متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    موضوع: اخبار, فرهنگی و هنری, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1397/11/28 - 11:12

    جمعه، 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

    سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلِيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سِیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیُّما بَقیَّةِ اللَّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَهُ دائِم ‏عَلىٰ أَعْدَائِهِمْ اعداءِ اللَّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاء اللَّه. أوصيکم وَ أوصِی نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتِنابِ مَعْصِیَته.

    خودم و شما نمازگزاران، برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم و در ادامۀ مطالب و مباحث خطبه‌های اول در جمعه‌های گذشته، به سومین اثر اخروی مترتب بر محبت اهل‌بیت رسیدیم که در روایات دینی و اسلامی ما فرمودن شفاعت اهل‌بیت هست؛ یعنی اگر کسی حقیقتاً‌ محبت اهل‌بیت رو در دلش داشته باشد و آثار اون محبت و ولایت بر اعمال او و در اعمال او خودش را نشان دهد، از آثار اخروی‌اش این است که از شفاعت اهل‌بیت هم بهره‌مند می‌شود. روایات فراوانی در این باب هست. من به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنم. وجود مقدس رسول گرامی اسلام، حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) فرمودن: «شَفاعَتی لِاُمَّتی مَن أحَبَّ أهلَ بَيتی و هُم شِيعَتی» فرمودن شفاعت منِ پیغمبر خدا برای امتم، اختصاص به کسانی دارد که اهل‌بیت من را دوست داشته باشند. محبت اهل‌بیت من در دل این‌ها باشد و حقیقتاً آن‌ها شیعۀ من هستند. اگر کسی از امت پیغمبر خدا بود؛ ولی محبت اهل‌بیت در دل او نبود، به شفاعت پیغمبر خدا نمی‌رسد و از صف شیعیان پیغمبر خدا هم خارج می‌شود، این روایت.

    نمونۀ دیگر حضرت فرمودن که: «اِلْزَمُوا مَوَدَّتَنا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَإِنَّهُ مَنْ لَقِیَ يَوْمَ اَلْقِيامَةِ وَ هُوَ يَوَدُّنا دَخَلَ اَلْجَنَّةَ بِشَفاعَتِنا» فرمودن محبت و ولایت ما اهل‌بیت رو با خودتون داشته باشید. این سرمایۀ محبت و ولایت ما اهل‌بیت هست که اگر کسی با این سرمایه خدا را ملاقات کرد، به شفاعت ما ورود به بهشت پیدا می‌کند؛ ولی اگر کسی خدایی‌نخواسته خدا رو ملاقات کرد؛ ولی این سرمایۀ محبت اهل‌بیت رو نداشت، در اینجا ورود به بهشت هم پیدا نمی‌کند، به شفاعت اهل‌بیت و رسول گرامی اسلام هم نمی‌رسد. در این سرمایه‌ای که خداوند به ما داده، دقت کنیم ان‌شاءالله و بارها هم این رو گفتیم، وقتی‌که بحث از محبت و ولایت اهل‌بیت می‌شود، لوازم این محبت و ولایت، اطاعت از اهل‌بیت هست. نمی‌تواند کسی در طریق غیراهل‌بیت قدم بردارد، اعمال او مشابه اعمال اهل‌بیت نباشد، هیچ مشابهتی و سنخیتی عمل او با عمل اهل‌بیت نداشته باشد و ادعا کند من شیعۀ اون‌ها و محب اون‌ها هستم و ولایت اون‌ها رو دارم؛ لذا این‌ها تقریباً می‌شه گفت به‌نوعی لازم‌ملزوم یکدیگرند عزیزان. اگر کسی می‌خواد به این مرحله برسد که از شفاعت پیامبر گرامی اسلام و اهل‌بیت برخوردار شود، این محبت و ولایت همراه با اطاعت خواهد بود. لذا علی(ع) در یک روایتی فرمودن که: «لا تُعَنونا فی الطَلَبِ وَ الشِفاعَة» حضرت فرمودن مانع شفاعت ما از خودتان، به‌خاطر اعمالتون نشوید. «لا تُعَنونا فی الطَلَبِ وَ الشِفاعَة لَکُم یومُ القِیامَة فی ما قَدَّمْتُم» به‌خاطر کارهایی که کردید، گاهی مانع می‌شوید که ما بتونیم شفاعتتون بکنیم.

    لذا بارها گفته شده است که وقتی بحث شفاعت در محضر امام‌صادق(ع) مطرح شد، یکی از شیعیان حضرت گفت: «الحمدالله ما به شفاعت شما اهل‌بیت وارد بهشت می‌شویم.» حضرت فرمودن: «در قیامت ما همۀ آدم‌ها رو شفاعت می‌کنیم. شما سعی کنید آدم وارد محشر بشید.» سؤال کردن: «یا بن رسول الله یعنی چی؟ مگه ما آدم نیستیم؟!» فرمودن: «وقتی شما ظاهرتون شکل آدم باشد؛ ولی باطنتون صفاتی که در شما هست، صفات حیوان‌ها باشد، فردای قیامت باصفاتتون محشور می‌شوید.» اونجا مثل این عالم نیست. اونجا هر صفتی که در وجود ما غلبه کند، با همون صفت و ویژگی به شکل همون حیوانی که درحقیقت بیشتر اون صفت در وجودش هست، انسان ظاهر می‌شه؛ مثلاً اگر کسی اهل کینۀ نسبت‌به برادر دینی‌اش هست، توی حیوانات شتر مظهر کینه است؛ لذا در ضرب‌المثل‌های ما، در گفته‌های ما هم هست که می‌گیم فلانی کینۀ شتری دارد.

    حالا اگر نسبت‌به برادر دینی‌اش کسی این‌چنین کینه و عداوتی داشت، خب فردای قیامت شکل شتر محشور می‌شه. توقع نباید داشته باشد که امام‌صادق(ع) از شتر شفاعت کند. اگر کسی صفت گزندگی در وجودش هست، با زبانش دائماً مؤمنین رو آزار می‌ده. با گفته‌های خودش، مؤمنین رو می‌آزارد، به شکل‌های مختلف. توی خانه زن و شوهر با سخنان خودشون همدیگر رو اذیت کنند، زخم‌زبان بزنند. خب این گزندگی ویژگی عقرب هست. حالا در وجود ما آمد این ویژگی به اوج خودش رسید، با زبانمون هیچ‌کس سالم نماند از گزند زبان ما. فردای قیامت این صفت کاری می‌کند که ما به شکل عقرب وارد محشر می‌شیم و توقع نباید داشته باشیم که امام‌صادق از عقرب شفاعت بکند.

    اگر کسی خدایی‌نخواسته بر وجودش شهوت غلبه کرد و با عدم‌قناعت به حلال الهی، دنبال هرزگی رفت و اقناع و اطفاء غریزۀ شهوت از راه حرام رفت، خب مظهر حیوانات در شهوت‌رانی، می‌گن خوک هست. فردای قیامت این صفت در وجود انسان توی دنیا زیاد بوده، در قیامت بروز و ظهور واقعی پیدا می‌کند، شکل خوک. بعد توقع نباید داشته باشد که امام‌صادق از خوک بیان شفاعت کنن. لذا امام‌صادق(ع) فرمودن: «شما آدم وارد محشر بشوید، ما همۀ آدم‌ها رو شفاعت می‌کنیم.» مواظب باشیم عزیزان. خدایی‌نخواسته فردای قیامت وارد محشر بشیم، با شکل اون صفاتی که توی دنیا بر وجودمون غلبه داشته و هر جا هم میدان یافتیم، اعمالش کردیم. اسممون هم مسلمان باشه، شیعه باشه، بعد طلب شفاعت هم بکنیم. امام‌صادق(ع) این و فرمودن.

    حرص به همین کیفیت مظهر داره. چه حیوانی است، چه موجودی است توی این عالم حریص هست، بیش از مقدار نیاز خودش لت‌وپار می‌کند؟ گرگ. یک گوسفندی رو تو شکار کن، غذات رو تأمین می‌کنه. وقتی یک گرگی حمله می‌کند به یک گله‌ای، ده تا، بیست تا اگر جلوش رو نگیرن، صد تا گوسفند هم باشه، همه رو لت‌وپار می‌کنه. بعد چی می‌خورد؟ یک گوسفند هم بیشتر نمی‌خوره. خب اگر این صفت حرص در ما انسان‌ها هم بود و در دنیا بروز و ظهور پیدا کرد اونجایی که توانستیم امروز صحنۀ بروز این صفات هست، کسانی که دارن حرص بیشتر می‌زنن، اهتکار می‌کنن، ارزاق عمومی رو گران‌تر می‌فروشن، بعد از اون طرف هم می‌گن ما شیعۀ امام‌صادق(ع) هستیم.

    امام‌صادق(ع) فرمودن: «فردای قیامت آدم وارد محشر بشید، ما شفاعتتون می‌کنیم.» اما اگر حرص در وجود شما آنچنان غلبه کرده است که هر جا توانستید، این صفت حرص رو اعمال کردید، در زراندوزی، در اهتکار، در گران‌فروشی، در کارهایی که باعث افزایش سرمایه‌تان بشود، از راه‌های حرام، خب این صفت در قیامت بروز واقعی پیدا می‌کند. انسان به شکل گرگ وارد محشر می‌شه. امام‌صادق گرگ رو که شفاعت نمی‌کنن و همین‌جور صفات رذیله‌ای که اگر خدایی‌نخواسته عزیزان در وجود ما لانه کرد و خانه کرد، ما رو از اون ماهیت انسانی‌مون در آخرت ساقط می‌کند. باید توجه داشته باشیم.

    لذا علی(ع) فرمودن: «لا تُعَنونا فی الطَلَبِ وَ الشِفاعَة لَکُم یومُ القِیامَة فی ما قَدَّمْتُم» مانع شفاعت ما با اعمال خودتون نشوید. کارهای ناپسند داشته باشید، بعد بخواهید که ما هم شفاعتتون بکنیم. ماهیت انسان عوض بشه به‌خاطر این صفات رذیله، بعد توقع هم داشته باشیم ائمه ما رو شفاعت بکنن. اون‌ها از شتر و عقرب و گرگ شفاعت نمی‌کنن، از انسان شفاعت می‌کنن. از آدم شفاعت می‌کنن. لذا خیلی باید مراقب باشیم. خیلی باید مواظب باشیم و در باب شفاعت، گاهی ماها مغرور می‌شیم. بعد که روایات شفاعت رو خوندیم، گمان می‌کنیم با هر جور عملی که داشته باشیم، مورد شفاعت قرار می‌گیریم. یک‌مقدار باید توی این موضوع بحث‌های ریشه‌ای‌تری که مجالس خصوصی‌تری را می‌طلبد. نمی‌شود در خطبۀ نماز جمعه یک بحث اعتقادی‌ای مثل شفاعت رو بیایم کاملاً بازش بکنیم؛ چون هم ممکن است که گوینده عاجز باشه از بیان استدلال و موشکافی‌کردن این مسئله و هم شنونده خدایی‌نخواسته ممکن است این آمادگی رو نداشته باشد. لذا این‌ها می‌طلبد یک کلاس‌های خصوصی‌تری رو که من خواهشم اینه از اعظۀ بزرگوار روحانی‌مان، معلمین عزیزمون، فرهنگی‌های عزیزمون، تحصیل‌کرده‌های خوبمون، متدینینمان که این مباحث رو در جاهای کلاس‌های با جمعیت کمتر و آماده‌تر مطرح کنن. بحث‌های اعتقادی ما هست و در خطبه‌های نماز جمعه عرض کردم به‌خاطر ضعف گوینده و عدم‌آمادگی شنونده، ممکن است که ما نتوانیم حق مطلب رو ادا بکنیم. لذا شفاعت از حقایق دین ما هست. حق هست؛ ولی شرایطی دارد که اون شرایط رو ما باید فراهم بکنیم تا به اون مرحله و حیّز بهره‌مندی از شفاعت اهل‌بیت برسیم.

    خدایا، به‌حق امام‌زمان(ع) قسم‌ات می‌دهیم همۀ ما رو به مرحلۀ بهره‌مند‌شدن از شفاعت اهل‌بیت برسان.- الهی آمین.

    موانع شفاعت رو از اعمال ما، از زندگی ما برطرف بگردان.- الهی آمین.

    ظهور امام‌زمانمان را هرچه سریع‌تر محقق بگردان.- الهی آمین.

    رهبر فرزانه و حکیم انقلاب بر توفیقات و تأییداتشان بیفزای.- الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.»

    - اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

    پایان خطبۀ اول

    أعوذ بِاللَّه مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلیٰ حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفیٰ مُحَمَّد وَ عَلیٰ آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما أمیرالمؤمنین عَلِیِّ بنِ اَبِی طالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن وَ الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علیٍ وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علیٍ وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علیٍ وَ الحجة القائم المهدی صَلَواتُ اللّه عَلَیهِم أَجمَعین وَ اللَّعْنَهُ ‏عَلَىٰ أَعْدَائِهِمْ أَعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاءِ اللّه.

    اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً.

    اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ اَنْصارِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ. أوصيکم وَ أوصی نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتِنابِ مَعْصِیَته.

    مجدداً در خطبۀ دوم خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می‌کنم. تقوای در حوزۀ تفکر و اندیشه، تقوای در حوزۀ کلام و سخن و تقوای در حوزۀ عمل و فعل و بر اتصاف به تقوا، برای خودم و شما نمازگزاران، از خداوند متعال و منان، استعانت و استمداد می‌جویم.

    مطالب و موضوعات زیادی است که در این هفته نیاز به تذکر دارد. من بعضی از اون‌ها رو عرض می‌کنم. قبل از هر چیز تشکر می‌کنم از حضور گسترده و حماسی و بابصیرت شما مردم در راهپیمایی 22 بهمن و 40 سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور گستردۀ خودتون و معنادار خودتون، مشت محکمی به دهان یاوه‌گویانی که آرزو داشتن 40 سال انقلاب رو ما نبینیم، زدیم. امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال بر عزت شما مردم بیفزاید.

    این راهپیمایی باشکوه و باعظمت، پیام‌هایی و پیامدهایی دارد. من بعضی از اون‌ها رو به‌اجمال اشاره می‌کنم. اول اینکه این راهپیمایی باشکوه و باعظمت، تقویت بنیۀ جمهوریت و قدرت نرم نظام رو درحقیقت به رخ دشمنان کشید که نظام ما یک نظام برخواستۀ از آراء مردم و همچنین ادامۀ آن هم به حضور مردم هست و در موقع لازم، مردم با بصیرت شرکت می‌کنن و حضور پیدا می‌کنند.

    دوم اینکه نمایش قدرت مردم و اتحاد مردمی به دشمن بود؛ یعنی این قدرت مردم، وحدت مردم از همۀ سلیقه‌ها در این راهپیمایی بودن. اختصاص به صنفی، دون‌صنفی نداشت. همه آمده بودن. سلیقه‌های مختلف، صنوف مختلف، مرد و زن مسلمان ایرانی به صحنه آمده بودن.

    سوم اینکه امیدواری دوستداران انقلاب، چه در داخل و چه در خارج باعث این موضوع شد که اون‌ها امیدوار شدن به اینکه این انقلاب علی‌رغم همۀ توطئه‌های دشمنان و دسیسه‌های اون‌ها و سنگ‌اندازی‌ها و ایجاد مانع‌کردن‌ها، ان‌شاءالله این انقلاب امید است که فراگیر شود و جهانی شود و رهبر جهانی آن هم امام‌زمان(ع) ان‌شاءالله بیان و همۀ ما در معیت آن حضرت زندگانی کنیم.

    چهارم اینکه زمان‌شناسی ملت ایران علی‌رغم مشکلات اقتصادی؛ یعنی کسی شک در موضوع سختی معیشت مردم ندارد و نداشته است و نباید داشته باشد؛ ولی علی‌رغم این موضوع، مردم به صحنه آمدن که حقیقتاً جای تشکر از مردم و شکر به درگاه خداوند به‌خاطر این‌چنین مردمی که موقعیت‌شناس هستن. به‌هرحال مشکلات اقتصادی هست، رهبری فرزانۀ انقلاب مرتب از مسئولین مطالبه می‌کنن که باید این مشکلات رو برطرف کنن. مسئولین هم بعضی‌هاشون خلاصه اگر کوتاهی می‌کنن، اکثرشون در تلاش هستن که این مشکلات برطرف بشه. مردم این‌قدر زمان‌شناس‌اند و می‌دونن کجا باید به صحنه بیان و مطالبه‌شان چه چیزی باشد و مشت‌های گره‌کرده‌شون علیه دشمنان درجۀ اول این ملت باشد، این ملت 22 بهمن این رو خلق کرد.

    افزایش اتحاد مردم در برابر تهدیدات دشمن. می‌دونید تهدیدات زیادی کرده بودن خلاصه اگر یک جست‌وجویی در اینترنت عزیزان داشته باشن، در این ایام تهدیداتی که شده بود، این حادثۀ غم‌باری که بعد از 22 بهمن در زاهدان و به‌اصطلاح اتفاق افتاد و قریب به 30 نفر از پاسداران رشید ما رو به شهادت رسوندن، این به‌خاطر همین موضوع بود که این‌ها توی 22 بهمن نقشه‌های داشتن و این‌چنین جنایت‌ها رو در سراسر کشور ما این‌ها برنامه‌ریزی کرده بودن و امید داشتن. وقتی حضور گستردۀ مردم، وقتی‌که نیروهای حافظ امنیت از سپاه و بسیج و نیروی انتظامی این جان‌برکفان نقشۀ اون‌ها رو درحقیقت خنثی کردن و تیر اون‌ها به سنگ خورد، دست به این‌چنین عملیات مذبوهانه‌ای زدن و این عزیزان رو که از پُست حراست خودشون داشتن به خانه‌ها برمی‌گشتن رو به شهادت رسوندن. این یک عملیات قهرمانانه نبود. یک عملیات از سر انفعال بود. یک عملیات از سر ضعف بود که این‌ها بیان یک ماشینی که شب داره می‌ره به‌هرحال به‌سمت خانۀ خودشون و هیچ‌کدام هم مسلح نبودن، بیان این رو در شب تاریک یک عملیات انتحاری، نه راه رو برای این ماشین با این همه عزیزان بسته بودن و نه قرق کرده بودن، مثل ماشین‌های عادی که البته خب جای بحث هست اینجا، چرا می‌باید این تعداد پرشمار از عزیزان رو با یک ماشین ببرند؟ چرا نباید پنج تا، ده تا ماشین بگیرن، چهارپنج تا هرکدام توی یک ماشینی بگیرن.

    مگر جان این عزیزان چقدر ارزش داره برای ما؟ عالم فدای یک موی این عزیزانی که اگر نمی‌بودن، ما این امنیت رو نداشتیم. حالا چند تا ماشین رو می‌ذاشتن. چرا باید این اتفاق بیفتد؟ چرا نباید وقتی‌که یک‌چنین عزیزانی دارن از یک مسیری می‌رن، حداقل اون جاده رو قرق کنن. ایست‌وبازرسی بزنن. درسته توی کشور ما امنیت هست؛ ولی وقتی ما 22 بهمن رو با اون پیروزی پشت سر گذاشتیم، درحقیقت زخمی به تن این افعی دشمن زدیم و مار زخم‌خورده همیشه زهر خودش رو سعی می‌کنه هر جا رسید، بریزه. دشمن یک مار زخم‌خورده بوده از 22 بهمن و حضور مردم. باید بیشتر تدابیری می‌اندیشیدند برای سلامت این عزیزان برای مقصد رسیدنشون یا به جبهه رفتنشون و به مرز رفتنشون.

    این‌ها سؤالاتی است که مقام معظم رهبری هم با عنایت به این موضوع، دستور پیگیری دادن و اونچه که ما توقع داریم از مسئولین، این است که ان‌شاءالله این عملیات مذبوهانۀ این جیش و ظلم را بی‌پاسخ نگذارند و این گروهک‌های جنایتکار رو حتی اگر در آغوش ترامپ هم قرار گرفتند، باید به کیفر اعمالشون برسانند. این توقع رو داریم. چجور از ریگی توی آسمان‌ها انتقام گرفته شد؟ هواپیما توی کشور ما به زمین نشاندنش و او رو به کیفر اعمالش رسوندن. ما این توقع رو داریم ان‌شاءالله از کسانی که مسئول هستن که این‌ها رو هم این‌چنین به کیفر اعمالشون اون هم در اسرع وقت برسانند؛ چون واقعاً امروز دل مرم ایران همه خون هست. درسته که عزای عمومی رو در یک مقطعی و در یک استانی اعلام کردن؛ ولی همۀ کشور ما متأثر از این قضیه هست. خواستۀ به‌حق مردم هم این هست ان‌شاءالله.

    خب 22 بهمن‌ماه این‌چنین بود که دشمنان رو زخم‌خورده کرد و این‌ها خلاصه دنبال این ریختن زهرشون هستن. باید بیشتر مراقبت بشه. نگیم 22 بهمن گذشت، این‌ها لابد سر جاشون نشستن. این‌ها به‌دنبال این هستن که برنامه‌های دیگری اجرا کنن. وقتی‌که تحریم‌هاشون جواب نداد، وقتی‌که تهدید‌هاشون جواب نداد، وقتی‌که کارهای تلاش‌های مذبوهانۀ دیگرشون جواب نداد از اینکه مردم رو از صحنه خارج کنن، این‌ها به فکر کارهای دیگری هستن. این رو همۀ مسئولین اذعان دارن و گفتن؛ لذا امیدواریم ان‌شاءالله که این درس عبرتی به این‌ها ان‌شاءالله خودِ سپاه با اقتداری که دارد، ان‌شاءالله و با توان و قدرتی که دارد، ان‌شاءالله درس عبرتی به این‌ها بدهد. در هر کجای دنیا که باشند. عزیزان هم اعلام کردن ان‌شاءالله که دیگه ما متوقف در خاک ایران نخواهیم ماند. کشورهای همسایه‌ای که نمی‌توانند مرزهای خودشون رو کنترل کنند که از اونجا به کشور ما این‌چنین افرادی بیان، هر کشوری که باشد، باید خلاصه پاسخ‌گو باشد و ان‌شاءالله به کیفر عملش هم برسه و عبرت‌ها و پیامدها و درس‌های دیگری که در این باب هست. من به همین مقدار بسنده می‌کنم و لذا برای این فاجعه هم برای عزیزان سفرکرده‌مون از خداوند متعال علو درجات رو طلب می‌کنیم و برای عزیزانی هم که مجروح هستن، از خداوند می‌خواهیم که ان‌شاءالله شفای عاجل و کامل به اون عزیزان عنایت بفرماید.

    مطلب دیگری که باز دل همۀ ما رو در کنار این صحنۀ شهادت عزیزانمون در داخل کشور که داغدار بود، داغدارتر کرد، اون شهادت طفل شیعۀ 6سالۀ اهل مدینه، زکریا الجابر که به جرم صلوات بر محمد و آل محمد به دست اون وهابی خبیث جلوی چشم مادرش در حرم امن رسول الله به اون طرز فجیع به شهادت رسید. قطعاً این جنایت‌ها و ریختن خون مظلومین دامن ظالمین رو می‌گیرد و قطعاً امام‌زمان(ع) هم از این حوادث مغموم و محزون هستن. ما به حضرت امام‌زمان(ع) تسلیت می‌گیم این شهادت عزیزانمون رو و این طفل 6ساله رو. برای اینکه بعضی وقت‌ها کسانی پیدا می‌شن گوشه‌وکنار دایۀ مهربان‌تر از مادر می‌شن. حتی ما شنیدیم برای همین آل سعود خبیث هم بعضی‌ها دلسوزی می‌کنند و گاهی اگر طبق قوانین جمهوری اسلامی در بعضی از جاها مقرراتی برای ساخت مسجد و این‌ها یا کلیسا برای مسیحی‌ها مقرراتی داره کشور اسلامی. قانون داره، جهت اطلاع عرض می‌کنم که به این‌ها بگیم. در شهر الدمام سعودی که 400هزار نفر جمعیت دارد، سه‌چهارم اون‌ها شیعه هستن؛ یعنی 300هزار نفر از 400هزار نفر شیعه هستن و با همۀ اینکه اکثریت اونجا شیعه هستن، یک نمازخانه، یک مسجد به شیعه‌ها اجازۀ ساختش رو نمی‌دن. تبعیض مذهبی و فرهنگی و دینی، تبعیض اقتصادی و معیشتی شدید، تبعیض سیاسی در عربستان سعودی حاکم است.

    شیعیان با این وضع دارن زندگی می‌کنن. به جرم یک درود بر پیغمبر خدا، جانشان رو تقدیم می‌کنن و این انسان‌های خبیث بی‌دین بدتر از کافر، به مسلمانان رحم نمی‌کنن؛ ولی گاهی ما می‌بینیم در داخل می‌گن چرا شما «مرگ بر آل سعود» می‌گید؟ اصلاً این آل سعود از کجا آمد؟ ریشۀ این رو شما برید دربیارید، ببینید که اون خبیث اولی که آمد و نطفۀ این‌ها رو گذاشت، با چه جنایت‌هایی شروع کرد. «خاطرات مستر همفر» رو بخوانید که می‌گه من چجوری محمدبن‌عبدالوهاب رو شناسایی کردم. بعد دیدم فردی مغرور، فردی خودخواه، فردی جسور، فردی هتاک نسبت‌به هم علمای سنی و هم علمای شیعه. دیدم فرد موردنظر خوبی هست. آوردیم روش کار کردیم. بعضی جاها حتی با صراحت قول پیغمبر خدا رو هم دیدیم جرئت می‌کنه کنار بگذاره. دیدیم این مهرۀ خوبی است. آوردیمش. از اول با نیرنگ و با فریب و با خلافکاری می‌یاد و بعد هم این سلسلۀ آل سعود خبیث رو او تشکیل می‌ده. بعد حالا کشوری رو به نام خودشون ثبت کردن: کشور سعودی. ان‌شاءالله امیدواریم که خداوند متعال یک غیرتی به مسلمانان بده و این کشور رو از دست این انسان‌های خبیث ان‌شاءالله به‌زودی شاهد آزادشدنش باشیم.

    خب مناسبت‌های دیگری هم ما داریم. روز وفات ام‌البنین(س) رو داریم که 4 فرزندش در کربلا شهید شدن و به همین مناسبت به نام روز مادر و همسر شهدا نام گرفته است؛ ولی وقتی‌که کاروان برگشتن به مدینه، از فرزندان خودش سؤال نکرد. اول از امام‌حسین(ع) پرسید. هر چقدر اون بشیر می‌خواست بگه از فرزندان او که به شهادت رسیدن، قمربنی‌هاشم به شهادت رسید، جعفر به شهادت رسید و فرزندان دیگرش، عبدالله و عثمان به شهادت رسیدن، گفت: «از حسین بگو. از امامم بگو.» این‌چنین انسان‌هایی و ما امروز در کشوری زندگی می‌کنیم که اقتداکنندگان به حضرت ام‌البنین، مادران شهدا، همسران شهدا فراوان هستن. امیداوریم ان‌شاءالله خداوند متعال روح اون عزیز رو هم با شهدای کربلاشون محشور بگرداند.

    همچنین سالروز شهادت شیخ فضل‌الله محلاتی رو داریم که به نام روز روحانیت و دفاع مقدس نام‌گذاری شده. در زندگی این شهید عزیز درست‌هایی است و این بزرگوار الگوی کاملی است در همۀ عرصه‌ها: عرصۀ علم، جهاد، عرصۀ زهد و زندگی سیاسی و عدم آلودگی به ؟؟؟ (35:53) مادی و دنیایی که بعضی وقت‌ها می‌گن لازمۀ ورود به عالم سیاست هست، درس‌هایی برای ما طلبه‌ها عموماً دارد و از همین‌جا هم من استفاده کنم. خب بحمدالله در شهرستان بردسکن مدرسۀ علمیۀ امام‌صادق(ع) پذیرش و ثبت‌نام از داوطلبین رو دارن تا آخر فروردین‌ماه عزیزان ما که مایل هستن شرکت کنن، برای ثبت‌نام مراجعه بکنن و ان‌شاءالله این مدرسۀ بابرکت امام‌صادق(ع) در شهرستان خیرات و برکاتش بیش‌ازپیش ان‌شاءالله عاید و واصلِ شهرستانمون بشود. به‌اجمال من فقط عرض کنم در جواب کسانی که گاهی خُرده می‌گیرن که چرا ما «مرگ بر آمریکا» می‌گیم؟ مقام معظم رهبری فرمودن که این چرایی و فلسفۀ شعار مرگ بر آمریکا رو درحقیقت آقا توضیح دادن، فرمودن: «ما وقتی می‌گیم مرگ بر آمریکا، یعنی مرگ بر ترامپ، مرگ بر پمپئو، مرگ بر اون جنایتکار دیگرشون بولتون که نه ملت آمریکا.» ما به این جنایتکاران می‌گیم. در اعصار مختلف هم این‌ها فرق می‌کنه. یک روز بوش بوده، یک روز ریگان بوده، یک روز کارتر بوده، یک روز اوباما بوده. امروز این آدم حقیر و پست هست و تا وقتی‌که این‌ها دست از جنایتکاری‌شون برندارند، شعار مرگ بر آمریکای ما هم خاموش نخواهد شد. لذا مقام معظم رهبری فرمودن: «دولت آمریکا یک دولت بحران‌ساز، جنگ‌آفرین، نماد خشونت و مجسمۀ شرارت هست.» حالا به یک دولتی که این‌جوری هست، مرگ‌گفتن چیز اضافی‌ای است؟‌ کمش هست! باید چیزهای دیگه هم بهش گفته بشه. اگر به دستمون بیاد، ان‌شاءالله خودمون عزرائیلش می‌شویم؛ ولی حیف که دستمون نیفتاده است؛ وإلا تک‌تک مردم ایران عزرائیل این‌ها می‌شن و اجر و ثوابش هم ان‌شاءالله می‌گیرن. منتها اونی که مسلم هست عزیزان شعار مرگ بر آمریکا آثار و برکات زیادی داشته. من چند نمونه‌اش رو ذکر می‌کنم. بشناسیم کسانی رو که گاهی توی این کشور زندگی می‌کنند و با این شعار مخالفت می‌کنن به دلایلی که از خودشون درمی‌یارن. برکات این شعار فراوان هست:‌ یک اینکه موجب تبیین مرزهای گفتمانی انقلاب اسلامی و غیریت‌سازی آن با سایر گفتمان‌های می‌شود؛ یعنی ما وقتی شعار مرگ بر آمریکا رو می‌گیم، این گفتمان‌سازی مال انقلاب هست. چه انقلابی توی دنیا توانسته بعد از 40 سال با همان شور و حرارتی که روز اول شعار می‌داده علیه ظالمین و مستکبرین، بعد از 40 سال هم با همون شور، با همون نشاط این شعار رو داشته باشه؟ این شعار امروز گفتمان‌ساز شده.

    کسانی که از این شعار شانه خالی می‌کنند و برای گفتن این شعار دهان مبارکشون رو باز نمی‌کنن، مُشتشون رو گره نمی‌کنند، معلوم می‌شه این‌ها توی این گفتمان انقلاب اسلامی نیستن. گفتمان انقلاب اسلامی امروز مرگ بر آمریکاست. می‌خواد کسی خوشش بیاد، می‌خواد کسی خوشش نیاد. می‌خواد آمریکا خوشش بیاد، می‌خواد خوشش نیاد. می‌خواد فرانسه خوشش بیاد، می‌خواد نیاد. گفتمان این انقلاب مرگ بر آمریکاست تا وقتی‌که این راه رو داشته باشن.

    دوم اینکه این شعار، خودِ این شعار بصیرت‌افزاس و دشمن‌شناس است؛ یعنی ما می‌تونیم وقتی‌که می‌گیم مرگ بر آمریکا، چشم‌بسته نمی‌گیم. کسانی که خلاصه دلتون در گرو آمریکاست به دلایلی که ما نمی‌خوایم بگیم چرا. این شعار بصیرت در این ملت افزایش می‌ده. چرا؟ چون نگاه می‌کنند جنایت‌های آمریکا رو همه جلوی چشممون می‌یاره. اگر بخوایم ما ردیف کنیم جنایت‌های آمریکا رو در سراسر جهان و در ایران، چندده جلد کتاب قطور می‌شه. خب ما وقتی می‌گیم مرگ بر آمریکا، بدون جهت نمی‌گیم. با بصیرت داریم این حرف رو می‌زنیم. اون‌هایی که می‌خوان جلوی این شعار رو بگیرن اتفاقاً کورکورانه دارن تقلید از غرب و کشورهای هم‌پیمان با آمریکا توی این دام افتادن؛ وإلا ملت ایران با بصیرت این شعار رو داره می‌ده.

    سوم اینکه قدرت‌افزا و بسیج‌کننده است. تشبیه من این است، حالا شاید ایراد بگیرن بعضی از عزیزان. ما همان‌طوری که وقتی‌که صدای مؤذن از مأذنه‌ها و مساجد بلند می‌شود، به «الله اکبر» همۀ ما به‌سمت نمازهای جماعت و جمعه حرکت می‌کنیم و همان‌طوری که در موسم حج با «لَبِّیک اَللّهُمَ لَبِّیک» همه به‌سمت خانۀ خدا حرکت می‌کنیم، امروز شعار مرگ بر آمریکا هم هر جا بلند می‌شه، همۀ ما رو دور هم جمع می‌کنه. این شعار مرگ بر آمریکا آثارش اینه که باعث شده که ما امروز قدرت پیدا بکنیم. زود باهم جمع بشیم. چه خبر هست؟ 22 بهمن، مرگ بر آمریکا. 9 دی، مرگ بر آمریکا. روز قدس، مرگ بر آمریکا. 13 آبان، مرگ بر آمریکا. هر روز ما هم مرگ بر آمریکا. این شعار ملت ایران قدرت‌افزا و بسیج‌کنندگی دارد.

    چهارم اینکه این شعار اختلاف‌شکن و وحدت‌آفرین است. شما ببینید ما در غیر این مناسبت‌ها گاهی باهم اختلافاتی پیدا می‌کنیم؛ اما تا مناسبت به وجود می‌یاد، همۀ اون اختلافاتی که بین اعضاء خانوادۀ ایرانی و مسلمان ما هست، کنار گذاشته می‌شه، همه یک‌صدا فریاد می‌زنیم مرگ بر آمریکا. لذا دشمنان با این شعار مخالف‌اند. لذا روشنفکران بی‌درک و بی‌بصیرت با این شعار مخالف‌اند. اون شخصی که در مسند استاد دانشگاهی وقتی‌که پرچم آمریکا رو روی زمین گذاشته بودن، به دیوار بالا رفت که پایش رو روی پرچم آمریکا نگذارد! خب او باید ناراحت باشد. ما باید او رو بشناسیم. اصلاً شعار مرگ بر آمریکا رو باید بگیم، با مشت‌های گره‌کرده و با صدای بلند و رسا تا دشمنان خودمون رو بشناسیم و مردم هم خیلی زرنگ‌اند.

    مردم خیلی هوشیارند. دقت می‌کنند. بعضی وقت‌ها ما می‌شنویم آقا فلان مسئول چرا شعار مرگ بر آمریکا رو که می‌گفت یا نمی‌گفت، چرا مشتش رو بلند نمی‌کرد؟ مردم حتی به این ریزه‌کاری‌ها دقت می‌کنن. توی همین راهپیمایی 22 بهمن بعضی از عزیزان آمدن می‌گن چرا فلان مسئول در موقع گفتن مرگ بر آمریکا مشتش رو گره نمی‌کرد؟ مردم خیلی هوشیارند. این شعار این‌ها رو ما شناسایی می‌کنیم. لذا با صدای رسا، برای فراوان تکرار و تکرارهای بعد از این، ما همه اعلام می‌کنیم: «مرگ بر آمریکا. مرگ بر آمریکا.»

    تذکر آخرم عزیزان این است که این بیانیۀ راهبردی‌ای که برای درحقیقت ورود به دهۀ پنجم انقلاب مقام معظم رهبری صادر کردن، این رو بارها بشنویم و مطالعه بکنیم. به‌خصوص جوانان عزیز که مقام معظم رهبری یک بخش از اون بیانیه رو به جوان‌ها اختصاص دادن و مطالباتشون رو از جوانان عزیز و فهیم و پرشور و انقلابی کشورمون درحقیقت خواستن. باید این‌چنین باشیم. این رو بارها مطالعه بکنیم. بشنویم. ان‌شاءالله و در عمل هم عمل کنیم و به کار ببندیم.خدایا، به عزت امام‌زمان قسم‌ات می‌دهیم کشور ما، رهبر ما، ملت ما عزیز بفرما.- الهی آمین.

    دشمنان این مرزوبوم را ذلیل بگردان.- الهی آمین.

    خدایا، این ملت در راهپیمایی روز 22 بهمن نشان دادند که فهم و بصیرت و آگاهی‌شون به‌حدی رسیده است که می‌توانند تفکیک کنند بین اهداف عالیۀ انقلاب و اصل انقلاب و رهبری انقلاب و مسئولینی که کوتاهی می‌کنند، کم‌کاری می‌کنند. برای اصل انقلاب، رهبر انقلاب و اهداف انقلاب به صحنه آمدند روز 22 بهمن. خدایا، به‌حق دعاهای این ملت قسم‌ات می‌دهیم اهداف انقلاب، رهبر انقلاب و اصل انقلاب را به انقلاب امام‌زمان(ع) متصل بگردان.- الهی آمین.

    مسئولین کم‌کار، و مسئولین باسوءنیت، مسئولین باعمل خلاف رو به کیفر اعمالشون به دست پرتوان همین ملت برسان.- الهی آمین.

    عاقبت امور همۀ ما ختم‌به‌خیر بگردان.- الهی آمین.

    ما را یک‌آن به خودمان وامگذار.- الهی آمین.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ. وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.» صدق الله العلی العظیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    پایان خطبۀ دوم

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     

    متن خطبه های نماز جمعه 26بهمن۱۳۹۷، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی.

     


    متن خطبه های نماز جمعه 97/10/14 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه ...

    جمعه، 14دی‌ماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی. سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    متن خطبه های نماز جمعه 30/9/97 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه م ...

    جمعه، 30آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی. سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    متن خطبه های نماز جمعه، 23آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر ...

    جمعه، 23آذرماه1397، شهرستان بردسکن، مسجد جامع و مصلای شهر، خطیب: حجت‌الاسلام امینی سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد