متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

    موضوع: اخبار, فرهنگی و هنری, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1397/10/03 - 07:50

    جمعه، 30آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلِيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سِیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیُّما بَقیَّةِ اللَّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلىٰ أَعْدَائِهِمْ اعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاء اللَّه. أوصيکم وَ نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتِنابِ مَعْصِیَته.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم.

    در ادامۀ مطالب و مباحث هفته‌های گذشته، در سومین هدیۀ رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص)، فرمودن که: «وَ مَحَبَةُ اهل البیتِ» اینکه انسان اهل‌بیت پیغمبر خدا را دوست داشته باشد. در بحث محبت، در هفتۀ گذشته مقدمه‌ای رو عرض کردم و این هفته به چند روایت می‌پردازم که دررابطه‌با دوست داشتن اهل‌بیت عصمت و طهارت و نقش دوستی اهل‌بیت در دین و ایمان انسان.

    امام‌سجاد(ع) می‌فرمایند: «مَن أحَبَّنا للّه أسكَنَهُ اللّه فی ظِلِّ ظَليل يَومَ القِيامَةِ» هر کسی که ما اهل‌بیت را برای خدا دوست داشته باشد، خداوند او را در روزی که هیچ سایه‌ای جز سایۀ لطف او نجات‌بخش نیست، در سایۀ لطف خودش او را ساکن می‌گرداند. «وَ مَن أحَبَّنا يُريدُ مُكافَأَتَنا كافَأَهُ اللّهُ عَنَّا الجَنَّةَ» و هر کسی که یک مرتبه پایین‌تر ما اهل‌بیت رو دوست داشته باشد و در عوضِ دوستی ما، از ما پاداشی رو خواسته باشد، به این‌چنین شخصی هم خداوند متعال به پاس دوستی ما اهل‌بیت که تقریباً به شرط مزد هم هست و از ما بهشت رو به پاداش دوستی خودش از خداوند می‌خواهد، خداوند او را در بهشت ساکن می‌گرداند. پس ما اهل‌بیت رو اگر برای خدا دوست بداریم، پاداشی فراتر از اونچه که به دیگران داده می‌شود، خداوند عنایت خواهد کرد و اگر اهل‌بیت رو به امید پاداش و جزا دوست داشته باشیم، بازهم خداوند متعال به پاس این پاداش ما، ما رو از بهشت خودش در آخرت بهره‌مند خواهد گرداند.

    «وَ مَن أحَبَّنا لِغَرَضِ دُنيا» ولی اگر کسی ما رو به‌خاطر دنیا دوست داشته باشد، چون به‌هرحال به قول معروف فعلاً معاش خودش رو هم توی دوستی اهل‌بیت می‌بیند، بعضی‌ها به این دلیل اهل‌بیت رو دوست دارن. خدا نکند که انسان جزو این گروه سوم قرار بگیره؛ ولی به‌هرحال محبت اهل‌بیت رو دارد برای چرخیدن چرخ دنیای خودش. امام‌سجاد(ع) می‌فرماین: «آتاهُ اللّهُ رِزقَهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ» حتی به همین چنین شخصی هم که اهل‌بیت رو دوست دارد؛ اما دوستی او نه برای خدا و نه برای پاداشی که از طرف اهل‌بیت به او برسد، بلکه برای همین متاع دنیا هست، خلاصه احترام می‌گذارن. مردم علاقه‌مند به اهل‌بیت هستند. هر کسی که خودش رو به‌نوعی به اهل‌بیت بچسباند هم مردم به او احترام می‌گذارن. خب این‌چنین شخصی هم حتی باز از لطف اهل‌بیت محروم نخواهد بود. از لطف پروردگار محروم نخواهد بود. به این‌چنین شخصی هم حتی امام‌سجاد(ع) می‌فرمایند: «رِزقَهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ» از جایی که گمان نمی‌برد، خدا به او روزی خواهد داد. اما این‌چنین شخصی دیگه در آخرت، بهشت و اون سایۀ لطف پروردگار و این‌ها محروم خواهد بود. لذا در این روایت شریف، امام‌سجاد(ع) موضوع محبت و دوستی اهل‌بیت رو که مطرح می‌کنند، سه درجه برای او قرار دادن: یکی کسانی که برای خدا، اهل‌بیت رو دوست دارن. یکی کسانی که اهل‌بیت رو دوست دارن، پاداش از اهل‌بیت طلب می‌کنن. گروه سوم کسانی که اهل‌بیت رو برای دنیای خودشون دوست دارن. همۀ این‌ها یک بهره‌ای بازهم از اهل‌بیت به‌خاطر این محبتشون می‌گیرن؛ اما عزیزان سعادت رو اون کسی خواهد داشت که در آخرت بهره‌مند بشه و اون کسانی هستند که اهل‌بیت رو برای خدا دوست داشته باشن. امیدواریم ان‌شاءالله ما جزو این گروه دستۀ اول باشیم و نهایتاً اگر خدایی‌نخواسته از اون گروه اول نتوانستیم باشیم، دیگه جزو گروه سوم نباشیم که اهل‌بیت رو هم برای دنیای خودمون دوست داشته باشیم که می‌خوایم فقط از این دنیا یک تمتعی و بهره‌ای خداوند بخواد به ما برساند.

    این روایت در اصل قضیۀ محبت اهل‌بیت من عرض کردم که این‌چنین اثراتی محبت اهل‌بیت دارد؛ هم برای آخرت انسان در صورتی که برای خدا، انسان دوست داشته باشد و حتی هم برای دنیای انسان اگر کسی خدایی‌نخواسته در اون حد نبود و فقط برای دنیا اهل‌بیت رو دوست داشت، بازهم بهره‌مند می‌شود و رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص)، فرمودن: «مَن أرادَه دُخول الجَنَّةِ بِغیر الحِسابٍ فَلیُحِبَّ أهل البیتی» هر کسی که دوست دارد خلاصه، اراده کرده، می‌خواد وارد بهشت بشود، بدون حساب و کتاب، بدون اینکه خداوند دیوان محاسباتی برای او باز کند و حسابرسی عمر او بخواد ازش خداوند بکِشد، دوست دارد که بدون حساب وارد بهشت بشود، پیامبر گرامی اسلام می‌فرماین: «فَلیُحِبَّ أهل البیتی» باید اهل‌بیت من را دوست داشته باشد. ما این سرمایۀ بزرگ محبت اهل‌بیت رو عزیزان داریم، قدرش رو بدانیم ان‌شاءالله و تلاش کنیم که بر این محبت و علاقه و دوستی ما روزبه‌روز نسبت‌به اهل‌بیت افزوده شود.

    در روایت دیگری رسول گرامی اسلام باز می‌فرمایند که: «فی الجَنَّةِ ثَلاثُ دَرَجات» در بهشت سه درجه هست، سه موقعیت و جایگاه خداوند قرار داده است و همچنین در جهنم هم «ثَلاثُ دَرَکات» در جهنم هم خداوند سه تا درک قرار داده است. سه منزل پَست قرار داده است. بعد نسبت‌به اون سه درجۀ عالی بهشت، رسول گرامی اسلام می‌فرمایند که: «فَأَعْلَى دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ» بالاترین اعلاء درجات بهشت برای کسی هست که «لِمَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ نَصَرَنَا بِلِسَانِهِ وَ يَدِهِ» برای کسی هست اون عالی‌ترین مقام بهشت که اهل‌بیت من را هم با قلبش دوست داشته باشد، هم با زبانش یاری کند و از دین اون‌ها و آیین اون‌ها دفاع کند با زبان خودش و تبلیغ و ترویج دین اهل‌بیت رو داشته باشد و هم با دست و قدرت خودش یاری کند اهل‌بیت مرا. اگر کسی با قلبش دوست داشته باشد، با زبانش این دوستی را ابراز کند و در راه مکتب اهل‌بیت تلاش کند، تبلیغ کند و با قدرت خودش هم از مکتب اهل‌بیت دفاع کند، می‌فرماین در بالاترین درجۀ بهشت خداوند جای او را قرار می‌دهد.

    «وَ فِی الدَّرَجَةِ الثَّانِيَةِ» و اما اگر کسی آمد با قلبش دوست داشت اهل‌بیت را و با زبان فقط اون‌ها رو یاری کرد و دفاع کرد، با قدرتش از دین خدا حمایت نکرد، حالا چه قدرت اقتصادی، گاهی دین خدا نیاز داره به اینکه انسان با پول خودش کمک کنه به دین، به توسعۀ دین، ترویج دین. این توسعۀ اماکن مذهبی، مدارس علمیه، مساجد، حسینیه‌ها، کل اونچه که متعلق به دین هست که شما مردم دارید با مال خودتون این‌ها رو سر پا کردید، این‌ها از مصادیقش هست، با مال خودتون. گاهی انسان قدرت، وجهۀ سیاسی دارد. موقعیتی در اجتماع دارد. از این قدرتش هم به نفع دین باز استفاده بکند. با زبانش، با قلبش دوست داشته باشد، با زبانش هم یاری بکند، می‌فرمایند این‌چنین شخصی در درجۀ دوم از بهشت قرار می‌گیرد؛ چون با توانایی خودش به نصرت دین خدا نرفته است.

    و اگر کسی تنها با قلب خودش دوست داشته باشد اهل‌بیت رو، دیگه با زبانش یاری نکرد، ترویج مکتب رو نداشت، به فکر توسعۀ دین از طریق تبلیغ نبود یا از طریق مال و ثروتش به فکر توسعۀ دین و گسترش دین نبود. این‌چنین شخصی که فقط با قلب خودش اهل‌بیت رو دوست دارد، حضرت می‌فرمایند در اون درجۀ سوم از بهشت قرار می‌گیرد. لذا این روایت هم باز دلالت می‌کند بر اینکه علاقه و محبت و دوستی اهل‌بیت در هر سطحی که در وجود انسان باشد، بازهم به درد انسان می‌خورد، حالا زهی سعادت اون‌هایی که علاوه‌بر دوستی قلبی‌ای که نسبت‌به اهل‌بیت دارن، با زبان خودشون هم به فکر ترویج مکتب و اهداف اهل‌بیت هستن و با قدرتی هم که خداوند به اون‌ها داده، بازهم به دفاع از دین اهل‌بیت می‌پردازد. این‌چنین اشخاصی در قلۀ سعادت قرار دارن در این دنیا و در آخرت هم از رفیع‌ترین درجات بهشت برخوردار هستن. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال به همۀ ما این توفیق رو عنایت کند که با قلبمون دوست داشته باشیم، با زبانمون تبلیغ و ترویج دین داشته باشیم و با قدرتی که خدا در عرصه‌های مختلف به انسان داده است، به فکر استفادۀ اون قدرت در راه تعالی دین باشیم.

    آخرین روایت رسول گرامی اسلام فرمودن: «مَنْ أَحَبَّ أَهْلَ بَيْتِی حُشِرَ مَعَنَا» هر کسی که اهل‌بیت منِ پیغمبر را دوست داشته باشد، خداوند متعال فردای قیامت به پاس این محبت و علاقۀ به اهل‌بیت، اون‌ها رو با ما محشور خواهد کرد. امیدواریم خداوند متعال در دنیا ما رو از محبت و دوستی اهل‌بیت بهره‌مند بگرداند و در آخرت هم با خاتم انبیاء و اهل‌بیت ما رو محشور بگرداند.- الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.»

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِاللَّه مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن وَ الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علیٍ وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علیٍ وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علیٍ وَ الحجة القائم المهدی صَلَواتُ اللّه عَلَیهِم أَجمَعین وَ اللَّعْنَهُ ‏عَلَىٰ أَعْدَائِهِمْ أَعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاءِ اللّه أوصيکم وَ أوصی نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتِنابِ مَعْصِیَته.

    اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.

    اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ اَنْصارِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ.

    در آغاز خطبۀ دوم هم مجدداً خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم.

    یکی‌دوسه مطلب خدمتتون به‌اختصار عرض می‌کنم. مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) در 27آذرماه در درس خارجشون خطاب به کسانی که خودشون رو برای رسیدن به ریاست به آب‌وآتش می‌زنن، روایتی و از قول رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبنعبدالله(ص)، نقل کردن که هشداری است برای همۀ مسئولین. در این روایت پیغمبر خدا می‌فرماین کسی که بر ده نفر امارت کند و ریاست کند، فردای قیامت او رو دست‌بسته وارد محشر می‌کنن. دستان او رو به گردنش می‌بندن و وارد اون صحرای محشر می‌شود در حضور اون خلقی که خداوند در اونجا قرار داده است. بعد آقا فرمودن اگر بر ده نفر کسی ریاست کند، این‌چنین حال‌وروزی دارد، خب شامل اکثر حتی ادارات ما هم می‌شود دیگه. رئیس یک اداره‌ای گاهی پنج نفر، شش نفر، ده نفر، خیلی از ادارات در مجموع به ده نفر نمی‌رسند. این ریاست‌ها اگر چنانچه با نگاه به آخرت نباشد، فردای قیامت سختی رو برای اون رئیس رقم خواهد زد. خیلی باید مواظب باشیم و اگر چنانچه بر اساس اون تکلیفی باشد و دین و آخرت باشد و انسان قبول مسئولیت بکند، هم در دنیا مردم از وجود او بهره‌مند می‌شن، هم در آخرت نفس راحتی خواهد کشید. بخشی از آثار و نتایج اینکه انسان با انگیزۀ الهی مسئولیت قبول کند و من عرض می‌کنم چند موردش رو.

    یکی اینکه اگر کسی واقعاً برای خدا مسئولیت قبول کرد، در اون مسئولیتی که قرار می‌گیرد، بنایش بر شایسته‌سالاری هست. هر کسی که شایستۀ کار باشد، اونجا قرارش می‌دن. بدون حب و بغض‌های شخصی یا حزبی و باندی و گروهی و سیاسی. کی شایستگی کار رو داره، همون رو قرار می‌دن. آیا الان در کشور ما اینچنین هست؟ کسانی که به مسئولیت می‌رسن، در اون حوزۀ کاری خودشون، وقتی که به دستشون کاری ساخته هست، واقعاً بناشون بر شایسته‌سالاری هست یا بر باند و گروه و حزب و رفیق و دوست و امثال این‌ها بازی کردن؟ شاهدیم بعضی وقت‌ها که افراد باصلاحیت رو فقط به‌دلیل اینکه با سیاست‌های یک مسئول بالادست سازگاری ندارد، به راحتی جابه‌جا می‌کنن، بر میدارن. این‌ها فکر آخرتشون باید باشن.

    دوم اینکه مشکلات جامعه سریع‌تر حل می‌شه. اگر کسی واقعاً در پُست و مقامی قرار گرفت و از خدا ترسید و به فکر عقبی و آخرت خودش باشد، این‌چنین شخصی مشکلات مردم رو سریع‌تر حل می‌کند. زودتر کار مردم رو توی اداره راه می‌ندازه. پشت میز نمی‌نشیند که مردم به سراغ او بیان. خودش رو برمی‌داره توی مردم میبره و یکی شاید از دلایل میز خدمت در نمازهای جمعه که بحمدالله در خیلی از شهرستان‌ها راه افتاده، امروز شاید انگیزش همین باشه که مسئولین بیان توی مردم. ما هم در این شهرستان شروع کردن از این هفته. حالا ادارۀ ثبت‌احوال که من تشکر میکنم از عزیزان. دو هفته هم قرار است که باز شهرداری محترم با کلیۀ معاونینشون بیان. اگر عزیزی در شهرداری مشکلی دارد که گاهی باید روی پیچ و خم‌های اداری اونجا گیر کنه، اینجا مستقیم با مسئولین بیان بشینن، مشکلشون رو مطرح کنن.

    سنت خوبی است. نشان‌دهندۀ این است که طرف واقعاً در این مسئولیتی که به‌عهده گرفته است، نگاه به آخرت دارد. به فکر دنیای خودش، استراحت خودش، رفاه خودش، جیب خودش و امثال این‌ها نیست.

    سومین اثری که اگر کسی برای خدا مسئولیت رو پذیرفت و نگاهش به آخرت بود، این است که دیگه مدیران در انجام وظیفۀ خودشون، در تمام سطوح، قصور و تقصیری نخواهند داشت؛ چون نگاهشون به آخرت هست. نگاهشون به خداست که همیشه با اون‌هاست. ناظر اعمال اون‌هاست. شاهد بر کار اون‌ها هست و فردای قیامت هم کار به دست اون خدا هست و خودش می‌خواد قضاوت کنه. اگر در جایی، خود قاضی شاهد کار باشد، کار اون متخلف سخت‌تر می‌شه دیگه. نمی‌تونه خلاصه با شاهد دروغ بره حرف خودش رو به کرسی بنشانه.

    چهارم اینکه امنیت کشور افزایش پیدا می‌کنه. وقتی مردم ببینن مسئولین به فکر گره‌گشایی از کار این‌ها هستن. همراه مردم هستن، خب در بحث امنیت کشور هم همراهی خواهند کرد. امروز به اعتراف خود عزیزانی که متولی امر امنیت هستن در کشور، از نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، نیروهای اطلاعاتی، این‌ها همه اذعان دارن و اعتراف می‌کنن به اینکه بدون همکاری مردم در موضوع امنیت، اون‌ها موفق نیستن. اگر ما بحمدالله در کشور با تلاش این عزیزان از یک امنیت پایداری برخوردار هستیم و امنیت مقبولی برخوردار هستیم، یک بخش اعظم آن اگر به‌عهدۀ اون عزیزان هست، بخش دیگر به‌عهدۀ مردم متدین هست که با اون‌ها همکاری می‌کنن. خب ضریب امنیت کشور بالا می‌ره. وقتی مسئولی با نگاه خدایی و اخروی به مسئولیت نگاه کند.

    پنجم اینکه خیلی از بداخلاقی‌های سیاسی و تخریب‌های شخصی کاهش پیدا می‌کنه. دیگه چون کار برای خداس. امام فرمودن اگر همۀ پیغمبران در یک جا جمع بشن، باهم اختلاف ندارن، برای خدا می‌خواستن کار کنن. حالا این پیغمبر بهتر کار می‌کنه، گر تو بهتر می‌زنی؛ بستان بزن. وقتی برای خدا کار هست، دیگه تخریب نمی‌یاد که بخوان باز همدیگر رو تخریب کنند.

    ششم اینکه هزینه‌های رقابت‌های سیاسی کاهش پیدا می‌کند. وقتی کار برای خدا باشه. ما الان در موقع انتخابات چقدر بریز و بپاش‌هایی داره اتفاق می‌افته. انتخاباتی رو پیش رو داریم، مجلس شورای اسلامی، یک سال دیگر، یک سال و خرده‌ای دیگر، بعد از این باز انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رسد. سال درمیان فعلاً در کشور ما انتخابات هست. شما نگاه کنین چقدر بریز و بپاش‌های مسرفانه‌ای توی این تبلیغات داره اتفاق می‌افته. این‌ها کاهش پیدا میکنه اگر کسی برای خدا باشه. در همون حد معقولش، خودش رو عرضه می‌کنه. مردم بهش رأی دادن، می‌گه مسئولیتمون سنگینتر شده، باید تلاش کنیم. اگر رأی ندادن، می‌گه خدا رو شکر یک مسئولیتی از روی دوشمون برداشته شد. ولی وقتی نگاه به دنیاست، نگاه به اینه که حزب و گروه باید روی کار باشن، نگاه به این است که باید خلاصه به عده‌ای رسیدگی بشه، عده‌ای بهره‌مند بشن از قِبَل رأی آوردن بنده، اون موقع شما ببینین چقدر ریخت‌وپاش‌هایی داره اتفاق می‌افتد.

    هفتم اینکه نگاه و توجه به شاخص‌های اسلامی در سپردن مناسب به افراد. این‌ها مدنظرشون هست. کی خلاصه تعهد داره، کی تخصص داره. اون رو می‌گذارن. نه اینکه کی با حزب ما بوده، کی با گروه ما بوده. کی به ما رأی داده. الان بعضی وقت‌ها این اتفاقات داره می‌افته، نه که در زمان فعلی ما. متأسفانه از اول انقلاب هر کسی که رأی آورد، به‌جز دورۀ ریاست‌جمهوری شهید رجایی و مقام معظم رهبری و یک بخش کوچکی از دورۀ ریاست‌جمهوری مرحوم آقای هاشمی، بقیه هر موقعی که رأی آوردن، عزل و نصب‌ها بر اساس معیارها و شاخص‌های اسلامی نبوده. بر اساس معیارهای سیاسی و حزبی و گروهی بوده متأسفانه. این‌ها اگر برای خدا باشد، این خوبی‌ها رو خواهد داشت و به همین میزان اگر خدایی‌نخواسته نگاه افراد در مسئولیت‌ها و پُست‌ها و ریاست‌ها مسائل دنیایی و حزبی و گروهی و جناحی باشد، به همان میزان جامعه متضرر می‌شه و اگر امروز ما در بعضی از قسمت‌ها متوجه این ضررها شدیم، به‌خاطر همینه که پُست و مقام‌ها اون‌طوری که افراد می‌باید برای خدا می‌پذیرفتن و برای خدا کار می‌کردن، اتفاق نیفتاده است.

    مطلب دوم اینه عزیزان که در جنگ نرم دشمن علیه کشور ما، از اول انقلاب و اوج آن در فتنۀ 88 و فتنه‌های بعد از فتنۀ 88 و اینکه مقام معظم رهبری هم فرمودن اگر دشمن در سال 97 خواب تابستان داغ رو برای کشور ما به گور برده و در آینده هم نخواهد رسید به اینکه بخوایم ما چهل‌سالگی انقلاب رو نبینیم، خودش قطعاً نخواهد دید این موضوع رو، این‌چنین دشمنی از طریق جنگ نرم، به‌دنبال چهار تا هدف هست. توجه باید داشته باشیم. به‌اختصار من عرض می‌کنم. اولین هدف دشمن از جنگ نرم، این است که تغییر باور در ما به وجود بیاره. باورهای ما مجموعه‌ای از اعتقادات ماست. ما نظاممون یک نظام دینی و مذهبی و اسلامی است. خیلی از مشارکت‌های سیاسی ما، چه در انتخاب‌هاش، چه در راهپیمایی‌ها، چه در مناسبت‌ها، مبنای دین و قرآن داره که داریم شرکت می‌کنیم. دشمن تلاشش اینه، این باور ما رو تغییر بده به شکل‌های مختلف. من بد نیست که نمونه برای شما بیارم از فتنۀ 88 و بعد از آن که چه کارهایی کردن برای اینکه این موضوع اتفاق بیفته.

    دوم بعد از تغییر باورها، تغییر افکار ما و اندیشه‌های ما رو تهدید می‌کنن. هدفشون که فکر ما و اندیشۀ ما رو درگیر کنن با مسائلی که نقش اصلی رو در زنگی ما، چه زندگی شخصی‌مون، چه زندگی سیاسی‌مون، چه زندگی ملی و کشوری‌مون نقش اصلی رو نداشته باشه. فکر ما رو درگیر این‌ها بکنن. یعنی در افکار ما یک تغییری به وجود بیارن که ما همیشه به‌دنبال مسائل فرعی فکرمون مشغول بشه. کارهای اصلی رو دنبالش نریم. فراوان اتفاق می‌افته. من اگر مثال بزنم، شاید امروز انگشت اشارۀ خیلی‌ها به‌سمت شخصی یا حزب و گروهی بره، من معذورم در اینجا برای اینکه بخوام بیشتر از این مطلب رو توضیح بدم. دشمن به فکر اینه در جنگ نرم، تغییر در افکار ما به وجود بیاره. باید خیلی به‌گوش باشیم از این جهت.

    سومین هدف دشمن، بعد از تغییر در باورها و تغییر در افکار، تغییر رفتاری ما هست. به یک شکل رفتار ما رو عوض بکند. رفتار سیاسی ما رو عوض بکنه. چون می‌دونید که رفتار انسان، اون بروز عینی افکار و باورهاش هست. این رو می‌خواد عوض بکنه. به شکل‌های مختلفی تلاشش اینه. ما باور سیاسی و اعتقادی‌مون این است که آمریکا شیطان بزرگ است. به فرمودۀ حضرت امام و دشمنی او با کشور ما و ملت ما، بر اساس این است که ملت ما متدین به اسلام واقعی و ناب محمدی(ص) است. لذا رفتار ما، رفتار متقابل با این‌چنین دشمنی است که با دین و اعتقادات ما مخالف است. می‌خوان این رفتار ما رو عوض بکنن.

    چهارمین هدف دشمن از جنگ نرم که از ابتدای انقلاب همراه با جنگ نظامی و جنگ اقتصادی داشتن و در فتنۀ 88 به اوج خودش رسید، تغییر در ساختار هست. ساختار سیاسی نظام کشور ما رو تغییر بدن. این هم هدف چهارمشون هست و شاید بتوان گفت که سه عنوان قبلی، تغییر در باورها و تغییر در افکار و تغییر در رفتار، مقدمۀ تغییر در ساختار سیاسی کشور هست. لذا مشاور امنیت ملی آمریکا در اوج قدرت دوم خردادی‌ها، خوب دقت کنن عزیزان، وقتی که دیگه بر عریکۀ قدرت نشسته بودن دوم خردادی‌ها، ما اصلاح‌طلب‌هامون رو دوم خردادی‌ها خیلی افراطی بودن. اصلاح‌طلب‌های امروزمون رو ما همه رو نمی‌گیم دوم خردادی، بعضی‌هاشون. اون افراطی‌هاشون شاید، چرا. لذا طرح مباحثی همچون تسامح و تساهل توسط دولت وقت ایران در دستور کارشون بود، این آقای مشاور امنیت ملی آمریکا، ببینید سخن از تغییر سیاسی ساختاری در ایران می‌زند. بعد این‌چنین بیان می‌کند، عزیزان دقت کنند. می‌گه که ما باید شیش‌لول‌های خود را به‌سمت رهبری نشانه برویم که ارادۀ ما را در صحرای طبس دفن کرد. خوب دقت کنید. وقتی که این‌ها تغییر ساختار رو در نظام دنبال میکنند، در رأس هرم ساختار قدرت در جمهوری اسلامی رهبری است، ولی‌فقیه است و آن ولی‌فقیه است که امام فرمودن: «ولایتش همچون ولایت رسول الله است.» و فرمودن: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشورتان آسیب نرسد.» این‌ها چون می‌خوان به کشور آسیب برسانند، باید رهبری رو هدف قرار بدن. این حرف مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره‌ای که دوم خردادی‌ها حاکم بودند.

    بعد ادامه می‌دهد و امیدوارانه از شرایط حاضر در اون زمان، سخن می‌گوید و اقدامات انجام شده را مقدمه‌ای برای تغییر حکومت می‌داند. تعریف می‌کنه، تمجید می‌کنه، تغییراتی که در زمان دولت اصلاحات اتفاق افتاد، اون‌ها رو بزرگ می‌کند و تمجید می‌کند. بعد می‌گه این‌ها مقدمۀ تغییر حکومت ایران هست. امروز دشمنان همون خط رو دارن دنبال می‌کنن. خب در اون زمان چه اتفاقاتی افتاد؟ با شعار آزادی آمدن به صحنه، بدون تعریف آزادی و بدون تهدید آزادی؛ یعنی حدومرزش رو تعیین نکردن. چه اتفاقاتی افتاد؟ امروز هم بر همون اساس دشمنان دارن کار میکنن و هدفشون هم مشخص هست که چی هست؛ لذا ما باید در این موضوع اهداف دشمن رو شناسایی بکنیم در این مقطعی که قرار گرفتیم. مقام معظم رهبری از فتنۀ دشمن و توطئۀ دشمن در سال 97 نام بردن. فرمودن یک وقت غافل نشیم، بگیم خب دشمن که کاری نکرد. دیگه لابد کاری هم انجام نخواهد داد. این‌ها ممکن است در سال 98 برنامه‌شون رو بخوان اجرا بکنن. اونچه که این توطئه‌های دشمن رو خنثی خواهد کرد، هشیاری ملت ایران هست. اگر خدایی‌نخواسته ما گرفتار غفلت یا خواب‌زدگی شدیم، دشمن به اهداف خودش خواهد رسید. رهبری حتی اگر امام معصوم باشد، مگر در زمان امام‌علی(ع) این اتفاق‌ها نیفتاد؟ مگر در زمان امام‌حسین(ع) چه اتفاقاتی افتاد؟ در زمان امام‌مجتبی(ع) چه اتفاقاتی افتاد؟ مگر ائمۀ معصوم(ع) راهی غیر از یکدیگر داشتن؟ ما که در زیارتشون می‌گیم: «کُلُهُم نورٌ واحِد» این‌ها که نور واحد بودن. پس موفقیت اون‌ها در گرو هوشیاری و بصیرت مردم هست. امروز هم امام‌زمان(ع) اگر ما توقع داریم ان‌شاءالله بیان به دادمون برسن عزیزان، ما باید هوشیاری و بصیرت خودمون رو داشته باشیم.

    دوسه تا هم تذکر دارم من. یکی خب به‌هرحال تبریک عرض می‌کنیم به عزیزانی که در راهداری، در زمستان‌های سرد، ان‌شاءالله امیدواریم امسال زمستان بابرکتی داشته باشیم، برف و باران داشته باشیم، این برف و بارانی که برای همۀ ماها رحمت خداس، به‌هرحال زحمت این عزیزان رو بیشتر می‌کند. این هفتۀ راهداری و حمل‌ونقل رو به این عزیزان تبریک عرض می‌کنیم، براشون آرزوی موفقیت و سلامتی. بیش از هزار کیلومتر در شهرستان متلی اون این عزیزان هستن که تعدادشون هم بیست نفر هست. این بیست نفر باید بیش از هزار کیلومتر رو در مجموعۀ شهرستان پوشش بدن، راه‌های اصلی و فرعی رو در زمستان و تابستان مراقبت کنن. حقیقتاً هم به این عزیزان باید خداقوت گفت. هم براشون آرزوی موفقیت و سلامتی داشت و ان‌شاءالله امیدواریم که خانواده‌های این عزیزان هم ان‌شاءالله خداوند بر عزت و توفیقشون بیفزاید.

    تذکر دیگر و تبریک دیگر رو به عزیزانمون در آموزش‌وپرورش داریم که هفتۀ گرامی‌داشت قرآن، عترت و نماز هست که حقیقتاً در آموزش‌وپرورش برای نماز، برای قرآن، بحمدالله امروز حداکثر هم وقت رو عزیزان ما می‌گذارن و هم سرمایه رو در این راه به کار گرفتن. دیگه امروز مردم وقتی بچه‌هاشون رو به مدرسه می‌فرستن، دغدغۀ آسیبی ندارن. خب این از برکات این نظام و معلمین خوب، دلسوزان ما، دبیران ما هست. مجموعۀ آموزش‌وپرورش ما یک مجموعۀ مذهبی، دینی و متدینی هست که جای هم تشکر دارد و هم شکرگذاری به درگاه پروردگار.

    آخرین تذکرم نسبت‌به موضوعی است که اهالی محترم شهرستان ما توجه داشته باشن. بعضی از حرکتهای خزنده و منافق‌گونه‌ای و به‌نوعی می‌شه گفت که هرزه‌گَردی هستن که در قالب‌های مختلف توی این شهرستان متدین دارن حرکاتی رو انجام میدن که به‌نوعی می‌شه گفت توهین به افکار عمومی مردم متدین شهرستان هست. من به طور سربسته این هفته عرض می‌کنم. امیدواریم خود آقایون بگیرن مطلب رو. ببینید مقام معظم رهبری در دانشگاهها که پایگاه علم هست، وقتی که رواج پیدا کرد بعضی از اردوهای مختلط دختر و پسر، مقام معظم رهبری فرمودن این کار غلط است. در دانشگاه که انگیزۀ اونها قطعاً مسائل علمی است بعضی وقت‌ها که می‌رن؛ ولی آقا فرمودن این نفس اردوی مختلط غلط است. وقتی در دانشگاه این حرف رو آقا بزنند، آیا کسانی که از اول به انگیزۀ کار دیگری حرکت میکنن، بحث علم اصلاً مطرح نیست، بحث نمی‌دونم زیارت قبور شهدا مطرح نیست. اونها رو توجیه برای کار زشت خودشون قرار می‌دن. اینکه به زیارت شهیدی در یک روستای دورافتاده رفته باشند و در اونجا سر مزار شهید عکس بگیرن، این روپوشی برای کثافت‌کاری‌هاشون می‌خوان قرار بدن. با عناوین مختلف، ما با ریاست محترم آموزش‌وپرورش صحبت کردیم. مدارسی رو در اختیار این‌ها قرار بدن. مختلط کارهایی رو انجام ندن توی انظار عمومی و فضای باز. گوش نکردن. بعضی‌هاشون گفته بودن نه؛ مدرسه‌ها کوچک هست. اونجا نمی‌شه جولان داد! افکار عمومی مردم متدین شهرستان بردسکن این حرکت‌ها را نمی‌پذیرد. بعضی از آقایون که مسئولیت دارن توی این قسمت‌ها، می‌گن پدر ما آدم متدینی است. ما دست پدر شما رو می‌بوسیم. تو چی؟! چرا راه پدرت رو نمی‌ری؟ چرا فرزند ناخلف می‌شی برای پدر متدین، اون پدر متدین رو خون‌جگر می‌کنی؟ من این هفته سربسته گفتم. اگر نیاز باشد، بازش هم خواهم کرد؛ ولی امیدواریم ان‌شاءالله از طریق‌های دیگری بهشون تذکر داده بشه و این‌چنین حوادثی توی این شهر اتفاق نیفته.

    خدایا ما را یک‌آن به خودمون وامگذار.- الهی آمین.

    کسانی که به دین و مملکت ما خالصانه، مجدانه خدمت می‌کنند، تأیید فرما.- الهی آمین.

    کسانی که منافقانه خیانت می‌کنن، رسوا و ذلیل فرما.- الهی آمین.

    عاقبت امور همۀ ما ختم‌به‌خیر بگردان.- الهی آمین.

    بر طول عمر و عزت و سلامتی رهبر عزیزمون بیفزای.- الهی آمین.

    خدمتگذاران صدیق نظام رو بر توفیقات و تأییداتشون بیفزای.- الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.» صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه، 23آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر ...

    جمعه، 23آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    متن خطبه های نماز جمعه، 16آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر ...

    جمعه، 16آذر1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی. سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    متن خطبه های نماز جمعه تاریخ18-8-97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام ج ...

    جمعه، ۱۸آبان1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی. سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد