متن خطبه های نمازجمعه، 21دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    موضوع: اخبار, فرهنگی و هنری, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1397/10/23 - 08:06

    سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلِيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سِیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیُّما بَقیَّةِ اللَّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلىٰ أَعْدَائِهِمْ اعداءِ اللَّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاء اللَّه. أوصيکم وَ أوصی نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتِنابِ مَعْصِیَته.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم.

    در ادامۀ مطالب هفته‌های گذشته در خطبۀ اول، در هدایای سفر آخرت به هدیۀ رسول گرامی اسلام رسیدیم که فرمودن هدیۀ پیامبر گرامی اسلام هم چهار چیز است: اول دوستی آن حضرت و دوم اقتداء به سنت آن حضرت و روش آن حضرت و سوم دوستی اهل‌بیت پیغمبر خدا. در این موضوع یکی‌دو هفته مطالبی رو عرض کردیم. آثار دنیوی مترتب بر محبت اهل‌بیت رو از لسان روایات بعضاً بیان می‌کردیم. پنجمین اثر دنیوی ولایت اهل‌بیت، فرمودن که کامل شدن دین انسان است. هر چقدر ما از طریق انجام کارهای خوب دین خودمون رو ذره‌ذره تکمیل بکنیم، آخرین سنگ بنای تکمیل شدن دین، محبت اهل‌بیت است. در آیۀ شریفۀ قرآن هم گفته شده و در روایات هم داریم؛ لذا پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص)، فرمودن: «حُبُّ الَاهل ‌بیتی وَ ذُرِّیَّتِی إسْتِکْمَالُ الدِّین» محبت و علاقه‌مندی و دوستی اهل‌بیت من و ذریۀ من، باعث کامل شدن دین انسان است. هر چقدر انسان نسبت‌به اهل‌بیت در قلب خودش دوستی بیشتری را احساس کرد، نسبت‌به دین خودش بداند که کامل‌تر هست و نمرۀ بیشتری را در دین می‌گیرد.

    در روایت دیگری پیامبر گرامی اسلام فرمودن: «فَضْلُ عَشِيرَتِی وَ أَهْلِ بَيْتِی وَ ذُرِّيَّتِی كَفَضْلِاَلْماءِ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ» برتری من و اهل‌بیت من نسبت‌به دیگران، همانند برتری آب هست بر دیگر موجودات. همان طوری که «بِالْماءِ يَبْقَى كُلُّ شَیْءٍ» به‌وسیلۀ آب همۀ موجودات به حیات خودشان ادامه می‌دهند، «كَما قَالَ رَبی تَبارَکَ وَ تَعالی» همان طوری که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که «وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلِّ شَیْءٍ حَیٍّ» همان طوری که خداوند فرموده است در قرآن که به‌وسیلۀ آب همۀ موجودات صاحب حیات و زندگانی به حیات خودشون ادامه می‌دهند، ایمان انسان‌ها هم به‌وسیلۀ محبت اهل‌بیت استمرار پیدا می‌کند و تکمیل می‌شود و لذا فرمودن: «وَ مَحَبَّةُ الَاهل ‌بیتی وَ عَشیرَتی وَ ذُرِّیَّتِییَستَکمِلُ الدِّین» لذا دوستی و علاقه و محبت اهل‌بیت من، باعث می‌شه دین انسان کامل بشه. هر چقدر ما بتوانیم با مطالعۀ بیشتر و به یقین رسیدن در اصول دینمان و تکمیل و تقویت اصول دین با اعمال صالح و تلاش کنیم، کوشش کنیم، نقش محبت اهل‌بیت تکمیل‌کنندۀ این زنجیرۀ نورانی استدلال‌های عقلی و اعتقادات قلبی است برای تکمیل شدن ایمان ما. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال و منان به همۀ ما توفیق بده نسبت‌به تکمیل دین خودمون، با ارادت به اهل‌بیت و دوستی اهل‌بیت، موفق شویم و ان‌شاءالله از دین کامل برخوردار شویم نسبت‌به کسانی‌ که دین دارن؛ اما دین ناقصی دارن. قطعاً آنچه که در آخرت دست انسان رو خواهد گرفت، اون دین کامل هست. دین ناقص باید در آخرت تکمیل بشه. اگر ایمان داشته باشیم توحید و نبوت و امامت و معاد ما و عدل ما هم کامل باشد، ولی نسبت‌به اهل‌بیت خدایی‌نخواسته یکسری کم‌محبتی‌هایی داشته باشیم، در آخرت برای انسان کلاس گذاشته می‌شه و اون دورۀ کلاس، دورۀ سختی است در عالم برزخ بعضی‌ها تکمیل می‌کنند. وقتی خمیرمایه‌اش در وجودشون هست، در دورۀ برزخ اون‌ها تکمیل می‌کنن. بعضی‌ها در دورۀ برزخ نمی‌توانند کلاس محبت اهل‌بیت رو تکمیل کنن، به قیامت می‌افته و حساب انسان با کرام‌الکاتبین هست. کار مشکلی است. لذا توی این دنیا، توی این فرصتی که خداوند به همۀ ما داده است و از قِبَل حضور ما و وجود ما در این نقطۀ نورانی عالم به نام ایران اسلامی که مردم آن ارادتمند به اهل‌بیت عصمت و طهارت هستن و اکثریت قریب به اتفاق آن شیعۀ علی‌بن‌ابیطالب(ع) هستن، ان‌شاءالله از این عمرمون و از این فرصتمون استفاده بکنیم برای تقویت و کامل‌کردن این زنجیرۀ نورانی ایمان خودمون، یعنی محبت اهل‌بیت عصمت و طهارت و آثار دنیوی دیگری هم مترتب هست که من در هفتۀ آینده به بعضی دیگر از آن‌ها خواهم پرداخت.خدایا، به‌حق امام‌زمان(ع) قسم‌ات می‌دهیم توفیق داشتن محبت واقعی نسبت‌به اهل‌بیت رو به همۀ ما عنایت بفرما.- الهی آمین. دوستی اهل‌بیت رو با اعمال صالح ما در قلب ما تقویت بفرما.- الهی آمین.

    فرج آقا و مولایمان امام‌زمان رو هرچه سریع‌تر محقق بفرما.- الهی آمین. باران رحمتت را بر ما نازل کردی، تو را سپاسگزاریم. بیش‌ازپیش باران رحمتت را بر ما موجوداتی که نیاز به حیات و زندگی دارند برای خودشون، نازل بفرما.- الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.»

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِاللَّه مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن وَ الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علیٍ وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علیٍ وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علیٍ وَ الحجة القائم المهدی صَلَواتُ اللّه عَلَیهِم أَجمَعین وَ اللَّعْنَهُ ‏عَلَىٰ أَعْدَائِهِمْ أَعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاءِ اللّه.

    اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.

    اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ اَنْصارِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ. أوصيکم وَ أوصی نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّه.مجدداً در خطبۀ دوم خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. تقوا عنوانی است که کارهای خیر ما رو باعث قبولی‌اش می‌شه که خداوند در قرآن باصراحت فرموده است: «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ». امیدواریم ان‌شاءالله همۀ ما ایمان خودمون رو همراه کنیم با تقوای الهی.مناسبت‌هایی است که نیاز به تذکر دارد، اجمالاً عرض می‌کنم. شنبه، 22دی‌ماه، 5جمادی‌الاول مثل فردا، سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب کبری(س) است که به همین مناسبت هم نام‌گذاری شده به نام روز «پرستار». عرض تبریک داریم این روز رو به عموم ارادتمندان به عقیلۀ بنی‌هاشم، زینب کبری(س)، به‌خصوص برادران و خواهران پرستارمون که این روز به نام این عزیزان نام‌گذاری شده است.زینب کبری(س) الگوی ماندگار ایثار، بصیرت، حیا، عفت و معرفت و عبادت است و در همسرداری و تربیت فرزند هم الگوی ماندگاری است. اگر چنانچه ما در اهل مطالعۀ در زندگی این بزرگوار باشیم، برای زن و مرد در زندگی این بزرگوار باشیم، برای زن و مرد ما الگوهای خوبی در این وجود نازنین، خداوند متعال قرار داده است و لذا آنچه که مسلم هست، از ابراز ارادت ما به اهل‌بیت، توقع اون رو دارن و شایسته هست که ما بروز بدیم، اقتداء عملی است به این بزرگواران. فقط این نباشه که بر زبانمون جاری بسازیم، ابراز کنیم ارادت خودمون رو؛ ولی در عمل فاصله داشته باشیم. به‌خصوص بحث زینب کبری(س) و حضرت زهرا(س) به‌دلیل اینکه با خواهران اسلامی ما از لحاظ جنسیت مشابهت دارند، خواهران بیشتر باید در موضوع حجاب، عفاف، عصمت و پاکی خودشون به این وجود نازنین اقتدا کنن.

    دوشنبه 24دی‌ماه سالروز انتصاب و تعیین مقام معظم رهبری است به امامت جمعۀ تهران توسط حضرت امام در سال 58 که باز وجود این بزرگوار برای ائمۀ جمعه الگویی است که باید همۀ ما تلاش کنیم نمازهای جمعه رو به‌عنوان امام‌جمعه حداقل تأسی به این بزرگوار داشته باشیم. دستمون اگر از تأسی به اهل‌بیت، ائمه معصومین(ع)، رسول گرامی اسلام کوتاه هست، این الگو جلوی چشم ما در عصر ما و زمان ما قرار گرفته است برای ائمۀ جمعه و خطبه‌های قراء، خطبه‌های پرمحتوا و نمازهای با خضوع و خشوع، از خداوند متعال می‌خواهیم که به ما هم این توفیق رو عنایت کند ذره‌ای حداقل مشابهت با این وجود در خودمون بتونیم ایجاد بکنیم.خب شاهد بودیم که خطبۀ ایشون در سال 88 درحقیقت بساط فتنه رو جمع کرد. تأثیرگذاری نمازهای جمعه رو ما معیار و ملاکش رو خطبه‌های مقام معظم رهبری اگر بگیریم، شاهدیم در خیلی از جاها، چه در مشکلاتی که برای کشور پیش آمده در گره‌گشایی از مشکلات و چه در قلع و قمع فتنه‌هایی که فتنه‌گران خواستن به وجود بیارن، الگویی است برای همۀ کشور ما و ائمۀ جمعۀ ما. از خداوند می‌خواهیم این وجود رو برای کشور ما و دین ما و انقلاب ما از جمیع آسیب‌ها ان‌شاءالله حفظ بفرماید.مناسبت دیگری که هست، چهارشنبه 26دی‌ماه روز فرار شاه هست در سال 58 که خب پایانی است بر حکومت طاغوت بر ایران اسلامی. این رو هم ما در هفتۀ پیش‌روی به فال نیک می‌گیریم که این‌چنین روزی رو داریم. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال همان طوری که این طاغوت بزرگ رو در این کشور محو و نابود کرد به دست توانمند این مردم و با شعارهای برگرفتۀ از آموزه‌های دینی، طوایف کوچک‌تر را هم که امروز بعضاً در بعضی از جاها ظلم می‌کنن به مردم در داخل کشور، اون‌ها رو هم ان‌شاءالله قلع و قمع کند و به‌خصوص شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار رو هم به کیفر اعمال خودش و ظلم خودش ان‌شاءالله برساند و او را از صفحۀ روزگار محو گرداند.پنجشنبه 27دی‌ماه شهادت جمعی از فدائیان اسلام است؛ ازجمله شهید عزیز و بزرگوار نواب صفوی که خب عزیزان می‌دانند که اولین گروهی بودن که در اندیشۀ آن‌ها تشکیل حکومت اسلامی بود؛ یعنی می‌توانیم بگیم به‌عنوان اولین شهدای راه تشکیل حکومت اسلامی از این عزیزان نام برد. امیدواریم خداوند روح این عزیزان رو هم با شهدای کربلا محشور بگرداند و به ما هم توفیق ادامۀ راه این عزیز رو عنایت فرماید.این‌ها مناسبت‌هایی بود، اجمالی از مناسبت‌ها که نیاز بود تذکر داده بشه؛ اما من سه مطلب دیگه می‌خوام عرض کنم خدمت شما نمازگزاران عزیز به اختصار: یکی اینکه به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مردم قم، علما و مردم که به مناسبت قیام 19‌دی‌ماه سال 56 مشرف شدن محضر مقام معظم رهبری، چند نکته رو من از فرمایشات آقا استخراج کردم، خدمتتون عرض می‌کنم، توجه داشته باشیم بهش. اول اینکه عزیزان قم سرچشمۀ اصلی انقلاب هست. این توی فرمایشات مقام معظم رهبری بود. توجه به این مطلب داشته باشیم. اذهان ما را از این موضوع منحرف نکنند معاندین و دشمنان. سرچشمۀ انقلاب اسلامی ما قم بوده است. سرچشمۀ معارف دینی ما هم قم هست. فیضیه هست و لذا نسبت‌به قم روایاتی داریم ازجمله فرمودن: «خانۀ اهل‌بیت قم هست.» «عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ» اگر دشمنان موفق بشن این سرچشمۀ انقلاب رو تغییر بدن، جای دیگری ببرن، انحراف در انقلاب به وجود می‌یاد.دوم اینکه حوزۀ علمیۀ قم یک پشتوانۀ قوی و بزرگ معنوی حرکت مردم هست. لذا یادمون نره که ما با هدایت‌های چه مرکزی و چه آموزه‌هایی به صحنه آمدیم اول انقلاب در راهپیمایی‌ها شرکت کردیم. این مردم به پشتوانۀ معنوی قم به صحنه آمدن. اون‌هایی که غیر از قم، با اشاره و پشتوانۀ غیر قم به صحنه آمدن، کم‌کم با عنوان‌های مختلف از مردم جدا شدن. به‌عنوان توده‌ای، به‌عنوان خلاصه خلق و به‌عنوان امثال این‌ها جدا شدن و امروز مقابل همین ملت متدین قرار گرفتن و سوم اینکه فرمودن قم شهر انقلاب، مرکز انقلاب و مادر انقلاب هست. این رو باید بهش توجه داشته باشیم. دشمنان هم این‌ها رو فهمیدن؛ لذا هجمۀ سنگینی رو علیه قم به راه انداختن.نکتۀ چهارم، تلاش دشمن برای کم‌رنگ کردن وجه و روحیۀ انقلابی مردم قم؛ چون این مرکز انقلاب، عرض کردیم مادر انقلاب هست، دشمن تلاش می‌کند این روحیۀ انقلابی رو از مردم قم بگیرد. خود مردم قم باید بیشتر به این توجه داشته باشن. علمای قم باید بیشتر به این موضوع توجه داشته باشن.نکتۀ پنجمی که در فرمایشات مقام معظم رهبری بود، بیان این بود که ضعف در دستگاه تحلیل و تحلیل سیاسی دشمن که مشهود هست؛ یعنی دشمن با کارهایی که انجام می‌دهد، علی‌رغم اینکه بعضی‌ها متأسفانه در داخل می‌خوان تحلیل سیاسی دشمن رو قوی نشان بدن و جوری او رو در این موضوع هم به‌عنوان ابرقدرت معرفی بکنن، ما می‌بینم تحلیل‌های دشمن نه از امروز که از اول انقلاب هم بلکه قبل از آن در سال 56 هم دیگه تحلیل‌هایی بوده که حتی پاسخ‌گوی ده روز آینده‌شون هم نبوده. مثال می‌زنن مقام معظم رهبری چند نمونه رو. یکی اینکه آقا فرمودن در 10دی‌ماه سال 56 رئیس‌جمهور آمریکا با اطلاعاتی که شاه به او داده بود، از ایران به‌عنوان جزیرۀ ثبات و آرامش خودشون نام بردن. توی 10دی‌ماه سال 56. در 19دی‌ماه، یعنی کمتر از 10 روز، اون انقلاب، اون شورش، اون قیام در قم اتفاق افتاد. این یعنی چی؟ یعنی که تحلیل سیاسی دشمن دیگه 10 روز آیندۀ خودش رو هم جواب نمی‌ده. نمی‌تونن 10 روز آینده رو حتی پیش‌بینی کنن و تحلیل کنن. کجا این دشمن زبون می‎تواند برای 10 سال، 20 سال آیندۀ کشور ما برنامه‎ریزی بکند؟ کجا تحلیل‌های او می‌تواند 10سال 20 سال آینده رو پیشگویی کند که عده‌ای متأسفانه تحت‌تأثیر و ارعاب دشمن قرار بگیرن؟ آقا فرمودن این‌ها دیگه امروز در تحلیل سیاسی‌شون نسبت‌به ایران خیلی ضعیف شدن.دومین نمونۀ اینکه در اوایل انقلاب این‌ها وعده می‌دادن به خودشون و به هم‌پیمانانشون که این انقلاب ایران پنج‌شش ماه بیشتر دوام نمی‌یاره. سرنگون می‌شه. امروز 40 سال از انقلاب می‌گذره. به حول قوۀ الهی روزبه‎روز هم بر قدرتش افزوده می‌شود علی‌رغم همۀ سنگ‌اندازی‌های دشمنان. خب این تحلیل دشمن کجا رفت، اون‌هایی که دَم از تحلیل‌های کذایی کارشناسان سیاسی جنایتکاران و غرب می‎زنن؟ این نمونۀ دوم. تحلیل این‌ها خیلی تحلیل عمیقی نیست.سوم اینکه همین اخیر اعلام کردن، مقام معظم رهبری فرمودن که گفته بودن ما جشن 2019 میلادی رو جشن‌های کریسمس رو در تهران خواهیم گرفت. خب شما شاهد هستید که چندین روز گذشت از اون موقع، اون‌هایی که این خواب‌ها رو می‌دیدن، به گور رسیدن و آرزوی رسیدنشون به ایران رو به گور بردن، دنباله‌های اون‌ها هم همین طور. قطعاً به آرزوشون نخواهند رسید. این‌ها نمونه‌هایی از ضعف تحلیل سیاسی دشمن و نکتۀ دیگری که در فرمایشاتشان مقام معظم رهبری داشتن که بعضی‌ها هم در داخل گاهی می‌گفتن. می‌گفتن این رئیس‌جمهور دیوانۀ آمریکا، آقا فرمودن نه. این دیوانه نیست. احمق درجۀ یک هست! خب وقتی ما می‌گیم احمق درجۀ یک، ما رو به یاد اونچه که در روایات داریم، می‌اندازد که امام(ع) فرمودن: «ما خدا رو شاکریم که دشمنان ما رو از احمق‌ها قرار داده است.» و این نکته‌ای است که قابل‌تأمل هست در فرمایشات مقام معظم رهبری. کسانی که اهل تأمل‌اند، اهل دقت‌اند، اهل تحقیق‌اند، روی این نکته باید برن تحقیق کند، تحلیل کنن و ان‌شاءالله مطالبی گیرشون خواهد آمد. خب این فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت‌به قم رو ما توجه داشته باشیم که خدایی‌نخواسته اذهان ما رو نسبت‎به این موضوع و اهمیت قم منحرف نکنند، به‌خصوص خود اهالی قم، علمای قم بهش توجه بیشتری داشته باشند. نکتۀ دیگری که من می‌خوام عرض کنم، مطلب دومم اینه که عزیزان انقلاب اسلامی در این 40 سال، چند حقیقت رو برای همۀ ما آشکار کرده است: برای مردم ما، برای مسئولین ما. به اجمال عرض می‌کنم. جای بحث درش فراوان هست. هرکدام از این موارد خودش یک خطبه‌ای رو می‎طلبد که انسان گفت‌وگو بکند؛ ولی به اجمال عرض می‌کنم. بحمدالله امروز مردم ما از لحاظ آگاهی و بینش، در سطح بالایی هستن. خودشون می‌توانند تحقیق کنن، تفحص کنن، جست‎وجو کنن، حتی تحلیل کنن مسائل رو. اولین حقیقتی که این 40 سال بر ما آشکار کرد، این است که راهبرد «ما می‌توانیم» تنها راهبرد عبور از مشکلات کشور هست. لذا کسانی که این راهبرد رو نپذیرفتن یا اعتقاد بهش ندارن یا چیز دیگری فکر می‌کنن و خیال می‌کنن این مردم نمی‌توانن، این جوان‌ها نمی‌توانن و بعضی‌هاشون هم اعلام کرده بودن ما در حد آبگوشت بزباش می‌توانیم! خب این‌ها به درد مدیریت در این نظام نمی‌خورن. این راهبرد «ما می‌توانیم» کشور رو از همۀ مشکلات عبور داده است. اعتمادبه‌نفس به جوان‌های ما و مردم ما داده است. لذا هر کسی توی این کشور مسئولیتی می‌پذیرد، باید به این نکته اعتقاد راسخ داشته باشد که این مردم، این کشور، این ظرفیت رو دارد و می‌تواند بر مشکلات و دشمن خودش پیروز بشه. این راهبرد اول. این حقیقتی است که در این 40 سال به دست آمده. دوم روحیۀ انقلابی، رمز پیشرفت کشور هست؛ لذا اگر کسی روحیۀ انقلابی نداشته باشد، روحیۀ ارتجاعی داشته باشد، روحیۀ ایستایی داشته باشد، چون بعضی‌های انقلابی که نیستن، پسرفت می‌کنن، ارتجاع؛ بعضی‌ها نه، انقلابی نیستن، درجا می‌زنن. این دو گروه اگر در جایی در مدیریت قرار بگیرن، کشور رو متوقف خواهند کرد و بعضاً کشور رو به عقب برخواهند گردوند. این حقیقت این 40 سال این را بر ما آشکار کرد که روحیۀ انقلابی تنها رمز پیشرفت این کشور هست. سوم اعتماد به جوانان و نتایج پرثمر آن است که در هر کجا به جوانان اعتماد شده، در هر جا کارها به جوان‌ها واگذار شده، از تجربۀ بزرگان خودشون استفاده می‌کنن. دوران دفاع مقدس، اون جاهایی که فرماندهان جوان با اون نیروی قوی جوانی‌ای که داشتن، با مشورتی که می‌گرفتن، با برنامه‌ریزی‌هایی که خودشون داشتن، با فکر جوان و خلاقشون طرح و برنامه‎ریزی داشتن، پیروزی به دست آمده. امروز هم در عرصۀ جهاد اقتصادی، همین کیفیت است. در صحنۀ جنگ نرم و جنگ فرهنگی با دشمن هم همین کیفیت، باید از جوان‎ها استفاده کرد. این هم یکی از چیزهایی است که امروز 40 سالگی انقلاب بر ما آشکار ساخته است. چهارم رمز عبور از بحران‌ها، تبعیت از فصل‎الخطاب انقلاب، یعنی رهبری معظم انقلاب، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‎الله‌العظمی امام خامنه‌ای. اگر بنا بر عبور از بحران‌ها باشد، باید تبعیت از ولایت‌فقیه رو بپذیریم. اون‌هایی که نمی‌توانند این تبعیت رو بپذیرند، در این بحران‌ها قطعاً غرق خواهند شد. مانند گردابی اون‌ها رو فرو خواهد بُرد؛ ولی با تبعیت از رهبری، از همۀ این بحران‌ها می‌توانیم ما ان‌شاءالله با پیروزی عبور کنیم و به نتیجۀ مطلوب برسیم. پنجمین حقیقتی که آشکار کرده است، این است که تحقق آرمان‌ها با نقش‌آفرینی همۀ ملت است. اگر ما به آرمانی از آرمان‌های انقلابمون بخوایم دست پیدا بکنیم، همۀ مردم باید در این انقلاب باشند. همۀ این انقلاب، همۀ سلایق پای این انقلاب باید باشن. اگر خدایی‌نخواسته دشمنان ما رو از هم جدا کردن، توطئۀ تفرقه در میان ما انداختن و ما رو به عنوان‌های مختلف متفرق کردن، ما به آرمان‌های انقلاب نخواهیم رسید. این موضوع هم یکی از حقایقی است که این 40 سال آشکار شده. هر جا همۀ مردم آمدن، بزرگ‌ترین مشکل رو حل کردن و از سر راهشون بزرگ‌ترین مانع رو برداشتن. امروز هم در موضوع اقتصاد به همین کیفیت است. لذا مسئولین باید به فکر مردم باشن. باید کاری اتفاق نیفته خدایی‌نخواسته مردم جدا بشن. مردم احساس کنن مسئولین اون‌ها رو فراموش کردن یا مشکلات اون‌ها رو نمی‌دانن. باید جوری با مردم زندگی کنن، جوری با مردم معاشرت داشته باشن، جوری برنامه‎ریزی کنن، جوری حرف بزنن که مردم احساس کنن این مسئول با اون‎ها هست و اون‌ها هم همراهی کنن مسئولین رو و انقلاب رو. اگر خدایی‌نخواسته مردم همراهی نکردن، قطعاً انقلاب به اهداف خودش نخواهد رسید. ششم اینکه اعتماد به دشمن، باعث پسرفت کشور هست. به‌عبارت‌دیگر عدم اعتماد به دشمن رمز پیشرفت و تعالی کشور هست. هر جا به دشمن اعتماد کردیم، از همون جا آسیب دیده کشور. مقام معظم رهبری بارها باصراحت فرمودن: «دشمن قابل‌اعتماد نیست.» مسئولین باید به‌هوش باشن. این دشمنی که از هیچ توطئه‎ای علیه این کشور و علیه این ملت دریغ نکرده تابه‌حال، به این دشمن چه عقل سلیمی حکم می‌کنه که کسی بخواد اعتماد بکنه؟ لذا عدم اعتماد به دشمن، رمز پیشرفت و تعالی کشور هست.

    آخرین مورد اینکه اثبات این نکته توی این 40 سال که هزینه‌های سازش، به‌مراتب از هزینه‌های مقاومت بیشتر هست برای کشور. کسانی که دَم از سازش زدن، کسانی که دم از مذاکره و بعد از مذاکره سازش با دشمن رو زدن، هزینه‌هایی که برای این کار پرداخت می‌شود، به‌مراتب بیشتر از هزینۀ مقاومت هست. جلوی چشممون کشورهایی تابلو شدن که ما عبرت بگیریم. لیبی چه‌کار کرد؟ سازش نکرد؟ کشورهایی مثل لیبی که سازش کردن، آیا بهتر شد وضعشون یا بدتر شد؟ لذا این رو ما توی این 40 سال فهمیدیم که هزینه‌های سازش با دشمن، به‌مراتب بیشتر از هزینه‌های مقاومت هست اگر ملتی اهل مقاومت باشن. لذا امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال این حقایقی که توی این 40 سال برای ملت ما و همۀ ما آشکار شده است رو درس قرار بده که بتوانیم ازش در جاهای مشابه استفاده بکنیم. آخرین مطلب من یک مطلبی است مربوط به شهرستانمون که امیدوارم ان‌شاءالله عزیزان توجه داشته باشن. ببینید روایتی داریم از امام موسی‌بن‌جعفر(ع) از رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص)، که حضرت فرمودن: «لا وَلِيمَةَ إِلاَّ فِی خَمْسٍ» ولیمه‌ای، غذادادنی، اطعامی نیست در اسلام؛ مگر در پنج مورد. یعنی پنج مورد رو پیامبر گرامی اسلام امضاء می‌کنن، قبول دارن، بقیه رو حضرت قبول ندارن. اول فرمودن: «فِی عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ فَالْعُرْسُ اَلتَّزْوِيجُ» فرمودن اولین ولیمه ولیمۀ ازدواج هست. مورد قبول پیامبر گرامی اسلام و آموزه های دینی ما. توی ازدواج‌ها ولیمه باید داد، به‌خصوص ازدواج اولی‌ها. دومی‌ها خیلی سفارش نشده. تشویق نشن. خودشون رو به خرج نندازن. هر جا پیدا کردن، بی ولیمه ازدواج کنن دومی رو. ولی اولی رو باید ولیمه داد. متوجه بشن مردم. این دخترخانم از امروز به بعد همسر دارد. این آقاپسر ازاین‌به‌بعد همسر دارد. آشکار باشه. همه بدونن. لذا با ولیمه این اتفاق می‌افته. دوم فرمودن: «وَ اَلْخُرْسُ اَلنِّفَاسُ بِالْوَلَدِ» وقتی خدا به انسان فرزندی می‌دهد. عقیقه‌اش می‌کنن. اونجا هم باید اطعام کنن. این اطعام در فرزند هم وقتی خدا به انسان می‌دهد، مورد امضاء پیغمبر خداست. این دوم. اول ازدواج، بعد فرزند. سوم فرمودن: «وَ اَلْعِذَارُ اَلْخِتَانُ» سومین اطعامی که مورد تأیید پیغمبر گرامی اسلام هست، این اطعامی است که در ختنه‌سوری‌ها داده می‌شه. یک مرحله‌ای رسیده، اتفاق می‌افته، خلاصه این‌ها می‌یان اطعام می‌کنن. این هم مورد تأیید رسول گرامی اسلام هست.

    چهارم فرمودن: «وَ اَلْوِكَارُ اَلرَّجُلُ يَشْتَرِی اَلدَّارَ» وِکار یعنی وقتی که انسان خانه‌ای خرید. خداوند بهش پولی داد، موفق شد سرپناهی برای خودش، خب به برکت این موضوع اطعام کنه مؤمنین رو. هر تعدادی که می‌تواند. این هم مورد چهارم که مورد امضاء پیغمبر خداست. پنجم فرمودن: «وَ اَلرِّكَازُ اَلرَّجُلُ يَقْدَمُ مِنْ مَكَّةَ» وقتی که انسان از حج برمی‌گرده به وطن خودش. خدا این توفیق رو بهش داده، خانۀ خدا رو زیارت کرده، زائر خانۀ خدا شده، مؤمنین به زیارتش می‌رن. اینجا هم پنجمین موردی است که اطعام مستحب است، تأکید شده، سفارش شده. اما اینکه ما آمدیم این سنت‌ها رو بعضاً تعطیل کردیم. عقیقه‌ها رو تعطیل کردیم، ختنه‌سوری‌ها رو بعضاً تعطیل کردن اطعامش رو، خانه خریدن‌ها رو کسی اطعام نمی‌دهد؛ اما عوضش آمدیم یک کاری رو خودمون درست کردیم. در فوت درگذشتگانمون می‌یایم اطعام می‌کنیم. این کار مورد سفارش نیست. خیلی از جاها نهی شده ازش. فرمودن کسی اگر عزیزی رو از دست داد، تا سه روز غذا برایش ببرید. او رو بذارید به درد خودش بماند. دردی برش اضافه نکنید. باز چند نفر نرید توی خانه‌اش بنشینید. نهی کردن از این باصراحت در روایات ما داریم نهی شده. حالا من تشکر می‌کنم از مؤمنین، متدینین، متنفذین شهرمون دور هم نشستن، جلسه‌ای گرفتن که این خرج‌ها رو کم کنن، بردارن تا ممکن باشه و لذا یک جمعی از عزیزان نشستن جلسه‌ای گرفتن، یک میثاق‌نامه‌ای رو امضاء کردن که اگر خدایی‌نخواسته عزیزی فوت کرد توی این شهر، دو تا کار رو ان‌شاءالله انجام بدن. ما هم دوست داریم، مردم هم همکاری کنند، خود ما هم باتوجه‌به روایاتی که داریم توی این بخش‌ها، موافقیم با این کار به‌هرحال که این خرج روز سوم که به‌خصوص کمرشکن هست برای بعضی‌ها و درگیر می‌کنه فکر صاحبان عزا رو، این رو برش دارن. نشستن میثاق‌نامه امضاء کردن که این رو ان‌شاءالله حذفش کنن. کار بسیار خوبی است. حالا اگر عزیزی دوست دارد اون هزینه را در کار خیری مصرف بکنه، زَهی سعادتش. اگر هم دوست نداشت، خودش می‌دونه؛ ولی خب اگر دلمون برای پدرمون، برای مادرمون، برای عزیز درگذشته‌مون می‌سوزد و می‌خوایم یک قدمی برداریم، بیایم یک کار ماندگاری، یک باقیات و صالحاتی از قِبَلش همه منتفع بشن، سالیان سال از اون بهره‌برداری بشه، دعا کنن برای اون عزیز از دنیا رفته. هر کسی دوست داشت. این قدم اول رو برداشتن. نیاز به همکاری و همراهی روحانیت هست، مردم هست، مسئولین هست. خود عزیزان به‌خصوص نقش خوبی دارن توی این قسمت. همراهی کنیم این کار رو، این روش غلطی که دایر شده توی فوتی‌هامون و پرسه‌هامون، این ان‌شاءالله برداشته بشه. نکتۀ دیگر اینکه عزیزان بازهم این هم به نظر من خوب هست. حالا این رو هرجور خود عزیزان صلاح می‌دانن. همۀ این‌ها بستگی داره به ارادۀ خودِ شما مردم. امروز همۀ کارها دست خود شماست. تصمیم‌گیر آن خودِ شما هستید. ما فقط ارائۀ طریق می‌کنیم. دوستان ما نشستن، زحمت کشیدن که پرسه‌ها رو به‌دلیل اینکه ما در ساعات اداری خیلی وقت‌ها اداره‌های ما مقید نیستن صبح اداره رو تعطیل می‌کنن با پرسنل می‌یان برای تعزیت گفتن در فوت شیخ علی‌اصغر امینی. من توی وصیتنامۀ خودم این‌جوری نوشتم، نوشتم: بسمه تعالی. راضی نیستم و نباید اگر مثلاً مردیم توی این ایامی که اینجا بودیم که بخوان اداره‌ها در ساعت اداری به پرسه بیان. اگر مرد هستن، بعدازظهرها بیان. چرا از وقت خودشون نمی‎زنن برای عرض تسلیت؟ از وقت اداره، وقت مردم می‌زنن. کار خوب دومی که کردن این عزیزان توی اون میثاق‌نامه، این است که پرسه‌ها رو صبح‌ها کلاً تعطیل کنن. بعدازظهرها باشه. حالا می‌خواد یک روز، دو روز، سه روز، اون هم بستگی به تصمیم خود مردم که بعدازظهرها بیان. همه بیان، بازاری‌هامون بیان، اداری‌هامون بتونن بیان. دیگه بدونیم که پیش از ظهر خبری نیست. بعدازظهر اگر مردی، برو پرسه‌ات رو بده، اخلاصت رو بخوان، تعزیتت رو بگو و اگر عزیزی خواست عده‌ای رو اطعام کنه، عمومی نباشه. توی مراکز تکیه‌ها و حسینیه‌ها و امثال این‌ها نباشه. توی خانه‌شون بگیرن. توی رستوران‌ها برن بگیرن. توی سالن‌های غذاخوری که برای این کار هست، برن بگیرن. کسی مانع نیست؛ ولی چهرۀ شهر رو یک چهره‌ای بکنیم که این روش اشتباه برداشته بشه. این کارها در اون میثاق‌نامه آمده است.خب اگر ما بتوانیم اون هزینه‌ها رو در یک کار خیری توی شهر بیایم هزینه بکنیم، خیلی از مشکلات ما حل می‌شه. توی روستاهای ما به‌خصوص خیلی کارها رو می‌توانن با این مبالغ حل کنن که گاهی انسان می‌ره مثلاً می‌یان می‌گن که آقا ما به 2 میلیون تومن نیاز داریم، به 3 میلیون تومن مشکلشون حل می‌شه. مدارسی ما داریم خدا شاهده که نیازمندن عزیزان، برید شما توی مناطق عشایری یک دوری بزنید. مدرسه‌هایی می‎بینین که انسان شرمنده می‌شه از خودش که ما بتوانیم یک قدمی برداریم برای این مدارس ما و برنداریم. مساجدی داریم توی مناطق روستایی ما به همین کیفیت. لذا اگر بشه این‌ها رو مدیریت کرد. خود شما مردم برنامه‌ریزی بکنید.

    این آنچه بود که عزیزان ما نشستن زحمت کشیدن که من از همه‌شون تشکر می‌کنم. توی فضاهای مجازی هم اعلام کردن. بحمدالله استقبال خوبی هم شده؛ یعنی مردم آگاه و مردم فهیم ما، مردم متدین ما همه تأیید کردن. مخالف خیلی اندک گاهی صحبتی می‌کنن. بعضی از موضوعات هنوز ابهام دارن. ان‌شاءالله این رو هم عزیزان کمک کنن بزرگواران رو تا بتوانیم یک کار خوبی در شهر رواج پیدا بکنه. شهرهای دیگر هم این اتفاقات افتاده. این‌جوری نیست که ما بگیم اولین شهری هستیم که می‌خوایم این کار رو بکنیم. در شهرستان‌های مجاور ما هم همین اتفاق افتاده. الان دارن راحت‌تر خلاصه مراسمشون رو برگزار می‌کنن. هزینۀ اضافی بر صاحبان عزا تحمیل نمی‌شود. استرس و اضطراب اینکه فردا چه بکنیم، کی‌ها بیان، کی‌ها نیان. گاهی کم آمده غذا به‌خاطر اینکه نتوانستند برنامه‎ریزی بکنند. خلاصه این‌ها رو ان‌شاءالله عزیزان تصمیم بگیرن. از اینکه یک مقدار خطبۀ امروز هم به‌خاطر این مناسبت اجتماعی که لازم بود عرض کنم، طولانی شد، از همۀ عزیزان عذرخواهی می‌کنم.

    خدایا، به عزت امام‌زمان(ع) قسم‌ات می‌دهیم عاقبت امور ما را ختم‌به‌خیر بگردان.- الهی آمین.

    ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.- الهی آمین.

    گناهانی که مانع استجابت دعا می‎شود، از ما ببخش و بیامرز.- الهی آمین.

    عاقبت امورمون ختم‌به‌خیر و شهادت بگردان.- الهی آمین.

    رهبر فرزانۀ انقلاب از جمیع بلایا و حوادث حفظ و حراست بفرما.- الهی آمین.

    دشمنان این کشور، دشمنان این ملت، دشمنان دین ما به‌خصوص استکبار جهانی آمریکا، صهیونیست‌ها، انگلیس حیله‌گر رو به کیفر اعمالشون برسان.- الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.» صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ دوم

    متن خطبه های نمازجمعه، 21دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نمازجمعه، 21دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نمازجمعه، 21دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نمازجمعه، 21دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نمازجمعه، 21دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نمازجمعه، 21دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نمازجمعه، 21دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نمازجمعه، 21دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     


    متن خطبه های نماز جمعه 97/10/14 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه ...

    جمعه، 14دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی. سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه م ...

    جمعه، 30آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی. سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    متن خطبه های نماز جمعه، 23آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر ...

    جمعه، 23آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد