درسهاى ماندگار غدير(قسمت دوم =آخرین قسمت)

    موضوع: مقالات دینی تاریخ ارسال: 1393/07/22 - 14:42
    . اينجور نيست كه ما با پيشرفت علم احساس كنيم كه اين خط هدايت عقب افتاد؛ نه، جلو مى‏رود.
    ? اهميت حكومت يكى از پيامهاى غدير
    اين حادثه كه تعيين جانشين براى پيغمبر در ماه‏هاى آخر زندگى ايشان - تقريباً هفتاد روز به پايان زندگى پيغمبر - بود، رخ داده است و در حقيقتِ خود نشان دهنده‏ى اهميت مسأله‏ى حكومت و سياست و ولايت امر امت اسلامى‏از نظر اسلام است. اين‏كه امام بزرگوار ما و پيش از ايشان بسيارى از بزرگان فقها بر روى مسأله‏ى وحدت دين و سياست و اهميت مسأله‏ى حكومت در دين تكيه مى‏كردند، ريشه‏اش در تعاليم اسلام و از جمله در درس بزرگ غدير است. اين اهميت موضوع را مى‏رساند. همه‏ى مردمانى كه از واقعه‏ى غدير خم اين معنا را مى‏فهمند - يعنى ما شيعيان و حتى بسيارى از غير شيعه كه همين معنا را احساس كردند يا درك كردند از قضيه‏ى غدير - بايستى در همه‏ى دوران‏هاى تاريخ اسلام توجه كنند به اين‏كه مسأله‏ى حكومت يك مسأله‏ى اساسى و مهم و درجه‏ى اول در اسلام است؛ نميشود نسبت به مسأله‏ى حكومت و حاكميت‏اعتناء و بيتفاوت بود. نقش حكومت‏ها هم در هدايت مردم يا در گمراه كردن مردم امرى است كه تجربه‏ى بشر به آن حكم مى‏كند. اين‏كه در نظام جمهورى اسلامى - چه در قانون اساسى، چه در بقيه‏ى معارف جمهورى اسلامى - اين همه بر روى مسأله‏ى مديريت كشور اسلامى تكيه مى‏شود، به‏خاطر همين ريشه‏ى بسيار عميق و عريقى است كه در اسلام نسبت به اين قضيه هست. اين يك نكته است كه نبايد از نظر دور باشد.
    ? انتخاب على(ع)، تبيين شاخص‏هاى حاكم اسلامى‏
    نكته‏ى ديگر در كنار اين مسأله اين است كه در واقعه‏ى غدير، پيغمبر اسلام اميرالمؤمنين؛ عليبن ابيطالب(ع) را معرفى كردند. خصوصياتى كه در آن دوران و در دوران‏هاى بعد، زندگى به آن شناخته شد، چه بود؟ اين‏ها براى ما معيار است. اميرالمؤمنين اولين خصوصيتش دلبستگى و پايبندى به رضاى الهى و حركت در مسير صراط مستقيم بود؛ هر مقدارى كه دشوارى داشته باشد، هرچه مجاهدت بخواهد، هرچه گذشت، بخواهد. اين مهم‏ترين خصوصيت اميرالمؤمنين است.
    اميرالمؤمنين كسى است كه براى خدا و در راه خدا از دوران كودكى تا لحظه‏ى شهادت يك لحظه و در يك قضيه پا عقب نكشيد و دچار ترديد نشد و همه‏ى وجود خود را در راه خدا به ميدان آورد. آن وقتى كه بايد تبليغ مى‏كرد، تبليغ كرد؛ آن وقتى كه بايد شمشير مى‏زد، در ركاب پيغمبر شمشير زد و از مرگ نترسيد؛ آن وقتى كه لازم بود صبر كند، صبر كرد؛ آن وقتى كه لازم بود زمام سياست را به‏دست بگيرد، سياست را به‏دست گرفت و وارد ميدان سياست شد. و در همه‏ى اين دوران‏هاى گوناگون، آنچه لازمه‏ى فداكارى از آن بزرگوار بود، بروز و ظهور پيدا كرد. پيغمبر اكرم يك چنين كسى را در رأس جامعه‏ى اسلامى قرار مى‏دهد. اين شد درس؛ اين يك درس براى امت اسلامى است. فقط يك حافظه‏ى تاريخى و خاطره‏ى مربوط به قرن‏هاى گذشته نيست. اين نشان مى‏دهد كه براى اداره‏ى جامعه‏ى اسلامى و جوامع اسلامى و امت اسلامى، معيارها اين هاست: خداپرستى، در راه رضاى خدا مجاهدت كردن، جان و مال را به عرصه آوردن، از هيچ سختى و مشكلى روگردان نبودن و از دنيا اعراض كردن. اين قله، اميرالمؤمنين است؛ شاخص، وجود اميرالمؤمنين است. اين درس بزرگ غدير است.
    ? غدير، ارائه الگوى حاكميت به همه جوامع‏
    نگاه كنيم به دنياى اسلام و حكومتهاى اسلامى و به سطح عالم و مديريت‏هاى سياسى در دنيا و ببينيد فاصله چقدر است بين آنچه كه اسلام به بشريت ارائه كرد و آنچه امروز در واقعيت‏ها وجود دارد. ضربه‏اى كه بشريت مى‏خورد، بخش عمده‏اى از اين ناحيه است. اسلام براى سعادت بشريت مديريتى از نوع مديريت اميرالمؤمنين را لازم مى‏داند، كه البته اميرالمؤمنين در اين قسمت شاگرد و پيرو پيغمبر است. خود اميرالمؤمنين وقتى درباره‏ى زهد او سخن گفته شد، گفت زهد من كجا و زهد پيغمبر! در مجاهدت، در صبر و در همه‏ى اين مراتب، اميرالمؤمنين شاگرد برجسته و ارشد پيامبر خداست. و اين چنين كسى است كه شايسته است. همه‏ى ما بايد اين‏را به‏عنوان الگو در نظر بگيريم؛ نه فقط براى كشور خودمان، براى دنياى اسلام؛ داعيه اين است، توقع اين است.
    يك چنين انسان والا و بزرگ و بياعتناى به دنيا، به زر و زيورها، آماده‏ى براى جانفشانى در راه حق و حقيقت است كه مى‏تواند جوامع بزرگ انسانى را نجات بدهد. تسليم خواهش‏هاى نفسانى نشود، مصلحت‏هاى حقير شخصى، او را مغلوب حوادث بزرگ زندگى نكند. اين‏كه ما بارها عرض مى‏كنيم پيام اسلام و پيام جمهورى اسلامى براى دنيا، پيام نويى است، يعنى اين؛ اين يك نمونه‏ى برجسته‏ى آن است.
    ? جنبه وحدت بخش غدير
    همين قضيه‏ى غدير در يك نقطه وسيله و مايه‏ى اجتماع امت اسلامى است و او شخصيت اميرالمؤمنين است. درباره‏ى شخصيت و عظمت اين انسان بزرگ و والا بينِ مسلمين اختلافى نيست. اميرالمؤمنين را همه در همان نقطه‏ى عالى و سامى كه بايد به او در آن نقطه نگريست - از لحاظ علم، از لحاظ تقوا، از لحاظ شجاعت - مى‏نگرند و مى‏بينند؛ يعنى ملتقاى عقيده‏ى همه‏ى آحاد امت اسلامى اميرالمؤمنين است.
    آنچه كه ما امروز بايد به آن توجه كنيم، اين است كه شيعه اين عقيده را براى خود مثل جان عزيزى در طول قرن‏هاى‏متمادى حفظ كرده است؛ با وجود دشمنيهايى كه شده است - كه اين دشمنيها را كم و بيش همه مى‏دانند؛ چقدر ظلم كردند، چقدر فشار آوردند، چقدر اختناق ايجاد كردند - شيعه اين عقيده را حفظ كرد؛ معارف تشيع را گسترش داد؛ فقه شيعه، كلام شيعه، فلسفه‏ى شيعه، علوم گوناگون شيعه، تمدن شيعى، فكر راقى شيعيان، بزرگان شيعه و برجستگان شيعه در تاريخ اسلام درخشان است. بنابراين، اين عقيده‏اى است كه شيعه آن‏را حفظ كرده است و حفظ خواهد كرد؛ اما توجه بكنيد كه اين اعتقاد مايه‏ى دعوا و نزاع نبايد بشود. اين، آن حرفى است كه ما سال‏هاست اين‏را گفتيم و تكرار كرديم، باز هم تكرار مى‏كنيم.
    ? قصد خبيث اختلاف افكنى دشمن‏
    ميبينيم كه دشمن چه نيتى دارد، چه قصد خبيثى دارد از ايجاد اختلاف بين آحاد امت اسلامى به عناوين مختلف، از جمله با عنوان شيعه و سنى. دشمن يعنى دشمن اسلام، دشمن قرآن، دشمن مشتركات، دشمن توحيد؛ نه دشمنِ يك بخشى از اسلام. دشمن سعياش اين است كه بين امت اسلامى، دشمنى برقرار كند؛ مى‏فهمد كه اتحاد دنياى اسلام چقدر براى او مضر است. دشمن ديد كه وقتى انقلاب اسلامى در ايران پيروز شد، عظمت اين انقلاب و تشعشع اين انقلاب، چطور در دنياى اسلام و در كشورهاى اسلامى توانست دل‏ها را به خود جذب كند؛ دل‏هايى كه شيعه نبودند. ميليون‏ها نفر از برادران اهل سنت در كشورهاى عربى، در كشورهاى آفريقايى، در كشورهاى آسيايى مجذوب انقلاب شدند و از اين ناحيه، دشمن ضربه خورد؛ از اتحاد دل‏ها، از توجه دل‏ها به جمهورى اسلامى - دل‏هاى آحاد مسلمان‏ها - دشمن ضربه خورد. مى‏خواهد اين توجه را از بين ببرد؛ چه جور؟ با ايجاد دشمنىِ بين شيعه و سنى.
    ? پيام ديگر غدير، ارائه الگوى جامعه علوى‏
    يك بُعد ديگر هم كه امروز براى ما اين بُعد خيلى اهميت دارد و در غدير وجود دارد، اين است كه همه‏ى ما بدانيم حكومت اسلامى و جامعه‏ى اسلامى بايد شخصيت اميرالمؤمنين و جامعه‏اى را كه اميرالمؤمنين مى‏خواست درست كند، الگو قرار بدهد. الگوى ما اين است؛ به آن سمت بايد حركت كنيم. معنايش اين نيست كه در طول تاريخ از بزرگان و علما و شخصيتهاى برجسته، ممكن است كسانى پيدا بشوند كه مثل اميرالمؤمنين يا يك درجه پايين‏تر از اميرالمؤمنين باشند؛ نه، اين نيست؛ بزرگان ما، علماى ما، برجستگان ما، شخصيتهاى ما از قنبرِ خادم اميرالمؤمنين هم پايين‏ترند، خاك پاى اميرالمؤمنين هم نميشوند. اينجور نيست كه ما بخواهيم كسى را، يا بتوانيم كسى را با آن شخصيت والا مقايسه كنيم؛ اين نيست، لكن اين هست كه ما بايستى كار را با توجه به آن سرمشق انجام بدهيم‏
    وقتى كه سرمشق را مى‏نويسند، الگو را مى‏دهند به‏دست متعلم كه تمرين بكند؛ معنايش اين نيست كه حتماً اين متعلم خواهد توانست مثل آن خط يا مثل آن نقاشى يا مثل آن الگو را از آب دربياورد آخر كار؛ نه، مى‏گويد به اين سمت بايد حركت كنى؛ هدفت بايد اين باشد؛ همتت بايد اين باشد. امروز جامعه‏ى اسلامى ما بايد همتش همان چيزى باشد كه آن روز اميرالمؤمنين در صدد انجام دادن او بود و در آن فرصتى كه به‏دست آورد براى حاكميت، آن‏ها را انجام داد. شما نگاه كنيد ببينيد شاخصه‏هاى اميرالمؤمنين و نظامى كه او درصدد تشكيل آن نظام بود، چيست. ما بايد آن شاخصها را در نظر بگيريم، به سمت آن‏ها حركت بكنيم.
    شاخصه‏ى عدالت، شاخصه‏ى اخلاق، توحيد، كار را براى خدا انجام دادن، در نگاه به آحاد جامعه، نگاه مهربان و عطوفت بار به همه - همه‏ى افراد جامعه - داشتن.... نگاه جدى و قاطع نسبت به گناه و تخلف و خيانت.
    اين‏ها الگوست. ممكن است ما در حركت به سمت اين هدف و اين الگو بتوانيم از ده درجه، دو درجه، سه درجه جلو برويم و بيشتر نتوانيم؛ اما بايد در اين جهت حركت كنيم؛ شاخص ما بايد اين باشد. اين، معناى غدير است. اينيكه ما غدير را زنده نگه مى‏داريم، فقط به‏خاطر جنبه‏ى اعتقادى آن نيست؛ يا جنبه‏ى مناقبى آن نسبت به‏وجود مقدس اميرالمؤمنين. اين جنبه هم جنبه‏ى بسيار مهمى است. فراموش نبايد بكنيم كه جامعه‏ى ما يك جامعه‏ى علوى است. آرزوى ما اين است كه درتراز جامعه‏اى كه اميرالمؤمنين مى‏خواست بسازد، قرار بگيريم. پس بايستى اين معيارها را رعايت كنيم.
    يك بُعد ديگر اين است كه توجه داشته باشيم اميرالمؤمنين با اين موقعيت، با اين وضوحِ معناى امامت آن بزرگوار كه منصوب پيغمبر و منصوب الهى است، آن وقتى كه ملاحظه كرد و ديد كه جامعه‏ى اسلامى آسيب پذير است و اگر او بخواهد دنباله‏ى اين حق را بگيرد و مطالبه كند، ممكن است اسلام به خطر بيفتد، كنار نشست. اين هم يك مسأله‏ى‏مهمى است. نه فقط كنار نشست - يعنى ادعا را مطرح نكرد كه اختلاف و شق عصاى مسلمين نشود - بلكه همكارى كرد با كسانى‏كه به نظر اميرالمؤمنين صاحبان منصب حق نبودند - كه بر جامعه‏ى اسلامى حكومت مى‏كردند - چون ديد كه امروز اسلام به اين احتياج دارد؛ فداكارى. اين هم يك درس ديگر است براى ما. اين هم درس غدير است، درس علوى است

    درسهاى ماندگار غدير(قسمت اول)

    امامت، حكومت، جامعه علوى‏ درسهاى ماندگار غدير چكيده: بزرگ‏ترين عيد الهى (عيد الله الاكبر) وصفى است كه براى عيد غدير ذكر شده كه انسان مؤمن را به تفكر در باب چرايى اين جايگاه و اهميت آن مى‏كشاند. پيامهاى غدير عنوانى است كه براى...

    باقرالعلوم عليه السلام، احياگر سنت ناب نبوي

    بعد از رحلت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله، کشور اسلامي هنوز گسترش زيادي نيافته و با مسائل فکري و فرهنگي حادّي مواجه نبود. بيشتر مسلمانان پيامبر صلي الله عليه و آله را ديده و سخنان آن حضرت را شنيده بودند. آنچه که به عنوان مساله...

    امام جمعه بردسکن در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بردسکن

      امام جمعه بردسکن در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بردسکن حجه الاسلام امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن درجمع طلاب به اهمیت فضیلت علم از دیدگاه قرآن و معصومین اشاره کرد و گفت اهميت و عظمت مقام علم؛ در...

    امام جمعه بردسكن: تغيير و تحولات در سطح مديران بايد همراه با تكامل باشد

    حجت الاسلام علي اصغر اميني امام جمعه بردسكن درجلسه شوراي آموزش و پرورش  اين شهرستان   به تغيير و تحولات در سطح مديران اشاره كرد و گفت:  تغيير و تحولات اگر همراه با تكامل باشد آن  جامعه  متعالي مي شود...

    جايگاه عيد نوروز در اسلام

      عيد نوروز سرآغاز طراوت طبيعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضاي زندگي طبيعي انسان است. نوروز جشن بالندگي طبيعت، جشن آغازي دوباره و جشن ايرانيان كهن است. مورخان نوروز را جشن همگاني در فرهنگ ايران و بين النهرين و آيين نوروزي...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد