متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

    موضوع: اخبار, فرهنگی و هنری, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1397/10/09 - 08:09

    جمعه، 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

    سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلِيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سِیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیُّما بَقیَّةِ اللَّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلىٰ أَعْدَائِهِمْ اعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاء اللَّه. أوصيکم وَ نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتِنابِ مَعْصِیَته.

    خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم.

    در ادامۀ مطالب و مباحث هفته‌های گذشته که در سفر آخرت رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص)، فرمودن هدایایی رو باید شما آماده بکنید و یکی از کسانی که ما باید هدیۀ ایشان رو ان‌شاءالله تحصیل کنیم در این دنیا، با اعمال خودمون، رسول گرامی اسلام هستن که فرمودن چهار تا هدیه حضرت می‌خوان. اول دوست‌داشتن اون حضرت؛ دوم اقتداء به سنت اون حضرت و سوم دوست‎داشتن اهل‌بیت اون حضرت. دو هفته‌ای مطالبی مختصر دررابطه‌با محبت اهل‌بیت عرض کردم. در این هفته به بعضی از آثار این دوستی اهل‌بیت می‌پردازم که بعضی از موارد اون رو به اجمال عرض می‌کنم. دوستی اهل‌بیت عصمت و طهارت هم آثار دنیوی بر آن مترتب است که در روایات ما تصریح شده است و هم آثار اخروی دارد که بازهم در روایات به اون‌ها مفصل پرداخته شده است.

    از آثار دنیوی محبت اهل‌بیت اولین اون رو ما در روایات داریم که اگر کسی در دل خودش علاقه‌مندی و دوستی اهل‌بیت رو احساس کرد، خدا رو بر نعمت پدر و مادر خوب خودش شاکر باشد. بر دامن پاک مادر خودش، خدا رو سپاسگزار باشد. به‌عبارت‌دیگر، دوستی اهل‌بیت در دل انسان، دلیل بر طیب و پاکی مُولِد انسان هست. بر طیب و پاکی ولادت انسان هست. لذا پیامبر گرامی اسلام فرمودن: «يا عَلِیُّ مَن أَحَبَّنی وَ أَحَبَّکَ وَ أَحَبَّ الأَئِمَّةَ مِن وُلدِک فَلیَحمَدِ اللَّهَ عَلی طیبِ مُولِدِه» علی جان کسی که مرا دوست داشته باشد و تو را دوست داشته باشد و اهل‌بیت من از فرزندان تو را دوست داشته باشد، خدا را حمد و سپاس بگوید به‌خاطر آن طیب مولد خودش، پاکی دامن مادر خودش. «فَإِنَّهُ لا یُحِبُّنا إِلّا مَن طابَت وِلادَتُه» چون کسی ما رو دوست ندارد؛ مگر اینکه دامن پدر و مادرش پاک باشد. «وَ لا یُبغِضُنا إِلّا مَن خَبُثَت وِلادَتُه» و کسی ما رو دشمن نخواهد داشت؛ مگر اینکه مولد او خبیث باشد و ناپاک باشد. دامن آلودۀ مادر باعث می‌شود که فرزند بغض اهل‌بیت رو داشته باشد؛ لذا ما که محبت اهل‌بیت رو در دل‌هامون داریم، باید از خداوند تشکر کنیم، از پدر و مادرمون به‌خاطر پاکی دامنشون تشکر کنیم و خدا رو بر این موضوع و بر این موهبت سپاسگزار باشیم.

    در روایت دیگری رسول گرامی اسلام فرمودن: «يا عَلِیُّ لاَ يُحِبُّکَ إِلاَّ مَنْ طَابَتْ وِلاَدَتُهُ وَ لاَ يُبْغِضُکَ إِلاَّ مَنْ خَبُثَتْ وِلاَدَتُهُ» باصراحت فرمودن علی جان، کسی شما رو دوست نخواهد داشت؛ مگر اینکه مولد او پاک باشد و کسی شمای علی رو دشمن نخواهد داشت؛ مگر اینکه خبث مولد داشته باشد. لذا این روایات و نظیر این روایات ما فراوان در بین احادیثمون داریم از رسول گرامی اسلام، ائمه اطهار که بر اولین اثر دنیوی محبت اهل بیت همین موضوع رو ذکر کردن. دومین اثر دنیوی حب اهل‌بیت این است که دل انسان مؤمن پاک است. دل کسی که محب اهل‌بیت رو دارد، از شرک و گناهانی که مربوط به دل انسان هست، پاکیزه می‌شود به برکت این محبت اهل‌بیت. دراین‌باره هم روایات فراوانی داریم که من بعضی از اون‌ها رو عرض می‌کنم خدمت شما.

    امام‌باقر(ع) فرمودن: «لَا يُحِبُّنا عَبْدٌ وَ يَتَوَلّانا حَتَّى يُطَهِّرَ اللَّهُ قَلْبَهُ» کسی ما رو دوست نخواهد داشت و ولایت ما رو نخواهد پذیرفت؛ مگر اینکه خداوند قلب او را پاکیزه بگرداند. «وَ لَا يُطَهِّرُ اللَّهُ قَلْبَ عَبْدٍ حَتَّى يُسَلِّمَ لَنا» و خداوند متعال دل کسی را پاکیزه نمی‌گرداند از گناه شرک، از آلودگی‌های مربوط به قلب، تا اینکه تسلیم امر ما باشد. «وَ يَكُونَ سِلْماً لَنا» و با مایِ اهل‌بیت سرِ سازش داشته باشد. ناسازگار با اهل‌بیت نباشد. بعد فرمودن که: «فَإِذَا كانَ سِلْماً لَنا تُسَلَّمَهُ اللَّهُ مِنْ شَدِيدِ الْحِسابِ» وقتی‌که با ما اهل‌بیت سازش داشت، تسلیم امر ما اهل‌بیت بود، خداوند متعال او را از شدائد حساب حفظ می‌کند. یعنی در روز قیامت و اون عرصۀ سخت حساب‌کِشی و حسابرسی الهی، خداوند او را محافظت خواهد کرد. «وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيامَةِ الْأَكْبَرِ» و خداوند از اون اضطراب‌ها و نگرانی‌های روز قیامت بزرگ، او را محفوظ خواهد داشت. این دومین اثری که در دنیا خداوند بر محبت اهل‌بیت مترتب ساخته است که دل انسان‎های عاشق اهل‌بیت رو خداوند پاکیزه می‌گرداند و بعد از آنکه دل انسان پاک شد، تسلیم امر اهل‌بیت می‌شود و خداوند هم او را در آخرت از موارد و مواهب خودش بهره‌مند می‌گرداند.

    سومین اثر دنیوی محبت اهل‌بیت این است که دلِ محب اهل‌بیت رو خداوند آرامش می‎دهد. از یک سکینه و وقاری برخوردار می‌شود. مصداق اصلی اون «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» قرار می‌گیرد؛ لذا علی(ع) می‌فرمایند که: «أَن رَسُولَ اَللَّهِ صَلَی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلهِ وَ سَلَم لَمّا نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» علی(ع) می‌فرماین رسول گرامی اسلام وقتی‌که این آیۀ شریفه نازل شد که «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» «قالَ ذَلِکَ مَنْ أَحَبَّ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ أَحَبَّ أَهْلَ بَيْتِی صَادِقاً غَيْرَ كَاذِبٍ وَ أَحَبَّ الْمُؤْمِنینَ شاهِداً وَ غائِباً أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ یَتَحابُّون» خیلی روایت جالبی است.

    علی(ع) می‌فرماین رسول گرامی اسلام وقتی‌که این آیۀ شریفه نازل شد که «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» یعنی آگاه باشید که تنها به یاد خداست که دل‌ها آرامش پیدا می‌کند، فرمودن که این آیه مصداقش کسی هست که این ذکر خدا که باعث آرامش دل می‌شود، کسی هست که «أَحَبَّ اَللَّهَ» خدا را دوست داشته باشد و رسول خدا را دوست داشته باشد و اهل‌بیت منِ پیغمبر را «صَادِقاً غَيْرَ كَاذِبٍ» از روی صدق و راستی اهل‌بیت مرا دوست داشته باشد. در ادعای دوستی، دروغ نگفته باشد. راست‌گو باشد. این ادعا حقیقتاً در وجود او محقق باشد. این‌چنین شخصی را خداوند دلش را آرام قرار می‌دهد. آرامش واقعی تو این‌چنین دلی است که سرشار از محبت اهل‌بیت عصمت و طهارت باشد و بعد فرمودن: «وَ أَحَبَّ الْمُؤْمِنینَ شاهِداً وَ غائِباً» و کسی که انسان‌های باایمان را دوست داشته باشد؛ چه آن انسان‌های باایمان شاهد باشن، حاضر باشن؛ چه غایب باشن؛ لذا مؤمنین علاوه‌بر محبت اهل‌بیت که در دل‌هاشون هست، همۀ انسان‌های باایمان را دوست دارن؛ چه انسان‌های باایمانی که معاصر با اون‌ها هستن و معاشر با اون‌ها هستن؛ چه انسا‌ن‌های باایمانی که غایب باشن. انسان مؤمن این‌چنین است. خدا دل او را با وسیلۀ دوستی اهل‌بیت و مؤمنین آرام قرار می‌دهد. اطمینان به دل او می‌دهد؛ لذا فرمودن که چه شاهد باشن اون مؤمنین و چه غایب، بعد فرمودن: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ یَتَحابُّون» توجه داشته باشید که مؤمنین یکدیگر را با یاد خدا دوست دارن؛ یعنی آنچه که محور علاقه‌مندی مؤمنین به یکدیگر هست، یاد خداست، دوستی خداست و خداوند متعال حاکم بر دل‌های اون‌هاست، همدیگر رو دوست دارن. مسائل مادی نیست. دنیا باعث دوستی مؤمنین از یکدیگر نیست؛ لذا این دوستی‌ای که بر اساس یاد خدا و خداوند متعال هست، تا پای جان هم انسان‌های مؤمن از یکدیگر دفاع می‌کنن. مصداق أکمل مؤمنین اهل‌بیت عصمت و طهارت هستن؛ لذا ما می‌بینیم شیعیان اهل‌بیت جان خودشون رو هم در راه دوستی اهل‌بیت فدا می‌کنن و به این جان‌فدایی و جان‌نثاری برای اهل‌بیت افتخار می‌کنن و در نزد دیگر شیعیان هم کسانی که موفق به این موضوع می‌شون، عزیز هستن؛ لذا این سه موضوع و سه مورد از آثار دنیوی محبت اهل‌بیت که اول طیب مولد هست، دوم پاکی دل و سوم آرامش دل. تا موارد دیگری که فراوان داریم. بعضی از اون‌ها رو ان‌شاءالله اگر زنده بودیم، در هفته‌های آینده خواهم گفت.

    خدایا، دل‎های ما رو نسبت‌به اهل‌بیت پرمحبت و عاشق و واله بگردان.- الهی آمین.

    محبت اهل‌بیت رو در دل‌های ما روزبه‎روز بیشتر قرار بده.- الهی آمین.

    موانع دوستی اهل‌بیت رو از دل‌های ما برطرف بگردان.- الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.»

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِاللَّه مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن وَ الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علیٍ وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علیٍ وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علیٍ وَ الحجة القائم المهدی صَلَواتُ اللّه عَلَیهِم أَجمَعین وَ اللَّعْنَهُ ‏عَلَىٰ أَعْدَائِهِمْ أَعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاءِ اللّه.

    اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.

    اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ اَنْصارِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ أوصيکم وَ أوصی نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّهوَ طاعَتِهِ.

    در خطبۀ دوم مجدداً خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و ترس از خدا در همۀ عرصه‌ها سفارش می‌کنم. در حوزه و عرصۀ فکر و اندیشه از خدا بترسیم. فکر خودمون رو مدیریت کنیم. در حوزۀ گفتار و سخن از خدا بترسیم. سخن خودمون رو بر مبنای تقوا قرار بدیم و در حوزۀ اعمال و رفتارمون هم از خدا بترسیم. رفتار صالحان رو داشته باشیم و انسان‌های باتقوا را، چراکه خداوند باصراحت در قرآن فرموده است: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» خداوند کارهای خوب را تنها از انسان‌های باتقوا می‌پذیرد؛ لذا این‌قدر اهمیت دارد که در خطبه‌های نماز جمعه، حتماً باید تذکر به تقوا، هم برای گوینده و هم شنونده، داده شود. خطبۀ بدون سفارش به تقوا پذیرفته نیست؛ لذا تأکید بر این مطلب شده. توجه به این مطلب داشته باشیم که کارهای خودمون رو ان‌شاءالله همراه با تقوا و ترس از خدا انجام بدیم.

    خب مناسبت‌هایی رو ما پیش روی داریم که قبل از هر چیز، لازم است من عرض تسلیت داشته باشم مصیبت‌هایی که وارد شد در کشور ما و در شهرستان ما. مصیبت‌های کشوری مثل رحلت عالم مجاهد، حضرت آیت‌الله شاهرودی(ره) و همچنین در صحنۀ تصادفی که پیش آمد، ده نفر از دانشجویان عزیز ما در اون حادثۀ اتوبوس که پیش آمد، ده نفر از دانشجویان عزیز ما به رحمت خدا رفتن. این‌ها چیزهایی است که قلوب ملت ایران رو حقیقتاً سوزاند. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال بر درجات عزیزانی که رفتن، بیفزاید و در مصیبت‌هایی که توی حوادث پیش می‌یاد، اونچه که باعث این اتفاقات می‎شود، مسئولین رو به فکر ببرد و پیشگیری کنند که این‌چنین حوادث تلخی به وجود نیاد.

    خب حضرت آیت‌الله شاهرودی هفتاد سال عمر بابرکتشون سه برادرشون رو در راه خدا دادن و به شهادت رسیدن. افتخار برادری سه شهید رو دارن. در کارنامۀ این بزرگوار افتخار شاگردی و همراهی با آیت‌الله شهید صدر رو ما شاهد هستیم. به اقرار همۀ عزیزانی که با این بزرگوار حشرونشر داشتن، انسانی کم‌حرف و پرکار و انسانی بی‌ادعاست حتی در حوزۀ فقه و فقاهت که عرصۀ استدلال و جولان و خلاصه هَل مُن مُبارِز طلبیدن هست برای اثبات مباحث فقهی، حتی در اون جاها هم نوشته‌اند که این بزرگوار اهل مجادله و مطرح‌کردن خودشون نبودن. این‌چنین شخصیتی که حقیقتاً در جمهوری اسلامی توی این چهل سال یار و همراه امام(ره)، مقام معظم رهبری و انقلاب بودن. حتی در دوره‌ای که ریاست نداشتن هم، از حمایت از انقلاب و اطاعت از امام و رهبری دست‌بردار نبودن. امیدواریم خداوند روح این عالم جلیل‌القدر رو با شهدای کربلا و با اجداد طاهرینشون محشور بگرداند.

    خب، در این شهرستان هم ما شاهد بودیم یکی از عزیزانی که جاشون در نمازهای جماعت سه وعدۀ این شهرستان، صبح و ظهر و عصر و مغرب و اعشاء، توی مسجد بودن، جاشون قطعاً خالی است. اهل نماز جمعه بودن. عضو ستاد نماز جمعه بودن و حقیقتاً چهره و وجود بابرکتی برای شهرستان ما بودن، برای مؤمنین ما بودن، مرحوم حاج‌آقای پورعباس (ره) که مردم هم به پاس قدرشناسی از انسان‌های باایمان و عالمان دینی، دیروز در همین مکان شریف سنگ‌تمام گذاشتن. هفت سال هست که بنده در این شهرستان هستم. مراسمات مختلفی رو ما داشتیم، دیروز بی‌نظیر بود توی شهرستان که در این مکان برگزار شد، به‌خاطر اینکه ما بدونیم عزیزان اونچه که مردم در دل‌هاشون ارادت دارن به اون، بحث ایمان هست و کارهای مؤمنانه. ایشان در بازار بودن، به‌معنای واقعی به نظر من «الکاسِبُ حَبیبِ اللّه» و تمام شئونات بازار رو رعایت کردن. حق کسی رو پایمال نکردن. فرازونشیب‌های زیادی توی زندگیشون بود، این‌ها رو به‌هرحال پشت سر گذروندن؛ ولی حق کسی رو ضایع نکردن. امیدواریم خداوند ان‌شاءالله ایشان رو هم با اولیاء خودش محشور بگرداند.

    خب مناسبت‌های دیگری هم ما داریم که نیاز به تذکر هست. 7دی‌ماه مثل همین امروز، سالروز شهادت شهید بزرگواری است که دو جملۀ او در تاریخ مانده است. شهید غفاری که در سال 53 زیر شکنجۀ ستمگران ستم‌شاهی به شهادت رسید. جملۀ اول وقتی‌که ساواک با شکنجه از او می‌پرسد که: «نظرت نسبت‎به آیت‌الله خمینی چیست؟» باصراحت می‌گوید که: «من فکر می‌کنم تنها کسی که می‌تواند ایران را نجات دهد، آیت‌الله خمینی است.» زیر شکنجۀ دشمن و درحقیقت این جملۀ شجاعانه و قهرمانانۀ او، استبداد شاهی رو درش لرزه‌ای ایجاد کرد که خمینی این‌چنین افرادی دارد. جملۀ دیگر ایشان این بود که فرمودن که: «دشمن خمینی کافر است.» این هم خیلی جملۀ پرمعنایی است و در زمانی که گفته شده، حقیقتاً می‌توان گفت کم‌نظیر یا بی‌نظیر هست. اقرار به حق، اعتراف به حق در این زمینه کار هرکسی نبود. زیر شکنجۀ دشمن، تحت نگاه خیلی از چهره‌هایی که شاید نمی‌پسندیدن این حرف‌ها رو زدن، کار دشواری بود و این شهید عزیز و بزرگوار این جمله را گفت و در تاریخ ماند. امیدواریم خداوند ایشان را هم با اجداد طاهرینشون و اولیاء خودش محشور بگرداند.

    در 7دی‌ماه، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی رو در کشور ما داریم که شهرستان با گزارشی که دادن عزیزان، از نمرۀ خوبی برخوردار هست. ما در شهرستان در همین سال جاری، عزیزان فرمودن که 160 نفر رو جذب کردن که در سه مرحلۀ سوادآموزی و دورۀ انتقال و دورۀ تکمیلی این عزیزان مشغول به تحصیل هستن و عزیزان آموزش‌دهندۀ این‌ها هم 76نفر هستن که آموزش می‌دن. می‌دونید که کار سختی است انسان یک کسی را که سواد ندارد، بخوان بهش تفهیم کنن این مطلب رو، پذیرش این موضوع برای افراد سخت هست. باز آوردن اون‌ها در سن غیرمدرسه‌ای کار سخت‌تری است که این‌ها رو با یک زبان هنرمندانه‌ای باید پای کلاس درس و مدرسه بیارن و ما شاهدیم که امروز بعضی از چهره‎‌های این نظام از همین کلاس‌های نهضت سوادآموزی که شروع کردن، تحصیلات تکمیلی و عالیه رو پیمودن، امروز در این کشور مسئولیت دارن. بسیار کار بابرکتی به دست مبارک حضرت امام انجام شد. در همون آغازین روزهای پیروزی انقلاب که توجه امام رو به مسائل و مباحث فرهنگی و آگاهی مردم می‌رساند. امیدواریم ان‌شاءالله این عزیزان هم موفق و مؤید باشن.

    اما مطلب دیگری که در این ایام لازم هست به اون پرداخته بشود، 9دی‌ماه هست که ما پیش روی داریم، روز یکشنبه در همین مکان هم ان‌شاءالله مجلس مفصلی خواهد بود و سخنران مهمان هم داریم. عزیزان حتماً شرکت کنند. بسیجیان عزیز، همۀ اصناف و گروه‎ها، علاقه‌مندان به انقلاب شرکت خواهند کرد و ان‌شاءالله استفاده خواهیم کرد؛ اما دربارۀ چیستی و ماهیت فتنۀ 88 دو نظریه وجود دارد: یک نظریه این است که به‎هرحال فتنۀ 88 یک برنامه‎ریزی نبوده از قبل، همین‌جوری اتفاق افتاد. خلاصه اختلافات سیاسی انتخاباتی باعث شد این شکل بگیرد؛ اما عده‌ای دیگر نظرشون این است که نه، این یک پروژه‌ای است و بوده از سال‌های قبل، مخصوصاً مقام معظم رهبری با صراحت فرمودن که: «من در همین فتنۀ 88 به بعضی از دوستان قرائن و شواهد را نشان دادم.» حداقل ده‌پانزده سال قبل از آن، برنامه‌ریزی وجود داشته برای این موضوع. بعد از رحلت امام برنامه‎ریزی وجود داشت. اغلب آقا می‌فرمایند، یادتان هست، شاید بعضی‌ها هم فراموش کرده باشن در اون قضیۀ فتنۀ 78 که درحقیقت فاز اول فتنۀ 88 بود، آقا می‌فرماین این سال 88 تکمیل‌شدۀ اون فتنۀ 78 بود. یعنی ده سال باز مجدداً این‌ها کار کردن یک وضعیتی رو به وجود بیارن که نظام جمهوری اسلامی رو ساقط کنن. اما اونچه که مهم هست عزیزان،ا ما مقام معظم رهبری فرمودند: «فتنه‌ها تمام نشده.» شاید در سال‌های آینده فتنه‌های پیچیده‌تری دشمنان طراحی کرده باشند. ما اگر چنانچه به علل حوادث بپردازیم و با آگاهی از علل حوادث برنامه‌ها رو مطالعه داشته باشیم، می‌تواند کمک کند که جلوی این حوادث گرفته بشود. بسترهای شکل‌گیری فتنۀ 88 رو من در دوسه بخش مختصر عرض می‌کنم. مطالب در باب فتنۀ 88 و بعد از آن، اون حرکت عاشورایی مردم در 9دی و خاموش کردن این فتنه، خیلی مطلب هست؛ ولی به‌اندازۀ خطبه که وسعمون هست، من می‌پردازم.

    ببینید حوادث مهم تاریخی، فتنه‌ها دفعتاً شکل نمی‌گیره. این‌ها یک بسترهایی به وجود می‌یاد که این فتنه‌ها و این حوادث اتفاق بیفتد. در موضوع فتنۀ 88 هم ما شاهد همین مسائل هستیم. در داخل و خارج باید به مقطع فعالیت اصلاحات در دهۀ 70 مردم بیشتر توجه کنند. بسترهای داخلی این فتنه در سال‌های دهۀ 70 رو بیشتر باید بهش توجه داشته باشن. یکی در زمینۀ فکری، یکی اقتصادی و یکی سیاسی. خوب توجه داشته باشین. به اجمال عرض می‌کنم. اما زمینۀ فکری شکل‌گیری این فتنه‌ها، از این قرار بود که یک حلقۀ فکری در ماهنامۀ کیان و روزنامۀ سلام اون زمان شکل گرفته بود که این‎ها داشتن مدیریت می‌کردن افکار رو و برنامه‎ریزی می‌کردن برای فتنۀ بزرگ.

    دوم راه‌اندازی، به این‌ها دقت کنیم عزیزان، مطالعات جهت توسعۀ سیاسی در معاونت سیاسی مرکز مطالعات ریاست‌جمهوری توسط حجاریان در سال‌های 70 تا 76 بود. این‌ها بسترساز این فتنه بوده که خود این‎ها توضیحات زیادی رو می‌خواد. من به اختصار عرض می‌کنم. خود بحمدالله عزیزان همه اهل مطالعه و تحقیق هستن.

    سوم اعزام 2هزار و 500 دانشجو بورسیه‌ای، یعنی با هزینۀ این کشور به کشورهای غربی که آغازگری اندیشۀ تجدیدنظرطلبانه نسبت‌به ارزش‌های انقلاب بود. خود این‌ها وقتی‌که رفتند و اونجا تحصیل کردن، دشمن هم قطعاً روی اون‎ها کار کرده بود، برگشتن، این‌ها با اندیشۀ تجدیدنظرطلبانه نسبت‌به ارزش‌های دینی ما اینجا به سخنرانی پرداختن و زمینه رو از نظر فکری فراهم کردن برای فتنۀ 88.و اما زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی، شما ببینید هشدارهای مقام معظم رهبری نسبت‌به جنگ نرم، نسبت‌به تهاجم فرهنگی دشمن، نسبت‌به به شبیخون فرهنگی دشمن، در اواخر دهۀ 60 آقا این تذکرات رو شروع کردن به گفتن؛ یعنی از اون زمان این خطر احساس می‌شد که سکان‌دار این انقلاب و ناخدای کَشتی این انقلاب، هشدارها رو می‌دادن؛ ولی دریغ از کسانی که می‌خواستن هشدارها رو جدی بگیرن و این کار رو نکردن؛ لذا حضور جریان‌های غرب‌زده و نفوذی در جامعه و رسانه‌ها که مقدسات رو زیر سؤال بردن، خوب دقت کنید، همین حجاریان، سعید حجاریان که بعداً ترور شد و الان هم هست، بازهم داره قلم‌زنی می‌کند در زمینۀ نفاق و توطئه علیه نظام، همین شخص در اون زمان مقاله‌ای نوشت به اینکه «خون به خون شستن محال است محال» و در اون مقالۀ خودش آمد عاشورا را که درحقیقت موتور محرکۀ جامعۀ شیعه هست و جامعۀ شیعه رو عاشورا می‌خواد تقویت کند و برساند به جامعۀ مهدوی، رساند به اینکه یک خشونت قبیله‌ای بوده که پیغمبر خدا اون‌ها رو کشته و اون‌ها هم آمدن فرزندانش رو کشتن! این خبیث این‌چنین حرف‌ها رو توی اون مقاله‎اش زد. امروز هم داره توی همین کشور باز قلم می‌زند و مطلب می‌نویسه. ببینید رأفت جمهوری اسلامی رو به این‌چنین اشخاصی ما شاهد هستیم.اما زمینۀ اقتصادی مسئلۀ فتنۀ 88 در اون زمان شکل‌گیری توسعۀ اقتصادی بر مبنای تفکر لیبرالی و سیاست تعدیل اقتصادی که موجب شد خیلی از عزیزانی که در دوران دفاع مقدس بزرگ شده بودن، با این تعدیل اقتصادی و این تفکر لیبرالی، از آن روحیۀ بسیجی بودن خودشون و با سختی‌ها زندگی کردن خودشون و از دنیا به‌نوعی می‌توان گفت گریزان بودنشون، روی بیارن یک‌مرتبه به‌سمت ظواهر دنیا و اشرافی‌گری و زمینه‌ای شد برای اینکه هر کسی به‌دنبال منافع خودش حرکت بکند و بخواد وضعیت خودش رو بهتر کنه. از متن جامعه غفلت کردن. به فکر زراندوزی خودشون در سایۀ قدرت و ریاست افتادن. این هم یکی از زمینه‌های اقتصادی این موضوع.

    اما از لحاظ سیاسی، شروع رقابت‎های سیاسی در جریان‎های سیاسی کشور ما، چه چپ، چه راست؛ اصولگرا، اصلاح‌طلب؛ این‌ها حرکت‎هایی اتفاق افتاد که کسب و حفظ قدرت را بر ارزش‌ها اولویت دادن متأسفانه. این هم یکی از چیزهایی شد که زمینۀ سیاسی فتنۀ 88 به وجود بیاد.و بسترهای خارجی هم توی این مسئله به کمک آمد و اون‌ها هم باعث شد که این موضوعات سرعت بگیره و جامعیت و کامل‌تر بشه که یکی از اون‌ها تشکیل اختلافات داخلی در به تحریک دشمن خارجی به‌خصوص استکبار جهانی این اختلافات رو تشدید کردن، از خارج هم نشئت می‎گرفت و فشار بیرونی و دامن‌زدن به شکاف داخلی شد و دوم ارتباط‌گیری برخی از عناصر داخلی و ترغیب دشمن به حمایت از برخی جریانات درون نظام. این‌ها هم باعث بسترسازی درحقیقت برای فتنۀ 88 از قِبَل خارجی‌ها شد. سوم تجربۀ نظام سلطه در به‌راه‌انداختن انقلاب‌های رنگی در سطح منطقه. یا ایران رو هم با همون جا مقایسه کردن؛ لذا شما شاهد انقلاب‌های رنگی در اون زمان در شوروی سابق بودید که به همین خاطر هم تجزیه شد و در ایران هم از رنگ سبز خواستن استفاده بکنن، این انقلاب رنگی، رنگ سبز بی‎ارتباط با خارج نبود که خب بحمدالله در کشور ما به‌خاطر بصیرت مردم و رفتار حکیمانۀ مقام معظم رهبری، این توطئۀ اون‎ها خنثی شد و در این رابطه فراوان مطلب هست که من به همین مقدار بسنده می‌کنم و قطعاً در جریان فتنۀ 88 گروه‌ها و جریان‎های مؤثر در فتنه رو هم ما باید بشناسیم.

    اجمالاً عرض می‌کنم سه گروه در فتنۀ 88 نقش بازی کردن: اول فتنه‌گران خارجی به سرکردگی و سرسپردگی آمریکای جنایتکار؛ دوم فتنه‌گران داخلی که به‌علت منافع سیاسی یا حب‌وبغض‌های درونی‌شون بر اساس آگاهی به کف خیابان آمدن و سوم مفتونین؛ یعنی کسانی که فریب خورده بودن، با فتنه‌گران همراه نبودن؛ اما فضای تبلیغاتی کشور، فضای مجازی اون روز و تبلیغاتی دشمن به‌گونه‌ای بود که این‎ها تحت‌تأثیر قرار گرفتن و این‌ها هم به صحنه آمدن؛ لذا این‌ها عواملی شد که فتنۀ 88 به وجود بیاد و اون‌قدر به کشور ما آسیب رسوندن. امروز اگر حتی ما شاهدیم عزیزان که بعضی از سختگیری‌ها بر این کشور از ناحیۀ دشمن می‌شود و بعضی از تشرها و اولتیماتوم‌هایی که اون‌ها می‌دهند، بر اساس مبنای همون ضربه‌ای است که در فتنۀ 88 از درون عده‌ای به نظام زدن و اگر نبود رأفت اسلامی و اگر نبود اون سیاست مقام معظم رهبری بر جذب حداکثری و دفع حداقلی، می‌باید بعضی از چهره‌هایی که امروز ادعا می‌کنن در حبس‌اند که به نظر من در قصر هستند اون‎ها، نه اینکه در حبس باشند! همه‌شون رو دارن در بهترین مکان‌ها پذیرایی می‌کنن، ازشون محافظت می‌کنن؛ وإلا این ملت انقلابی اون‌ها رو به کیفر اعمالشون می‌رساندن. این‌ها رو دارن تر و خشک می‌کنن. همون‌ها که امروز دارن شعار می‌دن که چه شد و چه شد، همین‌ها خلاصه می‌توانستند ضربه‌ای رو که زدن در سال 88، اون ضربه رو نزنن و ما شاهد مشکلاتی در امروز نباشیم و متأسفانه نه به فرامین مقام معظم رهبری گوش کردن، نه با ملت همراهی کردن، فقط بر اون طبلی که گرفته بودن، کوبیدن که کوبندۀ او و هدایت‌کنندۀ او هم دشمنان خارجی بودن. خب ما کشور رو می‌بینیم به چه مرحله‌ای رسوندن. خیلی از این‌ها دستاورد اون جنایتی است که این‌ها در اون زمان مرتکبت شده بودن.

    امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال بصیرت و آگاهی به همۀ ما عنایت بفرماید و با شناسایی علل فتنۀ 88، باعث بشیم که این‌چنین اقداماتی در این کشور دوباره اتفاق نیفتد و مسئولین به جای اینکه به فکر خاموش‌کردن شعله‌های فتنه باشند، به فکر خدمت بیشتر به این ملت باشن و مسئولین باید مواظب حرف‌زدن‌های خودشون باشن. دشمن رو امیدوار نکنن. فتنه‌گران رو امیدوار نکنن که متأسفانه بعضی وقت‌ها امید دشمن از حرف‌های مسئولین سرچشمه می‌گیرد. کارها و اقدامات دشمن از تفکرات بعضی از داخلی‌ها نشئت می‌گیرد. خدایا، به عزت امام‌زمان(ع) قسم‎ات می‌دهیم کشور ما، ملت ما، رهبر ما عزیزتر بگردان.- الهی آمین.

    دشمنان این ملت و این مکتب و این رهبر رو ذلیل‌تر بگردان.- الهی آمین.

    امروز شاهد ذلت بعضی از دشمنان هستیم. رئیس‌جمهور آمریکا مانند دزدی به کشور عراق می‌یاد، بعد اعلام می‌کند ما رو راه ندادن، از ما پذیرایی نکردن. تقاضای دیدار با رئیس‌جمهور عراق را می‌کند، بهش اجازه نمی‌دن. تنها به چند دقیقه تلفنی پاسخش رو می‌دن و این ذلت دشمن به‌خاطر اون وحدت و اقتدار ملت ایران و رهبری‌های حکیمانۀ مقام معظم رهبری است. خدایا، دشمنان این ملت رو ذلیل‌تر بگردان.- الهی آمین.

    اقدامات اون‎ها را خنثی بگردان.- الهی آمین.

    بر توفیقات این کشور و ملت و دین و ایمان و رهبری ما بیش‌ازپیش بیفزای.- الهی آمین.

    طول عمر به رهبر عزیز ما عنایت بفرما.- الهی آمین.

    به ما توفیق خدمت به دین و مؤمنین مرحمت بفرما.- الهی آمین.

    أعوذ بِاللَّه مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.» صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    مقام معظم رهبری فرمودند: «فتنه‌ها تمام نشده.» شاید در سال‌های آینده فتنه‌های پیچیده‌تری دشمنان طراحی کرده باشند

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     

    متن خطبه های نماز جمعه 7دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی

     


    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه م ...

    جمعه، 30آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی. سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    متن خطبه های نماز جمعه، 23آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر ...

    جمعه، 23آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    متن خطبه های نماز جمعه، 16آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر ...

    جمعه، 16آذر1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی. سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد