درسهاى ماندگار غدير(قسمت اول)

    موضوع: مقالات دینی تاریخ ارسال: 1393/07/20 - 17:18


    امامت، حكومت، جامعه علوى‏
    درسهاى ماندگار غدير
    چكيده: بزرگ‏ترين عيد الهى (عيد الله الاكبر) وصفى است كه براى عيد غدير ذكر شده كه انسان مؤمن را به تفكر در باب چرايى اين جايگاه و اهميت آن مى‏كشاند. پيامهاى غدير عنوانى است كه براى فهم چرايى اين اهميت بستر انديشه را فراهم مى‏سازد.
    بدون اغراق، در حالى كه متأسفانه برخى از ابعاد اين واقعه استثنايى حتى بين بعضى به ظاهر عالمان شيعى مغفول مانده، يكه از جاهايى كه انسان در فهم و درك ابعاد اين عظمت به پاسخهايى اطمينان بخش دست مى‏يابد، بيانات مقام معظم رهبرى دام ظله مى‏باشد كه متن زير در برگيرنده برخى از اين سخنان كه در بزرگداشت غدير سالهاى 86 و 87 ايراد شده است، مى‏باشد.
    ? جايگاه ويژه عيد غدير
    مسأله ‏ غدير از چند جهت قابل توجه و اهتمام است. نبايد تصور كرد كه عيد غدير يك عيدى مثل بقيه ‏ اعياد است. اگرچه جنبه نمادين و معنا و مضمون در همه‏ اعياد اسلامى هست، ولى نه به اندازه ‏اى كه در عيد غدير اين معنا وجود دارد.
    .....عيد غدير اگرچه شاخص فرقه‏ اماميه‏ شيعه است، ولى در واقع با مفهوم و محتوا و مضمون گسترده ‏اى كه اين حادثه دارد، اين عيد متعلق به همه‏ مسلمانان، بلكه با توضيحى كه عرض خواهم كرد، متعلق به همه‏ كسانى است كه براى بهروزى انسان دل می‏سوزانند.
    مهم‏ترين پيام غدير، امام و امامت‏
    ماجراى غدير فقط نصب يك جانشين براى پيغمبر نبود. غدير دو جنبه دارد: يكى جنبه‏ نصب جانشين است. جنبه‏ ديگر قضيه، توجه دادن به مسأله‏ امامت است؛ امامت با همان معنائى كه همه‏ مسلمين از اين كلمه و از اين عنوان می ‏فهميدند. امامت يعنى پيشوائى انسانها، پيشوائى جامعه در امر دين و دنيا؛ اين يكى از مسائل اصلى در طول تاريخ طولانى بشر بوده است. مسأل‏ه امامت، يك مسأله‏ مخصوص مسلمانها يا مخصوص شيعيان نيست. امامت يعنى يك فردى، يك گروهى بر يك جامعه‏ اى حكمرانى می‏كنند و جهت حركت آن‏ها را در امر دنيا و در امر معنويت و آخرت مشخص مى‏كنند. اين يك مسأله‏ همگانى است براى همه‏ جوامع بشرى.
    همه جوامع امام دارند: امام هدايت و امام ضلالت‏
    خوب، اين امام دو جور مى‏تواند باشد: يك امامى است كه خداى متعال در قرآن مى‏فرمايد: «و جعلنا هم ائمّة يهدون بأمرنا و اوحينا اليهم فعل الخيرات و اقام الصّلوة و ايتاء الزّكوة و كانوا لنا عابدين» اين امامتى است كه به امر پروردگار، مردم را هدايت مى‏كند؛ مردم را از خطرها، از سقوطگاه‏ها، از لغزشگاه‏ها عبور مى‏دهد؛ آن‏ها را به سرمنزل مقصود و مطلوب از حيات دنيوى انسان - كه خداوند اين حيات را به انسان داده، براى رسيدن به آن مقصود - مى‏رساند و به آن سمت هدايت مى‏كند. اين يك جور امام است كه مصداق آن، انبياى الهياند؛ مصداق آن، پيغمبر اكرم است كه امام باقر(عليه الصّلاة و السّلام) در منا مردم را جمع كرد و فرمود: «انّ رسول الله كان هو الامام». اولين امام، خود پيغمبر است. پيغمبران الهى، اوصياى پيغمبران، برگزيده‏ترين انسانها، از اين دسته امامهاى نوع اولند؛ كه اين‏ها كارشان هدايت است، از سوى خداى متعال رهنمائى مى‏شوند، اين رهنمائى را به مردم منتقل مى‏كنند: «و اوحينا اليهم فعل الخيرات»؛ كارشان كار نيك است، «و اقام الصّلوة»؛ نماز را برپا مى‏دارند - كه نماز رمز ارتباط و اتصال انسان به خداست - «و كانوا لنا عابدين»؛ بنده‏ى خدا هستند، مانند همه‏ى انسانها كه بندگان خدا هستند. عزت دنيوى آن‏ها كمترين آسيبى به بندگى خدا در وجود آن‏ها و در دل آن‏ها نميزند. اين يك دسته.
    يك دسته‏ى ديگر: «و جعلنا هم ائمّة يدعون الى النّار»، كه در قرآن درباره‏ى فرعون وارد شده است. فرعون هم امام است. به همان معنا كه در آيه‏ى اول «امام» استعمال شده بود، در اينجا هم امام به همان معناست؛ يعنى دنياى مردم و دين مردم و آخرت مردم - جسم و جان مردم - در قبضه‏ى قدرت اوست، اما «يدعون الى‏النّار»؛ مردم را به آتش دعوت مى‏كنند، مردم را به هلاكت دعوت مى‏كنند.
    ? امامت در جوامع غير مسلمان‏
    سكولارترين حكومتهاى دنيا هم، عليرغم آنچه كه ادعا مى‏كنند، چه بدانند، چه ندانند، دنيا و آخرت مردم را در دست گرفته‏اند. اين دستگاههاى عظيم فرهنگى كه امروز نسل جوان بشر را در چهارگوشه‏ى دنيا به سمت بد اخلاقى و فساد و تباهى دارند حركت و سوق مى‏دهند، همان امامانى هستند كه «يدعون الى النّار». دستگاه‏هاى قدرتند كه به‏خاطر منافع خودشان، به‏خاطر حاكميتهاى ظالمانه شان، به‏خاطر رسيدن به اهداف گوناگون سياسيشان مردم را مى‏كشانند؛ دنياى مردم هم دست آن‏هاست، آخرت مردم هم دست آن‏هاست، جسم و جان مردم در اختيار آن‏هاست.
    اين‏كه ادعا بشود كه در مسيحيت، كليسا به آخرت مى‏پردازد، حكومت به دنيا مى‏پردازد، يك مغالطه است. آنجائى كه قدرت دست انسانهاى بيگانه‏ى از دين و اخلاق باشد، كليسا هم در خدمت آن‏ها قرار مى‏گيرد؛ معنويت هم در پنجه‏ى‏اقتدار آن‏ها خرد مى‏شود و از بين مى‏رود؛ جسم و جان انسانها زير تأثير عوامل قدرت آن‏هاست؛ اين مسأله‏ى هميشه‏ى‏بشر است.
    يك جامعه، يا زير سرپرستى امام عادل است - كه «من الله» است،هادى به خيرات است، هادى به حق است - يا در اختيار انسانهائى است كه از حق بيگانه‏اند، با حق ناآشنايند و در موارد بسيارى با حق عناد مى‏ورزند. چون حق با منافع شخصى آن‏ها، با منافع مادى آن‏ها سر سازش ندارد، با حق عناد مى‏ورزند. پس يكى از اين دو حال است؛ از اين دو حال خارج نيست.
    ? انقلاب و حاكميت اسلام، مصداقى از ارمان غدير
    اسلام با تشكيل حكومت در مدينه و تشكيل جامعه‏ى مدنى نبوى نشان داد و ثابت كرد كه اسلام فقط نصيحت كردن، موعظه كردن و دعوت كردن به زبان نيست. اسلام مى‏خواهد حقايق احكام الهى در جامعه تحقق پيدا كند؛ اين جز با ايجاد قدرت الهى امكان پذير نيست. بعد هم پيغمبر اكرم در پايان عمر مباركش، به دستور الهى، به الهام الهى، نفر بعد را خودش معين كرد. البته مسير تاريخ اسلام مسير ديگرى رفت. آنچه كه پيغمبر مى‏خواست، آنچه كه اسلام مى‏خواست، اين بود. اين يك طرحى شد كه در تاريخ ماند. نبايد تصور كرد كه انديشه‏ى پيغمبر شكست خورد؛ نه، شكست نخورد؛ در آن برهه تحقق پيدا نكرد، اما اين خط شاخص در جامعه‏ى اسلامى و در تاريخ اسلامى باقى ماند. امروز شما در اين گوشه‏ى از دنياى اسلام نتائج آن‏را مى‏بينيد و به فضل الهى، به حول و قوه‏ى الهى، اين الگو، اين خط واضح، در دنياى‏اسلام روزبه روز همه گيرتر خواهد شد؛ اين مضمون غدير است.
    ? تحقق بخشيدن آرمان غدير، تنها راه مطلوب‏
    بنابراين مسأله‏ى غدير، فقط مسأله‏ى شيعه نيست؛ مسأله‏ى مسلمانان، بلكه مسأله‏ى همه‏ى انسانهاست. آن‏هائى كه بينديشند، مى‏دانند كه اين خط روشن، خطى است كه متعلق به همه‏ى انسانهاست؛ جز اين‏راهى وجود ندارد. اگر قدرت در اجتماعات انسانى دست شيطان صفتان باشد، دنيا به همان راهى مى‏رود كه شما امروز مظاهر آن‏را در دنياى‏مدرن مشاهده مى‏كنيد. هرچه دنيا مدرنتر بشود، خطرِ آنگونه حكومتها بيشتر مى‏شود. البته هرچه دنيا از لحاظ علم و معرفت پيشتر برود، امكان و احتمال بروز خط هدايت هم بيشتر مى‏شود. اينجور نيست كه ما با پيشرفت علم احساس كنيم كه اين خط هدايت عقب افتاد؛ نه، جلو مى‏رود
    ادامه دارد...
    برگرفته از سایت امامت جمعه کشور
    نویسنده: امین 1393/07/20 - 21:50

    تشکر به خاطر مطالب مفید وخوبتان
    پاسخ

    بررسي تاثيرات منفی ماهواره بر فرهنگ ورفتاراسلامی واجتماعی (قسمت سوم)

    بررسي تاثيرات منفی ماهواره بر فرهنگ ورفتاراسلامی واجتماعی(قسمت سوم) انقلاب جهاني ارتباطات علاوه بر افزايش رسانه هاي ارتباط جمعي ، تحول نمادها و باورها را نيز به ارمغان داشته است . در سايه اين تحول ، رسانه هاي گروهي زمينه رشد...

    باقرالعلوم عليه السلام، احياگر سنت ناب نبوي

    بعد از رحلت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله، کشور اسلامي هنوز گسترش زيادي نيافته و با مسائل فکري و فرهنگي حادّي مواجه نبود. بيشتر مسلمانان پيامبر صلي الله عليه و آله را ديده و سخنان آن حضرت را شنيده بودند. آنچه که به عنوان مساله...

    حجه الاسلام امینی :روزه گرفتن و خواندن قرآن باعث ايجاد روحيه تقوا در انسان‎ ...

    امام جمعه بردسكن با توجه به ايام ماه مبارك رمضان به فضيلت اين ماه اشاره كرد و گفت: روزه گرفتن و خواندن قرآن باعث ايجاد روحيه تقوا در انسان ها مي شود.حجت الاسلام علي اصغر اميني ، بر تلاوت قرآن و عمل كردن به دستورات آن تاكيد...

    روز معلم

    تعليم و تعلم از شئون الهي است و خداوند، اين موهبت را به پيامبران و اولياي پاک خويش ارزاني کرده است تا مسير هدايت را به بشر بياموزند و چنين شد که تعليم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرينش درآمد. انسان نيز با پذيرش اين مسئوليت، نام خويش...

    جايگاه عيد نوروز در اسلام

      عيد نوروز سرآغاز طراوت طبيعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضاي زندگي طبيعي انسان است. نوروز جشن بالندگي طبيعت، جشن آغازي دوباره و جشن ايرانيان كهن است. مورخان نوروز را جشن همگاني در فرهنگ ايران و بين النهرين و آيين نوروزي...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد