متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

    موضوع: اخبار, خطبه های نماز جمعه تاریخ ارسال: 1398/10/02 - 09:08

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

    سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَیطانِ الرَجیِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعینُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدیهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلِیه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلی حَبیبِهِ وَ نَجِیبه سِیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشیرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذیرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفی مُحَمَّد (ص) وَ عَلی آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیُّما بَقیَّةِ للَّهِ فِی الأرَضین وَ اللَّعْنَ دائِم عَلى أَعْدَائِهِمْ اعداءِ اللّه مِنَ الان إلی یَوْمِ لِقاء اللَّه. ) أوصیکم وَ اوصی نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّه وَ طاعَتِهِ وَ اجتِنابِ مَعْصِیَته خودم وشما نمازگزاران برادران و خواهران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت بر حذر بودن و فریب خوردن از مظاهر جذاب دنیا سفارش می کنم و امیدواریم خداوند متعال همه ما را به زیور تقوا که لازمه پذیرش اعمال خوب هست بیاراید و توفیق بیش از پیش در متصف شدن به تقوا را به همه ما عنایت فرماید . در ادامه خطبه های هفته های گذشته در هدایای سفر آخرت سومین هدیه خداوند متعال ازلسان مبارک پیامبر گرامی اسلام فرمودند النصیحه للخلق ) اینکه انسان خیرخواه مخلوقات خدا باشد گفتیم دامنه خلق فراتر از عباد خد و بندگان خدا ست همه آنچه که خداوند آفریده است یک انسان مومن باید نسبت به آن خیرخواه باشد گاهی تذکر هست گاهی خیرخواهی بر امربمعروف هست گاهی خیرخواهی در نهی از منکر هست گاهی خیرخواهی در کمک به دیگران هست انفاق به دیگران هست گاهی خیرخواهی در آبرو گذاشتن برای دیگران هست گاهی خیرخواهی به استفاده از قدرتی که خدا به او داده به نفع بندگان خدا هست مصداق های فراوانی خیرخواهی نسبت به دیگران دارد که همه افراد جامعه را در حقیقت شامل می شود یعنی هر کسی در هر کجا زندگی کند چه مسندی داشته باشد نداشته باشد مکنتی داشته باشد نداشته باشد به هر حال بحث خیرخواهی یک قاعده عامی است که همه را شامل می شود و همه باید به این رسالت سنگین خودشان خیرخواهی برای دیگران عمل کنند و هدیه خداوند متعال هم از بندگانش همین هست یعنی آنچه خداوند بعنوان هدیه از ما می پذیرد این است که ما نسبت به مخلوقات او خیرخواه باشیم به طبیعت خیرخواه باشیم به محیط زیستمان خیرخواه باشیم به فضا و هوا که داریم استنشاق می کنیم خیرخواهی کنیم بعضی از آلوده گیهای که انسان و بشر برای آن هوا درست می کند اینها از مصداق خیرخواه نیست به هر حال یک دامنه بسیار وسیعی دارد که حالا ما محدودش کردیم در همان بحثی که در مال و یا نهایتا تذکر و نصیحت مطالبی در هفته های گذشته بیان شد به اجمال و آخرین عرض ما در باب نصح و خیرخواهی برای بندگان خدا و خلق الله در این هفته آثارخیرخواهی را به اجمال عرض می کنیم چند اثر مهم بر خیرخواهی مترتب هست اول اینکه عزیزان انسان خیرخواه هر روز از لحاظ روحی و فکری خودش در حال رشد است در حال ارتقاء هست در حال کمال یافتن هست یعنی کسی که خیرخواه دیگران هست هر روزی که بر عمر او می گذرد یک پیشرفتی در حقیقت از لحاظ روحی از لحاظ کمالات برای او بوجود می آید وبه خداوند متعال نزدیکتر می شود تا انجا که بالاترین مقام نزد خداوند متعال بدست می آورد کسی که خیرخواه دیگران هست یک روایت رسول گرامی اسلام گویای این مطلب هست پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدبن عبدالله (ص) فرمودند : إِنَّ أَعْظَمَ اَلنَّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اَللَّهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَمْشَاهُمْ فِي أَرْضِهِ بِالنَّصِيحَةِ لِخَلْقِهِ . بالاترین منزلت و جایگاه را فردای قیامت نزد خداوند متعال کسانی دارند که در روی زمین قدم برمی دارند برای خیرخواهی خلق الله برای گره گشایی از کار بندگان خدا برای کمک به دیگران اینها بیشترین وبالاترین مقام را نزد خداوند متعال دارند و دوم اینکه نصح و خیرخواهی برای دیگران عامل جلب رحمت پروردگار هست یعنی ما هر چقدر نسبت به دیگران بیشتر خیرخواهی کنیم به همان معنای وسیع و گسترده ای که در توان هر کسی هست آن کسی با زبانش آن کسی که با مالش می تواند آن کسی که با آبرو و اعتبارش می تواند آن کسی که با کارش می تواند خلاصه خیرخواهی برای دیگران چون مصداق های فراوانی دارد فرمودند بیشترین عامل در جلب رحمت پروردگار همین خیرخواهی برای دیگران هست این هم روایت بسیار جالبی است علی (ع) فرمودند که : أبلَغُ ما تَستَدِرُّ بهِ الرحمَةَ أن تُضمِرَ لِجَميعِ الناسِ الرحمَةَ ) فرمودند که رساترین و مهم ترین عاملی که سبب بهرمندی از رحمت خداوند متعال می شود این است که انسان در ضمیر و باطن خودش خیرخواه همه مردم باشد اگر ما بتوانیم این ویژگی را در خودمان ایجاد کنیم در باطن و قلب و روح خودمان خیرخواه همه بندگان خدا و مخلوقین خدا باشیم فرمودند این خودش رساترین و کاملترین رحمت پروردگار در حق خود انسان است لذا سعی کنیم ما که طالب رحمت پروردگار هستیم یک راه وسیع آن و یک راه سریع این رحمت خداوند به انسان همین است که ما خیرخواه مخلوقات خداوند باشیم این هم اثر دوم . سومین اثر این است که نسبت به آن کسی که باز نصیحت را می پذیرد خیردیگران که برای او هست چه از لحاظ گفتار چه از راهنمای و امثال اینها خیرپذیری را داشته باشد فرمودند انسان را ایمن می کند از رسوایی اگر به هر حال ما به سخن و خیر دیگران گوش دهیم خیلی جاها رسوایی برای انسان به بار نمی آید اگر آنهایی که در زندگی به مشکلی برخورد کردند و طبل رسوایی آنها به صدا در آمده قطعا یک کسی سر راه آنها بوده نصیحتشان کرده گوش نکردند لذا وقتی نصیحت گوش نکردی رسوا می شوی اگر گوش کرد انسان به نصیحت دیگران رسوا نمی شود این روایت هم از علی (ع) هست می فرمایند : مَن قَبِلَ النَّصيحَةَ أمِنَ مِن الفَضيحَةِ ) اگر کسی قبول کرد نصیحت نصیحت گران و خیرخواهان را این ایمن می شود از رسوایی لذا یکی از آثارش این است حداقل هر کس از رسوایی بدش می آید آنهایی که اختلاس های کزایی کردند و بعد رسوا شدند آنها هم در آن لحظه از رسوایی بدشان می آمده ولی به هر حال به حرف ناصحان گوش نمی کردند می گویند یک بار جستی ملخک دو بار جستی ملخک آخر بدستی ملخک . یک بار دو بار دزدی کردی . اختلاس کردی نهایت این قدر خداوند رحمتش وسیع هست این قدر خداوند از صفت ستاریت و پوشندگی عیب بندگانش استفاده می کند که ما گاهی مغرور می شویم فکر می کنیم دیگر برای ماها خبری نیست نه عزیزان اگر خدایی نخواسته انسان رو خط خلاف قرار گرفت یکی دو بار خداوند عیب پوشی می کند . غفار هست می بخشد . ستار هست می پوشاند اما نهایتا خداوند رسوا می کند انسان را حالا اگر کسی گوش کرد به حرف خیرخواهان نرفت دنبال راههای خلاف این ایمن می شود از این رسوایی ها و اثر چهارم اینکه اگر کسی نصیحت پذیر شد از عذاب اخروی هم فرمودند در امان می شود این هم روایتی است از علی (ع) فرمودند اقبل النصیحه کی تنجوا من العذاب ) نصیحت را بپذیر قبول کن ولو به مزاقت خوش نمی آید ولو تلخ است با روحیه انسان امرو نهی تذکر سازگاری ندارد انسان دلش می خواهد که لیفجر امامه دوست دارد تخلف کند دوست دارد آزاد باشد هر کاری دلش می خواهد انجام دهد ولی انسان ناصح می گوید این کارها عاقبت بخیری ندارد حضرت می فرمایند که قبول کنید نصیحت نصیحت گران را تا از عذاب نجات پیدا کنید کی تنجوا من العذاب تا اینکه از عذاب الهی نجات پیدا کنید یعنی اگر ما نصیحت گوش نکردیم خیرخواهی خیرین و ناصحین را نپذیرفتیم معلوم می شود عذاب آخروی هم برای انسان بدنبالش خواهد آمد این اثر چهارم و اثر پنجم این است که خیرخواهی برای دیگران باعث می شود که محبت مردم بدنبالش هست وقتی مردم ببیند یک انسانی دارد خدمت می کند شخصی آمد خدمت رسول گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) چند تا درخواست کرد گفت یا رسول الله به من یک کاری یاد بدهید علمنی عملا که چند تا خصوصیت داشته باشد اولش این بود که خدا مرا دوست داشته باشد فرمودند برای اینکه خدا تو را دوست داشته باشد این کار را انجام بده بعد گفت مردم مرا دوست داشته باشند حضرت فرمودند اگر می خواهی مردم تو را دوست داشته باشند احسن الیهم ورفض ما فی ایدیهم تا می توانی به مردم خوبی کن طمع هم بدست مردم نداشته باش اگر کسی این جوری باشد همه دوستش دارند ما هم دوستش داریم یک کسی خوبی کند به انسان چیزی هم از تو نه خواسته باشد این دیگر واقعا محبوب دل همه قرار می گیرد اینجا هم یکی از چیزهایی که باعث می شود محبت دیگران نسبت به انسان افزایش پیدا کند همین است که انسان نسبت به دیگران خیرخواه باشد در این رابطه دو روایت هست یکی اینکه علی (ع) فرمودند النصح یثمر المحبه نصح و خیرخواهی ثمر می دهد محبت را یعنی اگر خیرخواهی برای دیگران کردی ثمره اش و میوه اش این است که محبت دیگران دوستی دیگران نسبت به انسان افزایش پیدا می کند در یک روایت دیگری فرمودند که النصیحه یثمرالود نصیحت خیرخواهی برای دیگران دوستی عمیق را بدنبال دارد لذا هم کلمه محبت در اینجا آمده هم کلمه ود اینها وقتی با هم باشند معنایشان یک تفاوت هایی دارد چون در نماز جمعه همه جور افراد هستند افراد تحصیل کرده هم هستند یک فرق چند گانه ای بین محبت و ود وجود دارد به اجمال عرض می کنم یکی اینکه از نسب اربعه به تعبیر منطقیین می گویند که اینها بین شان عام وخاص مطلق است یعنی هر ودی که وقتی گفته می شود مودت هر مودتی محبت هم هست اما هر محبتی مودت نیست این را اصطلاحا می گویند بینشان عام وخاص مطلق هست از نسب ابعه دوم اینکه مودت نسبت به اشخاص هست افرادی که دارای عقل هستند وقتی ما نسبت به یکدیگر دوستی می کنیم اگر طرف مقابل ما انسان باشد ممکن است دوستی ما مودت باشد که عمیق تر از محبت است اما محبت نسبت به اشیاء هم هست یعنی شما ممکن است یک کتابی را هم دوست داشته باشید ممکن است انسان به یک سنگی هم علاقمند شد دوستش داشته باشد خیلی از ما انگشتر دستمان می کنیم عقیق . فیروزه . دور می گوییم اینها را دوست داریم اینجا می گویند محبت این انگشتر تو دل طرف هست نمی گویند مودت این انگشتر تو دل طرف هست یا فلان کتاب را دوست داریم این محبت است مودت نیست سوم اینکه مودت به دوستی طرفینی می گویند یعنی انسان شخصی را دوست دارد او هم متقابلا انسان را دوست دارد اینجا کلمه مودت بکار برده می شود اما اگر محبت باشد ممکن است یک طرف دوست داشته باشند یک طرف دوست نداشته باشد خیلی وقتها اتفاق می افتد مثلا طرف خیلی دوست دارد شایق و بایق و عاشق هست ولی طرف نمی خواهد می گویند بنده خدا رفت خواستگاری گفتند چه جوری بود گفت 50درصد کار درسته گفتند چجوری گفت ما می خواهیم ولی طرف نمی خواهد یعنی 50درصد سمت ما درست است این محبت است که این جوری است اگر مودت باشد طرفین همدیگر را دوست دارند لذا این هم یکی از فرق های ان هست و فرق چهارم این است که عزیزان مودت خیانت بردار نیست یعنی اگر بین دو نفر بمعنای واقعی مودت برقرار شد اینجا خیانت در آن راه ندارد اما محبت اگر باشد چرا محبت خیانت بردار هم هست لذا خیلی از کسانی که ادعای محبت و دوستی می کنند به دوست خودش گاهی نارو می زنند نامردی می کنند خیانت می کنند اینجا محبت هست که خیانت می شود لذا در قرآن کریم وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدبن عبدالله (ص) نسبت به اهلبیت از ما مودت خواستند قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَی نفرمودند محبت فی القربی یعنی محبتی که خیانت در آن نباشد مودت و دوستی که طرفینی هست مودتی که نسبت به اشخاص هست نه به اشیاء اینها چیزهایی است که در معنای مودت ولی در معنای محبت نیست ما نسبت به اهلبیت که ابراز محبت می کنیم قطعا بدانیم اهلبیت ما را دوست دارند اگر حقیقتا ما دوست داشته باشیم آنها هم دوست دارند پیغمبر خدا فرمودند مودت بین شما و اهلبیت من برقرار شود اگر تو دلمان دیدیم دوست نداریم خوب آنها هم ما را دوست نخواهند داشت پس بنابراین حتی از این فراتر یک تشکیل خانواده بر معیارهای دینی هم بر اساس مودت هست سوره مبارکه روم ایه شریفه خداوند می فرماید وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً ) مودت را مطرح کرده الان اگر تو زندگی ها شاهد خیانت هستیم اگر تو زندگی ها شاهد این هستیم که به کمترین مشکلی که می خورند زندگانی ها دارد متلاشی می شود این بخاطر این است که ما از آموزه های دینی فاصله گرفتیم آن مودتی که باید بین زن و مرد برقرار شود نمی شود یک محبتی می آید اول زندگی بعد تبدیل می شود به فراق و جدایی ما باید زندگانی هایمان را اگر می خواهیم دینی باشد مودت را در انها حاکم کنیم معنایی بسیار فراتر و عمیقتری از محبت قران این را از ما خواسته لذا این چند جمله را هم عرض کردم که فرق بین محبت و مودت را به اجمال یادآوری کرده باشم که علی (ع) فرمودند النصیحه یوثمره موده نصیحت و خیر خواهی باعث مودت دیگران می شود و همچنین محبت را هم حضرت فرمودند که محبت را باز هم به دنبال خودش دارد نصح و خیر خواهی امیدوارم ان شاء الله خداوند متعال همه ما را به معنای واقعی کلمه ناصح و خیر خواه یکدیگر قرار بدهد الهی آمین نتایج خوبی بردر این نصح و خیر خواهی مترتب است در آیات در روایات ان شاء الله برای همه ما خداوند مقدر و مقرر بگرداند الهی امین

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    پایان خطبه اول

    خطبه دوم : اعوذ بِاللَّه مِنَ الشيطانِ الرَجيِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ نَحْمَدُهُ وَ نَسْتَعينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْديهِ وَ نَتَوَکَّلُ عَلَيه وَ نُصَلّی وَ نُسَلِّمُ عَلی حَبيبِهِ وَ نَجِيبه سیدِ رُسُلِهِ وَ حافِظِ سِرِّهِ بَشيرِ رَحْمَتِهِ وَ نَذيرِ نِقْمَتِه أَبی القاسِم المُصْطَفی مُحَمَّد وَ عَلی آلهِ الاَّطیَّبینَ الاَّطهَرینَ المَعصُومینَ المُنتَجَبین وَ لا سِیَّما عَلِیِّ بنِ اَبِی طالِبٍ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ الزهرا سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ وَ الحسن وَ الحسین سَيِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ علی ابن الحسین وَ محمد ابن علیٍ وَ جعفر ابن محمد وَ موسی ابن جعفر وَ علی ابن موسی وَ محمد ابن علیٍ وَ علی ابن محمد وَ الحسن ابن علیٍ وَ الحجة القائم المهدی صَلَواتُ اللّه عَلَیهِم أَجمَعین وَ اللَّعْنَهُ ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَعداءِ اللّه مِنَ الان إلی يَوْمِ لِقاءِ اللّه. اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً. اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَعْوانِهِ وَ اَنْصارِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ. أوصیکم وَ اوصی نَفسیِ عبادَ اللَّه بِتَقوَی اللَّه وَ طاعَتِه واجتناب معصیته : مجدا در خطبه دوم خودم و شما نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت سفارش می کنم و بر اتصاف به تقوا برای خودم و شما نمازگزاران از خداوند متعال و منان استعانت و استمداد می جویم در خطبه دوم بعضی از مناسبت ها لازم است یادآوری بشود یکی از ان مناسبت ها این است که ما در هفته ای که گذشت در آموزش و پرورش به نام هفته قرآن ، عترت و نماز نام گذاری شده جای تشکر است از دبیران عزیز و بزرگوار که اهتمام دارند به قرآن فرزندان ما ، اهتمام دارند به نماز فرزندان ما از همه عزیزان تشکر میکنم امیدواریم ان شاء الله جز کسانی خداوند نام آنها را بنویسد که از اقامه کنندگان نماز هستند بر این نعمت خدا در نظام مقدس جمهوری اسلامی که اهتمام به نماز و قرآن و عترت هست سپاسگذار و شاکریم و قدردانی می کنیم امیدواریم فرزندان ما هم ان شاء الله قدردان این فرصت باشند و در جوانی از این لحظات عمرشان استفاده بکنند خوب بیست و هشتمین اجلاسیه نماز را هم در بیستم آذر ماه در کشور شاهد بودیم که مقام معظم رهبری پیامی را به اجلاسیه بیست و هشتمین اجلاسیه نماز دادند بعضی از فرازهای آن را من به اجمال عرض می کنم که توجه داشته باشید مقام معظم رهبری در آن بیانیه کوتاه ولی عمیق و گویایشان فرمودند که نماز محور اصلاح جوامع بشری است لذا امیر المومنین علی (ع) در تبیین جایگاه نماز در نامه 27 می فرمایند که وَ اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِك خطاب به مالک کار گذار نظام علی (ع) و فابل توجه همه مسئولین و کارگذاران نظام جمهوری اسلامی می فرمایند مالک توجه داشته باش تمام اعمال و امور تو تابعی از نماز تو هست یعنی اگر اوضاع خود و جامعه را به هم ریخته و آشفته می بینی بدان که اوضاع نماز تو آشفته است و اگر می خواهی سر و سامانی به اوضاع بدهی ساماندهی و اصلاح جامعه ابتدا باید از نمازت شروع بکنی امروز آشفتگی های کشور ما هم بعضا شاید ریشه در این موضوع داشته باشد وقتی که ما در وقت نماز در بعضی از جلسات می بینیم که نماز را فدای جلسه خودشان می کنند نماز را با تاخیر می خوانند ولی نهارشان را سر وقت میل می فرماینداینها آشفتگی می آورد این فرمایشات علی (ع) است یا قبول داریم یا نداریم حضرت خطاب به مالک می فرمایند لذا امام راحل رضوان الله تعالی علیه در رابطه با اصلاح نماز باز سه تا تذکر داده اند خوب دقت کنید مومنین ما می خواهیم کار هایمان درست بشود اصلاح بشود باید نمازمان را اصلاح کنیم راه اصلاح نماز به اجمال امام رحمت الله علیه می فرمایند سه چیز است اول حضور قلب است این نماز هایی که ما می خوانیم که گم شده هایمان را گاهی داخلش را پیدا میکنیم آن نمازی را که اسلام از ما خواسته خیلی فاصله دارد خیلی هنوز باید کار بکنیم بعد می فرمایند مفتاح قفل کمالات و باب الابواب سعادات حضور قلب است در نماز که این قدر گفته شده و اهمیت داده شده اهمیتش و تاثیر گذاریش اول امام می فرمایند حضور قلب است دوم امام می فرمایند اول وقت بودن نماز قابل توجه همه ما که آیا نمازهایمان را در اول وقت اقامه میکنیم یا نه اگر بیکار شدیم بعد از کارمان ، بعد از نهارمان ، بعد از استراحتمان نمازی هم می خوانیم خیلی وقت ها تو ادارات ، جلساتی که گذاشته می شود ، شوراهایی که گذاشته می شود ، شورای اداری ، شوراهای آموزش و پرورش شوراهای دیگری که انسان هست می بینیم ملاحظه وقت نماز مخصوصا اگر میهمانی از مشهد مقدس داشته باشند تو شهرستان ها اینقدر به این شخصیت بها می دهند که از خدا بیشتر به خاطر دل آن آقا نشکند و خستگی اش اضافه نشود نماز را می گذارند بعد از اینکه آقا امر فرمودند نماز بخوانند خوب این است که کشور اینجوری میشود مشکلات هم همینجوری حل می شود امام رحمت الله علیه فرمودند اصلاح کارتان به اصلاح نمازتان هست و سوم فرمودند تقید حد الامکان در نوافل ما چقدر به اینها اهمیت می دهیم عزیزان لذا در خانواده ها مشکل داریم در جامعه مشکل داریم در مدیریت هایمان مشکل داریم وقتی دقت میکند انسان تو این کار می بینیم یکی از چرخ های پنچر تو این قضیه بحث نماز ما هست که درست نیست نه آن خشوع لازم نه به توجه به اول وقت لازم و نه بحث تقید به نوافل وقت اینکه زود زود خوانده بشود که کار داریم حاج آقا تند تند بخوانید گاهی اگر به مسئولین می گوییم بازاریان هم توجه داشته باشند این نماز را مخصوصا این مسجد بازار فکر کنم سریعترین نماز هست از بس که شما بازاری ها فشار می آورید به امام جماعت بنده خدا که زود بخواند یک بار نگفتیم یک مقداری با حضور قلب بخوان با خشوع بخوان لذا این فرمایش مقام معظم رهبری را در اینجا لذا امام رحمت الله علیه که اگر توانستند نظم الهی را به جهان ارائه بدهند باید بدانیم که اول این نظم الهی را در وجود خودش امام ایجاد کرد با نوشتن آداب الصلاه و سرالصلاه که حضرت امام اینها را در جان خودش محقق ساخت و نظم الهی را به جهان ارائه داد و راهش و هم برای همه ما همین است لذا سیره علمی و عملی امام راحل بیانگر این واقعیت است که مبنای نظم الهی جهان موضوع نماز است باز قران هم این موضوع تصریح کرده است در راس برنامه های اسلامی امام زمان (ع) هم همین مسئله را قرار داده است آنجای که می فرمایند الذین ان ماالکناه فی الارض کسانی که اشاره به زمان امام زمان (ع) است ما تمکن بدهیم به آنها بر زمین حاکم بشوند اولین کاری که میکنند اقام الصلاه است اقامه نماز است ما ادعای اسلامی بودن نماز را داریم ولی واقعا اهتمام به نماز چقدر هست الان بودجه برای نماز چقدر داده شده است داخل کشور و بودجه سال 99 چقدر به نماز بودجه اختصاص پیدا کرده است در آموزش و پرورش برای نماز چقدر اهمیت قائل هستند چقدر بودجه به آن اختصاص داده اند در ارشاد اسلامی ما برای نماز در حوزه های علمیه ما برای نماز هیچی اختصاص پیدا نمی کند متاسفانه دلیل آن همین است که هنوز مسئله نماز برای آقایان مسئله زیر بنائی کار نظم جهانی بر اساس معیارهای الهی جا نیفتاده شاید مقام معظم رهبری فریاد می زنند ولی کسانی که متولی کارند تا خودشان از درون نسبت به نماز نسوزند و اعتقاد راسخ نداشته باشند کار از پیش نمی رود آقا یک نفر هستند کار دست مسئولین اجرایی است قانونش دست قوه مقننه هست اصل خود موضوع نماز چقدر به ان اهمیت می دهند برای نهارشان چند نوع غذا می آورند ولی شد که یک روز مثل آقا اینها دو رکعت نماز نافله هم می خوانند اینها چیزهایی است که به هر حال حضرت ابراهیم اساس تمدن توحیدی خودشان را بر نماز قرار داده است قرآن کریم با صراحت می فرماید رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ سوره مبارکه ابراهیم خدایا من زن و بچه ام را داخل بیابان های لم یضرع گذاشتم خدایا پروردگارا برای اینکه نماز اقامه بشود اساس حرکت توحیدی خودش را حضرت ابراهیم (ع) باز بر نماز می بینیم مترتب کرده است و به طور کلی تمدن ها را ما اگر در نظر بگیریم تمدن توحیدی و الهادی بخواهیم تقسیم بکنیم بنای تمدن توحیدی بر اقامه الصلاه هست همان طوری که بنای تمدن الهادی بر ازائه الصلاه هست ضایع کردن نماز لذا آیه شریفه قرآن این موضوع را هم با صراحت بیان می کند می فرماید که فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ سوره مبارکه مریم را بخوانید آیه هفدهم گروهی آمدند که بعد از آنها اولین کاری که کردند در تشکیل جامعه الحادی خودشان نماز را ضایع کردند اضاعوا الصلاه لذا این فرق بین جامعه توحیدی و جامعه الحادی هست جامعه توحیدی بنایش بر اقامه الصلاه هر مسئولی در هر جا می خواهد باشد موحد هست یا نیست بر معیارهای دینی کار می کند یا نمی کند ببینیم نسبت به اقامه نماز چقدر تلاش می کند و الحادی اضاعه الصلاه الان چند درصد ما می توانیم قضاوت کنیم و نمره بدهیم و تایید کنیم از مسئولین را که بنای آنها بر اقامه الصلاه هست چند درصد هر کسی خودش می داند اگر مسئول هست خودش می داند اگر مردم هم هستند خودشان می دانند نمره چند بدهند به این مسئول در این بحث مسئله اساسی اقامه نماز امیدواریم انشاء الله خداوند متعال همه ما را اهل اقامه نماز بمعنای واقعی آن و اصلاح نمازمان برای اصلاح امورمان را انشاء الله خداوند همه ما را این چنین قرار دهد مطلب دوم که به اجمال عرض کنم چند نکته ای به هر حال بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی است خبر خوشش این است که در همین موقعیتی که خیلی وقت ها می گویند دیگر مردم از انقلاب زده شدند مردم دلسوزی آنها کم شده 32 درصد ثبت نام ها رشد داشته اگر چنانچه دلسرد باشند کمتر می شدند ولی برای هر کرسی مجلس 55 نفر ثبت نام کردند چه دعوایی درست می شود سر این کرسی ریاست همه هم می گویند ما احساس تکلیف کردیم یکی خواب می بیند یکی بهش الهام می شود یک از عالم غیب هدایتش می کنند همه هم می گویند ما احساس مسئولیت کردیم که به این مردم خدمت دیگری انجام بدهید همین کرسی های سبز مجلس و بعد احساس خدمت شما را تحریک می کند خوب روی زمین خشک هم بنشین ببین احساست چقدر تحریک می شود برو با آن کارگر توی معدن هم یک ساعت بنشین ببین این احساس تکلیفت آنجا چقدر تحریک می شود آیا فقط صندلی های سبز و سرخ احساسات شما را تحریک می کند این که هر آدم بی مزه ای هم تحریک می شود لذا 55 نفر برای هر کرسی ثبت نام کردند خوب الحمد الله ما داخل کشورمان یک نویدی هست که مسئولین گاهی خلاصه نسوزد دلهایشان مرد میدان زیاد داریم و اما آنچه که توجه به آن لازم است دو سال اخیر دشمنان تلاش کرده اند عزیزان که مردم را رو در رو و مقابل نظام قرار بدهند به شکلهای مختلف در این قسمت کار کرده اند تحریم های ظالمانه و گرانی های تسننی شان حملات امنیتی و روانی ف تشدید محاصره اقتصادی همه برای همین بوده که مردم را در مقابل نظام قرار بدهند و بخشی از اغتشاشات اخیر را برنامه ریزی کرده بودند که بکشانند به دوم اسفند برای روز انتخابات دو تا هدف داشته اند یکی این که انتخابات را به تاخیر بیندازند یا اگر بتوانند تعطیل بکنند و کشور را گرفتار بحران کنند و دوم اینکه حداکثر حضور مردم را تقلیل بدهند و حداقلی حضور مردم را داشته باشیم ما تمام تلاش دشمن بر این مترتب شده خوب برای بررسی صلاحیت ها دوتا نهاد داخل کشور ما قانونی هست یکی هیئت های اجرایی یکی هیئت های نظارت هیئت های اجرایی از چهارتا بستر و مرجع استعلام می کنند اطلاعات هست ثبت احوال هست نیروی انتظامی هست و قوه قضائیه اگر طرف سوء سابقه ای نداشت متاسفانه این قوه این هیئت های اجرایی فورا می گویند این خوب است می اندازند توپ را داخل زمین هیئت های نظارت یا شورای نگهبان ما دو نوع بررسی داریم یکی باید مسائل سلبی و یکی مسائی ایجابی یعنی سلبی ها را سوء سابقه ندارد آقا و از چهار جا هم استعلام کرده اند همه هم گفته اند که سوء سابقه ندارد ولی آن شخص توانایی دارد این شخص نفوذی دشمن نیست این شخص با خودش با زندگی مشکل ندارد اینهایش را متاسفانه آقایان انجام نمی دهند می اندازند توپ را داخل زمین شورای نگهبان شورای نگهبان که می خواهد به وظایفش شرعی اش عمل بکند از آن طرف شما می بینید امروز آن آقایی که این همه داخل مجلس بود و گند زد به نمایندگی و همه چیز حالا می آید اینها را زیر سوال می کشاند چرا رد میکند چون خودش می ترسد خودش هم رد بشود شروع کرده هنوز بررسی نشده شورای نگهبان را شروع کرده اند به کوبیدن باید خیلی مواظب باشیم دشمنان هم هدفشان همین است ما اگر شورای نگهبان نباشد شما ببینید با نظارت دقیق هیئت نظارت و دقت شورای نگهبان تا به حال چه جور افرادی می آمده اند مسئولیت گرفته اند که الان دارند سرشان داخل آخور کشورهای بیگانه است متاسفانه حرفهای دشمنان را می زنند کارهای دشمنان را دارند داخل کشور انجام می دهند علیرقم همه این نظارت های دقیق از هیئت های نظارت اینها می خواهند به کجا برسانند این کشور را الله و اعلم و خودشان و اربابانشان فقط می دانند اینها می خواهند چکار بکنند ما باید آگاه باشیم آنچه که توطئه دشمنان را در این موضوع خنثی می کند بصیرت و آگاهی مردم هست هیچ چیز به پای بصیرت و آگاهی مردم نمیرسد و لذا ما باید توجه داشته باشیم هیئت های اجرایی هم فقط اینجور نیست که بیایند در این مدت یک پول خوبی بگیرند چون اینها هر کدام که می آیند یک ساعتش را هم مجانی نمی آیند برای ساعت و دقیقه ای که می گذارند دارند پول می گیرند و از خودشان رفع تکلیف میکنند بعد می اندازند تو هیئت نظارت شما این پول ها را برای چه می گیرید آقایان هیئت های نظارت شما هم وظیفه دارید بررسی کنید شما هم باید ببینید این شخصی که آمده صلاحیت دارد یا ندارد یک بخشی از آن را شما باید بر عهده بگیرید یک بخشی را هم هیئت های نظارت بر عهده بگیرند و بعد از آن طرف شما قبول نکنید کسانی که مشکل دارد بعد بیاید به شورای نگهبان حمله می کنید که بعد بگوید چرا رد می کنند بگذارید آزاد باشد آن آقا مضخرف گفته که باید بیایند ما تجربه و خطا را کنیم بعد استناد میکند به شهید مطهری ما 40 سال است همین اشتباه و خطا تجربه می کنیم هنوز هم باید همین کار انجام بشود بعد ازچهل سال لذا عزیزان ما نمایندگان مان در گام دوم انقلاب باید در تراز گام دوم انقلاب باشند و این بستگی دارد به بصیرت من و شما همت من و شما و آگاهی من و شما بستگی دارد . خدایا عاقبت امور همه ما را ختم به خیر بگردان ( الهی آمین ) ما را یک آن به خودمان وامگذار ( الهی آمین) گناهانی که مانع استجابت دعا می شود از ما ببخش و بیامرز (الهی آمین) ما را اهل نماز ، نماز به معنای واقعی قرار بده ( الهی آمین) کشور ما را اهل نماز به معنای واقعی کلمه قرار بده ( الهی آمین) کسانی که دلسوز نماز هستند خدایا وجودشان را حفظ کن ( الهی آمین) کسانی که بی اعتنای به نماز هستند و مسئولیت دارند خدایا آنها را رسوا و از کار بر کنار بگردان ( الهی آمین ) .

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

    پایان خطبه دوم

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه29 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن

     

    متن خطبه های نماز جمعه22 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام ...

    متن خطبه های نماز جمعه22 آذر ماه 1398خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام جمعه محترم شهرستان بردسکن سلام علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَیطانِ الرَجیِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ...

    متن خطبه‌های نماز جمعه 3 آبان ماه 1398 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی اما ...

    متن خطبه‌های نماز جمعه 3 آبان ماه 1398 خطیب حجه الاسلام والمسلمین امینی امام‌جمعه محترم شهرستان بردسکن سلام‌علیکم و رحمة اللّه. أعوذ بِاللَّه مِنَ الشَیطانِ الرَجیِم. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ...

    خطبه های نماز جمعه تاریخ 11/02/94

    تبریک ایام ولادت باسعادت حضرت علی (ع) بمحضر امام عصر ( عج) وهمه شیعیان و ارادتمندان ان حضرت بخصوص شما نمازگزاران و سنگرنشینان جمعه در ادامه مباحث گذشته هدایای دو مامور الهی یکی ترک غیبت بود راستگویی .سخن حق و قول حق که اجمالا...

    ارسال دیدگاه
    ارسال دیدگاه شما در مورد مطلب

    کد امنیتی :
    شامل تصویر کد امنیتی به صورت CAPTCHA.
    بارگزاری مجدد کد



نظر شما در مورد سیستم جدید سایت نماز جمعه چیست ؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
نظری ندارم...


تمامی حقوق این سایت متعلق به دفتر امام جمعه بردسکن می باشد