‌بضاعت هم توجه داشته باشیم. اگر آموزش‌وپرورش اعلام کرد، کمک کنیم. اگر کمیتۀ امداد کمک خواست، کوتاهی نکنیم. اگر بهزیستی، چون این‌ها همه‌شون یک تعداد دانش‌آموز رو دارن در مجموعۀ خودشون و لذا ان‌شاءالله به‌حدی برسن این عزیزان هم که بی‌دغدغه سال تحصیلی جدید رو شروع کنند. من پیشاپیش به معلمین عزیزمون هم که حقیقتاً در طول سال زحمت می‌کشند، عرض سلام و خداقوت دارم و از خداوند می‌خواهم که ان‌شاءالله بر توان این عزیزان و همتشان و اخلاصشان بیفزاید.

    آغاز هفتۀ دفاع مقدس رو داریم که نیاز هست ما همیشه درحقیقت از دفاع مقدس بگوییم. شهدای عزیز آن را همیشه تجلیل کنیم. جانبازان آن را تکریم کنیم. خانواده‌های معزز شهدا را احترام بگذاریم. این‌ها هرچه از امنیت، هرچه از ایمان درحقیقت ما در این کشور داریم، مدیون جهاد این عزیزان، ایثارگری‌های آن‌ها و جانفشانی‌های آن‌ها و صبر خانواده‌هاشون بوده و هست و خواهد بود. حق بزرگی رو این‌ها به گردن ما دارند. هفتۀ دفاع مقدس رو ان‌شاءالله امیدواریم برنامه‌های خوبی عزیزان پیش‌بینی کردند و ما هم بتوانیم استفاده کنیم از این برنامه‌ها.

    مثل فردا، 12محرم، سالروز شهادت پیام‌آور کربلا، امام‌سجاد(ع) هست که در سال 95قمری به شهادت رسیدند. خب 34سال بعد از واقعۀ کربلا، امام‌سجاد(ع) به مناسبت‌های مختلف یادآوری می‌کردند این آزمون کربلا و این فرهنگ عاشورا را تبلیغ و ترویج می‌کردند. خطبه‌های متعددی از امام‌سجاد(ع) و حضرت زینب در کوفه و شام هست که انسان وقتی یک توجه اجمالی به این خطبه‌ها دارد، آهنگ این خطبه‌ها و محتوای آن‌ها می‌بینیم در کوفه و شام باهم متفاوت است. کوفه جایی است که روزی مرکز خلافت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) بوده است. مردم این خاندان رو می‌شناسند. وقتی‌که خطبه می‌خوانند، مردم اشک می‌ریزند، گریه می‌کنند، حضرت می‌فرمایند: «گریۀ شما تا قیامت ان‌شاءالله برپا باشد. روی خوشی و آسایش نبینید. چون می‌شناختید علی‌بن‌ابی‌طالب رو. چون می‌شناختید حسین‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) رو و این کار رو کردید.» حضرت به‌نوعی نفرینشان می‌کنند. اما همین حضرت زینب(س) و امام‌سجاد(ع) وقتی در شام خطبه می‌خوانند، آهنگ خطبه‌ها و محتوای خطبه‌های آن حضرت تغییر می‌کند. آنجا مردم نمی‌شناسند علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) رو. مردم شام با تبلیغاتی که معاویه انجام داده بود، از علی(ع) به‌عنوان یک چهرۀ بی‌نماز یاد می‌کردند؛ لذا وقتی خبر شهادت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) به آن‌ها می‌رسد، در مسجد و در محراب شهادت، می‌گن: «مگر علی نماز هم می‌خوانده؟!» اینجا باید امام‌سجاد(ع) و حضرت زینب معرف علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) باشند به‌عنوان سرسلسلۀ امامت و ولایت. خطبه‌های غراء در معرفی علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) در شام شنیده می‌شود. این سیرۀ امام‌سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) به همۀ ما درست‌هایی رو می‌دهد که برای تبلیغ آموزه‌های دینی و معارف اسلامی و فرهنگ غنی و عاشورایی باید منطقه‌ها رو شناسایی کنیم، باید فضای جامعه رو و مخاطب‌شناسی کنیم. هم از لحاظ جغرافیایی، هم از لحاظ افراد و هم از لحاظ سطح آگاهی مردم. کار دشواری رو همۀ مبلغین برعهده دارن و با این دشواری کار، بحمدلله با تأسی به زینب کبری(س) و امام‌سجاد(ع)، با سربلندی تو تبلیغات عزیزان ما بیرون می‌یان و کار خودشون رو به‌نحو احسن انجام می‌دن. یک‌مقدار این‌ها رو باید بیشتر مطالعه کنیم.

    اما تذکر آخرم این است عزیزان که ما شاهدیم استکبار جهانی، آمریکا جبهه باطل امروز تهدیدات خودش رو افزایش داده است. هم از لحاظ تحریم‌ها و هم از لحاظ تبلیغات. هدف آمریکا از این‌ها چیست؟ چرا این حجم وسیعی رو از تبلیغات رو علیه کشور ما راه انداخته است؟ چرا این حجم گسترده‌ای از تحریم‌ها رو داره تشدید می‌کند؟ هدف اصلی آمریکا عزیزان خنثی‌سازی مؤلفه‌های قدرت و اقتدار این نظام است؛ یعنی این تبلیغات گسترده، این تحریم‌های وسیع، برای اینکه مؤلفه‌های قدرت رو در کشور ما تضعیف کند. خنثی سازد. مؤلفه‌های قدرت در این نظام چیست؟

    در رأس این مؤلفه‌های قدرت، رهبری فرزانۀ انقلاب، ولایت فقیه و شخص شخیص مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای.

    مؤلفۀ دومی که اقتدار نظام ما و قدرت نظام ما رو تشکیل می‌دهد، نیروهای دفاعی و توان موشکی نیروهای مسلح و سپاه ماست. لذا این رو هم امروز دشمنان هدف قرار دادند.

    سوم عمق راهبردی ایران در منطقه است. امروز می‌بینند یک روزی در یک محدودۀ جغرافیایی خاصی ایران رو تعریف می‌کردند، ولی امروز خیلی از جاها تا دست می‌ذارن، می‌بینند ایران اونجا هست. قدرت ایران رو در اونجا می‌بینند. از مقاومت لبنان و مسلمانان فلسطین بگیرید، تا سوره و عراق که یک روزی هشت سال جنگ رو بر این کشور توسط دست‌نشاندۀ خودشون تحمیل کردند، هدفی داشتند که از این طریق ایران را هم تصاحب کنند، ولی می‌بینند عراق هم امروز در اختیار شیعیان قرار گرفته و در اختیار ایران به‌نوعی. کشورهای فراوانی هستند که ایران در آنجا قدرت بالقوه‌ای رو متمرکز دارد و اگر گاهی دشمنان تهدید می‌کنند و مقام معظم رهبری با قاطعیت و قدرت پاسخ آن‌ها را می‌دهند، به‌خاطر همان قدرتی است که در آنجا ایران بالقوه دارد و این را هم آن‌ها می‌دانند. لذا آقا فرمودند: «هیچ‌وقت آن‌ها جنگ نظامی را شروع نخواهند کرد.» چون می‌دانند ایران امروز قدرتش، هم از لحاظ ظاهری و هم این قدرت‌های نهفته‌ای که هرکدام از آن‌ها می‌توانند به‌مراتب بیشتر از بمب‌هایی که اون‌ها می‌سازند، انفجار ایجاد کنند. نیروهایی رو همراه خودشون کنند و اونجایی که نیاز به عملیات ایذایی علیه دشمن باشد، عملیات ایذایی انجام بدن. این رو دشمن خوب فهمیده. لذا این توان دفاعی، مؤلفۀ دوم اقتدار نظام جمهوری اسلامی رو هدف قرار دادند. شما ببینید این روزها چقدر ترامپ داره حرافی می‌کند که باز مجدد ما رو پای میز مذاکره بکشاند. مذاکره برای چی؟ برای تهدید و توقیف این موشک‌هایی که ایران دارد. این قدرتی که امروز ایران به دست آورده است. این‌ها رو متوقف کند.

    چهارم سرمایۀ اجتماعی مردم که از مؤلفه‌های قدرت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است. این رو هم به‌نوعی می خوان بگیرن از نظام و هدف آن‌ها هم از تحریم‌ها، تشدید آن‌ها، تبلیغات وسیع، همین است که مردم رو جدا کنند. در فضاهای مجازی مطالبی رو می‌نویسن، برخی تحقیق شده، دیدن که آقا این‌ها لباس‌هایی رو در جایی به‌کار بردن، توی یک منطقۀ دورافتاده‌ای از آمریکا، منافقین یک خوراک به آن‌ها می‌دن، همون رو هی تکثیر می‌کنند و مثل ویروسی که در سراسر دنیا اون رو پخش کنند، به‌خصوص در فضاهای کشور ما، فضای مجازی برای جوانان ما و گاهی ما هم ندانسته همون‌ها رو باز می‌گیریم توزیع می‌کنیم. تکثیر می‌کنیم. بیان می‌کنیم برای دیگران. به گمانشان که پشت سر این شایعه، پشت سر این تبلیغ دشمن، عدۀ زیادی هستند؛ ولی این‌جوری نیست. لذا این مؤلفۀ قدرت که مردم هستند، می‌خواد از بدنۀ نظام جدا کند. وحدتی که حاکم هست بر مردم ما، حول محور ولایت. این رو هم می‌خوان این وحدت رو تبدیل به تفرقه بکنند. گاهی آدرس غلط می‌دن که این وحدت رو به جای دیگری ببرند. ما باید هوشیار باشیم.

    در مؤلفۀ اول این قدرت و اقتدار نظام که ولی‌فقیه هست، من فقط دو جمله عرض کنم عزیزان. وقت رو زیاد نگیرم. ما بشناسیم شخصیت رهبری‌مون رو. فراوان گفته شده است. باید تذکر داده بشه از باب Nوَ أَمّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْMمن عرض می‌کنم. علامۀ حسن‌زاده آملی جلوی مقام معظم رهبری دوزانو می‌گه نشسته بودم. مقام معظم رهبری از این موضوع ابراز ناراحتی کردند. فرمودند: «شما این‌چنین نشسته‌اید، من ناراحتم.» به‌هرحال شما شخصیتی فاضل، علامه، عارف، حسن‌زاده آملی رو به‌تعبیر مرحوم علامۀ طباطبائی(ره) در حق علامۀ حسن‌زاده آملی فرموده بودند: «حسن‌زاده را کسی نشناخت جز امام‌زمان.» علامه طباطبائی دربارۀ ایشان فرمودند. این‌چنین شخصیتی جلوی مقام معظم رهبری دوزانو نشسته است. آقا ابراز ناراحتی می‌کنند که این کار رو نکنید. علامۀ حسن‌زاده می‌فرمایند: «اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم، این کار رو نمی‌کردم.» این‌چنین رهبری ما داریم. مؤلفۀ قدرت این نظام این‌چنین شخصیتی است. علامۀ حسن‌زاده آملی می‌فرماید: «اگر یک مکروه از شما سراغ داشتم، من این کار رو نمی‌کردم.» چرا قدر رهبری‌مون رو ندونیم؟ چرا هر خس‌وخاکی یک حرفی علیه رهبری گفت، گاهی در جوان‌های متدین ما اثر بگذارد؟ خیلی به‌هوش باشیم. دشمن خوب فهمیده است کجاها را هدف قرار بدهد.

    حضرت آیت‌الله بهاءالدینی(اعلی‌الله‌المقامه‌الشریف) بیش از نود سال عمر کردند. مقام معظم رهبری به ملاقات ایشان رفتند. روز بعد از ملاقات، از ایشان سؤال می‌شود، از گفت‌وگویی که بین ایشان و مقام معظم رهبری انجام شده است. ایشان یک جمله می‌فرمایند. می‌فرمایند: «چند دقیقه‌ای خورشید اینجا تابید و رفت. او چون خورشید دارای خیر و برکات است.» این سخن حضرت آیت‌الله بهاءالدینی(اعلی‌الله‌المقامه‌الشریف) نسبت به رهبری فرزانۀ انقلاب. فراوان در مراجع اعظام تقلید و بزرگان دین، نسبت به ایشان. اما سیاسیون عالم نسبت به ایشان یک جمله عرض می‌کنم، وقتی‌که پوتین توی سفرش می‌یاد ایران. با مقام معظم رهبری دیدار می‌کند. بعد سؤال می‌کنند از او، از این دیدار. می‌گوید: «من کمونیستم. خانم من مسیحی ارتدوکس است. در خانۀ ما کتاب‌های مسیحی یافت می‌شود و من آن‌ها را خوانده‌ام. من آنچه را که دربارۀ عیسی مسیح خوانده بودم، همه را در چهرۀ رهبر ایران دیدم. فهمیدم چه تدبیری کشورشان را اداره می‌کند و این خاطره ماندگار در من می‌ماند.» این یک سیاستمداری است که امروز در مقابل آمریکاست و یکی از کسانی است که حق وتو دارد در سازمان ملل و شورای امنیت، نسبت به رهبری این‌چنین تعابیری دارد. ما قدر رهبر رو نمی‌دانیم. این‌ها چرا باید با رهبری دشمنی کنند؟ چون این رهبری است که خنثی می‌کند آنچه آن‌ها نقشه می‌کشند.

    آخرین عرضم، رایس، وزیر اسبق امور خارجۀ آمریکا و مشاور ارشد بوش گفت: «رهبر ایران می‌تواند» خوب دقت کنید این حرف‌هایی که ایشان زده است. این‌ها همه ثبت‌وضبط است. توی تاریخ هست. «رهبر ایران می‌تواند نقشه‌هایی را که بهترین ذهن‌ها گفته‌اند و با صرف بیشتری بودجه‌ها برای آن نقشه‌ها شده است، در زمانی بسیار طولانی این نقشه‌ها کشیده شده است و مجریانی ماهر اجرای آن را به‌عهده گرفته‌اند، همۀ این‌ها را رهبری ایران می‌تواند با یک سخنرانی یک ساعته خنثی سازد.» لذا دشمن این مؤلفۀ قدرت اقتدار نظام، یعنی رهبری رو هدف قرار داده است. از شایعه، تهمت، دروغ، غیبت، هرچی که در چنتۀ خودش دارد، امروز علیه رهبری به صحنه آورده است. ما از دشمنان ناراحت نیستیم. اون‌ها باید این‌چنین باشند. باید کار خودشون رو انجام بدن. ولی گاهی دوستان ناخواسته می‌یان در میدان دشمن بازی می‌کنند. وقتی‌که نُه شرط مقام معظم رهبری برای اجرای برجام گذاشتند که یکی از این‌ها این بود که قبل از آنکه کمترین کار رو شما انجام بدید، امضاء رئیس‌جمهور آمریکا رو پای برجام بگیرید، این کار رو هم نکردند. بعد که تمام آسیب‌های برجام به این کشور رسید و هیچ میوه‌ای که رنگ میوه و هلو و گلابی این برجام را هم ملت ندیدند، به‌جای اینکه بیان خودشون رو سپر بلای رهبری کنند، رهبری رو جلو می‌ندازن که ما این کارها رو با مشورت کردیم! خدا نگذرد از کسانی‌که با این ترفند، می‌خوان تضعیف کنند امروز این رکن رکین نظام رو. رهبری معظم انقلاب سال‌هاست نسبت به اقتصاد هشدار دادند. به‌جای اینکه بیان به فکر چاره بیفتند و گره‌های پیشاپیشی که رهبر انقلاب اعلام کردند، اون‌ها رو به فکر بازکردنش باشن، هیچ اقدامی انجام ندادند. ثروت کشور رو یک‌شبه برباد دادند، باز برمی‌گردن از رهبری هزینه می‌کنند! ما باید به‌هوش باشیم. در کلام بزرگان بود، دیگر وقت نبود که من عرض کنم خدمت شما که ان‌شاءالله این انقلاب با این رهبری، به امام‌زمان(ع) متصل می‌شود. ولی خسران و ضرر مبین از آن کسانی خواهد بود که رهبری رو یاری نکنند. رهبری رو تنها بگذارند. رهبری رو برای خودشون هزینه کنند. هزینۀ رهبری نشوند. لذا ما طلبه‌ها در خط مقدم هزینه‌شدن برای رهبری هستیم. هرکس هرچی می‌خواد بگه، به ما بگه. با جان دل می‌خریم، ولی رهبری‌مون رو تنها نمی‌گذاریم و امیدواریم ان‌شاءالله این روحیه باشد که ما رو به حمایت واقعی امام‌زمانمون برساند.

    )وَ سَیَعْلَمُ الّذینَ ظَلَمُوا ‌أی مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ(خدایا به عزت امام‌زمان(ع) قسم‌ات می‌دهیم فرجشان هرچه سریع‌تر محقق بفرما.

    - الهی آمین.

    خدایا دست انتقام خودت در دست بابرکت امام‌زمان هرچه سریع‌تر ظاهر و قاهربگردان.

    - الهی آمین.

    ما را زمینه‌ساز ظهور آن حضرت قرار بده.

    - الهی آمین.

    پرچم اسلام از دست مقام معظم رهبری به دستان باکفایت امام‌زمان برسان.

    - الهی آمین.

    عاقبت امور همۀ ما ختم‌به‌خیر بگردان.

    - الهی آمین.

    ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که به دین و مملکت ما خدمت می‌کنند، تأیید فرما.

    - الهی آمین.

    کسانی‌که خیانت می‌کنند، رسوا و ذلیل فرما.

    - الهی آمین.

    Nبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.M صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. عذرخواهم از طولانی شدن خطبه. خداوند ان‌شاءالله قبول کند.

    - الهی آمین. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم


    خطبه های نماز شهرستان بردسکن خطیب حجت الاسلام مصوری امام جمعه موقت شهرستان ...

    خطبه های نماز شهرستان بردسکن خطیب حجت الاسلام مصوری امام جمعه موقت شهرستان بردسکن تاریخ 26-5-1397 [attachment=263] امام جمعه موقت بردسکن: عنوان کرد: روحیه استقامت و مقاومت را باید از آزادگان آموخت امام جمعه موقت بردسکن در...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 12-5-1397

    خطبه های صوتی نماز جمعه 12-5-1397  خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن [attachment=260]...

    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 7-2-97

    خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن 7-2-97 خطیب حجت الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن [attachment=241]...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-9-1396 خطیب حجت الاسلام مصوری ،امام جمعه موقت برد ...

    خطبه های صوتی نماز جمعه 3-9-1396 خطیب حجت الاسلام مصوری ،امام جمعه موقت شهرستان بردسکن [attachment=209]          ...

    فایل صوتی خطبه هی نماز جمعه بردسکن از ابتدای سال1391 بروی سایت فرار گرفت

    به اطلاع عموم می رسانیم فایل صوتی خطبه های نماز جمعه شهرستان بردسکن از ابتدای سال 1391 تا این لحظه بروی همین سایت قرار گرفت.علاقمندان می توانند با مراجعه به قسمت دانلود-خطبه های نماز جمعه -اقدام به دریافت ویا گوش دادن آنلاین...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...